• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Overganger 2012

Started by Lasaron, September 03, 2011, 17:13:55 PM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

Nixon

Rød makt på Hansa

krakra

Nå spilte vi hele sesongen uten en fullverdig konkurrent til Ojo. Noen god høyrekant hadde vi heller ikke, så jeg regner med at det er noe vi har lett etter i over ett år nå. Forventer at det ligger en grundig vurdering bak hvem enn som kommer inn iallefall. På spissplass har vi ikke all verdens med talenter som passer inn i stilen. Vi har Kittyphong, Finne og Larsen som kan spille der, men ikke alene i Skarsfjords system. Så der må vi nesten hente noen hvis vi skal spille tilnærmet som i fjor.

På høyrekanten har vi flere talenter. Vi har Kalve som er blant de beste i sitt årskull, vi har Larsen som storspilte i andrelaget i fjor(men ikke har vært all verdens for førstelaget, minus cupkampen mot Sogndal) og Skaanes som imponerte i VM. Mjelde, Haugen og Nordkvelle holder nok også et middels nivå på høyrekanten.
Det er mulig det ikke holder, men hvis vi ikke klarer å skaffe en skikkelig forsterkning så bør vi heller satse på en av dem enn å gjøre et panikkjøp alà Tadas Labukas i sommer. Jeg vil derfor si at spissituasjonen er mest prekær og at en høyrekant ikke trenger å hentes med mindre det er snakk om kvalitet. Eventuelt stort potensiale. Ingen middelmådigheter i slutten av 20-årene iallefall.

Huff

Igjen nesten helt enig med Krakra. Jeg vil i utgangspunktet ha inn en spiss som og kan spille kant. Vi trenger en spisstype som er noe annet enn Ojo og som kan komplimentere han dersom vi har behov for å spille med to spisser (eksempelvis når vi ligger under). To tanksentre prøvde vi ut i fjor og det fungerte overhodet ikke. Samtidig vil en slik spiss kanskje ikke være et ideellt, men et brukbart alternativ på kanten. Drømmen er en som mestrer begge deler, en type ala Tarik/Klepp, men dette vil uansett fordre at vi ikke lemper langballer på spissen når Ojo evt er ute. Denne omleggingen har Brann dog vist at de behersker da Haugsdal spilte alene på topp. Er også helt enig i at vi ikke trenger mer enn en spiller. Vil heller at vi bruker tid, ressurser og penger på å hente inn en spissreserve, samt kant og spissalternativ, vi virkelig har tro på heller enn å spre pengene ut på flere middelmådigheter. Slik stallen er nå er det ikke slik at vi absolutt må bruke ungguttene, selv ikke med skader (selv om vi mangler backupspiss), men det må heller ikke være slik at vi stenger døren helt for at de skal ha mulighet til å få spilletid med mindre de er bedre enn de etablerte.

Når det gjelder Plumenjai har jeg ikke sett han nok til å vurdere han, men legger en om spillestilen ala det en gjorde da Haugsdal spilte alene på topp ser jeg ikke bort fra at han kan bidra

Lister

Problemet vi får blir når Ojo ikke kan spille. Kitty hadde vært spennende å se ved siden av Ojo, men usikker på om han hadde klart seg alene.

Kanskje en Kitty kombinert med en høy Barmen hadde fungert?

Kitty er veldig flink til å ta smarte løp, men har sett for lite til han på høyt nivå (av naturlige årsaker) til å kunne si noe bastant.

Hadde vært en spennende kombinasjon hvis det hadde fungert.
Guinness - Makes you drunk

Markmus

Halvorsen? Finnes det en Halvorsen vi ikke har råd til? Står det så dårlig til økonomisk at vi ikke har råd til å kjøpe en Halvorsen jeg ikke aner hvem er?

edit: Og der kom jeg på hvem det var. Men er han så god at vi ikke har råd til ham, da?
Ka du ve?

Kjell249

Quote from: krakra on January 23, 2012, 11:02:51 AM
Det er mulig det ikke holder, men hvis vi ikke klarer å skaffe en skikkelig forsterkning så bør vi heller satse på en av dem enn å gjøre et panikkjøp alà Tadas Labukas i sommer.

Tadas kan vel knappest kalles panikkjøp da han vel var på lån, men bidro på banen gjorde han ikke...

Skal vi bare kjøpe en offensiv spiller så mener jeg vi må kjøpe en spiller som forsterker førsteelleveren. Dvs høyre kant. Så det viktigste er ferdigheter i denne posisjonen. Klart at det er viktig at han kan fungere som spiss, men dette blir mest sannsynlig et få tall av kamper hvis Ojo ikke blir skadet (bank i bordet).

Mye mas om "talentene" skal få sjansen, og det får de hvis de er god nok. Ingen av de unge spillerne i 2011 fikk spille mye mindre enn de fortjente i forhold til det de presterte på banen. Nå har vi i tillegg et lag i 2 divisjon, så nå får de vist om de har ferdigheter på et høyere nivå. Overbeviser du ikke i 2 div eller på trening, så har du absolutt ingenting i eliteserien å gjøre. Selv om du er aldri så mye talent og bergenser...
Chuck Norris and Superman once fought each other on a bet. The loser had to start wearing his underwear on the outside of his pants.

krakra

At talentene får spille hvis de er gode nok er noe som ofte gjentas som om det var en sannhet. Som at når det skrives så er det sånn og da er det bare å forholde seg til det. Sånn er det selvfølgelig ikke. Det er ikke et argument at de får spille hvis de er gode nok, det er bare en påstand uten dekning.

Haugen fikk spille mindre enn han fortjente, og var den eneste som fikk spille av talentene i fjor. Sånn utenom noen symbolske innhopp for Larsen og en kamp fra start som kom fra intet for Barmen. Med TLs nest beste juniorlag tror jeg ikke på at ingen fortjente mer. Når det gjelder å overbevise i 2. divisjon så spilte vi jo ganske regelmessig med en venstrekant som var ganske håpløs i 3. divisjon da han spilte der.

Det legges for mye press på ungdommenes skuldre. Uten å få sjansen til å vise seg frem eller lære fra spill i TL må de nærmest bevise utover enhver rimelig tvil at de er bedre enn førstevalgene på trening eller andredivisjon. Med en sånn holdning blir det ikke mange talentene som slår igjennom for Brann de kommende årene og pengene brukt på talentutvikling er bortkastet.

Vi må gjerne hente en høyrekant, men da må det være kvalitet. Ikke en middelmådighet som er hakket bedre enn Mjelde og som står i veien for store talenter på eget juniorlag.

Hatleking

Eg ser som sagt gjerne ein Halvorsen i Brann. I tillegg vart det ikkje noko med Hoås og Molde likevel - noko for Brann?

pidre

Mener det er klart at talentene må prestere på høyt nivå i 2. div før det er snakk om spill i eliteserien.
Saludar a los monos!

krakra

January 23, 2012, 13:49:12 PM #2309 Last Edit: January 23, 2012, 13:53:19 PM by krakra

Hatleking


ZsoltKorcsmar

Quote from: Hatleking on January 23, 2012, 14:45:37 PM
http://www.tv2.no/sport/fotball/spania/kris-stadsgaards-spanske-eventyr-er-over-3690402.html

Stadsgaard er ferdig i Malaga. Diverre litt for seint for oss.


Faen, det hadde vært en singering å dra opp av hatten det! Korcsmàr og Stadsgaard på stopperplass holdet meget høyt tippeliganivå. Men etter at vi hentet denne svensken er det nok ikke særlig aktuelt. Men skal vente med å bedømme svensken til jeg har sett han et par tre kamper. Svensken har vel 4 landskamper, Stadsgaard har 2. Kan godt hende kvaliteten på e to er svinnene liten, men alderen taler jo mot svensken da.

Gepard

Går nok til Fck, for håpe han ikke går tilbake til Rbk hvertfall, de ville bli enormt styrket om det ble retur på Stadsgaard.

Kjell249

Silly season prat: Bytt Grorud med Halvorsen, og så "henter" vi Stadsgaard. Da trenger vi bare en spiss, så er vi klar for å gå til sesongstart:)
Chuck Norris and Superman once fought each other on a bet. The loser had to start wearing his underwear on the outside of his pants.

Kjell249

En kreativ DM hadde heller ikke vært å forakte. Sleng på Barrantes:)
Chuck Norris and Superman once fought each other on a bet. The loser had to start wearing his underwear on the outside of his pants.

Nixon

Leste et sted at Stadsgaard hadde problemer med å godta FCK sin makslønn på fire millioner. Så like greit at vi klarte å kapre svensken før noen andre tok han.
Rød makt på Hansa

krakra

Han hadde vel en årslønn på rundt 5 millioner i RBK. Tre år med den lønnen og det ville vært billigere og kjøpt både Hovland og Våge Nilsen og lønnet dem i tre år.

Xminator

Stadsgaard hadde ikke vert verd 5 millioner i året. Om vi derimot ser litt skjevt mot Austin så er regnestykket litt mindre soleklart...

Ellers greit å se at Skarsfjord i både BA og BT er såpass klar på det vi trenger og er omtrent i takt med det som vel er konkludert på forumet. Han klarer seg med 1 eller 2 offensive forsterkninger. Jeg tror vi trenger 3 for at det ikke skal koste oss poeng over 30 kamper.

Gepard

Ellers må man jo gratulere Sandnes Ulf med en god signering, slik Holmvik presterer på sitt beste blir han en kjemperessurs for Sandnes. De har rett og slett et godt lag på gang der nede i år, tror de holder seg fint i divisjonen. Spesielt når en ser på Sogndal og Stabæk.

Gepard

http://fotball.bt.no/eliteserien/article221225.ece

Hva med denne Oremo ? Hadde ikke han et meget bra navn i sverige for noen sesonger siden ?

Falkman

Quote from: Gepard on January 23, 2012, 23:40:10 PM
http://fotball.bt.no/eliteserien/article221225.ece

Hva med denne Oremo ? Hadde ikke han et meget bra navn i sverige for noen sesonger siden ?


jo, det hadde han.  Djurgården brukte veldig mye penger på ham i 2008. men syv mål på tre og en halv sesong er ikke mye å skryte av!! har vel vært en del skadet riktignok, men er neppe en mann å satse på.

roaldinho

Det en bør tenke på når det kommer til backup for Ojo: Hvem har lyst å sitte på benken? Om Ojo spiller like mye som i fjor så blir det ikke mye spilletid, og denne backupen må jo være en spiller som  kan bekle flere posisjoner og da helst høyre midtbane i tillegg som spiss. Eventuelt et talent som ikke har vist noe, men som absolutt kan komme inn og gjøre en habil jobb.

Når det kommer til det å fortjene spilletid, så fortjente jo Haugen mye mer spilletid enn det han fikk. Haugen var sesongen før dominerende i Adeccoligaen, og det fikk han selvtillit av. Så ble han satt på benken i Brann og  han fikk se både Bentley og Mjelde ikke overbevise og kunne kommet inn istedenfor. Det gjør noe med selvtilliten, at treneren ikke har tro på en. Haugen er en spiller som må kunne få utvikle seg, og da hjelper det ikke med 5 minutter her og 12 minutter der. Skarsfjord må tørre å satse mer på talentene, spesielt når spillere i den posisjonen talentene kan komme inn i skuffer.

Etter en tenkepause er jeg faktisk glad for at Gustavinho er borte. Han ødelagte en del angrep med å drible,  kun spille Ojo eller skyte fra umulige distanser.  Jeg tror angrepet vil bli bedre uten Gustavinho. Tenker at angrepet vil gå kjappere fordi en bestemt spiller ikke holder på ballen for lenge og det kan bli fart i angrepet igjen. Samtidig som at det ikke kun er to personer som kombinerer. Nå kan de bli samspilt der fremme.

Det gjenstår en høyrekant og en spiss, og da tror jeg man skal være fornøyd med overgangene. Så får man håpe at de som er kommet inn blir en suksess og at noen av talentene tar steget opp denne sesongen og får spilletiden de fortjener.
Sitat RBH om høsten etter kontraktsforlengelsen til Skarsfjord: " Det er ikke helt rett, vi fikk seirer mot Odd og Sogndal og så lyset i enden av tunnelen. Så ledet vi også 3-1 mot Vålerenga..."

dudo

Det skal jo sies at Ojo i aller høyeste grad bar preg av å være sliten i enkelte kamper, og også hadde tilfeller hvor han ikke hadde dagen. Om man holder nivået får man spilletid - også når man er bak Ojo i køen. Oremo virker interessant av den enkle grunn at TIL tydeligvis finner han interessant. Som krakra sier, så er de flinke på den berømmelige spillerlogistikken.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Gepard

Daniel Fredheim Holm ? Rosenborg må selge spillere om de skal få hentet inn en klassekeeper og høyreback.

Er han frisk ? Jeg sier ja takk, kan vel spille både kant og spiss

Chrisstah

Quote from: Gepard on January 24, 2012, 17:40:21 PM
Daniel Fredheim Holm ? Rosenborg må selge spillere om de skal få hentet inn en klassekeeper og høyreback.

Er han frisk ? Jeg sier ja takk, kan vel spille både kant og spiss


Nå vet jeg ikke skadesituasjonen hans pr dags dato. Men dette er en spiller som jeg tror hadde vært en perfekt "erstatter" for Gustav. Han kan brukes i alle angrepsposisjoner i vårt system. Tror fort han kunne funnet formen hadde for noen sesonger siden i Vif om han hadde signert for oss. Men så var det skadene. Hadde ikke blitt lei meg, med nyheten Fredheim Holm klar for Brann.
Mjelde: Her i Brann har vi det kjekt og det må han bare forholde seg te

Markmus

Kan også være at Branns fysioteam kan få skikk på skadene hans - de har tross alt godt over gjennomsnittet god peiling.
Ka du ve?

dudo

Fredheim Holm kunne vært interessant, ja. God spiller! Ellers er Moldskred (heh) på vei til Danmark. Kunne også passet godt som backup, og kanskje til og med kriget til seg en plass på høyrevingen.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Markmus

Nei takk til Moldskred :)
Ka du ve?

dudo

Pompeys er i ferd med å gå til helvete (igjen). Kom hem, Erik! Her skal du få lønn når du skal, og nøkkelen til byporten.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Nixon

Skal si han velger de rette lagene. Men jeg skal vedde på at han har det "kjekt" likevel!:)
Rød makt på Hansa

Markmus

Kanskje Huseklepp er skylden til dårlig økonomi i klubbene ;)
Ka du ve?

Huff

Klepp begynner etterhvert å bli realistisk. Han har en gravid kjæreste som bor i Bergen, og spiller på en klubb i krise. Per nå er han overhodet ikke attraktiv for relativt store utenlandske klubber da han er benket på engelsk nivå 2, i en svak klubb. Selv om han etterhvert gjorde det solid i Serie A var dette helt på slutten, han har neppe noe stort navn. Benketilværelsen gjør og at han neppe trives sportslig.

Et Brannlag som kjemper i toppen og med utsikter til både toppkamp, e-cup og muligheter for landslagsspill -bør være et sportslig alternativ til Pompey. Med Klepp til Brann blir vi en soleklar medaljekandidat, skaffer oss bakromsspissen som både kan spille kant og spiss, og fortsetter Klepp benketilværelsen mister han fort landslagsplassen.

Hatleking

Quote from: Huff on January 24, 2012, 22:03:12 PM
Klepp begynner etterhvert å bli realistisk. Han har en gravid kjæreste som bor i Bergen, og spiller på en klubb i krise. Per nå er han overhodet ikke attraktiv for relativt store utenlandske klubber da han er benket på engelsk nivå 2, i en svak klubb. Selv om han etterhvert gjorde det solid i Serie A var dette helt på slutten, han har neppe noe stort navn. Benketilværelsen gjør og at han neppe trives sportslig.

Et Brannlag som kjemper i toppen og med utsikter til både toppkamp, e-cup og muligheter for landslagsspill -bør være et sportslig alternativ til Pompey. Med Klepp til Brann blir vi en soleklar medaljekandidat, skaffer oss bakromsspissen som både kan spille kant og spiss, og fortsetter Klepp benketilværelsen mister han fort landslagsplassen.


Det hadde rett og slett vore vindunderleg! Det er berre å krysse fingrane. Uansett får han jo greitt med speletid i Portsmouth, og eg er redd at 'proffdraumen' er ganske så sterk hjå han.

pidre

January 24, 2012, 22:27:01 PM #2333 Last Edit: January 24, 2012, 22:28:58 PM by pidre
For all del - ja takk til Klepp, han er akkurat den typen vi trenger, som kan spille både høyrekant og spiss. Forutsatt at det er sportslig interessant, er det vel endel økonomiske utfordringer. For det første betalte vel Pompey en 10-15 millioner for han, og de er vel ikke villige til å la han gå på billigsalg, vil jeg tro. For det andre, er en overgang til Brann økonomisk interessant for Kleppen? Hvor stor inntekt har han i england? Noen som vet? Jeg antar noe slikt som 4-5 millioner i året.

Skal lønnsnivået opprettholdes til en viss grad og overgangssum betales, la oss si henholdsvis 3 mill i året og 8 mill i overgang, vil det koste SKB inklusive omkostninger anslagsvis rundt 25 millioner for en 5-årskontrakt - eller rundt 5 mill i året.

Tja, kanskje er det verdt det.....må ta med i regnestykket at dette ville kunne spart oss for 2 andre kjøp/kontrakter (middelmådigheter?) og at Kleppen som merkevare og sportslig bidragsyter også sannsynligvis ville generert store inntekter til klubben.

Jæklar...Innlegg nr 666!!
Saludar a los monos!

Hatleking

På den andre sida vert jo økonomien i klubbane Huseklepp kjem til heilt elendig på eit eller anna mystisk vis! Tenk om det skjer med Brann igjen!

Chrisstah

For håpe koneproblemene for engang skyld går vår vei! Hvordan tror dere Hardball hadde stilt seg til en eventuell Huseklepp overgang?
Mjelde: Her i Brann har vi det kjekt og det må han bare forholde seg te

Markmus

Kan jo være vi kan få Huseklepp for en skampris og samtidig se penger flyte inn fra Bari ;D

Hadde vært enormt herlig om Huseklepp kom tilbake! Hadde definitivt hjulpet på publikumsoppmøte også.
Ka du ve?

dudo

Quote from: Hatleking on January 24, 2012, 22:34:34 PM
På den andre sida vert jo økonomien i klubbane Huseklepp kjem til heilt elendig på eit eller anna mystisk vis! Tenk om det skjer med Brann igjen!


Jeg er villig til å ta den risikoen, kjenner jeg.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

osoerli

Om Portsmouth går konk blir vel spelarane fristillt.  Om dette skjer etter 31. januar er det vel bare Brann som er aktuell.
KUNSTGRAS ?? GLØYM DET !!

osoerli

Er Walstad med til Tyrkia?  Eller har han kanskje reist til gabon og Ekvatorial-Guinea for å følgja afrikamesterskapet?
KUNSTGRAS ?? GLØYM DET !!

storB

Quote from: osoerli on January 25, 2012, 08:21:12 AM
Om Portsmouth går konk blir vel spelarane fristillt.  Om dette skjer etter 31. januar er det vel bare Brann som er aktuell.


Kjenner eg fikk veeeldig lyst på at det skjer en konkurs der, er jo ikke en helt urimelig tanke.
"Ojo er en stor mann, og idag spillte han mot to kvinnfolk" Mjelde etter RBK kampen.

Kjell249

Quote from: osoerli on January 25, 2012, 08:21:12 AM
Om Portsmouth går konk blir vel spelarane fristillt.  Om dette skjer etter 31. januar er det vel bare Brann som er aktuell.

Hva får deg til å tro at spillerne blir fristilt? Grunnen til at klubben går konkurs er forenklet sagt at de skylder penger som de ikke klarer å betale avdrag og renter på. Kreditorene har jo selvfølgelig krav i boet og deriblant spillerne. At de vil gi vekk spillerne gratis er ganske liten for å si det sånn:)

Vi kan håpe på at Huseklepp vil bli solgt på billigsalg for å redde klubben, for går klubben konkurs og det skal oppnevnes bobestyrer ++ så er sjansen liten for at det skjer noe i dette vinduet.
Chuck Norris and Superman once fought each other on a bet. The loser had to start wearing his underwear on the outside of his pants.

Leffen

Hva skjer med PVM? Håper virkelig for hans del at han ikke skal råtne et halvt år til på benken i London....

osoerli

Quote from: Kjell249 on January 25, 2012, 10:37:39 AM
Quote from: osoerli on January 25, 2012, 08:21:12 AM
Om Portsmouth går konk blir vel spelarane fristillt.  Om dette skjer etter 31. januar er det vel bare Brann som er aktuell.


Hva får deg til å tro at spillerne blir fristilt?


dette:
http://www.vg.no/sport/fotball/norsk/1-divisjon/artikkel.php?artid=10009751
KUNSTGRAS ?? GLØYM DET !!

krakra

Quote from: Kjell249 on January 25, 2012, 10:37:39 AM
Quote from: osoerli on January 25, 2012, 08:21:12 AM
Om Portsmouth går konk blir vel spelarane fristillt.  Om dette skjer etter 31. januar er det vel bare Brann som er aktuell.

Hva får deg til å tro at spillerne blir fristilt? Grunnen til at klubben går konkurs er forenklet sagt at de skylder penger som de ikke klarer å betale avdrag og renter på. Kreditorene har jo selvfølgelig krav i boet og deriblant spillerne. At de vil gi vekk spillerne gratis er ganske liten for å si det sånn:)

Vi kan håpe på at Huseklepp vil bli solgt på billigsalg for å redde klubben, for går klubben konkurs og det skal oppnevnes bobestyrer ++ så er sjansen liten for at det skjer noe i dette vinduet.
Nå er fotballspillere mennesker og det høres suspekt ut at noen kan nekte de å jobbe når de ikke kan lønne dem selv. Når klubben ikke kan betale lønnen deres er kontrakten brutt.

Lister

Boet kan fortsatt velge å holde på eierskapet i forhold til spillerene ut kontraktstiden, men de må da oppfylle økonomiske forpliktelser ovenfor spilleren i henhold til kontrakten.
Guinness - Makes you drunk

Xminator

Rettigheten til spilleren ligger i lisensen klubben har med ligasystemet. Ryker lisensen så ryker også rettigheten til spilleren. Blir klubben slått konkurs ryker lisensen. Så boet kan ikke si noe som helst om hvor eller hvem spillerene skal spille for.

Lister

Med mindre boet har eierandeler i selskaper som igjen har eierandeler i spilleren. Slik som vi så med f.eks Lyn.
Som også er en ganske vanlig modell.
Guinness - Makes you drunk

Chrisstah

Mjelde: Her i Brann har vi det kjekt og det må han bare forholde seg te

krakra

Neinei. Huseklepp er for dårlig defensivt.

Go Up