• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Talentarbeid

Started by Klaus_Brann, October 31, 2008, 12:33:12 PM

0 Members and 9 Guests are viewing this topic.

Go Down

storB

Quote from: krakra on December 17, 2011, 00:05:36 AM
Quote from: storB on December 17, 2011, 00:03:57 AM
Quote from: krakra on December 17, 2011, 00:01:39 AM
Ja, det er positivt, men det er negativt hvis det ødelegger for klubber som kan være en ressurs. Klubber som per i dag utvikler TL-spillere. Det er fult mulig å satse, også å hente gode 13-åringer, uten å ødelegge for de lagene som har et bra opplegg for talentene.

Jeg mener at Brann bør samarbeide med de beste talentklubbene i byen, jobbe for at både vi og de skal bli så gode som mulige, hente de "beste" 13-åringene fra områder hvor de ikke har et godt tilbud og la de andre utvikle seg til de iallefall er 15 og kan spille seniorfotball.


Hvor tar du dette fra egentlig? Mener du at toppidrettsgymnaset og olympiatoppen som faktisk er tungt inne i dette bildet alle sammen tar feil?
Det er da de som har uttalt seg negativt. Jeg er ikke den eneste som mener at dette er feil vei å gå. Jeg er ikke imot at Brann henter gode 13-åringer, men imot at de henter dem fra klubber som satser på å utvikle talenter som som faktisk har et godt opplegg, fordi jeg tror det vil være ødeleggende for dem.


Er det ikke kun Tertnes IL som er imot dette? Er det flere, det kom ikke frem av artikkelen fra BT.
"Ojo er en stor mann, og idag spillte han mot to kvinnfolk" Mjelde etter RBK kampen.

krakra

http://fotball.bt.no/eliteserien/article217012.ece

Både Tertnes og Bjarg er kritiske, mens Fyllingsdalen ikke virker veldig positiv.

storB

Quote from: krakra on December 17, 2011, 00:06:47 AM
Quote from: storB on December 17, 2011, 00:05:30 AM
Quote from: krakra on December 17, 2011, 00:03:40 AM
Quote from: storB on December 17, 2011, 00:01:13 AM
Quote from: krakra on December 16, 2011, 23:50:33 PM
Hvorfor skulle de andre klubbene satse tid og ressurser på et talentarbeid med kvalitet hvis de ikke får beholde talentene sine?


Skulle Brann hentet de to-tre største talente fra alle klubbene i Hordaland så har vi plutselig ett akademi på 500+. At Brann gir enerne ett alternativ bør da ikke utelukke at resten av en gruppe bare er boss? Tvert imot er det ofte når en mister en viktig brikke at andre i gruppen står frem.
Så Brann sportslige ambisjoner ville ikke fått seg en kraftig knekk hvis RBK skulle hente Ojo og Austin? Tror du det ville vært inspirerende eller demotiverende? Og la oss si at lignende skjedd hvert år. Tror du det hadde vært positivt eller negativt for vårt ambisjonsnivå?
Og siden det er så mange å ta av som du sier, så burde det vel gå greit å la de beste talentklubbene få ha sine talenter i fred en stund til?


Snu på flisen da, og spør hvem som skulle erstatte Huseklepp, Moen og Solli. Jo, nettop Ojo, Austin og Torp. Spillere forsvinner, andre får sjansen. Circle of fotball....
Du svarte da ikke på spørsmålet mitt. Ville det vært positivt om RBK eller en annen klubb hentet Ojo og Austin og hvert år hentet våre to beste spillere? I fjor var vi jo ikke fungerende, og trengte en opprydding. Jeg snakker om å stadig svekke noe som faktisk fungerer.


Skal svare på spørsmålet ditt.
Om det er positiv at RBK hadde hentet Ojo og Austin? Nei.
Kan en sammenligne to rivaler i tippeligaen, da RBK og Brann, mot at Brann henter en eller to spillere fra øystese eller kem det skulle være? Nei

Svar på mitt spørsmål da? Viser ikke historien som f.eks sist vinter at når enerne i en gruppe forsvinner så står andre frem? Tenker da på Huseklepp/Moen/Solli som ble erstattet i gruppen av Ojo/Torp og Austin som har stått mer frem i år? Gjentar..Circle of fotball....
"Ojo er en stor mann, og idag spillte han mot to kvinnfolk" Mjelde etter RBK kampen.

krakra

Du kan bytte ut RBK med hvem du vil. Er det sånn at du sitter og håper at Ojo og Austin forsvinner så andre kan stå frem? Når ting ikke fungerer kan det selvfølgelig være positivt med endringer, noe som var tilfellet i år. Selv om vi ikke nødvendigvis hadde vært dårligere med Huseklepp eller PVM. Andre ganger går det dårlig. Det var f.eks. ingen som tok over da Helstad forsvant.

storB

Quote from: krakra on December 17, 2011, 00:14:38 AM
Du kan bytte ut RBK med hvem du vil. Er det sånn at du sitter og håper at Ojo og Austin forsvinner så andre kan stå frem? Når ting ikke fungerer kan det selvfølgelig være positivt med endringer, noe som var tilfellet i år. Selv om vi ikke nødvendigvis hadde vært dårligere med Huseklepp eller PVM. Andre ganger går det dårlig. Det var f.eks. ingen som tok over da Helstad forsvant.
"Ojo er en stor mann, og idag spillte han mot to kvinnfolk" Mjelde etter RBK kampen.

krakra


Lasaron

Nå heier jeg på Brann, ikke på de andre lokale klubbene. Og jeg syns jeg har argumentert godt for hvorfor dette er bra for Brann.

Krakra sier det er naivt å tro at noen av de andre klubbene vil stå på videre slik som Brann nå satser. Javel. Han sier også det er naivt å tro at det fins en del foreldre som seriøst vil vurdere fordeler og ulemper ved at poden sin får tilbud fra Brann. Javel.

Her er en innrømmelse, Krakra: Ikke alltid, men av og til når jeg diskuterer med deg syns jeg mine egne argumenter er uimotståelig gode. Ja jeg syns faktisk det, av og til. Og jeg tenker at nå må vel denne Krakra gi meg litt rett, nå må vel Krakra kanskje gå litt tilbake på det han skreiv i sted. Men, nei. Det skjer ikke.
Dette med foreldrene syns jeg er et slikt uimotståelig godt argument. Jeg kan ikke skjønne at du ikke svarer noe sånn som dette: "Jo, du har kanskje rett, det er vel noe i det." Men så er jeg altså naiv. Og du kan lekende lett nedvurdere intelligensen og evnen til kritisk vurdering til alle foreldre i Hordaland.  

Tren på langskudd

storB

December 17, 2011, 00:44:52 AM #2507 Last Edit: December 17, 2011, 00:47:09 AM by storB
Quote from: krakra on December 17, 2011, 00:31:21 AM


Nå avdekker du svake kunnskaper, lurer på om jeg skal gidde å dra dette videre.

Austin var en av mange gode i 2010, når de andre stjernene forsvant tok han mer ansvar som spiller og ble kåret som TL beste spiller i 2011.

Ojo og Gustav måtte så og si ta alt det offensive ansvaret etter at Huseklepp og Moen dro. Du kan jo se på statistikken til Gustav ifjor kontra i år. Jeg mener han har tatt mer ansvar og vokst som spiller etter at Huse og Moen stakk.

Torp kom fra en anonym tilværelse i Kongsvinger til å overta rollen til eks landslagspiller Solli. Klart han vokste med det ansvaret, han har jo vært en av profilene i 2011.


Helstad: han var det du som dro frem. Vokste ikke Huseklepp med ansvaret etter han dro? Hvem var lagets ubestidte profil etter han dro? Jo, huseklepp. Med generasjonskifte så mener jeg at på to sesonger så mistet vi 7 av de faste 11 i 07,samt 3/4 deler av troppen, det er ganske ekstremt.
"Ojo er en stor mann, og idag spillte han mot to kvinnfolk" Mjelde etter RBK kampen.

krakra

Jeg sier ikke at det er naivt å tro at en del foreldre vil vurdere fordeler og ulemper, men det er naivt å tro at alle vil det. Dessuten er det da vel ikke umulig at også foreldre lar seg påvirke av at det er selveste Brann som vil ha pjokken med på laget?

Og det handler ikke om hvem man heier på, men hva som vil være best for talentarbeidet i Bergen, som til syvende og sist vil komme Brann til gode. Jeg tror ikke det beste er at Brann driver talentarbeidet alene, og jeg tror ikke det vil være inspirerende eller motiverende for andre klubber at deres største talenter forsvinner med en gang de viser stort potensiale og at med en gang klubbene får frem en spiller de har skikkelig troen på så snapper Brann dem opp og stikker av med æren hvis talentet 4-5 år senere slår igjennom i TL.

Yngve

Kan ikkje skjøna at KraKra, den som hylar mest på at talenta må få speletid, er negativ til dette.

Slik eg ser det får dei beste talenta no eit enno betre tilbod.

Derretter er det opp til dei som vert igjen i klubbane sine å ta seg seg siølv i skinnet og bevisa at Brann tok feil.

Eg trur dette kan bli postivt eg.

Dessutan er mange late bloomers, ala Huseklepp.

Så eg trur dette fører til at fleire får sjansen, og Brann ein betre oversikt.

Men det er klart, det er fyrst om fem år me sit med ein slags fasit på dett.e

krakra

Quote from: storB on December 17, 2011, 00:44:52 AM
Quote from: krakra on December 17, 2011, 00:31:21 AM


Nå avdekker du svake kunnskaper, lurer på om jeg skal gidde å dra dette videre.

Austin var en av mange gode i 2010, når de andre stjernene forsvant tok han mer ansvar som spiller og ble kåret som TL beste spiller i 2011.

Ojo og Gustav måtte så og si ta alt det offensive ansvaret etter at Huseklepp og Moen dro. Du kan jo se på statistikken til Gustav ifjor kontra i år. Jeg mener han har tatt mer ansvar og vokst som spiller etter at Huse og Moen stakk.

Torp kom fra en anonym tilværelse i Kongsvinger til å overta rollen til eks landslagspiller Solli. Klart han vokste med det ansvaret, han har jo vært en av profilene i 2011.


Helstad: han var det du som dro frem. Vokste ikke Huseklepp med ansvaret etter han dro? Hvem var lagets ubestidte profil etter han dro? Jo, huseklepp. Med generasjonskifte så mener jeg at på to sesonger så mistet vi 7 av de faste 11 i 07,samt 3/4 deler av troppen, det er ganske ekstremt.
Jeg viser på ingen måte svake kunnskaper. Austin var en av våre beste i 2010, selv om han spilte utenfor sin beste posisjon. Han tok solide steg fra 2009 til 2010 og nye steg i 2011. Kanskje var det en konsekvens av at våre beste forsvant, kanskje han bare var mer vant til norsk fotball, kanskje det skyldes det imponerende kollektivet Skarsfjord hadde bygd og som neppe hadde blitt ødelagt med de tre nevnte.

Torp var en god spiller i KIL og. Han var ønsket av både LSK og RBK. Selvfølgelig ble han mer profilert i Brann enn i KIL.

Blander du Guastvino inn nå? Ojo var en veldig god spiller før han kom til Brann og de fleste som kjente til ham spådde en god Brannkarriere. At han slo til så fort overrasket nok de fleste, men det er heller ingen grunn til å konkludere med at det skyldes at gode spillere forsvant.

Det var mange endringer som skjedde med Brann før årets sesong. Ser virkelig ikke grunnen til å slå fast at PVM, Huseklepp og Sollis exit var hovedårsaken til at flere av spillerne ble bedre. Det er ikke det Skarsfjord har pekt på iallefall. En bedre sammensatt stall, en langt bedre kultur og at vi ble kvitt en rekke elendige spillere som stort sett var skadet og aldri bidro på treningene bidro nok også litt til at laget ble bedre. Og når laget blir bedre blir enkeltspillere bedre.

krakra

Quote from: Yngve on December 17, 2011, 00:52:19 AM
Kan ikkje skjøna at KraKra, den som hylar mest på at talenta må få speletid, er negativ til dette.

Slik eg ser det får dei beste talenta no eit enno betre tilbod.

Derretter er det opp til dei som vert igjen i klubbane sine å ta seg seg siølv i skinnet og bevisa at Brann tok feil.

Eg trur dette kan bli postivt eg.

Dessutan er mange late bloomers, ala Huseklepp.

Så eg trur dette fører til at fleire får sjansen, og Brann ein betre oversikt.

Men det er klart, det er fyrst om fem år me sit med ein slags fasit på dett.e

storB

Blander inn Gustav? Har ikke han vokst etter at huseklepp og Moen forsant da?

Austin svaret ditt er svada, kanskje kanskje kanskje.

Ojo var ikke en god spiller i 10, da var han en god adeccoligaspiller. Han har tatt TL med storm i år, å si noe annet er rent idioti.

"Ser virkelig ikke grunnen til å slå fast".. Har du skylapper på nå? Herregud, hva var det vi egentlig begynnte å diskutere her. Snakk om tåkefyrste...
"Ojo er en stor mann, og idag spillte han mot to kvinnfolk" Mjelde etter RBK kampen.

krakra

Quote from: storB on December 17, 2011, 00:58:03 AM
Blander inn Gustav? Har ikke han vokst etter at huseklepp og Moen forsant da?

Austin svaret ditt er svada, kanskje kanskje kanskje.

Ojo var ikke en god spiller i 10, da var han en god adeccoligaspiller. Han har tatt TL med storm i år, å si noe annet er rent idioti.

"Ser virkelig ikke grunnen til å slå fast".. Har du skylapper på nå? Herregud, hva var det vi egentlig begynnte å diskutere her. Snakk om tåkefyrste...
Nå får du virkelig ta deg sammen. Du har slått klart fast at Austin, Ojo og Torp slo til fordi PVM, Huseklepp og Solli forsvant. Det vet vi ikke, det er alt jeg sier. De kunne slått til uten at de tre nevnte forsvant.

Austin var definitivt en av våre beste i 2010, han var langt bedre enn i 2011 og det til tross for at han spilte i en uvant posisjon. Det er overhodet ikke slik at han plutselig tok et stort steg foran årets sesong. Han fulgte en utviklingskurve, selv om pilen pekte litt brattere oppover. Men så var han jo tilbake i sin beste posisjon.

Ojo spilte i Adeccoligaen i 2010 ja. Hva så? Er det en grunn til å si at han ikke var en god spiller i 2010? Er det noen som har sagt noe annet enn at han tok TL med storm? Nei! Jeg betviler din påstand om at årsaken er at PVM, Solli og Huseklepp forsvant. Jeg tror grunnen er at Ojo er en god spiller, noe han også var i 2010.

Ja, det er overhodet ingen grunn til å slå fast. Du bruker dine spekulasjoner som faktum. Det er en rekke mulige årsaker til at de nevnte spillerne gjorde det så bra som de gjorde i år utover at nøkkelspillere forsvant. Tror du virkelig vi er avhengige av å kvitte oss med våre viktigste spillerne foran neste sesong for at nykommerne skal slå til, eller noen nåværende spillere skal ta steg?

storB

December 17, 2011, 01:14:21 AM #2514 Last Edit: December 17, 2011, 01:16:26 AM by storB
Quote from: krakra on December 17, 2011, 01:06:39 AM
Du har slått klart fast at Austin, Ojo og Torp slo til fordi PVM, Huseklepp og Solli forsvant. Det vet vi ikke, det er alt jeg sier. De kunne slått til uten at de tre nevnte forsvant.


Klart vi ikke vet det, men ifølge din teori kunne Brann bare lagt ned driften forrige vinter.
Men det er uansett påfallende at når de beste spillerne forsvinner så stiger de nest beste frem.

Quote from: krakra on December 16, 2011, 23:50:33 PM
]Hvorfor skulle de andre klubbene satse tid og ressurser på et talentarbeid med kvalitet hvis de ikke får beholde talentene sine?


Dette var utganspunktet for diskusjonen (min ihvertfall).
"Ojo er en stor mann, og idag spillte han mot to kvinnfolk" Mjelde etter RBK kampen.

krakra

Quote from: storB on December 17, 2011, 01:14:21 AM
Quote from: krakra on December 17, 2011, 01:06:39 AM
Du har slått klart fast at Austin, Ojo og Torp slo til fordi PVM, Huseklepp og Solli forsvant. Det vet vi ikke, det er alt jeg sier. De kunne slått til uten at de tre nevnte forsvant.


Klart vi ikke vet det, men ifølge din teori kunne Brann bare lagt ned driften forrige vinter:
Quote from: krakra on December 16, 2011, 23:50:33 PM
]Hvorfor skulle de andre klubbene satse tid og ressurser på et talentarbeid med kvalitet hvis de ikke får beholde talentene sine?


Dette var utganspunktet for diskusjonen (min ihvertfall).

Det er jo snakk om over tid. Brann hadde neppe gadd å bruke tid og ressurser på å bli ett topplag hvis de hadde mistet sine beste spillere hvert år. Skarsfjord argumenterte jo imot toppambisjoner i år fordi vi hadde mistet så mange viktige spillere. Se for deg at det skjedde år etter år. Kom ikke her å påstå at Brann hadde fortsatt å satse da. Ikke hvis de hadde vist at så snart de fikk frem en spiller som holdt topp TL-nivå, så ville han forsvinne.

Brann klarte å erstatte noen få gode, og mange veldig dårlig spillere med noen gode spillere og en god kultur, men over tid vil det selvfølgelig være totalt ødeleggende for Brann å miste sine 2-3 beste spillere hvert år. Det ville ikke vært motiverende og inspirerende.

Klaus_Brann

Quote from: krakra on December 16, 2011, 23:49:38 PM
Det mest effektive, og minst risikofylte er selvsagt at flere klubber samarbeider om talentarbeidet i Bergen enn at Brann alene skal produsere alle talentene.


Det er absolutt ikke selvsagt, og hvem har sagt at Brann skal få frem alle talentene alene? De andre klubbene kan jo fortsatt gjøre det.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Xminator


Nixon

Det blir jo bare synsing om Brann sitt opplegg vil rasere de lokale klubbene sin talentsatsing. Det kunne i den forbindelse vært interessant å fått vite hvordan klubbene rundt Helsingborg har opplevd det. Helsingborg har jo drevet med det samme opplegget i 15 år skal vi tro Bakkerud, og det har beviselig gitt resultater i et nedslagsfelt som er mindre enn Brann sitt. Det vil si et mindre tilfang av talenter. Både til Helsingborg og da færre gjenværende spillere i de lokale klubbene.
https://datesnow.life"]Actual Women[/URL]

Giles

Branns satsing vil ikke svekke andre klubber. Forskjellen mellom de beste og nest beste er marginal og det er ingenting i veien for utvikling utenfor Branns talentsamling. Jeg håper og tror at Brann vil bidra til gode treningsmiljøer også utenfor klubben. Helsingborg er en studie verd og jeg antar Bakkerud kan si noe kvalifisert om det.

Lasaron

Quote from: krakra on December 17, 2011, 00:47:19 AM
Jeg sier ikke at det er naivt å tro at en del foreldre vil vurdere fordeler og ulemper, men det er naivt å tro at alle vil det. Dessuten er det da vel ikke umulig at også foreldre lar seg påvirke av at det er selveste Brann som vil ha pjokken med på laget?

Og det handler ikke om hvem man heier på, men hva som vil være best for talentarbeidet i Bergen, som til syvende og sist vil komme Brann til gode. Jeg tror ikke det beste er at Brann driver talentarbeidet alene, og jeg tror ikke det vil være inspirerende eller motiverende for andre klubber at deres største talenter forsvinner med en gang de viser stort potensiale og at med en gang klubbene får frem en spiller de har skikkelig troen på så snapper Brann dem opp og stikker av med æren hvis talentet 4-5 år senere slår igjennom i TL.

Flott. Jeg tolker dette som en innrømmelse. Det du nemlig har sagt mellom linjene før er at Brann bare kan peke på de trettenåringene de vil ha, så kommer de. Du sier noe annet her.
Tren på langskudd

Lasaron

Krakra, du har din meningsfelle i Stig Inge Bjørnebye. Han blir fysisk dårlig av talentsatsingen i Brann, og bruker de samme argumentene som du bruker. Da skal han spare seg for studieturer til utlandet, for der vil han sikkert kaste opp. Videre bekrefter han det han sier om at han ikke kjenner til satsingen i detalj, når han snakker om at Brann vil slå Gneist 10-0. Småguttelaget skal jo spille på G16-nivå.

Walstad sier målet er å hente 8-12 spillere fra andre klubber. Det er selvsagt at på den alderen er det umulig å slå fast hvem som kommer til å nå lengst, og Brann vil således bomme på noen, pluss at noen kanskje ikke vil. Dermed vil fortsatt noen av de største talentene bli værende i sine moderklubber. Vi har jo dem som blomstrer sent. Jeg tror likevel det er gunstig for Brann, og det har jeg argumentert for i innlegget der jeg leker meg med en skala fra 1-10.

Det blir utrolig viktig at Kristian Andersen, eller hvem det måtte være, ser etter de riktige tingene. At de ikke gir tilbud til spillere som dominerer i kraft av sin fysikk, men heller prioriterer spillere som kanskje ikke dominerer like mye, men er bedre på ballbehandling.
Sikkert ikke en lett oppgave, men forhåpentligvis er de kvalifisert for det.
Tren på langskudd

Gepard

Jeg blir fysisk kvalm av Bjørnebye, helt skandale at denne typen er sjefen for utvikling i Norge. Bjørnebye er først og fremst sosialdemokrat,som vel helst drømmer om et fotballnorge hvor alle er like gode, og hvor fokuset bør være at fotballagene har en slags oppdragerrolle for å skape fine folk som skal leke seg på fotballbanen.

Håper Bakkerud og co klarer å unnvike denne mannen mest mulig og kjører sitt løp. Så kan det heller undskyldes når Nff om noen år lovpriser bergensregionen og brann for alle talentene som kommer til å produseres her i regionen fremover.

For en Enorm klovn denne Bjørnebye er

crm

Støtter Krakra sin argumentasjon over. Som Bjørnebye sier, er systematisk samarbeid mellom toppklubb og de beste talentmiljøene en bedre løsning for alle parter, ikke minst spillerne selv. Noen oppsummerte grunner til at det er grunn til å være skeptisk til Branns satsing:

Fra spillersynspunkt:
* Talenter trenger ikke bare et godt opplegg rundt seg, men også tid, trygghet og muligheter til å være sjef
* Det er ekstremt vanskelig å identifisere de største talentene i så ung alder. Les: http://trenerforeningen.no/default.asp?layout=article&id=830
* Talenter som ikke kommer med i Branns satsing får et dårligere tilbud dersom lagkamerater blir tatt ut av miljøet (jfr samme artikkel)
* Utvelgelse av unge talenter gir fortrinn for spillere som er født tidlig på året. Les: http://www.aftenposten.no/amagasinet/article4115697.ece
* Mange foreldre vil la seg rive med av at Brann tilbyr sønnen et tilbud i Brann, selv om det ikke er til spillerens beste. Helt enig med Krakra i at det er naivt å tro at alle vil vurdere dette på en god nok måte
* Presset blir stort på å spesialisere seg innen idretten. Forskning viser at allsidig aktivtet i alle fall opp til 15-årsalderen er en fellesnevner for de talentene som hevder seg på seniornivå

Fra klubbperspektiv:
* Luften kan gå ut av klubbmiljøer som jobber godt i ungdomsfotballen, som Krakra har argumentert godt for
* Konfliktnivået mellom Brann og andre klubber blir forsterket (en konflikt som allerede eksisterer). Dette kan føre til at det blir vanskeligere for Brann å samarbeide om talenter
* Konkurransetilbudet kan bli svekket i de ulike årsklassene når de beste spillerne samles

Altså: Om klubber mener de ikke har et godt nok opplegg for sine talenter, må det selvsagt være helt topp om de kan få hjelp av Brann til å ivareta disse. Men da har man et godt samarbeid på klubbnivå. Om Brann henter ut spillere av gode miljøer på permanent basis, blir det problematisk.
"Quantify your love for me!"
K. Jæger

crm

Quote from: Gepard on December 17, 2011, 11:36:41 AM
Jeg blir fysisk kvalm av Bjørnebye, helt skandale at denne typen er sjefen for utvikling i Norge.
"Quantify your love for me!"
K. Jæger

Utmedsnolken

Quote from: Gepard on December 17, 2011, 11:36:41 AM
Bjørnebye er først og fremst sosialdemokrat,som vel helst drømmer om et fotballnorge hvor alle er like gode, og hvor fokuset bør være at fotballagene har en slags oppdragerrolle for å skape fine folk som skal leke seg på fotballbanen.


Imponerende at du får dette ut av en diskusjon mellom folk som har forskjellige ideer om hvordan vi skal dyrke frem enerne i fotballen.
"og der snubler Sæternes igjen"

esp123

Løv-Ham/Fyllingsdalen driver så vidt jeg vet på samme måten, og det skjer overalt i Hordaland at de største talentene går til de "største" klubbene. De beste spillerne vil alltid være ute etter det beste tilbudet og det får de naturlig nok i Brann, der de har best ressurser og best kvalifiserte trenere. Og det er jo som Walstad sier; det er bare for de andre klubbene å satse hardere på talenter de og. Løv-Ham viser at det er mulig med knappe ressurser.

Og det er jo ikke sånn at det er ressursmangel i lokalfotballen i Bergen. De fleste småklubbene i Hordaland prioriterer heller å bruke penger på avdankede seniorspillere/a-lagstrenere, istedenfor å utvikle talentarbeidet.


Markmus

Sakser innlegget mitt fra VGD:

Bjørnebye kaller Branns fotballkyndige for naive. Problemet er bare at det er Bjørnebye og andre konservative som er de naive her. Norsk fotball har levd i en boble hvor vi tror det beste er å skjerme unger fra konkurranse og at fotball kun skal handle om å ha det morro.

Selvfølgelig skal unger ha det morro med fotball, men de må også kunne få nok stimuli til å utvikle seg til en bedre spiller i fremtiden ved å spille med jevngode unger/ungdommer. Jeg er brennsikker på at mange fotballtalenter går til spille fordi de ikke blir stimulerte nok i tidlig alder. 

Det er nettopp på grunn av konservative holdninger som Bjørnebyes at Norge henger etter i talentutvikling. Nå sier jeg ikke at vi skal bli så ekstreme som enkelte land, men det er tross alt en grunn til at spanske klubber utvikler stjernespillere på rekke og rad, og en av hovedårsakene til det er at ungene får store nok utfordringer i tidlig alder.
Ka du ve?

Gepard

"Vi må bytte ut det kjedsommelige talentbegrepet i for ung alder, med en forståelse av at barn modnes i forskjellig tempo, motorisk, fysisk, mentalt og sosialt. Vi må legge vekk det overdrevne fotballtekniske fokuset"

"Legge vekk det overdrevne fotballtenkiske fokuset " Les det 3 ganger.

Dette er altså sjefen for utviklingsarbeidet i NFF, Nyansatt.

Helt forbannet utrolig.

Belfort

Jeg klarer bare ikke se forskjellen på en 8 årig cellist som får spesialundervisning med den fremste instruktøren i landet for og bli best i verden og en fotballspiller som skal bli best.

Klaus_Brann

Quote from: Utmedsnolken on December 17, 2011, 12:20:13 PM
Quote from: Gepard on December 17, 2011, 11:36:41 AM
Bjørnebye er først og fremst sosialdemokrat,som vel helst drømmer om et fotballnorge hvor alle er like gode, og hvor fokuset bør være at fotballagene har en slags oppdragerrolle for å skape fine folk som skal leke seg på fotballbanen.


Imponerende at du får dette ut av en diskusjon mellom folk som har forskjellige ideer om hvordan vi skal dyrke frem enerne i fotballen.


Det er akkurat det inntrykket jeg sitter igjen med og, så det er ikke så veldig imponerende, og det er dette som har vært og fortsatt er problemet med talentutviklinga i Norge! Vi tør ikke å spisse fra ung alder, vi skal ikke telle mål, alle skal spille mye, det skal først og fremst være koselig, så kan de bli gode hvis de blir det.
Vel, det er greit nok for de som ikke har ambisjoner fra ung alder av, men derfor er det flott at Brann vil samle de som har ambisjoner og vil opp og frem.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

crm

Quote from: Klaus_Brann on December 17, 2011, 14:21:41 PM
Vi tør ikke å spisse fra ung alder, vi skal ikke telle mål, alle skal spille mye, det skal først og fremst være koselig, så kan de bli gode hvis de blir det.


Det er tydelig at noen her tror at det fins mange som mener at vi ikke bør få frem gode fotballspillere, og at det er derfor det blant annet ikke telles poeng i yngre klasser. Grunnen til dette er selvsagt at det skaper helt feil fokus; det viktigste skal være utvikling og ferdigheter, ikke hvor mange mål G10-laget vinner med. Grunnen til at det ikke spisses tidlig, er at det er helt umulig å vite hvem av 8-åringene som vil være gode når man er seniorspiller.

Det aller viktigste er - noe jeg tror også er Bjørnebyes poeng med det han sier om "fotballteknisk fokus" - at spillerne trener MYE. Altså 10000 timer før man er ferdig med VGS for å bli topputøver. Derfor må det tilrettelegges for at spillerne faktisk selv ønsker å bruke så mye tid på idretten som det trengs. Da er det viktig med:
a) Trenere som skaper en indre motivasjon for å drive på
b) muligheter for ekstratreninger for de som ønsker å bli gode
c) allsidig trening. Alle burde blant annet drive på med turn :)
d) steder hvor man kan drive såkalt løkkeaktivitet

Brann har med nye ressurser på utvikling gode muligheter for å samarbeide både med andre klubber og enkeltspillere for å utvikle de faktorene som skal til for å frem enere. Men å samle de antatt største talentene på 13-årsnivå kan gjøre mer vondt enn godt for talentutviklingen lokalt. Det handler ikke om at alt skal være "koselig", men om å trykke på de rette knappene for å få frem virkelig gode spillere.
"Quantify your love for me!"
K. Jæger

Lasaron

Skal ikke Bjørnebye ha ansvar for breddefotballen? Da kan han jo ligge unna Brann, med mindre han vil at Brann skal være en breddeklubb.
Slik jeg har oppfattet Semb er han og Bjørnebye på kollisjonskurs.

Løv Ham driver også med å sende ut brev til unge spillere.
Tren på langskudd

dudo

Men det er altså snakk om 8-12 trettenåringer. Det er ikke støvsuging av noe marked i det hele tatt. Ei heller brukes det tvang.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

krøvel vellevold

Quote from: Belfort on December 17, 2011, 14:13:18 PM
Jeg klarer bare ikke se forskjellen på en 8 årig cellist som får spesialundervisning med den fremste instruktøren i landet for og bli best i verden og en fotballspiller som skal bli best.


Tenk på alle de dyktige cellistene vi har gått glipp av fordi de har gitt opp når de ikke ble sendt til den beste cello-instruktøren i landet som 8-åringer! Cello-Norge grøsser!
Legg ned hele klubben!

esp123

Quote from: dudo on December 17, 2011, 15:16:18 PM
Men det er altså snakk om 8-12 trettenåringer. Det er ikke støvsuging av noe marked i det hele tatt. Ei heller brukes det tvang.

Nettopp! Det er Brann som tilbyr sine overlegne ressurser og kompetanse til de beste spillerne. Brann kan itillegg tilby utfordringer i treningshverdagen, masse forskjellige kamparenaer gjennom spill mot eldre spillere, eliteturneringer osv.

De andre klubbene må ta dette som en utfordring og løfte tilbudet til de nestbeste. Noe jeg tror kommer til å skje.

Så lenge dette skjer på en skikkelig måte har jeg ingen problemer med det.

Klaus_Brann

December 17, 2011, 18:15:05 PM #2536 Last Edit: December 17, 2011, 18:17:50 PM by Klaus_Brann
Quote from: crm on December 17, 2011, 15:03:59 PM
Quote from: Klaus_Brann on December 17, 2011, 14:21:41 PM
Vi tør ikke å spisse fra ung alder, vi skal ikke telle mål, alle skal spille mye, det skal først og fremst være koselig, så kan de bli gode hvis de blir det.


Det er tydelig at noen her tror at det fins mange som mener at vi ikke bør få frem gode fotballspillere, og at det er derfor det blant annet ikke telles poeng i yngre klasser. Grunnen til dette er selvsagt at det skaper helt feil fokus; det viktigste skal være utvikling og ferdigheter, ikke hvor mange mål G10-laget vinner med. Grunnen til at det ikke spisses tidlig, er at det er helt umulig å vite hvem av 8-åringene som vil være gode når man er seniorspiller.

Det aller viktigste er - noe jeg tror også er Bjørnebyes poeng med det han sier om "fotballteknisk fokus" - at spillerne trener MYE. Altså 10000 timer før man er ferdig med VGS for å bli topputøver. Derfor må det tilrettelegges for at spillerne faktisk selv ønsker å bruke så mye tid på idretten som det trengs. Da er det viktig med:
a) Trenere som skaper en indre motivasjon for å drive på
b) muligheter for ekstratreninger for de som ønsker å bli gode
c) allsidig trening. Alle burde blant annet drive på med turn :)
d) steder hvor man kan drive såkalt løkkeaktivitet

Brann har med nye ressurser på utvikling gode muligheter for å samarbeide både med andre klubber og enkeltspillere for å utvikle de faktorene som skal til for å frem enere. Men å samle de antatt største talentene på 13-årsnivå kan gjøre mer vondt enn godt for talentutviklingen lokalt. Det handler ikke om at alt skal være "koselig", men om å trykke på de rette knappene for å få frem virkelig gode spillere.


Jeg skjønner også godt at det skaper feil fokus i ung alder, men når de er 13 år bør det gå an at Brann henter de antatt beste uten at dette er et problem, og er det snakk om å hente 8-åringer?

I tillegg til de punktene du nevner er det også viktig med dyktige trenere, ikke som det er mange steder; enten en overivrig far som er veldig gira på å trene sønnen og kameratene til å bli den neste Messi, eller en far som er delvis påtvunget oppgaven. Det kan godt være plass til de og, men at Brann velger å satse med dyktigere trenere og har muligheten til å la f.eks. Hassan bidra, er helt fantastisk, og vil gi kidsa masse motivasjon og inspirasjon.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

krakra

Men Brann er ikke den eneste klubben med dyktige trenere i talentarbeidet.

esp123

Quote from: krakra on December 17, 2011, 18:18:29 PM
Men Brann er ikke den eneste klubben med dyktige trenere i talentarbeidet.

Nei, men de har hanket inn de beste trenerne og har best fasiliteter, best kamparena og best treningsarena. Og som det er sagt over her. 12-13 trettenåringer i året er ikke støvsuging av markedet. Man tar slettes ikke vekk grunnlaget til klubbene.

Nixon

Quote from: krakra on December 17, 2011, 18:18:29 PM
Men Brann er ikke den eneste klubben med dyktige trenere i talentarbeidet.


Nei, og det er kanskje ikke noe vits i å hente spillere fra de største bydelsklubbene med den største satsingen. Men jeg regner med at det fortsatt finnes nok av engasjerte, men ikke så flinke foreldretrenere i mange klubber på de årstrinnene.
https://datesnow.life"]Actual Women[/URL]

Lasaron

Quote from: krakra on December 17, 2011, 18:18:29 PM
Men Brann er ikke den eneste klubben med dyktige trenere i talentarbeidet.


Og det er flott!
Tren på langskudd

Gulløl

December 28, 2011, 19:35:35 PM #2541 Last Edit: December 28, 2011, 19:37:55 PM by Gulløl
FKH signerer 3 års kontrakt med 15 åring. Klikker det for Bjørnebye nå ??  :P
Såvidt jeg vet har vel ikke Brann så lange kontrakter med noen av sine guttespillere (?)

http://www.h-avis.no/sport/fkh-signerer-15-aring-1.6686713
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

Nixon

http://www.brann.no/nyheter/brann-tok-hele-topp-5/

De blir kanskje aldri TL-spillere, men godt trente er de.
https://datesnow.life"]Actual Women[/URL]

Utmedsnolken

Quote from: Nixon on December 29, 2011, 10:16:42 AM
http://www.brann.no/nyheter/brann-tok-hele-topp-5/

De blir kanskje aldri TL-spillere, men godt trente er de.


iforhold til de andre på Terntes toppidrettsgymnas iallefall. men uten info om hva slags andre folk, på hvem andre som går der, så vet jeg ikke om jeg skal være imponert eller ikke.
"og der snubler Sæternes igjen"

Lasaron

Det er sikkert ett og annet interessant i intervjuet med Helge Nilsen, men det blir rett og slett for kjedelig å se på. Kan det vært Gorm? De intervjuene han holder er jevnt over utrolig kjedelige. Håper noen orker hele intervjuet og kan referere hvis det er noe interessant.
Tren på langskudd

Klaus_Brann

Ja, han kan kunsten å gjøre ethvert intervjuobjekt dørgende kjedelig.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

crm

Quote from: Gulløl on December 28, 2011, 19:35:35 PM
FKH signerer 3 års kontrakt med 15 åring. Klikker det for Bjørnebye nå ??  :P
Såvidt jeg vet har vel ikke Brann så lange kontrakter med noen av sine guttespillere (?)

http://www.h-avis.no/sport/fkh-signerer-15-aring-1.6686713


Dette blir jo litt på siden av diskusjonen. Det er veldig stor forskjell på å hente en talentfull 15-åring for at han skal spille på seniornivå og det å hente 13-åringer for å spille på aldersbestemt nivå.
"Quantify your love for me!"
K. Jæger

Lister

Quote from: Lasaron on January 01, 2012, 01:45:16 AM
Det er sikkert ett og annet interessant i intervjuet med Helge Nilsen, men det blir rett og slett for kjedelig å se på. Kan det vært Gorm? De intervjuene han holder er jevnt over utrolig kjedelige. Håper noen orker hele intervjuet og kan referere hvis det er noe interessant.


Kjedelig er nå greit nok, men hva er poenget med å panorere intervjuer og intervjuobjekt i forskjellige kanaler?
Høres ut som jeg har på dårlig homseporno når jeg i det ene ører kun hører gorm si "MMM" "MMM" "M"

Greit nok at brannTV skal være porno, men da er det andre enn gorm som skal stå for stønningen...
Guinness - Makes you drunk

Wingfoot

Branns gutte- og juniorlag reiser til Spania på treningssamling i slutten av måneden.

http://www.brann.no/nyheter/utviklingsavdelingen-til-valencia/
Står på Frydenbø og synger av full hals!

krakra

Veldig positivt. Er det Bakkeruds kontaktnett som viser seg gjeldende? Håper juniorene og guttene kan få flere kamper, og kanskje en turnering eller to, mot god internasjonal motstand. Tror det er gull verdt for talentene og møte andre talenter som kjemper for å bli endel av noen av verdens beste fotballag.

Med et av Norges beste juniorlag burde Brann forsøke å få delta på NextGentel-turneringen som RBK og Molde deltok i i fjor. Hvis de ikke klarer det burde uansett en annen sterk internasjonal turnering være mulig å delta i. Internasjonal matching er minst like viktig for talentene som de etablerte. Kanskje enda viktigere siden de tidlig får erfaringer mot lag med større tempo og tekniske ferdigheter.

Go Up