• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Talentarbeid

Started by Klaus_Brann, October 31, 2008, 12:33:12 PM

0 Members and 14 Guests are viewing this topic.

Go Down

krakra

Ingen Larsen med i EM. Han er som eneste Brannspiller tatt ut på nye U21. Totalt har vi fire spillere på de tre øverste aldersbestemte landslagene. Det er ikke spesielt imponerende med tanke på alle talentene vi har hatt de siste årene. To år i finalen av junior-NM. Ingen grunn til å være fornøyd med talentarbeidet ennå. Selv om mange unggutter har blitt tatt opp i stallen er det bare en som spiller fast.
Har sagt det før og gidder ikke legge ut så mye om det igjen. Mener problemet ligger hos a-laget. Utviklingsavdelingen gjør en god jobb med å forsyne oss med talenter, men vi foredler dem ikke veldig bra. De fleste ungguttene stagnerer endel når de kommer opp på a-laget

Hatleking

Det var heldigvis berre ei forgløyming av journalisten å ikkje skrive Haugen opp på nye U21. Han er heldigvis med. Artikkelen er oppdatert.

krakra

Det er bra. Uten at det forandrer all verdens på poenget.

Hatleking


krakra

May 22, 2013, 12:57:50 PM #4054 Last Edit: May 22, 2013, 12:59:23 PM by krakra
Dersom, hvis. Hvis alle har ruvende utvikling ja, men poenget er at unggutter som kommernopp på a-laget sjeldent visern noen voldsom utvikling. Utenom litt ekstra muskler.

Det du gjør er  jo bare å ramse opp talenter vi har. Det er ikke særlig relevant til det jeg sier. Jeg er enig i at vi har mange talenter, men syns ikke de utvikler seg noe særlig etter de tar steget fra utviklingsavdelingen.

Hatleking

Det treng ikkje vera nokon ruvande utvikling. Dei ligg svært godt an i forhold til dei andre på sitt alderstrinn. Som sagt er dei som kjem opp no resultat av talentsatsinga. Det blir urettferdig å bruke  spelarar som produkt av tidlegare ikkje-eksisterande talentpolicy som referansepunkt i forhold til korleis dei vil utvikle seg vidare.

krakra

May 22, 2013, 13:01:16 PM #4056 Last Edit: May 22, 2013, 13:04:24 PM by krakra

ostraume

I motsetning til krakra som skylder på klubben så skylder Larsen på seg selv: http://fotball.bt.no/landslaget/article280892.ece
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

krakra

Jeg snakker ikke om denne ene enkle saken, men et helhetsbildr hvor ungguttene ikke har noen særlig utvikling på annet enn fysikk etter at de blir tatt opp til a-laget

Hatleking


krakra

Du må gjerne fortsette å dra ut enkelttilfeller og unnskylde Brann, men ser du på alle ungguttenes utvikling etter at de fikk proffkontrakt er det ikke imponerende. Gjesdal har ikke vært proffspiller lenge nok til å bedømme hans utvikling som a-lagsspiller. Hvilke steg mener du Finne har gjort etter at han fikk proffkontrakt?

Nixon

Barmen føler seg "mye bedre" i år enn i fjor står det i BT i dag.
Men han bør ikke uttale seg om ting han ikke har peiling på.
Dette vet kraka mye bedre!:)

Spøk til side... Vi kan vel alle være enige om at utviklingen til noen av våre håpefulle ikke har gått så fort som vi kunne håpet på. Det kan sikkert være mange årsaker til det. Men at vårt til tider ikke helt velfungerende lag kan ha litt av skylden er vel ganske sannsynlig.

På en annen side må vi også ha i tankene at det ikke er normalt at alle disse skal bli faste TL-spillere.
https://datesnow.life"]Actual Women[/URL]

Nixon

Quote from: krakra on May 22, 2013, 13:50:29 PMHvilke steg mener du Finne har gjort etter at han fikk proffkontrakt?


Synes ikke du at han har utviklet seg noe som helst? Han er etter min mening mye mer involvert i spillet og er ikke bare en luremus i feltet. Han er blitt en mer komplett spiller slik jeg ser det.
https://datesnow.life"]Actual Women[/URL]

krakra

Vi har hørt mange som har følt seg bra, uten å vise det på banen. Selvsagt utvikler flere av ungguttene seg litt, men da med trykk på litt. Det tempoet utviklingen hos våre unggutter holder neppe hvis de skal bli toppspillere, og jeg syns ikke det mangler på talentet. Hver for seg man sikkert skylde på spilleren, men når det blir en regel istedenfor unntaket er det noe klubben må se på. Det blir neppe bedre av å late som at alt er som det skal være.

Deila er den beste hovedtreneren når det gjelder utvikling av unge spillere. Han har ytret flere tanker jeg søtter, men de to viktigste er i mine øyne at når man velger å gi en unggutt tillitt så må man stå for det valget og ikke vrake ham etter et par svake kamper(med mindre prestasjonene skyldes holdningsproblemer) og at det er viktig med en spillestil hvor spillerne kan vokse og utvikle ferdigheter.

dragn

May 22, 2013, 18:13:55 PM #4064 Last Edit: May 22, 2013, 18:29:12 PM by dragn
Og nettopp spillestilen/spillemønsteret vårt suger..

Ellers er det jo veldig vanskelig å se utvikling på spillerne pre/post sin entre på A-laget, da det kun er Haugen som spiller fast. Men for de som følger med på b-laget, så var det mye høyere nivå i fjor enn året før, så utvikling er det jo utvilsomt, men tvilsomt nok til å bli en god TL spiller...

Er det forresten bare meg som synes våre talenter ser litt puslete/tynn ut?

Xminator

Send ham til VIF så vi slipper å høre på maset mer.

krakra

Hvis du ikke ønsker å lese diskusjoner om talentarbeid blr du la være å klikke på tråder som heter Talentarbeid. Det vil vøre en start.

Klaus_Brann

Det er en forskjell på å ønske å lese om det, og at du skal mase om det i annethvert innlegg. Hakk i platen.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

krakra

Denne tråden heter jo talentarbeid, så det er naturlig at en høy andel innlegg i den omhandler talentarbeid;)

Klaus_Brann

Selvsagt, men man trenger ikke gjenta seg selv i det uendelige...
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Xminator

Så legg ned talentarbeidet da. La de spille seg gode nok til 3-årskontrakter andre steder. Og priser de seg ut, så gjør man som resten av det norske arbeidsmarkedet, henter polakker.

Jose Arrogantio

Ble stor suksess sist vi byttet en lokal gutt ut med en polakk, så kan være inne på noe der ;)

Klaus_Brann

Quote from: Jose Arrogantio on May 23, 2013, 13:36:46 PM
Ble stor suksess sist vi byttet en lokal gutt ut med en polakk, så kan være inne på noe der ;)


Lokal gutt?
Udjus er fra Kristiansand.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Jose Arrogantio

Byttet ut som i lot polakken ta plassen til Opdal.

krakra


Lasaron

Tren på langskudd

Gulløl

Leonardo Duré  er han bror til Kevin Duré  ?
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

dudo

Quote from: Gulløl on May 27, 2013, 11:14:02 AM
Leonardo Duré  er han bror til Kevin Duré  ?


For et navn! Vi må hente han med en gang, jeg driter i hvor god han er.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Lasaron

Quote from: Gulløl on May 27, 2013, 11:14:02 AM
Leonardo Duré  er han bror til Kevin Duré  ?


Ja.
Tren på langskudd

Lasaron

Tidligere i mai deltok Brann sitt G14-lag i en eliteturnering i Stavanger. 12 lag, deriblant Vard, Ulf, Viking, Bryne, Start og Bærum. Brann tok seg til finalen, men tapte der 1-3 for Viking.
Tren på langskudd

Lasaron

June 01, 2013, 08:13:31 AM #4080 Last Edit: June 01, 2013, 08:20:04 AM by Lasaron
Tren på langskudd

Lasaron

Tren på langskudd

Gepard

Ikke bra, Finne sender Norge i ledelsen mot Nederland. Er vel nokså mye talentspeidere på den kampen. Frykter Finne får et tilbud han ikke kan si nei til. For eksempel i Nederland.. Ajax neste ?

Klaus_Brann

Man kan si nei til alle tilbud. Hvis det er spilletid han er på jakt etter nytter det ikke å gå til f.eks. Ajax, hvis de skulle finne på å hente han.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Klaus_Brann

Grønner måtte ut med skade. Noen som vet med hva?
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

krakra

Quote from: Klaus_Brann on June 05, 2013, 19:38:29 PM
Man kan si nei til alle tilbud. Hvis det er spilletid han er på jakt etter nytter det ikke å gå til f.eks. Ajax, hvis de skulle finne på å hente han.
Han vil gå dit han får bedt utvikling. I Brann er det spilletiden som er viktig. Hos en av verdens største talentfabrikker er nok kravet til spilletid noe lavere

Klaus_Brann

Det er vel naturlig, men sjansen for å drukne i Ajax er selvsagt også mye større. Treningsmessig er det nok utvilsomt bedre utvikling der, men viktigheten av å spille kamper på høyeste nivå skal ikke undervurderes.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Hatleking

Quote from: Klaus_Brann on June 05, 2013, 21:44:42 PM
Det er vel naturlig, men sjansen for å drukne i Ajax er selvsagt også mye større. Treningsmessig er det nok utvilsomt bedre utvikling der, men viktigheten av å spille kamper på høyeste nivå skal ikke undervurderes.


Eg trur det blant anna er difor at U21 lukkast så godt. Mange andre lag har gode spelarar som har blitt trent opp i fantastiske fasilitetar, men våre har meir speletid i ein toppdivisjon frå yngre alder av. Det skal ein ikkje kimse over.

Klaus_Brann

Det er nok noe der ja, de fleste som spilte fra start i dag er vel TL-spillere...
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

krakra

I EM? Endel utenlandsproffer der.

Hatleking

Nyland, Semb Berge, Strandberg, Eikrem, Johansen, de Lanlay og Berget er alle TL-spelarar som var med på å rundspele eit israelsk lag som ikkje har vore nokon kasteball i andre kampar. Ja - når dei andre frå A-landslaget kjem, vil dei nok alle ta startplassar, men eg vil seie at dette viser at speletid i TL er svært god læring for folk heilt opp i 22-23 år. Manglande utvikling i TL for ein ung spelar, er ikkje lenger eit veldig godt argument for å reise ut.

krakra

Israel var ikke spesielt gode. Norge må heve seg flere hakk hvis de skal ta flere poeng i EM.
Eller er det helt sikkert en fordel for unge spillere å få mye matching i ung alder. Håper Skars også innser det.

Hatleking

Siste seks resultat for Israel:

http://puu.sh/39crA.png

Det er ikkje dårlege tal.


krakra

Det er ikke særlig gode tall heller. Virker helt middels. De er da rimelig åpenbart vår svakeste motstander dette mesterskapet

Hatleking

Quote from: krakra on June 05, 2013, 23:15:51 PM
Det er ikke særlig gode tall heller. Virker helt middels. De er da rimelig åpenbart vår svakeste motstander dette mesterskapet


Sjølvsagt, men eg ville berre fram til at Noreg spelte ikkje så bra berre fordi motstandaren var elendig. Det var han ikkje - sjølv om England og Italia sjølvsagt er betre.

Klaus_Brann

Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

ostraume

Quote from: krakra on June 05, 2013, 23:15:51 PM
Det er ikke særlig gode tall heller. Virker helt middels.


Enig. Middels. Men Norge rundspilte altså et middels europeisk lag på bortebane i mesterskap. Sterkt.
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

krakra

For oss sulteforede er vel kanskje det å rundspille, men jeg har sett dette U21-landslaget være mer dominerende mot bedre lag enn det der. Andreomgangen var jo ikke veldig god.

ostraume

Nei, men i andre omgang var Norge 10 mann.
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

Lasaron

Brann 2 ledet 2-1, motstanderne fikk en utvist, og Brann tapte 2-4. Tapte altså 0-3 mot 10 mann, på en måte. Det fikk meg til å tenke mer på noe jeg har tenkt på, som kanskje kan være et problem i Brann sin talentutviklingsstrategi.

Jeg har forstått det slik at man i kamper for Brann 2, Brann 3, turneringer osv har svært stort fokus på å spille på en utviklende måte. Det kan av og til føre til tap mot motstand som egentlig er litt dårligere men er mer kynisk og resultatorientert der og da. Dette er i og for seg greit, har jeg tenkt, så lenge lagene ikke rykker ned eller lignende.

Spørsmålene som reiser seg er: Skaper vi vinnere? Utvikler vi vinnermentalitet? Vinnerskaller? Risikerer vi å få opp i A-stallen svært begavede talenter, men med litt mindre vinnermentalitet enn gjennomsnittet?

Her gjelder det å finne balansen, eller finne en måte å få inn vinnermentaliteten på, samtidig som man ikke firer på de andre prinsippene.
Tren på langskudd

Go Up