• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Tribunekultur

Started by Lasaron, March 21, 2015, 10:21:39 AM

0 Members and 4 Guests are viewing this topic.

Go Down

Lasaron

Har nettopp lest en lengre artikkel i den nyeste utgaven av Josimar. Den handler om ultras, og både Alexander Osdal og Thomas André Madsen kommer til orde. Etter å ha lest den vil jeg si at det positive ultras har kommet med er tifo og andre visuelle momenter før kampene. Det er stilig, gøy og stemningsskapende. Sånn ellers er jeg helt på linje med Osdal, og trommer er døden.

Dermed syns jeg egentlig at dagens tribunekultur på Stadion er tilnærmet perfekt, bortsett fra at stemningen generelt kan være bedre.
* Vi har ingen instrumenter, bortsett fra nevene og stemmene våre.
* Ingen megafoner.
* Ingen forsangere som står med ryggen til.
* Ingen musikk som settes på ved mål.
* Ingen dystre, monotone sanger.

Det eneste som er å utsette noe på (bortsett fra generell stemning), er at flagg veives mens spill pågår.
Tren på langskudd

Spelaren

Enig. Vi kan sikkert diskutere at det ser trist og kjedelig ut når supporterfeltet er halvfullt og resten av Stadion øde - og at det kunne ha sett og hørtes livligere ut om vi dekket til med flagg, shalalallet i det evige og dunket i trommer, men det ville likefullt ha vært et pinlig skue. Falskt og oppkonstruert.
Vår tribunekultur fungerer naturligvis best når laget presteres, og tribunene fylles. Enkelte av kampene i fjor høst er prakteksempler på hvor godt det fungerer når det går vår vei foran et fullt Stadion. Rosenborg- og Sogndalkampen er for meg herlige opplevelser der omtrent alt stemte.
GÃ¥ av.

1908

 Ingen musikk som settes pÃ¥ ved mÃ¥l??

Lasaron

Quote from: 1908 on March 21, 2015, 16:49:54 PM
Ingen musikk som settes på ved mål??


Ja, det settes ikke på musikk når vi scorer mål, og slik skal det fortsette.
Tren på langskudd

Gulløl

En gang gikk det fint med 9000 paraplyer på Stadion :). Mange fine bilder fra en annen tid.
http://www.bt.no/nyheter/lokalt/lokalhistorie/Gje-meg-en-B-3325639.html?xtor=RSS-2
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

Spelaren

Fra mine tidligere dager i Klokkesvingen ble paraplyer fjernet med makt.
GÃ¥ av.

Brann_ruler86

Quote from: Lasaron on March 21, 2015, 17:20:21 PM
Quote from: 1908 on March 21, 2015, 16:49:54 PM
Ingen musikk som settes på ved mål??


Ja, det settes ikke på musikk når vi scorer mål, og slik skal det fortsette.


Hadde det vært opp til meg skulle mål automatisk blitt annulert hvis det blir spilt musikk i etterkant.
GÃ¥ ta banen!

Larsi Ã?en

Quote from: Lasaron on March 21, 2015, 10:21:39 AM

Dermed syns jeg egentlig at dagens tribunekultur på Stadion er tilnærmet perfekt, bortsett fra at stemningen generelt kan være bedre.
* Vi har ingen instrumenter, bortsett fra nevene og stemmene våre.
* Ingen megafoner.
* Ingen forsangere som står med ryggen til.
* Ingen musikk som settes på ved mål.
* Ingen dystre, monotone sanger.

Det eneste som er å utsette noe på (bortsett fra generell stemning), er at flagg veives mens spill pågår.


Så du har aldri tenkt at nå kunne det vært greit med EN forsanger? Som f.eks. Mjøndalen borte da det gikk 3 forskjellige sanger samtidig og alle var like svake og dårlige? At man ikke skal samle det opp til EN sang? nei det ville jo vært forferdelig for kulturen i Bergen. De siste kampene på stadion gikk det også flere sanger samtidig, skapte kaos og alle sangene døde ut ti sekunder etter de ble startet.
Hva med problemet med at hansa tribunen rett og slett blir 3-stemt? Det samme skjer der også. Sangen blir startet, det kommer litt trøkk og folk synger på minst tre forskjellige steder i sangen. Igjen dør sangen ut.
Har folk helt tunnel syn her? En capo trenger ikke å være som lillestrøm og resten av europa der de fyrer opp publikum og får med seg både kortsider og langsider.. Jeg har et lite ønske om at man faktisk kan få sunget samme sang, og ha en høy og klar stemme, istedenfor 2-3 mumlende sanger som dør ut.
Opp med det flagget!

Lasaron

Jeg tror de som brenner ekstra for samstemt sang vil oppnå det de ønsker om en dedikert gruppe står samlet og samarbeider om å starte sanger.

Poenget med en forsanger blir borte hvis publikummet ikke følger med på forsangeren. Og jeg mener publikum skal følge med på det som skjer på banen, ikke på en person som står med ryggen til banen. Derfor syns jeg forsanger på fotballkamper blir teit og irriterende, og det dreier fokus litt vekk fra kampen.
Tren på langskudd

krøvel vellevold

Quote from: Lasaron on March 27, 2015, 10:55:16 AM
Jeg tror de som brenner ekstra for samstemt sang vil oppnå det de ønsker om en dedikert gruppe står samlet og samarbeider om å starte sanger.

Poenget med en forsanger blir borte hvis publikummet ikke følger med på forsangeren. Og jeg mener publikum skal følge med på det som skjer på banen, ikke på en person som står med ryggen til banen. Derfor syns jeg forsanger på fotballkamper blir teit og irriterende, og det dreier fokus litt vekk fra kampen.


Gjør ikke noe med noen som tar i et tak hvis stemningen er drit eller tribunen er upassende for samstemt synging. Men det må være i nødstilfeller.
Legg ned hele klubben!

OhAhCantona

Stemningen blir nok bedre straks Bataljonen innser at de synger stort sett alle sangene sine for fort.


huleste

Vi har nok en gang fått føle på hvor bra bortetribunen i Fredrikstad er, så må det gå an å få til en sidevegg på Frydenbø-tribunen. Det må være det enkleste vi kan gjøre for å få bedre trøkk, spesielt fra felt Z.

Klaus_Brann

Quote from: huleste on April 08, 2015, 11:51:28 AM
Vi har nok en gang fått føle på hvor bra bortetribunen i Fredrikstad er, så må det gå an å få til en sidevegg på Frydenbø-tribunen. Det må være det enkleste vi kan gjøre for å få bedre trøkk, spesielt fra felt Z.


Dette har vært etterlyst lenge, men kommer nok ei heller i år. Kanskje Bataljonen kan ta en tlf til Mohn og tilby han plaster?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

I_Medgang_Og_Motgang

Jeg skriver i dette emnet for det er her jeg synes det passer best inn.

Jeg registrerte i dag under kampen mot Hønefoss at folk begynte å forlate Stadion før kampen var blåst av, spesielt på BT og Fjordkraft. Jeg synes dette er en uting. Er du på kamp så støtter du laget til kampen er slutt om så laget ligger under med 0-10 og SPESIELT når laget VINNER.

Spørsmålet er om Store Stå kan gjøre noe for å påvirke at dette ikke skjer. I England synger de "Is there a fire drill?" men hvordan kan dette best oversettes?

Det er ikke sikkert alle forstår ironien hvis et sånt rop inneholder ordet brann.

Hva med ropet/tonefallet "Verdens beste keeper"? Det kan eventuelt lages om til "Skal vi evakueres?"
Success is temporary, loyalty is forever

Corran

Håper ikke det er første gang du registrerer det for da kan du ikke ha vært mye på staddaen ;-)
Dette har skjedd i alle år og ingenting å gjøre med
Etter Lyn i cupen for en god del år siden var det en del som lærte men de har vel nå glemt det :-)
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

blobby winters

Det er ikke akkurat trafikk kø etter kampene for tiden så forstår ikke helt hva folk skal oppnå med å forlate Stadion tidlig.
Uansett er det vanskelig å vite hva noen kan gjøre for å hindre det. At de i det minste møter opp på Stadion i stedet for å sitte hjemme på sofaen må være positiv.

Klaus_Brann

Det er faktisk en del kø i fra Gimle skole og videre, men det er ikke så galt som tidligere.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Utmedsnolken

Folk må da få lov å gå fra stadion når de vil, det kan være alle mulgige grunner til at se går, vær heller fornøyd med at de var blant de 7000 som gadd å komme på kampen
"og der snubler Sæternes igjen"

Klaus_Brann

Enig.
Jeg tror nok vi heller skal juble for de som kommer i stedet for å slenge sanger etter de som går litt tidligere.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

krøvel vellevold

Og nå kommer snart megafonen på Store Stå. Det er visst så vanskelig å få med seg at det startes sanger. Vi er jo en sånn gigantisk gjeng på 100 meter x 100 meter.
Legg ned hele klubben!

Spelaren

Megafon? Hvem i all verden synes det er en god idé? Vi har jo tilogmed hatt en smågutt som forsanger i år.
GÃ¥ av.

Nixon

Quote from: Spelaren on August 24, 2015, 10:12:13 AMHvem i all verden synes det er en god idé?


Tipper det er noen Glade Gutter som ikke er så glade som de ønsker å være.
Rød makt på Hansa

Corran

Når en 4 åring kan være forsager uten megafon må vel noen glade gutter klare det og????????
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

krøvel vellevold

Quote from: Corran on August 24, 2015, 18:49:23 PM
Når en 4 åring kan være forsager uten megafon må vel noen glade gutter klare det og????????


Ingen på SS kan påstå at de ikke hører den som starter sanger. Vi er ikke akkurat 4 000 i gjengen...
Legg ned hele klubben!

Lasaron

Siden Bataljonen er invitert pÃ¥ hÃ¥ndballkamp, kan de jo benytte anledningen til Ã¥ prøve ut bjeller  ;)
Tren på langskudd

Gulløl

Quote from: Lasaron on October 28, 2015, 19:17:16 PM
Siden Bataljonen er invitert pÃ¥ hÃ¥ndballkamp, kan de jo benytte anledningen til Ã¥ prøve ut bjeller  ;)


Håndball er hands. Ingen ekte Bataljons medlemmer går på håndballkamp.
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

Corran

HÃ¥ndball er vel en jente idrett er det ikke?
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Jose Arrogantio

HÃ¥ndball er for damer og menn og alle i mellom.

krøvel vellevold

Quote from: Jose Arrogantio on October 28, 2015, 23:19:44 PM
HÃ¥ndball er for damer og menn og alle i mellom.


Handball er ein idrett for gutar og jentar, gamle og unge, høg og låg.
Legg ned hele klubben!

Spelaren

Nå som Molde tappert baner vei for en mer aksepterende, inkluderende, varm og hyggelig tone i norsk fotballkultur - er det vel på tide at Bataljonen følger opp, eller? Her er et forslag til nye versjoner av sangene våre:

"Tåler Lillestrøm SK, tåler Viking og VIFF... Tåler Rosenborg Baaallklubb, og Sportsklubben Brann elsker vi"

"Her kommer Bergen sine gutter, alle kjenner oss. E det nokken som kaster boss, bare kom igjen med oss, vi kan vise deg et SPANN hele gjengen. Og i kveld skal vi ut og ha det koselig, med [motstanderlag].

Vi har vært på butikken hele gjengen, Bybanen hentet oss... osv etc"
GÃ¥ av.

Corran

Men hater NFF sangen slipper vi aldri
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Finfin respons

Ja, nå skal vi ikke harselere med det koselige da. I 2007 fikk jeg gleden av å overvære en baseballkamp med LA Dodgers. (Ja, det er en kjedelig sport som handler om baser). Der spilte de tidvis orgel for å bygge opp stemningen. Det var jo veldig koselig. https://youtu.be/7zG-GPc8a5c Nancy Bea trakterte orgelet slik hun alltid gjør.

Nå vet jeg ikke om dette er veien å gå sånn seriøst, men det kunne jo vært et prøveprosjekt dersom man relanserte Nordic Legaue. Her er en av organistene i Notre Dame-katedralen i gang med en improvisasjon over Den 12.manns Heia Brann: http://www.bt.no/tv/#!/101954/01m55s
Kanskje.

Ricky

Quote from: Corran on November 02, 2015, 22:57:45 PM
Men hater NFF sangen slipper vi aldri


Hater, hater, hater hatsanger!

Corran

Man skal ikke kjimse av hatsanger
Er det ikke deilig å ha noen å hate
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Gulløl

Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

Corran

Mener Bergen hockey klubb hadde denne i garderoben før rbk
SÃ¥ den kommer fra Bergen til Trondheim Vi er ferdige med den
Skal også sies at videoen jeg så i BA fra BIK inneholdt ingen ropert eller trommer

In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

krøvel vellevold

Quote from: Gulløl on November 08, 2015, 11:41:25 AM

"Tusenvis" står det i artikkelen. Bildene kan vanskelig dokumentere mer enn et par hundre.

Legg ned hele klubben!

Klaus_Brann

Ja, det var tusenvis. Det er bare å se på noen andre videoer som gir bedre oversikt.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Paikjetil

Neste år hører vi nok "Shalalalalalala, åh SK Brann" fra Bergens glade megafongutter. Eg frykter det.

Gulløl

Ja folkens skal vi innføre Island-klappen på Frydenbø når kampene nå starter opp igjen. Er vel innenfor tribunekulturen på Stadion ? :)
Kunne byttet "hooh" ropet ut med noe mer lokalt, f.eks. "moohn", så drypper det vel noe mer penger inn i kassa ;)
https://www.youtube.com/watch?v=0ZbMV6JvL6E
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

Klaus_Brann

Om det er én tribunesang vi burde innført er det selvfølgelig 'Will Grigg's on fire'.
Eller kanskje ikke, den hypen har nok gjort at folk blir litt lei den snart.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Corran

Islandsropet kunne vel gå med Brann istedenfor Ohhh
Ellers hørtes det ut som Portugal eller Polen supporterne i går prøvde seg på den men mislykkes totalt blant annet pga at de startet for raskt. Dvs det hørtes ut som en dårlig avslutning på Island sin
Men må innrømme at Island sin har vært meget bra og effektfull
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

viks

Da Miller lobbet inn 4-1 -hans tredje scoring for kvelden -rett før slutt, gikk et fullsatt Brann Stadion helt av hengslene. Folket reiste seg og sang "Rosenborg rykker ned!", så det hørtes nesten helt opp til Trondheim" (VG 20.06.05)

Spelaren

Quote from: viks on July 01, 2016, 12:08:01 PM


Er det ikkje hodeskaller fra falne fiender de slår på? Skuff.
GÃ¥ av.

Nixon

Trommer? Island er død for meg!
Rød makt på Hansa

Buljongmannen

To ting:

Vi som starter sanger på Felt Z lover å følge med mer på hva som skjer på SS under kampen. Det har skjedd litt for ofte at vi har startet sanger når SS allerede er i gang med en annen sang. Vi fikk øyekontakt med sentrale folk på SS et par ganger mot Molde, da funket det bra. Jeg tar kontakt med forsangerne i dag, forhåpentligvis kan vi bli litt mer samstemt.

Apropos kultur: I morgen blir det fullt hus mot Sandefjord. Veldig mange enkeltpersoner og familier dukker opp på de plassene som vanligvis står tomme. Dette er folk som ikke går ofte nok på Stadion til å vite kadetgåri. De barnefamiliene som havner midt i gjengen, husk å gjøre som vi alltid gjør: guide dem bort til bedre seter (alltid noe ledig, selv på 16. mai).

Gulløl

Quote from: Buljongmannen on May 15, 2017, 09:00:35 AM
Vi som starter sanger på Felt Z lover å følge med mer på hva som skjer på SS under kampen. Det har skjedd litt for ofte at vi har startet sanger når SS allerede er i gang med en annen sang. Vi fikk øyekontakt med sentrale folk på SS et par ganger mot Molde, da funket det bra. Jeg tar kontakt med forsangerne i dag, forhåpentligvis kan vi bli litt mer samstemt.


Flott. Ellers et innspill fra en som sitter i omtrent samme avstand fra SS og felt Z, lenger borte på Frydenbø. Merker meg at på en del sanger kommer de to feltene i ganske utakt med hverandre Et forslag her er at megafonen kan brukes noen sekunder innimellom(ikke for mye) for å justere inn slik at en kommer i takt med hverandre igjen. Lyden blir mye kraftigere når feltene er samstemt og da er det lettere å få med seg de andre feltene og tribuneseksjonene også, og få frem en kanonstemning nesten opp mot 2007 nivå. Kanskje 16 mai i år kan årsbeste i stemning om feltene jobber godt i sammen.
Ellers er det et viktig moment for å bygge opp stemningen at det som spilles over høytalerne før kampen er stemningsoppbyggende og de "rette sangene" velger. Her burde Bataljonen sammen med forsangerne hatt et møte med den som spiller musikken over høytalerne for å få dette til å klaffe. På 16 mai har allsangen noen ganger vært i gang en halvtime før kampstart, la oss håpe at det blir tidlig full fyr i morgen også og at de sangsterke er tidlig ute.
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

Klaus_Brann

Det høres bra ut det, det går jo begge veier.

Det aller viktigste er dog at vi blir mer samstemte. Jeg står rett utafor Bataljonens felt lengst vekk fra Z og det er ikke vanskelig å høre at de to gruppene er i utakt med hverandre. Mot Molde virket det som om folk på et par sanger klarte å justere seg.
Spesielt på 'Byen e Bergen' kommer vi inn i ulike tempoer etter lallingen. Sikkert fordi lallingen nesten ikke høres, så det er vanskelig å vite hvor man egentlig er.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Amatøren

Barmen army

Corran

Nei takk til Megafon
Heller litt sjarmerende utakt enn megafon
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Go Up