• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Talentarbeid

Started by Klaus_Brann, October 31, 2008, 12:33:12 PM

0 Members and 12 Guests are viewing this topic.

Go Down

Christian

Lars Bakkerud er "-Dritt lei forståsegpåere som kritiserer talentarbeidet"

Han må jo i så fall elske oss, i alle fall mange av oss, som mener talentene våre er gode nok, men at Skarsfjord i for liten grad våger å bruke de.

Nixon

https://datesnow.life"]Actual Women[/URL]

vebo

Hvor kommer egentlig denne kritikken fra? Hvor er "fårståsegpåerne"? I summetonen og på forumer? Er det Tore Strand, som har spredd denne typen galle i alle år?

De må tåle å bli spurt uten at de skal blåse ut hver gang,
Tiocfaidh ár lá

krakra

Og tilsvaret til Bakkerud er jo et argument for kritikken som faktisk har kommet. Han sier at våre talenter et blant de beste i landet. Det er ikke akkurat et argument imot at de burde spille mer.

eivhelle

Quote from: krakra on August 30, 2012, 07:51:14 AM
Og tilsvaret til Bakkerud er jo et argument for kritikken som faktisk har kommet. Han sier at våre talenter et blant de beste i landet. Det er ikke akkurat et argument imot at de burde spille mer.

Nå er jo også litt at poenget til Bakkerud at man skal være litt mer tolmodig og ikke forvente at vi allerede i dag skal ha fått opp unge spillere som dominerer på A-laget. At vi har mange spillere som presterer glimrende i 2. div er det ingen tvil om. Spørsmålet er bare om de er like gode eller bedre enn de etablerte spillerene som vi elsker å kritisere når de ikke presterer.

Personlig synes jeg Skarsfjord kunne vært langt flinkere til å slippe til yngre spillere når etablerte spillere underpresterer, men jeg hører også til de uinnvidde som kun ser alt utenfra.

krakra

Men det er ingen som forventer at de skal dominere. Det er også en stråmann bygd opp av Brann. På lik linje med kritikken Bakkerud "svarer" på. Bakkerud sier at ralentene våre ikke står tilbake for noen i Norge og er på nivå med spillere som har prestert andre steder. Jeg er enig og syns de burde fått flere sjanser til å prestere i Brann.

Huff

Enig med Bakkerud, våre talenter står ikke tilbake for noens andre. Problemet er at talentene får spille i disse klubbene vi ikke står tilbake for. Bakkeruds kritikk kan således sies å slå tilbake på sjefen hans: Skarsfjord.

Kjell249

Mye bra som kommer frem i artikkelen. Tålmodighet er viktig og noe veldig viktig som kommer fra  spilleutvikleren til Viking:

"- Det vil alltid være opp til treneren hvem som spiller, men vi må lage så gode spillere at A-lagstreneren ikke er i tvil. Er de gode nok, så er de med, sier Olsen. "

Jeg har sagt det lenge, er du god nok så får du spille. Ferdig arbeid!! Nøkkelen er at A-lagstreneren ikke skal være i tvil.
Chuck Norris and Superman once fought each other on a bet. The loser had to start wearing his underwear on the outside of his pants.

krakra

Ja, du har sagt det oenge. Uten at det blir mer sant av den grunn. Noe Barmen/Fakiri er et klsrt og tydelig signal på

Christian

Våre eldre, rutinerte spillere dominerer jo knapt nok, så å forvente at våre unge talenter skal gjøre det er jo ikkje et tema en gang. Det vi forventer er at de skal få sjansen til å vise seg fram - spesielt når det er tynt i rekkene og alternativene som holder de ute av laget langt fra imponerer og dominerer.

Men her tror jeg de fleste av oss er enige.

krakra

Det er da fortsatt noen som tror at "Er du god nok er du gammel nok" gjelder og at det ikke er noen ulempe what so ever å være ung og lokal i Brann.

Utmedsnolken

Nå ser vi resultatet av at Brann fjernet ydmyk som en av kjerneverdiene og erstattet det med offensiv
"og der snubler Sæternes igjen"

ostraume

Bakkerud sier han er "dritt lei av forståsegpåere" som kritiserer Branns talentarbeid før arbeidet får tid til å bære frukter.

Her sier jo og Bakkerud at arbeidet enda ikke har hatt tid til å bære frukter, og at det er snakk om et perspektiv på 1-3 år.
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

Utmedsnolken

For ett år 2015 kommer til å bli. Både talenteksplosjon og ett brann helt i toppen.
"og der snubler Sæternes igjen"

krakra

Ja. Utrolig enkel måte å unngå kritikk på. "Dustemikler, vi skal ikke være god ennå. Det kommer senere".
Og folk biter på.

Markmus

At Lars Bakkerud har denne tidsrammen for at talentene skal bli gode har jeg full forståelse for, men ikke når det gjelder A-laget.
Ka du ve?

Lasaron

Quote from: Kjell249 on August 30, 2012, 08:53:53 AM

Jeg har sagt det lenge, er du god nok så får du spille. Ferdig arbeid!! Nøkkelen er at A-lagstreneren ikke skal være i tvil.


Direkte feil. Det er et faktum at Kristoffer Larsen var bedre enn Labukas, og hadde et mye større potensiale. Likeså med Grønner vs Grorud/Kalvenes og Barmen vs Fakiri/Nordkvelle på DM
Tren på langskudd

ostraume

Quote from: krakra on August 30, 2012, 09:42:14 AM
Ja. Utrolig enkel måte å unngå kritikk på. "Dustemikler, vi skal ikke være god ennå. Det kommer senere".
Og folk biter på.


Forsåvidt enig med deg at den er for enkel den der.

Poenget mitt, og der er nok du uenig, er at 17-åringer neppe presterer på godt TL-nivå. La disse talentfulle 17-åringene bli 20 før hylekoret om fast plass tar av.
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

krakra

Larsen og Haugen er 20, Barmen er 19, Grønner er 18(og det finnes flere 18-åringer som er rimelig bra i TL), bare Finne er 17 og det er ingen som mener han bør spille fast. Når Barmen og Haugen blir forbigått av en såpass dårlig apiller som Fakiri, sammen med en OM er det ikke mye håp om at "17-åringene" vil spille fast om tre år heller. Da trengs det en holdningsendring hoa hovedtreneren. Det er først og fremst det kritikken går ut på. Ikle at 17-åringer ikke herjer i TL

Nixon

Nei, Skarsfjord er for dårlig til å slippe til ungdommen. Det kan vel de fleste av oss være enige i.

Og f.eks.  Finne ser ikke ut til å ta sjansen på at det endrer seg kan det virke som. Spissen og hans entourage "skal ennå ikke på langt nær være overbevist om at Brann er riktig utviklingsarena" for han. Sitat BT. Magefølelsen min sier at han ikke blir.
https://datesnow.life"]Actual Women[/URL]

Tapeten

Slik Bakkerud fremstiller saken kan det se ut som om Brann aldri tidligere har hatt noen ungdomssatsning og at hvorvidt talentene får slippe til derfor er en helt ny problemstilling. Men de av oss som er gamle nok til å huske lengre enn til fjorårssesongen vet jo at ikke dette stemmer, og at ting snarere ser ut til å være som de har vært de siste tiårene.

I 2002 f.eks, Brann havnet på kvallik, juniorene (med Erik Mjelde, vel?) vant NM. Stadion ropte på juniorlaget mens seniorene leverte begredelig. Hva skjedde? Ikke stort. For at talentene skal bli anerkjent som gode nok ser det ut til at de først må levere varene hos en annen tippeligaklubb. Er de gode nok er de med høres jo fint ut, men spørsmålet man må stille er hvordan talentene skal kunne bli gode nok. Hvis man velger å tro at bare talentene får spilt nok kamper i 2. divisjon så vil de plutselig kunne være nøkkelspillere for a-laget så kan man jo bare kjøre på som før. Mer nærliggende (og mer inntektsbringende om man ønsker å tjene penger på salg) vil være å matche de beste gjennom a-laget mye tidligere, selv om de ikke kan forventes å prestere som nøkkelspillere fra dag 1.

Huseklepphistorien er et godt eksempel, Barmen ser ut til å være det nå. Barmen leverte solid da han fikk sjansen frem til skaden, hva som har skjedd i ettertid er et mysterium. Når Fakiri blir foretrukket blir det nesten parodisk. Talentene må matches på toppnivå selv om de ikke er ferdigslipte diamanter.
-*Space is the place*--

Ricky

Magefølelsen min sier at det ikke nødvendigvis er så ille om Branns talenter får seg noen år hos akademier i Nederland eller den slags. Er vel ikke helt utenkelig at de returnerer til Bergen som bedre fotballspillere etter et par år. Samtidig tvinges de til å fokusere 100% på fotballen i en kritisk fase av karrieren; den hvor man må velge mellom toppidretten eller å teste ut nattelivet sammen med kompisene.

krakra

Tror de har utesteder i Rotterdam og;)

ostraume

Quote from: krakra on August 30, 2012, 12:10:18 PM
Larsen og Haugen er 20, Barmen er 19, Grønner er 18(og det finnes flere 18-åringer som er rimelig bra i TL), bare Finne er 17 og det er ingen som mener han bør spille fast.


Når det gjelder Barmen er vi enig. Merkelig at han er blitt forbigått i det siste. '

Haugen fikk sjansen i vår, og var blant de verste på et elendig lag. Larsen tar ikke sjansene på a-laget og jeg synes han få med før han skal få vesentlig mer spilletid. Grønner er en 18 år gammel midtstopper og bør matches meget forsiktig.
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

krakra

Så din definisjon på denne tålmodigheten som er så viktig er seks kamper på et elendig lag så er det slutt? Haugwn har hatt gode innhopp i sommer. Både mot Odd, Stabæk og Odd(ja, igjen) var han en forsterkning. Larsen trenger tydeligvis å spille på seg selvtillit. Litt som Demir som har begynt å prestere etter en elendig start. DER snakker du tålmodighet forresten. Ga vi ille ga opp ham etter seks kamper. Selv om mange ønsket det. Stemmer at Grønner er en ung midtstopper, men han klarer nok fint å spille noe minutter her og der

ostraume

Jada, noen minutter for Grønner lever jeg med.

Var det ikke 5-6 kamper og så fortjent vraking du selv mente var det rette med tanke på Haugen? At han nå kan spille seg inn igjen på laget ser jeg kun på som positivt, men det er soleklart at han aktivt spille seg ut av laget i vår.

Når det gjelder Demir så profiterer han på å være kjøpt inn og at alternativet er Kalvenes (skadet) eller Fakiri. Tøffere for Larsen som konkurrer med Askar,  som var vårens komet, og Bentley, som har vært en av våre beste i hele år.
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

krakra

Quote from: ostraume on August 30, 2012, 13:24:15 PM
Jada, noen minutter for Grønner lever jeg med.

Var det ikke 5-6 kamper og så fortjent vraking du selv mente var det rette med tanke på Haugen? At han nå kan spille seg inn igjen på laget ser jeg kun på som positivt, men det er soleklart at han aktivt spille seg ut av laget i vår.

Når det gjelder Demir så profiterer han på å være kjøpt inn og at alternativet er Kalvenes (skadet) eller Fakiri. Tøffere for Larsen som konkurrer med Askar,  som var vårens komet, og Bentley, som har vært en av våre beste i hele år.
Jeg har ingenting å si på at Haugen ble vraket, men nå som han begynner å vise form igjen bør ikke vårens kamper telle så mye. Spesielt ikke med dagens midtbane, hvor veien inn på laget burde være veldig kort.(selv om jeg tror den burde  vært lengre med Barmen på laget). Vi trenger kreativitet og offensive pasninger på midten, så enten Barmen eller Haugen burde egentlig være bankers. Ellers skal Skars ha sin kred for kampene han ga Haugen. Men det er faktisk det eneste snevet av tålmodighet jeg har sett fra ham mot ungguttene våre. Ellers er tålmodighet til talentene bare en frase han bruker når han unnskylder spilletiden.

Demir profiterer helt klart på å bli kjøpt. Poenget var bare å vise til hva virkelig tålmodighet er, og hvor stor forskjell det kan gjøre. Fakiri som holder Barmen og Haugen ute av elveren forresten?

Nixon

https://datesnow.life"]Actual Women[/URL]

krakra

Det bør de, men Florø skal ikke undervurderes. De har et veldig sterkt juniorlag og de knuste Molde i forrige runde.

TheRock

Quote from: dudo on August 30, 2012, 02:13:53 AM
Skars lokker Finne med å få sitte på benken til helgen. Det er da noe, og iallefall et tegn på at man ikke anser han som tapt.

Finne dropper benken for å sjekke forholdene i Nederland:

http://fotball.bt.no/eliteserien/article248527.ece

Xminator

Da får man ta konsekvensen av det og heller hente en 21-åring som har lyst til å spille for oss. Det gir like mange talentpoeng frem mot 2015.

aleksanderhjelleseth

Ja det ser desverre ut som han glipper for oss. Men det kommer andre....

Gepard

Tror Finne gjør en gigantabbe om han drar til holland nå, det er kort vei til spissplass i Brann, dersom nå Huseklepp og Ojo spilles som et spisspar, da e r Finne førstemann i køen. Aldri i verden om han får samme posisjon i Eresdivise, der er det enormt mange spillere med samme kvaliteter som Finne, og tror han får det enormt tøft med å etablere seg. Særs dårlig rådgivning fra politimannen og Lillejord.

Utmedsnolken

evt så er han redd for at Brann henter inn en fra Uzbekistan som alltid blir prioritert foran ham uansett.
"og der snubler Sæternes igjen"

Hatleking

'-   Etter at Roald Bruun-Hanssen ble koblet inn i saken, har Brann opptrådt meget profesjonelt og ryddig. Men det er for tidlig å konkludere med hva Bård velger, sier Lillejord.'

Trur kanskje det er på tide å avvikle forummytene om at Bruun Hansen ikkje har kompetanse?

kabelmann

Nå er det store muligheter for at han kan få godt med spilletid mot Molde og så velger han å reise til Nederland. Jaja, han er i det minste ikke ute etter stjerner i margen.
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

The Boss

Brann leder 2-0 mot Florø etter 15 min, lover bra dette :-)

revert


The Boss


Spelaren

Quote from: Hatleking on August 30, 2012, 16:24:01 PM
'-   Etter at Roald Bruun-Hanssen ble koblet inn i saken, har Brann opptrådt meget profesjonelt og ryddig. Men det er for tidlig å konkludere med hva Bård velger, sier Lillejord.'

Trur kanskje det er på tide å avvikle forummytene om at Bruun Hansen ikkje har kompetanse?


Ja, han var egentlig ein velsignelse for klubben. Tidenes beste sportslige leder, operativ leder, strategisk controller og daglig leder.

Angående Finne som prioriterer eit besøk i Nederland framfor benken til A-laget (ein utenlandstur eg antar eit interessert nok lag kunne ha tilpasset bedre), så velbekomme.   ::)
Gå av.

Gulløl

2-3. Jevnt og spennende. Blir det ekstraomganger ved uavgjort og deretter straffespark ?
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

Kalinkasvingen

Blir litt tabloid å skrive at han dropper Brannbenken for tur til Nederland. Var vel bare om han skrev under at han skulle få være med på benken. Og underskrive vil han jo åpenbart vente med.

Gulløl

August 30, 2012, 18:15:29 PM #3242 Last Edit: August 30, 2012, 18:26:09 PM by Gulløl
 2-4. Kampen er ferdig. Brann er klare for semifinalen i junior-NM  :) :)


Bård Finne var sentral i denne seieren. Han fikk et mål pluss en assist. I tillegg gjorde han forarbeidet der Florø gjorde selvmål. Synd om vi mister dette talentet.
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

Belfort

Quote from: Gulløl on August 30, 2012, 18:15:29 PM


Bård Finne var sentral i denne seieren. Han fikk et mål pluss en assist. I tillegg gjorde han forarbeidet der Florø gjorde selvmål. Synd om vi mister dette talentet.


Utrolig synd men veldig forståelig

Falkman

August 30, 2012, 18:59:09 PM #3244 Last Edit: August 30, 2012, 19:00:59 PM by Falkman
Quote from: Belfort on August 30, 2012, 18:38:17 PM
Quote from: Gulløl on August 30, 2012, 18:15:29 PM


Bård Finne var sentral i denne seieren. Han fikk et mål pluss en assist. I tillegg gjorde han forarbeidet der Florø gjorde selvmål. Synd om vi mister dette talentet.


Utrolig synd men veldig forståelig

Nixon

http://www.brann.no/news/article/zdqolyxi89ko1x4nbokf1ooqc/title/finne-avgjorde-etter-pause

Det bør vel være god mulighet hjemmebane i semien. Og en god mulighet for at vi kan mobilisere litt folk på en sånn kamp?
https://datesnow.life"]Actual Women[/URL]

Lasaron

Jeg spør fordi jeg ikke vet: Spisser som har scoret mye mål på diverse u-landslag, men som ikke har slått til, profiterte de på god fysikk?
Tren på langskudd

Klaus_Brann

Quote from: Markmus on August 30, 2012, 09:55:25 AM
At Lars Bakkerud har denne tidsrammen for at talentene skal bli gode har jeg full forståelse for, men ikke når det gjelder A-laget.


Ja, det er selvfølgelig forståelig og tid skal de få. A-laget har vel hatt 104 år nå, så det er på tide at de blir bra snart.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

dudo

http://sulia.com/channel/soccer/f/c03b5f9f-bc37-45c4-87d6-71268f3cdb3d/?source=twitter

En litt jalla oversikt fra OptaNor over hvilke lag som lar de yngre slippe til, og i hvor stor grad de starter. Igjen er vi på bunnplass.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

storB

Quote from: dudo on August 30, 2012, 21:34:50 PM
Igjen er vi på bunnplass.


Stabæk er soleklar vinner på den listen, enough said ;)
"Ojo er en stor mann, og idag spillte han mot to kvinnfolk" Mjelde etter RBK kampen.

Go Up