• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

EM Norge/Sverige 2016

Started by Kjello, February 26, 2009, 17:48:10 PM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

Spelaren

Quote from: thesevs on March 01, 2009, 20:54:11 PM
Og tenk Fløibanen... jeeez


Regner med at den uunngåelege Bybanesuksessen gjer at dei lager dobbeltspor heile vegen opp, og erstatter vognene med Signaturtog.
Gå av.

olebrann3

bygger tunnel hele veien opp og så har vi 10 tog som går rundt og rundt i en runding opp og ned

KEA

I TV2-nyhetene kl. 1830 i dag gikk Trond Giske inn for Bodø som EM-by. Er det ren dumskap eller har han en agenda? Han er tross alt Trøndelags svar på solkongen.......

kabelmann

En ting er i hvert fall sikkert; om man kan få til logistikk, sengeplasser o.l. i Bodø, så klarer vi det her også. Jeg tviler på at Bodø får lov til å sette et besøkstak med maks 3000 overnattende og 9000 på kamp.
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

Langhår

Hvor man kan arrangere EM-kamper er kun et spørsmål om penger. Det er sikkert et politisk ønske om at dette skal være en nasjonal greie der hele landet skal være med og da må nødvendigvis nord-Norge inkluderes. Jeg har ingen problemer med det.

"The socialism I believe in is everyone working for each-other, everyone having a share of the rewards. It's the way I see football, it's the way I see life"
-Bill Shankly-

viks

Nord norge er som en eneste stor handicap-parkeringsplass. De er er underlagt helt egne regler, og skal alltid ha de beste plassene..

Har selv vært på større internasjonale mesterskap, og infrastruktur er alfa omega. Infrastruktur er totalt fraværende nord for Trondheim...
Da Miller lobbet inn 4-1 -hans tredje scoring for kvelden -rett før slutt, gikk et fullsatt Brann Stadion helt av hengslene. Folket reiste seg og sang "Rosenborg rykker ned!", så det hørtes nesten helt opp til Trondheim" (VG 20.06.05)

krøvel vellevold

March 04, 2009, 01:56:25 AM #56 Last Edit: March 04, 2009, 01:58:36 AM by krøvel vellevold
Ja, det kom overhodet ikke som noen overraskelse. Bodø blir sikkert valgt, og da sitter vi igjen med Oslo, Trondheim, Stavanger og Bodø. Jeg ler meg ihjel: 35000 seter i en by med såvidt flere innbyggere! Og ikke har de noe omland heller... Bodø er rett og slett en liten bosetning in the middle of nowhere.

For å si det enkelt og greit: Norske byer er for små og isolerte til å være EM-verter. Jada, det er mindre byer enn Bergen som har vært EM-arrangører, men det bor gjerne veldig mange flere mennesker innenfor korte avstander Og kommunikasjonene er gode. Det er de ikke her. Med mindre alle 50 - 100 000 tilreisende skal reise med fly (noe som tilsvarer 250 - 500 fly), så er det rett og slett elendige kommunikasjoner mellon Bergen og de andre arrangørbyene. Bodø vil jo være katastrofe i så henseende. Men det forstår vi ikke i Norge. Vi har jo Hurtigruten som kan frakte alle disse folkene... Jeg tror Norge/Sverige bare kan glemme EM uansett, men i hvert fall hvis man satser på Bodø. Og vi får håpe at svenskene setter foten ned og ser at det vil svekke EM-søknaden kraftig om man velger Bodø som en av vertsbyene. Tosken Trond Giske tenker selvsagt distrikspolitikk her. Det er sosialdemokrati. Alle må få være med. EM i Oslo og Svalbard. Em i Oslo og Jan Mayen. EM i Oslo og på Bjørnøya. Og Oslo. Som jeg har sagt før: Det handler om Oslo - og den ekstreme utkant. Det imellom er uinteressant for norske politikere. Veiene i Norge bygges i Oslo og til øyer med fire innbyggere. Men å fikse de håpløse trafikkforholdene i Bergen, er ikke så interessant. Da er det viktigere med t-banen i Oslo, ny holmenkollbakke, ny opera, og selvsagt en bro til en øy med fire innbyggere.
Legg ned hele klubben!

Nightfox


Markmus

Quote from: krøvel vellevold on March 04, 2009, 01:56:25 AM
Med mindre alle 50 - 100 000 tilreisende skal reise med fly (noe som tilsvarer 250 - 500 fly), så er det rett og slett elendige kommunikasjoner mellon Bergen og de andre arrangørbyene.

Vi har god landing- og parkeringsplass til alle flyene........... sjøflyene vel og merke ;)
Ka du ve?

C@Bøe_79

Quote from: dudo on March 01, 2009, 15:46:47 PM
Det er i Bergen det største problemet med overnatting ligger, her mangler vi 52 000 eller 21 000 overnattingsplasser, avhengig av hvilket scenario man går for. Logistikken virker faktisk mer overkommelig i mine øyne.
Bergen og Hansa til eg dør!!!!!

Vær med og støtt tifo-gruppen med noen kroner, kontonummer 3628.52.72631

vebo

Tiocfaidh ár lá

Spelaren

Quote from: vebo on March 04, 2009, 07:50:23 AM
Quote from: Nightfox on March 04, 2009, 02:06:52 AM
Konklusjon: Stem på FrP?


Svimmel?


Svimmel á la Stoltenberg og Storberget i dagens nettaviser... Neida, Bodø kan få arrangere kretsmesterskap i lommetennis, EM må jo nesten utvides mtp antall dager for at alle skal rekke opp dit til kampene...
Gå av.

vebo

March 04, 2009, 08:25:25 AM #62 Last Edit: March 04, 2009, 08:29:14 AM by vebo
Quote from: Spelaren on March 04, 2009, 08:17:20 AM
Quote from: vebo on March 04, 2009, 07:50:23 AM
Quote from: Nightfox on March 04, 2009, 02:06:52 AM
Konklusjon: Stem på FrP?


Svimmel?


Svimmel á la Stoltenberg og Storberget i dagens nettaviser... Neida, Bodø kan få arrangere kretsmesterskap i lommetennis, EM må jo nesten utvides mtp antall dager for at alle skal rekke opp dit til kampene...


Kjemepeargument spelaren. La oss samtidig ta med at Frp med makt hadde betydd slutten på idrett og kultur som vi kjenner det.
Tiocfaidh ár lá

Spelaren

March 04, 2009, 08:41:07 AM #63 Last Edit: March 04, 2009, 15:12:28 PM by Spelaren
Quote from: vebo on March 04, 2009, 08:25:25 AM
Kjemepeargument spelaren. La oss samtidig ta med at Frp med makt hadde betydd slutten på idrett og kultur som vi kjenner det.


Kjempeargument vebo. La oss samtidig ta med at AP/SV/SP med makt betyr slutten på flertallet på venstresiden som vi kjenner det. Og i motsetning til din påstand får eg den trolig dokumentert til hausten. Dessuten vil verken Høgre eller Krf ta i FRP med ildtang, slik at det neppe blir fleirtallsregjering neste gang uansett. Og det passer undertegnede (Høgre/krf) glimrende.

EDIT

Quote
Hvorfor bryr du deg da om en diskusjon om frp??

- Fordi dissing av frp er så 2008...
Gå av.

vebo

March 04, 2009, 08:48:42 AM #64 Last Edit: March 04, 2009, 15:07:09 PM by mbersve
Quote from: Spelaren on March 04, 2009, 08:41:07 AM
Og det passer undertegnede (Høgre/krf) glimrende.


Hvorfor bryr du deg da om en diskusjon om frp??

Moderatormelding: Vi kan godt involvere de politiske partiene i EM-debatten, men forsøk å holde diskusjonen relevant. Dette gjelder alle.
Tiocfaidh ár lá

krøvel vellevold

Norge/Sverige konkurrerer med Italia, Frankrike og Tyrkia om EM.

Fordel Norge/Sverige er at det er rike land med gode tradisjoner for å kunne arrangere ting skikkelig. Ulempen er de lange reiseavstandene, de små byområdene, og til dels dårlige kommunikasjonene spesielt i Norge. Dessuten må det bygges en del stadioner kun for EM sin del, og som delvis skal rives ned igjen etterpå. En fordel at Norge/Sverige ikke har arrangert før.

Italia er en god kandidat, men det er så mye rot og styr i italiensk fotball at det fort kan bli et drawback for dem. Til dels lange avstander, men de har jo bra veinett i det minste. Store byer, store stadioner. Har arrangert VM i 1990.

Frankrike er vel en mer safe arrangør enn Italia. Også her er det til dels store avstander, men fantastisk gode kommunikasjoner f.eks. med lyntog som bringer deg fra sted til sted på timer. Relativt store byer og relativt store stadioner. Ulempen til Frankrike er at de arrangerte VM så sent som 1998.

Tyrkia er vel ingen toppkandidat i utgangspunktet. Ikke et spesielt rikt land, og heller ikke et land som er kjent for å ha ting på stell. Lange avstander, men store byer. Vet ikke helt hvordan kommunikasjonene er der nede. Tyrkia har selvsagt en fordel i at de ikke har arrangert før.
Legg ned hele klubben!

storB

Det kommer garantert til å ende med lillestrøm, oslo, bergen og trønderhovedstaden..alr annet ville vært totalt fiasko og skandale av dimensjoner..

Men EM er jo verderns tredje største idrettsbegivenhet, der VM topper foran sommer OL. Men bak EM på tredjeplass ligger vell vinter OL, og det har nå vi klart å avvikle med stort hell. Dette burde telle positivt for Norges del
"Ojo er en stor mann, og idag spillte han mot to kvinnfolk" Mjelde etter RBK kampen.

KEA

Etter min mening er Norge/Sverige det desidert dårligste alternativet blant søkernasjonene, mye på grunn av de forholdene krøvel allerede har nevnt.

At Frankrike og Italia vil være utmerkede kandidater er det ingen tvil om, mens fotballgale Tyrkia er medlem i G20 der de 20 største økonomiene i verden samles, og har et bra jernbanenettverk og infrastruktur som er dimensjonert for mange flere mennesker enn her i Norge. Dette fordi rundt 70 prosent av Tyrkias mer enn 70 millioner innbyggere bor i byer (der er 12 byer med over 500 000 innbyggere, og 48 byer med over 100 000 innbyggere) hvorav metropolen Istanbul (ca. 12 millioner) allerede har to store stadion av høy klasse. Disse er nasjonalstadionen Atatürk Olympic Stadium (drøyt 75.000, http://en.wikipedia.org/wiki/Atat%C3%BCrk_Olympic_Stadium og http://www.ataturkolimpiyatstadi.net/eng/default.asp?inc=resimler) og Şükrü Saracoğlu Stadium (52.000) der Fenerbahçe spiller sine hjemmkamper (http://en.wikipedia.org/wiki/Fenerbah%C3%A7e_Sukru_Saracoglu_Stadium), mens Galatasary allerede har igangsatt byggingen av ny stadion som skal avløse det gamle Ali Sami Yen Stadium. Dette skal få navnet Aslantepe med 52,600 seter, planlagt ferdigstilt i høst (http://en.wikipedia.org/wiki/Ali_Sami_Yen_Stadium). At også Tyrkia er en seriøs kandidat er det ingen tvil om.

Jeg kan aldri tenke meg at Norge/Sverige får dette mesterskapet, og det er like greit.

storB

March 10, 2009, 14:56:57 PM #68 Last Edit: March 10, 2009, 15:00:31 PM by storB
Er jo ikke alltid sånn at størst er best??
Da hadde jo aldri østerikke sveits kunne avholdt em sist sommer, eller sør afrika det kommende vm??

Hadde det vert slik at størst er best, så hadde jo vm og em kun sirkulert mellom England - Spania - Tyskland....Målet er jo å fremme fotballen der det finnes ett minimum av fasiliteter
"Ojo er en stor mann, og idag spillte han mot to kvinnfolk" Mjelde etter RBK kampen.

krøvel vellevold

Quote from: storB on March 10, 2009, 14:56:57 PM
Er jo ikke alltid sånn at størst er best??
Da hadde jo aldri østerikke sveits kunne avholdt em sist sommer, eller sør afrika det kommende vm??

Hadde det vert slik at størst er best, så hadde jo vm og em kun sirkulert mellom England - Spania - Tyskland....Målet er jo å fremme fotballen der det finnes ett minimum av fasiliteter


Jo, men infrastrukturen må være på plass. Der har Norge/Sverige en fordel med at vi er moderne land der ting fungerer. Men ulempen er at logistikken til steder som Bergen, Stavanger og Trondheim er probematisk. Og spesielt til Bergen. Det er titusenvis av mennesker som skal forflytte seg til/fra Bergen i  forbindelse med kamp, og veiforbindelsen til omverdenen er flere steder bare ett eneste felt, og det er snakk om svingete og dårlige veier med smale tunneler. Og tenk dere trafikken mellom Bergen og Stavanger da! Hvis f.eks. England skal spille i Stavanger onsdag og i Bergen lørdag. Og så skal 50 000 engelskmenn (i tillegg til andre lands supportere, nordmenn, og den lokale trafikken som er der hver dag) med ferge fra Sandvikvåg til Halhjem... Togtransporten mellom Bergen og Oslo har kun én allerede overbelastet linje, så muligheten for masseforflytninger med tog er små. Trafikken mellom Bergen og Trondheim er også en utfordring. Hvor lang tid vil det ikke ta å reise Trondheim - Stavanger eller Bergen - Malmö?
Legg ned hele klubben!

Kjello

Nå står faktisk Bergen bedre til enn de andre mulige vertsbyene. På trafikk fra utlandet scorer Bergen nest høyest bak Oslo. På trafikk til og fra Oslo så scorer Bergen høyest. Som følge av kampoppsettet vil det ikke være særlig behov for trafikk mellom Bergen og Trondheim. Og Bergen - Stavanger scorer også høyest av de øvrige strekningene som ikke inneholder Oslo. Bergen stiller også sterkest når det gjelder lokaltrafikk. Dog går ikke rapportene spesifikt inn på til og fra stadion. Men med en stadion på 40 000 som NFF tydeligvis vurderer så er det vel uansett snakk om en ny plass.

storB

March 10, 2009, 16:59:08 PM #71 Last Edit: March 10, 2009, 17:05:30 PM by storB
Quote from: krøvel vellevold on March 10, 2009, 16:14:57 PM

Og så skal 50 000 engelskmenn (i tillegg til andre lands supportere, nordmenn, og den lokale trafikken som er der hver dag) med ferge fra Sandvikvåg til Halhjem



Skal ca 50 000 engelskmenn flytte på seg fra stavanger til bergen så må de jo ta forbehold for eksisterende kollektivtilbud. Ekstra turer i fleng hadde jo selvfølgelig inngått i dette, men de 50 000 må jo uansett ta hensyn til dette og spre seg over flere dager, alt ettersom det er ledige billetter. Over 2-3 dager så ville jo det tallet du skisserer bli spredd utover, og kompleksiteten i problemstillingen din ville vært mulig å løse. Flaskehalsen blir som du sier, fergesambandet, men det finnes løsninger på slikt. Må jo være økonomi i å leie større/flere ferger over noen korte em uker fra nærliggende områder
"Ojo er en stor mann, og idag spillte han mot to kvinnfolk" Mjelde etter RBK kampen.

krøvel vellevold

Quote from: storB on March 10, 2009, 16:59:08 PM
Quote from: krøvel vellevold on March 10, 2009, 16:14:57 PM

Og så skal 50 000 engelskmenn (i tillegg til andre lands supportere, nordmenn, og den lokale trafikken som er der hver dag) med ferge fra Sandvikvåg til Halhjem



Skal ca 50 000 engelskmenn flytte på seg fra stavanger til bergen så må de jo ta forbehold for eksisterende kollektivtilbud. Ekstra turer i fleng hadde jo selvfølgelig inngått i dette, men de 50 000 må jo uansett ta hensyn til dette og spre seg over flere dager, alt ettersom det er ledige billetter. Over 2-3 dager så ville jo det tallet du skisserer bli spredd utover, og kompleksiteten i problemstillingen din ville vært mulig å løse. Flaskehalsen blir som du sier, fergesambandet, men det finnes løsninger på slikt. Må jo være økonomi i å leie større/flere ferger over noen korte em uker fra nærliggende områder


Hvordan får man 50000 mennesker til å samordne seg slik at de fordeler trafikken jevnt utover?
Legg ned hele klubben!

krøvel vellevold

Quote from: Kjello on March 10, 2009, 16:42:49 PM
Nå står faktisk Bergen bedre til enn de andre mulige vertsbyene. På trafikk fra utlandet scorer Bergen nest høyest bak Oslo. På trafikk til og fra Oslo så scorer Bergen høyest. Som følge av kampoppsettet vil det ikke være særlig behov for trafikk mellom Bergen og Trondheim. Og Bergen - Stavanger scorer også høyest av de øvrige strekningene som ikke inneholder Oslo. Bergen stiller også sterkest når det gjelder lokaltrafikk. Dog går ikke rapportene spesifikt inn på til og fra stadion. Men med en stadion på 40 000 som NFF tydeligvis vurderer så er det vel uansett snakk om en ny plass.


Hæ? Mener du at trafikktallene fra Flesland (hvis det er det du snakker om) forteller noe om hvilken kapasitet man har til å frakte folk til og fra byen? Fleslands kapasitet er sprengt på en vanlig dag. Hvordan vil det bli hvis et tosifret antall tusener ekstra mennesker skal reise gjennom Flesland hver dag? Flesland har på ingen måte kapasitet til å ta unna all EM-trafikken i tillegg til den normale trafikken. Hverken veiene, toglinjene eller flyplassene har kapasitet til å håndtere trafikken til/fra Bergen i forbindelse med en EM-kamp.  Overnattingsstedene har ikke mulighet til å ta imot 60-80000 tilreisende. For i tillegg til de 40000 som skal se kampen, er det alltid mange uten billett som reiser i tillegg. Det dreier seg om folk som skal være med for festen sin del, eller f.eks. familien til folk som har billett til kampen. Andre EM-/VM-vertsland har motorveier og raske jernbaner med dobbeltspor. Her har man i beste fall tofelts vei, og nesten aldri dobbeltspor. Norge har de verste veiene i Europa, og togkommunikasjonene er også dårlige.
Legg ned hele klubben!

evis

Det er vel ikke sånn at lagene reiser mellom byene for hver kamp?
Kommer vel til å spille de fleste kampene sine på en arena, og semi-, bronse- og finalekampene blir spilt på hovedarenaen.

Yngve

Du ser alltid problem krøvel. Kvifor ikkje prøva å sjå litt positivt på ting for ein gongs skuld?

Ja, det blir ekstremt masse folk. Nei, infrastrukturen er ikkje dimmensjonert for dette i utgangspunktet. Folk må bu på dei utrulegaste plassar. Kvar minste hageflekk vert ein campingplass, kvar enda hybelrom vil bli leigd ut for tusenvis av kroner over den allereia horrrible prisen. Vanlege folk blir nok forhindra meir enn vanleg i å reisa rundt. Men det er berre for nokre veker. Det blir ein folkefest av dimmensjonar, med eit herlig kaos. Og det varar i to veker i Bergen. Det kjem me oss igjennom.

Og er det verkjeleg eit så stort problem, reknar eg med at du reiser ut av byen for den perioden, så er det problemet løyst og.

skinkerytter

Der det er hjerterom er det husrom.

storB

Quote from: krøvel vellevold on March 10, 2009, 18:59:51 PM
Quote from: storB on March 10, 2009, 16:59:08 PM
Quote from: krøvel vellevold on March 10, 2009, 16:14:57 PM

Og så skal 50 000 engelskmenn (i tillegg til andre lands supportere, nordmenn, og den lokale trafikken som er der hver dag) med ferge fra Sandvikvåg til Halhjem



Skal ca 50 000 engelskmenn flytte på seg fra stavanger til bergen så må de jo ta forbehold for eksisterende kollektivtilbud. Ekstra turer i fleng hadde jo selvfølgelig inngått i dette, men de 50 000 må jo uansett ta hensyn til dette og spre seg over flere dager, alt ettersom det er ledige billetter. Over 2-3 dager så ville jo det tallet du skisserer bli spredd utover, og kompleksiteten i problemstillingen din ville vært mulig å løse. Flaskehalsen blir som du sier, fergesambandet, men det finnes løsninger på slikt. Må jo være økonomi i å leie større/flere ferger over noen korte em uker fra nærliggende områder


Hvordan får man 50000 mennesker til å samordne seg slik at de fordeler trafikken jevnt utover?


Samordne seg?? Er f.eks alle tenkelige 20 000 transportmulighetene fullboket på dag 1, altså alle ferge,buss,taxi, leiebil osv. så vil de resterende 30 000 ikke ha en annen mulighet for transport enn å fordele seg ut over dag 2 og dag 3. Og spilles kampen (i vårt tilfelle Krøvel) på dag 4, så er det jo ikke noe problem!!!!
"Ojo er en stor mann, og idag spillte han mot to kvinnfolk" Mjelde etter RBK kampen.

olebrann3

ikke annet problem en at de må være lenger i stavanger fremfor å komme til herlige Bergen

Kjello

Quote from: krøvel vellevold on March 10, 2009, 19:11:34 PM
Quote from: Kjello on March 10, 2009, 16:42:49 PM
Nå står faktisk Bergen bedre til enn de andre mulige vertsbyene. På trafikk fra utlandet scorer Bergen nest høyest bak Oslo. På trafikk til og fra Oslo så scorer Bergen høyest. Som følge av kampoppsettet vil det ikke være særlig behov for trafikk mellom Bergen og Trondheim. Og Bergen - Stavanger scorer også høyest av de øvrige strekningene som ikke inneholder Oslo. Bergen stiller også sterkest når det gjelder lokaltrafikk. Dog går ikke rapportene spesifikt inn på til og fra stadion. Men med en stadion på 40 000 som NFF tydeligvis vurderer så er det vel uansett snakk om en ny plass.


Hæ? Mener du at trafikktallene fra Flesland (hvis det er det du snakker om) forteller noe om hvilken kapasitet man har til å frakte folk til og fra byen? Fleslands kapasitet er sprengt på en vanlig dag. Hvordan vil det bli hvis et tosifret antall tusener ekstra mennesker skal reise gjennom Flesland hver dag? Flesland har på ingen måte kapasitet til å ta unna all EM-trafikken i tillegg til den normale trafikken. Hverken veiene, toglinjene eller flyplassene har kapasitet til å håndtere trafikken til/fra Bergen i forbindelse med en EM-kamp.  Overnattingsstedene har ikke mulighet til å ta imot 60-80000 tilreisende. For i tillegg til de 40000 som skal se kampen, er det alltid mange uten billett som reiser i tillegg. Det dreier seg om folk som skal være med for festen sin del, eller f.eks. familien til folk som har billett til kampen. Andre EM-/VM-vertsland har motorveier og raske jernbaner med dobbeltspor. Her har man i beste fall tofelts vei, og nesten aldri dobbeltspor. Norge har de verste veiene i Europa, og togkommunikasjonene er også dårlige.

Chris*

Flesland skal etter planen utvides i god tid før EM.
Kapasiteten blir doblet i følge denne artikkelen: http://www.bt.no/na24/article682555.ece
en som venter på noe godt, venter ikke forgjeves!

Nightfox

Men det er fortsatt for lite.

CFD

At hurtigruta ikke er tatt med kan ha noe med den lange reisetiden. Hvem har lyst å tilbringe 4dager sammenhengende ombord på en båt når man tross alt har reist for å se fotball? Det er greit nok at hurtigruten er en fin opplevelse ,men det tar tross alt 3dager Bergen - Trondheim og 4dager Bergen-Bodø.

Transporten mellom byene burde ikke være noe problem med tanke på bergen og Stavanger. Infrastrukturen ligger jo klar hvis man skal tenke på at fjorden fortsatt eksisterer. Ekspressbåtene tømmes på et blunk og her er kapasiteten meget stor hvis man ønsker dette. At det hadde blitt litt ekstra jobb for en stakkars ferjebilletør pga begrenset kapasitet på strandkaien skal de kunne klare. Det tar ikke lange tiden å skrive ut en bilett med det bilettsystemet som er i bruk i Tide Sjø og Fjord1 (har kjennskap til begge).

kabelmann

Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

C@Bøe_79

Quote from: Nightfox on March 10, 2009, 23:46:20 PM
Men det er fortsatt for lite.


Men et kjapt regnestykke sier meg at da vil Flesland ha en kapasitet på 27 000 reisende pr dag...
Litt mer en de 6000-13 000 som nevnes over..
Bergen og Hansa til eg dør!!!!!

Vær med og støtt tifo-gruppen med noen kroner, kontonummer 3628.52.72631

C@Bøe_79

March 11, 2009, 03:20:31 AM #85 Last Edit: March 11, 2009, 03:22:20 AM by C@Bøe_79
Quote from: krøvel vellevold on March 10, 2009, 16:14:57 PM
Quote from: storB on March 10, 2009, 14:56:57 PM
Er jo ikke alltid sånn at størst er best??
Da hadde jo aldri østerikke sveits kunne avholdt em sist sommer, eller sør afrika det kommende vm??

Hadde det vert slik at størst er best, så hadde jo vm og em kun sirkulert mellom England - Spania - Tyskland....Målet er jo å fremme fotballen der det finnes ett minimum av fasiliteter


Jo, men infrastrukturen må være på plass. Der har Norge/Sverige en fordel med at vi er moderne land der ting fungerer. Men ulempen er at logistikken til steder som Bergen, Stavanger og Trondheim er probematisk. Og spesielt til Bergen. Det er titusenvis av mennesker som skal forflytte seg til/fra Bergen i  forbindelse med kamp, og veiforbindelsen til omverdenen er flere steder bare ett eneste felt, og det er snakk om svingete og dårlige veier med smale tunneler. Og tenk dere trafikken mellom Bergen og Stavanger da! Hvis f.eks. England skal spille i Stavanger onsdag og i Bergen lørdag. Og så skal 50 000 engelskmenn (i tillegg til andre lands supportere, nordmenn, og den lokale trafikken som er der hver dag) med ferge fra Sandvikvåg til Halhjem... Togtransporten mellom Bergen og Oslo har kun én allerede overbelastet linje, så muligheten for masseforflytninger med tog er små. Trafikken mellom Bergen og Trondheim er også en utfordring. Hvor lang tid vil det ikke ta å reise Trondheim - Stavanger eller Bergen - Malmö?



Lurer på hvordan England takler det når "plutselig" 50 000 skal fra Liverpool til Manchester?
Eller 50 000 "plutselig" skal fra Bremen til Frankfurt?
Eller når 50 000 "plutselig" skulle fra Basel til Bern?

Et fett hvor det er, ikke mange som har kapasitet til å frakte 50 000 mellom 2 byer innenlands på en dag imorgen...

Oppgave til Krøvel (eller den som vil ha den):

50 000 skal etter å ha sett Norge i em i Spania for flytte seg fra Zaragoza til Valladolid på en dag!
En kort avstand i et land med godt utbygget infrastruktur, er det gjennomførbart på en dag???

Bruk gjerne Barcelona til/fra  Zaragoza om dere vil istedenfor... (Barcelona er jo nest størst i Spania)
Bergen og Hansa til eg dør!!!!!

Vær med og støtt tifo-gruppen med noen kroner, kontonummer 3628.52.72631

Yngve

Infrastrukturen er ein heilt annan ute i Europa, så det er ikkje direkte samanliknbart. Men med eit EM så vil infrastrukturen verta monaleg oppgradert her i landet og. Naturlegvis.

Men det som er ekstremt viktig å merka seg i denne diskusjonen er det faktum at det i rapporten står om
QuoteKapasitet på eksisterende rutetilbud


Og sjølvsagt vil det verta pøst på med ekstra bussar, ekstra fly, ekstra båtar og ekstra ferjer der det er mogleg. Eit EM vert ein stor dugnad. Ein unntakstilstand i nokre veker, som både på lengre og kortare sikt vil gavna landet og byen.

krøvel vellevold

Mye å ta tak i her...

Svar til "Evis": De aller fleste lagene spiller i minst to byer i gruppespillet. Det er vel bare arrangørnasjonen som eventuelt spiller samme sted hver gang. Semifinalene blir spilt på to forskjellige arenaer, og ingen av dem trenger nødvendigvis være finalearena også. I EM 08 ble gruppe A spilt i Basel og Geneve, gruppe B i Wien og Klagenfurt, gruppe C i Zürich og Bern, og gruppe D i Innsbruck og Salzburg. Kvartfinaler, semifinaler og finale ble spilt i Basel og Wien.

I 2004 ble gruppe A spilt i Porto, Faro og Lisboa, gruppe B i Coimbra, Leiria og Lisboa, gruppe C i Guimaraes, Lisboa, Porto og Braga, og gruppe D i Aveiro, Porto, Lisboa og Braga. Kvartfinalene ble spilt i Lisboa (to stadioner), Faro og Porto. Semifinalene ble spilt i Lisboa og Porto. Finalen ble spilt i Lisboa, men ikke på samme stadion som semifinalen.

Svar til Yngve: Kaoset spiller ikke noen rolle for meg. Men for dem som har tenkt å reise mellom arrangørbyene, vil det nok det.

Svar til Kjello: Hva kapasiteten er på fly, tog og buss mellom byene i dag, har ikke noe å si for EM. Som noen sa; det vil jo utvides i forbindelse med EM. På den annen side så utnyttes kapasiteten på fly, tog og buss i stor grad til vanlig. EM-trafikken kommer ikke i stedet for men I TILLEGG til den vanlige trafikken. At kapasiteten er 5000 mellom den og den byen, betyr ikke at det er plass til 5000 fotballsupportere.

Ta trafikken Bergen - Stavanger som eksempel: Skal det forflyttes 40 000 engelskmenn fra Stavanger til Bergen i løpet av to dager, så må man f.eks. gjøre følgende: Leie inn 10 fly med kapasitet 130 pass. som går i skytteltrafikk mellom Bergen og Stavanger fra 06 til 00. Fra avgang Stavanger til ny avgang Stavanger vil det kanskje gå to timer. Ergo kan hvert fly ta 10 rundturer på en dag, 20 rundturer på to dager. Ganger man dette med 10 fly og 130 pass, så blir dette 26 000. Men hvor skal man få de 10 flyene fra? Midt under EM vil det jo trenges charterfly av mass for å bringe supportere fra hele Europa til Norge/Sverige, samtidig som at Bergen - Stavanger ikke vil være de eneste strekningene det vil være behov for fly under EM. At man kan chartre 10 fly bare for strekningen Stavanger - Bergen er jo rimelig optimistisk. Chartrer man i tillegg 20 ekspressbåter med plass til 250 (hvor man nå finner 10 ekspressbåter til utleie...) og disse bruker f.eks. 8 timer på en rundtur, så vil de kunne klare å ta 6 rundturer på to døgn. Altså 60 avganger x 250 pass. = 15 000. Da er vi der nesten. Men spørsmålet er om man virkelig kan chartre 10 fly og 10 ekspressbåter til å gå i skytteltrafikk i to døgn mellom Stavanger og Bergen - og om Sola og Flesland har kapasitet til å håndtere EM-trafikken som kommer i tillegg til den ordinære trafikken.

Og så har vi dette med hotellkapasitet: De der kalkylene Kjello har fått tak i er jo utrolig morsomme. Det står så fint at "dette løses slik:". Og så kommer det en lang liste over oppfinnsomme tiltak som utleie av f.eks. 10 % av alle fylkets hytter x 6 sengeplasser pr hytte, privat utleie til 12500 mennesker, osv. Og LIKEVEL mangler det overnatting til rundt halvparten av de som skal komme! Helt fantastisk! Skal disse 21000 - 52000 bo på gaten da? Jeg har ingen tro på at 10 % av fylkets hytteeiere vil leie ut hytten sin til vilt fremmede fotballsupportere. Og seks personer pr hytte er også ambisiøst. At 12500 mennesker får leie privat hjemme hos folk? Tror neppe det! Hvem faen har plass til å leie ut til en gjeng fotballfans hjemme hos seg? Kanskje det er 10 % av områdets kanskje 100 000 husstander. Hvis så mange som 1 % av disse igjen vil leie ut til vilt fremmede fotballfans, så sitter vi igjen med 100 utleiemuligheter og kanskje tre-fire personer pr utleier. Og hva vil de tilreisende selv? Det nytter ikke med hotellplass til 10 % av de tilreisende, hvis 80 % av de tilreisende egentlig ønsker hotell! Det nytter ikke med 100 000 plasser på camingplass, på Voss, i en hytte på Kvamskogen, i gjesterommet til en familie på Hjellestad, o.l., hvis de tilreisende ikke vil bo der!

Når det gjelder det med hotellkapasiteten, så forutsetter jo den også at samtlige hotellsenger leies ut til EM-relaterte gjester. I juni (når EM arrangeres) pleier jo hotellene i Bergen være fullbooket fra før av. Turister fra Japan og USA, samt forretningsfolk, vil jo komme som før - også under EM. Er det meningen at UEFA skal kjøpe opp alle hotellrom i god tid før turistene booker plass der?

Svar til Christian Bøe: Hvordan man klarer å flytte 50 000 mennesker fra Liverpool til Manchester eller fra Zaragoza til Valladolid? Vel, de har motorveier med 4-6 felt, og de har dobbeltspor på jernbanene. Her i Norge er det 1-2 felt på veiene mellom Sandvika/Drammen og Vågsbotn, og enkeltspor-jernbane nesten hele veien mellom Oslo og Bergen.
Legg ned hele klubben!


Nixon

Det er jo litt rart... Disse tallene som Krøvel så entusiastisk har regnet seg frem til må ha vært regnet frem og tilbake på av forhåpentligvis kompetente folk i og utenfor NFF. Likevel velger man (NFF med stor støtte fra klubber, byer, næringsliv osv) å søke fotball-EM. Snakker vi om en svært stor gruppe med idioter som har ledende verv i dette landet?
https://datesnow.life"]Actual Women[/URL]

CFD

March 11, 2009, 17:21:59 PM #90 Last Edit: March 11, 2009, 17:23:47 PM by CFD
Quote from: krøvel vellevold on March 11, 2009, 13:50:41 PM
Chartrer man i tillegg 20 ekspressbåter med plass til 250 (hvor man nå finner 10 ekspressbåter til utleie...) og disse bruker f.eks. 8 timer på en rundtur, så vil de kunne klare å ta 6 rundturer på to døgn. Altså 60 avganger x 250 pass. = 15 000. Da er vi der nesten. Men spørsmålet er om man virkelig kan chartre 10 fly og 10 ekspressbåter til å gå i skytteltrafikk i to døgn mellom Stavanger og Bergen - og om Sola og Flesland har kapasitet til å håndtere EM-trafikken som kommer i tillegg til den ordinære trafikken.


Jeg er helt enig i mye av det du skriver ,men hvorfor chartre inn ekspressbåter når man kan kjøpe? Jeg vet at Fjordprins og Solundir skal fases ut pga alderen, samt at mange andre båter kommer til å bli faset ut også i fremtiden. Disse båtene er mer enn 20år gamle, men bærer ikke preg av alderen. Prisen for noen slike eldre båter vil være rundt 8millioner (iflg en kilde). Spørsmålet er hvordan prisen for et tidscerteparti hadde vært for å fastsette leiekostnaden. Hvis man kjøper kunne disse blitt videresolgt som turistbåter etter at man feks river salongen på 2.dekk og lager et stort soldekk slik det er gjort på båter i Sognefjorden? Det er plass til mer enn 250kvadratmeter på toppen  av en slik katamaran. De kunne sikkert enten blitt satt i rute som turistferjer eller blitt solgt. Mange av båtene som opererer som turistferjer på sognefjorden er mer enn 30år gamle (Levetid 35-40år?) så her kunne man sikkert forhandlet seg fram et en avtale med et rederi. Uansett er ikke dette et problem fordi kapasiteten er så betydelig. Det tar under 30min å laste og losse en ekspressbåt, og 10min å losse for også reise tilbake til Stavanger/Bergen.

Nå ble dette litt off topic ,men det er null problem å skaffe til veie transportmidler på strekningen Bergen-Stavanger. BGO-TRD og OSL-BGO vil være værre å løse. Det vanskeligste blir uten tvil sengeplasser. Man kunne selvsagt leid inn cruiseskip som skulle ligge som hotelskip, men ingen vet hvor mye det vil koste å leie inn disse på et tidscerteparti i 2016. Det er MYE kaiplass ved Bergen Havn som kan brukes, men det spørs hvordan dette hadde blitt tatt imot internasjonalt.

Jeg håper at EM kommer til Bergen, men hotellkapasiteten kan bli tilnærmet umulig å løse. Ser Scenario 2 som det mest realistiske og selv PWC var klart mest positiv til eksempel 2.

Quote from: Nixon on March 11, 2009, 16:43:16 PM
Det er jo litt rart... Disse tallene som Krøvel så entusiastisk har regnet seg frem til må ha vært regnet frem og tilbake på av forhåpentligvis kompetente folk i og utenfor NFF. Likevel velger man (NFF med stor støtte fra klubber, byer, næringsliv osv) å søke fotball-EM. Snakker vi om en svært stor gruppe med idioter som har ledende verv i dette landet?


Hva sa de foran OL på Lillehammer? Det var mange skeptikere da også ,men det viser at selv små land kan avholde store ting. Nå kan ikke ting sammenlignes ,men det var skeptikere da og det er skeptikere nå. Det betyr ikke at det ikke kan gjennomføres.

krøvel vellevold

March 11, 2009, 18:34:31 PM #91 Last Edit: March 11, 2009, 18:36:03 PM by krøvel vellevold
Quote from: Nixon on March 11, 2009, 16:43:16 PM
Det er jo litt rart... Disse tallene som Krøvel så entusiastisk har regnet seg frem til må ha vært regnet frem og tilbake på av forhåpentligvis kompetente folk i og utenfor NFF. Likevel velger man (NFF med stor støtte fra klubber, byer, næringsliv osv) å søke fotball-EM. Snakker vi om en svært stor gruppe med idioter som har ledende verv i dette landet?

Men de har jo selv kommet frem til at det vil mangle 22000 - 52000 sengeplasser, selv etter ambisiøse prosjekter som at 5 % av bergens husstander skal leie ut plass i huset sitt, 10 % av hytteeierne skal leie ut til i snitt seks personer hver, at folk er villige til å bo mer enn 75 km unna, osv. Alle oppegående mennesker skjønner jo at de aldri vil få til de tingene. Spesielt ikke det med at 5 % av husttandene vil leie ut plass i hjemmene sine. Kunne kanskje gått hvis alle i bergensområdet hadde store eneboliger. Det har de ikke... Og som sagt: Hvor skal de sove de 22000 - 52000 som mangler en seng, selv om disse ambisiøse prosjektene mot all formodning skulle gå i boks?

Ser ut som holdningen er: "Hvis alle legger godviljen til, skal vi jaggu klare å skaffe overnatting for halvparten av dem som kommer. Bare 50000 vil være uten sengeplass. Dette klaffer perfekt, vi søker!"
Legg ned hele klubben!

Xminator

Langeland har bestemt seg for at vi ikke bør ha noe EM i Norge. Ihvertfall ikke Bergen. Han er vettskremt over hvor mye søppel 200000 engelskmenn kommer til å legge igjen på turen fra Stavanger.

krøvel vellevold

Legg ned hele klubben!

Nixon

Jeg tror ikke at Bodø rekker opp. Og er litt overrasket over at politikerne i Bergen legger så stor vekt på hva kulturministeren sier. Jeg tror det mer å være politisk korrekt enn en føring til NFF.
https://datesnow.life"]Actual Women[/URL]

krøvel vellevold

Quote from: Nixon on March 18, 2009, 21:42:55 PM
Jeg tror ikke at Bodø rekker opp. Og er litt overrasket over at politikerne i Bergen legger så stor vekt på hva kulturministeren sier. Jeg tror det mer å være politisk korrekt enn en føring til NFF.


Når det gjelder Giskes uttalelse om Bodø, så har jeg forstått det slik at den var mer på generelt grunnlag om at det var flott at også Nord-Norge var med i evalueringen. Men jeg er neiggu ikke sikker på om det blir slik. Se for dere diverse distriktsvennlige politikere som ikke har den minste innsikt i størrelsen og gjennomføringen av et arrangement som EM. "Klart Nord-Norge må være med!". Hadde Honningsvåg villet ha EM, så ser jeg for meg politikere som hadde ment at det var en skam hvis Honningsvåg skulle stå med luen i hånden igjen. For nå som Tromsø ikke fikk OL (som om de hadde fått det hvis kandidaturet hadde nådd avstemningen i IOC), så må jo selvfølgelig stakkars Nord-Norge få være med å arrangere EM i stedet. Uansett om det er Tromsø, Bodø, Honningvåg eller Røst som er Nord-Norges representant. Bare vent og se! Bodø kommer til å henge med i diskusjonen helt til det skal avgjøres definitivt, og det kommer til å bli et helvetes bråk hvis ikke Nord-Norge får være med denne gangen heller.

En annen ting jeg ser for meg, det er at hvis Oslo, Trondheim, Bodø og Bergen hadde blitt valgt, så hadde det blitt en helvetes sutring fra Stavanger. Og da har du det gående: "Eg kan godt sjønna at Bodø og Trondheim (eller Svolvær og Alta) ble valgt, men eg fatte ikkje koffår Bergøn blei valgt. Det sko jo så klart ha vore Stævængår! Me har jo hatt VM i sandvolleyball, så då e me goe nok for foball-EM også!" Husker griningen da Haukeland Universitetssykehus ble valgt som hovedsete for ett eller annet som sykehuset i Stavanger også ville ha. Og det var jo også grining da Bergen fikk Springsteen-konserten. "Koffår får ikkje me någe? Me e jo ein møje bedre konsertby!"
Legg ned hele klubben!

Kai-Olai

http://www.ba.no/sport/fotball/article4264044.ece

Bergen er ihvertfall klar på at de vil være en av arrangør-byene.. Spytter en mill inn i søkeprosessen..

Xminator

Vil ikke være med på EM. Kan ikke bare Bergen melde seg ut av Norge, kuppe oljen og melde Brann inn i det engelske ligasystemet? Vi har vunnet serien nå og CL kommer vi aldri til å se likevel.

Nightfox

Quote from: kabelmann on March 11, 2009, 00:46:26 AM
Quote from: Nightfox on March 10, 2009, 23:46:20 PM
Men det er fortsatt for lite.

Hvor stor må den være da?


Kapasiteten på flesland er pr dags dato sprengt, det kan jeg selv bekrefte. Under EM vil ikke vanlig flytrafikk stoppe opp heller. Det vil si at vi skal ha samme antall avganger PLUSS EM-trafikken.

For dem som lurte på hvordan man frakter 50 000 fra london (?) til manchester kan jeg si at den kjøredistansen er fergefri, greit å kjøre, greit å kjøre tog, greit å ta buss, greit å fly, med fire-fem flyplasser i london (spørsmålet er hvor mange det er i manchester), osv. Det er litt lettere å frakte 50 000 når det er 50 millioner der enn når det bor 4 millioner i hele landet. Kollektivtrafikken er som regel veldig godt utbygget da.

Spelaren

Quote from: Nightfox on April 15, 2009, 18:38:30 PM
det bor 4 millioner i hele landet.


Kan me ikkje begynne å sei 4,8 millioner?
Gå av.

Go Up