• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Talentarbeid

Started by Klaus_Brann, October 31, 2008, 12:33:12 PM

0 Members and 16 Guests are viewing this topic.

Go Down

aleksanderhjelleseth

Ja hvorfor ikke, en posisjon til en urutinert spiller, av 11. Det må da gå ann, rotasjon på hvem som får spiller.

eivhelle

Strømsgodset er av mange trukket frem som eneren i Norge på å gi tillit til unge spillere, så jeg kikket litt på statistikken for å sammenligne Brann og Godset.

Brann har en A stall på 24 spillere der man også har regnet med Kalve,Skaanes og Finne som ikke har A kontrakt. 8 av spillerene er 20 år eller yngre og alle bortsett fra Kalve og Skaanes har fått innhopp i tippeligaen i år.

Godset har en A stall på 28 spillere. De har 6 spillere i alderen 20 år eller yngre og 4 av disse har fått sjansen til innhopp i tippeligaen.

Ellers har Godset 7 spillere som er under 23 og eldre enn 20 (21-22 år) som har spillt de fleste av kampene. For Brann er det bare Demir (22 år) som er i samme gruppe. Det er her den store forskjellen på Godset og Brann ligger. Kjernen i Godset si første 11'er er i alderen 21-24 år supplert med 4 spillere i alderen 29-34. Brann sin første 11'er består av 4 spillerer i alderen 22-23 år, 6 i alderen 26-27 år og en på 31 år.

Jeg kan ærlig talt ikke se at Godset har noen bedre ungdomsprofil enn Brann. De har mange etablerte spillere i aldrene 21-22 mellom annet Johansen, Konradsen og Diomande som de har hentet fra andre klubber og ikke nødvendigvis har utviklet selv.

krakra

Hva hjelper det å ha mange unge i stallen når de ikke får spille? Og nei, å få to-tre innhopp på rundt 20 minutter tilsammen er ikke å få spille.
Spillerne i Godset på 20-23 er jo spillere som fikk tillitt for flere år siden. Noe som begynner å lønne seg nå. I Brann er det ingen norske spillere under 23 som har tillit hos Skarsfjord. Vi er totalt avhengige av store skadeproblemer for at de kal få spiløe. Da er det noe galt

eivhelle

Hele poenget mitt er at Godset gav de yngre spillerene tillit for noen sesonger siden og at de er nå etablert. Men hva med neste generasjon? Statistikken for dette året viser at Brann er langt bedre enn godset med å slippe til spillere yngre enn 21 år. De har også en stall med færre gamle spillere enn det Godset har noe som gjør at veien frem til spilletid er kortere i Brann.

krakra

Langt bedre og langt bedre. Vi er rimelig dårlige på spilletid til spillere under 21 år. Ellers har Godset aldri fått skryt for å utvikle egne talenter, men hente unge spillere fra andre klubber og videreutvikle dem.

Hatleking

Quote from: krakra on August 19, 2012, 11:56:18 AM
Hva hjelper det å ha mange unge i stallen når de ikke får spille? Og nei, å få to-tre innhopp på rundt 20 minutter tilsammen er ikke å få spille.
Spillerne i Godset på 20-23 er jo spillere som fikk tillitt for flere år siden. Noe som begynner å lønne seg nå. I Brann er det ingen norske spillere under 23 som har tillit hos Skarsfjord. Vi er totalt avhengige av store skadeproblemer for at de kal få spiløe. Da er det noe galt


Kwarasey, Konradsen, Johansen, Madsen, Vilsvik osv osv er innkjøpt. Kor mange der er eigenproduserte? Eg tek sikkert feil, men kjem berre på Sætra og kanskje Keita viss ein skal vera veldig snill.

krakra

Ingen har påstått at Godset er gode på egenprodusering av spillere. Tvert imot. De har fått mye skryt for å være dyktige på videreutvikling av talenter fra andre klubber.
Brann er ikke god på noen av delene

Hatleking

Brann visar då tydelege prov på at det er god talentutvikling - noko anna er då feil. Grønner, Barmen og Finne er då store talent som snart er i fasa der ein må sjå på videreutvikling. Brann har ikkje kome så langt med det kullet, og me får sjå korleis videreutviklinga av dei går.

krakra

Brann har ikke en eneste egenutviklet spiller i førsteelveren. Kun en videreutviklet. Det er ikke prov på å være god

Lasaron

Jeg har jo gjort det klart at jeg er kritisk til Skarsfjord når det gjelder talenter. Men ser vi på totalen når det gjelder Brann som talentutviklerklubb, så må vi begynne med 93-kullet. Det er nok det første kullet der Brann har vært i Norgestoppen. 94-kullet er trolig det beste i hele landet. 95-kullet lover også bra.

Det er litt tidlig å konkludere når det første skikkelig gode kullet fortsatt er juniorspillere.
Tren på langskudd

posemedsnopi

Quote from: krakra on August 19, 2012, 11:56:18 AM
Hva hjelper det å ha mange unge i stallen når de ikke får spille? Og nei, å få to-tre innhopp på rundt 20 minutter tilsammen er ikke å få spille.
Spillerne i Godset på 20-23 er jo spillere som fikk tillitt for flere år siden. Noe som begynner å lønne seg nå. I Brann er det ingen norske spillere under 23 som har tillit hos Skarsfjord. Vi er totalt avhengige av store skadeproblemer for at de kal få spiløe. Da er det noe galt


Er det helt utenkelig at talentene i Brann ikkje er gode nok til å forsvare mer spilletid?


krakra


dudo

Quote from: posemedsnopi on August 19, 2012, 16:28:08 PM
Quote from: krakra on August 19, 2012, 11:56:18 AM
Hva hjelper det å ha mange unge i stallen når de ikke får spille? Og nei, å få to-tre innhopp på rundt 20 minutter tilsammen er ikke å få spille.
Spillerne i Godset på 20-23 er jo spillere som fikk tillitt for flere år siden. Noe som begynner å lønne seg nå. I Brann er det ingen norske spillere under 23 som har tillit hos Skarsfjord. Vi er totalt avhengige av store skadeproblemer for at de kal få spiløe. Da er det noe galt


Er det helt utenkelig at talentene i Brann ikkje er gode nok til å forsvare mer spilletid?




Jeg synes da både Barmen, Finne og Grønner har vist at de ikke skaper panikk ved sin inntreden, og kan følgelig være vel så gode bytter inn i kamper hvor vi leder som Mjelde, Grorud eller Tadas Labukas. Det er ikke snakk om at folk på død og liv skal starte kamper, men at de kan få minimum 20 minutter nå og da går HELT fint. Såpass bra er de.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Hatleking

Mjelde blir satt innpå på DM for å få taklingsstyrke på midten. Det har verken Barmen eller Haugen.

dudo

And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Hatleking

For Ojo? Sjølv om han kan bli byta inn for Ojo, vil det ikkje seie at han blir spiss. Fleire rokkeringar skjer, og han går ned som DM.

krakra

Vi trenger ikke Mjeldes "taklingsstyrke" på slutten av hver eneste kamp. I kveld er verken Finne eller Grønner med i det det hele tatt

Hatleking

Kven skulle Finne og Grønner byta med då?

krakra

Fakiri, Larsen, Wangberg f.eks.

dudo

Quote from: Hatleking on August 19, 2012, 16:46:51 PM
For Ojo? Sjølv om han kan bli byta inn for Ojo, vil det ikkje seie at han blir spiss. Fleire rokkeringar skjer, og han går ned som DM.


Jojo, men poenget er at 3-0 er en gylden anledning til å gi noen av de mindre rutinerte sjansen. Jeg også fikk med meg formasjonsendringen, takk.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

storB

Hvorfor er det så viktig at Grønner på død og liv skal starte på benken? Han spillte kamp på torsdag, samt det kan v
ell også tenkes at Wangberg har vært bedre på trening sist uke? Hvorfor Finne ikke er på benken er dog rart, kanskje han og trenger hvile etter torsdagen? Begge to skal uansett også spille kamp imorgen borte mot Jerv.
"Ojo er en stor mann, og idag spillte han mot to kvinnfolk" Mjelde etter RBK kampen.

Hatleking

Quote from: krakra on August 19, 2012, 17:10:38 PM
Fakiri, Larsen, Wangberg f.eks.


Fakiri er ein god, rutinert back som er einaste backup på både høgre og venstre. Wangberg og Grønner kjempar vel om å vera tredjeval, og det kan sjå ut som at Skarsfjord føretrekk Wangberg. Larsen er einaste kant-backup.

krakra

Både Huseklepp og Finne kan spille kant. Så Larsen er ikke noe stress. Vi har også flere spillere som til nøds kan spille back, så vi er ikke så avhengige av å ha en back på benken.
Det du egentlig sier er at vi kun har en eneste spiller under 20 som i det hele tatt er god nok for benken. Denne spilleren er så dårlig at det er helt greit at han ikke får komme innpå.
Dette samsvarer dårlig med din påstand om tydelige prov på godt talentarbeid.

krakra

Quote from: storB on August 19, 2012, 17:18:17 PM
Hvorfor er det så viktig at Grønner på død og liv skal starte på benken? Han spillte kamp på torsdag, samt det kan v
ell også tenkes at Wangberg har vært bedre på trening sist uke? Hvorfor Finne ikke er på benken er dog rart, kanskje han og trenger hvile etter torsdagen? Begge to skal uansett også spille kamp imorgen borte mot Jerv.

Xminator

Se på laget de stilte med på Stadion tidligere i år (Godset). Ikke en egenutviklet spiller i førstelaget. Ikke blant dem som ble byttet inn heller.

Strømsgodset er ikke bygget opp rundt ungdommene. Laget er bygget opp rundt en del svært rutinerte og meriterte tippeligaspillere. Strømsgodset har vert gode på å hente slike spillere. De vil helt sikkert ha nytte av dette når ungdommene skal få sjansen også. Og det er en heller stor spillerstall de har. Om man skal trekke noen lærdom av det Godset har gjort så er det å ha mange dyktige rutinerte spillere og en stall med 10 flere utespillere enn Brann har i dag (ett samarbeid med en utenlandsk klubb er sikkert ikke dumt det heller, men det er neppe av langsiktig profitt, mer kortsiktig sportslig uttelling det er gjort.)

ostraume

Quote from: krakra on August 19, 2012, 17:10:38 PM
Fakiri, Larsen, Wangberg f.eks.


Litt overrasket over at du ikke er positiv til Wangbergsigneringen. Vi snakker jo om et talent med drøssevise med u-landslagskamper. Er han for gammel for deg?
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

krakra

Han er for dårlig og har ingen av ferdighetene forsvaret vårt trenger

ostraume

Frykter du har helt rett i det.
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

eivhelle

Jeg synes vi skal gi Wangberg et par sjanser til å vise hva han kan før vi avskriver han som en feilinvestering. Det har vært mange rare karakteristikker her på forumet som tyder på at man kanskje ikke helt har oversikten over hvilke ferdigheter gutten har.

krakra

Hvilke karakteristikker mener du er rare?

storB

"Ojo er en stor mann, og idag spillte han mot to kvinnfolk" Mjelde etter RBK kampen.

krakra

Ja. Valget om å sette inn Fakiri istedenfor Barmen eller Haugen i dag viser at dørene er vidåpne for talentene bare de griper sjansen


Klaus_Brann

Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

storB

Quote from: Klaus_Brann on August 19, 2012, 22:57:35 PM
Quote from: storB on August 19, 2012, 22:36:52 PM


Du glemte Grønner. Ja, enig i det.


Ja glemte Grønner. Kan vell også føye til Skaanes (som ingen hadde hørt om ifjor!!) som fikk cup debut, trener regelmessig med a-laget og spiller regelmessig i 2 divisjon. Mohus har vell også fått ett løft all den tid han er vår 2 keeper. Kalve spiller også fast i 2 divisjon og hospiterer ofte på a-lagets treninger.

Tørr ikke nevne Haugen av opplagte grunner..
"Ojo er en stor mann, og idag spillte han mot to kvinnfolk" Mjelde etter RBK kampen.

krakra

Ingen tvil om at det drives godt i utviklingsavdelingen. Synd det stopper opp på a-laget. Som å ha et førsteklasses speiderapperat uten å kjøpe spillere

GKH


Hatleking


HenningSB

Solskjær kan bare holde seg unna! Tviler sterkt på at Finne skulle fått noe mer spilletid i Molde enn i Brann med såpass mange etablerte angripsspillere som de har der..

haak

Tror heller ikke at Finne får mer spilletid i Molde enn i Brann.
Solskjær knytter veldig mange talenter til seg nå og det er åpenbart at alle disse ikke får spilletid iom
at de fortsetter å kjøpe/leie etablerte spillere.

vebo

Han skaffer seg i så fall en del fiender for livet. "Verdens verste Bergenser" fra tribunen?
Tiocfaidh ár lá

Belfort

Solskjær vet å utvikle spisser og han gir dem tillit. Tror nok Finne er tapt.

haak

Hvilke pur unge spisser er det Solskjær har gitt tillit?
Angan og Diouf?

ostraume

Eller utenlandsproffen Berget?
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

vebo

Quote from: krakra on August 19, 2012, 22:54:00 PM
Ja. Valget om å sette inn Fakiri istedenfor Barmen eller Haugen i dag viser at dørene er vidåpne for talentene bare de griper sjansen


Haugen - kanskje et logisk valg, men Barmen har trent alternativt i lengre tid nå, og hadde muligens ikke klart en hel kamp. For min del kunne det vært et annet branntalent, Mjelde, som fikk sjansen.
Tiocfaidh ár lá

Lasaron

Solskjær kan sikkert få Finne til å bli en ypperlig spiss. Men er 2.laget til Molde i ferd med å rykke ned til tredje?
Tren på langskudd

haak

Nå ble jo Huseklepp en ypperlig spiss i Brann også.
Er litt lei denne Solskjær hypen og at alle talenter liksom skal til Molde FK for å komme seg til Manu o.l. Tror det er mange som vender skuffet hjem igjen....

dudo

Quote from: vebo on August 20, 2012, 07:42:17 AMmen Barmen har trent alternativt i lengre tid nå


Dette har gått meg hus forbi. Siden når?
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

vebo

Leste en plass at han trente inne med Soko og Jonssen, kan ha vært av andre grunner.
Tiocfaidh ár lá

dudo

Han startet mot VIF for tre uker siden, og jeg kan ikke huske å ha lest han har vært ute siden. Men så får ikke jeg med meg allverden heller.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Go Up