• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

VAR- tråden

Started by Gulløl, February 13, 2023, 13:03:31 PM

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Go Down

olebrann3

Seier for VAR denne i første runde.


Straffespark til Brann på stillingen 0-0 som ble oversett av dommer. Heldigvis ber VAR dommer gå å se situasjonen så det blir tatt riktig avgjørelse.

Annullering av Kniklas sitt mål. Her er det en linjedommer som burde sett at finne var offside. Deretter burde han ropt dommer ut og snakket om finne forstyrret keeper eller utespiller som toucher ball. Når han ikke klarer dette så er det igjen bra at VAR kan be han se på skjerm. Jeg kan ikke offside reglene godt nok så selv synes jeg ikke det er offside. Men Finne er offside så får de som kan det bedømme om han er innvolvert eller ikke.

Vi kan også ta med andre VAR avgjørelser idag.

Straffespark til Molde. Igjen en situasjon dommer ikke får med seg og må ut å se på skjerm og straffe blir gitt.

Rødt kort til Sandefjord spiller mot Rosenborg. Et rødt kort så er så langt unna rødt du kan komme. Dommer blir heldigvis bedt om å komme ut å se på skjerm og endrer beslutningen. Tar også med her at dommer ikke tør å vise ut Henriksen når han skal ha gult kort nr 2 for dagen. Helt fryktelig dommer avgjørelse. Dessverre kan ikke VAR hjelpe på gule kort situasjoner. Men kanskje på så klare gult kort situasjon 2 så bør VAR kunne hjelpe.

Fredrikstad-Bodø/Glimt
Rødt kort situasjon til ffk forsvarer. Her dømmer dommer frispark og gult kort. VAR ber dommer gå til skjerm for å sjekke om det er hindring av åpenbar målsjanse. For meg som seer ser det ut som å ikke frata BG en klar målsjanse. Dommeren går imot VAR og står på sin egen avgjørelse. Bra dømt av dommer. VAR burde kanskje la vær å be dommer om å se den på nytt, men små marginer i situasjonen og helt greit at det faktisk blir sjekket ut.

Altså på en runde i eliteserien har det allerede blitt gjort så mange store dommerfeil. Forstår ikke de som syns det er greit og vil ha vekk VAR.

Corran

Har kun sett Brann kampen og det er et tap for VAR igjen mener jeg.
Straffen:
Riktig dømt pga var, men hvorfor i helvete trenger dommeren å se situasjonen 60 ganger når 1 til 3 ganger bør være mer enn nok?
Unødvendig uthaling av tiden.

Offsiden er i min bok aldri offside. Finne kommer på et løp og blir presset framover av motspiller.
Bør ikke dømmes offsid på denne da ballen kommer bak Finne og motspiller blir truffet av ballen i hånden.

Har sett mye verre situasjoner enn denne der det ikke blir dømt offside pga å påvirke spillet der det ikke blir offside.
Er drit sur pga at Wassberg ble snytt for et mål for det hadde han fortjent i dag
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

fortune

Tja, en pluss og en minus fra VAR i vår kamp, så i sum bortkastet.

I Fredrikstad var VAR også bortkastet, man brukte bare mye tid på å sjekke en situasjon dommeren uansett vurderte riktig.

I Molde påvirker ikke VAR utfallet av kampen i det hele tatt. Samme gjelder forsåvidt i Trondheim. Med andre ord hadde man sannsynligvis fått nøyaktig samme poengfordeling med eller uten VAR, så vanskelig å se hvordan det er en seier..


Jeg tåler dommerfeil fordi jeg helt oppriktig tror at det uansett jevner seg ut over en sesong. Så det eneste VAR da tilfører er en vesentlig dårligere opplevelse for de som ser kampen, både på stadion og på TV.
First is first, second is nothing

Sint balle

Klarer ikke se at Tromsø sin keeper ble noe hindret av Finne heller.
Han er jo på vei til å redde ballen, som endrer retning når den treffer hånden til forsvarer.
Altså har keeper hatt sikt mot ballen.

Kampen endret jo totalt bilde etter den situasjonen, enda bra for oss at vi vant til slutt.

olebrann3

Helt enig at straffen til Brann burde vært raskere for dommer å se på skjermen. For meg en dommer som ikke stoler på de på VAR rommet. Burde holdt med beskjed hva han skal se etter også se det fra riktig vinkler på skjerm for så å ta avgjørelsen.

Aner ikke hva offside regel finne ble dømt på. Var snakk om både forstyrret keeper og involvert i duell med spilleren som er sist på ballen før den går i mål. Med keeper kunne det vist blåses så lenge en utespiller stod forran keeper i fem meter. Ikke ofte dommer må ut å se på skjerm på en offside avgjørelse så spesiell situasjon.

I Molde er det på 1-0 situasjonen skjer. Om ikke den blir dømt så kanskje er det 1-1 etterpå. Så selv om et lager vinner kampen klart, så kan kamp bilde bli helt annerledes.

Fredrikstad kampen brukes det for mye tid på. Men forklaringen til dommeren i ettertid der er vell at uten den betenkningstiden ville han dømt rødt kort.

Men at tidsbruken må være kortest mulig er alle enig om.

Jevner seg ut over en sesong er et argument jeg ikke kjøper. Aldri sett en statistikk som viser det for alle lagene i en divisjon.


David

Absurd at jeg skal sitte og irritere meg over VAR etter fire scoringer i Tromsø, men sånn har det blitt. Tar gladelig noen Bendtner-offsider i sesongen for å slippe disse avbruddene og ambivalensen ved scoringene.

0-4 er et typisk eksempel på en situasjon man tidligere fort ville akseptert og lagt bak seg, enten den hadde blitt godkjent eller annullert, mens man nå blir sittende og lure på hvorfor det skal ta så lang tid, hva det egentlig dømmes på, og hvor listen for "clear and obvious" ligger. Uansett hva man mener om denne situasjonen - clear and obvious var den ikke, men det er mulig dette ikke lenger er et kriterie for å gjøre om en avgjørelse. Hvem vet.

Man har disse forferdelig trøttende diskusjonene om konkrete VAR-hendelser, høy og lav list, inkonsekvent standard og uklare handsregler etter hver bidige runde. Alt det kan jeg langt på vei tune ut av om jeg vil. At scoringsøyeblikket ikke lenger er på noen sekunder, men potensielt tværes ut til en mange minutters lang finstudie i sakte film, er vanskeligere å svelge.

Lasaron

Det er mer fokus på dømming nå enn noen gang. Og man kan heller ikke stole på dommerne på VAR-kontoret. De vil ha rødt kort for ting noksagter som meg ser fint at ikke er rødt kort. Det er ganske spesielt.
Tren på langskudd

Christian

Quote from: David on April 02, 2024, 00:54:55 AMAbsurd at jeg skal sitte og irritere meg over VAR etter fire scoringer i Tromsø, men sånn har det blitt. Tar gladelig noen Bendtner-offsider i sesongen for å slippe disse avbruddene og ambivalensen ved scoringene.

0-4 er et typisk eksempel på en situasjon man tidligere fort ville akseptert og lagt bak seg, enten den hadde blitt godkjent eller annullert, mens man nå blir sittende og lure på hvorfor det skal ta så lang tid, hva det egentlig dømmes på, og hvor listen for "clear and obvious" ligger. Uansett hva man mener om denne situasjonen - clear and obvious var den ikke, men det er mulig dette ikke lenger er et kriterie for å gjøre om en avgjørelse. Hvem vet.

Man har disse forferdelig trøttende diskusjonene om konkrete VAR-hendelser, høy og lav list, inkonsekvent standard og uklare handsregler etter hver bidige runde. Alt det kan jeg langt på vei tune ut av om jeg vil. At scoringsøyeblikket ikke lenger er på noen sekunder, men potensielt tværes ut til en mange minutters lang finstudie i sakte film, er vanskeligere å svelge.
Irriterer du deg over straffen vi fikk også?

Når det kommer til offside er det vel heller ikke snakk om "Clear and obvious" bare ja eller nei. Så blir det riktignok mer skjønn i en situasjon som den med Finne. Mitt inntrykk er at det skal lite til for at det dømmes i de situasjonene, så det er vel bare å bli vant til det.


Men fortere kan det fremdeles gå. Enig i det.

Lasaron

Uenig i det med offside.

Når de bruker lang tid på å bestemme seg om det er offside eller ikke, så er det pr definisjon ikke klart og tydelig. Selv om en perfekt KI ville klart det.
Tren på langskudd

Erlend

Ifølge gjengen i TV2 sitt studio har UEFA ganske nylig kommet med klare føringer pÃ¥ at en spiller som er i offside inni 5-meteren og i nærheten av keeper skal dømmes offside.  NÃ¥ skal man ikke stole blindt pÃ¥ den gjengen, men stemmer det er den jo ganske clear and obvious.  SÃ¥ kan man selvfølgelig stille spørsmÃ¥l ved hvorfor det tok sÃ¥ lang tid Ã¥ ta en avgjørelse pÃ¥ bÃ¥de den og straffen

Leffen

Det som er så sprøtt med gårsdagen er at ikke det er blitt tatt grep etter fjoråret. Hvorfor skal dommer se hendelsen 25 ganger på video? Sett nå i alle fall en grense på to visninger eller noe.

Så FFK-Glimt. VAR-rommet vil tydeligvis at Saggi skal gi rødt. Han ser hendelsen om og om og om igjen. Og lander tilbake på det han egentlig dømte. Som var helt korrekt. For et komishow.

esp123

Han berør vel også spilleren som er sist på ballen, så jeg vil si den er ganske klar.

David

Quote from: Christian on April 02, 2024, 06:59:02 AMIrriterer du deg over straffen vi fikk også?

Jeg irriterer meg over det meste med VAR, men jeg skal ikke gjenta meg selv for mye her.

Det betyr likevel ikke at jeg sitter og håper at Brann ikke skal tilkjennes straffer der det har skjedd klare forseelser, jeg er ikke helt klovn heller.


Lasaron

Jeg er mot VAR. Samtidig blir jeg glad for rettferdig tildelte straffer når vi først har VAR.
Tren på langskudd

Corran

Quote from: Lasaron on April 02, 2024, 09:36:50 AMJeg er mot VAR. Samtidig blir jeg glad for rettferdig tildelte straffer når vi først har VAR.
Helt enig med dette. Men samtidig sitter eg og banner og steiker når dommeren ser situasjonen for 17 gang og vi sitter og venter og venter.
Det at det tar så lang tid og blir avbrudd er ikke bra for Brann sin spillestil. Brann ønsker tempo og ikke oppstykket spill der motstanderne får pauser.
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Lasaron

Enig der. Jeg konkluderte med straffe lenge før dommeren gjorde det. Rart at han trengte mye lenger tid enn meg, siden han er en bedre dommer enn meg.

Da er det noe gale med systemet. Det skaper en dynamikk, en holdning, en et eller annet.
Tren på langskudd

ostraume

Quote from: Corran on April 02, 2024, 14:16:06 PM
Quote from: Lasaron on April 02, 2024, 09:36:50 AMJeg er mot VAR. Samtidig blir jeg glad for rettferdig tildelte straffer når vi først har VAR.
Helt enig med dette. Men samtidig sitter eg og banner og steiker når dommeren ser situasjonen for 17 gang og vi sitter og venter og venter.
Det at det tar så lang tid og blir avbrudd er ikke bra for Brann sin spillestil. Brann ønsker tempo og ikke oppstykket spill der motstanderne får pauser.


Men at VAR i sum favoriserer det angripende lag er jeg rimelig sikker på. Så rent sportslig er dette fordel Brann. Vi fikk eksempelvis. ørten straffer i fjor.
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

Corran

Quote from: ostraume on April 02, 2024, 15:05:11 PM
Quote from: Corran on April 02, 2024, 14:16:06 PM
Quote from: Lasaron on April 02, 2024, 09:36:50 AMJeg er mot VAR. Samtidig blir jeg glad for rettferdig tildelte straffer når vi først har VAR.
Helt enig med dette. Men samtidig sitter eg og banner og steiker når dommeren ser situasjonen for 17 gang og vi sitter og venter og venter.
Det at det tar så lang tid og blir avbrudd er ikke bra for Brann sin spillestil. Brann ønsker tempo og ikke oppstykket spill der motstanderne får pauser.


Men at VAR i sum favoriserer det angripende lag er jeg rimelig sikker på. Så rent sportslig er dette fordel Brann. Vi fikk eksempelvis. ørten straffer i fjor.
Men vi hadde fått ørten straffer i fjor uten VAR og
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Finfin respons

April 21, 2024, 21:02:30 PM #218 Last Edit: April 21, 2024, 21:05:33 PM by Finfin respons
https://twitter.com/FansAgainstVAR_/status/1782106422836158688/photo/1

Dette bildet er ganske oppsiktsvekkende. Se linken for hele bildet fra twitter. Klikkbaiten er verdt det.

Og her er sammendraget:
50Hz VAR- kamera gir 0,02 sekund bilde. Mye skjer pÃ¥ 0,02 sekund. VAR mÃ¥ velge et bilde der man ser spilleren touche ballen (B) vs det forrige stillbilder der spilleren IKKE toucher ballen (A). Dette gir 13 cm feilmargin i en gitt situasjon i en kamp i forrige uke,  der VAR faktisk ikke VET om det er offside eller ikke, mellom disse to bildene, mellom disse 0,02 sekundene. Feilmarginen blir større jo raskere spillerne beveger seg i motsatte retninger. VAR aner altsÃ¥ ikke, men dømmer offside likevel.
 You cannot see attachments on this board.
Kanskje.

Corran

Nok en dag som beviser at VAR er ødeleggende for fotball.
En helt grei straffe som dommeren dømmer på. Var kan kaste et blikk på reprisen og konkludere med at det virker som det er straffe og dommeren har ikke gjort en stort feil og ikke gripe inn.
De kan se 4-5 repriser til og la dommerens avgjørelse stå.
Men nei de buker nesten 5 minutter på det og kaller til og med dommeren bort for å se på det.
Helt på trynet og for å toppe det hele så legges det til 2 minutter i den omgangen.
Skulle det ikke vært minst 5 minutter?
Og hvorfor intervjuer de dommeren uten å spørre om den tillagte tiden eller mangel på den?
Jaja dvs de spør ikke men han sa at han ikke sjekker tiden det tar for de er opptatt av at det skal bli riktig
Hvordan kan en dommer ikke være i stand til å sjekke tiden eller be 4 dommer gjøre det samtidig som det sjekkes om straffen er riktig


In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

opplett

April 21, 2024, 21:15:45 PM #220 Last Edit: April 21, 2024, 21:18:19 PM by opplett Reason: Ikke
Det VAR-rommet gjorde feil i dag var å ikke spørre seg selv «Er dette en klar og tydelig (clear and obvious) feil av hoveddommer?». Noe det ikke er, dermed burde det ha vært grei skuring for VAR-rommet.
Norling skryter likevel av oppholdet i Norge . - Menneskene i Brann var fantastiske. Klubben var vakker som s****.

Finfin respons

Selve straffesituasjonen mot Odd idag, altså reglene for felling:

La oss si at Hansen toucher ballen med fingrene før skulderen hans tar Finne sin kommende standfot, er det da IKKE straffe etter reglene? VAR-reprisen syntes å fokusere på hansken til Hansen. (Det stusset jeg litt over, det virket ikke som fokuset var om Finne ble tatt)

Man kunne argumentere for at Hansen var først på ballen og derfor er det ikke straffe uansett. Er reglene slik?

Mitt syn er at Finne fremdeles ville vært i en åpenbar scoringsposisjon om han ikke hadde blitt tatt, uavhengig av Hansens touch, og at straffen dermed er såkalt klink og klar.


(Mitt spørsmål tar for gitt det vi alle kunne se på første reprise, at Finnes kommende standfot får en tydelig (men liten) sidebevegelse i møte med Hansens skulder, som hindrer ham i å kunne stå på foten i det kommende steget.)
Kanskje.

Corran

Han er ikke i klar scoringsposisjon, men han har selv om keeper toucher ballen mulighet til å ta ballen og da skal det være straffe
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

mbs

Quote from: Corran on April 21, 2024, 21:32:41 PMHan er ikke i klar scoringsposisjon, men han har selv om keeper toucher ballen mulighet til å ta ballen og da skal det være straffe

Min tanke er at det ikke vil være straffe om keeper ligger i ro etter berøringen av ballen.
- Hindrer keeper motstander å nå ballen pga han reiser seg, bruker armene til å holde motstander så er det ny situvasjon.

Ellers vil du få løsningen.... keeper har reddet og så springer spissen i keeper siden ballen ikke er i fast grep og vil ha straffe.... (litt rotet forklart)

Corran

Om keeper er borti ballen og omtrent i samme bevegelse feier ned spilleren så er det fremdeles straffe.
Han beveger seg jo videre inn i beina på spilleren slik at han blir hindret i å ta ballen. Hadde keeper holdt ballen er det noe annet.
Men uansett så er det jo ikke interessant i denne situasjonen da keeper vel ikke er i ballen
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

andreas1989

En oppdatering fra vårt naboland og det som ubestridt er den mest sammenlignbare ligaen.

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/KMvvWy/fredrik-reinfeldt-backar-om-var

opplett

At man kan dømme offside på den situasjonen i dag. Blir matt. Er snakk om et kroppshår i tilfelle.
Norling skryter likevel av oppholdet i Norge . - Menneskene i Brann var fantastiske. Klubben var vakker som s****.

Christian

Quote from: opplett on April 28, 2024, 18:04:58 PMAt man kan dømme offside på den situasjonen i dag. Blir matt. Er snakk om et kroppshår i tilfelle.
Ja, den var sur. Kan ikkje helt se at VAR hadde dømt offside om det ikkje ble flagget. Sånn sett er jo VAR brukt rett her. Om det ikkje ble gjort klar feil av dommerne på banen, skal ikkje var endre på det. Bare synd at det ikkje virker som om det er sånn det praktiseres om det ikkje flagges...

Corran

Det er umulig å se om Warming er offside etter mitt skjønn og da mener jeg det ikke er offside.
Tidligere var det en regels som sa (har vel aldri blitt brukt snarere tvert i mot) at tvil skulle kommer angripende lag til gode.

Jeg vil gjerne at i slike situasjoner så vises de samme bildene som VAR bruker til oss som de ser i VAR bussen og at det kommer en forklaring på hvorfor det dømmes som det gjør.

Når det gjelder Finne sin utvisning så mener jeg den er feil da keeper kommer for sent inn i situasjonen. Samtidig så er det jo en høy støvel så....?
Det jeg ikke helt klarer å fatte er at dommeren sier at når det var en 10 cm flenge i hodet (det var 10 sting ikke 10 cm) så viser det at det er rett med rødt.
Det blir jo helt feil argumentasjon etter min mening og har ingenting med om det er rødt eller ikke.
Men men nå får jo i alle fall Heggebø en sjanse fra start
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

esp123

Jeg tror hvis linjedommeren ikke hadde vinket, så hadde ikke VAR omgjort avgjørelsen. Men siden det ble dømt offside på banen, så hadde ikke VAR bilder som sa at det var en feil avgjørelse.

Finfin respons

Warnings offside:
1. Den blå linjen går gjennom foten til kfuk-kfum spilleren.
2. Dvs: Vi ser foten både over og under den blå streken.
3. Er ikke det helt sprøtt?
4. Hvorfor tegner de ikke linja på bicepsen til forsvareren i stedet?
5. Så vet vi jo at så små marginer uansett er gjetning rent kamerateknisk. Her får vi et nytt bevis på det.

For øvrig:
Ser vi pÃ¥ VAR-linjen tegnes den en meter bak linjedommerne. Linjedommerne er altsÃ¥ 1 meter offside. Feil posisjonering skjer, kan vi jo selvsagt si.  Da er det ikke rart at linjedommerne dømmer, fra hans perspektiv blir spilleren lengst unna mest synlig og dermed lett Ã¥ vurdere offside.

Kanskje.

kabelmann

Quote from: Finfin respons on April 28, 2024, 20:59:17 PM4. Hvorfor tegner de ikke linja på bicepsen til forsvareren i stedet?

Er ikke det fordi armen ikke "teller"?
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

Hickok

Det største problemet er at de aldri vinker for noe som helst, selv om det er 5 meter offside, og lar VAR ta avgjørelsen lenge etterpå. Så kommer denne situasjonen som går fullstendig på tvers av alt de har messet om med tungt flagg. Det blir totalt feil hele greien.

fortune

Quote from: Hickok on April 29, 2024, 08:02:49 AMDet største problemet er at de aldri vinker for noe som helst, selv om det er 5 meter offside, og lar VAR ta avgjørelsen lenge etterpå. Så kommer denne situasjonen som går fullstendig på tvers av alt de har messet om med tungt flagg. Det blir totalt feil hele greien.

Hva mener du her? Linjedommer markerer vel ikke før ballen er i mål og situasjonen er ferdigspilt? Og da skal han markere for det han tror er riktig.
First is first, second is nothing

Hickok

Quote from: fortune on April 29, 2024, 08:25:11 AM
Quote from: Hickok on April 29, 2024, 08:02:49 AMDet største problemet er at de aldri vinker for noe som helst, selv om det er 5 meter offside, og lar VAR ta avgjørelsen lenge etterpå. Så kommer denne situasjonen som går fullstendig på tvers av alt de har messet om med tungt flagg. Det blir totalt feil hele greien.

Hva mener du her? Linjedommer markerer vel ikke før ballen er i mål og situasjonen er ferdigspilt? Og da skal han markere for det han tror er riktig.
Det er ikke slik det fungerer i praksis. Normalt vinker ikke linjedommer før han får beskjed på øret. Det var spesielt en kamp i fjor, der dommer konsekvent dømte offside før linjedommer kom opp med flagget. Det så rimelig dumt ut!

fortune

Quote from: Hickok on April 29, 2024, 08:28:21 AM
Quote from: fortune on April 29, 2024, 08:25:11 AM
Quote from: Hickok on April 29, 2024, 08:02:49 AMDet største problemet er at de aldri vinker for noe som helst, selv om det er 5 meter offside, og lar VAR ta avgjørelsen lenge etterpå. Så kommer denne situasjonen som går fullstendig på tvers av alt de har messet om med tungt flagg. Det blir totalt feil hele greien.

Hva mener du her? Linjedommer markerer vel ikke før ballen er i mål og situasjonen er ferdigspilt? Og da skal han markere for det han tror er riktig.
Det er ikke slik det fungerer i praksis. Normalt vinker ikke linjedommer før han får beskjed på øret. Det var spesielt en kamp i fjor, der dommer konsekvent dømte offside før linjedommer kom opp med flagget. Det så rimelig dumt ut!

Det er slik det skal fungere i praksis. Om linjedommer ikke vinker etter situasjonen er avsluttet, så er det fordi han mener at det ikke var offside. Om VAR forteller dommeren noe annet, så endres beslutningen.
First is first, second is nothing

Hickok

Her er ellers VAR protokollen som sier hvordan det er meningen å fungere:

QuoteDommerens opprinnelige beslutning

- Dommeren og de andre i dommerteamet må alltid ta en første avgjørelse (inkludert disiplinærtiltak) som om det ikke var noen VAR (unntatt hvis dommerteamet har oversett en hendelse).
- Dommeren og andre i dommerteamet har ikke lov til å gi «ingen avgjørelse», da dette vil føre til svak og ubesluttsom kampledelse, for mange «reviews» og betydelige problemer hvis teknologien svikter.
- Dommeren er den eneste som kan ta den endelige avgjørelsen. VAR har samme status som de andre i dommerteamet og kan kun bistå dommeren.
- Å avvente bruk av flagget eller fløyten for en forseelse er kun tillatt hvis det foreligger en klar angrepssituasjon, når en spiller er i ferd med å score et mål eller har fritt løp inn i eller mot motstandernes straffefelt.
- Hvis assistentdommer avventer markering med flagget for en forseelse, skal assistentdommeren heve flagget når det angripende laget scorer et mål, får straffespark, frispark, hjørnespark eller innkast, eller beholder ballen etter at det første angrepet er avsluttet. I alle andre situasjoner avgjør assistentdommeren om flagget skal heves eller ikke, avhengig av hva spillet krever.

https://www.fotball.no/dommer/var/var-protokollen/

Igjen, jeg mener det ikke alltid blir praktisert slik, og derfor blir det et stort element av bingo.

Christian

Quote from: Hickok on April 29, 2024, 08:28:21 AMDet er ikke slik det fungerer i praksis. Normalt vinker ikke linjedommer før han får beskjed på øret.
Hvem er det du mener linjedommer får beskjed av? VAR?

Offside er det jo linjedommers jobb å markere. Hovedoppgaven. Det er ingen andre som forteller linjedommer at det skal flagges for offside.

I frisparksituasjoner skjer det rett som det er at linjedommer flagger etter dommer har blåst. Det kan jo se litt snodig ut, men betyr jo fint lite.

Hickok

Quote from: Christian on April 29, 2024, 10:03:23 AM
Quote from: Hickok on April 29, 2024, 08:28:21 AMDet er ikke slik det fungerer i praksis. Normalt vinker ikke linjedommer før han får beskjed på øret.
Hvem er det du mener linjedommer får beskjed av? VAR?

Offside er det jo linjedommers jobb å markere. Hovedoppgaven. Det er ingen andre som forteller linjedommer at det skal flagges for offside.

I frisparksituasjoner skjer det rett som det er at linjedommer flagger etter dommer har blåst. Det kan jo se litt snodig ut, men betyr jo fint lite.
Jeg mener det, ja. Jada, jeg vet at offside er linjedommers viktigste jobb, men noen ganger blir det bare rart når de holder flagget i 10-15 sekunder på en 5 meters offside, for så å flagge når forsvarende lag vinner ballen og har en kontring.

Christian

Enig i at flaggene noen ganger er vel tunge. Når det er åpenbare tilfeller kan de jo bare flagge som før. I mindre klare tilfeller er det jo sånn det må være for at VAR skal fungere. Da er jo hele poenget å la situasjonen gå før en avgjørelse om offside blir tatt.

Erlend

Quote from: kabelmann on April 29, 2024, 06:56:06 AM
Quote from: Finfin respons on April 28, 2024, 20:59:17 PM4. Hvorfor tegner de ikke linja på bicepsen til forsvareren i stedet?

Er ikke det fordi armen ikke "teller"?

Det stemmer, kun "spillbare" kroppsdeler som gjelder.  Linjen skulle i sÃ¥ fall vært tegnet i armhulen til forsvareren

Nixon

Quote from: Christian on April 29, 2024, 10:03:23 AM
Quote from: Hickok on April 29, 2024, 08:28:21 AMDet er ikke slik det fungerer i praksis. Normalt vinker ikke linjedommer før han får beskjed på øret.
Hvem er det du mener linjedommer får beskjed av? VAR?

Det lurte jeg også på. Skjønte ingenting av det innlegget. Skal liksom VAR, som bruker minutter på å avgjøre situasjoner som har vært med mange repetisjoner og kameravinkler, plutselig komme med innspill på øret på direkten? Det sier seg selv at det ikke skjer.
Rød makt på Hansa

Hickok

Quote from: Nixon on April 29, 2024, 10:54:47 AM
Quote from: Christian on April 29, 2024, 10:03:23 AM
Quote from: Hickok on April 29, 2024, 08:28:21 AMDet er ikke slik det fungerer i praksis. Normalt vinker ikke linjedommer før han får beskjed på øret.
Hvem er det du mener linjedommer får beskjed av? VAR?

Det lurte jeg også på. Skjønte ingenting av det innlegget. Skal liksom VAR, som bruker minutter på å avgjøre situasjoner som har vært med mange repetisjoner og kameravinkler, plutselig komme med innspill på øret på direkten? Det sier seg selv at det ikke skjer.
Jeg skal holde muligheten litt åpen for at jeg tar feil, men når det går en hel kamp der HD blåser for 100% av offsidene før AD har vinket, så begynner jeg å lure. Dette var en av kampene i høst, uten at jeg husker hvilken.

Superjack

VAR er blitt noe møkk.

Før VAR hadde dommeren stått med gult kort til Finne i situasjonen med utvisningen, Warming sitt mål hadde blitt flagget for offside.

Så kunne vi ha diskutert de samme avgjørelsene,
men spillet hadde gått sin gang og dommeren hadde vært dommer.

VAR er blitt akkurat det jeg fryktet det skulle bli når jeg var negativ når jeg diskuterte dette
med videodømming med venner for 10-15 år siden.
Brannsupporter.

Christian

Quote from: Hickok on April 29, 2024, 11:05:49 AMJeg skal holde muligheten litt åpen for at jeg tar feil, men når det går en hel kamp der HD blåser for 100% av offsidene før AD har vinket, så begynner jeg å lure. Dette var en av kampene i høst, uten at jeg husker hvilken.
Linjedommer har vel både en knapp på flagget som varsler HD og direkte kommunikasjon, så flagget er ikke nødvendigvis måten HD varsles først på. Da kan det jo ende opp med å se ut som om HD er før LD. VAR er i alle fall ikke involvert på det stadiet.

Corran

Eg har flere ganger bitt meg merke i situasjoner som dommeren reagerer ok raskt på men hvor han umulig kan ha sett situasjonen godt nok eller i det hele tatt.
Dette har fått meg til å mistenke at linjemenn og/eller 4 dommer kommuniserer ganske mye med dommeren.

In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Superjack

Massivt kutt KFUM keeperen fikk i møtet med knottene til Finne.

Er en grunn til at knotter ikke skal opp i den høyden nÃ¥r det er duellering og tette dueller. 

https://www.ba.no/jeg-vet-at-bard-ikke-gjorde-det-med-vilje/s/5-8-2609017
Brannsupporter.

Lasaron

Vellykkede brasse- og saksespark som ikke kommer borti motstander er selvsagte unntak.
Tren på langskudd

olebrann3

Spent på reglene på høy fot resten av sesongen. Feks brassespark der en forsvarer velger å ikke ville ta duellen med foten og viker unna. Blir det da blåst for høy fot eller er det lov så lenge foten ikke treffer motstander og om den treffer motstander er rødt kort?

Christian

Quote from: olebrann3 on April 29, 2024, 15:46:34 PMSpent på reglene på høy fot resten av sesongen. Feks brassespark der en forsvarer velger å ikke ville ta duellen med foten og viker unna. Blir det da blåst for høy fot eller er det lov så lenge foten ikke treffer motstander og om den treffer motstander er rødt kort?
Dette er jo det store problemet her. Om det bare skal straffes når det faktisk skjer noe, er jo ikke det til beskyttelse for spillerne. Det er jo svært sjeldent f.eks. et forsøk på brassespark skjer under helt kontrollerte og klare forhold.

Go Up