• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Treneren etter Norling

Started by Xminator, November 28, 2013, 16:37:37 PM

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Go Down

Nixon

April 07, 2015, 10:38:56 AM #350 Last Edit: April 07, 2015, 10:43:12 AM by Nixon
http://www.bt.no/100Sport/fotball/eliteserien/Mons-Ivar-Mjelde-slutter-trolig-i-Start-514809_1.snd

Det mumles om at Mjelde kan være en sannsynlig arvtager dersom Norling får sparken i løpet av sesongen.
Rød makt på Hansa

Torvanger

Quote from: Nixon on April 07, 2015, 10:38:56 AM
http://www.bt.no/100Sport/fotball/eliteserien/Mons-Ivar-Mjelde-slutter-trolig-i-Start-514809_1.snd

Det mumles om at Mjelde kan være en sannsynlig arvtager etter dersom Norling får sparken i løpet av sesongen.



Mjelde har utviklet seg, jeg er imponert over det han har fått til i Start, jeg sier amen.

Spelaren

Hva i all verden har Mjelde fått til i Start???
Gå av.

krøvel vellevold

Quote from: Spelaren on April 07, 2015, 10:44:57 AM
Hva i all verden har Mjelde fått til i Start???


Sikkert det samme som "Tennfjord har fått til med AaFK".
Legg ned hele klubben!

ostraume

Opprykk og holde plassen greit? Mjelde har gjort sine saker bra. Han er kanskje ikke noen Messias, men han er bra.

I tillegg hadde han en redningsaksjon i 1. divisjon (var det Bryne?) som han har fått lite eller ingen cred for.
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

kabelmann

Vi har jo hentet resten av Start, så da er det vel naturlig at Mjelde blir den neste. Men sånn egentlig... må vi?
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

krakra


dudo

Kombinasjonen Mjelde og Brann er bra. Sånn har det alltid vært.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Torvanger

Vi må stikke fingeren i jorden og innse at vi ikke er i posisjon til å velge og vrake. Og den spillertroppen Brann har nå, med en eldre og mer erfaren MIM, er noe ganske annet enn Bakke, Andresen m.fl, mange småsjefer som ikke hadde den nødvendige respekten for den litt eldre MIM.

Yngve

OM no Norling skulle få sparken, som eg ikkje håpar på, så er Mjelde eit fint alternativ. Mykje betre enn Nordlie (Norli?) som folk plar dra fram..

Og alt ligg til rette for at Mjelde kan komma tilbake no når RBH endeleg er ute.

Nixon

Quote from: dudo on April 07, 2015, 11:21:59 AM
Kombinasjonen Mjelde og Brann er bra. Sånn har det alltid vært.


Ja, man kan jo gjerne si at Mjelde er en ordinær trener. Tipper han aldri blir aktuell for utenlandske klubber. Men det som teller er jo om han passer i Brann. Det har jo på ingen måter (enn så lenge) vært klaff med Norling som skulle være alt annet enn ordinær.
Rød makt på Hansa

Lasaron

Tren på langskudd

krakra

April 07, 2015, 12:50:04 PM #362 Last Edit: April 07, 2015, 13:20:39 PM by krakra
Spørsmålet er hvor god match han er uten rævva full av penger for å sitere en annen trener. Enkelte tror kanskje at en Mjelderetur skal skape den samme optimismen og givergleden som sist, men jeg tror nok situasjonen er en annen enn den var da, og at Mjelde må klare seg med betydelig mindre midler hvis han kommer tilbake. Han er grei nok, men ingen som bør skape voldsom entusiasme.

Mjelde var rett mann til rett tid for 12 år siden. Det betyr ikke at han er det i dag.

Yngve

Quote from: krakra on April 07, 2015, 12:50:04 PM
Han er grei nok, men ingen som bør skape voldsom entusiasme.


Ja det er klart at så bortskjemte me er med suksess, så er mannen som skaffa gull i cupen, gull i serien, sølv i serien og bronse i serien noko me nok absolutt ikkje bør vurdera om det skulle verta aktuelt.

Det ville vore for dumt.

krakra

Det bør vurderes, men det er ikke slik at vi skal slippe alt vi har i hendene og bare kaste oss over Mjelde ved første mulighet heller. Han har fine meritter, men det ble spyttet enormt mye penger inn i det prosjektet og etterhvert var fokuset kun å ta gull så fort som mulig. Kommer neppe til å få de samme forutsetningene nå.

Spelaren

Quote from: Yngve on April 07, 2015, 13:24:07 PM
Quote from: krakra on April 07, 2015, 12:50:04 PM
Han er grei nok, men ingen som bør skape voldsom entusiasme.


Ja det er klart at så bortskjemte me er med suksess, så er mannen som skaffa gull i cupen, gull i serien, sølv i serien og bronse i serien noko me nok absolutt ikkje bør vurdera om det skulle verta aktuelt.

Det ville vore for dumt.


Under vidt forskjellige omstendigheter. Sparker vi Norling er det ingen automatikk i at Mjelde er riktig mann for oss.
Gå av.

ostraume

Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

Nixon

Quote from: Spelaren on April 07, 2015, 13:29:24 PM
Quote from: Yngve on April 07, 2015, 13:24:07 PM
Quote from: krakra on April 07, 2015, 12:50:04 PM
Han er grei nok, men ingen som bør skape voldsom entusiasme.


Ja det er klart at så bortskjemte me er med suksess, så er mannen som skaffa gull i cupen, gull i serien, sølv i serien og bronse i serien noko me nok absolutt ikkje bør vurdera om det skulle verta aktuelt.

Det ville vore for dumt.


Under vidt forskjellige omstendigheter. Sparker vi Norling er det ingen automatikk i at Mjelde er riktig mann for oss.


Nei, det er selvsagt ingen automatikk. Men det er det vel heller ikke for noen andre kandidater. Slik jeg ser det er Mjelde en god kandidat og jeg tror han ville vært "riktig" for oss. Men om han er den beste kandidaten dersom noe skjer med Norling er jeg selvsagt ikke sikker på. Jeg må ikke ha Mjelde tilbake for enhver pris dersom Norling får sparken.

Akkurat nå ønsker jeg veldig at Norling skal lykkes!
Rød makt på Hansa

Nixon

Quote from: ostraume on April 07, 2015, 13:30:01 PMEtter min mening er det en ren myte at dette var et kjøpt gull. Først og fremst så var det Mjelde som fikk en rekke spillere til å (over)prestere.


Myte og myte. Som du viser til var det en blanding på laget mellom dyrt og billig. Men selv vrakgods fra RBK fikk god lønn da de kom til klubben.

Men det som også må huskes på er at en uerfaren Mjelde gjorde en god jobb før de virkelig store pengene kom. Han arvet en klubb som på mange måter var verre stilt enn i dag, selv om vi klarte å beholde plassen i TL med en nødskrik i 2002. Det er mer å jobbe med i dag i spillergruppen enn da selv om vi spiller en divisjon lavere.
Rød makt på Hansa

ostraume

Det var oppgangstider på lønnen, den saken er grei, men det samme gjaldt jo våre verste utfordrere.

Vi bør også ta med i regnestykket at Mjelde/POLi årene forut solgte spillere for 50 mill+ (Scharner+ Olofinjana).
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

Warhammer82

Hva med Vegard Hansen, Fagermo eller Brian Deane?

Kagain

Spørs om de klarer å lure Hansen fra Mjøndalen. Det kan virke som det er en fantastisk flott stemning der i gården. Penger kan de heller ikke lokke med da Hansen sa nei takk til en lønnsøkning på flere hundre tusen.

Fagermo? Vil ikke han være dyr å hente ut av kontrakt?

Brian Deane? Interessant valg om han ikke har flyttet tilbake til England og begynte å gjøre sine hoser grønne der igjen.

nero

Har meget liten tro på Mjelde uten et sterkt Hardball i ryggen. Det kan sikkert argumenteres for at han har gjort en rimelig grei jobb i Start, men det er jo i seg selv langt fra spektakulært. På grunn av at vi er fra Bergen, som jo er Norges nest største by og landets naturlige hovedstad, så må vi kunne ha lov kreve en (i norsk sammenheng) topptrener. På tross av at vi for øyeblikket er et OBOS-lag. Men nå må jo Norling først få denne sesongen til å vise hva som bor i ham, selv om tilliten har begynt å bli noe tynnslitt..
Lions led by donkeys.

Nixon

Rød makt på Hansa

krøvel vellevold

Quote from: Nixon on April 08, 2015, 07:22:11 AM
http://www.ba.no/Mjelde_beskjeden_som_b_r_bekymre_Norling-5-8-51307.html

Litt suppe på en spiker fra BA her etter min mening.


ja det var voldsomt det. Mjelde har sluttet i Start, og plutselig er han høyaktuell for Brann-jobben. Men bare hvis sesongen vår blir fiasko. Noe det foreløbig ikke er noe som tyder på.
Legg ned hele klubben!

Torvanger

Noen grunner til at MIM kan være ideell:

Det er 7 år siden han forlot Brann, han har trent Bryne og Start, spesielt i Start har han fått mye ut av små ressurser. Han virker også å ha fått mer skikk på det defensive, et av hovedankepunktene mot ham da han var i
Brann. Offensivt har han et angrepssmønster det lukter mål av, han er tidligere spiss og han vet hvordan han vil ha det på den siste trededelen, med dobling på kant og offensive backer.

Men et moment man bør ta med, som er det mest vesentlige, det er at Mjelde sin tilknytning til Brann og Vestlandet, er like sterk som Fagermo vs Skien og Odd. I Fagermo har Odd en trener som kan spinne videre på sine ideer i kanskje 5-10 år til, det samme kan Brann få i MIM.

Så spørsmålet er, ønsker vi å få inn en mann for flere år frem i tid, eller ønsker vi en ny løsning, med en ny kapabel erstatter for Ricky i potensielt 3 år?


Spelaren

Quote from: Torvanger on April 08, 2015, 08:11:33 AM
Noen grunner til at MIM kan være ideell:

Det er 7 år siden han forlot Brann, han har trent Bryne og Start, spesielt i Start har han fått mye ut av små ressurser.


Et nedrykk, et opprykk, en tolvte- og en niendeplass? Det er ikkje videre imponerende.

Quote from: Torvanger on April 08, 2015, 08:11:33 AM
Han virker også å ha fått mer skikk på det defensive, et av hovedankepunktene mot ham da han var i
Brann.


Start var sammen med Bodø/Glimt det laget som slapp inn mest mål i fjor (60), og året før det 46. "Skikk på det defensive" er en aldri så liten overdrivelse.


Gå av.

Torvanger

April 08, 2015, 08:22:50 AM #377 Last Edit: April 08, 2015, 08:28:06 AM by Torvanger
Bryne sikret seg ny kontrakt i 1. divisjon under Mjeldes ledelse.

Etter siste kampen mot Moss kunngjorde Mjelde at han ikke ønsket å fortsette som trener i Bryne.

Start
Etter et kort opphold i Valestrand Hjellvik overtok Mjelde jobben som Starttrener 12. juli 2011 etter at Knut Tørum trakk seg fra jobben. Partene var enige om en avtale på 4,5 år som varer ut 2015-sesongen.

Meritter

Som spiller:

Kniksenprisen som årets angrepsspiller 1993 og 1996

Som trener for Brann:

Norgesmester 2004
Gull i Eliteserien 2007
Sølv i Eliteserien 2006
Bronse i Eliteserien 2004
Kniksenprisen som årets trener 2007

Corran

Det som fasinerer meg mest er at BA nå relanserer Mjelde og virker å ville ha ham mens de i 2008 sto i spissen for å kaste ham
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Spelaren

April 08, 2015, 08:32:09 AM #379 Last Edit: April 08, 2015, 08:33:42 AM by Spelaren
Quote from: Torvanger on April 08, 2015, 08:22:50 AM
Sjekk kildene dine, Spelaren, nedrykk?


2011 juli. Mjelde overtar Start.
2011 november . Start rykker ned.

Resten av innlegget ditt er en gish gallop av irrelevans. Eg forstår ikkje annet enn at du vil prøve å drukne bommerteren din. Ingen her inne har glemt noe av det du har skrevet, men når du påstår at han har fått mye ut av lite ressurser, og i tillegg at han har fått skikk på det defensive - så er det så på trynet og lite presist at man kan mistenke at du kjører en kampanje der hvert lille halmstrå som kan brukes mot Norling er verdt å gripe etter.
Gå av.

Nixon

Quote from: Corran on April 08, 2015, 08:28:43 AMDet som fasinerer meg mest er at BA nå relanserer Mjelde og virker å ville ha ham mens de i 2008 sto i spissen for å kaste ham


De relanserer han vel strengt tatt ikke, men påpeker at Mjelde snart er ledig mens vi har en trener som kan sitte på lånt tid.
Rød makt på Hansa

krakra

Jeg tror ingen i Kristiansand gråter noe voldsomt at av Mjelde drar. Som sagt har han gjort en jobb helt på det jevne der nede. Ingenting som styrker noe kanditatur i Brann.

Ricky

Quote from: Torvanger on April 08, 2015, 08:11:33 AM
ønsker vi en ny løsning, med en ny kapabel erstatter for Ricky


NEI!

Huff

Mjelde har i årene borte fra Brann på ingen måte styrket sitt kandidatur, i denne omgang vil ei heller POL være sportsdirektør, og klubben er i en helt annen situasjon enn de var i Mjeldes glansdager som Branntrener.

krakra

Brann må skrive noen grunnprinsipper for den sportslige driften videre når vi etterhvert får det sportslige apperatet fulltallig på plass. For eksempel at:

- Brann skal være en klubb som avler frem egne spillere. Det setter både krav til at utviklingsavdelingen produserer talenter i det nasjonale toppsjiktet og til at man på a-lagsnivå gir dem muligheten til å vokse frem. Dette må være proffesjonelt og kynisk. Målet skal være å utvikle spillere som kan bidra sportslig og gi økonomisk avkastning på sikt. Vi skal være misfornøyde når store talenter drar til andre klubber uten at vi får noe særlig igjen for det.

- Branns spillerlogistikk skal være selvdrivende og proffesjonel. Vi skal hente spillere som løfter laget, og som utvikler seg mens de er her og kan selges videre til større klubber. Målet bør være at vi selger for mer enn vi kjøper for, slik at spillerlogistikken finansierer seg selv, og at vi hele veien er i forkant slik at vi erstatter de som selges. Gjerne før de selges, slik at vi opprettholder og styrker det sportslige nivået hvert vindu. Dette setter krav til de som har ansvaret for spillerlogistikken. Satsingen på dette området bør være proffesjonell og løses av folk med kompetanse. Det har ikke vært tilfellet så langt.

- Brann skal spille en offensiv, underholdende og utviklende fotball som trekker både publikum og spillere til Stadion.

- Brann skal ha som ambisjon å være i toppen og skal hente spillere deretter. Vi skal ikke hente stallfyll med mindre de har potensialet til å utvikle seg til å bli mer. Det betyr ikke at vi bare skal hente stjerner. Noen "middelmådige" spillere kan ha egenskaper som gjør dem nyttig også for et topplag, men prinsippet bør være at vi f.eks. ikke betaler for at en 29-åring skal være backup som spiss. 

Bare noen eksempler, men det bør være steg en. Finne prinsipper som skal ligge i grunn. Det vil være umulig å ikke trå utenfor disse av og til. Hvis vi f.eks. bare har to spisser og ikke klarer å finne en skikkelig god, eller potensielt skikkelig god, backup så må man kanskje ta til takke med noe, men prinsippene bør altså ligge til grunn for alle valg vi gjør, som en rettssnor.

Relatert til "treneren etter Norling" så bør da altså fremtidige treneransettelser gjøres med bakgrunn i dette. En ny trener bør ikke bare kunne stille seg bakk Branns grunnprinsipper, men være entusiastiske til dem. Så kan vi fortsatt bomme på noen ansettelser(slik det kan virke som vi gjorde med Norling), men hvis vi står ved prinsippene så tipper jeg vi treffer til slutt. Brann har vinglet ganske sterkt fra skanse til skanse i sine siste treneransettelser. Nilsen og Mjelde var rimelig forskjellige, Skarsfjord en nødløsning før vi gikk til hans rake motsetning igjen i Norling.

Strengt tatt syns jeg Branns sportslige avdeling burde utvikle sitt eget strategidokument som kun tar for seg det sportslige. Blant annet med det jeg nevnte over. Da kan man søke råd hos folk som POL, Tor-Kristian Karlsen og andre sterke fagpersoner i norsk fotball.

pidre

April 08, 2015, 09:58:52 AM #385 Last Edit: April 08, 2015, 10:01:09 AM by pidre
Ja nettopp Krakra, og dette er jo helt basic. Likevel har ikke klubben klart dette. Slik det har fungert er verdier, prinsipper, kriterier for spillerlogistik, talentsatsing, spillestil, etc personavhengig. Siden vi har hatt folk som RBH, Skarsfjord, Moldestad og Barmen i sentrale posisjoner de senere år er klubben kjørt rett i grøfta.

Alle disse grunnleggende verdiene, retningslinjer etc må forankres i klubben. Det må sitte så fast i veggene og kulturen vår at ingen ny RBH eller Skarsfjord kan ødelegge.


Saludar a los monos!

dudo

Jeg kom akkurat på at jeg alltid har tenkt at Mjelde er bedre som sportssjef, så da lanserer jeg han heller som det.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Lasaron

Tja, hvis han er blitt for at klubben skal utvikle egne spillere, så kan han være en brukbar kandidat.
Tren på langskudd

Torvanger

April 08, 2015, 11:34:01 AM #388 Last Edit: April 08, 2015, 11:36:37 AM by Torvanger
Quote from: Spelaren on April 08, 2015, 08:32:09 AM
Quote from: Torvanger on April 08, 2015, 08:22:50 AM
Sjekk kildene dine, Spelaren, nedrykk?


2011 juli. Mjelde overtar Start.
2011 november . Start rykker ned.

Resten av innlegget ditt er en gish gallop av irrelevans. Eg forstår ikkje annet enn at du vil prøve å drukne bommerteren din. Ingen her inne har glemt noe av det du har skrevet, men når du påstår at han har fått mye ut av lite ressurser, og i tillegg at han har fått skikk på det defensive - så er det så på trynet og lite presist at man kan mistenke at du kjører en kampanje der hvert lille halmstrå som kan brukes mot Norling er verdt å gripe etter.


Han overtok vel Start da de allerede var i trøbbel, i juli måned og han klarte ikke å forhindre nedrykk. Det blir noe drøyt å gi ham skylden for nedrykket. Men innrømmer bom på baklengs, den skal du få, sinte mann.

Og på samme måte som Mjelde irettesatte den opsternasige backen jeg ikke husker navnet på, med at her i Brann har vi det kjekt og det må han bare finne seg, så slår jeg fast at jeg har svaret og nøkkelen til det meste, jeg tar aldri feil.

Vandji

Nå må BA slutte.
Hvorfor bringe MIM opp som et tema nå?

Trenerdiskusjonen bør midlertidig være lagt på is. Norling har fått fornyet tillitt, og da må han få mer enn EN kamp i den nye sesongen før man igjen skal ta opp diskusjonen om trenerskifte.

Støyen etter nedrykket og årsmøtet er i ferd med å legge seg, og det ser igjen ut som at ting ligger til rette for at man kan konsentrere seg om det eneste som gjelder i år, nemlig opprykk.

La Norling få ro inntil videre, så kan denne diskusjonen bringes på banen igjen om vi ikke er et topplag etter 8-10 kamper.

Om det skulle vise seg at Norling ikke makter å innfri, ja så er i hvert fall ikke MIM rett mann, etter min mening.
Champions League vi kommer. Brann, Brann, Brann så det monner.

Gepard

MIM som hovedtrener bør være glemmesak, derimot er han kanskje spennende som sportsjef ja, uten at jeg kan si det med stor sikkerhet.

Men helt essensielt at en sportsjef kan bli over tid, og sånn sett er lokal tilhørighet gunstig.

Michael Schønberg i Nest bør ligge nærmere å overta om det skulle gå helt åt skogen med Norling, noe jeg ikke tror det gjør. Jeg har fremdeles troen på Rikard.

Soler

Quote from: krakra on April 08, 2015, 09:44:45 AM
Brann må skrive noen grunnprinsipper for den sportslige driften videre når vi etterhvert får det sportslige apperatet fulltallig på plass. For eksempel at:

- Brann skal være en klubb som avler frem egne spillere. Det setter både krav til at utviklingsavdelingen produserer talenter i det nasjonale toppsjiktet og til at man på a-lagsnivå gir dem muligheten til å vokse frem. Dette må være proffesjonelt og kynisk. Målet skal være å utvikle spillere som kan bidra sportslig og gi økonomisk avkastning på sikt. Vi skal være misfornøyde når store talenter drar til andre klubber uten at vi får noe særlig igjen for det.

- Branns spillerlogistikk skal være selvdrivende og proffesjonel. Vi skal hente spillere som løfter laget, og som utvikler seg mens de er her og kan selges videre til større klubber. Målet bør være at vi selger for mer enn vi kjøper for, slik at spillerlogistikken finansierer seg selv, og at vi hele veien er i forkant slik at vi erstatter de som selges. Gjerne før de selges, slik at vi opprettholder og styrker det sportslige nivået hvert vindu. Dette setter krav til de som har ansvaret for spillerlogistikken. Satsingen på dette området bør være proffesjonell og løses av folk med kompetanse. Det har ikke vært tilfellet så langt.

- Brann skal spille en offensiv, underholdende og utviklende fotball som trekker både publikum og spillere til Stadion.

- Brann skal ha som ambisjon å være i toppen og skal hente spillere deretter. Vi skal ikke hente stallfyll med mindre de har potensialet til å utvikle seg til å bli mer. Det betyr ikke at vi bare skal hente stjerner. Noen "middelmådige" spillere kan ha egenskaper som gjør dem nyttig også for et topplag, men prinsippet bør være at vi f.eks. ikke betaler for at en 29-åring skal være backup som spiss. 

Bare noen eksempler, men det bør være steg en. Finne prinsipper som skal ligge i grunn. Det vil være umulig å ikke trå utenfor disse av og til. Hvis vi f.eks. bare har to spisser og ikke klarer å finne en skikkelig god, eller potensielt skikkelig god, backup så må man kanskje ta til takke med noe, men prinsippene bør altså ligge til grunn for alle valg vi gjør, som en rettssnor.

Relatert til "treneren etter Norling" så bør da altså fremtidige treneransettelser gjøres med bakgrunn i dette. En ny trener bør ikke bare kunne stille seg bakk Branns grunnprinsipper, men være entusiastiske til dem. Så kan vi fortsatt bomme på noen ansettelser(slik det kan virke som vi gjorde med Norling), men hvis vi står ved prinsippene så tipper jeg vi treffer til slutt. Brann har vinglet ganske sterkt fra skanse til skanse i sine siste treneransettelser. Nilsen og Mjelde var rimelig forskjellige, Skarsfjord en nødløsning før vi gikk til hans rake motsetning igjen i Norling.

Strengt tatt syns jeg Branns sportslige avdeling burde utvikle sitt eget strategidokument som kun tar for seg det sportslige. Blant annet med det jeg nevnte over. Da kan man søke råd hos folk som POL, Tor-Kristian Karlsen og andre sterke fagpersoner i norsk fotball.


Det viktigste for en klubb som Brann etter min mening et best mulig sportslig resultat. Det vil si hvordan man får det maksimale ut av rammebetingelsene sine. Da bør man ikke fokusere for mye på å avle frem egne talenter, men heller kun fokusere på å få tak i spillere som enhver tid kan heve førstelaget. Unge spillere skal kun inn når de er i stand til å heve kvaliteten i laget i form av sin egen spisskompetanse. Det vil gjøre nåløyet trangere, slik at færre vil komme opp, men samtidig hindrer man at de beste talentene drar fra klubben grunnet at klubben ikke klarer å konkurrere med de beste. Utleie bør også i større grad vurderes slik at Brann slipper å bære belastingen av de varierende prestasjonene som følger med utvikling av unge spillere.

Det jeg ønsker av en trener og sportslig leder er at de er kyniske nok til å enhver tid gjøre det som gir best mulig sportslig resultat. Da synes jeg godt vi kan være litt mer "bøllete" ovenfor for andre klubber, med tanke på å tappe dem for de beste spillerne deres hvis det er mulig. Rosenborg var flinke til det før, og Molde er flinke til det nå. Dette er også en strategi som de fleste om ikke alle toppklubber i Europa følger. Men jeg tar gjerne i mot eksempler på andre toppklubber som følger en modell som du lister over her. Personlig synes jeg strategien minner veldig om det tankegodset som har blitt ført av Bruun Hansen og regimet som har regjert de fleste årene etter at gullet kom hem. Brann har jo aldri hatt flere egenutviklede spillere i A-stallen enn det vi hadde i fjor så lenge jeg har fulgt klubben, og vi har aldri prestert dårligere.

At spillerlogistikk skal finansiere seg selv er å tillegge seg selv en unødvendig begrensning som hele tiden er avhengig at noen må selges med fortjeneste for at man skal kunne hente inn nye spillere. Må da være bedre å budsjettere med en fast post på budsjettet til nye spillerinnvesteringer, og heller se på spillersalg som en bonus. De fleste spillersalgene til større klubber gjøres jo ofte på sommeren. Dette er ikke alltid like gunstig for det sportslige resultatet. Speiding er selvsagt helt vesentlig, noe jeg er helt enig med deg i.

krakra

April 08, 2015, 19:28:58 PM #392 Last Edit: April 08, 2015, 19:34:46 PM by krakra
Svært få lag som har lykkes over tid uten et sterkt talentarbeid. Særlig i en liga som TL. Så det ville vært dumt å kutte ut.

Som jeg sa. Man kan ikke følge hvert prinsipp slavisk, men det bør være en grunnleggende målsetning å selge for mer enn vi kjøper for. Det er et tegn på sunn drift og god spillerlogistikk. Igjen ser man dette hos klubbene som opplever suksess over tid.


Klubber som følger den modelle  er Molde, Godset, Rosenborg. Odd også, minus spillestilen. I Sverige er jo Norlings gamle klubb et godt eksempel.

krakra

At Molde tapper konkurrentene for sine beste spillere er dessuten en rar påstand. Har du eksempler på dette? Berget fr Godset? Som strengt tatt ble hentet fra Udinese. De eneste andre nøkkelspillere de har hentet er Hovland og Moi, men det var ikke akkurat fra konkurrenter. Det Molde først og fremst har vært gode på er å hente talentfulle spillere, utvikle dem og selge med profitt. Det har vært en rimelig tydelig politikk. Noe du tydeligvis er imot.
Noen av disse talentene har riktignok blitt hentet fra konkurrenter.

Er din påstand at Brann har satset proft på spillerlogistikk, gått i pluss og vært konsekvente og offensive i spillestilen under RBH?

Tom C

Uten at jeg har tenkt mer enn 5 sekunder over det, så mener jeg nå at de har hentet en Flo og en Gulbrandsen som vel kan sies å være nøkkelspillere.
Aldri mer Obos....

Spelaren

Quote from: Tom C on April 09, 2015, 07:42:15 AM
Uten at jeg har tenkt mer enn 5 sekunder over det, så mener jeg nå at de har hentet en Flo og en Gulbrandsen som vel kan sies å være nøkkelspillere.


Verken Lillestrøm eller Sogndal er vel å regne som konkurrenter for tiden.
Gå av.


Vandji

Quote from: Torvanger on April 09, 2015, 09:20:44 AM


Jeg forutsetter at du nevner Fagermo utelukkende for å provosere.
Jeg ville aldri satt min fot innenfor stadionmurene med den klysen i trenerstolen..

Er for øvrig uenig i de aller fleste av dem du nevner her, kanskje med unntak JHH og Bob i Stabæk.
Champions League vi kommer. Brann, Brann, Brann så det monner.

nero

Quote from: Torvanger on April 09, 2015, 09:20:44 AM

Bradley og Deane, ja takk, de andre, helst ikke.

BTW Er det Frode Grodås som går på trynet, der?
Lions led by donkeys.

pidre

Saludar a los monos!

Go Up