• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Brann - Sandefjord, torsdag 16. mai, kl1800. ES

Started by Churchill, May 12, 2024, 20:47:21 PM

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Go Down

Churchill

May 12, 2024, 20:47:21 PM Last Edit: May 12, 2024, 20:49:12 PM by Churchill
Her har vi litt å hevne fra i fjor og det virker som om laget er kommet over startproblemene. Tipper Soltvedt og Castro inn fra start for hhv. Pallesen og Mathisen. Ellers uforandret.
...we shall never surrender.

Lasaron

Jeg anbefaler å starte med det laget som startet andre omgang i dag.
Tren på langskudd

andreas1989

Hva ble sagt om Pallesen etter kampen? Fem strake uten baklengs, men det ligger vel fort et skifte i backrekken i luften til denne kampen. Uansett så kommer jo Kristiansund kampen bare dager etter og der kan vel fort Pallesen sin fysikk komme mer til nytte? Men vi vet jo at Horneland er nådeløs så dersom Pallesen nå må stå over en kamp og vi fortsetter å stenge butikken så må han fort vente på at noen andre blir satt ut av spill før han kommer inn igjen. Også er jo vi flere som gjerne vil se Jeff og Ruben som stoppere igjen, bare for å se rett og slett. Castro har vel kanskje spilt seg inn på bekostning av Blomberg, men hva tåler egentlig Mathisen? Er Horneland konsekvent så fortsetter Heggebø.

Dyngeland
Crone-Jeff-Kristiansen-Soltvedt
Kornvig-SHN-Felix
Mathisen-Heggebø-Castro

Pete05

Det er knyttet litt spenning om uttaket for en gangs skyld. Verken Mathiesen eller Blomberg overbeviste i dag. Mulig man bare er farget av at andre omgang er bedre enn første, men mot et antatt svakere lag som vil ligge lavt så er kanskje Ruben bedre som stopper? Jeg tror ihvertfall det. Ellers regner jeg med at Warming ikke er helt frisk ennå og at Horneland hater å bruke en spiller som ikke kan trene 100%.

Jeg mener laget blir som #andreas1989 melder, mitt eneste lille spørsmål er om Blomberg eller Mathisen starter på høyre kant. Det forutsetter selvfølgelig at Castro kan spille minst 60 min...

andreas1989

Det blir fort litt vanskelig å tippe kantene når det vel bare er Blomberg som tilsynelatende har den fysiske formen helt inne samtidig som Blomberg ikke er helt i form ellers.

Skal jo bli veldig spennende å se hvor ambisiøse Sandefjord kommer til å være mtp eget spill i denne kampen. De får mye(velfortjent?) skryt for tilnærmingen sin, men vi husker jo tilsvarende match i fjor.


Corran

Soltvedt skal inn fra start i denne kampen tenker jeg. Hadde et kanon bra innhopp som bør og skal belønnes.
Om det betyr Ruben eller Palle ut skal jeg ikke synse for mye om men andre omgangen som stopper er beste omgang til Ruben som stopper i år. Han gir oss også litt mer enn Palle i det oppbyggende selv om jeg som den største Palle hateren i fjor i år har blitt imponert av hvor god han er blitt.
Så ikke skandale uansett hvem av dem som starter.

Mathisen skal starte, Han viser mye selv om han ikke får det til.
Blomberg bør være ute og Castro inn fra start.

Så det som kommer til å bli ukens diskusjon
Heggebø vs Finne
Jeg mener uten tvil Heggebø.
Brann har funnet seg selv med Heggebø på topp og selv om han var så som så i dag så fungerer laget bedre enn de gjorde tidligere i sesongen.
Jeg mener Heggebø skaper mer plass for de tre på midten og kantene enn det Finne gjør.
Brann har de siste to kampene hatt en flyt i det offensive de ikke hadde tidligere i sesongene og jeg mener Heggebø skal ha sin del av æren for det sammen med FHM

In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Lasaron

Det er klokt å ikke skifte for mye. Da er det nok endringer å starte med de som startet andre omgang.

At vi er blitt flinke til å holde nullen, tror jeg i større grad skyldes at Japhet har funnet formen etterhvert. Og han spiller enda bedre når han får ligge til høyre, med Ruben til venstre for seg.

Blomberg og Ulriken var svake i går, men Blomberg er den eneste vi vet tåler 90 minutter.
Tren på langskudd

Billy Elliott

Quote from: Corran on May 12, 2024, 22:06:42 PMBrann har funnet seg selv med Heggebø på topp og selv om han var så som så i dag så fungerer laget bedre enn de gjorde tidligere i sesongen.
Jeg mener Heggebø skaper mer plass for de tre på midten og kantene enn det Finne gjør.
Brann har de siste to kampene hatt en flyt i det offensive de ikke hadde tidligere i sesongene og jeg mener Heggebø skal ha sin del av æren for det sammen med FHM

Fasit.
- You always get what you deserve.

Bill Elliott, Brann-trener 1974-1978

ostraume

Jeg vil fortsatt ha Palle på laget. Regner med alle la merke til det trykket LSK fikk første 6-8 minuttene av andre omgang. Det handler også om at midtstopperne står dårligere imot trykk. Palle eier sin sone, har alltid vært veldig duellsterk, men nå evner han og å distribuere videre. Ruben er bedre med ballen i beina, men Palle sine egenskaper innebærer også at vi kan dominere mer. Bare på en litt annen måte enn Ruben.

Ruben får ta seg en tur på benken.

Castro eller Blomberg vet jeg rett og slett ikke. Heggebø var ikke mer enn middels i går, men synes han fortjener en kamp til. Finne som innbytter trenger ikke være dumt.
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

andreas1989

Nå er det jo ikke alle lag som er like fysiske som LSK. Dessuten så har stopperduoen Jeff-Kristiansen en større aksjonsradius enn det en stopperduo som Pallesen er en del av vil ha noe som gjør at vi kan stå høyere.

Uansett så er det fort slik at dersom Pallesen nå må stå over så er realiteten den at han da må vente på til noen andre må stå over før han kommer inn igjen på laget dersom laget fungerer.

esp123

Vi møter Sandefjord hjemme. Høres ikke helt ut som kampen for Palle i utgangspunktet.

Vi snakker faktisk om laget som har sluppet til minst xG av alle lagene i Eliteserien, så det blir potensielt en tålmodighetsprøve! Vi tok 2 poeng mot Sandefjord ifjor, dette er en viktig kamp hvis vi skal melde oss på i gullkampen!

ostraume

Quote from: andreas1989 on May 13, 2024, 08:48:18 AMNå er det jo ikke alle lag som er like fysiske som LSK. Dessuten så har stopperduoen Jeff-Kristiansen en større aksjonsradius enn det en stopperduo som Pallesen er en del av vil ha noe som gjør at vi kan stå høyere.

Uansett så er det fort slik at dersom Pallesen nå må stå over så er realiteten den at han da må vente på til noen andre må stå over før han kommer inn igjen på laget dersom laget fungerer.

Med større aksjonsradius mener du at Ruben er raskere og bedre til å løpe opp i bakrom? I så fall enig. Og han er jo goså  bedre med ballen  i beina.

Poenget mitt var at en duellsterk stopper gjør at vi mye lettere kan stå høyt og trykke på ved å enkelt vinne og distribuere de høye og lange ballen i mot. Dette gjelder all motstand, også mindre fysiske lag enn LSK. Ruben tar jo ære i og ikke gå i hodedueller, mener det er helt unødvendig. Så sånn sett en rimelig spesiell stoppertype.



Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

Superjack

Sandefjord er en nøtt.

Om Palle sliter med magevondt et par dager så tipper jeg Ruben starter.

Heggebø / Finne tror jeg er jevn.

Noen som har vært på treninger og sett nivået på Heggebø / Finne der siste uken?
Brannsupporter.

esp123

Heggebø vs. Finne bør handle om hvilken spisstype man ønsker, men jeg vet jo at Horneland ikke tenker sånn.

Horneland pleier ikke å endre på laget før noen har spilt seg ut, og det har ikke Heggebø. Da tror jeg Heggebø starter etter to solide kamper.

Jeg tror vi trenger det også mot et lavtliggende Sandefjord. Å ha Finne som joker fra benken er et våpen når motstanderen blir sliten og rommene åpner seg opp.

Gulløl

Quote from: esp123 on May 13, 2024, 09:21:14 AMÅ ha Finne som joker fra benken er et våpen når motstanderen blir sliten og rommene åpner seg opp.
Ja det fungerte glimrende i 2022.
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

andreas1989

Quote from: ostraume on May 13, 2024, 09:12:34 AMMed større aksjonsradius mener du at Ruben er raskere og bedre til å løpe opp i bakrom? I så fall enig. Og han er jo goså  bedre med ballen  i beina.

Poenget mitt var at en duellsterk stopper gjør at vi mye lettere kan stå høyt og trykke på ved å enkelt vinne og distribuere de høye og lange ballen i mot. Dette gjelder all motstand, også mindre fysiske lag enn LSK. Ruben tar jo ære i og ikke gå i hodedueller, mener det er helt unødvendig. Så sånn sett en rimelig spesiell stoppertype.

Ja i stor grad, men Jeff og Kristiansen kan vel også i større grad aksjonere bredere i banen ved behov noe som kan tillate backene å gå høyere, men det det blir jo i prinsippet håndtering av bakrom det også.

Corran

På det punktet ang å aksjonere bredere i banen har Palle blitt mye bedre i år.
Samme med at han er blitt raskere og dermed også kan stå høyere
Tror Palle er inne igjen neste kamp om han ikke er syk i flere dager
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Morkel

Quote from: Corran on May 13, 2024, 14:49:17 PMTror Palle er inne igjen neste kamp om han ikke er syk i flere dager


Grønner snakket visstnok med Palle etter kamp og han var bare litt smådårlig. Så var visstnok garantert klar i følge ham.

andreas1989

Quote from: Corran on May 13, 2024, 14:49:17 PMPå det punktet ang å aksjonere bredere i banen har Palle blitt mye bedre i år.
Samme med at han er blitt raskere og dermed også kan stå høyere
Tror Palle er inne igjen neste kamp om han ikke er syk i flere dager


Pallesen har tatt steg, men han er ikke noen Sery Larsen.

Morkel

Sandefjord er et lag man ikke skal undervurdere. De er i slaget for tiden med seiere over Molde og Sarpsborg i de to siste. Og i begge kampene var de klart best. Så RBK - Sandefjord tidligere i år og de kunne fort vunnet den kampen også.

Må også ta med at vi bare tok 2 poeng mot dem i fjor. Så det er et lag vi ikke nødvendigvis står så bra mot. At de også har lavest "xG i mot" av samtlige Eliteserielag tyder på at de gode på å hindre motstander å komme i avslutningsposisjon.

De aller største profilene finner man vel likevel i spissrekken. Markovic, Ruud Tveter og Al-Saed er gode. Og dette er faktisk et lag som snitter nesten like mye som Brann per 90. Skaper ikke i nærheten like mye sjanser, men er mer effektive.

Det er alltid litt ekkelt med "lag med små navn" som presterer. Det forventes at Brann skal overkjøre FFK og Sandefjord, men det er ikke alltid like lett. Tror likevel på Brannseier, man er i dytten for tiden og skal være bedre spiller for spiller i de fleste posisjoner.


andreas1989

Mannen i gaten forventer nok en total overkjøring og det er jo litt kjedelig på en dag som 16ende mai. De som følger norsk fotball litt tettere har vel registrert at dette er et lag som prøver å spille fotball samtidig som de er imponernde solide bakover på tross av sine små ressurser. De var vel ganske så disiplinerte om ikke kyniske på stadion i fjor og de har vel utvilsomt notert seg at Brann har slitt mot den type motstand denne sesongen.  Al-Saed sa vel etter kampen på søndag at han ikke er helt 100% så han spiller vel kanskje ikke fra start, men det blir jo utvilsomt en joker å ta hensyn til.

Corran

Quote from: andreas1989 on May 14, 2024, 08:38:26 AM
Quote from: Corran on May 13, 2024, 14:49:17 PMPå det punktet ang å aksjonere bredere i banen har Palle blitt mye bedre i år.
Samme med at han er blitt raskere og dermed også kan stå høyere
Tror Palle er inne igjen neste kamp om han ikke er syk i flere dager


Pallesen har tatt steg, men han er ikke noen Sery Larsen.
Det har vel ingen påstått heller, men de utfyller hverandre bra.
Sjelden en ønsker to like midtstoppere
Men de er 27 minutter unna å sette klubbrekord for tid uten baklengs med Larsen og Pallesen som midtstoppere foruten 1 omgang.
Ruben var veldig dårlig som midtstopper i starten av sesongen.
Så om Palle kommer inn igjen fra start bør ikke overaske og slik han har spilt i år så kan Brann stå høyere og backene være mer med framover.
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Lasaron

Tren på langskudd

Leffen

Ifølge Fredrik Haugen passer Sandefjord oss godt fordi de vil spille fotball. Har de lagt om i år? Ikke sett noen kamper. I fjor ville de defintivt ikke det. For meg var det fjorårets mest frustrerende kamp. Vi tråklet oss inn på to meter i hele kampen, et par innlegg som ble klarert av de to store midtstopperne (vet at Taaje er borte) Håper i alle fall Sol får fripass på å skyte, orker ikke en kopi av 2023.

esp123

Jokeren her er underlaget. Sandefjord har lagt kunstgress, med en spesiell miljøvennlig fyllmasse. Første i Norge. Det kan ha gitt de en fordel på hjemmebane. Hvordan det går når de nå for første gang denne sesongen skal spille på gress, gjenstår å se.

esp123

Tror de ønsker å spille fotball, men evner det ikke alltid. Mot Sarpsborg hadde de 36 prosent ball, men vant 4-1.

Kjell249

Er det noen steder å se denne kampen på skjerm ute i solen? Med etterspørselen som er nå og været som er meldt, så kunne Brann tjent mye penger på å sette opp storskjerm utenfor stadion, og med ølservering :)
Chuck Norris and Superman once fought each other on a bet. The loser had to start wearing his underwear on the outside of his pants.

Hickok

Quote from: Leffen on May 14, 2024, 09:43:06 AMIfølge Fredrik Haugen passer Sandefjord oss godt fordi de vil spille fotball. Har de lagt om i år? Ikke sett noen kamper. I fjor ville de defintivt ikke det. For meg var det fjorårets mest frustrerende kamp. Vi tråklet oss inn på to meter i hele kampen, et par innlegg som ble klarert av de to store midtstopperne (vet at Taaje er borte) Håper i alle fall Sol får fripass på å skyte, orker ikke en kopi av 2023.
Jeg tror det var mest mot oss de ikke spilte fotball, mest fordi de ikke evnet, mer enn at de ikke ønsket.

Morkel

Quote from: Leffen on May 14, 2024, 09:43:06 AMIfølge Fredrik Haugen passer Sandefjord oss godt fordi de vil spille fotball. Har de lagt om i år? Ikke sett noen kamper. I fjor ville de defintivt ikke det. For meg var det fjorårets mest frustrerende kamp. Vi tråklet oss inn på to meter i hele kampen, et par innlegg som ble klarert av de to store midtstopperne (vet at Taaje er borte) Håper i alle fall Sol får fripass på å skyte, orker ikke en kopi av 2023.

De har noe mer ballbesittelse i år enn i fjor. I fjor lå de på 49%, nå ligger de på rundt 54%. Ødegaard som trener har sånn jeg ser det alltid hatt ambisjoner om å lede et spillende lag. Men som det nevnes over her så er det nok et lite stykke mellom ambisjon og taktikk (når det først er beleilig å ligge lavere).

De kommer nok uansett til å komme til et fullsatt Brann stadion med en mer defensiv taktikk enn vanlig og med et ønske om å straffe et Brann som står høyt.

andreas1989

Quote from: Corran on May 14, 2024, 09:37:38 AM
Quote from: andreas1989 on May 14, 2024, 08:38:26 AM
Quote from: Corran on May 13, 2024, 14:49:17 PMPå det punktet ang å aksjonere bredere i banen har Palle blitt mye bedre i år.
Samme med at han er blitt raskere og dermed også kan stå høyere
Tror Palle er inne igjen neste kamp om han ikke er syk i flere dager


Pallesen har tatt steg, men han er ikke noen Sery Larsen.
Det har vel ingen påstått heller, men de utfyller hverandre bra.
Sjelden en ønsker to like midtstoppere
Men de er 27 minutter unna å sette klubbrekord for tid uten baklengs med Larsen og Pallesen som midtstoppere foruten 1 omgang.
Ruben var veldig dårlig som midtstopper i starten av sesongen.
Så om Palle kommer inn igjen fra start bør ikke overaske og slik han har spilt i år så kan Brann stå høyere og backene være mer med framover.

Poenget er at Jeff-Kristiansen som stopperpar har større aksjonsradius enn et stopperpar med Pallesen. Så har Pallesen andre kvaliteter, men vår beste fotball har vi spilt med Jeff og Kristiansen og det er sansynligvis fortsatt det stopperparet som gir oss de beste forutsetningene for å spille slik vi ønsker.

Nixon

Quote from: Corran on May 14, 2024, 09:37:38 AMRuben var veldig dårlig som midtstopper i starten av sesongen.

Tar jeg feil når jeg minnes at han fikk et lite overtråkk rett før sesongstart og var litt redusert i de første kampene? Han er uansett i en mye bedre forfatning nå. Det har han vist som venstreback og som midtstopper i den ene omgangen på søndag.
Rød makt på Hansa

Dickens

Quote from: Kjell249 on May 14, 2024, 09:52:54 AMEr det noen steder å se denne kampen på skjerm ute i solen? Med etterspørselen som er nå og været som er meldt, så kunne Brann tjent mye penger på å sette opp storskjerm utenfor stadion, og med ølservering :)

Hadde selvfølgelig vært helt nydelig, men sånt må søkes om til kommunen og tar mange uker å få svar på.

andreas1989

Hagen på gamle Dr Livingstone var jo en fantastisk plass på dager med værmelding som 16 mai.

Corran

Quote from: Nixon on May 14, 2024, 10:37:35 AM
Quote from: Corran on May 14, 2024, 09:37:38 AMRuben var veldig dårlig som midtstopper i starten av sesongen.

Tar jeg feil når jeg minnes at han fikk et lite overtråkk rett før sesongstart og var litt redusert i de første kampene? Han er uansett i en mye bedre forfatning nå. Det har han vist som venstreback og som midtstopper i den ene omgangen på søndag.
Han snudde vel ræven til + rotet litt på 3-4 baklengsmål
Men virket mye bedre mot lsk.
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Corran

Quote from: andreas1989 on May 14, 2024, 10:27:44 AM
Quote from: Corran on May 14, 2024, 09:37:38 AM
Quote from: andreas1989 on May 14, 2024, 08:38:26 AM
Quote from: Corran on May 13, 2024, 14:49:17 PMPå det punktet ang å aksjonere bredere i banen har Palle blitt mye bedre i år.
Samme med at han er blitt raskere og dermed også kan stå høyere
Tror Palle er inne igjen neste kamp om han ikke er syk i flere dager


Pallesen har tatt steg, men han er ikke noen Sery Larsen.
Det har vel ingen påstått heller, men de utfyller hverandre bra.
Sjelden en ønsker to like midtstoppere
Men de er 27 minutter unna å sette klubbrekord for tid uten baklengs med Larsen og Pallesen som midtstoppere foruten 1 omgang.
Ruben var veldig dårlig som midtstopper i starten av sesongen.
Så om Palle kommer inn igjen fra start bør ikke overaske og slik han har spilt i år så kan Brann stå høyere og backene være mer med framover.

Poenget er at Jeff-Kristiansen som stopperpar har større aksjonsradius enn et stopperpar med Pallesen. Så har Pallesen andre kvaliteter, men vår beste fotball har vi spilt med Jeff og Kristiansen og det er sansynligvis fortsatt det stopperparet som gir oss de beste forutsetningene for å spille slik vi ønsker.
Ikke slik det har vært til nå i år.
Da ser det ut som om at Brann har kunne stå like høyt som med Ruben inne.
Om en ser mot LSK så står ikke Brann noe lavere i 1 omgang enn i 2 omgangen
Store forskjellen på de to omgangene er at lsk er litt mer med i starten av 2 omgangen og at offensivt så ble vi bedre med Sol som back kontra Ruben
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

andreas1989

Ikke slik det har vært til nå i år? Hvordan kan du konkludere med det når vi kun har spilt en omgang med det stopperparet? Og en av de tingene som taler for Jeff-Kristiansen er nettopp det at backene da kan gå høyere i banen ettersom stopperparet dekker større rom.

Corran

Quote from: andreas1989 on May 14, 2024, 11:28:06 AMIkke slik det har vært til nå i år? Hvordan kan du konkludere med det når vi kun har spilt en omgang med det stopperparet? Og en av de tingene som taler for Jeff-Kristiansen er nettopp det at backene da kan gå høyere i banen ettersom stopperparet dekker større rom.
Nei til nå i år har vi sett at Pallesen og Jeff står like høyt som Ruben og Jeff ville gjort. De sto ikke noe høyere i fjor enn det midstopperne har gjort i år. Palle er fremdeles av og til litt keitete med ballen og sakker spillet, men ikke i like stor grad som før og crosserne hans har også blitt bedre.
Backene til Brann har stått høyere i år enn de kunne med Palle på banen i fjor.

Vi er i ferd med å sette rekord i antall minutter uten baklengs samtidig som vi scorer bra med mål og står høyt mot alle lag vi spiller mot. Vi har beste målforskjell siden 2018 etter like mange kamper og flest scorede mål på bortebane siden 2012.

Hvor mye høyere skal backene gå mener du?

Så pr nå om Palle har vært fin etter kvalmen så er jeg ganske sikker på at han blir valgt av Horneland

Et annet pluss med Palle kontra Ruben er hodestyrke og duellspillet.

Og hadde noen sagt til meg i fjor at eg skulle forsvare Palle så hadde spurt om de hadde slått seg
Ekspertene har jo også begynt å ymte frampå om Palle bør på landslaget
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

andreas1989

Har du noe dokuemntasjon på den påstanden om at vi står like høyt som i fjor? For det inntrykket deler ikke jeg, et stopperpar med Jeff og Kristiansen kan tillate seg større avstadner seg og lagkameratene i mellom i tillegg til at det selvfølgelig kan stå høyere og tilatte mer bakrom. Så kommer dette med balleferdigheter på toppen.

Jeg vil ha backene rundt og frem jeg slik vi spilte med Wolfe på våren i fjor når Jeff og Kristiansen var stoppere, dette er moderne fotball ikke konvensjonell 90 talls fotball for å dra en parallel til en annen diskusjon om spillestil. Så er spørsmålet om Crone&Soltvedt er kapable til spille en slik rolle, men Soltvedt har nå iallfall en fot som vi må kunne få langt mer ut av enn noen langskudd.

esp123

Vi har så langt denne sesongen vunnet ballen på siste tredjedel 7,1 ganger per kamp. På midtbanen 25 ganger per kamp. Begge deler er soleklart mest i Eliteserien.

Ifjor vant vi ballen på siste tredjedel 7,3 ganger per kamp. På midtbanen 28 ganger per kamp. Jeg antar at dette har tatt seg opp de siste kampene også.


En moderne back bekler vel like ofte en playmaker/midtbane-rolle som noe annet, og der kan jo Soltvedt absolutt være en ressurs. Han har kanskje ikke farten og energien til å overlap'e hele kampen, men blir han satt opp i Alexander-Arnold/KDB/Bruno Fernandes-sonen på hjørnet av 16-meteren, så kommer han til å skape sjanser. Han er også pasningssikker og har en god langpasningsfot.

Fun fact: Soltvedt og Crone er blant spillerne i Eliteserien som har flest fullførte pasninger på siste tredjedel per kamp.







krakra

Soltvedt er veldig mye bedre når han er inne på motstanders banehalvdel. På egen banehalvdel syns jeg han sliter med flere ting, både med og uten ball.

Corran

Quote from: andreas1989 on May 14, 2024, 11:55:48 AMHar du noe dokuemntasjon på den påstanden om at vi står like høyt som i fjor? For det inntrykket deler ikke jeg, et stopperpar med Jeff og Kristiansen kan tillate seg større avstadner seg og lagkameratene i mellom i tillegg til at det selvfølgelig kan stå høyere og tilatte mer bakrom. Så kommer dette med balleferdigheter på toppen.

Jeg vil ha backene rundt og frem jeg slik vi spilte med Wolfe på våren i fjor når Jeff og Kristiansen var stoppere, dette er moderne fotball ikke konvensjonell 90 talls fotball for å dra en parallel til en annen diskusjon om spillestil. Så er spørsmålet om Crone&Soltvedt er kapable til spille en slik rolle, men Soltvedt har nå iallfall en fot som vi må kunne få langt mer ut av enn noen langskudd.
Har du dokumentasjon på at vi ikke gjør det?
Jeg har ikke noe dokumentasjon foruten tv sendingene samt det jeg har opplevd live.
Mao mine egne inntrykk som jeg jo selvfølgelig stoler mer på enn dine inntrykk.
Statistikkene på mål for og i mot samt ballinnehav og hvor mye vi har ballen på motstanders halvdel underbygger også mitt inntrykk etter min mening.
Også inntrykket til de jeg ser kamper med og diskuterer Brann med har mye de samme meningene

Og Crone kommer jo på masse løp nedover siden og legger inn fra dødlinjen og en del av at han kan gjøre dette mer enn i fjor tror jeg har med at Palle nå er bedre og ikke trenger "støtte" på samme måte i år

In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Corran

Quote from: krakra on May 14, 2024, 12:19:23 PMSoltvedt er veldig mye bedre når han er inne på motstanders banehalvdel. På egen banehalvdel syns jeg han sliter med flere ting, både med og uten ball.
Enig med dette, men om de får målpoeng ut av ham som nå sist og han spiller såpass bra så er han et godt valg selv om det er litt mer risiko
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

andreas1989

Klarer du å hente ut en statestikk for vår sesongen i fjor da det vel er det som blir det mest riktige å sammenlikne med?

Soltvedt kunne nok fungert som en invertert back, men det vil være en såpass stor endring i vårt grunnspill/oppstilling at det nepper er noe vi bør tenke på. Med Castro på venstrekant er vi helt avhengige av å ha en back som tilbyr oss bredde og helst er ivrig på å overlappe med stor fart. Det bør være muligheter for å få satt opp Soltvedt i flere innleggsposisjoner enn det vi så langt klarer og da er det klart han blir langt farligere for oss. Likefult er jeg ganske så overbevist om at dersom Torsvik skulle komme seg på beina og fortsette der han slapp så vil det være en forsterking. Det samme går selvfølgelig for Helland sin del på motsatt back, men Helland kjenner jeg ikke godt nok til at jeg tør å håpe på det foreløpig. Det at backene slår masse passninger på motstanders banehalvdel er jo ikke det samme som at det er direkte offensiv trussel.

andreas1989

Quote from: Corran on May 14, 2024, 12:21:16 PM
Quote from: andreas1989 on May 14, 2024, 11:55:48 AMHar du noe dokuemntasjon på den påstanden om at vi står like høyt som i fjor? For det inntrykket deler ikke jeg, et stopperpar med Jeff og Kristiansen kan tillate seg større avstadner seg og lagkameratene i mellom i tillegg til at det selvfølgelig kan stå høyere og tilatte mer bakrom. Så kommer dette med balleferdigheter på toppen.

Jeg vil ha backene rundt og frem jeg slik vi spilte med Wolfe på våren i fjor når Jeff og Kristiansen var stoppere, dette er moderne fotball ikke konvensjonell 90 talls fotball for å dra en parallel til en annen diskusjon om spillestil. Så er spørsmålet om Crone&Soltvedt er kapable til spille en slik rolle, men Soltvedt har nå iallfall en fot som vi må kunne få langt mer ut av enn noen langskudd.
Har du dokumentasjon på at vi ikke gjør det?
Jeg har ikke noe dokumentasjon foruten tv sendingene samt det jeg har opplevd live.
Mao mine egne inntrykk som jeg jo selvfølgelig stoler mer på enn dine inntrykk.
Statistikkene på mål for og i mot samt ballinnehav og hvor mye vi har ballen på motstanders halvdel underbygger også mitt inntrykk etter min mening.
Også inntrykket til de jeg ser kamper med og diskuterer Brann med har mye de samme meningene

Og Crone kommer jo på masse løp nedover siden og legger inn fra dødlinjen og en del av at han kan gjøre dette mer enn i fjor tror jeg har med at Palle nå er bedre og ikke trenger "støtte" på samme måte i år



Nei, jeg spør deg jeg som er så bombastisk på at den lite mobile Pallesen ikke setter begrensinger for spillet vårt sammenliknet med de mer mobile stopperne som beviselig spilte en avgjørende rolle når vi spilte vår beste fotball på våren i fjor der vi sto høyt og ut av det genererte utallige gjennvininger.

Men kanskje Mr. Statestikk finner tall for våresesongen i fjor vi kan sammenlikne med, det hadde vært meget interessant. Ellers får vi bare se da hvordan vi eventuelt fremstår fremover dersom det blir Jeff og Kristiansen som spiller.

ostraume

Du mener vår beste fotball når vi tapte greit borte mot Odd og Sarpsborg? Greit nok at det tidvis var fantastisk på våren i fjor, men la oss ikke glorfisere den perioden for mye.

Ellers synes jeg "lite mobil" er en for streng karakteristikk av Pallesen.

Og du beliter deg tilsynelatende også null på at duellstyrke er noe som gjør at vi lettere kan stå høyere og kjøre over motstanden. Det er jo nettopp den totalpakken som gjør Sery Larsen så enormt god. Med Palle og Ruben får man ikke samme totalpakke, men det er ikke åpenbart for meg at den ene pakken er bedre enn den andre. Og slik Palle har spilt i det siste er det en nobrainer for meg å holde han inne på laget.
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

andreas1989

May 14, 2024, 12:55:59 PM #45 Last Edit: May 14, 2024, 13:28:56 PM by andreas1989
Odd kampen kunne vi fint vunnet med litt marginer og en skikkelig keeper i mål, den kampen var ikke så dårlig som enketlte skal ha det til. Sarpsborg borte var begredelig, men med Blomberg på venstre og Børsting på høyrekant riktignok.

Og jeg har vel aldri underbygget Pallesen sin duellstyrke eller Pallesen sine voksende prestasjoner for den del? Men Kristiansen er vel bedre enn Pallesen på så og si absolutt alt bortsett fra duell og hodestyrke så ut i fra det er han i midt hode den beste fotballspilleren av de to og derfor tror jeg vi har best forutsetninger med Kristiansen på laget i de fleste kamper. Duellstyrke er selvfølgelig viktig og bra som stopper og i de tilfeller der motstander i hovedsak slår baller mot en fyisisk spiss som står på midtstreken så kommer jo selvfølgelig Pallesen til sin rett, men nå gjør ikke alle motstandere det.

ostraume

Det er greie poenger der. For meg blir form avgjørende, og der har Palle vært enorm i det siste. Han driver jo til og med og ser rask ut!

Og så vil jeg anbefale å se de første 10 minuttene av andre omgang mot LSK på nytt. For meg så ser det ut som vi sliter med å stå i mot fordi vi har en stopper (Ruben) som blir for veik/avventende i duellspillet og en back (Sol) som strengt tatt er en angrepsspiller :-)
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

andreas1989

Og jeg mener jo ikke at Pallesen på noen som helst måte har spilt seg ut, det er jo svært gledelig å se en spiller vokse slik han har gjort. Diskusjonen oppstår jo når det ble usikkerthet rundt Pallesen sin smell mot LSK samtidig som Soltvedt reiser seg med en god offensiv prestasjon.

Så lenge Horneland er konsekvent så starter nok Pallesen dersom han er tilgjengelig, men det hadde vært intressant å sett Jeff og Kristiansen.

ostraume

Er annet poeng er at Horneland er allergisk mot bytter i backfirer. Skulle ikke forundre meg om samme starter igjen. Og dersom Sol erstatter Ruben så vil han garantert ikke gjøre enda en endring.
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

andreas1989

May 14, 2024, 15:32:21 PM #49 Last Edit: May 14, 2024, 20:12:23 PM by andreas1989
Følger deg på den. Nå kommer det riktignok en ny kamp igjen allerede på mandag, men sånt har ikke Horneland brydd seg nevneverdig om tidligere.

Go Up