• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Brannsupporteren - En utrydningstruet art?

Started by Karl Hungus, September 16, 2003, 22:33:31 PM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

Karl Hungus

Etter Ã¥ ha gÃ¥tt pÃ¥ stadion i over 15 Ã¥r, var gÃ¥rsdagen det mest ynkelige og svakeste jeg har opplevd nÃ¥r det gjelder synging. Vi klarte ikke engang Ã¥ synge ferdig "Byen e Bergen" en eneste gang. Jeg og noen kammerater forsøkte Ã¥ fÃ¥ i gang sanger flere ganger, men det var komplett  dødt.

Hva er det som har skjedd de siste årene? Stemningen har sunket hver sesong siden 99, og gjennomsnittsalderen har sunket tilsvarende. Og den nye generasjon "supportere" har tydeligvis ingen planer om å synge på kampene. Jeg fant noen gamle eksemplarer av d12m fra 97/98 (omtrent da dagens "supportere" gikk i barnehagen), den gangen BST var en seriøs organisasjon med en troverdig leder, og en voksen tilskuerskare. Bildene fra storestår den gang er den rake motsetning til hva jeg opplevde i går. Den gangen ble vi sammenlignet med klanen. Men som alle vet, så vokste klanen seg stor, og BST gikk ad undas. Og intrykket (blant alle) av supportergjengen i dag er at det er en gjeng med unger.

Hva kan vi gjøre for at vi igjen kan hevde oss som supportere? Pr i dag er både klanen, kanari, kjernen, bermen (kanskje også stormen) bedre enn oss.

Hva skjedde med Mats sitt forsøk på å skape en alternativ organisasjon eller gruppering? Er det ikke mulig å få til en alternativ gruppe med oss voksne stående syngende supportere ett annet sted på stadion? For dersom det fortsetter på denne måten, kommer jeg trolig til å tilbringe neste sesong med ræven godt plasert på et ergometrisk plastsete en plass i svingen. Men helst ønsker jeg å forbli stående, helst ved siden av syngende voksne med bass i stemmen og med ett like lidenskapelig forhold til Brann som meg.

GamleErik

Må innrømme at Store Stå ikke er så veldig dominerende, men ut ifra det lille jeg har sett og hørt kan jeg absolutt ikke forstå hvorfor du mener bermen skal være bedre, selv rangerer jeg nok Stormen som noen hakk over bermen, men sammenlignet med Store Stå er de i mine øyne og ører fortsatt veiet litt lettere.

Men hva slags tiltak kan gjøres for å få opp stemningen?
ttaler seg kun som privatperson og har ingenting å gjøre med Brann Bataljonen Bergen sitt offisielle syn på ulike saker.

Erik

For og vere ærlig: Aldersgrense på 16 eller 18 år, ordne SS at der blir bedre stå plasser...
Nye sanger hadde vert ok....

eru

At stormen skulle være bedre enn dere er latterlig, det samme gjelder vikinghordene(som ligger pÃ¥ ett stabilt nivÃ¥, uten Ã¥ utvikle seg videre)  Hordene er bedre enn Stormen mener nÃ¥ jeg da.  

Dere Brannsupportere har "allitd" hevdet Ã¥ ha den beste stemningen i landet, og tidligere stemte det. Stemningen pÃ¥ Brann Stadion pÃ¥ midten av 90-tallet var Norges klart beste.  

Hva som har skjedd skal jeg ikke dvele ved, men det er jo tydelig at flere Ã¥r med inkompetent ledelse i supporterorganisasjonen har ført til at folk mister tilhørigheten til Store StÃ¥, og heller blir med i spredte, sittende  syngeklacker rundt om pÃ¥ stadion.  

Aldersgrense:
Joda, dette ville pisket opp stemninga pÃ¥ kort tid.  Men fjortissene blir da voksne de og.  Og tenk en 15-Ã¥ring som har gÃ¥tt pÃ¥ SS i 2 Ã¥r.  Tror dere han kommer tilbake dersom dere nÃ¥ skal kaste ham ut?  Dessverre, du er bare 15 Ã¥r, da er du ikke kul nok for oss.

Jeg skjønner at det kan være fristende Ã¥ hive ut unga, for stor andel av 13-15Ã¥ringer kan ødelegge synginga.  Men dette er noe som alle større supportergrupper sliter med.  Dere oppnÃ¥r ingen langsiktig vekst ved Ã¥ stenge dem ute, det gjør dere derimot med Ã¥ lokke gamlekara tilbake.  De er de over 30 som mÃ¥ ta ansvar.  Slik jeg har forstÃ¥tt det sÃ¥ er det en stor andel av de som har vært med en stund som nekter Ã¥ bli med pÃ¥ sanger som blir startet av de yngste pÃ¥ SS.

OK, bare noen synspunkter fra Trondheim her, men jeg tipper at en hel del vil være enige med meg

Blææ

ont follow me,Im lost too

Blææ

Ja jeg vet det var endel skrivefeil i innlegegt over,tilgi meg siden det er første gangen jeg skriver på Bataljonens forum
ont follow me,Im lost too

Optimisten

Eg kan forstÃ¥ frustrasjonen til folk her, men denne diskusjonen har vi jo hatt utallige ganger før.  Aldersgrense hadde jo vært konge det, men vi vet ogsÃ¥ at dette ikkje lar seg gjøre og at det har mange ulemper.  

En annen ting er at vi har jo snakket om at vi kunne samle folk som sang pÃ¥ midten, dette vet vi at ikkje fungerer for det er jo der de useriøse stÃ¥r.  Men ka med Ã¥ være en gruppe som samlet seg borte i høyre hjørne??
PÃ¥ den siden er det alle de som har partout kort som kommer inn og i tillegg tror alle de som ikkje e der for kampen at det e kulest Ã¥ være pÃ¥ midten!!  Hvis vi prøver pÃ¥ dette sÃ¥ vil det jo ende opp med at vi e en god stor gjeng og de som har stilt seg pÃ¥ midten vil ikkje forstÃ¥ korfor det ikkje e nokke liv før vi allerede e blitt stor og god.  
Dette e bare en tanke, men dÃ¥ mÃ¥ folk være med, vi klarer det hvis vi vil!!!  (vet eg skrev ganske sÃ¥ sullete her inne men hÃ¥per folk forstÃ¥r poenget mitt :lol: )
ette går bra, så lenge vi tror på det selv!


Sotraanda

ater, heter, hater NFF!

snekkmeister

Bra forslag det siste der.. tror det er eneste muligheten til å fornye oss. Hva med å oppfordre Bataljonens medlemmer til å handle billetter på FeltZ på neste hjemmekamp? Deretter må man kanskje ha en forsanger? Er det en idé å dele ut et sanghefte på Hansa på neste hjemmekamp? Det hadde jo vært kanon om flere enn bare gamle SS'ere hadde blitt med på synging.. Tror det kunne gitt spillerne flybensin i rumpa dersom hele Hansa hadde blitt med på sang.

Erik

Tror d vil vere fjernt med en gruppe på felt z en en gruppe på SS... Alle må vere sammlet da... Blir jo teit og ha grupper her og der som synger sitt om enannen.... Jeg vil nokk tro når hinderet kommer på muren og barneprisen på SS forsvinner vil det bedre seg....

Blææ

Egntlig så er det såre enkelt.
Neste sesong kjøper alle som vil synge partourkort på Hansaen,samme hvor.
Så er det bare å reise seg og synge,tusentalls av andre som vil synge hadde hengt seg på.
Men hvorfor skulle vi gjennomføre noe som ville revolusjonere supporterBergen når vi kan holdes oss til det gamle og sitte og se på at vår legendariske SS faller sakte men sikkert til grus,mye bedre det...... :roll:
ont follow me,Im lost too

JhonnyBeGood

Glimrende forslag :D

Tror det hadde blitt en stor gruppe etterhvert.
Men er det noen som vet hvordan man måtte gått frem for å få igang noen slike planer og er det noen som melder seg som intiativ-takere til dette. Det må jo finnes en gjeng "litt eldre" engasjerte i Bergen og.

Tror også det er viktig og beholde storestå, og heller ha en alternativ syngende supporter gjeng, for voksne karer med mannstemmer, på feltZ.
Dette kan være med på å skape et mye bedre trøkk allerede på kort sikt og tenk litt frem i tid. Det hadde jo skapt konkuranse om hvem som ble best hørt og dette fører igjen til at store stå hadde utviklet seg til å bli bedre. Krysser fingre og tær på at det finnes en gjeng voksne engasjerte MENN der ute, øyner muligheten for noe stort på gang i Bergen :)

Bluss og temperatur på tribunene tilbake!
ow do you spell Pele three letters G.U.D!
Hvordan staver man Geirmund Brendesæter, fem bokstaver, G.E.D.D.I

Erik

Teit... jeg skal aldrig sitte på en kamp... på Hansa må de sitte... SS er plassen eller så fjerner de setene på hansas nedre del!!!

monzilla

Vel, til dere som ikke er "gamle" nok så må dere respektere det at det ikke er alle som er interessert i å menge seg med 14tisser på storestå. Det er en personlig sak og en ærlig sak. Selvfølgelig kan dere være uenig, men folk må da få lov til å mene hva de vil!

Jeg er for at vi flytter over til Hansa. Får vi 2 felt (helst bak målet på familietribunen) så kan vi for eksempel gjøre det slik at de over 18 står på ene feltet og de under 18 på andre feltet. Da får man en samlet supportergjeng med den eldre garde på ene siden og den yngre garde på den andre siden.

Bergen Sin Gutt


grei

Svar på topic: Nei, Brannsupporteren er ikke utrydningstruet, men Store stå lever vel ikke akkurat i beste velgående. Trønderen som taler lengre oppe her nok forstått noe av situasjonen hvertfall.

Angående hva som kan gjøres og ikke gjøres er jeg ikke så optimistisk. Syngende gjenger og tribunekultur er noe som kommer av seg selv og det er vanskelig å styre utviklingen på noen måte. Det man kan gjøre er å legge forholdene til rette, og håpe det beste. Men så lenge man ikke er enige om (og ingen kan si 100% sikkert) hva som er de rette forholdene er heller ikke dette noen "bankers" løsning.

Når noen tar til ordet for å innføre aldergrenser blir det bare for dumt. Ja, jeg skulle gjerne sett at andelen voksne var langt høyere, men det er nå engang slik at andelen unge er høy og friheten til selv å velge hvor man skal være veier høyere enn vår sjenanse over å stå blant fjortisser. Den debatten bør legges død en gang for alle, det kommer aldri noen aldersgrense og hadde den kommet ville den satt oss i et dårlig lys, som det nevnes, slike aldersgresnser finner du ingen andre steder. Hvilken enorm fallitterklæring til oss selv ville ikke det vært, jeg hadde hvertfall ikke hatt mye respekt for en supportergjeng som måtte innføre lover og regler av denne typen for å få god stemning. Nok om det.

Problemet med kidsen på Store stå er at de litt eldre har problemer med tilhørigheten/det å identifisere seg med gjengen som sto der. Dette går ikke bare på alder, men også på miljøet der generelt. Det jeg mener er når diverse grupper trakk seg bort fra Store stå ble det på en måte én type suportere igjen, "supersupporterne", de som ukritisk hyller laget og spillerne uansett hva som skjer og etter mitt skjønn iallefall ikke klarer å produsere en eneste sang med snert i, langt mindre synge den med trøkk. Før da man hadde mange forskjelige grupper på Store stå var det en herlig gjeng, man ideentifiserte seg ikke nødvendigvis så mye mer med de andre gruppene som har flyttet bort på Hansa for å bli tause som i graven, men tilstedeværelsen

christine

selv e eg bare 15Ã¥r men stÃ¥r pÃ¥ storesÃ¥ hver gang , og eg synger til eg nesten ikke har stemme igjen. :)  eg e fulstendig klar over at vi synger for lite.og det mÃ¥ vi gjøre noe med!
hvis vi skal fortsette med Ã¥ være norges beste suportere mÃ¥ vi synge Ã¥ gjøre alt for Ã¥ vise at vi stÃ¥r bak laget i tykt og tynt. vi mÃ¥ fÃ¥ noen nye sanger. Og vi mÃ¥ fÃ¥ hele stadion til Ã¥ synge med! og da mener eg HELE, ikke bare storestÃ¥.                                                                            

Mere lyd fra store stå!



kom igjen, kom igjen, kom igjen Brann-fans stÃ¥ pÃ¥ :twisted:  :twisted:
ff te *******
Dø for Brann

Truls

Husker før ! Da så man hvor kjernen var på storestå. De i midten de var kledd i rødt og på siden stod de som ville føle stemningen! Hva med å møte opp tidligere? og i 90 min på neste hjemmekamp!
Til de som er "så gamle" dere har alle vært ung engang. Akkuarat nå minner dere meg mest om jenter på 17 som akkurat ikke er "fjortiss" lengre og begynner å slenge drit til de stakkarene som er "fjortiss".
Skjerp dere, er vel faen meg alle sin feil at stemningen er dårligere nå enn før! Hvor I HELVETE er alle de som synger da? Klager gjør dere, skal lage nytt. Før hørtes vi nå alltid, hvor ble det av resten av de "gamle"? Har de gått over til sitte fordi "stemmningen" blir dårligere? Da er det vel deres feil også. Gå litt i dere selv.

Tenk.
kal de aldri slutte å plage oss om Søndagen ?

KennethS

tå på Brann

grei

Akustikken på Stadion er generelt ikke mye å skryte av...et resultat av mye seter. stort sett mange tilskuere, åpen sving i Klokke og lite betongtak (bortsett fra gamle sitte).

JhonnyBeGood

Quote from: "Erik"Teit... jeg skal aldrig sitte på en kamp... på Hansa må de sitte... SS er plassen eller så fjerner de setene på hansas nedre del!!!


Bare tull du trenger ikke sitte noe sted på stadion, vi har jo fri vilje vel.
Bare til reise seg og begynne og synge..

Jeg mener vi trenger SS, men det vi trenger enda mer er et alternativ for "gretne gamle gubber" :D som ikke gidd å drukne helt vekk blandt fnisete små jenter og tøffe getto gutter som er for tøffe til å synge.
For all del på gode dager er det brukbart med trøkk fra SS, men det blir generelt for pysete, småguttete, jentete for min smak. Problemet er at det finnes ingen hard kjerne lengre.

Jeg har lagd meg noen tanker rundt denne debatten og mener å komme med et forslag her som ikke skulle være umulig å få gjennomført.

Hva med og samle en gjeng store mager og mørke stemmer ca. midt på Hansa`en. Det er jo allerede en del av de fordelt rundt der :)

Neste så trengs da er en liten gjeng til og være forsangere (behøver ikke være mer enn 5-10 personer til en begynnelse) med guts, helst kraftig stemme, bør gjerne kunne en sang eller to og viktigst av alt tålmodighet og engasjemang til å kunne dra i gang, i begynnelsen, enkle sanger og heia-rop.

Det må da gå og hoste opp 5 voksne menn som er villig og påta seg dette ansvaret og som ikke gir opp etter å ha forsøkt det første kvarteret av kampen.
Dette kan bli knall. En stående supporter-gjeng bak målet på Hansa kan bidra i tillegg/ikke i stedenfor SS til og skape trøkk og stemning på stadion.

Dette kan faen gå folkens, håper det er noen der ute som leser dette og mener de kan klare og dra nokke igang. :D
ow do you spell Pele three letters G.U.D!
Hvordan staver man Geirmund Brendesæter, fem bokstaver, G.E.D.D.I

Erik

Klart alle kan stå, men om jeg står alene midt på tribunen tror jeg ikke folket blir så fornøyd vil jeg tro.... Jeg er enig om en kraftig gruppe på Hansa kunne laget greit med liv...

Karl Hungus

Når jeg registrerte meg på disse sidene fikk jeg en mail der det sto noe om at BST var forbundet med et fjortis-stempel, og dette var noe bataljonen ikke ønsket å ha noe med seg videre. Problemet på Store Stå og på disse sidene er åpenbart ikke forbedret. Det kryr med meldinger her som "Jeg er en 15 år gammel jente som står på SS, og er like ekte supporter som deg, synger hele kampen, kan ikke ha aldersgrense på ss, bla bla bla. Dør, blør, ofrer livet og tar gjerne selvmord for Brann, Koze Klemz". Noe må gjøres, for dersom det forsetter på denne måten kommer stadion til å se ut som landslagsarenaen på nittitallet.

Er å flytte til Hansa løsningen? Jeg vet ikke, men jeg har tidligere vært motstander av det pga setene. Erfaringene mine fra 99 var ikke bra. Itensiteten sank, og bønder forvillet seg inn på stå feltet og krevde bestemt å få sitte på de nummererte setene de var tildelt. Dessuten skrapte seteryggen på setet foran blodige sår på leggen ved ukontrolert feiring ved mål og andre situasjoner. Og da er det snakk om å stå, gjengen på felt Z sitter. Jeg har aldri sittet komfortabelt på kamp, spesielt det med å sitte stille og i ro på setet og ikke reise seg hver gang Brann nermer seg 16-meteren. Jeg har forsøkt å sitte på noen kamper, men jeg føler det er kneblende. Og å sitte samtidig som man synger er bare direkte anatomisk galt.

Problemet med store stå i dag, er som mange skriver at den er for smal. Midten av tribunen blir fyllt en time før kamp. Oss eldre trenger fyll i magen, og vi kommer ikke rekende før rett før kampstart. Problemet er at tribunen blir fyllt med en blanding av supportere og folk som har ett passivt forhold til Brann, og stemningen blir kvalt. En segregering av supportere og andre kunne kanskje hjelpe. Se bare på klanen på vestbredden, der er det kun supportere, folk som bare er interessert i spillet er plassert et annet sted. Ett eget felt på Hansa kun for stående supportere kan kanskje hjelpe på stemningen, men jeg tror ikke snittalderen vil øke. Dersom det er overrepresentasjon av en hvis type mennesker (i dette tilfellet unger), vil andre holde seg borte.

En fyr mente at det var akustikken pÃ¥ Store StÃ¥ som var problemet. Dette stemmer ikke, for vi  har i perioder hatt fantastisk stemning der. Husker spesielt Brann - Vif i 98.

Noen mente at alle burde spre seg over hele Hansa. Tror ikke dette vil løse noe problem, tvert i mot vil det heller føre til enda labrere stemning på stadion. Egentlig blir det det samme problemet som det er på Store Stå nå, supportere står spredt rundt på tribunen, mens tause personer er plasert i mellom. Dessuten må alle sitte.

Med en stor ståtribune (6-8000 tilskuere, gjerne mer) i klokkesvingen hadde Stadion i mine øyne vært perfekt, da hadde den hatt noe for alle stadiongjengerene. Det trenger ikke nødvendigvis bli så dyrt. Man må jo ikke nødvendigvis ha lokaler under tribunen, det er bare å fylle opp med stein og sement. Men som alle vet, blir det bare med drømmen. Alle vet at både NFF og Brann ønsker en eventuell ny tribune skal bli fyllt med seter og stygge betong-innganger. Tanken på noe som dette i klokkesvingen gir meg våte drømmer:

Popular Stand på Leeds Road, Huddersfields gamle nydelige stadion


The Kop - Liverpool


Brann69

>Jeg skjønner at det kan være fristende Ã¥ hive ut unga, for stor andel av >13-15Ã¥ringer kan ødelegge synginga.  Men dette er noe som alle større >supportergrupper sliter med.  Dere oppnÃ¥r ingen langsiktig vekst ved Ã¥ >stenge dem ute, det gjør dere derimot med Ã¥ lokke gamlekara tilbake.  

Er 34 Ã¥r - gÃ¥r pÃ¥ SS - har med meg en 10 Ã¥ring ogsÃ¥.  Synger og tror jeg har en bra kraftig stemme - i motsetning til mange av de andre som stÃ¥r der ogsÃ¥.  Det er som du sier ikke det at 13-15 Ã¥ringene ødelegger syngingen, det er rett og slett bare det at det er alt for fÃ¥ av oss andre.
Hadde flere pÃ¥ min alder gjort det samme og vi hadde fÃ¥tt en 30-40% i alderen  25-40  sÃ¥ hadde det blitt trøkk.   Aldersgrense er kun positivt pÃ¥ kort sikt, og vil bare gjøre Store stÃ¥ enda mindre..    Selv var jeg egentlig flyttet til Hansaen for godt, men etter at poden hadde hatt et Ã¥r pÃ¥ stadion ville han at jeg skulle ta han med pÃ¥ SS - og deretter har vi blitt der. NÃ¥ kunne jeg aldri tenke meg tilbake... SÃ¥ her var det en unge som fikk faren til Ã¥ bli syngende supporter igjen..   Problemet er at det er sÃ¥ mange som tror at det er en øvre aldersgrense pÃ¥ SS.   Hvor ofte treffer jeg ikke de som sier at de pleide Ã¥ stÃ¥ pÃ¥ store stÃ¥ før det ble store stÃ¥,  men nÃ¥ er vi nok for gammel..
Er det ikke ogsÃ¥ en del i styret i bataljonen som har flyttet over pÃ¥ felt z for lenge siden ??  (mulig jeg tar feil) ... men  synes det bør være Bataljonen sitt ansvar Ã¥ mobilisere gamle karene, og gjenreise litt tribune-stolthet.. Ikke bare for en enkelt kamp -  men gjerne for en hel sesong..
NÃ¥r vi kan tydeliggjøre at det er OK Ã¥ stÃ¥ pÃ¥ store stÃ¥, vise følelser, og synge for Brann, selv om en begynner Ã¥ bli litt grÃ¥ i hÃ¥ret (eller ikke lenger har hÃ¥r) -   sÃ¥  tør gjerne flere Ã¥ komme til..

Brann69


Thorleif

Bra folkens! Nå har vi en diskusjon på gang her inne som går på en av de viktigste tingene vi skal ta opp med Brann. Vi skal i møte med Brann uken etter Glimt-kampen, og mye av det som kommer frem her er tanker som vi tar med oss til møtet.

Både for oss, og ikke minst Brann selv, er det viktig å gjøre noe for å få med oss stemningen som en gang var på stadda. Så kjør på! Kom med konstruktive forslag og ideer, vi tar de med oss.......

Er det noen kongeideer som er realiserbare, sÃ¥ fÃ¥ det frem..... Det er en av grunnene til at vi har dette forumet. En mulighet for Ã¥ fÃ¥ tak i gode ideer og tanker som ellers forblir i det skjulte......  


Mvh,
Thorleif
Bataljonen

Ã?ge

Eg er lett med å flytte bort til Hansa hvis det blir et felt eller to for bataljonen, stående syngende supportere.
Hansa er jo dyrere enn ss så tror det vil gjøre at ikke så mange "små folk" vil følge etter.
Og som sagt i et innlegg her: SLUTT med klappingen i sangene.
På mandag var det vel bare i dommeren skal dø at det ikke ble klappet, og eneste gangen vi ble hørt.


Brann69

>
Quote from: man kan jo spørre seg hva som egentlig har skjedd >på store stå? svaret ligger vel i det året vi ble flyttet over på hansa.

Vi mangler noen som kan ta kommandoen. En "hard kjerne" som kan gÃ¥ i spissen Ã¥ vise de andre hvordan dette gjøres.  Og da mener jeg ikke et par smÃ¥ dritingse folk som kommer rett fra puben.  NÃ¥r det starter 2-3 sanger pÃ¥ en gang vil det aldri bli bra..  En fast forsanger er et must for Ã¥ fÃ¥ trøkk.

SÃ¥ er det billettprisene.  Alt for billig pÃ¥ store stÃ¥.  Prisene bør være pÃ¥ nivÃ¥ med sittetribunen, sÃ¥ slipper vi iallefall alle de som kun gÃ¥r pÃ¥ SS fordi det er et billig alternativ, og som ikke synger..   Kanskje dele SS i to,  billig og med spiseplikt pÃ¥ den deler der kiosken er, og  en del dyrere og syngeplikt pÃ¥ den andre delen.  :lol:

Ricky

Det skulle vært pub'er nær stadion... Det ville nok tiltrukket seg akkurat den type folk vi begynner å få manko på i den harde kjernen :)

JhonnyBeGood

Vi må bare innse at her må noe gjøres, ting går seg ikke bare til av seg selv alltid..

Brann69 kommer her med noen gode poeng, som flere tidligere har prøvd og få frem.
Jeg synes det ligger en utfordring til lederene av Bataljonen ute i luften nå!

-Det som mangler for å få opp trøkket på store stå er en gjeng i midten av SS som alle vet hvem er og som har ansvaret for å starte sanger.

Her følger en ide til dere Thorleif. Om den er konge vet jeg ikke ennå, men realiserbar tror jeg den er.
Hva om dere som styrer Bataljonen hadde invetert til en "sammenkomst" nede i brann-baren. Hovedsakelig for den eldre-garde, så kunne det blitt utvalgt en gruppe forsangere som deretter hadde hatt hovedansvaret til å starte og holde tempoet på sangene nede.
Det kunne jo for eksempel blitt utdelt en spesiell uniform(hatt,skjerf,skjorte el.) slik at alle hvisste hvem de var og hva de var.

Så kunne det gått å dratt det enda litt lengre, trykket opp hefter med bilder av de utvalgte, (chosen ones) og vilke sanger de kom til å synge osv og fordelt de rundt på Store Stå.
Selve planleggingen av dette overlater jeg til dere i Bataljonen, men ideen må da vel være realiserbar :)
ow do you spell Pele three letters G.U.D!
Hvordan staver man Geirmund Brendesæter, fem bokstaver, G.E.D.D.I

Kruxleiven

Jeg så Brann-Tromsø på video fra 2000. Kampen ble vunnet 2-0 og var vel Azars gjennombruddskamp (med rødt kort og hele driten). Der var det et totalt annet engasjement på tribunen. En drittkamp, men det var liv gjennom hele kampen og variasjon på sangene. Da Azar ble utvist var det mer eller mindre 5 minutters sammenhegende piping. Det er litt både og med pipingen. Nå virker det som de eneste gangene vi våkner til liv er når dommeren gjør noe tvilsomt. Den gangen gjorde vi begge deler. Nå er det akkurat som om det ikke er noe spesielt å stå på store stå og synge for dette laget. Holdningen er vel at det trenger de ikke. Tror at de mest dedikerte supporterne bør gå i seg selv og si at hvis jeg ikke synger (uansett spill. Bra eller dårlig) så sviker jeg laget.

KennethS

tå på Brann

Brann69

Ja, en forsanger, eller en styrende gjeng (hard kjerne) pÃ¥ midten. Det burde være mulig Ã¥ sperre av en to meter bred stripe pÃ¥ midten hvor vi fikk en gjeng som gÃ¥r fremfor som et eksempel for oss andre.  SÃ¥ kan vi andre samles pÃ¥ siden av den..   En forsanger vil være til god hjelp, men vil ikke ordne det problemet med at det "sniker" seg inn sÃ¥ mange imellom oss som ikke har noen interesse av Ã¥ synge..  Derfor mener jeg at vi ogsÃ¥ mÃ¥ prøve Ã¥ endre holdningen til de som gÃ¥r pÃ¥ store stÃ¥. Dette gjøres best (tror jeg) ved Ã¥ 1). dele ut foldere før kampstart hvor en tar med a). tekster pÃ¥ sangen3  b).  en bønn om at de som ikke har noen intensjon om Ã¥ være med Ã¥ synge trekker seg ut pÃ¥ siden, og ikke samler seg pÃ¥ midten med oss som vil synge..     Jeg tror de aller fleste som gÃ¥r pÃ¥ store stÃ¥  er interessert i at det skal være syngende support og trøkk, men de skjønner kanskje ikke hvor ødeleggende det er for stemningen at de stiller seg nettopp der de gjør.. De vil jo bare se best mulig..  Men med en god tekst som forklarer at vi ønsker Ã¥ løfte stemningen etc, sÃ¥ kanskje iallefall 20-30% tar hensyn. Alt hjelper.
2)  Heng opp diverse bannere pÃ¥ SS  med tekster som  "Store StÃ¥ er for syngende supportere".  "Er du ikke her for Ã¥ synge, vennligst trekk ut til siden.."    Gjøre det litt surt for de som ikke er med Ã¥ heve stemningen. Er du ikke med oss, er du imot oss....
3).  Sett opp prisene - slik at ikke SS er et billig alternativ..

Vet ikke jeg.. FÃ¥r følelsen av at de fleste er enig i at stemningen ikke lenger er som den var,  men at det er lite Ã¥ gjøre med det, og at det
bare fÃ¥r være sÃ¥nn..  Skylder pÃ¥ fjortiser, jenter og de som har med seg barn,  mens problemet er at ingen lenger har noen kommando pÃ¥ store stÃ¥.  Kanskje har vi fÃ¥tt et alt for snilt rykte etterhvert??   Det burde vært slik at dersom en kom inn pÃ¥ store stÃ¥ og ikke var syngende supporter, eller iallefall høylydt, sÃ¥ burde en bli frosset ut..   I 89-90 nÃ¥r jeg var pÃ¥ stadion husker jeg at holdningen var slik at der pÃ¥ SS sto bare de som var mest fanatisk og litt smÃ¥skumle supporterne. De var jo galen..
I dag er det ingen som føler at de ikke passer inn nÃ¥r de gÃ¥r pÃ¥ store stÃ¥, for her har vi jo alt fra besteforeldre med barnebarn og nedover... Det er ikke noe mÃ¥l Ã¥ bli kjent for Ã¥ være en skummel gjeng, eller at bare spesielle aldersgrupper passer inn pÃ¥ SS, men det bør iallefall være et mÃ¥l at alle som ikke er syngende supportere etterhvert føler seg utilpass pÃ¥ store stÃ¥, og flytter til andre steder pÃ¥ tribunen..   Det burde være en sak for bataljonen.

xttix

Jeg liker SS. Selv om det er aldri så mange som ikke synger, mange som er under 14,16,18 og så videre. Jeg liker ikke å sitte under kampene - mest fordi det gjør så inni hampen vondt å krasjlande i stolene når Brann scorer....og i år skjer jo det stadig vekk. Dette er en personlig sak, og jeg kommer garantert til å mistrives den dagen jeg må sitte på Brann Stadion. Etter å ha lest gjennom innleggene i denne tråden er det noen punkter som går igjen, og som man sannsynligvis ikke kan gjøre så mye med, men noen småting kan vi vel alltids gjøre for å sikre at alle får en best mulig opplevelse på kampene...

* Man bør ikke operere med aldersgrenser. Punktum. De unge er tross alt ett år eldre neste år, og jeg er trygg på at vi får mange av disse som fast inventar i årene fremover - og det trenger vi. En Brann-supporter er en Brann-supporter og bør behandles deretter; dette er alle stort sett enige om. Om man trives best i en klynge med bare 40-åringer er en annen sak.

* Store Stå er et begrep - ikke bare et felt på tribunen. Man kan ikke forvente at kampen sett fra en sittetribune skal oppleves på samme måte (det blir gjerne en god opplevelse - men ikke det samme). All respekt for de som foretrekker å sitte, men Store Stå vil etter min mening alltid finnes - enten her eller der.

* Kan man ha noen ansvarlige mennesker som fordeler gjengen på Store Stå? Hvis man f.eks. prøver å samle de som er kledt i supporterutstyr og de som går 'i sivil' hver for seg? Sånn cirka, i alle fall. Jeg tror dette kan bidra til at a) man får flere ikledd supporterutstyr/drakter og b) man skaper litt identitetsfølelse hos supporterene. Jeg er klar over at dette lett kan skape bråk, men hvis man har en tolmodig og fleksibel gjeng 'vakter' (jeg liker ikke å bruke dette ordet) som kan anbefale - ikke befale - folk hvor de kan stå, så vil det etterhvert ordne seg selv når supporterene kommer inn i systemet og kjenner igjen 'gjengen som synger' etc.

Gjengen som fordeler bør etter min mening bestå av folk fra alle aldersgrupper - da unngår man 'politi-preget' som ofte oppstår når bare en gruppe får lov til å kjøre løpet (man blir f.eks. forhåndsdømt tvert hvis man har vekter-uniform, ikke sant?).

* Jeg har stor forståelse for alle som klager over at det sitter folk på muren - og dette bør vi gjøre noe med da det skaper mye irritasjon og påfølgende negativitet rundt SS. Min mening er fremdeles at det bør løses uten å jage noen - finn alternative løsninger.

* Ikke del supportergjengen i 'Hansaen' og 'Store Stå' eller tilsvarende. Vi holder da for pokker med samme laget!!? Det er helt greit at man har forskjellige ønsker mht. hvor man vil sitte eller stå under kampen, men vi bør holde oss for gode til å drive intern krangel og drittkasting. Ett lag - ett supporterteam - en gjeng.

* Den 'eldre garde' - meg selv inkludert - bør også være glade for at man har så mange yngre som sørger for at tribunene blir fylt. Ta vel imot dem - de kommer på kamp for å gi Brann den 12. mann, og det er utelukkende til Branns beste. Uansett om de synger eller ikke.

* Vennligsinnet spark til teamledelsen: Jeg begynte å reise fast til by'n på hjemmekampene for noen år siden (en nesten fire-timers biltur, men vel verdt det), men til dags dato har jeg måttet ta initiativet selv hvis jeg vil ha informasjon om hvordan 'den harde kjerne' vil ha det. Være seg supporterutstyr, sanger, plassering eller annet. Jeg har også vært medlem i teamet noen år, men har f.eks. aldri mottatt melding, e-post eller tilsvarende med sangtekster eller generell informasjon.

* Vennligsinnet spark til den harde kjerne:  Jeg har aldri blitt tilsnakket av 'gamlekara' nÃ¥r jeg har vært innom Fotballpub'en - man har da samme interesse, sÃ¥ da kan det da ikke være sÃ¥ vanskelig Ã¥ fÃ¥ ferskinger til Ã¥ føle seg velkomne? Jeg er klar over at dette er en personlig opplevelse, men jeg ser faren for at det kan forekomme ofte(re), og det oppleves ikke akkurat inkluderende om dere forstÃ¥r hva jeg mener. Jeg er absolutt for at vi stikker finger'n litt i jorda og spør oss selv hvordan vi egentlig behandler hverandre i det som skal fremstÃ¥ som en samlet, sammensveiset gjeng.

Samlet sett er jeg imidlertid godt fornøyd med stemningen pÃ¥ hjemmekampene og pÃ¥ turene/bortebane, selv om dette naturlig nok varierer litt fra kamp til kamp. LikesÃ¥ er jeg etterhvert blitt godt kjent med flere barka supportere, og - de er ikke farlige selv om de synger høyt og brummer litt  :D . Sangere trengs nok flere av, sÃ¥ her har den oppvoksende slekt noe Ã¥ strekke seg etter...

./xttix
Litt gammel gubbe, men trofast Brann-supporter.

Ricky

Vi trenger en Terje Bøe som kan fyre opp stemningen allerede 40 minutter før kampstart. Gjøre det mer attraktivt å møte opp tidlig, og få igang synging og litt liv på Store Stå. Hvem trenger forsangere når man har Terje Bøe?
Ingen i den harde kjernen gidder å møte opp en time før kampen når man må lide seg igjennom 45 minutter med reklame og "Chasing Rainbows" med Idol-Gaute? De siste to årene har jeg kommet omtrent midt i Nystemten, og som en konsekvens har jeg mer og mer havnet over på sittetribunene hvor jeg vet jeg får en grei plass selv om jeg er "sistemann inn døren".

JhonnyBeGood

To grep som må gjøres hvis vi skal kunne forbedre stemningen:
Få vekk Radio1 musikken både før kamp og i pausen. Problemet med Radio1 bør vi supportere klare å fikse, legg press på Brann!
SÃ¥ trenger vi forsangere og det fort!
ow do you spell Pele three letters G.U.D!
Hvordan staver man Geirmund Brendesæter, fem bokstaver, G.E.D.D.I

grei

BST finnes ikke lenger. Alt dette med forsangere, vakter som skal bestemme hvor du skal stå, osv er ting mange aldri vil akseptere, det var litt denne følelsen av overformynderi som førte til at mange trakk seg vekk fra BST for en tid tilbake. Hva angår å legge press på Brann, dette er supporterpolitikk og så vidt jeg har skjønt det var dette noe Bataljonen ikke ønsket å drive med. Det ble gjort et poeng av at den nye organisasjonen ikke skulle være noe nytt BST og folk sa da at Bataljonen skulle drive med jordnære supporteraktiviteter som borteturer. Som vi skjønner mener alle forskjellige ting og å gjøre alle til lags går ikke.

Brann69

>
Quote from: "grei"BST finnes ikke lenger. Alt dette med forsangere, vakter >som skal bestemme hvor du skal stå, osv er ting mange aldri vil >akseptere, det var litt denne følelsen av overformynderi som førte til at
>mange trakk seg vekk fra BST for en tid tilbake. Hva angår å legge

Med andre ord så vil vi aldri få en sterk supporter gruppe i Bergen.
Dersom det viser seg at vi ikke kan spille pÃ¥ samme lag, sÃ¥ fÃ¥r vi bare være fornøyd med at stemningen er sÃ¥ den er.  Enig i at BST kanskje dro dette med politikken vell langt,  men noe burde vi vell kunne enes om???

>press på Brann, dette er supporterpolitikk og så vidt jeg har skjønt det >var dette noe Bataljonen ikke ønsket å drive med. Det ble gjort et >poeng av at den nye organisasjonen ikke skulle være noe nytt BST og >folk sa da at Bataljonen skulle drive med jordnære supporteraktiviteter >som borteturer. Som vi skjønner mener alle forskjellige ting og å gjøre

Ser egentlig ikke noe poeng i Ã¥ ha noen supporter-organisasjon dersom den ikke skal være engasjert i supporterpolitikk. Da holder det med en kometè for Ã¥ arrangere reiser.  Men greit nok for meg. Dersom de i minste kan engasjere seg i det Ã¥ bli kvitt den stemnings-drepende Radio 1 musikken (som foreslÃ¥tt over) sÃ¥ vil mye være gjort.. Men det burde vell ogsÃ¥ være mulig Ã¥ ha en forsanger uten at det skulle føre til konflikter, eller er det skal herske fullstendig anarki vedrørende hva og nÃ¥r det skal synges ogsÃ¥, ja, sÃ¥ kan det aldri bli samstemt, og da fÃ¥r vi bare slutte Ã¥ mase om dÃ¥rlig stemning.. For isÃ¥fall er det alt vi kan forvente.

JhonnyBeGood

Det hadde vært artig å vite hva dere som styrer Bataljonen har si om disse tingene, forsanger?, Radio1 musikk også videre
ow do you spell Pele three letters G.U.D!
Hvordan staver man Geirmund Brendesæter, fem bokstaver, G.E.D.D.I

KjellMo

Personlig så syntes jeg at å organisere oss halvt i hel dreper det impulsive og det vil ikke jeg være med på.
Når det gjelder tribunene og forhold der så håper vi på et møte med Brann denne uken og tror det er ingen vits å svare før vi vet hva alternativene er.
GGG Travel

Branntilegdør

For Ã¥ hjelpe pÃ¥ stemningen kan Bataljonen dele ut tamponger og en desiliter sprit til alle pÃ¥ storestÃ¥  :twisted: PÃ¥ denne mÃ¥ten fÃ¥r vi stemningen pÃ¥ plass, vet med meg selv at jeg synger ikke før jeg føler alkoholen gÃ¥r fra beina og oppover i kroppen. Kan være sÃ¥nn med andre og :?: Alle synger jo pÃ¥ seine nachspiel, sÃ¥ ..

grei

Quote from: "Brann69"Ser egentlig ikke noe poeng i Ã¥ ha noen supporter-organisasjon dersom den ikke skal være engasjert i supporterpolitikk. Da holder det med en kometè for Ã¥ arrangere reiser.  Men greit nok for meg. .


Enig i det, men dettte var altså en av tingene noen klaget på med BST. Noen mente at BST gikk for langt i sine krav og brukte for mye energi på disse tingene. Jeg refererer bare til at andre har en annen mening og at det er uenighet om disse tingene, og at hokus pokus-løsninger ikke plutselig vil bringe alle sammen igjen. Og for mye organisering og forsøk på å manipulere syngingen osv. vil ikke gjøre mye for å trekke tilbake de som har forsvunnet fra store stå.

Karl Hungus

Noen punkter som kan få Bataljonen til å bli mer inkluderende:

* Bytt navn: Sorry at jeg kommer tilbake til denne saken, men Brann Bataljonen Bergen er fortsatt gramatisk feil. Jeg og mange andre synest dette virker umodent og amatørmessig. Jeg foreslår å skifte navn til kun Bataljonen, siden dette har blitt et innarbeidet navn på folkemunne. Andre grupperinger i norge heter jo heller ikke f.eks. Vålerenga Klanen Oslo eller Rosenborg Kjernen Trondheim.

* Ikke "selge seg" til sponsorer: Ta en titt pÃ¥ hjemmesidene til de andre supporterklubbene. Hvor mange andre er det som har reklame pÃ¥ forsiden?  Jeg finner ikke en. For meg er det viktig at supporterklubben har integritet og uavhengighet. Det virker som Bataljonen og Chess har et ganske tett sammarbeid. Og nÃ¥r ledelsen i bataljonen er med pÃ¥ sponsorlunsj under bortekamper (http://www.bataljonen.no/visbilde.php?id=388), synest jeg det bryter med uavhengigheten bataljonen bør ha. Jeg driter i hvor bra mobilpriser dette selskapet har, for meg fremstÃ¥r de bare som en bedrift som vil tjene penger pÃ¥ Brannsupporterene sin bekostning. En supporterorganisasjon bør klare Ã¥ stÃ¥ pÃ¥ egne ben.

Selv om ledelsen og andre synest disse punktene er bagatellmessige, så er det flere av oss som ergrer seg over det. For at Bataljonen skal være et sosialt felleskap som skal appelere til flest mulig, synst jeg styret bør ta hensyn til disse punktene.

KjellMo

Quote from: "Karl Hungus"Noen punkter som kan få Bataljonen til å bli mer inkluderende:


* Ikke "selge seg" til sponsorer: Ta en titt pÃ¥ hjemmesidene til de andre supporterklubbene. Hvor mange andre er det som har reklame pÃ¥ forsiden?  Jeg finner ikke en. For meg er det viktig at supporterklubben har integritet og uavhengighet.

Jeg har sjekket og som du sier så¨er det få som har reklame, men det er noen som har det.

Det virker som Bataljonen og Chess har et ganske tett sammarbeid.

Chess og Bataljonen har ikke noe formelt samarbeid nå. De hjelpte oss å få avgåre Stavanger turen og det er alt så langt. Vi vet ikke hva som skjer i fremtiden.

Og når ledelsen i bataljonen er med på sponsorlunsj under bortekamper , synest jeg det bryter med uavhengigheten bataljonen bør ha.

Ledelsen i Bataljonen har aldri vert i nærheten av en sponsorlunsj og har heller aldri tenkt å være med på en og sånt piss og løgner som dette gjør meg forbannet.


Jeg driter i hvor bra mobilpriser dette selskapet har, for meg fremstår de bare som en bedrift som vil tjene penger på Brannsupporterene sin bekostning. En supporterorganisasjon bør klare å stå på egne ben.

Er helt enig i at en supporterorganisasjon bør stå på egne ben, men med null i kapital og en starter opp mitt i sesongen så trenger en litt hjelp for å komme igang.

Selv om ledelsen og andre synest disse punktene er bagatellmessige, så er det flere av oss som ergrer seg over det. For at Bataljonen skal være et sosialt felleskap som skal appelere til flest mulig, synst jeg styret bør ta hensyn til disse punktene.

Vi har mange tanker og ideer og sosialt fellesskap er noe vi allerede har begynt å jobbe med og da tenker jeg først og fremst på arrangemanger på Bataljonen Bar. Vi har hatt en kveld der og det kommer mere.

En ting til når dere irriterer dere over disse punktene. hvorfor kommer dere ikke å snakker med oss om det, eller kommer på info møtene?
Hadde dere vert der så hadde dere vist svaret på mye av det du spør om.
GGG Travel

Karl Hungus

QuoteLedelsen i Bataljonen har aldri vert i nærheten av en sponsorlunsj og har heller aldri tenkt å være med på en og sånt piss og løgner som dette gjør meg forbannet.


Grunnen til at jeg trodde det, var på grunn av bildet som ligger i galleriet fra Viking kampen. Teksten til bildet er Sponsorlunch i Stavanger. Går ut fra at fotografen ikke bare var der for å ta bildet.


Tenk om Svein Oddvar Moen var like elegant med kortstokken i går som denne fyren: http://www.donpixel.com/video/?v=030916154212


GamleErik

QuoteGrunnen til at jeg trodde det, var på grunn av bildet som ligger i galleriet fra Viking kampen. Teksten til bildet er Sponsorlunch i Stavanger. Går ut fra at fotografen ikke bare var der for å ta bildet.


Jeg må tydeligvis være mer påpasselig med hva jeg skriver på bildekommentarene mine. (Ja jeg er fotografen).

Etter at båten la til kai i Stavanger slo jeg følge med en liten gruppe fra firmaet jeg til daglig jobber i for å ta en liten titt på hvordan sponsorene ladet opp før kampen. Jeg knipser ganske ivrig og tok et par bilder den lille turen jeg var der og så tenkte jeg at det kunne være en god ide å legge ut et bilde av sponsorenes oppladning slik at man kunne se "klasseforskjellen" mellom supporter og sponsor. Mer ligger det ikke bak historien.
ttaler seg kun som privatperson og har ingenting å gjøre med Brann Bataljonen Bergen sitt offisielle syn på ulike saker.

Karl Hungus

Jeg ser at kanskje inlegget mitt ble litt mer negativ og sytete i tonen en jeg hadde tenkt. Det var ikke meningen Ã¥ prøve Ã¥ motarbeide dere, om det er det du føler innlegget var. Det stÃ¥r under "Informasjon om styret": Vi vil ikke være ekskluderende nÃ¥r det gjelder medlemmer, og punktene som jeg satte opp var tenkt som nye forslag til Ã¥ kanskje kunne appelere til en bredere skare.  Men jeg er enig at de punktene er bagatellmessige saker i forhold til andre problemstillinger angÃ¥ende oss supportere.

Jeg var vel litt kjapp i konklusjonen når det gjaldt det bildet. Sorry, legger meg flat. Grunnen til kritikken mot det eventuelle Chess sammarbeidet er at jeg er så lei av å se den logoen i enhver sammenheng som gjelder Brann. De tre daglige brann-websidene jeg besøker (brann.no, bataljonen.no, skbrann.org) har reklamebannere, annonser i avisene, på stadion, tifo-reklame-banneret etc. Alltid må den logoen være å se når det gjelder Brann.

Og når det gjelder navnet, så er det smak og behag. Men jeg har en følelse av at slik navnet er i dag, så er det med på å bekrefte myten (ihvertfall blant landets andre supportere) om at Store Stå er ungt. Alle steder blir navnet forkortet ned til kun Bataljonen, det synest jeg er enklere.

Uansett, selv om det ikke har kommet frem i mine tideligere innleg, så er jeg svært takknemmelig for alt arbeidet dere påtar dere, både når det gjelder Brann Bataljonen Bergen og Bataljonen Bar. Som sagt, det var ikke meningen å prøve å motarbeidere dere. Håper og tror at Bataljonen skal være med på å gjenreise oss Brannsupportere som landets beste supportere! Stå på videre!

Go Up