• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Talentarbeid

Started by Klaus_Brann, October 31, 2008, 12:33:12 PM

0 Members and 17 Guests are viewing this topic.

Go Down

Klaus_Brann

Nei, han er ikke egenprodusert og er derfor heller ikke blant de 9, noe som også gjelder noen andre på laget.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

dudo

Fra el Clasico var det vel Sanchez og Abidal som ikke har vært oppfostret i Barca, mens Pique og Fabregas gikk sine barnesko i Barca før de tok noen år hos hhv United og Arsenal.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Nixon

Quote from: Huff on December 14, 2011, 23:54:30 PMI Brann har vi derimot rotet vekk det som mange regnet som den desidert mest lovende midtbanespilleren på hele jævla 90-tallet i Norebø (stakkaren valgte Brann fremfor Ajax)


Dette er feil. Norebø fikk masser av tillit da han kom til Brann, men karrieren ble ødelagt av skader (Jumpers knee). Så akkurat Norebø kan ikke Brann lastes for etter min mening.

Jeg har tidligere uttrykt skepsis til å hente så unge spillere. Men har begynt å tvile på min egen skepsis. Bare det å få proffe trenere som kan stå i mot foreldreinnblanding kan gjøre mye. Skal bli utrolig spennende å se hvordan Bakkerud & co løser dette de neste årene.
https://datesnow.life"]Actual Women[/URL]

Lister

Ikke bare trenerne, men også matching på høyere nivå.

Det er ikke gitt at større ressurser gir bedre resultat, men det gir bedre forutsetninger.

Talent teller, men ressurser avgjør (for å vri litt på et sitat)
Guinness - Makes you drunk

Huff

Quote from: Nixon on December 15, 2011, 08:08:48 AM


Dette er feil. Norebø fikk masser av tillit da han kom til Brann, men karrieren ble ødelagt av skader (Jumpers knee). Så akkurat Norebø kan ikke Brann lastes for etter min mening.


Tok vel litt hardt i for poengets skyld, men står inne for det jeg skrev. Trodde det var en kombinasjon av Branns mangel på matching og skader, men du vet nok best.

Quote from: Lister on December 15, 2011, 08:33:43 AM
Ikke bare trenerne, men også matching på høyere nivå.

Det er ikke gitt at større ressurser gir bedre resultat, men det gir bedre forutsetninger.

Talent teller, men ressurser avgjør (for å vri litt på et sitat)


Og matching på fjerdedivisjonsnivå og dernest i 2.div vil trolig gi langt bedre matching enn hva andre kan komme med i juniorserien, så har vi og kvalifiserte trenere, i motsetning til diverse foreldre i breddeklubbene.

Så har jeg jaggu meg sett et (omskrevet) Rokkansitat på Bataljonen og. Hehe.

crm

Quote from: Klaus_Brann on December 15, 2011, 01:39:27 AM
Grunnen til det er jo ganske enkelt at vi har vært og fortsatt er ganske dårlige på talentutvikling i Norge. Hvorfor lykkes større klubber godt med å få opp egenproduserte spillere som gjør det bra i ung alder i andre land, mens det er lite av det i Norge? Kanskje fordi de gjør det på en annen måte enn vi som sitter her på berget vårt og ikke tør å hente inn de beste for å utvikle de fra tidlig alder, fordi det er så mye viktigere at de får spille med de de går i klasse med og leke seg der.


Det er ingen tvil om at Norge har vært for dårlige på talentutvikling, og at det må gjøres endringer. Et annet land som vurdere å gjøre endringer er England, hvor mange trenere mener de spisser altfor tidlig, og at dette går utover talentutviklingen.

Jeg tror bare mer hadde blitt vunnet ved å jobbe aktivt med å styrke de mest aktive ungdomsmiljøene med kompetanse, samt å jobbe med oppfølging og ekstratreninger for de største talentene, fremfor å sope sammen et lag. Til syvende og sist vil det uansett handle om den enkelte vilje og holdning til å legge ned det treningsarbeidet som må til for å bli en toppspiller. Det kreves som retningsgivende 10000 treningstimer før man er ute av tenårene, så mye trening får en ikke uten en enorm egeninnsats.
"Quantify your love for me!"
K. Jæger

Lasaron

Quote from: crm on December 14, 2011, 21:14:39 PM
Vil anbefale alle å lese denne artikkelen/innlegget fra en tidligere Skeid-trener på Josimar sine sider: http://josimar.no/2011/11/19/de-gar-med-nesa-i-sky-bortpa-valle/

Quote from: Lasaron on December 14, 2011, 17:26:56 PM
Det er jo ikke slik at Brann tar trettenåringer fra andre klubber. Det er nemlig sånn at Brann gir et tilbud til spillerne/foreldrene, og så takker de ja eller nei.


Altså, du skal lete lenge for å finne 13 år gamle gutter og foreldre i Bergen som vil takke nei til å spille i Brann. Ikke dermed sagt at de bør være der.

Jeg har nå lest artikkelen fra Josimar. Han skriver om at mange klubber i Osloområdet kjemper om å ha de beste lagene på aldersbestemt, og at spillerne sin utvikling har best av å være lenge i de miljøene.
Er det kanskje slik at i en sånn situasjon blir trenerne og spillerne mer opptatt av å vinne kamper og turneringer enn av utvikling?
Etter det jeg har lest på brann.no kan det virke som om trenerne våre ofrer gode resultatfordi de tviholder på en spillestil som gir best mulig utvikling. Det er i så fall kjempebra.

Tren på langskudd

crm

Quote from: Lasaron on December 15, 2011, 11:25:56 AM
Jeg har nå lest artikkelen fra Josimar. Han skriver om at mange klubber i Osloområdet kjemper om å ha de beste lagene på aldersbestemt, og at spillerne sin utvikling har best av å være lenge i de miljøene.
Er det kanskje slik at i en sånn situasjon blir trenerne og spillerne mer opptatt av å vinne kamper og turneringer enn av utvikling?
Etter det jeg har lest på brann.no kan det virke som om trenerne våre ofrer gode resultatfordi de tviholder på en spillestil som gir best mulig utvikling. Det er i så fall kjempebra.


Det er et godt poeng, det er en viss motstrid mellom overdrevet resultatfokus og utvikling. Men det er vanskelig å få gode resultater over tid uten å ha fokus på utvikling. Det har blitt sagt at det er lett å få det beste 13-årslaget i byen. Det er bare å gjøre alt feil.

Men desto større grunn til å sette spørsmålstegn ved sammenhengen mellom å sortere 13-åringer til et miljø og det å lykkes med å få opp gode seniorspillere. Her er veien lang, og det er mange faktorer som spiller inn, blant annet tid, trygghet og holdning. Som sagt tidligere er det viktigste den egeninnsatsen som må til, som krever vilje og holdning. Jeg har selv sett idrettsutøvere som har vært midt på treet som 13-åringer, men virkelig tatt steget som 17-18-åringer etter å ha jobbet og stått på.

At Brann tenker som du nevner, er positivt. Men jeg er likevel skeptisk til prinsippet om at oppsamling av 13-åringer på sikt vil få frem de beste seniorspillerne for Brann sitt A-lag.
"Quantify your love for me!"
K. Jæger

Lasaron

La oss leke oss med en skala fra 1-10.

Sett at alle 13-åringene blir satt karakter på etter hvor gode de er akkurat da. Hvis Brann kun hadde hatt egne spillere fra lillegutt, samt noen få fra Baune og Nymark, anslår jeg at gjennomsnittet kunne vært på, ja, la oss si 6,7. Og hvis Brann klarer å lokke til seg en del fra en større region, slik de nå prøver på, og dette utelukkende er gutter med talent, så kan vi si at gjennomsnittet blir 8,1.
Ja, så vil det kanskje ligge noen feilmarginer her, og noen feilvurderinger der når trenerne plukker ut laget. Da kan vi likevel anslå at sjansen for å få toppspillere ut av gjengen på 8,1 er betydelig større enn fra gjengen på 6,7.

Men er det en garanti? Nei.

Tren på langskudd

Yngve


crm

Quote from: Lasaron on December 15, 2011, 15:18:21 PM
Ja, så vil det kanskje ligge noen feilmarginer her, og noen feilvurderinger der når trenerne plukker ut laget. Da kan vi likevel anslå at sjansen for å få toppspillere ut av gjengen på 8,1 er betydelig større enn fra gjengen på 6,7.


Det er selvfølgelig klart. Men disse spillerne eksisterer jo uansett om de er i Brann eller ikke. Spørsmålet er hvor og hvordan de utvikler seg best.

En annen problemstilling er at denne satsingen kan - kan! - skape uheldige ringvirkninger i breddeklubbene. Klubbdrift er en kompleks helhet, og dersom de beste spillerne forsvinner kan det - muligens -bre seg en holdning om at "det nytter ikke uansett", samt at det kan dra lederressurser ut av klubbene. Hvis dette i neste omgang går utover kvaliteten og utviklingsarbeidet i barnefotballen, kan vi i alle fall glemme å få frem talenter.

Som du sier, det er ingenting som er garantert og det ligger veldig mange usikkerhetsmomenter tilknyttet hvilke konsekvenser dette kan få.
"Quantify your love for me!"
K. Jæger

Lister

Du har lite i fotball å gjøre, uansett nivå, hvis du kommer drassende med holdninger som "det nytter ikke uansett", vet at du skrev "kan", men point still valid.

Greit nok å ha et bra forhold til og samarbeid med breddeklubbene, men brann skal ikke la være å satse i frykt for å tråkke noen på tærne.

Tror nok heller vi vil se mer holdninger av typen "da må vi bare bli bedre".
Guinness - Makes you drunk

kabelmann

Breddeklubbene har ikke mye å vise til så langt, så jeg kan ikke se at det skal være noe problem at Brann prøver seg.
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

krakra

De har da profusert Haugen, Dure, larsen, grønner,.yaw,.haugsdal, huseklepp. Det er mye bedre enn Brann, men de kan jo bare ta fem til et visst punkt. Det er Brann som må hjelpe dem å ta det siste steget. Der har Brann vært ubrukelig og så lenge vi er det hjelper det lite å stjele breddeklubbenes 13-åringer.

Klaus_Brann

December 16, 2011, 00:48:02 AM #2464 Last Edit: December 16, 2011, 00:49:53 AM by Klaus_Brann
Quote from: crm on December 15, 2011, 10:09:51 AM
Quote from: Klaus_Brann on December 15, 2011, 01:39:27 AM
Grunnen til det er jo ganske enkelt at vi har vært og fortsatt er ganske dårlige på talentutvikling i Norge. Hvorfor lykkes større klubber godt med å få opp egenproduserte spillere som gjør det bra i ung alder i andre land, mens det er lite av det i Norge? Kanskje fordi de gjør det på en annen måte enn vi som sitter her på berget vårt og ikke tør å hente inn de beste for å utvikle de fra tidlig alder, fordi det er så mye viktigere at de får spille med de de går i klasse med og leke seg der.


Det er ingen tvil om at Norge har vært for dårlige på talentutvikling, og at det må gjøres endringer. Et annet land som vurdere å gjøre endringer er England, hvor mange trenere mener de spisser altfor tidlig, og at dette går utover talentutviklingen.

Jeg tror bare mer hadde blitt vunnet ved å jobbe aktivt med å styrke de mest aktive ungdomsmiljøene med kompetanse, samt å jobbe med oppfølging og ekstratreninger for de største talentene, fremfor å sope sammen et lag. Til syvende og sist vil det uansett handle om den enkelte vilje og holdning til å legge ned det treningsarbeidet som må til for å bli en toppspiller. Det kreves som retningsgivende 10000 treningstimer før man er ute av tenårene, så mye trening får en ikke uten en enorm egeninnsats.


Det blir jo bare påstand mot påstand, men jeg tror det er bare positivt å starte tidlig. Og som sagt har Brann god kompetanse i form av et stort apparat nå og også fysiske trenere ned mot de yngre lagene også.
Da er det meste man kan gjøre på papiret i alle fall veldig bra.

Jeg sliter med å se hvorfor det ikke skal fungere i praksis, hva lokalklubbene skal gjøre så mye bedre med dem?
Hva er ulempene med å starte tidlig???
Man blir jo også bedre av å spille med bedre spillere, og er nok et godt punkt for å samle de hos Brann.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Klaus_Brann

Quote from: krakra on December 15, 2011, 22:16:47 PM
De har da profusert Haugen, Dure, larsen, grønner,.yaw,.haugsdal, huseklepp. Det er mye bedre enn Brann, men de kan jo bare ta fem til et visst punkt. Det er Brann som må hjelpe dem å ta det siste steget. Der har Brann vært ubrukelig og så lenge vi er det hjelper det lite å stjele breddeklubbenes 13-åringer.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

krakra

Mange gode og noen store talenter. At Brann ikke har klart å utnytte det er ikke de andre klubbenes skyld.

Huff

Quote from: krakra on December 16, 2011, 01:05:27 AM
Mange gode og noen store talenter. At Brann ikke har klart å utnytte det er ikke de andre klubbenes skyld.

ostraume

Quote from: krakra on December 16, 2011, 01:05:27 AM
Mange gode og noen store talenter. At Brann ikke har klart å utnytte det er ikke de andre klubbenes skyld.


Nå kan vel ikke Brann ta skylden for at Hordaland har produsert pinlig få TL-spillere? Hadde disse breddeklubbene vært så bra så ville vi vel sett flere eksempler på hordalendinger i andre klubber?
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

kabelmann

Quote from: krakra on December 15, 2011, 22:16:47 PM
De har da profusert Haugen, Dure, larsen, grønner,.yaw,.haugsdal, huseklepp. Det er mye bedre enn Brann, men de kan jo bare ta fem til et visst punkt. Det er Brann som må hjelpe dem å ta det siste steget. Der har Brann vært ubrukelig og så lenge vi er det hjelper det lite å stjele breddeklubbenes 13-åringer.


Hvor mange landslagsspillere har blitt produsert i Bergen de siste 10-20 årene? Og alvorlig talt, det blir for dumt å legge all skyld på Brann. Er talentet stort nok og Brann ikke plukker det opp så er det alltids en annen TL-klubb som gjør det.
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

Huff

Quote from: ostraume on December 16, 2011, 09:15:05 AM
Quote from: krakra on December 16, 2011, 01:05:27 AM
Mange gode og noen store talenter. At Brann ikke har klart å utnytte det er ikke de andre klubbenes skyld.


Nå kan vel ikke Brann ta skylden for at Hordaland har produsert pinlig få TL-spillere? Hadde disse breddeklubbene vært så bra så ville vi vel sett flere eksempler på hordalendinger i andre klubber?


Jeg er som sagt uenig med Krakra, men denne kjøper jeg ikke. Per i dag spiller unge Dure, PVN, Mæland, og Børven og Solli i andre TL-klubber. Dersom en går bakover i tid var det vel helt uvanlig at klubber hentet talenter fra andre regioner. Greit at eksempelvis RBk forsynte seg grovt av Nordlands talenter, men dette var etter spillerne hadde slått gjennom i Glimt. RBK hadde ikke oversikt over talentene i eksempelvis Narvik og Mo i Rana, og slik var det vel og for andre klubber. At Odd, TIL og Strømsgodset ikke hentet spillere fra Bergensområdet tidligere betyr ikke at det ikke fantes talenter her, men at klubbene overhodet ikke hadde oversikt. Hvor mange 17-år gamle østlendinger, eller trøndere var det i Brann på 90-tallet?

krakra


Lasaron

Quote from: crm on December 15, 2011, 21:35:46 PM
Quote from: Lasaron on December 15, 2011, 15:18:21 PM
Ja, så vil det kanskje ligge noen feilmarginer her, og noen feilvurderinger der når trenerne plukker ut laget. Da kan vi likevel anslå at sjansen for å få toppspillere ut av gjengen på 8,1 er betydelig større enn fra gjengen på 6,7.


Det er selvfølgelig klart. Men disse spillerne eksisterer jo uansett om de er i Brann eller ikke. Spørsmålet er hvor og hvordan de utvikler seg best.


Og jeg tror de utvikler seg best i Brann slik de nå legger opp satsingen. Dette fordi jeg tror Brann har det beste trenerapparatet, jeg tror Brann vil gi høyest kvalitet på treningene pga opphoping av gode spillere, og jeg tror Brann vil kunne gi det beste kamptilbudet.

Til dem som maser om at Brann historisk sett har vært dårlige til å få talenter til å ta det siste steget:
det er likevel bedre at Brann har et glimrende talentopplegg enn et ok talentopplegg. Og så kan vi håpe på og jobbe for at Brann blir bedre til å gi dem spilletid på A-laget.

Det er bra for Brann med denne talentsatsingen. Det er faktisk ikke noe å diskutere. Den saken er bare helt inormt grei.
Tren på langskudd

Klaus_Brann

Quote from: krakra on December 16, 2011, 01:05:27 AM
Mange gode og noen store talenter. At Brann ikke har klart å utnytte det er ikke de andre klubbenes skyld.


Det har vel gått talenter til andre klubber og, og det er fortsatt bare Huseklepp som er den ene.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

krakra

De som har kommmet seg vekk fra Hordland tidsnok har da greid seg bra. U21-landslaget har blant annet to hordalendinger. En av dem er Våge Nilsen som er en av TLs beste venstrebacker, som 20-åring.

Det er ingen tvil om at Brann har ødelagt mye for talentarbeidet i Hordaland. Det er selvfølgelig destruktivt at talentene må komme seg ut av byen og vekk fra den lokale TL-klubben for å ha sjans til å bli noe.

Men samtidig var talentutviklingen bortevekk i hele Bergen en god stund og det er først de siste årene at talentarbeidet har begynt å gi resultater. Løv-Ham har produsert talenter på løpende bånd de siste årene. Med Haugen og Dure som de to største. To spillere som ligger et par hakk over det beste Brannproduktet. Både når det gjelder kvalitet og talent.

Det går nok lenge før Brann produserer så store talenter som dem.

dudo

Jeg skjønner ikke diskusjonen. Skal ikke Brann få prøve å bygge opp en bra talentsatsing fordi de er dårlige på talentsatsing?
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

dudo

Dessuten, "produserer" talenter? Virkelig?
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

krakra

Quote from: dudo on December 16, 2011, 13:22:35 PM
Jeg skjønner ikke diskusjonen. Skal ikke Brann få prøve å bygge opp en bra talentsatsing fordi de er dårlige på talentsatsing?
Nei da har du nok misforstått ja. Poenget er at Brann har en veldig stor del av ansvaret for at talentene i området har har slått til. Det skyldes ikke bare det at breddeklubbene ikke har produsert nok gode talenter. Det har vært flere gode talenter i Bergen og Hordland de siste årene, men veldig få som har slått til. De hordalendingene som faktisk har slått igjennom i TL er de som har kommet seg bort fra fylket og Brann tidsnok,

Brann må gjerne bygge opp en bra talentsatsning, og det har vi forsåvidt gjort selv om den kan bli mye bedre, men jeg syns ikke veien å gå er å ødelegge for klubber i nærområdet som er bedre enn oss på dette. Det vil bare sette det totale talentarbeidet i Bergen tilbake.

Og det hjelper jo lite om Brann henter 13-åringer å de blir gode så lenge alt stopper om når de kommer på a-laget. Det er mange som tror på utopiske uttrykk som "er du god nok er du gammel nok", men det er da åpenbart at det fortsatt ikke gjelder i Brann.
Det er heller ikke sånn at de lokale klubbene bare trenger å gi talentene bedre utviklingsmuligheter, så beholder de talentene. Brann har et stort navn og flere 13-åringer vil nok komme hit bare for å kunne spille for Brann.

dudo

Haha, okkei ...

Flere kvalifiserte trenere og bedre apparat kan umulig være en trussel mot talentarbeidet i hordaland. Hvor mange spillere finnes det forresten på breddenivå her i fylket?
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

krakra

Tapping av de største talentene i ung alder kan true talentarbeidet i de andre klubbene.

posemedsnopi

Quote from: krakra on December 16, 2011, 15:58:17 PM
Tapping av de største talentene i ung alder kan true talentarbeidet i de andre klubbene.


Kan se at dette kan være et problem ute i småbygdene. Men der det ville være naturlig for Brann å hente 13-åringer, må det da være nok fotballspillere til å opprettholde et tilbud?

krakra

December 16, 2011, 18:35:13 PM #2481 Last Edit: December 16, 2011, 18:39:28 PM by krakra

Lasaron

Brann har i en del år vært en klubb mange av de største talentene har skygget unna. Det var gale. Nå er stemningen i ferd med å snu. Kanskje mange av de største talentene nå vil til Brann. Og da er det også gale?
Tren på langskudd

krakra

Du snakker om epler og pærer.

Giles


krakra

Det var da veldig fantastisk da. Virkeligheten er sjeldent bare vinn-vinn i så stor grad, men her har visst Brann lagt gullegget.

At de andre klubbenes talentarbeid blir svekket av å miste sine største talenter nesten med en gang de er gamle nok til å spille konkurranse-fotball, noe som kan føre til at de satser mindre på talentutvikling. Noe som igjen gjør at Brann kan bli den eneste klubben i området som satser seriøst på talentarbeid, at flere av talentene kan forsvinne i mengden når de kunne utviklet seg vel så godt i sin lokale klubb er tydeligvis null grunn til å beskymre seg for. Brann klarer seg helt på egenhånd når det gjelder talentutviklingen i Hordaland og alle talenter har godt av å komme til oss.

Giles

Brann burde være et lokomotiv som kan inspirere de andre klubbene. Det vil kreves mer og mer for å nå opp som toppspiller. Derfor topp kompetanse så tidlig som mulig. Brann bør som del av talentsatsingen også drive aktivt kompetansespredning overfor øvrige klubber i Bergen og omland.

krakra

Det er ikke inspirerende når et lag tar de største talentene dine før de har kommet i puberteten. Var det inspirerende da RBK støvsugde det norske markedet? Gjorde det oss bedre?

Brann må selvfølgelig hente 13-åringer og etterhvert gjerne yngre talenter fra klubber som ikke kan håndtere dem. Det er det nok av i Bergen og Hordaland. Samtidig bør vi være ydmyke nok til å innse at det finnes klubber hvor det er bedre å la talentene bli til de blir eldre og hjelpe disse klubbene til å bli enda bedre.


Giles

December 16, 2011, 22:49:35 PM #2488 Last Edit: December 16, 2011, 23:02:21 PM by Giles
Det er ikke noe i veien for å ha samarbeidsklubber hvor det drives med kvalitet, men Brann bør selv tilby det ypperste av kompetanse til de største talentene. Som sagt tror jeg den modellen som Brann legger opp til er framtidens talentutvikling, som også vil heve kvaliteten  i andre klubber.

Lasaron

Quote from: krakra on December 16, 2011, 22:43:35 PM
Det er ikke inspirerende når et lag tar de største talentene dine før de har kommet i puberteten. Var det inspirerende da RBK støvsugde det norske markedet? Gjorde det oss bedre?

Brann må selvfølgelig hente 13-åringer og etterhvert gjerne yngre talenter fra klubber som ikke kan håndtere dem. Det er det nok av i Bergen og Hordaland. Samtidig bør vi være ydmyke nok til å innse at det finnes klubber hvor det er bedre å la talentene bli til de blir eldre og hjelpe disse klubbene til å bli enda bedre.




Jeg tror det er mer effektivt å ha et knallbra opplegg selv, enn å hjelpe andre klubber til å bli bedre. Så syns jeg du skal ta inn over deg at det er noe som heter foreldre, og at mange foreldre har fornuft nok til at de ikke automatisk velger Brann for sine unger, bare fordi det heter Brann.
Tren på langskudd

krakra


krakra

Quote from: Giles on December 16, 2011, 22:49:35 PM
Det er ikke noe i veien for å ha samarbeidsklubber hvor det drives med kvalitet, men Brann bør selv tilby det ypperste av kompetanse til de største talentene. Som sagt tror jeg den modellen som Brann legger opp til er framtidens talentutvikling, som også vil heve kvaliteten  i andre klubber.
Hvorfor skulle de andre klubbene satse tid og ressurser på et talentarbeid med kvalitet hvis de ikke får beholde talentene sine?

storB

Quote from: krakra on December 16, 2011, 23:50:33 PM
Hvorfor skulle de andre klubbene satse tid og ressurser på et talentarbeid med kvalitet hvis de ikke får beholde talentene sine?


Skulle Brann hentet de to-tre største talente fra alle klubbene i Hordaland så har vi plutselig ett akademi på 500+. At Brann gir enerne ett alternativ bør da ikke utelukke at resten av en gruppe bare er boss? Tvert imot er det ofte når en mister en viktig brikke at andre i gruppen står frem.
"Ojo er en stor mann, og idag spillte han mot to kvinnfolk" Mjelde etter RBK kampen.

Giles

Det handler om å dele kompetanse og ikke se hverandre som konkurrenter heller som et økosystem.
Ingen kan bestride Branns posisjon i Bergen og det viser vel også de fleste kommentarene. At et utvalg av de beste talentene får et tilbud i Brann vil spore til innsats og gi energi også ut i samarbeidende klubber. Alle vil bli bedre.De ca 15-18 største talentene kommer ikke fra en klubb og  vil dermed ikke svekke kvaliteten i klubber som vil drive godt. Det vil alltid være et klubbhierarki med en toppklubb i Bergen og omegn, men også mange andre gode klubber med gode og ambisiøse tilbud.

krakra

Ja, det er positivt, men det er negativt hvis det ødelegger for klubber som kan være en ressurs. Klubber som per i dag utvikler TL-spillere. Det er fult mulig å satse, også å hente gode 13-åringer, uten å ødelegge for de lagene som har et bra opplegg for talentene.

Jeg mener at Brann bør samarbeide med de beste talentklubbene i byen, jobbe for at både vi og de skal bli så gode som mulige, hente de "beste" 13-åringene fra områder hvor de ikke har et godt tilbud og la de andre utvikle seg til de iallefall er 15 og kan spille seniorfotball.

krakra

Quote from: storB on December 17, 2011, 00:01:13 AM
Quote from: krakra on December 16, 2011, 23:50:33 PM
Hvorfor skulle de andre klubbene satse tid og ressurser på et talentarbeid med kvalitet hvis de ikke får beholde talentene sine?


Skulle Brann hentet de to-tre største talente fra alle klubbene i Hordaland så har vi plutselig ett akademi på 500+. At Brann gir enerne ett alternativ bør da ikke utelukke at resten av en gruppe bare er boss? Tvert imot er det ofte når en mister en viktig brikke at andre i gruppen står frem.
Så Brann sportslige ambisjoner ville ikke fått seg en kraftig knekk hvis RBK skulle hente Ojo og Austin? Tror du det ville vært inspirerende eller demotiverende? Og la oss si at lignende skjedd hvert år. Tror du det hadde vært positivt eller negativt for vårt ambisjonsnivå?
Og siden det er så mange å ta av som du sier, så burde det vel gå greit å la de beste talentklubbene få ha sine talenter i fred en stund til?

storB

Quote from: krakra on December 17, 2011, 00:01:39 AM
Ja, det er positivt, men det er negativt hvis det ødelegger for klubber som kan være en ressurs. Klubber som per i dag utvikler TL-spillere. Det er fult mulig å satse, også å hente gode 13-åringer, uten å ødelegge for de lagene som har et bra opplegg for talentene.

Jeg mener at Brann bør samarbeide med de beste talentklubbene i byen, jobbe for at både vi og de skal bli så gode som mulige, hente de "beste" 13-åringene fra områder hvor de ikke har et godt tilbud og la de andre utvikle seg til de iallefall er 15 og kan spille seniorfotball.


Hvor tar du dette fra egentlig? Mener du at toppidrettsgymnaset og olympiatoppen som faktisk er tungt inne i dette bildet alle sammen tar feil?
"Ojo er en stor mann, og idag spillte han mot to kvinnfolk" Mjelde etter RBK kampen.

storB

Quote from: krakra on December 17, 2011, 00:03:40 AM
Quote from: storB on December 17, 2011, 00:01:13 AM
Quote from: krakra on December 16, 2011, 23:50:33 PM
Hvorfor skulle de andre klubbene satse tid og ressurser på et talentarbeid med kvalitet hvis de ikke får beholde talentene sine?


Skulle Brann hentet de to-tre største talente fra alle klubbene i Hordaland så har vi plutselig ett akademi på 500+. At Brann gir enerne ett alternativ bør da ikke utelukke at resten av en gruppe bare er boss? Tvert imot er det ofte når en mister en viktig brikke at andre i gruppen står frem.
Så Brann sportslige ambisjoner ville ikke fått seg en kraftig knekk hvis RBK skulle hente Ojo og Austin? Tror du det ville vært inspirerende eller demotiverende? Og la oss si at lignende skjedd hvert år. Tror du det hadde vært positivt eller negativt for vårt ambisjonsnivå?
Og siden det er så mange å ta av som du sier, så burde det vel gå greit å la de beste talentklubbene få ha sine talenter i fred en stund til?


Snu på flisen da, og spør hvem som skulle erstatte Huseklepp, Moen og Solli. Jo, nettop Ojo, Austin og Torp. Spillere forsvinner, andre får sjansen. Circle of fotball....
"Ojo er en stor mann, og idag spillte han mot to kvinnfolk" Mjelde etter RBK kampen.

krakra

Quote from: storB on December 17, 2011, 00:03:57 AM
Quote from: krakra on December 17, 2011, 00:01:39 AM
Ja, det er positivt, men det er negativt hvis det ødelegger for klubber som kan være en ressurs. Klubber som per i dag utvikler TL-spillere. Det er fult mulig å satse, også å hente gode 13-åringer, uten å ødelegge for de lagene som har et bra opplegg for talentene.

Jeg mener at Brann bør samarbeide med de beste talentklubbene i byen, jobbe for at både vi og de skal bli så gode som mulige, hente de "beste" 13-åringene fra områder hvor de ikke har et godt tilbud og la de andre utvikle seg til de iallefall er 15 og kan spille seniorfotball.


Hvor tar du dette fra egentlig? Mener du at toppidrettsgymnaset og olympiatoppen som faktisk er tungt inne i dette bildet alle sammen tar feil?
Det er da de som har uttalt seg negativt. Jeg er ikke den eneste som mener at dette er feil vei å gå. Jeg er ikke imot at Brann henter gode 13-åringer, men imot at de henter dem fra klubber som satser på å utvikle talenter som som faktisk har et godt opplegg, fordi jeg tror det vil være ødeleggende for dem.

krakra

Quote from: storB on December 17, 2011, 00:05:30 AM
Quote from: krakra on December 17, 2011, 00:03:40 AM
Quote from: storB on December 17, 2011, 00:01:13 AM
Quote from: krakra on December 16, 2011, 23:50:33 PM
Hvorfor skulle de andre klubbene satse tid og ressurser på et talentarbeid med kvalitet hvis de ikke får beholde talentene sine?


Skulle Brann hentet de to-tre største talente fra alle klubbene i Hordaland så har vi plutselig ett akademi på 500+. At Brann gir enerne ett alternativ bør da ikke utelukke at resten av en gruppe bare er boss? Tvert imot er det ofte når en mister en viktig brikke at andre i gruppen står frem.
Så Brann sportslige ambisjoner ville ikke fått seg en kraftig knekk hvis RBK skulle hente Ojo og Austin? Tror du det ville vært inspirerende eller demotiverende? Og la oss si at lignende skjedd hvert år. Tror du det hadde vært positivt eller negativt for vårt ambisjonsnivå?
Og siden det er så mange å ta av som du sier, så burde det vel gå greit å la de beste talentklubbene få ha sine talenter i fred en stund til?


Snu på flisen da, og spør hvem som skulle erstatte Huseklepp, Moen og Solli. Jo, nettop Ojo, Austin og Torp. Spillere forsvinner, andre får sjansen. Circle of fotball....
Du svarte da ikke på spørsmålet mitt. Ville det vært positivt om RBK eller en annen klubb hentet Ojo og Austin og hvert år hentet våre to beste spillere? I fjor var vi jo ikke fungerende, og trengte en opprydding. Jeg snakker om å stadig svekke noe som faktisk fungerer.

Go Up