• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Brann – Kristiansund, onsdag 29 mai kl.19.00 (runde 18)

Started by Gulløl, May 27, 2024, 12:44:26 PM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

Elfakiri

Soltvedt har utvilsomt sine kvaliteter som Brann nyter godt av. Men mangelen på fart er et problem.
I don't think you can the rules! - Mons Ivar Mjelde.

Fusentast

Denne kampen minnet urovekkende mye om Moldekampen med tanke på effektivitet og kamputvikling... Det blir alt for mye småspill med lavt balltempo rundt 16-meter, og det er det nokså enkelt for KBK å forsvare seg mot. Dersom de kan kombinere dette spillet med avslutninger fra distanse blir Brann med en gang mye mer uforutsigbare og vesentlig vanskeligere å forsvare seg mot. Trodde ikke Sivert hadde denne type skuddfot, og det virket ikke som KBK tenkte det heller siden han fikk stå nokså alene...
I don't think you can the rules!

Dickens

Quote from: pidre on May 29, 2024, 22:32:38 PMSkurret litt i dag, men banens dårligste var likevel Ola Hobber Nilsen - ikke uventet.

Fordi? Han var fantastisk på måten han håndterte KBK sin FFK-light måte på drøying, fikk de opp da de var skadet, og jaget spillerne ut den korteste veien da de forsøkte å gå helt fra egen 16-meter og ut til benken da de skulle bytte. Og ikke minst at han la til mer enn de 5 min som ble i 2 omg. Ellers hadde vi sittet her med kun ett poeng.

Samme dommer var også ute og slaktet FFK tidligere i mai for måten de holder på.

Tommel opp fra meg.

ostraume

Jeg skulle gjerne sett det gule for drøying allerede på KBK sin corner etter ni sekunder. Det er noe med å få straffet det som åpenbart er drøying av tid med en gang det skjer.

Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

Lasaron

Quote from: Fusentast on May 30, 2024, 07:06:33 AMDenne kampen minnet urovekkende mye om Moldekampen med tanke på effektivitet og kamputvikling... Det blir alt for mye småspill med lavt balltempo rundt 16-meter, og det er det nokså enkelt for KBK å forsvare seg mot. Dersom de kan kombinere dette spillet med avslutninger fra distanse blir Brann med en gang mye mer uforutsigbare og vesentlig vanskeligere å forsvare seg mot. Trodde ikke Sivert hadde denne type skuddfot, og det virket ikke som KBK tenkte det heller siden han fikk stå nokså alene...

Vi skyter mer nå enn før, noe jeg har etterlyst lenge. Det er en måte å åpne opp på. Blir vi litt gode til å skyte, kan ikke motstanderne våre la oss skyte hele tiden. De må opp og støte. Da åpner det seg opp, man kan skuddfinte og ta en gjennombruddspasning i stedet. Eller det blir lettere å komme først på en eventuell retur.

Når det gjelder Sønnen, så tror jeg ikke han har denne type skuddfot, jeg tror det var et lykketreff.
Tren på langskudd

Spelaren

Eg både elsker og ikkje kan fordra fotballen Brann speler. Det tas sjanser på å lokke motstander fram, speles klikk klakk kjapt frå keeper og over midten, kombineres ambisiøst og holdes nesten hele tiden langs graset. Et ballinnehav på nesten to tredjedeler av kampen gir stadige farligheter, også med tanke på kor masse av denne tiden som holdes inni motstanders 16-meter. 4 straffer hittil!

Det negative er mye av tråklingen uten mening, støttepasninger der mer ambisiøst pasningsspel kunne ha gjort mer, Kristiansens amputerte høgrefot og hele tiden denne ugne følelsen av at Brann må levere noe helt spektakulært for å komme til en skikkelig målsjanse. Det føles som om motstandernes mål er enklere saker, mens våre mål virkelig må fortjenes etter power play eller et C-moment. Kor ofte druser Nilsen ballen i krysset frå 20 meter? Mål nr 2 kom på en usannsynlig uheldig takling etter et sjukt tilfeldig ballmottak i motstanders 16. Misforstå meg rett, det er deilig med fine mål, men det får meg bare til å tenke at taktikken vår nødvendiggjør "for vanskelige" scoringer.
Gå av.

esp123

Det er ikke taktikken som nødvendiggjør vanskelige mål. Det er spillermaterialet vårt. Vi har ikke offensiv bredde til venstre. Og vi har en angrepsrekke med lite tilstedeværelse i boksen. Da blir det ofte veldig trangt, og lett for motstanderen å forsvare seg.

Noe av det vi skapte masse på i OBOS var kombinasjonsspill til venstre (som nesten er helt borte), og masse trøkk i boksen. Vi hadde flere verktøy i verktøykassen, som gjorde at det var mer for motstanderen å forholde seg til. Det har sakte men sikkert forsvunnet, som gjør at det vi var enormt gode på i OBOS (åpne opp lavtliggende motstandere), har blitt vår svakhet i Eliteserien. Selvfølgelig har nivået noe å si, men vi scorte over 90 mål på 30 kamper i OBOS. Det er ganske ufattelige tall hvis man ser på Brann idag.

Lasaron

Jeg tror og håper at vår måte å spille på, over tid er mer utviklende enn det litt mer enkle.
Tren på langskudd

esp123

Og vi slipper motstanderen til svært lite i åpent spill. Siden Viking-kampen har 5 av 7 baklengs kommet etter dødball, straffe eller frispark. Så har man i tillegg langskuddet til Eikrem. Molde skapte 1,39 i xG på dødball mot Brann, men bare 0,70 i åpent spill, der målet til Hestad alene utgjorde 0,44.


Det er ikke ofte vi blir spilt ut, noe som er en effekt av spillestilen.

fortune

Quote from: Lasaron on May 30, 2024, 08:24:16 AMJeg tror og håper at vår måte å spille på, over tid er mer utviklende enn det litt mer enkle.

Absolutt, men det er enda mer krevende å også fylle boksen på de riktige tidspunktene og true mål, enn å spille håndballangrep med Finne som ensom trussel foran mål.
First is first, second is nothing

ostraume

Det er og noe med kvalitet hos avsluttere.

Se for deg Kristian Eriksen på Crone sin sjanse. Det er mål. Eller Eikrem på Kornvig sin avslutning upresset fra 17 meter, det er mål.

Kan og ta med Blomberg sin fra noe skrått hold inne i boksen. Mye bra med Blom, men han er jo en elendig avslutter.

Eller se for deg alt annet likt og Berg på skuddhold de 100 gangene Sivert har vært på skuddhold. Han hadde blåst inn en håndfull allerede.

Ta og med Felix, vår beste spiller, men skuddfot har han ikke.

Dette bør jo bli bedre med øving og jo mer det domineres, men har mangler vi rett og slett litt kvalitet.
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

esp123

Svenn Crone er høyreback. Det handler jo først og fremst om få de beste spillerne i farlige posisjoner.

Og sammenligningen med Kristian Eriksen er bisarr. Han har 5 mål på 6,12 i xG. Tre av de kommer etter avslutninger innenfor 5-meteren. To rett utenfor. Han scorer primært enkle mål, og ifjor var han til tider svært ineffektiv. Han bommet jo nesten da han scorte mot Brann!

Eikrem er Eliteseriens soleklart beste spiller med ballen i beina, og har den beste høyrefoten. Kornvig kan øve så mye han vil, han kommer aldri til å nå Eikrem til anklene en gang i den fasen av spillet.

Sjansen til Blomberg er ikke spesielt stor. Det er en dårlig vinkel, spesielt for en høyrefotet spiller. xG'en på skuddet var 0,04. Og det oppsummerer vårsesongen. Brann kommer til mye avslutninger, men fra dårlige posisjoner. Det er det som er viktig. Komme til gode skuddposisjoner. Så hjelper det selvfølgelig med spillere som er gode til å skyte for å åpne opp motstanderen, men det er vanskelig å øve på det for etablerte spillere midt i sesong.

Patrick Berg har ett mål denne sesongen, tre mål forrige sesong. Til sammen tre mål utenfor 16-meteren. Siden 2020 har han fem mål fra utenfor 16! Men det er klart, han har et bra skuddbein, som motstanderen til en viss grad må forholde seg til. Langskudd har likevel en svært lav sannsynlighet for å bli mål.

ostraume

Ok, så vi har ikke noe å hente på avsluttere sammenlignet med våre konkurrenter? Felix, Sivert, Kornvig, Blomberg er gode nok i denne fasen av spillet?
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

Corran

Quote from: Dickens on May 30, 2024, 07:06:47 AM
Quote from: pidre on May 29, 2024, 22:32:38 PMSkurret litt i dag, men banens dårligste var likevel Ola Hobber Nilsen - ikke uventet.

Fordi? Han var fantastisk på måten han håndterte KBK sin FFK-light måte på drøying, fikk de opp da de var skadet, og jaget spillerne ut den korteste veien da de forsøkte å gå helt fra egen 16-meter og ut til benken da de skulle bytte. Og ikke minst at han la til mer enn de 5 min som ble i 2 omg. Ellers hadde vi sittet her med kun ett poeng.

Samme dommer var også ute og slaktet FFK tidligere i mai for måten de holder på.

Tommel opp fra meg.
Her er jeg helt uenig.
Ja han skal få for at han fikk spillerne ut av banen korteste vei. Men det ble mye rot i de byttene uansett slik at det gikk tid.
Han ga aldri gult kort for drøying tross mange muntlige advarsler.
Og den verste av alt er når støtteapparatet til KBK drøyer tid. Minst alvorlig er han som skal ut og behandle skadet spiller som går sås akte han kan. Den verste er når en i støtteapperatet plukker opp ballen på et kast, går sakte mot han som skal ta kastet og prater "taktikk" med spillere samtidig for så å kaste ballen forbi han som skal ta kastet.
Dette er mye verre enn de utpå banen som prøver de fleste triks og at ikke dommer straks slår ned på dette er en skam.
Når Brann får straffe så lar dommer kbk overbefolke straffemerket og det er FHM og SHN som "rydder" vekk kbk spillerne. Her skal dommeren være strengere.
Dette er jo også et problem en ser med VAR at den som skal ta straffen får et litt ekstra press på seg da det tar lang tid før en kan ta straffen samtidig som motstanderne skal diskutere og lage "støy"
Her trengs gjerne klarere regler men også strengere dommere.

In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

esp123

Quote from: ostraume on May 30, 2024, 09:54:46 AMOk, så vi har ikke noe å hente på avsluttere sammenlignet med våre konkurrenter? Felix, Sivert, Kornvig, Blomberg er gode nok i denne fasen av spillet?

I mine øyne er ikke det der skoen trykker. Jeg vil si at Felix, Castro, Finne, Heggebø er alle gode avsluttere. Jeg er ikke overbevist om at Blomberg er en spesielt dårlig avslutter sammenlignet med andre, han er primært en spiller som sliter med å komme til avslutninger, spesielt fra gode posisjoner.

Det handler om å få spillerne i gode posisjoner. Den eneste man kan antyde er en direkte dårlig avslutter er Kornvig, som faktisk kommer til avslutninger gode posisjoner og brenner store sjanser.

Heltne Nilsen er ikke en dårlig avslutter han heller, men han har et dårlig skuddbein fra distanse.

Selvfølgelig så hjelper det med mer kvalitet i de posisjonene Crone og Blomberg avslutter fra, men over tid vil man ikke score nok mål hvis man spiller seg til slike sjanser.

ostraume

Hmm, ok. Kanskje analysen min av "vi suger på avslutninger" er for lettvint. Magefølelsen er fortsatt at Blomberg er elendig her, men jeg har ikke noe tall å backe det med.

Og så synes jeg og angrepsspillet lider av at alle vet at Sivert og Felix neppe fyrer av. Ingen som trenger å ruse og blokkere og det gjør tråklingen enda vanskeligere.
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

Fusentast

Nøkkelen for Brann er å bli mer uforutsigbare i angrep. Det blir veldig ofte trilling av ball rundt 16-meter for å finne åpninger, men dersom det samtidig ikke er en trussel for langskudd vil det være relativt greit for motstander å ligge med 10 mann i og rundt boksen. De kommer veldig ofte i tilsynelatende gode skuddposisjoner, men de brukes i liten grad. Dersom forsvaret må forholde seg til både potesielle stikkere i boks og langskudd tror jeg Brann kommer til å profittere veldig på dette.

Et annet element er at balltempoet i angrep ofte blir for lavt og pasningene blir litt forutsigbare, og da er kan forsvaret ligge å skyve fra side til side uten å bli testet så veldig. Jeg mener ballen må gå raskere og at bevegelsen rundt ballfører må bli større slik at de i mye større grad strekker forsvaret og skaper potensielle åpninger.
I don't think you can the rules!

esp123

Quote from: ostraume on May 30, 2024, 10:15:27 AMHmm, ok. Kanskje analysen min av "vi suger på avslutninger" er for lettvint. Magefølelsen er fortsatt at Blomberg er elendig her, men jeg har ikke noe tall å backe det med.

Og så synes jeg og angrepsspillet lider av at alle vet at Sivert og Felix neppe fyrer av. Ingen som trenger å ruse og blokkere og det gjør tråklingen enda vanskeligere.

Men nå har begge to scoret fra utenfor 16-meteren denne sesongen, så får vi se om motstanderen åpner seg opp! :D

nero

Quote from: Fusentast on May 30, 2024, 10:47:13 AMNøkkelen for Brann er å bli mer uforutsigbare i angrep. Det blir veldig ofte trilling av ball rundt 16-meter for å finne åpninger, men dersom det samtidig ikke er en trussel for langskudd vil det være relativt greit for motstander å ligge med 10 mann i og rundt boksen. De kommer veldig ofte i tilsynelatende gode skuddposisjoner, men de brukes i liten grad. Dersom forsvaret må forholde seg til både potesielle stikkere i boks og langskudd tror jeg Brann kommer til å profittere veldig på dette.

Et annet element er at balltempoet i angrep ofte blir for lavt og pasningene blir litt forutsigbare, og da er kan forsvaret ligge å skyve fra side til side uten å bli testet så veldig. Jeg mener ballen må gå raskere og at bevegelsen rundt ballfører må bli større slik at de i mye større grad strekker forsvaret og skaper potensielle åpninger.
Helt enig her.
Lions led by donkeys.

Leffen

Quote from: Fusentast on May 30, 2024, 10:47:13 AMNøkkelen for Brann er å bli mer uforutsigbare i angrep. Det blir veldig ofte trilling av ball rundt 16-meter for å finne åpninger, men dersom det samtidig ikke er en trussel for langskudd vil det være relativt greit for motstander å ligge med 10 mann i og rundt boksen. De kommer veldig ofte i tilsynelatende gode skuddposisjoner, men de brukes i liten grad. Dersom forsvaret må forholde seg til både potesielle stikkere i boks og langskudd tror jeg Brann kommer til å profittere veldig på dette.

Et annet element er at balltempoet i angrep ofte blir for lavt og pasningene blir litt forutsigbare, og da er kan forsvaret ligge å skyve fra side til side uten å bli testet så veldig. Jeg mener ballen må gå raskere og at bevegelsen rundt ballfører må bli større slik at de i mye større grad strekker forsvaret og skaper potensielle åpninger.

At Horneland ikke har en plan B har jo vært helt klart siden OBOS. Synes det er veldig snodig at de ikke ser det selv. Han virker monoman i sin lojalitet til spillestilen (og forsåvidt spillerne) Det er veldig mye man kan hylle han for men litt mer pragmatisme i pressede situasjoner hadde ikke skadet.

Kagain

Quote from: Fusentast on May 30, 2024, 10:47:13 AMNøkkelen for Brann er å bli mer uforutsigbare i angrep. Det blir veldig ofte trilling av ball rundt 16-meter for å finne åpninger, men dersom det samtidig ikke er en trussel for langskudd vil det være relativt greit for motstander å ligge med 10 mann i og rundt boksen. De kommer veldig ofte i tilsynelatende gode skuddposisjoner, men de brukes i liten grad. Dersom forsvaret må forholde seg til både potesielle stikkere i boks og langskudd tror jeg Brann kommer til å profittere veldig på dette.r.

Det kan man jo si at er et element som Brann får med Soltvedt på backen. Om han klarer å komme seg langt nok frem kan han true med langskudd. Det er ikke alltid han kommer så langt frem, så om han hadde vært på vingen hadde det kanskje vært oftere at han kunne ha truet der. Men da mister man jo selvsagt playmaker-elementet som Castro har.

krakra

Syns vi har endret spillestil flere ganger. Både fra OBOS-sesongen til våren, fra våren til høsten og fra høsten til årets vår. Men de har kanskje stått fast ved den småspillingen i motstanders 16-meter, og få langskudd. Særlig når Finne er spiss.

Leffen

Quote from: krakra on May 30, 2024, 12:00:27 PMSyns vi har endret spillestil flere ganger. Både fra OBOS-sesongen til våren, fra våren til høsten og fra høsten til årets vår. Men de har kanskje stått fast ved den småspillingen i motstanders 16-meter, og få langskudd. Særlig når Finne er spiss.

Det har vært endringer avhengig av spillermateriell men ikke i hovedplanen. Det kan jeg virkelig ikke se.

ostraume

Vi ser jo at det ikke fungerer noe særlig å endre systemet. Aune på kant som trekker inn og vi prøver fortsatt å bygge opp angrep på høyresiden, selv når høyrekanten ikke lenger er til stede. Så mer øving på plan B, takk.

Og så lurer jeg veldig på Warming sin posisjon. Han vandret jo voldsomt rundt om kring.
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

kabelmann

Quote from: Corran on May 30, 2024, 10:05:49 AMDen verste er når en i støtteapperatet plukker opp ballen på et kast, går sakte mot han som skal ta kastet og prater "taktikk" med spillere samtidig for så å kaste ballen forbi han som skal ta kastet.
Dette er mye verre enn de utpå banen som prøver de fleste triks og at ikke dommer straks slår ned på dette er en skam.
Det aller verste med denne situasjonen er ar det er en publikummer som kaster ballen ned til ham etter at ballen ble skutt opp på tribunen først.
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

Go Up