• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Talentarbeid

Started by Klaus_Brann, October 31, 2008, 12:33:12 PM

0 Members and 10 Guests are viewing this topic.

Go Down

Hatleking

Han har òg spelt på begge sider sjølv om han primært er ein høgreback. Ein anvendeleg type som eg trur har eit meget bra potensial. Det er ikkje veldig mange gode backtalent her i landet.

Huff

Med riktig utvikling snakker vi fort Demir og Sævs backup neste år altså. Brann kan ikke tegne kontrakter med ele u-laget, men en må etterhvert forstå at de beste må signeres.

aleksanderhjelleseth

Skulle tro de hadde sine egene talenter i frankriket.

Tomas

Tviler Sævarsson er særlig hypp på en backuprolle, spesielt ikke med tanke på at kontraktsforhandlingene (ifølge BA) ikke har ført frem.

Dersom Brann punger ut lønn, bonuser etc. så vil det ei heller være særlig lønnsomt å ha islendingen på benken?

Kanskje klubben er avventende fordi det kommer talenter opp som kan gjøre en jobb om halvannet år eller lignende. Jeg ville hvertfall ikke signert spillere for dyre dommer om jeg ikke har planer om å bruke de.

Hatleking

Sævarsson kjem sjølvsagt ikkje til å bli backup med mindre han stivnar heilt. Vindenes derimot, kan kanskje allereie neste år bli backup. Får håpe at han får prøve seg litt i TL i år, gjerne i kampar som me allereie har avgjort og leiar til dømes 5-0 på.

Klaus_Brann

Ja, det skjer jo ofte at vi leder 5-0, så det blir nok en del innhopp for han.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Lasaron

Dette med Vindheim er både nitrist og gledelig. Nitrist hvis nok et stortalent forsvinner. Gledelig fordi det viser at Brann gjør noe enormt riktig i utviklingsarbeidet.

Det er selvsagt ingen som mener at hele u-stallen bør signeres, selv om noen liker å dra fram slike tåpelige påstander. Jeg har vel faktisk ikke foreslått å signere Vindheim, men det spørs om jeg har tatt feil. Han har iallfall vært blant de beste i over ett år, med debut for A-laget i cupen i fjor.

Kanskje de 4-7 beste i u-stallen rett og slett er like god som mye av bermen i eliteserien, bare med mye større utviklingspotensial? Kanskje det drives virkelig godt? Kanskje Brann må tørre å signere flere av talentene, og tidligere? At for fremtiden blir det ikke hentet spillere som Pusic, Soko og Nordkvelle, bare unge lovende som Demir, Drame og u-spillere, samt skikkelig skikkelig gode spillere?
Tren på langskudd

Klaus_Brann

March 25, 2013, 00:56:37 AM #3857 Last Edit: March 25, 2013, 00:59:46 AM by Klaus_Brann
Hvordan gikk det med Birkelund? Fikk han spille mot Zlatan & co?

Edit. Han fikk maks sitte på tribunen.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Xminator


Hatleking

Han har det jo vore snakk om lenge. Det er vel på tide at han tek steget no, ja.

osoerli

Er Vindheimen komen heim frå St.Etienne?
KUNSTGRAS ?? GLØYM DET !!

krakra

Da jeg så de fleste Brann2-kampene i 2010 syns jeg Kalve alltid viste bra ferdigheter, men aldri var spesielt dominerende. Har et inntrykk av at det har fortsatt. Han er alltid bra, men aldri dominant. Han har ikke tatt steget fra en bra Brann2-spiller. Om det skyldes at han ikke er ekstrem nok i ferdighetsregisteret, eller en mental greie er vanskelig å si, men han var jo det første talentet som gjorde seg bemerket fra Branns utviklingsavdeling, så det hadde vært morsomt om han slo igjennom.

Ellers er det positivt å se at de har fått raket sammen en spennende b-liste i år også. Til tross for at såpass mange fikk proffkontrakt i Brann og St. Etienne i fjor. Er vel et par til som kunne vært spennende å se på listen.

Gulløl

Quote from: osoerli on March 28, 2013, 17:51:49 PM
Er Vindheimen komen heim frå St.Etienne?


Nei han reiste sist mandag og blir i 2 uker.
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

Xminator

Kalve kan skylde på skadene om han ikke tar steget i Brann.

Klaus_Brann

Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Xminator

Det høres ut som en fornuftig løsning. Vanskelig å se hvorfor det er noe å kave seg opp over en slik regelendring.

Klaus_Brann

Veldig fornuftig, det hadde vært for dumt om vi skulle utvikle verdensstjerner gjennom å bryte med
"alle-skal-være-like-gode-tankegangen" vi har hatt i årevis her i Norge.
Du er rimelig trangsynt, evt. vrang, om du ikke klarer å se grunner til at mange 'kaver seg opp' over dette. At du er uenig er noe annet.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Jose Arrogantio

Det virker da ikke som det er "alle-skal-være-like-gode-tankegangen" som ligger til grunn for denne endringen. Den vil ha mer banespill for å utvikle individuelle ferdigheter, og da virker da denne regelendringen fornuftig for meg.

Reinhardnarbo

March 29, 2013, 15:03:58 PM #3868 Last Edit: March 29, 2013, 15:08:56 PM by Reinhardnarbo
Klaus_Brann:

Det virker for meg som at du prøver å være i mot NFF uansett hva. Denne reglen er jo for å utvikle ferdighetene til de yngre spillerne i landet. Hva er galt med den? Du har misforstått totalt hvis du tror det er fordi alle skal være like gode.

dudo

Det er en regelendring som utelukkende gagner de svakeste lagene. Personlig mener jeg at trening er beste middel for å greie å spille seg ut, ikke regulering fra sentralt hold ...
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Brann_ruler

Synes dette er en fin regelendring.

Det vil bli mer spill i kampene. Jevne lag vil fremdeles få intensitet og nerve. Når det er ujevne lag vil laget få anledning til å slå to pasninger før de mister ballen. Usikker på hvordan dette vil slå ut for de over 12, men for de under 12 år er alle regelendringene utelukkende positive.

dudo

Quote from: Brann_ruler on March 29, 2013, 16:27:49 PM
men for de under 12 år er alle regelendringene utelukkende positive.


... for de svakeste lagene, ja.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Xminator

Quote from: dudo on March 29, 2013, 16:17:48 PM
Det er en regelendring som utelukkende gagner de svakeste lagene. Personlig mener jeg at trening er beste middel for å greie å spille seg ut, ikke regulering fra sentralt hold ...


Det gjør neppe det gode laget noe vondt å måtte spille seg gjennom 11/9/7 motspillere istedenfor at han jævlig gode spissen deres stjeler ballen, går to steg og skyter på mål gjennom en hel kamp. En fornuftig regel for de yngste spillerene.

Superjack

Kjempeforslag! Som aktiv forelder i barnefotballen så skjønner jeg dette veldig godt. Når 6,7, 8 åringene står med presset omtrent oppe i motstanders keeper og bruker all innsats på å vinne ballen og så skyte på mål så blir det ingen utvikling av fotballspillere. Får kanskje 1-2 stk som er fryktelig flinke på gjennvinning og kjappe avslutninger, men 8 som totalt mister lysten, og ikke utvikler noen ferdigheter. Lagene jeg har vært involvert i har praktisert denne regelen i flee sesonger. Målet er å utvikle spill og passningsferdighetet, ikke pumpe skudd mot ett mål. Klart det er viktig å vinne kamper, men skader ikke å ha spillere som kan klare å vende av en mann og slå en passning også.
For dem som er uenig, ta en tur på en cup for aldersbestemte og se selv.
Brannsupporter.

Superjack

Quote from: dudo on March 29, 2013, 17:08:00 PM
Quote from: Brann_ruler on March 29, 2013, 16:27:49 PM
men for de under 12 år er alle regelendringene utelukkende positive.


... for de svakeste lagene, ja.


For de minste har dette som oftest ingen ting med beste lag å gjøre, men vel så ofte at det ene laget har 1 eller 2 spillere som er mer utviklet fysisk, og som bruker denne fordelen til å vinne kampene. Når det.betyr å stå 5 meter borte fra keeper, vinne ballen på utsparket og så skyte så tror jeg du skjønner grunnen.
Brannsupporter.

Klaus_Brann

Quote from: Reinhardnarbo on March 29, 2013, 15:03:58 PM
Klaus_Brann:

Det virker for meg som at du prøver å være i mot NFF uansett hva. Denne reglen er jo for å utvikle ferdighetene til de yngre spillerne i landet. Hva er galt med den? Du har misforstått totalt hvis du tror det er fordi alle skal være like gode.


Jeg har mye i mot NFF ja, men jeg er ikke negativ til dem hvis de faktisk kommer opp med gode forslag. Dessverre skjer det skjelden.
Da ser vi heeelt forskjellig på det. Er det ikke nettopp under press man blir tvunget til å forbedre ballspillet og teknikken sin? Det er en grunn til at futsalspillere har god ballkontroll og teknikk, og det er at de konstant er under press fra motspillere og må tenke før pasningen har kommet, fordi da har de en mann i ryggen med en gang.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Klaus_Brann

Quote from: Superjack on March 29, 2013, 23:46:38 PM
Quote from: dudo on March 29, 2013, 17:08:00 PM
Quote from: Brann_ruler on March 29, 2013, 16:27:49 PM
men for de under 12 år er alle regelendringene utelukkende positive.


... for de svakeste lagene, ja.


For de minste har dette som oftest ingen ting med beste lag å gjøre, men vel så ofte at det ene laget har 1 eller 2 spillere som er mer utviklet fysisk, og som bruker denne fordelen til å vinne kampene. Når det.betyr å stå 5 meter borte fra keeper, vinne ballen på utsparket og så skyte så tror jeg du skjønner grunnen.


Da får de bli bedre ballspillere i stedet, og så kan de spille ball forbi den store og sterke spissen til motstanderen.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

dudo

Over til noe helt annet: Jeg har akkurat somlet meg til å lese siste utgave av Josimar, hvor Jørgen Tjærnås, Kasper Wikestad og Eivind Bisgaard Sundet diskuterer seg frem til landets 20 beste spillere under 20. Finne er den eneste Brannspilleren som i det helt tatt blir nevnt  - og raskt avfeid som kandidat. "Mer smart enn god" og "Ser ut til liksom å ha flaksen på sin side" er det som nevnes. Litt snodig i et land som hyller Solskjær, men kanskje et hint om at vi fortsatt har en lang, lang vei å gå i Bergen? At talentene våre er langt fra den hyllen vi tror?
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Hatleking

Nei, på ingen måte. At diverse kommentatorar og 'fotballekspertar' avfeiar legg eg inga bekymring i. Kva slags autoritet har dei eigentleg?

krakra


dudo

Quote from: Hatleking on March 30, 2013, 00:03:06 AM
Nei, på ingen måte. At diverse kommentatorar og 'fotballekspertar' avfeiar legg eg inga bekymring i. Kva slags autoritet har dei eigentleg?


Lite autoritet. Kompetanse og ekspertise? Definitivt. Spesielt Jørgen Tjærnås har jeg veldig godt inntrykk av. Listen i rekkefølge:

Dæhli, Valon Berisha, Nielsen, Sakor, Hussain, Bytyqi, Valsvik, Veton Berisha, Rossbach, Elyounoussi, Selnæs, Svensson, Qaka, Ødegaard, Wikheim, Sander Svendsen, Anene, Aursnes, Stengel, Bersant Celina.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

krakra

Er noen av dem keepere?

Hatleking


dudo

Rossbach er keeper ja, og jeg stusset på Anene selv. Når det er sagt er det vanskelig å finne plass til andre Brannspillere enn Finne på den listen i mine øyne. Øvretveit er bra, men topp tyve under tyve? Nei.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

krakra

March 30, 2013, 00:37:03 AM #3884 Last Edit: March 30, 2013, 00:39:25 AM by krakra

Hatleking

Og så er det noko med alder. Sander Svendsen på Molde er rekna som eit svært stort talent, men han er trass alt berre 15 år. Ein som Finne er fleire år eldre, men har bevist gjennom utvikling at han er på rett veg. Han har jo scora  tre mål i TL òg.

Grønner kunne gjerne ha blitt teke med òg.

dudo

Joda, det er best nivå pdd, og i mine øyne ser det mer ut som en størst-talent-liste. Men jeg mener fortsatt den er egnet til å hele kaldt vann i årene våre, for det er jo ikke slik at spillerne våre ikke har fått spilletid på verken klubb- eller landslag. De er ikke hemmelige - selv om lite spilletid ofte kan virke å bygge oppunder myten om enormt talent.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Hatleking

Quote from: dudo on March 30, 2013, 00:43:04 AM
Joda, det er best nivå pdd, og i mine øyne ser det mer ut som en størst-talent-liste. Men jeg mener fortsatt den er egnet til å hele kaldt vann i årene våre, for det er jo ikke slik at spillerne våre ikke har fått spilletid på verken klubb- eller landslag. De er ikke hemmelige - selv om lite spilletid ofte kan virke å bygge oppunder myten om enormt talent.

krakra


Xminator

En gang skulle Gunnar Norebø bli norges beste fotballspiller... Også i følge "ekspertene".

Lasaron

Noe godt med at ingen Brannspillere er med, kanskje, kan være at interessen fra andre klubber ikke blir unødvendig stor.
Tren på langskudd

dudo

Nå er jo ikke dette noen offisiell liste i det hele tatt. Ei heller er den skrevet av noen som sitter med fasiten. Men det kan jo bety at vi er sedvanlig navlebeskuende her i Bergen når vi bedømmer våre egne talenter. Det er uansett en kommentar.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

krakra


Sindre32

Quote from: Klaus_Brann on March 29, 2013, 23:51:57 PM
Quote from: Superjack on March 29, 2013, 23:46:38 PM
Quote from: dudo on March 29, 2013, 17:08:00 PM
Quote from: Brann_ruler on March 29, 2013, 16:27:49 PM
men for de under 12 år er alle regelendringene utelukkende positive.


... for de svakeste lagene, ja.


For de minste har dette som oftest ingen ting med beste lag å gjøre, men vel så ofte at det ene laget har 1 eller 2 spillere som er mer utviklet fysisk, og som bruker denne fordelen til å vinne kampene. Når det.betyr å stå 5 meter borte fra keeper, vinne ballen på utsparket og så skyte så tror jeg du skjønner grunnen.


Da får de bli bedre ballspillere i stedet, og så kan de spille ball forbi den store og sterke spissen til motstanderen.


Jeg tror du har misforstått litt hva som er grunnen til innføringen av denne regelen. Hadde det ikke vært for sleipe trenere som bruker det å samle alle spillerne sine rundt keeperfeltet som et taktisk grep (blir vanskelig å spille seg forbi noen som helst hvis ballen aldri kommer ut fra straffefeltet, spiller ikke så stor rolle hvor gode ballspillere man er hvis man aldri får ballen), ville det nok ikke ha vært et tema. Selvsagt er det lite utviklende for begge lags spillere, da keepere i alderen 7, 8 og 9 år ofte vil ha problemer med å kaste eller sparke ballen over dem. Det blir altså mindre ballkontakt og mindre spill på alle uten denne regelen.

Opp til 12 år er kanskje litt i overkant, men likevel er dette en regelendring som innføres utelukkende for å forbedre spillernes ferdigheter.

Klaus_Brann

Ser dette, men keepere på 12 år klarer det, så det er i litt i overkant som du sier.
Man kunne kanskje heller latt dommerne ta dette på skjønn. Det var aldri et problem når jeg var liten og spilte fotball, og vi var elendige...
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Sindre32

Det var ikke et problem da jeg var liten heller, og vi pleide å tape tosifret. Det er nok noe som har vokst frem i løpet av de siste årene, og hvis det er et problem så er det jo fint om de tar grep.

Hadde de satt grensa på opptil 10 år gamle spillere ville det nok ikke ha vært noe problem, men for de på 12 blir nok regelen noe meningsløs.

Xminator

Det kunne vert intressant å se hvordan det hadde påvirket fotballen om utspark krevde at alle spillerene holdt seg på egen banehalvdel. Ser for meg at det måtte følges av en regel som fikk angriperen ut så kjapt som mulig (slik keeper nå haler ut tiden kunne angriper sluntret tilbake og halt ut tiden). Men det typiske tippeligautsparket mot Kovacs ville vert historie. Her måtte man spilt via forsvar mot en targetspiss i bevegelse. Så det er ikke umulig denne regelen hadde vert positiv også på seniornivå.

Christian

Det ville jo vært en gavepakke for lag som leder mot slutten av kampen. Først må motstander til  midtbanen og så opp igjen for å sette press på keeper som har trillet ballen utenfor 16-meteren og står og venter.

Xminator

Jeg kunne fortsatt tenkt meg å se hvordan det påvirket spillet på seniornivå. Jeg ser for meg at angripende lag får mer ro til å sette i gang spillet når de jager etter mål, og på den måten bidra til mer offensivt spill.

Nixon

https://datesnow.life"]Actual Women[/URL]

Go Up