• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Tribunekultur

Started by Lasaron, March 21, 2015, 10:21:39 AM

Optimist and 3 Guests are viewing this topic.

Go Down

Torvanger

Jeg syns personlig megafon er helt ok, tilstøtende tribunedeler kan høre, istedenfor at en står og skriker lungene av seg. Megafonbruk er en av årsakene til at man har to samstemte svinger, uten sammenligning for øvrig, på Stade Velodrome i Marseille. 13.000 syngende fans pr sving, Virage Nord, der fansen står i hvite hjemmedraker og Virage sud, der fansen står i OMs oransje bortedrakter.




krøvel vellevold

Noen steder er man så mange syngende at megafon er en nødvendighet. Andre steder ikke.

Når det gjelder Marseille, så var jeg jo der da Brann spilte der i 2008. Og trøkket mellom de to kortsidene var vanvittig. De hadde et vekselrop som var helt hinsides. Og den gang hadde de ikke tak over engang. Nå har de det.

For øvrig er Marseille de mest bedritne arrangørene jeg noen gang har vært borti. Når de velger å samle alle bortesupportere i et bur utenfor stadion helt frem til det er fem minutter til kampstart - uten dass og uten info om hva som egentlig foregår og når de har tenkt å slippe bortefansen inn, så ber de jo strengt tatt om amper stemning. At dette er veien å gå når f.eks. PSG kommer på besøk, kan jeg ikke fatte og begripe. For noen år siden leste jeg at ManU-fansen var blitt utsatt for det samme tilbakestående opplegget. Bortetribunen er jo også et bur, så hvorfor ikke likegodt få bortefansen inn der med en gang?
Legg ned hele klubben!

Miller

Quote from: Corran on May 22, 2017, 09:31:13 AM
Nei takk til Megafon
Heller litt sjarmerende utakt enn megafon


Veldig enig! Megafon er en virkelig uting

Nixon

Quote from: krøvel vellevold on May 22, 2017, 19:05:08 PMNår det gjelder Marseille, så var jeg jo der da Brann spilte der i 2008. Og trøkket mellom de to kortsidene var vanvittig. De hadde et vekselrop som var helt hinsides. Og den gang hadde de ikke tak over engang. Nå har de det.


Ja, det var en opplevelse. Og vi hadde vel "flaks" i den kampen at det var noe minnegreier slik at det kom en del flere tilskuere enn det normalt sett hadde kommet mot vesle Brann.

Forøvrig husker jeg at du var litt stresset da vi stod ute i innhegningen og minuttene tikket mot kampstart!;)
Rød makt på Hansa

krøvel vellevold

Quote from: Nixon on May 22, 2017, 20:35:52 PM
Quote from: krøvel vellevold on May 22, 2017, 19:05:08 PMNår det gjelder Marseille, så var jeg jo der da Brann spilte der i 2008. Og trøkket mellom de to kortsidene var vanvittig. De hadde et vekselrop som var helt hinsides. Og den gang hadde de ikke tak over engang. Nå har de det.


Ja, det var en opplevelse. Og vi hadde vel "flaks" i den kampen at det var noe minnegreier slik at det kom en del flere tilskuere enn det normalt sett hadde kommet mot vesle Brann.

Forøvrig husker jeg at du var litt stresset da vi stod ute i innhegningen og minuttene tikket mot kampstart!;)


Jupp. Ikke engang vår helt fra siste halvdel av 80-tallet, fransktalende Redouane Drici (som for øvrig var å se på bortetribunen i Sogndal også - i tillegg til Grinemannen) klarte å få noe info ut av det arrogante franske politiet.
Legg ned hele klubben!

Billy Elliott

Det er vel bare å bite i det sure eplet og innrømme at megafon har fungert bra. Bør fortsettes med. Selvsagt kun for å starte sanger, og for å samstemme de ulike feltene.
- You always get what you deserve.

Bill Elliott, Brann-trener 1974-1978

Corran

Megafon synes jeg ikke har fungert noe bedre enn forsanger uten megafon. Sitter godt bakom SS og har aldri problemer med å hør forsanger
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Torvanger

Quote from: krøvel vellevold on May 22, 2017, 19:05:08 PM
Noen steder er man så mange syngende at megafon er en nødvendighet. Andre steder ikke.

Når det gjelder Marseille, så var jeg jo der da Brann spilte der i 2008. Og trøkket mellom de to kortsidene var vanvittig. De hadde et vekselrop som var helt hinsides. Og den gang hadde de ikke tak over engang. Nå har de det.

For øvrig er Marseille de mest bedritne arrangørene jeg noen gang har vært borti. Når de velger å samle alle bortesupportere i et bur utenfor stadion helt frem til det er fem minutter til kampstart - uten dass og uten info om hva som egentlig foregår og når de har tenkt å slippe bortefansen inn, så ber de jo strengt tatt om amper stemning. At dette er veien å gå når f.eks. PSG kommer på besøk, kan jeg ikke fatte og begripe. For noen år siden leste jeg at ManU-fansen var blitt utsatt for det samme tilbakestående opplegget. Bortetribunen er jo også et bur, så hvorfor ikke likegodt få bortefansen inn der med en gang?

Lasaron

Det er blitt en fin stadion.
Tren på langskudd

Billy Elliott

Quote from: Corran on May 23, 2017, 11:54:00 AM
Megafon synes jeg ikke har fungert noe bedre enn forsanger uten megafon. Sitter godt bakom SS og har aldri problemer med å hør forsanger


Jeg sitter omtrent samme sted, muligens et stykke lenger bak, og har ikke samme erfaring som deg. Hører sjeldent forsanger. Synes også rop som startes med megafonen er betydelig mer samlende mellom SS og Felt Z, samt varer lenger og synges høyere.
- You always get what you deserve.

Bill Elliott, Brann-trener 1974-1978

Gulløl

Uansett når det gjelder megafonbruk, er det bare snakk noen sekunder og tre fire fem ord. Og det har vært brukt slik de gangene det har blitt brukt i fjor og i år. Det har aldri vært snakk om ubegrenset bruk/misbruk. Ellers skal en huske på at det er krevende for stemmebandene å være forsanger uten å aldri bruke megafon, et hensyn å ta der også.

Ellers har jeg en idé om at et par av de dyktigste forsangere burde plassert seg midt på øvre Frydenbø C og en av fremste rekkene. Altså strategisk mellom Store Stå og felt Z, med blikk kontrakt med sentrale folk på begge feltene. Ville fått sykronisert feltene bedre og løftet stemningen høyere. Ville også fått med seg mer folk på øvre B og C der vi allerede er mange engasjerte supportere som bare trenges sparkes mer i gang. Burde testes ut i noen kamper, tror det kan bli megabra når det setter seg og er innkjørt.
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

krøvel vellevold

Quote from: Corran on May 23, 2017, 11:54:00 AM
Megafon synes jeg ikke har fungert noe bedre enn forsanger uten megafon. Sitter godt bakom SS og har aldri problemer med å hør forsanger


Helt enig. Det er ikke flere som synger (og det synges ikke høyere) når en sang startes med megafon. Og de gangene vi bare er 400 stykk (dvs som oftest) er det ingen problemer å høre forsangeren uten megafon. Eneste gangene det KAN være vits i megafon, er når det er masse folk på feltet.
Legg ned hele klubben!

yashin

Quote from: krøvel vellevold on May 23, 2017, 20:18:58 PM
Quote from: Corran on May 23, 2017, 11:54:00 AM
Megafon synes jeg ikke har fungert noe bedre enn forsanger uten megafon. Sitter godt bakom SS og har aldri problemer med å hør forsanger


Helt enig. Det er ikke flere som synger (og det synges ikke høyere) når en sang startes med megafon. Og de gangene vi bare er 400 stykk (dvs som oftest) er det ingen problemer å høre forsangeren uten megafon. Eneste gangene det KAN være vits i megafon, er når det er masse folk på feltet.


Megafonen bør kun brukes av Dan Riisnes.

Torvanger

Hvorfor denne motstanden mot Megafon? Musikk ved mål og dødballer, der er vi alle samstemte, men at man innimellom hører ralling fra en megafon, hva i himmelens navn skader det? Er man så livredde for å ende opp som Kanarifansen og Kjernen? Det er jo bare et hjelpemiddel for å koordinere allsangen!

yashin

Megafonen funker litt bedre nå enn første gangen den var i bruk, men fremdeles gjør den mer skade enn nytte, synes jeg. Fortsatt brukes den for mye til feil tider, og i de tilfellene der det virkelig er behov for forsanger, er det uansett så stille at denne blir hørt, uten megafon.

Er det så mye lyd på Stadion at du trenger megafon, så trengs det jo ikke noen megafon!

Fremdeles blir den for ofte passiviserende for resten av Stadion. Den siste tiden har faktisk atmosfæren på Stadion vært ganske bra, også utenom ståfeltet. Når megafonen blir brukt, bevisst eller ubevisst, mens A-feltet er i gang med "Heia Brann" eller øvre Hansa trampeklapper for et eller annet, så er det faktisk sabotasje av Stadion-publikum.

Derfor er jeg motstander av megafon.

Lasaron

Quote from: yashin on May 24, 2017, 12:33:28 PM

Er det så mye lyd på Stadion at du trenger megafon, så trengs det jo ikke noen megafon!




Hør, hør! Godt sagt. Tommel opp.
Tren på langskudd

krøvel vellevold

Legg ned hele klubben!

Gulløl

Quote from: krøvel vellevold on July 03, 2017, 20:08:23 PM


Uffja, reagerte på dette. Ble veldig overdreven bruk. Megafonen ljomet oppunder taket der vi satt.
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

Nixon

Gi de lillefingeren...
Rød makt på Hansa

Corran

helt enig På øvre hørte vi dessuten helt greit når det ble ropt gje meg en B osv osv uten megafon. Tror det var den i alle fall for det slo meg at jeg hørte det nesten like bra som med megafon men uten den jævlige megafon lyden.
Den lyden bringer bare minner om en tulling med sydvest fra dalen
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Lasaron

Kort og surmaget reisebrev fra "Storestå"

Jeg hadde kanskje ikke gjort hjemmeleksen, så når jeg kjøpte billetter på felt C visste jeg ikke at jeg skulle havne midt blant de mest ihuga. Det første som slo meg var veiving med flagg som gjorde at jeg ikke alltid så spillet. Som om jeg ikke hadde gått glipp av deler av kampen allerede. Selv om jeg kom til Stadionporten 10-12 minutter før avspark skulle jeg ikke slippe inn før mange minutter av kampen var gått. SK Brann skulle nemlig spare penger og ha få innganger åpen. Elendig av SK Brann. Vel, videre lot jeg meg raskt fascinere over at enkelte av tilskuerne var mer opptatt av å se på oss enn på kampen. Liten overdrivelse der, kanskje, men det var betydelige deler av kampen de ikke fulgte med på. Jeg lot meg også forbause over hvor viktig det var å synge nidviser om Marek Sapara. Så er det jo sånn at man får mer med seg av tekstene når man står midt i. Muligens ble det sunget om "Republikken" i en tredjedel av sangene. Hva er greien med Republikken?

Men det var til tider bra trøkk :)
Tren på langskudd

Corran

hehehe bra innlegg men du kan da ikke gå mye på Hansa tribunen. Det var i dag (når jeg kom) hele 3 dører åpen og det har skjedd i kamper med 14-16000 tilskuere at kun en eller to dører har vært åpen
Så i dag var det luksus.
Og helt enig med sappara sangene Ka faen var det? Noen var i overkant opptatt av Sappara

Og trøkket var bedre når SS kom opp under taket ja
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Lasaron

Inngang 10 var helt stengt.
Tren på langskudd

Corran

Nei eg gikk inn inngang 10 hvor det var 3 åpne dører Og eg var der kvart på
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Lasaron

Jeg skrev/husket feil. Inngang 12 var stengt.
Tren på langskudd

krøvel vellevold

Ble jaget vekk av tre damer på sikkert 80 som absolutt skulle sitte der jeg stod, for der hadde de fått plass iflg. billetten - midt i supporterseksjonen. Og ja, de skulle selvsagt sitte.
Legg ned hele klubben!

Corran

Det er en del eldre som har partoutkort på den tribunen. Er en del av de som måtte flytte fra gamle sitte og som har hatt partoutkort i en mannsalder eller to.
Men det var veldig dårlig opplyst om at SS skulle flytte til det feltet selv eg som var innom stadion for å hente billetten fikk ikke hentydning til at det var der de skulle stå.
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Gulløl

Quote from: krøvel vellevold on July 21, 2017, 21:41:49 PM
Ble jaget vekk av tre damer på sikkert 80 som absolutt skulle sitte der jeg stod, for der hadde de fått plass iflg. billetten - midt i supporterseksjonen. Og ja, de skulle selvsagt sitte.
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

Spelaren

Quote from: Gulløl on July 22, 2017, 11:37:01 AM
Om de er de tre gamle damene på øvre felt B du mener er de trofaste supportere og et sjarmerende innslag på det feltet.


Om enn litt pratsomme midt under kampen. Men å foretrekke framfor den tidligere nevnte skrikehyleren.
Gå av.

dokken

Quote from: Lasaron on July 20, 2017, 21:25:50 PM
Kort og surmaget reisebrev fra "Storestå"

Jeg hadde kanskje ikke gjort hjemmeleksen, så når jeg kjøpte billetter på felt C visste jeg ikke at jeg skulle havne midt blant de mest ihuga. Det første som slo meg var veiving med flagg som gjorde at jeg ikke alltid så spillet. Som om jeg ikke hadde gått glipp av deler av kampen allerede. Selv om jeg kom til Stadionporten 10-12 minutter før avspark skulle jeg ikke slippe inn før mange minutter av kampen var gått. SK Brann skulle nemlig spare penger og ha få innganger åpen. Elendig av SK Brann. Vel, videre lot jeg meg raskt fascinere over at enkelte av tilskuerne var mer opptatt av å se på oss enn på kampen. Liten overdrivelse der, kanskje, men det var betydelige deler av kampen de ikke fulgte med på. Jeg lot meg også forbause over hvor viktig det var å synge nidviser om Marek Sapara. Så er det jo sånn at man får mer med seg av tekstene når man står midt i. Muligens ble det sunget om "Republikken" i en tredjedel av sangene. Hva er greien med Republikken?

Men det var til tider bra trøkk :)


Litt fascinert over at en som er fast stadiongjenger ikke skjønner greien med Republikken. Det er da en gammel klassiker, både i sanger og tifo. (Bergen ut av Norge etc,)

Men vi er alle forskjellige. Du er tydeligvis utrolig lite interessert i tribunekultur, men sikkert veldig interessert i å se alle taktiske nyanser i spillet. For mange er interessen omvendt. Jeg får ikke alltid med meg alle detaljer som skjer på banen, men bidrar heller til stemningen.

Kjekt at du syntes trykket var bra, i alle fall. Jeg skulle ønske Store Stå flyttet permanent opp under taket, selv om det nok er vanskelig å få til.

dokken

For øvrig: Her er en forsker som kan fortelle hvordan vi skal få bedre stemning. Vi må bare få til "inkoherent addisjon". Da kan ti stykker høres ut som 100, og 500 høres ut som 5000-

http://forskning.no/2017/07/er-fotballbrol-selvforsterkende


Lasaron

Jeg er vel egentlig en Storeståer, inni meg. Sluttet å stå blant de syngende for å fortsatt å ha noen kjente å gå med. Har veldig mange meninger om hva som er god supporterkultur, uten å bidra så mye selv. "Eg esje fra Norge, eg e fra Bergen" er sjarmerende nok, men den endeløse rallingen om Bergen ut av Norge og republikk blir fremmed for meg, særlig når man ikke mener det.
Tren på langskudd

Corran

Kem har sagt en ikke mener at Bergen skal ut a Norge?
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Utmedsnolken

Må man mene alt som synges? Da blir det fort stille på tribunene
"og der snubler Sæternes igjen"

Nixon

Vi vinner serien i år...
Rød makt på Hansa

Lasaron

Tren på langskudd

Ricky

Quote from: Corran on July 31, 2017, 15:25:50 PM
Kem har sagt en ikke mener at Bergen skal ut a Norge?


Bergen ut av Europa.

Egen kontinentalcup, og den skal domineres.

Lasaron

Ap folk tropper opp på trening med synging og bluss i en tung periode for laget, det har jeg sansen for.
Tren på langskudd

Billy Elliott

August 25, 2017, 01:22:08 AM #88 Last Edit: August 25, 2017, 01:29:01 AM by Billy Elliott
Noe av det flaueste jeg har lest på lang tid, og attpåtil fra en av vår egne. Her er en som er skikkelig lei seg for at Hordene "hate Bergen".

https://www.bt.no/btmeninger/debatt/i/72pjK/Hater-Bergen

Hvis man lurer på hvorfor folk heller ser til England, og ikke gidder å gå på norske kamper lenger, så kan nok noe av forklaringen ligge i krenkelseshysteriet illustrert over. Flaut, flaut, flaut.
- You always get what you deserve.

Bill Elliott, Brann-trener 1974-1978

Spelaren

Det var litt triggered snowflake over the den der, ja. Og det er for øvrig ikkje sjelden me hater både det ene og det andre framfor å heie på eget lag.
Gå av.

krøvel vellevold

Kan ikke akkurat si at jeg føler meg krenket over den slags nei. Tvert imot tenker jeg at de må ha enorme komplekser for oss. Det er en anerkjennelse for oss at de gidder å bruke så mye energi på oss, selv om de påstår at de er "storebror".
Legg ned hele klubben!

Brann_ruler86

Quote from: Billy Elliott on August 25, 2017, 01:22:08 AMHvis man lurer på hvorfor folk heller ser til England, og ikke gidder å gå på norske kamper lenger, så kan nok noe av forklaringen ligge i krenkelseshysteriet illustrert over. Flaut, flaut, flaut.


Helt enig! Kenneth Fredheim sa vel i forbindelse med både Molde-RBK og LSK-VIF nylig at ord som "hat" ikke har noen ting i fotballen å gjøre. Latterlig!
Gå ta banen!

krøvel vellevold

Quote from: Brann_ruler86 on August 27, 2017, 11:07:47 AM
Quote from: Billy Elliott on August 25, 2017, 01:22:08 AMHvis man lurer på hvorfor folk heller ser til England, og ikke gidder å gå på norske kamper lenger, så kan nok noe av forklaringen ligge i krenkelseshysteriet illustrert over. Flaut, flaut, flaut.


Helt enig! Kenneth Fredheim sa vel i forbindelse med både Molde-RBK og LSK-VIF nylig at ord som "hat" ikke har noen ting i fotballen å gjøre. Latterlig!


Kommer an på hvor mye man legger i ordet.
Legg ned hele klubben!

Torvanger

Quote from: Billy Elliott on August 25, 2017, 01:22:08 AM
Noe av det flaueste jeg har lest på lang tid, og attpåtil fra en av vår egne. Her er en som er skikkelig lei seg for at Hordene "hate Bergen".

https://www.bt.no/btmeninger/debatt/i/72pjK/Hater-Bergen

Hvis man lurer på hvorfor folk heller ser til England, og ikke gidder å gå på norske kamper lenger, så kan nok noe av forklaringen ligge i krenkelseshysteriet illustrert over. Flaut, flaut, flaut.



Amen.

Fyre!

Bare lagt merke til på ulike fotball kamper i usa og i europa at når de har forsanger på ulike felt bruker de ikke megafon men har tegn me fingrene for å signalisere hvilke sanger de vil starte seg imellom så de blir synkront og bra trøkk. kunne vi gjort det?

Buljongmannen

Uting å synge Nystemten når Brann bare leder med ett mål. Vi har prøvd det før i år, uten suksess.

Corran

Ja Nystemten kom alt for tidlig lørdag. Var enkelte som reagerte litt vel kraftig med småpiping, men Nystemten skal IKKE synges før seieren er helt sikker
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Spelaren

Saftbøndene drev for øvrig med utidig dunking under Nystemten før kamp.
Gå av.

Lasaron

Tren på langskudd

Malimba

Quote from: Lasaron on September 27, 2017, 08:44:08 AM
http://www.tv2.no/sport/9389878/

En slags drøm å ha det slik hos oss.


At alle supportere på alle 4 tribunene jubler, synger med og klapper?? Jo, det kan skje hos oss og? Om vi vinner serien iår, og ligger på 1 plass etter 5 spilte runder neste sesong.
Har vert rundt på de tre andre tribunene gjennom flere sesonger, men stått på storestå de 2-3 siste sesongene.
På både Brannallmenningen og Fjordkraft tribunen blir du uglesett om du ikkje sitter heilt i ro, og klapper bare når andre klapper!! Litt meir aktivitet er det på BOB`en.

Om Bataljonen kunne fått til dette sammen med Brann, så hadde vi fått flere til å synge med, vi hadde klart å involvere flere i sangene vi synger på storestå!

5-10 stk spredt på Brannallmenningen, 5 stk på BOB og 5-10 stk spredt på Fjordkraft. Disse skal vere "forsangere" til å dra igang disse feltene når vi starter sanger.
Er en del som synger på disse feltene, men disse synger så lavt + at de slutter å synge fordi ingen andre synger!

Frydenbø --> Vi er Brann, Bærgens stolhet
Brannallmenningen/Fjordkraft og BOB : --> SK Brann Bærgens Stolthet!

Hvilken stemning vi hadde fått!! Folk hadde gått heim fra kamp med eit smil rundt munnen... :)
E bonde som kjøre traktor, ikkje le av meg då!!

Go Up