• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Sesongen 2010

Started by OmOssSjølOgHansaøl, October 27, 2009, 22:58:49 PM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

krøvel vellevold

Legg ned hele klubben!

Xminator

Nå henger det fortsatt en del igjen fra i vår. Uten å ha sjekket tall så har jeg en følelse av at uttellingen foran begge mål har vert mer "normal" under Skarsfjord.

krøvel vellevold

Quote from: Xminator on September 21, 2010, 09:05:32 AM
Nå henger det fortsatt en del igjen fra i vår. Uten å ha sjekket tall så har jeg en følelse av at uttellingen foran begge mål har vert mer "normal" under Skarsfjord.


Jo vi har hatt mer marginer og flaks og effektivitet i høst. Men vi har fremdeles en del å gå på, hvis det faktisk jevner seg ut over en hel sesong...
Legg ned hele klubben!

Ricky

Quote from: Xminator on September 21, 2010, 09:05:32 AM
Nå henger det fortsatt en del igjen fra i vår. Uten å ha sjekket tall så har jeg en følelse av at uttellingen foran begge mål har vert mer "normal" under Skarsfjord.


Stemmer bra; sjansestatistikken under Skarsfjord viser 61-55, med 21-15 i målforskjell.
(hvilket skulle bety finfine 67-41 under Nilsen, men med elendige 15-21 i målforskjell).

Xminator

34% uttelling og 73% avverging høres ut som helt greie tall. Faktisk litt i overkant på sjanser mot. Noe magefølelsen min tilsa før tallene også. Mot både Tromsø og RBK var vi dritheldige som ikke fikk stjernesmell.

Så det ble litt feil vinkling på Brannbloggen denne gangen all den tid "uflaksen og udugeligheten" ligger på starten av sesongen og vi har stolpe inn akkurat nå. Det blir litt som å si at "jammen Helstad hadde jo måltørke i vår" når han bøtter inn mål på høsten.

Men sjansetabellen er høyst relevant. Med "Skarsfjorduttelling" hele sesongen hadde vi ligget rundt 4. plass. Og veldig nærme en 3. plass. For å utfordre VIF måtte vi nok snakket om enda litt bedre uttelling på egne sjanser. RBK? Vi så kvalitetsforskjellen søndag. Det er en glemmesak med mindre du har gullhårene til Tørum. I 30 kamper... (de ble tydeligvis svidd av i gullfesten)

skuteviken

Med all respekt å melde, dette er bare piss. Fotball handler om å score og ikke slippe inn. Det har mye med hva som skjer i fasene før og rundt. Skal en begynne å strippe fotballen ned på flere statistiske nivå som dette sitter en ikke igjen med noe.
Mange ville drept for å få denne jobben. - Mons Ivar Mjelde

krakra

Still. Vi mangler en toppspiss og vi mnagler en toppkeeper. Hadde vi hatt det hadde vi nok ligget flere plasser høyere på tabellen.

Hatleking

Spiss og back er nok det viktigaste for Brann. Ingen av måla på søndag var Opdal sin feil.

krakra

Nei det er aldri "Opdal sin feil", men en god keeper kunne tatt både første og sisgtemålet. Sånn er det ofte med Opdal. "Det er ikke hans feil", men en god keeper hadde tatt det.
Spiss er viktigst. Om ny keeper eller ny back er viktigst er jeg usikker på.

skuteviken

Jeg syns Opdal er en kontinuitetsbærer og en som faktisk bryr seg om klubben, han uttaler seg om langsiktighet for klubben, og er ikke en person vi kan bare hive ut. Fyren brenner for klubben og jeg mener vi bør jobbe for å få han opp på det nivået han var på, og enn så lenge så mener jeg det finnes plasser som er viktigere å forsterke på.
Mange ville drept for å få denne jobben. - Mons Ivar Mjelde

krakra

Jeg sier ikke at han bør kastes ut, men han bør definitivt få en seriøs konkurrent.

Hatleking

Seriøs konkurrent? Skal me kjøpe ein keeper som er ca like god for at dei skal 'konkurrere'? Då ender me opp som RBK - at ein av dei reiser tidleg for ein liten sum. Nei takk!

krakra

Eller som i TIL? Hvor de har hatt TLs beste keeper, keeperreserve og tredjekeeper i mange år nå. Er det helt umulig å ha Opdal i Brann sammen med en keeper som faktisk kan pushe ham og gi ham konkurranse så får vi kvitte oss med Opdal da.

Hatleking

Saken er at Sahlman overpresterte i vikariatet. No for tida gjer han for mykje tabbar og er usikker i feltet.

kabelmann

Overpresterte han da eller underpresterer han nå?
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

krakra

Han er fortsatt bedre enn Opdal. Hvis det er slik at vi må ha en dårlig førstekeeper og en dårlig andrekeeper fordi vi ikke kan kaste ut den dårlige førstekeeperen fordi han er en "kontinuitetsbærer" og vi ikke ka hente en konkurrent fordi en av dem kan bli sure, ja da er det ikke rart vi er et bunnlag. Guntveit er også en gammel traver som sier mye smart, kanskje vi bør beholde ham og?

Det er tretten TL-keepere foran Opdal på VG-børsen. Man skal være bra hypnotisert hvis man ikke ser at dagens Opdal er blant de dårligsre keeperne i TL. Så kan man snakke om hva som er eller ikke er hans skyld. Av de 13 keeperne som ligger over Opdal på VG-børsen tror jeg iallefall minst halvparten av dem kunne tatt begge målene.

Hatleking

Quote from: krakra on September 21, 2010, 19:00:19 PM
Han er fortsatt bedre enn Opdal. Hvis det er slik at vi må ha en dårlig førstekeeper og en dårlig andrekeeper fordi vi ikke kan kaste ut den dårlige førstekeeperen fordi han er en "kontinuitetsbærer" og vi ikke ka hente en konkurrent fordi en av dem kan bli sure, ja da er det ikke rart vi er et bunnlag. Guntveit er også en gammel traver som sier mye smart, kanskje vi bør beholde ham og?

Det er tretten TL-keepere foran Opdal på VG-børsen. Man skal være bra hypnotisert hvis man ikke ser at dagens Opdal er blant de dårligsre keeperne i TL. Så kan man snakke om hva som er eller ikke er hans skyld. Av de 13 keeperne som ligger over Opdal på VG-børsen tror jeg iallefall minst halvparten av dem kunne tatt begge målene.


Ikkje minst landslagskeeperen vår, Jon Knudsen.

krakra


Hatleking

Quote from: krakra on September 21, 2010, 20:00:27 PM
Hva med ham?


Jon Knudsen har nesten inga rekkevidde, og å påstå at 'alle' hadde tatt måla, blir for dumt. Spesielt det tredje målet.

krakra

Quote from: Hatleking on September 21, 2010, 20:35:31 PM
Quote from: krakra on September 21, 2010, 20:00:27 PM
Hva med ham?


, og å påstå at 'alle' hadde tatt måla, blir for dumt.
Enig, men nå skrev jeg halvparten da. Lindegaard, Jarstein, Kristiansen, Sahlman, Hirchfeldt og Bugge kunne nok tatt det. Knudsen er langt ifra TLs beste keeper, men han er langt bedre enn Opdal iallefall. Mangler rekkevidde, men er en veldig klok keeper som sprer ro og trygghet til forsvaret. Med unntak av de seneste kampene. Opdal har som oftes ikke sjans på langskudd, er en dårlig igangsetter og sprer utrygghet med sine mange bærturer i feltet. En usikker keeper med for mange svakheter. Gode reflekser og hans styrker en mot en redder ham rett og slett ikke. Han holder ikke mål og må enten få inn en akseptabel konkurrent eller rett og slett erstattes.

Hatleking

Han har blitt betydeleg betre på igangsetjing i det siste, så det kan du vel ikkje ta han på no.

krakra

Quote from: Hatleking on September 21, 2010, 20:52:43 PM
Han har blitt betydeleg betre på igangsetjing i det siste, så det kan du vel ikkje ta han på no.
Jo det kan jeg. Mener du virkelig at Opdal er blant de bedre keeperne i ligaen på igangsetting? Mulig han har blitt bedre, men han er fortsatt bare helt middels. Mot RBK var de fleste igangsettingene hans dårlige.

Hatleking

Det er nok diverre blitt slik at du mislikar Opdal så sterkt at du berre ser feila hans. Opdal hadde fleire fine igangsettinger mot Rosenborg.

krakra

September 21, 2010, 20:59:26 PM #1823 Last Edit: September 21, 2010, 21:01:34 PM by krakra
Quote from: Hatleking on September 21, 2010, 20:57:54 PM
Det er nok diverre blitt slik at du mislikar Opdal så sterkt at du berre ser feila hans. Opdal hadde fleire fine igangsettinger mot Rosenborg.
Ja, det gjelder sikkert VG og. Det er derfor han er blant de dårligste keeperne på børsen deres. Hva definerer du som "fine igangsetteringer"? At han treffer en medspiller? En fin igangsetting vil i mine øyne være å stå bak en god kontring med å kjapt levere en god pasning presist til en angrepsspiller på vei fremover. Opdal skaper nesten aldri noe med igangsettingene sine. Noe gode igangsettere ofte gjør. Det han derimot alt for ofte gjør er å spille ballen til en motstander, eller over dødlinjen som han gjorde nesten hele tiden tidligere i år.

Herregud. Det er vel mer slik at du har en eller annen fetisj for middelmådigheter. Som Opdal, Kalvenes, Grorud osv.

krakra

Opdals svakheter:

- Rekkevidde: Her er han sammen med Knudsen sannsyneligvis dårligst i ligaen. Med visse forbehold om en KIL og SF-keeper jeg ikke vet så mye om
- Feltarbeid: En keeper må være stabil og trygg i feltet. Det hjelper ikke at Opdal av og til gjør en god inngripen når han alt for ofte bommer og gjør tabber
- Tabber: Sier seg selv. Opdal gjør for ofte tabber som selv han i utgangspunktet for god til å gjøre.
- Teknikken. Måten han slenger seg på og forflytter seg på er dårlig keeperteknisk. Dette har blitt påpekt i flere år. Opdal står ofte på feil fot når han slenger seg, noe som burde være elementært for en toppkeeper.


Opdals styrker:
- Reaksjonsevne. Her er han veldig god når han er i form. Er raskt nede på skudd fra kort distanse. Det er i kamper hvor motstanderen kommer nær Opdal har størst potensiale til å dominere
- Utrusning en mot en - Opdal er veldig god i en mot en-situasjoner. Her spiller selvfølgelig de overnevnte reaksjonsevnene inn, men han er også god til å time utrusningene og gjøre seg stor.


Alt i alt er det for mange, for avgjørende svakheter. I 2007 var han langt bedre i feltarbeidet og tabbefrekvensen var lavere. Rekkevidden var fortsatt en svakhet og det samme var teknikken. Når det gjelder igangsettingen er den rett og slett middelmådig. Han er ikke blant de dårligste, men langt ifra blant de beste.

Hatleking

Quote from: krakra on September 21, 2010, 20:59:26 PM
Quote from: Hatleking on September 21, 2010, 20:57:54 PM
Det er nok diverre blitt slik at du mislikar Opdal så sterkt at du berre ser feila hans. Opdal hadde fleire fine igangsettinger mot Rosenborg.


Herregud. Det er vel mer slik at du har en eller annen fetisj for middelmådigheter. Som Opdal, Kalvenes, Grorud osv.


Det er kanskje slik at eg faktisk ser moglegheiter i dei me allereie har, og at eg ser kva som bør prioriterast. Kalvenes er i stigande form - det samme som Opdal. Grorud har du vel nesten ikkje sett, så der er det vanskeleg å diskutere med deg. Grorud er iallefall ein av dei beste forsvararane i Adeccoen. Sogndal har det klårt beste stopparparet i Hovland-Grorud.

Eit generasjonsskifte må ikkje skje over døgeret, og det er derfor det er viktig å ha med rutine. Du ville vel hatt alle talenta fram og alle dei etablerte vekk umiddelbart? Vel, det er noko Stråmyhrsk over det.

krakra

Kalvenes i stigende form? Hva baserer du det på?

Jeg har ingenting imot rutine, men vi kan da ikke ha folk i klubben bare fordi de er gamle. På samme måte som vi ikke kan ha folk i klubben bare fordi de er unge. Et visst kvalitetskrav må det jo være og spillere som Nielsen, Gylfi, Guntveit, Fakiri og Kalvenes innfrir ikke dette kvalitetskravet i mine øyne. Bakke innfrir det, men han er den eneste i klubben over 30 jeg vil ha med videre.

Når det gjelder Opdal er ikke problemet at han er så gammel, for han er jo ikke gammel. Problemet er at han er for dårlig. Siden du bastant fastslår at det ikke er aktuelt å ha to konkurrende keepere i stallen bør derfor Opdal erstattes. Med en mer stabil og generelt bedre keeper.

Hatleking

Quote from: krakra on September 21, 2010, 21:32:36 PM
Kalvenes i stigende form? Hva baserer du det på?

Jeg har ingenting imot rutine, men vi kan da ikke ha folk i klubben bare fordi de er gamle. På samme måte som vi ikke kan ha folk i klubben bare fordi de er unge. Et visst kvalitetskrav må det jo være og spillere som Nielsen, Gylfi, Guntveit, Fakiri og Kalvenes innfrir ikke dette kvalitetskravet i mine øyne. Bakke innfrir det, men han er den eneste i klubben over 30 jeg vil ha med videre.

Når det gjelder Opdal er ikke problemet at han er så gammel, for han er jo ikke gammel. Problemet er at han er for dårlig. Siden du bastant fastslår at det ikke er aktuelt å ha to konkurrende keepere i stallen bør derfor Opdal erstattes. Med en mer stabil og generelt bedre keeper.



I så fall må han vera GOD, for du erstattar ikkje ein lokal, trufast Brann-kaptein med ein like god tysker? Og i så fall kostar keeperen meir enn det me kan betale.

krakra

September 21, 2010, 21:37:23 PM #1828 Last Edit: September 21, 2010, 21:40:58 PM by krakra
Quote from: Hatleking on September 21, 2010, 21:34:53 PM
Quote from: krakra on September 21, 2010, 21:32:36 PM
Kalvenes i stigende form? Hva baserer du det på?

Jeg har ingenting imot rutine, men vi kan da ikke ha folk i klubben bare fordi de er gamle. På samme måte som vi ikke kan ha folk i klubben bare fordi de er unge. Et visst kvalitetskrav må det jo være og spillere som Nielsen, Gylfi, Guntveit, Fakiri og Kalvenes innfrir ikke dette kvalitetskravet i mine øyne. Bakke innfrir det, men han er den eneste i klubben over 30 jeg vil ha med videre.

Når det gjelder Opdal er ikke problemet at han er så gammel, for han er jo ikke gammel. Problemet er at han er for dårlig. Siden du bastant fastslår at det ikke er aktuelt å ha to konkurrende keepere i stallen bør derfor Opdal erstattes. Med en mer stabil og generelt bedre keeper.



I så fall må han vera GOD, for du erstattar ikkje ein lokal, trufast Brann-kaptein med ein like god tysker? Og i så fall kostar keeperen meir enn det me kan betale.
At man er lokal og trofast hjelper ikke når man ikke holder nivået. Hvilken like god tysker sikter du til? Jeg mener Brann bør ha en spiss og en keeper på norsk toppnivå.  Altså blant de beste i TL. Det ville vært et solid steg oppover kvalitetsmessig fra dagens Opdal.

Helst skulle jeg sett at vi hadde Opdal i stallen sammen med en god konkurrent, så de kunne pushe hverandre. Med et stortalent bak disse. Med andre ord så hadde Udjus blitt erstattet, men det er jo umulig i følge deg.

Når vi først henter Sogndal-spillere burde keeperen deres definitivt være aktuell som Udjuserstatter. Han har storspilt for sogndølingene og blir neppe grinete om han ikke skulle klare å ta plassen fra Opdal. Da har vi en konkurrende keeperduo, og slipper å se Opdal tabbe seg ut i TL mens han prøver å komme i form. Vi hadde hatt langt flere poeng nå dersom Opdal hadde hatt en reell konkurrent som kunne tatt over tidligere i år.

Huff

Quote from: krakra on September 21, 2010, 21:08:29 PM
Opdals svakheter:



Enig i analysen, og ideelt sett hadde det vært greit med en ny keeper. Men, tross en dårlig kamp mot RBK (der jeg fremdeles mener han ikke er skyld i noen av målene, og at ingen keeper i verden hadde tatt RBKs siste),* synes jeg han har vist klar fremgang sålangt i år. Han blir aldri noen superkeeper, men ut fra fremgangen i år tror jeg han vil nærme seg Opdal anno 2007 neste år. Dette baserer seg at han ikke er for gammel og tidligere har vist at han har nivået inne, men hvorfor ikke. Han er jo kvitt de skadene som holdt han tilbake. Har han ikke tatt store steg neste år er jeg mer enn villig til å hente en erstatter, men per nå mener jeg at den sakte stigende kurven trolig vil fortsette, og selv om eksempelvis Jarstein har større potensiale trenger vi neppe en bedre keeper enn Opdal på 06-07 nivå. Dette betyr forøvrig selvsagt ikke at vi ikke skal slå til dersom vi finner en gratis bedre keeper som heller ikke krever for mye i lønn og hvis lønnsbudsjettet tillater at vi henter vedkommende samtidig som vi henter en spiss og en ny back.

Litt bedre rekkevidde, og litt mer trygghet i feltet så har vi en meget solid keeper. Det skal ikke så mye til. Opdal er -slik jeg ser det- kanskje TLs beste en mot en, og ekstremt god på reaksjonsredninger på kort avstand. Han vil kanskje aldri ta de langskuddene som Jarstein akkurat når på en meget god dag, men hvor mange flere innslupne mål betyr dette per sesong, og hvor mange mål avverges pga Opdals evner i en-mot-en situasjoner. Eksempelvis var Molde gjennom fire ganger mellom det 38 og 45 spilleminutt i hjemmekampen i fjor. Fire ganger, Nilsens 4-5-1 fikk æren for Branns seier, men realiteten var nok en annen. Et annet aspekt ved Opdal de seneste årene er jo og at han har hatt tidenes minst pålitelige stopperduo foran seg, samtidig som backene våre ikke akkurat har holdt internasjonal klasse, slik defensiv usikkerhet forplanter seg gjerne til keeper.

*Sitter glitrende plassert ift mål den veien (med andre ord nærmest rett bak mål), og ser målet fra en helt annen og bedre vinkel enn det TV-bildene viser. Når jeg ser målet i ''realtime'' har jeg riktignok ingen repriser å holde meg til og det er noen dager siden kampen, men mener å huske situasjonen rimelig godt.

Henki

September 21, 2010, 22:03:24 PM #1830 Last Edit: September 21, 2010, 22:06:20 PM by Henki
Quote from: Hatleking on September 21, 2010, 21:25:42 PM
Quote from: krakra on September 21, 2010, 20:59:26 PM
Quote from: Hatleking on September 21, 2010, 20:57:54 PM
Det er nok diverre blitt slik at du mislikar Opdal så sterkt at du berre ser feila hans. Opdal hadde fleire fine igangsettinger mot Rosenborg.


Herregud. Det er vel mer slik at du har en eller annen fetisj for middelmådigheter. Som Opdal, Kalvenes, Grorud osv.


Det er kanskje slik at eg faktisk ser moglegheiter i dei me allereie har, og at eg ser kva som bør prioriterast. Kalvenes er i stigande form - det samme som Opdal. Grorud har du vel nesten ikkje sett, så der er det vanskeleg å diskutere med deg. Grorud er iallefall ein av dei beste forsvararane i Adeccoen. Sogndal har det klårt beste stopparparet i Hovland-Grorud.

Eit generasjonsskifte må ikkje skje over døgeret, og det er derfor det er viktig å ha med rutine. Du ville vel hatt alle talenta fram og alle dei etablerte vekk umiddelbart? Vel, det er noko Stråmyhrsk over det.


Opdal hadde ikke mange gode igangsettinger på søndag. Kampen der var et godt eksempel på Opdal sine svakheter  på det området. Han mangler overblikk, og muligens mangler han også forståelse når det gjelder den delen av spillet.
Ballen skal fremover!

Nixon

Quote from: krakra on September 21, 2010, 20:41:02 PMEnig, men nå skrev jeg halvparten da. Lindegaard, Jarstein, Kristiansen, Sahlman, Hirchfeldt og Bugge


Nå er jeg enig i at Opdal ikke er på 2007-nivå, og at Brann med fordel kunne hentet en sterkere utfordrer. Men jeg synes nå at det blir sluppet inn slike mot som mot bartepakket hele tiden i TL, og da ikke bare av Opdal. Ta f.eks. de syv skåringene mellom Viking og VIF på lørdag. Jeg såg litt på kampen og tenkte at jaggu hadde Opdal fått kritikk på nesten samtlige av disse skåringene.
https://datesnow.life"]Actual Women[/URL]

Hatleking

Quote from: Henki on September 21, 2010, 22:03:24 PM
Quote from: Hatleking on September 21, 2010, 21:25:42 PM
Quote from: krakra on September 21, 2010, 20:59:26 PM
Quote from: Hatleking on September 21, 2010, 20:57:54 PM
Det er nok diverre blitt slik at du mislikar Opdal så sterkt at du berre ser feila hans. Opdal hadde fleire fine igangsettinger mot Rosenborg.


Herregud. Det er vel mer slik at du har en eller annen fetisj for middelmådigheter. Som Opdal, Kalvenes, Grorud osv.


Det er kanskje slik at eg faktisk ser moglegheiter i dei me allereie har, og at eg ser kva som bør prioriterast. Kalvenes er i stigande form - det samme som Opdal. Grorud har du vel nesten ikkje sett, så der er det vanskeleg å diskutere med deg. Grorud er iallefall ein av dei beste forsvararane i Adeccoen. Sogndal har det klårt beste stopparparet i Hovland-Grorud.

Eit generasjonsskifte må ikkje skje over døgeret, og det er derfor det er viktig å ha med rutine. Du ville vel hatt alle talenta fram og alle dei etablerte vekk umiddelbart? Vel, det er noko Stråmyhrsk over det.


Opdal hadde ikke mange gode igangsettinger på søndag. Kampen der var et godt eksempel på Opdal sine svakheter  på det området. Han mangler overblikk, og muligens mangler han også forståelse når det gjelder den delen av spillet.


Eg såg iallefall fleire der han kasta til Sævarsson i fart framover.

krakra

Quote from: Hatleking on September 21, 2010, 22:09:54 PM
Quote from: Henki on September 21, 2010, 22:03:24 PM
Quote from: Hatleking on September 21, 2010, 21:25:42 PM
Quote from: krakra on September 21, 2010, 20:59:26 PM
Quote from: Hatleking on September 21, 2010, 20:57:54 PM
Det er nok diverre blitt slik at du mislikar Opdal så sterkt at du berre ser feila hans. Opdal hadde fleire fine igangsettinger mot Rosenborg.


Herregud. Det er vel mer slik at du har en eller annen fetisj for middelmådigheter. Som Opdal, Kalvenes, Grorud osv.


Det er kanskje slik at eg faktisk ser moglegheiter i dei me allereie har, og at eg ser kva som bør prioriterast. Kalvenes er i stigande form - det samme som Opdal. Grorud har du vel nesten ikkje sett, så der er det vanskeleg å diskutere med deg. Grorud er iallefall ein av dei beste forsvararane i Adeccoen. Sogndal har det klårt beste stopparparet i Hovland-Grorud.

Eit generasjonsskifte må ikkje skje over døgeret, og det er derfor det er viktig å ha med rutine. Du ville vel hatt alle talenta fram og alle dei etablerte vekk umiddelbart? Vel, det er noko Stråmyhrsk over det.


Opdal hadde ikke mange gode igangsettinger på søndag. Kampen der var et godt eksempel på Opdal sine svakheter  på det området. Han mangler overblikk, og muligens mangler han også forståelse når det gjelder den delen av spillet.


Eg såg iallefall fleire der han kasta til Sævarsson i fart framover.

krakra

Quote from: Nixon on September 21, 2010, 22:09:17 PM
Quote from: krakra on September 21, 2010, 20:41:02 PMEnig, men nå skrev jeg halvparten da. Lindegaard, Jarstein, Kristiansen, Sahlman, Hirchfeldt og Bugge


Nå er jeg enig i at Opdal ikke er på 2007-nivå, og at Brann med fordel kunne hentet en sterkere utfordrer. Men jeg synes nå at det blir sluppet inn slike mot som mot bartepakket hele tiden i TL, og da ikke bare av Opdal. Ta f.eks. de syv skåringene mellom Viking og VIF på lørdag. Jeg såg litt på kampen og tenkte at jaggu hadde Opdal fått kritikk på nesten samtlige av disse skåringene.
Nå mener jeg ikke at disse keeperne redder slike skudd 10/10 ganger, men at de er fult kapable til det og sikkert gjørt det med omtrent halvparten av slike skudd.

Mens Opdal på sin side ikke bare slipper inn disse skuddene, men fremstår som fullstendig sjanseløs. Han har alltid vært tafatt på langskudd, det var han også i 2007, men i år har han virket spesielt tung og sjanseløs. Nå du kombinerer en keeper som er så dårlig på langskudd med et forsvar som er så dårlige til å støte er det ikke rart vi slipper inn mange mål.

Henki

Quote from: Hatleking on September 21, 2010, 22:09:54 PM
Quote from: Henki on September 21, 2010, 22:03:24 PM
Quote from: Hatleking on September 21, 2010, 21:25:42 PM
Quote from: krakra on September 21, 2010, 20:59:26 PM
Quote from: Hatleking on September 21, 2010, 20:57:54 PM
Det er nok diverre blitt slik at du mislikar Opdal så sterkt at du berre ser feila hans. Opdal hadde fleire fine igangsettinger mot Rosenborg.


Herregud. Det er vel mer slik at du har en eller annen fetisj for middelmådigheter. Som Opdal, Kalvenes, Grorud osv.


Det er kanskje slik at eg faktisk ser moglegheiter i dei me allereie har, og at eg ser kva som bør prioriterast. Kalvenes er i stigande form - det samme som Opdal. Grorud har du vel nesten ikkje sett, så der er det vanskeleg å diskutere med deg. Grorud er iallefall ein av dei beste forsvararane i Adeccoen. Sogndal har det klårt beste stopparparet i Hovland-Grorud.

Eit generasjonsskifte må ikkje skje over døgeret, og det er derfor det er viktig å ha med rutine. Du ville vel hatt alle talenta fram og alle dei etablerte vekk umiddelbart? Vel, det er noko Stråmyhrsk over det.


Opdal hadde ikke mange gode igangsettinger på søndag. Kampen der var et godt eksempel på Opdal sine svakheter  på det området. Han mangler overblikk, og muligens mangler han også forståelse når det gjelder den delen av spillet.


Eg såg iallefall fleire der han kasta til Sævarsson i fart framover.


Og svært få av dem ble noe av. Som vanlig. Fordi ballen som oftest kommer til feil mann på feil tidspunkt. Keepere som behersker denne delen av spillet vet hvor og når igangsettingen skal komme. At Opdal en gang i blant kommer med en god igangsetting beviser på ingensomhelst måte at han er noe særlig god på det området. Ikke på det området heller. Desverre.
Ballen skal fremover!

krakra

Alt i alt har den defensive femmerens bidrag til oppbyggingen av det offensive spillet vært alt for dårlig. Dette har heldigvis bedret seg ganske kraftig nå som Zsolt har kommet.

kabelmann

Quote from: Henki on September 21, 2010, 22:16:59 PM
Quote from: Hatleking on September 21, 2010, 22:09:54 PM
Quote from: Henki on September 21, 2010, 22:03:24 PM
Quote from: Hatleking on September 21, 2010, 21:25:42 PM
Quote from: krakra on September 21, 2010, 20:59:26 PM
Quote from: Hatleking on September 21, 2010, 20:57:54 PM
Det er nok diverre blitt slik at du mislikar Opdal så sterkt at du berre ser feila hans. Opdal hadde fleire fine igangsettinger mot Rosenborg.


Herregud. Det er vel mer slik at du har en eller annen fetisj for middelmådigheter. Som Opdal, Kalvenes, Grorud osv.


Det er kanskje slik at eg faktisk ser moglegheiter i dei me allereie har, og at eg ser kva som bør prioriterast. Kalvenes er i stigande form - det samme som Opdal. Grorud har du vel nesten ikkje sett, så der er det vanskeleg å diskutere med deg. Grorud er iallefall ein av dei beste forsvararane i Adeccoen. Sogndal har det klårt beste stopparparet i Hovland-Grorud.

Eit generasjonsskifte må ikkje skje over døgeret, og det er derfor det er viktig å ha med rutine. Du ville vel hatt alle talenta fram og alle dei etablerte vekk umiddelbart? Vel, det er noko Stråmyhrsk over det.


Opdal hadde ikke mange gode igangsettinger på søndag. Kampen der var et godt eksempel på Opdal sine svakheter  på det området. Han mangler overblikk, og muligens mangler han også forståelse når det gjelder den delen av spillet.


Eg såg iallefall fleire der han kasta til Sævarsson i fart framover.


Og svært få av dem ble noe av. Som vanlig. Fordi ballen som oftest kommer til feil mann på feil tidspunkt. Keepere som behersker denne delen av spillet vet hvor og når igangsettingen skal komme. At Opdal en gang i blant kommer med en god igangsetting beviser på ingensomhelst måte at han er noe særlig god på det området. Ikke på det området heller. Desverre.
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

Xminator

Det er ikke akkurat keeperplassen som er vårt største problem. Det er sånn ca 9 andre posisjoner på bane og benk som bør prioriteres før det...

krakra

Vel, akkurat nå er det bare backene som er dårligere enn Opdal av førstevalgene. Så er jo spørsmålet. Hva er viktigst? En god venstreback eller en god keeper?

kabelmann

Keeperplassen er et problem når den taper poeng for oss.
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

osoerli

Om ein skal tru statistikken, at me ligg på 3. plass på sjansestatistikken, så er det ein spiss som scorar mål på sjansane me treng mest av alt.
KUNSTGRAS ?? GLØYM DET !!

krakra

Problemet er jo at Opdal må gjøre gigatabber før han "taper poeng" for oss. Det var visstnok ikke hans skyld at vi slapp inn det førstemålet. Greit nok at det ikke var en tabbe, og at andre keeper kanskje også slipper inn sånne skudd endel ganger, men når Opdal slipper inn samtlige langskudd og alltid er sjanseløs så begynner det å bli et problem. Selvfølgelig kan man se på hvert enkelt mål isolert og si "Vi kan ikke klandre Opdal for den", men jeg er ikke i tvil om at vi hadde hatt mange flere poeng enn vi har nå.

Så har du selvfølgelig de psykologiske effekten det har på resten av forsvaret når en aldri vet hva keeperen, og kapteinen, vil finne på. Plutselig slår han ballen inn i eget mål. glipper et lompeskudd eller bommer på ballen når han skal ut i feltet.

krøvel vellevold

Quote from: osoerli on September 22, 2010, 10:21:29 AM
Om ein skal tru statistikken, at me ligg på 3. plass på sjansestatistikken, 


Vi ligger på 2.plass på sjansestatistikken, men på 3.plass på tabellen som hadde vært hvis hver enkelt kamp ble avgjort av antall målsjanser.
Legg ned hele klubben!

roaldinho

Det er jo ingen tvil om at det har vært kommunikasjonsproblemer  mellom Opdal og backrekken i Brann. Når man ikke har god kommunikasjon kan det oppstå en del rot. 2007 Opdal var på topp fordi han hadde to midtstoppere foran seg som han stolte på og visste hvor han hadde. Det viste også spesielt ørneredet. De kjente hverandre veldig godt, og det er det som må legges til grunne. At Brann stadig vekk må skifte ut midtstoppere med andre gjør ikke saken bedre for Opdal. Jeg er helt enig med dere at Opdal er langt fra 2007 nivået, men så har også forsvaret blitt byttet ut en del siden da også. Brann må handle smart og ikke så gammelt, Kalvenes hadde nok fungert bra nok på venstrebacken istedenfor midtstopper. Det Brann må gjøre utover høsten og vinteren er å finne en solid midtstopper og kjøre alle midtstopperne sammen med Opdal som sikkert blir keeper neste sesong også. Man trenger 3-4 midtstoppere i løpet av en sesong pga karantener og skader. Brann er nødt å bruke vinteren til å kjøre sammen forsvaret sånn at Opdal kan bli trygg på dem, og omvendt selvsagt.
Vi trenger mest  sansynlig en ny høyreback også, for jeg regner ikke med Fakiri er i stallen neste sesong da han har stagnert veldig. Sævarsson er for offensiv, men vi har en grei venstreback i Kalvenes, mens Holmvik har enda ikke bevist at han forsvarer en plass på laget.
Brann er nødt til å hente inn ny(e) midtstopper(e) fortest mulig, sånn at de kan bli samspilt. Det hjelper ikke å hente inn 3-4 uker før seriestart, for da er det for sent.
Jeg vet godt at økonomien er skral, men det må da være noen som kan hentes inn, ett talent eller lignende. Når f.eks flere av de dårlig kvalitetsspillerne i Brann forsvinner så sparer man masse lønninger på det, og det må vel være mulig å hente inn noe kvalitet ut fra det.

Sitat RBH om høsten etter kontraktsforlengelsen til Skarsfjord: " Det er ikke helt rett, vi fikk seirer mot Odd og Sogndal og så lyset i enden av tunnelen. Så ledet vi også 3-1 mot Vålerenga..."

AlltidT.I.L.

Quote from: kabelmann on September 21, 2010, 18:59:00 PM
Overpresterte han da eller underpresterer han nå?


Sahlman underpresterer nå, helt klart. 

Hatleking

I så fall har han underprestert lenge. Nei, starten var nok berre eit blaff.

dudo

Tja, kanskje han presterer dårligere nettopp fordi konkurransen er dårligere? Altså et argument for å styrke keeperplassen.

Ellers er det litt hønen og egget, et godt forsvar styrker og trygger keeperen, en god keeper styrker og trygger forsvaret. Hos oss er det ingen som gjør noen av delene. (Kanskje sett bort fra den siste måneden, hvor jeg ikke har sett noen kamper)
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

skuteviken

Ser folk prater om hva pengene går til. Det er slik at Brann har kuttet i utgiftene de siste årene, dette har og ført til en dominoeffekt der vi har solgt ned entusiasmen og omsetningen har sunket. Mye kutt var nok helt tvingende nøyaktig, men som har blitt nevnt mange ganger, så er det merkelig at de som har ført til disse problemene med sine elendige disposisjoner til og med etter krisen, skal være de samme som rydder opp.
Mange ville drept for å få denne jobben. - Mons Ivar Mjelde

dudo

http://fotball.bt.no/forstediv/article181504.ece

Bakke mildt sagt skeptisk til kunstgress i Sogndal, og vi kan fort få han videre med oss et år til.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Go Up