• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Sesongen 2009

Started by OmOssSjølOgHansaøl, September 01, 2008, 21:09:03 PM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

krøvel vellevold

Her har Branns sparkede lege nettopp gått hardt ut mot mangelen på toppidrettskultur i Brann og fotballen generelt, og så skal vi ha MINDRE kondis-/hardtrening og mer lek! Skikkelige toppidrettsutøvere blir ikke enere av lek og moro!
Legg ned hele klubben!

viks

Quote from: krøvel vellevold on December 28, 2008, 18:00:11 PM
Her har Branns sparkede lege nettopp gått hardt ut mot mangelen på toppidrettskultur i Brann og fotballen generelt, og så skal vi ha MINDRE kondis-/hardtrening og mer lek! Skikkelige toppidrettsutøvere blir ikke enere av lek og moro!


Tromsø var vel blant de best trente lagene i fjorårets TL mener jeg å kunne observere,  du har ikke noen statistikk som underbygger/avkrefterter denne myten?

Jeg er i hvertfall ikke bekymret. SN leker ikke butikk..
Da Miller lobbet inn 4-1 -hans tredje scoring for kvelden -rett før slutt, gikk et fullsatt Brann Stadion helt av hengslene. Folket reiste seg og sang "Rosenborg rykker ned!", så det hørtes nesten helt opp til Trondheim" (VG 20.06.05)

Belfort

Ingen trenger og være redd for at vi ikke blir godt trent neste år. Tromsø har vært blant de best trente lagene de siste årene. Nilsen er kjent for og kjøre en hard vintertrening. Les artikkel under
http://www.nettavisen.no/sport/fotball/tippeligaen/tromso/article1737794.ece

krakra

Er det noe jeg ikke frykter ved Nilsen så er det at fysikken skal glemmes. Krøvel må gjerne dra frem uttalelser fra BA og BT og vri disse til sitt syn, men faktum er at TIL var blandt de(om ikke det) beste lagene når det gjaldt kondis, fysikk og innsatsvilje i årets TL. Som andre har linket til så gir Nilsens treningsoppsett i før-sesongen veldig godt trente spillere. Det er ikke noe lek med Steinar, treningene blir nok knallharde. Det han sier er at fotballen skal være hovedfokuset. Det er jo faktisk fotball de skal spille

Klaus_Brann

Quote from: tonynord on December 28, 2008, 17:47:13 PM
Quote from: Klaus_Brann on December 28, 2008, 16:50:23 PM
http://www.ba.no/sport/fotball/brann/article4014585.ece

Spillerne setter pris på treningsopplegget til Nilsen, og det er forståelig. Får bare håpe de får trent kondisen nok, så er alt bra!


Skeptisk! Greit nok at spillerene setter pris på det, men Brann har ofte avgjort kamper på utholdenhet, og det er ikke tilfeldig at Brann har vært et av de bedre lagene i Norge når det kommer til kondisjon. Rekner selvsagt med at Nilsen bare vil moderere ned på kondisjonstreningen. For en del kondisjonstrening er nødvendig i sesongpausen. Det er nå grunnlaget for hele sesongen skal legges...


Var litt skeptisk til det jeg og, men jeg stoler såpass på vår trener at jeg tror han ser viktigheten av å legge et godt kondisjonsgrunnlag i vinter. Poenget er vel at han skiller seg ut fra den tradisjonelle "løpe-hele-vinteren-filosofien", og det er ikke sikkert det er så dumt.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

posemedsnopi

Quote from: viks on December 28, 2008, 19:45:32 PM
Quote from: krøvel vellevold on December 28, 2008, 18:00:11 PM
Her har Branns sparkede lege nettopp gått hardt ut mot mangelen på toppidrettskultur i Brann og fotballen generelt, og så skal vi ha MINDRE kondis-/hardtrening og mer lek! Skikkelige toppidrettsutøvere blir ikke enere av lek og moro!


Tromsø var vel blant de best trente lagene i fjorårets TL mener jeg å kunne observere,  du har ikke noen statistikk som underbygger/avkrefterter denne myten?

Jeg er i hvertfall ikke bekymret. SN leker ikke butikk..


Samtidig var TIL fra seg av begeistring over Helge Haugen som smadret til-testene...

dudo

Hva er poenget ditt? Helge var da i særklasse her òg, og æren skal tillegges han - ikke Brann.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

olebrann3

ingenting som sier at man ikke kan ha det gøy med ball når man trener kondisjon

Henki

Herregud, hvis man får betalt enorme mengder penger for å spille fotball må man da for pokker kunne godta at man må løpe noen timer langs Svartediket før sesongen starter.
Ballen skal fremover!

Herr Smed

Nei, det får greie seg at de får beskjed om å gå noen runder rundt Hotel Norge i helgene.
Alle må gå.

thesevs

Her snakker vi storm i glasset med rødbrus. Brannspillerene får nok den løpetreningen de trenger. Vi snakker uansett fotballspillere - ikke marathonløpere.
"When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"
Futurama

Huff

Når det gjelder treningskulturen i klubben fremover tror jeg dette blir ett av Nilsens sterkeste kort. Dette var for min del et av ankepunktene i forhold til Mjelde. Mitt inntrykk (hovedsakelig gjennom media) var at han var for snill, og for mye gøy og for lite jobbing på treningene var vel hovedbegrunnelsen for at Aabrekk erstattet Steffensen.

Når det gjelder spillerne generelt virker det som de overhodet ikke har toppidrettsholdninger, nå går jeg hovedsakelig på Biskopen og Garage så jeg vet fint lite om Brannspillernes utelivsvaner, så unntaksvis Hanstveit på Hulen i gamle dager og var på pub med en brusdrikkende Opdal en gang, ellers aner jeg ikke. Her var vel Haugen et unntak, men i forhold til foppall trenger man vel mer enn bare kondisjon. Mener Bergdølmo kommenterte at Zlatan ble igjen på treningsfeltet for å trene teknikk da de begge var i Ajax og husker at Sharner trente mer enn resten da han var i Brann. Dette var en fyr som hadde bestemt seg for å bli toppspiller i en alder av 10-år, og han levde deretter. Nå er det selvsagt noe som heter feiltrening og overtrening, med foppalltrening er mer enn bare styrke og kondisjonstrening; en ting er denne ''ballbingegenerasjonen'' men mangel på ballbinger er ikke en helt tilfredsstillende forklaring på dagens mangel på teknikk. Her bør det være mulig å øke treningsmengden betraktelig uten å øke faren for belastningsskader i like stor grad. Tror vi har Jæv.. mye å gå på når det kommer tiøl treningsmendgder og treningskultur, men har tidligere sagt at man neppe trenger toppidrettsholdninger for å vinne TL, E-Cupsuksess kan vi derimot trolig glemme uten holdningsendringer.

Tror likevel ting vil bedre seg markant under 9ilzs mer autoritære styre, men tviler på en revolusjon. Nå er visst Milan ekstremt gode på slike ting å 9lzn var jo innom der på en kortvisitt så kanskje han lærte noe (om de var like gode på 90-tallet?).

dudo

Quote from: Huff on December 29, 2008, 02:51:26 AM
nå går jeg hovedsakelig på Biskopen og Garage


Dæven, er vi venner? God smak har du ihvertfall.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

smaalanda

Quote from: Herr Smed on December 29, 2008, 00:58:40 AM
Nei, det får greie seg at de får beskjed om å gå noen runder rundt Hotel Norge i helgene.


Hahah! Legendarisk. Opdal har jo faktisk litt klasser og liker å rable litt på Hulen innimellom, henholdsvis sist sett i storform på Valentouretts.
KMO!!!

Xminator

Quote from: Henki on December 29, 2008, 00:54:48 AM
Herregud, hvis man får betalt enorme mengder penger for å spille fotball må man da for pokker kunne godta at man må løpe noen timer langs Svartediket før sesongen starter.


Herregud, når sjefen din sier du slipper så setter du deg ikke ned og griner! Vil regne det som sannsynlig at Brannspillerene får rikelig blodsmak selv om de trener med ball.

Henki

Quote from: Xminator on December 29, 2008, 08:13:09 AM
Quote from: Henki on December 29, 2008, 00:54:48 AM
Herregud, hvis man får betalt enorme mengder penger for å spille fotball må man da for pokker kunne godta at man må løpe noen timer langs Svartediket før sesongen starter.


Herregud, når sjefen din sier du slipper så setter du deg ikke ned og griner! Vil regne det som sannsynlig at Brannspillerene får rikelig blodsmak selv om de trener med ball.


Herregud og Allah og han der fyren fra Norrøn mytologi med et øye og en hest med åtte bein og noen ravner og noe slikt :) Det var da heller ikke det jeg sa. Hvis man klarer å fikse noe gøysig kondisjonstrening for spillerne er jo det flott og fint det, men hvis det er noen som gidder å klage hvis treneren finner ut at han vil at spillerne skal løpe i Isdalen eller rundt et eller annet vann så er det teit. For ordens skyld: Jeg tviler på at dette er et stort problem.
Ballen skal fremover!

Klaus_Brann

Hmm, det er visst ikke bare vi i Norge som har spillere på toppnivå som går på byen allikevell:

http://www.dagbladet.no/2008/12/29/sport/fotball/premier_league/liverpool/4187568/
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

krakra

Sesongoppkjøringens første motstandere blir Sparta Praha(24. Januar) og Austria Wien(29. Januar) under oppholdet på Marabella. Tøffe motstandere det. Wien er vel litt svakere enn Club Brugge som vi slo ut av UEFA-cupen. Spennende å se laget kjempe mot gode lag såpass tidlig ut i oppladningen.

BBB-Tony

Veldig positivt at Brann har får 2 ok internasjonale motstandere i sesongoppkjøringen.
Mvh Tony Nordtveit

Bli med i Bataljonen Ung - Et organisert supportertilbud for deg under 16 år.

The Boss

January 03, 2009, 00:56:15 AM #269 Last Edit: January 03, 2009, 01:07:04 AM by The Boss
Noen som vet når første trening under SN blir?
Tid, sted? Tenker å se treningen..

EDIT: brann.no melder at første trening blir mandag kl 13, mest sannsynlig på Nymark.
er forresten kunstgresset på nymark mye bedre enn kunstgresset i vestlandshallen, siden nymark blir benyttet fremfor hallen??

vebo

Quote from: The Boss on January 03, 2009, 00:56:15 AM
Noen som vet når første trening under SN blir?
Tid, sted? Tenker å se treningen..

EDIT: brann.no melder at første trening blir mandag kl 13, mest sannsynlig på Nymark.
er forresten kunstgresset på nymark mye bedre enn kunstgresset i vestlandshallen, siden nymark blir benyttet fremfor hallen??


Er nok bedre ja, men det spørst om planene blir endret om snøen som kom i natt blir liggende. Men for all del, snøen kan fjernes..
Tiocfaidh ár lá

Herr Smed

Steinar lar seg ikke affisere av litt snø. Vi er tross alt Brann!
Alle må gå.

BBB-Tony

Quote from: The Boss on January 03, 2009, 00:56:15 AM
Noen som vet når første trening under SN blir?
Tid, sted? Tenker å se treningen..

EDIT: brann.no melder at første trening blir mandag kl 13, mest sannsynlig på Nymark.
er forresten kunstgresset på nymark mye bedre enn kunstgresset i vestlandshallen, siden nymark blir benyttet fremfor hallen??


Mandagstreningen kl 13 er flyttet til Vestlandshallen.
Mvh Tony Nordtveit

Bli med i Bataljonen Ung - Et organisert supportertilbud for deg under 16 år.

vebo

Tiocfaidh ár lá

BBB-Tony

Quote from: vebo on January 04, 2009, 21:24:54 PM


Syns du bør gjøre det slik at vi som må sitte på skolebenken og ikke kan følge treningen får en liten oppdatering på hvordan den første treningen til SN var! Tar deg ikke mange minuttene å gjøre ut til Vestlandshallen! ;-)
Mvh Tony Nordtveit

Bli med i Bataljonen Ung - Et organisert supportertilbud for deg under 16 år.

vebo

Det synes du vel:) Får se hva jeg gjør, er det ok å bare gå inn der? Føler jeg trenger meg litt mer på om de trener der..
Tiocfaidh ár lá

BBB-Tony

Quote from: vebo on January 04, 2009, 21:28:53 PM
Det synes du vel:) Får se hva jeg gjør, er det ok å bare gå inn der? Føler jeg trenger meg litt mer på om de trener der..


Vil tro det bare er å gå inn der. Er nok ikke uten grunn til at Brann legger ut tidspunkt og sted/endring av sted for Nilsens første trening...
Mvh Tony Nordtveit

Bli med i Bataljonen Ung - Et organisert supportertilbud for deg under 16 år.

Belfort

Austgulen ny sjef for helseteamet. Utvilsomt meget dyktig på ortopedi litt mer usikker på hva han står for i forhold til fysisk trening i fotball
http://brann.no/index.php?valg=nyhet&nyhet=7116

Belfort

Hanstveit og Yaw gjorde det best på dagens fysiske test! Er litt skremmende at midtbanespillerene havner bak disse to. Ingen bombe at statiske Bakke havnet langt bak. Har ikke spillerene trent i julen,har de ikke forstått at kosekulturen er borte nå? Nilsen var lite imponert over resultatene.
http://fotball.bt.no/eliteserien/article125773.ece

Kai-Olai

Trist lesning.. Men langt fra overraskende..

Xminator

Hanstveit scorer nok en del på å ha vært på treningsleir og har nok også lagt seg litt ekstra i selen i tilfelle andre enn Celtic skulle dukke opp.

krakra

Steinar Nilsen sier jo i intervjuet på BT-TV at dette er "helt normalt" for en tippeligaklubb. At Hanstveit scorer høyt bør jo ikke være noen overraskende. Han har jo som andre nevner vært på treningsopphold i Skottland mens andre har hatt ferie.

Ser forresten at Fakiri scorer høyt. Er det håp for ham likevell?

Doffen85

Intervju med Haugsdal. Mer frempå enn Holmvik hvert fall :)

http://brann.no/tv/?klipp=281602

BBB-Tony

Virker som en bra gutt! Men jeg likte ikke den siste kommentaren hans! ;-)
Mvh Tony Nordtveit

Bli med i Bataljonen Ung - Et organisert supportertilbud for deg under 16 år.

olebrann3

fins bare et lag og det er united, må være leeds united han tenker på

posemedsnopi

Quote from: olebrann3 on January 07, 2009, 23:05:24 PM
fins bare et lag og det er united, må være leeds united han tenker på


Kanskje Dundee?

Doffen85

Satt og så litt på sesongen 2007, da gullet kom hem, og litt statistikk derfra. Det er merkbart at den eller de nye spissene vi henter inn må levere enormt mange mål for at vi skal kunne henge med. På toppscorerlisten fra 2007 ligger Helstad som ensom majestet på 22 mål. Neste "Brannspiller" er Andresen med 6 mål, 5 av disse var straffespark. 5 mål ble scoret av Sæternes og Vaagan Moen, 4 mål av Sigurdsson og Karadas, 2 mål av Solli og Björnsson og en hel del med 1 mål.        http://no.wikipedia.org/wiki/Tippeligaen_2007


Ser ikke helt at så mange av midtbanespillerne i år skal score mye mål, muligens Austin, hvert fall frem til sommeren, Vaagan Moen, men når kommer han i form? Hvor mange mål kan vi forvente av spissene pr dags dato?

krakra

Grunnen til det var jo at Mjelde la opp mye av spillet rundt at Helstad skulle score mange mål. Det var også en stor del av grunnen til at Brann knakk fullstendig sammen når HElstad dro.
Nilsen kommer nå til en klubb uten noen Helstad og har ikke Helstad i tankene i det hele tatt. Han får begynne med 100% blanke ark og kan danne et lag hvor flere tar et større ansvar når det gjelder å score mål. Tror neppe vi trenger en ny Helstad, men en litt mer målfarlig spiss ville definitivt vært å foretrekke. Tror nok ingen vinner serien til neste år uten en spiss som scorer MINST 15 mål. Helst oppmot 20 mtp. utvidelsen.

Henrik8

Jeg har også litt problemer med å se hvem av midtbanespillerene våre som skal score spesielt mange mål. Det gjør spisskrisen enda verre. Hadde vi hatt målfarlige midtbanespillere hadde ikke behovet for en målfarlig spiss vært så prekært. Når vi har lite målfarlige midtbanespillere, gjør det skikkelig goalgettere på topp enda viktigere.

Vi hadde hatt ett spissproblem selv med målfarlige midtbanespillere. Nå står vi både fullstendig uten spisser som tilsier mange mål per sesong, og uten midtbanespillere som virker målfarlige. Kumulasjonen av det kan bli skjebnesvangert.
Kjør over pakket 09`

Lurkin

Quote from: olebrann3 on January 07, 2009, 23:05:24 PM
fins bare et lag og det er united, må være leeds united han tenker på


Faktisk, ja. "I englad er det Leeds som gjelder, så i år skal "vi" klatre opp til Championschip:)" - fra nettmøtet.
Berømte Brann fra Bergen

dudo

Championschip, the chip for champions!
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Klaus_Brann

Henter denne fra Kaptein 2009 tråden:

Quote from: dingsy on January 10, 2009, 16:36:35 PM
Quote from: Klaus_Brann on January 10, 2009, 14:39:15 PM
Quote from: Henrik8 on January 10, 2009, 11:39:31 AM
Quote from: nero on January 09, 2009, 07:22:20 AM
Joda, men det er ikke sikkert han får spille selv om han er skadefri heller. Jeg er ihvertfall av den oppfatningen at Austin + Jaiteh eller Gylfi er å foretrekke sentralt. Hvem vet, kanskje Nilsen er enig....


Ser poenget her. Vi er forøvrig også ellers tindrende enige - Austin og Jaiteh skal starte sentralt i 2009.


Hvem er den offensive her da?Austin?
Helt greit at han har et tungt skudd, og fort kan sette noen mål, men med den arbeidsviljen, taklingsevnen og hans generelle defensive innsats hadde jeg foretrukket han som den defensive. Hittil har han kommet litt til kort offensivt.


Mulig dette emne bør flyttes til en annen tråd, men jeg mener nå ihvertfall at Austin har best ferdigheter defensivt og bør derfor være de dype sentrale. Når det gjelder Jaiteh tror jeg ikke han har veldig store problemer med å bekle den offensive. han har ihvertfall bra pasningsfot og ballkontroll!


Der er vi enige. Men at Jaiteh skal være den offensive er jeg usikker på. Han har ikke fått vist seg nok til at jeg kan slå fast at han bør være den offensive, men tiden får vise. Uansett, det er etter min mening liten tvil om at Austin skal være terrieren/oksen/bulldoseren som tar de tyngste returløpene, og kommer inn i knusende taklinger. Det lille vi har sett av han viser at det er der han er best.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

krakra

I Jaitehs beste kamp i fjor(mot HamKam) viste han veldig gode kreative og offansive ferdigheter. Så jeg tror han har potensiale der.

En terrier kan jo også ligge høyt på banen og presse motstanderen i startsfasen av angrepene deres. Det var det Haugen gjorde når han og Martin spilte sammen.

Klaus_Brann

Jo da, men den skapende, kreative midtbanespilleren er ikke Austin, selv om han er flink til å bryte.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

krøvel vellevold

Kanskje Austin kunne vært vår tankspiss?
Legg ned hele klubben!

Mick

Quote from: krakra on January 10, 2009, 17:18:04 PM
I Jaitehs beste kamp i fjor(mot HamKam) viste han veldig gode kreative og offansive ferdigheter. Så jeg tror han har potensiale der.

En terrier kan jo også ligge høyt på banen og presse motstanderen i startsfasen av angrepene deres. Det var det Haugen gjorde når han og Martin spilte sammen.


Jaiteh har absolutt egenskaper, men jeg savner evnen til å virkelig styre spillet. Han er et fantastisk suppelement sammen med mer rutinerte spillere; han er passningssterk, kreativ osv, men det Brann trenger er en offansiv midtbanespiller som kan binde sammen leddene.

Jeg ser heller ikke Jaiteh som noen terrier han er duellsterk, men han jager ikke så mye. Der er nok Austin sterkere. Angående det du sier med å ligge høyt i startfasen i angrepet til motstanderen så minner det litt om hvordan Start spillte i 2005 sesongen, bryte ned motstanderes angrep tidlig og helst rundt midtbanestreken. Jeg tror det er en spillestil som kler Brann dårlig, som er med glad i å slippe laget litt lenger inn i Banen så vinne ballen og kjøre direkte.
He who makes a beast of himself gets rid of the pain of being a man. Dr.Samuel Johnson

Mick

Quote from: krøvel vellevold on January 10, 2009, 19:27:56 PM
Kanskje Austin kunne vært vår tankspiss?


Det er ingen dum tanke, men han virker for meg ikke rutinert nok foran mål. Det er ingen forutsetning at han skal være en god avslutter, men han bør makte enten det eller gi en god del assists for å få en spissplass i Brann. Vi har i et halvt år leid ut plassen til folk som ikke kan noen av delene.
He who makes a beast of himself gets rid of the pain of being a man. Dr.Samuel Johnson

krøvel vellevold

Quote from: Mick on January 11, 2009, 05:57:09 AM
Quote from: krøvel vellevold on January 10, 2009, 19:27:56 PM
Kanskje Austin kunne vært vår tankspiss?


Det er ingen dum tanke, men han virker for meg ikke rutinert nok foran mål. Det er ingen forutsetning at han skal være en god avslutter, men han bør makte enten det eller gi en god del assists for å få en spissplass i Brann. Vi har i et halvt år leid ut plassen til folk som ikke kan noen av delene.


Alternativet for øyeblikket er jo en annen som ikke er rutinert nok foran mål...

Azar, hvis du lurte...
Legg ned hele klubben!

Klaus_Brann

Quote from: krøvel vellevold on January 11, 2009, 06:02:20 AM
Quote from: Mick on January 11, 2009, 05:57:09 AM
Quote from: krøvel vellevold on January 10, 2009, 19:27:56 PM
Kanskje Austin kunne vært vår tankspiss?


Det er ingen dum tanke, men han virker for meg ikke rutinert nok foran mål. Det er ingen forutsetning at han skal være en god avslutter, men han bør makte enten det eller gi en god del assists for å få en spissplass i Brann. Vi har i et halvt år leid ut plassen til folk som ikke kan noen av delene.


Alternativet for øyeblikket er jo en annen som ikke er rutinert nok foran mål...

Azar, hvis du lurte...


Heller det, enn å kødde det til med Austin. Han skal brukes akkurat der han er best, og det er ikke som spiss.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

krakra

I min søken på Brannstoff har jeg kommet over et par tyske nettsider og det ser ut som vi skal spille treningskamp mot Hertha BSC. Vet ikke når, men det er sikkert på den siste treningsleiren.

Go Up