• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Stallen 2011 - status

Started by Xminator, November 05, 2007, 15:44:40 PM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

Spelaren

Quote from: Brann_ruler on September 09, 2009, 12:33:22 PM
"Det er imidlertid også et moment at i denne perioden ble Brann sin A-stall bygget opp med mange etablerte spillere, noe som nok må sies å være en direkte årsak til cupgull, seriegull og seriesølv i perioden. " (perioden 2003-2007) Fra artikkelen med RBH som er linket til i denne tråden.

Gud forby om vi skulle få oppleve noe slikt igjen....


Ja, og det andre momentet er Stadionutvidelse, masse kostnader som gjekk på bekostning av talentsatsning. Nytt Stadion måtte me ha, så eg ser ikkje bort ifrå at i framtida kan me både knytte til oss stjerner á la 2003-2007-epoken samt satse på talenter.

Brann tar nok gull igjen før me går i torven.
Gå av.

Joggi Bogga

Quote from: krakra on September 09, 2009, 11:44:30 AM..Vi kan ikke drive å sette inn venstrebacker på høyrekanten eller sentrale midtbanespillere...


Spillere som setter seg selv foran laget ved at de ikke godtar å spille andre steder enn i favorittposisjonen, bør ikke satses på. Da mener jeg ikke å plassere Uidijus på topp 5 kamper. Men feks heller at Tijan kan ta backen hvis det kniper, eller at Gylfi går frem eller bak sentralt.

Anvendelighet er noe å tenke på når man handler spillere. Jeg tar heller 15 framifrå spillere enn 24 middels gode.
Brann trenger en moralbooster. Alle mann til prøvespill!

Klaus_Brann

Quote from: Joggi Bogga on September 09, 2009, 13:35:30 PM
Quote from: krakra on September 09, 2009, 11:44:30 AM..Vi kan ikke drive å sette inn venstrebacker på høyrekanten eller sentrale midtbanespillere...


Spillere som setter seg selv foran laget ved at de ikke godtar å spille andre steder enn i favorittposisjonen, bør ikke satses på.


Det er jo ikke det det står på. Mer at Brann f.eks. hele tiden må bruke Sævarsson på plasser han virkelig ikke passer å spille på.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Klaus_Brann

Eldste Møvik kan fint satses på. All den tid han scorer et frisparkmål nesten hver kamp, kan han fint spille middels resten av kampen.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Joggi Bogga

Quote from: Klaus_Brann on September 09, 2009, 13:50:36 PM


Det er jo ikke det det står på. Mer at Brann f.eks. hele tiden må bruke Sævarsson på plasser han virkelig ikke passer å spille på.


Det er et direkte resultat av at vi har en sportssjef som ikke er flink til å plukke riktige spillere og at treneren vår er elendig til å disponere spillerne på best mulig måte. Tidligere bommerter må ikke stå i veien for at disse ideene blir innført i fremtiden.
Brann trenger en moralbooster. Alle mann til prøvespill!

krakra

Ja. Det er Steinar Nilsens skyld at Jaiteh ikke kan spille venstreback eller at vi kun har to spillere med venstrebein i klubben. Dagens situasjon har ingenting med treneren å gjøre. Gylfi er f.eks. ikke engang god nok til den posisjonen han spiller i. Han ville vært forferdelig som stopper og har spilt spiss uten hell. Jaiteh er verken teknisk eller taktisk god nok til å spille back.
Det er bunnlag som spiller 11 førsteelvere og kun poteter og guttunger som egentlig ikke er gode nok i bakhånd. Lag som Lyn, LSK og VIF. Vi må ha konkurranse på posisjoner og backup som er komfortabel i de posisjonene de skal være backup i. Vi kan forsåvidt ha backupspillere som kan tre inn i flere posisjoner. Guntveit kan f.eks. spille på begge backene, kant og midtbane(hvis man ser bort ifra at han er for dårlig for øyeblikk). Sævarsson kan ta hele høyresiden. Fakiri på midten og høyrebacken, Haugsdal på kant og spiss osv. men vi kan ikke sette oss selv i en posisjon hvor vi er uten backupspillere på hele venstre eller høyresiden hvis èn spiller blir skadet. Skal vi ha en så tynn stall må RBH være særdeles klok i spillerkjøpene sine fremover. Der må det en usannsynelig stor forbedring til og jeg er mildt sagt skeptisk.

Dessuten mener jeg det er tullet å ha guttunger i stallen hvis de ikke er gode nok for spill i TL. Jeg tviler veldig sterkt på at lillebror Møvik er god nok for TL før han fyller 17. Isåfall er han et ekstremtalent og det er det lite som tyder på.

Xminator

18 etablerte spillere vil helt klart gjøre oss sårbare for skader, karantener, spillersalg etc... Det må heller ikke bli slik at de etablerte er poteter. Middelmådigheter som kan spille i flere posisjoner... Det må være spillere med spisskompetanse og god balanse i posisjoner og roller i laget.

Klarer man å få denne balansen i laget så er det ingenting i veien for å vinne alt med 18 etablerte spillere i stallen. RBK har ikke mer i år, og Stabæk hadde ikke flere i fjor. At vi har flere nå kommer utelukkende ned til at vi har en del skadeutsatte spillere og en ubalansert tropp.

krakra

Jeg kan til nøds gå med på semipoteter i backup, men jeg ser helst at disse bare skal forflyttes opp og ned på banen, ikke sidelengs. Med andre ord bør ikke en spiller være backup for den sentrale midtbanen og høyrebacken, eller venstre og høyreback. Vi kan ha en spiller som kan bekle alle posisjonene på høyresiden, venstresiden eller flere posisjonen i sentrallinjen.

Førsteelveren bør ha èn posisjon. Der er jeg enig. Jeg mener som sagt også at det må ha noen konstruktiv betydning å ha unge spillere i stallen. De skal ikke bare være stallfyll som er der for syns skyld, men kunne ha noe å bidra med.

Huff

Quote from: krakra on September 09, 2009, 15:54:26 PM
Jeg kan til nøds gå med på semipoteter i backup, men jeg ser helst at disse bare skal forflyttes opp og ned på banen, ikke sidelengs. Med andre ord bør ikke en spiller være backup for den sentrale midtbanen og høyrebacken, eller venstre og høyreback. Vi kan ha en spiller som kan bekle alle posisjonene på høyresiden, venstresiden eller flere posisjonen i sentrallinjen.

Førsteelveren bør ha èn posisjon. Der er jeg enig. Jeg mener som sagt også at det må ha noen konstruktiv betydning å ha unge spillere i stallen. De skal ikke bare være stallfyll som er der for syns skyld, men kunne ha noe å bidra med.


Hovedsakelig enig, og helt enig i at spillerne i førsteellveren bør ha en posisjon. Men, hvor galt ville det gått dersom PVM måtte være venstreback i en tre-fire kamper per sesong, evt at Solli måtte spille et tilsvarende kamper på høyrebacken. De fleste spillerne våre bør kunne bekle to posisjoner ok, men alle bør ha en posisjon de i utgangspunktet spiller på. Sævarsson for eksempel, har slik jeg ser det et stort potensiale som høyreback. Han gjør det også tidvis greit på høyrekanten, og klarer seg såvidt på venstreback. Her ser vi en spiller som spiller i en posisjon for mye. Når han i tillegg spiller venstrkant -en posissjon han overhodet ikke behersker- blir det hele bare tåpelig, noe en viss person med hovedansvaret for stallutvikling har ansvaret for. Skulle PVM eller Solli måttet vikariere på backplass bør vi ha gode alternativer på høyre og venstrekant, det har vi ikke.

Jeg mener vi klarer oss fint med 18 etablerte spillere, men da kan vi ikke kjøpe spillere på måfå. Spillerne vi har må ikke være for skadeutsatte, og spillere på kantene må kunne bekle både back og kant ok, dette betyr helst minst 2 moderne kanter på hver side, ikke bare rene winger (Klepp/Valencia) og heller ikke høyre/venstre forsvarsspiller (Jfr Storbæk). Sentrallinjen bør derimot hovedsakelig være besatt av spillere som i hovedsak behersker en posisjon, dvs bør minst en av stopperne kunne gjøre det ok som defensivt midtbaneanker, og tilsvarende for minst en defensiv midtbanespiller (omvendt). Deretter bør minst en spiss kunne bekle offensiv sentral midtbane evt må en offensiv midtbanespiller kunne bekle en spissrolle. Noen; stopper, sentral midtbane, høyreback -og høyrekant poteter, er jeg også derimot meget skeptisk til. 

deretter kan vi fylle på med talenter, men da ikke bare 17-åringer som kan bli gode om tidligst 2 år. Minst to av disse må holde TL-nivå slik at vi står igjen med en tropp på 20 ok spillere.

Ricky

18 etablerte spillere høres helt greit ut for min del. Blar man bakover i sesongene, så er det ikke mer enn 18 mann som får noe særlig spilletid uansett. Helt greit for meg om Brann reserverer plass nummer 19-23 i troppen til talenter.
Men selvsagt, da må Brann sørge for at de faktisk har 18 etablerte spillere også; og ikke bare etablerte i den forstand at de er gamle nok til å ha flyttet ut hjemmefra.

nummer9

Quote from: Ricky on September 09, 2009, 23:31:37 PM
18 etablerte spillere høres helt greit ut for min del. Blar man bakover i sesongene, så er det ikke mer enn 18 mann som får noe særlig spilletid uansett. Helt greit for meg om Brann reserverer plass nummer 19-23 i troppen til talenter.
Men selvsagt, da må Brann sørge for at de faktisk har 18 etablerte spillere også; og ikke bare etablerte i den forstand at de er gamle nok til å ha flyttet ut hjemmefra.

Eller etablerte i den forstand at lønnslippen tilsier det, mens de enten er skadet eller spiller elendig konstant.

wester

som en gratis-service til RBH har jeg satt opp en liste over spillere Brann er troende til å hente, men som de ikke

nero

Quote from: wester on September 22, 2009, 10:13:52 AM
som en gratis-service til RBH har jeg satt opp en liste over spillere Brann er troende til å hente, men som de ikke


He he, den listen henger nok på RBHs kontor, ja. Gamle spillere med skadehistorie, det liker vi!
Lions led by donkeys.

Yngve

Med utgangspunkt i den ubrukelige økonomiske situasjonen me, og resten av eliteserien, er i. Må ein ta ein del strategiske val i idrettsvegen i desse dagar.

Gårsdagens BT viste at me ikke har råd til å fornya NOKON av dei kontraktene som går ut etter neste sesong. http://fotball.bt.no/eliteserien/article151282.ece. Med fleire av desse, Huseklepp, Solli og Bakke er spelarar eg personleg meiner me bør fornya med. Resten bør gå, for å frigjera plass og økonomiske midlar i stallen.

Deretter må ein ta eit val. Eg personleg meiner at no bør samarbeidet med Løv-Ham visa seg. Dvs at me tar dei 3 - 4 spelarane deira som har vist at dei held eit høgt nivå, samt at dei spelarane på 2.laget som ein faktisk har trua på, bør utgjera stallen vår frametter. Samt at me bør gå til anskaffelse av eit par "stjerner". Om dei finns på båsmannmarkedet veit eg ingenting om.

Norsk fotball er beviseleg inne i ei krisetid, og Brann verkar å vera blant dei klubbane som faktisk klarar seg best. Sjølv om det er frustrerande at me ikkje berre kan kjøpa oss ut av denne krisa.

Litt av problema våre har vore den tette kontakten med Hardball. Ja, dei har hjulpe oss å skaffa oss gode spelarar. Men så lenge dei skal ha store delar av profitten ved sal, er me i praksis like langt.

Alt snakket om talentsatsing bør kanskje visast i praksis no. Det er ikkje sikkert at det vil bety fleire middels år i Noreg, då dei andre klubbane er i lik, eller enno dårlegare situasjon enn oss. Med unntak for rbk og kanske molde. Difor kan me nok truleg hevda oss frametter, berre ikkje i Europa.

Det er det som kanskje betyr noko no, utvikla spelarar i norsk serie, la dei få prøva seg i Europa, slik at om 3-4 år har me eit tilsvarande lag som me hadde i 2007. Berre rimelegare.

Det er i alle høve mine tankar.

Spørsmålet er om me har dei rette personane til å få til ei slik satsing. Me har ein paragrafryttar som sportssjef, som beviser stadig vekk at han ikkje har den rette kompetansen til stillinga han har i dag. Trenaren er eg meir usikker på. Eg trudde før denne sesongen at han var kompetent. I denne sesongen har eg sett svært få bevis på det. Samstundes har han fått ein langt frå perfekt stall å jobba med.

Samstundes hadde det vore artig å sett kva Jønsson t.d. kunne fått til her borte i vest..

dudo

Vi må sette oss ned og se på hvem som har, eller kan oppnå nivået vi ønsker oss. Tre spillere peker seg ut umiddelbart: Opdal, Jaiteh og Huseklepp. Resten er enten for gammel til å være med på en fremtidig satsing, eller rett og slett ikke gode nok. Disse går det 13 på dusinet av i TL, og kan erstattes av "hvem som helst". Så da foreslår jeg vi gjør nettopp det: Finn nøkkelspillere man har tenkt å bygge laget rundt. Så mange som økonomien tillater. Fyll så opp resten av laget og stallen med spillertyper av billigste sort og/eller unge spillere som kan ha en fremtid i toppfotballen. Det finnes ingen grunn til at vi skal betale spillere som Holmvik, Fakiri, Nielsen, Solli etc i stedet for andre, billigere spillere. Disse er gutter som kunne blitt erstattet av spillere på nedrykkslagene! For å ta en fra hver av de nederste: Angan, Keita, Hamoud og brassen på backen i FFK. Helt klart billigere i drift, og totalt sett ville vi ikke sett noen svekking av hverken lag eller stall.

Grunntanken min er: Er ikke spillerne i asolutt toppklasse i TL, så er de ikke verdt millionlønn. Da kan man heller fylle opp med annet, billigere rask.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Huff

September 28, 2009, 00:14:11 AM #565 Last Edit: September 28, 2009, 00:19:27 AM by Huff
Quote from: Yngve on September 27, 2009, 23:20:48 PM
Med utgangspunkt i den ubrukelige økonomiske situasjonen me, og resten av eliteserien, er i. Må ein ta ein del strategiske val i idrettsvegen i desse dagar.

Gårsdagens BT viste at me ikke har råd til å fornya NOKON av dei kontraktene som går ut etter neste sesong. http://fotball.bt.no/eliteserien/article151282.ece. Med fleire av desse, Huseklepp, Solli og Bakke er spelarar eg personleg meiner me bør fornya med. Resten bør gå, for å frigjera plass og økonomiske midlar i stallen.

Deretter må ein ta eit val. Eg personleg meiner at no bør samarbeidet med Løv-Ham visa seg. Dvs at me tar dei 3 - 4 spelarane deira som har vist at dei held eit høgt nivå, samt at dei spelarane på 2.laget som ein faktisk har trua på, bør utgjera stallen vår frametter. Samt at me bør gå til anskaffelse av eit par "stjerner". Om dei finns på båsmannmarkedet veit eg ingenting om.

Norsk fotball er beviseleg inne i ei krisetid, og Brann verkar å vera blant dei klubbane som faktisk klarar seg best. Sjølv om det er frustrerande at me ikkje berre kan kjøpa oss ut av denne krisa.


Er i utgangspunktet enig, men ikke når det gjelder neste sesong. Problemet her er stallen vår. Jeg har tidligere påstått at jeg kjenner en fyr med meget bra oversikt over Løv-Ham, og jeg har videre forhørt meg med vedkommende om løvenes spillere og nivået de innehar. Fyren har trukket frem 2 spillere; Moldskred og Haugen. Førstnevnte er såvidt jeg vet høyrekant, og han figurerer videre på 3.plass på 1.divisjonsbørsen til 100% fotball. Han skal visstnok allerede holde TL-nivå. Problemet her er at vi allerede har Solli som klart førstevalg på høyrekant, bak lurer Birkir Mar som backup, mens vi bak der allerede har et lokalt talent; Haugsdal. Ser ikke helt at han får plass i stallen i 2010. Haugen er sentral midtbane såvidt jeg vet. der har vi 5 stykk av forskjellig kaliber. Interessant nok har samtlige fått spille en del, grunnet skader og suspensjoner, men henter vi inn Haugen som 5-valg tror jeg han fort stagnerer.Såvidt jeg vet går ingen av våre midtbanespilleres kontrakter ut før etter neste sesong, og vi blir ikke kvitt noen av dem. Så er jo spørsmålet om denne haugen kan slå gjennombruddspasninger noe ingen av våre spillere klarer pdd, men jeg tviler likevel på at han vil få spille og vi har egentlig ikke plass til nok en sentral midtbanespiller i stallen.

Situasjonen foran neste sesong er som nå; vi har en ødelagt stall og vi blir ikke kvitt den før etter neste sesong. Vi har verken handlingsrom til å kjøpe eller selge. Etter neste sesong mister vi og kanskje halvparten av de det er verd å ta med videre og det på bosman. Videre har vi få talenter i stallen, og flertallet av de ''talentene'' vi har ser ut til å være milevis fra a-laget. Om dette er grunnnet mmanglende ferdighetsnivå eller et feigt trenerteam kan ikke jeg uttale meg om, men jeg registrerer at vi heller omskolerer spillere enn å slippe til talenter (om de da er gode nok til å kunne karakteriseres som talenter?). Vi har mye gammelt og dårlig og dette er i tillegg dyrt i drift. Når vi har gitt en haug med mette, skadeplagede oldinger langtidskontrakter med feite lønninger -har vi bare oss selv å takke.

Den eneste løven jeg kan se for meg i Brann på kort sikt blir da denne afrikanske venstrebacken, og jeg ble ikke akkurat overbevist av hva min kontakt med kjennskap til løv-ham sa om nivået hans per i dag. Men, en vensteback er i alle fall noe vi trenger. Vi har ikke plass til nye høyrekanter og sentrale midtbanespillere, vi trenger folk på venstrekanten, stoppere og spisser. Derfor må vi nok på kort sikt (neste sesong) se lengre enn til dalen etter nye spillere, desverre.

CH skal riktignok være velkommen tilbake.

ED: Helt enig med Dudo, men status foran neste år er at vi ikke blir kvitt disse 13 på dusinet gutta, de blir ut neste sesong og forlater aldri de feite lønningene sine. Vil og legge til at jeg tror Gustav blir en hit på sikt og at han definitivt bør inkluderes på listen over spillere vi vil ha med videre.

dudo

Nei, utfordringen ligger jo i å bli kvitt de som er overbetalt. Det gjør at jeg kan gå med på en ettårig forlengelse av Olafurs kontrakt, men jeg synes ikke vi bør tilby Krissy millionlønn. Kanskje med en prestasonsbasert bonus. Solli vet jeg det er stor interesse for i Odd, og greier de å stable et par mill på bordet synes jeg vi skal selge. Selv om han har blitt framhevet av enkelte som en av dem som har prestert, så tror jeg han koster mer enn han smaker. (Jeg har ingen formening om hvilken lønn han har). PVM kan godt få ny kontrakt med samme lønn, meg bekjent er han av dem som tjener minst. Skulle Sogndal greie lønnen til Bakke kan han også få gå i mine øyne, for å frigjøre lønnsmidler. En haug med spillere kan nesten få gå vederlagsfritt: Nielsen, Einarsson, El Fakiri, Sigurdsson, Guntveit, Bakke. Jeg vil her understreke at Bakke i mine øyne er en veldig god spiller som vi har bruk for, men han er ikke så god som lønnen tilsier. Men såklart, andre lag står jo ikke med vidåpne armer for å overta kostnadene, så vi bør søke til lokaltraktene deres: Nielsen til Danmark, Einarsson til Island, El Fakiri til - eh, Skeid?, Guntveit kan bli trener for Fana, Bakke til Sogndal etc.

Ja, og kvitt oss med en haug med folk i administrasjonen. Uten å ha analysert noe som helst er jeg hellig overbevist om at de har god tid til å drikke kaffe på Brann Stadion. Fokuset må tilbake på det sportslige.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Xminator

Jeg vil ha med Sigurdsson, Solli og PVM videre. Til nød Fakiri, men jeg mener man bør satse på Sævarsson i den posisjonen alt fra neste sesong. Bakke og resten av de som ikke har kontrakt ut 2010 kan segle sin egen sjø.

Yngve

Sævarson er definitivt ein av dei som må ut. Eg vil heller fornya med Solli, for så å ha Haugsdal som back up. Er det nokon det verkjeleg får 13 av på dusinet, så er det middelmådige islandske fotballspelarar i Noreg.

QuoteEtter neste sesong mister vi og kanskje halvparten av de det er verd å ta med videre og det på bosman. Videre har vi få talenter i stallen, og flertallet av de ''talentene'' vi har ser ut til å være milevis fra a-laget. Om dette er grunnnet mmanglende ferdighetsnivå eller et feigt trenerteam kan ikke jeg uttale meg om, men jeg registrerer at vi heller omskolerer spillere enn å slippe til talenter (om de da er gode nok til å kunne karakteriseres som talenter?).


Eg trur det botnar i eit feigt trenarteam, av den enkle grunnen til at kravet om resultat og prestasjonar her i byen pressar dei til å bruka spelarar med eit namn, enn å tora å prøva dei nye talenta.

Elles trur eg nøkkelen for å bli kvitt dei overbetalte før kontrakta går ut om eit år er rett og slett å meir eller mindre gje dei vekk.

Spelarar som Bakke og Huseklepp har innsett at deira neste kontrakt nok ikkje vert så lukrativ som dagens, og det skjønar nok fleire og. Det styrkar sjansane våre for å verte kvitt litt daukjøt.

Når det gjeld løver til Brann er det gjerne Moldskred eg er mest skeptisk til. For det fyrste er han 23 år og har vist lite før. Eg såg han i nokre kampar når han var i Fana. Han briljerte ikkje då.

Ein eg har trua på kan ta steget når han er tilbake frå skade, er Solli. Han er jo definert som eit stort midtstoppartalent.

Elles så har me i alle tilfelle minst eit stortalent i klubben ved namn Næs (Nes?), som kanskje bør få prøva seg. Det er greitt at han er sentral midtbane, men Gylfi bør få reisa, og då har me ein ledig plass der.

Elles såg eg ein oversikt i DN over administrasjonane til klubbane. Der kom faktisk Brann ikkje så aller verst ut med tanke på talet på folk. I bunn og grunn er det det same som gjeld for administrasjonen som for spelarane på banen. Det er kvaliteten det kjem an på til sjuande og sist.

Xminator

Hva er målet? Gull eller eksport av lokale fotballspillere? At de to kan kombineres er en av de store mytene i norsk fotball.

Det eneste kompromisset jeg kan se er å løfte blikket over navlebeskuingen i Bergen og selv da tviler jeg på ett sportslig stabilt Brann uten at de 11 som spiller fast har ett vist minimum av rutine.

Yngve

Målet er sjølvsagt gull, men utan å gå på trynet økonomisk. Det trur eg ikkje det er verd. 2008 og 09 har i alle høve berre budd på frustrasjonar.

Difor, som eg sa, om du les sju innlegg lenger oppe, at me må bu oss på eit par magre år for å bygga opp eit nytt lag. Det treng for den del ikkje å vera så magre, då dei andre norske laga ikkje nødvendigvis får det så mykje betre frametter dei heller.

Eit av måla må vera å sleppa middelmåtige importspelarar ala Sævarson.

Samt eit av måla må vera å frigjera seg frå Hardball, eventuelt få ein monaleg betre avtale med dei enn den me har i dag.


Nixon

Quote from: Yngve on September 28, 2009, 08:45:45 AMDifor, som eg sa, om du les sju innlegg lenger oppe, at me må bu oss på eit par magre år for å bygga opp eit nytt lag.


Med det tilfanget vi har sett av lokale talenter de siste tiårene er det etter min mening naivt å tro at vi kan bygge et fremtidig lag av disse. Da er jeg redd for at de magre årene blir svært mange!
Rød makt på Hansa

Langhår

Denne drømmen om å bygge et topplag av lokale talenter er ren utopi. Skal vi vinne noe må det investeres i toppspillere som kan være en stamme å bygge laget rundt. Talentsatsing er vel og bra, men jeg synes ikke det skal gå på bekostning av å hente inn klasse.

Et tettere samarbeid med 1.divisjonsklubber som Løv-Ham er veien å gå. De har helt andre forutsetninger enn oss og deres interesser passer perfekt inn med våre. Brann bør hjelpe dem å bygge ut talentsatsing og hente talentene når de er modne for toppspill. Jeg synes det er meningsløst at Brann skal bruke penger på å utvikle 16 åringer i egen klubb.
"The socialism I believe in is everyone working for each-other, everyone having a share of the rewards. It's the way I see football, it's the way I see life"
-Bill Shankly-

Xminator

Quote from: Yngve on September 28, 2009, 08:45:45 AM
Målet er sjølvsagt gull, men utan å gå på trynet økonomisk. Det trur eg ikkje det er verd. 2008 og 09 har i alle høve berre budd på frustrasjonar.

Difor, som eg sa, om du les sju innlegg lenger oppe, at me må bu oss på eit par magre år for å bygga opp eit nytt lag. Det treng for den del ikkje å vera så magre, då dei andre norske laga ikkje nødvendigvis får det så mykje betre frametter dei heller.

Eit av måla må vera å sleppa middelmåtige importspelarar ala Sævarson.

Samt eit av måla må vera å frigjera seg frå Hardball, eventuelt få ein monaleg betre avtale med dei enn den me har i dag.




Hva har egentlig denne Sævarsson gjort deg? Fakta er at om han hadde vert bergenser så hadde han vert byens nest beste fotballspiller akkurat nå.

Yngve

Sævarson har ikkje gjort meg anna enn at han er ein middels dårleg fotballspelar som ikkje skulle vore i Brann.

At han hadde vore byens nest beste om han var lokal, seier meir om den lokale talentavlinga enn noko anna.

Og Nixon: legg ein den tidlegare talentveksten til grunn viser den at det har kome fleire relativt gode spelarar fram, men i hovudsak gjennom andre. Samstundes så har no Brann fått tak i spelarar som Opdal, Gunntveit, Huseklepp, Azar og Hanstveit. Fullt dugande eliteseriespelarar.

Poenget mitt har ikkje vore at me skal satsa utelukkande på talent. Meir det at Brann må ta eit val no, kva vil ein. Eg vil då heller at gode lokale (lokale i den forstand at Haugaland, Hordaland og Sogn og fjordane er lokalt) skal få sjansen i stadenfor middelmådige spelarar som Sævarson, Gylfi, Nielsen, Euro-Arman osb. Me har alt nokre spelarar som bør danna ei stamme i framtida, som Opdal, Holmvik (eg vil gje han eit år til), Bakke, Austin (eit år til), Solli, Huseklepp og Vaagan Moen.

Eg sa og at me bør kjøpa eit par stjerner til, men ikkje via dagens Hardballmodell då den berre gjer oss kortsiktig gevinst ved at gode spelarar kjem. Men når dei reiser (for det gjer dei gode spelararne etter ei tid) så sit me igjen med meir eller mindre ingenting.

Eg seier heller ikkje at det er Brann som skal framavla dei, men nyta eventuelle frukter.



Innlandsmax

Quote from: Yngve on September 28, 2009, 08:19:29 AM
Sævarson er definitivt ein av dei som må ut. Eg vil heller fornya med Solli, for så å ha Haugsdal som back up. Er det nokon det verkjeleg får 13 av på dusinet, så er det middelmådige islandske fotballspelarar i Noreg.


Sævarsson er i dytten. Han var billig i innkjøp, viser stadig  både hurtighet, krigervilje og god spilleforståelse. Teknikken er vel litt opp og ned, men fyren har fortsatt utviklingspotensiale, og har guts til å ta jobben med å få ut dette potensialet. En staskar - for nuet og fremtiden!

Henki

Quote from: Yngve on October 01, 2009, 21:40:12 PM
http://fotball.bt.no/eliteserien/article151772.ece


Nå som bronsen er lost case burde det jo være mulig å gi noen av de yngre spillerne noen minutter på banen de siste kampene.
Ballen skal fremover!

krøvel vellevold

Quote from: Henki on October 04, 2009, 11:28:27 AM
Quote from: Yngve on October 01, 2009, 21:40:12 PM
http://fotball.bt.no/eliteserien/article151772.ece


Nå som bronsen er lost case burde det jo være mulig å gi noen av de yngre spillerne noen minutter på banen de siste kampene.


E-cup er jo fremdeles innen rekkevidde, selv om det ikke virker særlig realistisk med tanke på at antagelig må ta 4 poeng (1-1-0) til hjemme og 4 poeng (1-1-0) til borte. Men likevel: Det ER en mulighet for 4.plass. Og e-cup er mye viktigere enn bronse, så å gi opp fordi bronsen er utenfor rekkevidde, er bare tull.
Legg ned hele klubben!

Markmus

Quote from: Henki on October 04, 2009, 11:28:27 AM
Quote from: Yngve on October 01, 2009, 21:40:12 PM
http://fotball.bt.no/eliteserien/article151772.ece


Nå som bronsen er lost case burde det jo være mulig å gi noen av de yngre spillerne noen minutter på banen de siste kampene.


Bronsen er absolutt innen rekkevidde hvis Molde fortsetter i denne banen.
Ka du ve?

krøvel vellevold

Quote from: Markmus on October 04, 2009, 13:25:11 PM
Quote from: Henki on October 04, 2009, 11:28:27 AM
Quote from: Yngve on October 01, 2009, 21:40:12 PM
http://fotball.bt.no/eliteserien/article151772.ece


Nå som bronsen er lost case burde det jo være mulig å gi noen av de yngre spillerne noen minutter på banen de siste kampene.


Bronsen er absolutt innen rekkevidde hvis Molde fortsetter i denne banen.


Neppe. Da må vi ha 8 poeng til. Dvs f.eks. 4 poeng på bortekampene mot TIL og LSK, og 4 poeng på hjemmekampene mot VIF og RBK. Det skal holde hardt. Dessuten må selvsagt MFK tape sine tre siste mot Stabæk (h), FFK (b) og LSK (h).
Legg ned hele klubben!

Yngve

Bronsen er underordna. Det som betyr noko er at me kvalifiserar oss til Europa. Då vil eg seia meg godt nøgd med sesongen resultatmessig. Og så lukker eg auger og øyrer for det som ligg bak resultatet..

Markmus

Ka du ve?

krakra

Jeg syns folk overdriver hvor  vankelig kampprogrammet vårt er. LSK blir en tøff kamp. Utenom det er det et lag som allerede er seriemestere og som nok girer ned ut sesongen, spesielt hvis noen slår dem før kampen så de ikke har noen ting igjen å spille for i tillegg til et bunnlag og en middelhavsfarer uten noe igjen å spille for når vi møter dem. Hvorfor er det så veldig vanskelige? Vi burde virkelig kunne forventer minst 7p i de tre siste kampene, så får vi se hva som skjer i kveld.

Odd har etter min mening et tøffere kampprogram igjen(etter kveldens kamp iallefall). Lyn er en sikker trepoenger, men FFK og Glimt kjemper mot nedrykk og vil nok gi absolutt alt. Det er tøffere motstandere enn LSK og VIF uten noe å spille for.

Markmus

Vålerenga vinner vi som regel mot hjemme (3-1 eller 4-1 har vel vært en gjenganger de siste årene). Lillestrøm borte kan fort ende i uavgjort, men jeg tipper vi taper. Rosenborg hjemme lukter uavgjort. Aldri i verden om vi vinner mot dem hvis de ikke har tapt tidligere.
Ka du ve?

monzilla


skuteviken

Mange ville drept for å få denne jobben. - Mons Ivar Mjelde


Yngve



skuteviken

Quote from: TheRock on October 13, 2009, 12:44:05 PM
http://www.brann.no/index.php?valg=nyhet&nyhet=8425


Spennende. Regner med at lønnen er fornuftig og, en person som ikke gjør mye av seg men med litt rævslikking retning fansen kunne blitt legende.
Mange ville drept for å få denne jobben. - Mons Ivar Mjelde

Langhår

Quote from: TheRock on October 13, 2009, 12:44:05 PM
http://www.brann.no/index.php?valg=nyhet&nyhet=8425


Jeg er godt fornøyd med dette. Han kan sikkert bidra på banen også neste år, uten at han blir grinete om han ikke får startplass. Innstillingen virker å være den beste og han er neppe i lønnstoppen så hvorfor ikke?
"The socialism I believe in is everyone working for each-other, everyone having a share of the rewards. It's the way I see football, it's the way I see life"
-Bill Shankly-

esp123

Liker spesielt at han skal begynne å trene klubbens yngre garde. Tror dette er veien å gå i talentutviklingen, vi trenger gode trenere. Og hva er da bedre enn tidligere spillere som vet hva som skal til for å nå langt? Se bare på Nederland. Det er det status for tidligere spillere å være med å utvikle de unge talentene.

Nixon

Quote from: esp123 on October 13, 2009, 12:56:31 PM
Liker spesielt at han skal begynne å trene klubbens yngre garde. Tror dette er veien å gå i talentutviklingen, vi trenger gode trenere. Og hva er da bedre enn tidligere spillere som vet hva som skal til for å nå langt? Se bare på Nederland. Det er det status for tidligere spillere å være med å utvikle de unge talentene.
Rød makt på Hansa

Xminator


dudo

BT melder at Bjarnason måtte ta et lønnskutt på mellom 30 og 40%.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

olebrann3

Bjarnason er en spiller som tenker på klubben og ikke bare penger penger penger

Huff

Quote from: olebrann3 on October 14, 2009, 08:34:48 AM
Bjarnason er en spiller som tenker på klubben og ikke bare penger penger penger


Evt er han ikke lenger god nok til at den lønnen han hadde tidligere kunne forsvares, spesielt mtp finanskrisen. Hadde neppe fått topplønn noe annet sted heller.

Uansett positivt at vi klarer å få spillere med vidrer tross betydelige lønnsreduksjoner, dette og Dahls exit gjør at Brann nå sender et tydelig signal til andre overbetalte spillere som skal reforhandle senere.

olebrann3

October 14, 2009, 08:44:08 AM #599 Last Edit: October 14, 2009, 08:45:39 AM by olebrann3
Quote from: Huff on October 14, 2009, 08:38:57 AM
Quote from: olebrann3 on October 14, 2009, 08:34:48 AM
Bjarnason er en spiller som tenker på klubben og ikke bare penger penger penger


Evt er han ikke lenger god nok til at den lønnen han hadde tidligere kunne forsvares, spesielt mtp finanskrisen. Hadde neppe fått topplønn noe annet sted heller.

Uansett positivt at vi klarer å få spillere med vidrer tross betydelige lønnsreduksjoner, dette og Dahls exit gjør at Brann nå sender et tydelig signal til andre overbetalte spillere som skal reforhandle senere.


Han hadde kanskje ikke fått topplønn et annet sted, men å gå ned 30-40 prosent er mye, han var ikke blant de best betalte fra før. Så nå er han vell blant de med minst lønn.

Men et greit signal til andre ja.

Go Up