• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Talentarbeid

Started by Klaus_Brann, October 31, 2008, 12:33:12 PM

0 Members and 10 Guests are viewing this topic.

Go Down

krakra

Forøvrig tror jeg endel av grunnen til at det er vanskelig for Branns talenter å slå igjennom er den manglende strukturen i spillet. Istedenfor å gå inn i en skreddersydd rolle hvor de får spille på styrkene sine så kommer de inn i mer tilfeldige roller hvor det ikke er klartgjort hva de faktisk skal gjøre og det er viktigere å ikke ha svakheter enn å ha ekstremferdigheter.

Skjelbred og Henriksen har begge lidd av misbruk i RBK de og. Skjelbred stangerte jo totalt etter skaden. I følge ham selv var en stor del av grunnen at han stort sett måtte spille på kanten og ikke fikk spille på styrkene sine. Henriksen måtte ta et mye større defensivt ansvar i vår enn i fjor og i høst og da var han høyst middelmådig.

Lasaron

Med en kamp igjen å spille leder Brann sitt G16-lag 1. divisjon høst, to poeng foran Fana. Brann vinner serien uansett ved uavgjort, pga god målforskjell.
Tren på langskudd

Lasaron

Jeg leste i BA i går at Helge Nilsen skal gi seg som juniortrener, men forstod det slik at han skal fortsette i klubben, i en annen rolle. Er det noen som vet hvilken? Kan det være trener på toppidrettsgymnaset på fotballinjen?
Og hvem skal bli juniortrener?
Tren på langskudd

Nixon

Er det her Lars Bakkerud kommer inn?
https://datesnow.life"]Actual Women[/URL]

Huff

Quote from: Lasaron on October 30, 2011, 18:41:22 PM
Jeg leste i BA i går at Helge Nilsen skal gi seg som juniortrener, men forstod det slik at han skal fortsette i klubben, i en annen rolle. Er det noen som vet hvilken? Kan det være trener på toppidrettsgymnaset på fotballinjen?
Og hvem skal bli juniortrener?


Det er mulig dette er helt uproblematisk, men er det bare jeg som reagerer på utskiftningene på områder der en allerede gjør det bra? Er du en god talentutvikler blir du plutselig sportskoordinator i Brann, en elendig sportsdirektør; daglig leder. Det siste eksemplet kanskje ikke så bra, men dere forstår hva jeg mener; stolleken.

Det kan selvsagt tenkes at Nilsen er veiet og funnet for lett, og Brann kan selvsagt ha en bevisst strategi om at talentenes utvikling stimuleres best med forskjellige trenere ift nye impulser eller likende, men jeg tviler mildt sagt mye på at en har en så avansert tankegang på det hele. Har ingen problemer med at en får inn ekstern kompetanse, men da bør denne gjerne supplere den allerede beviste kompetansen i klubben.

Lasaron

Helge Nilsen sa i BA at det har med å gjøre at han er trebarnsfar og er lei alle kveldene.
Tren på langskudd

Lasaron

Brann sitt G16-lag avsluttet sesongen ved å slå Tertnes 7-1 på bortebane, og tok dermed seieren i høstserien, 1. divisjon. Gode ting.

Totalt sett har Brann sin ungdomsavdeling gjort det bra i år. Vi er på god vei, men det kan fortsatt bli bedre. Bortsett fra junior-nm mangler vi topplasseringer i eliteturneringer.
Tren på langskudd

Lasaron

Tren på langskudd

Lasaron

Tren på langskudd

krakra

http://www.rbkweb.no/vis/8505

Brann fortsatt suverent dårligst på spilletid til talenter. Her er tabellen over hva klubben får for sin talentsatsning(basert på spilletid)

01. Viking: 622 (000 kroner)
02. Aalesund: 585
03. Sogndal: 568
04. Strømsgodset: 497
05. Fredrikstad: 441
06. Tromsø: 417
07. Start: 395
08. Vålerengen: 379
09. Lillestrøm: 359
10. Rosenborg: 357
11. Sarpsborg: 340
12. Stabæk: 316
13. Molde: 303
14. Odd: 282
15. Haugesund: 167
16. Brann: 94

Skamelig. Ikke bare er vi blant de dårligste, vi får knapt halvparten av det nest dårligste laget. Det er greit at talentsatsning tar tid, men for en klubb som har brukt store summer på talentutvikling i 5 år, og har TLs nest beste juniorlag er det fortsatt pinlig å ligge suverent sist på en slik liste. Spesielt med tanke på at de aller, aller fleste poengene har blitt sanket av et Løv-Hamprodukt.

osoerli

Auda, hadde faktisk ikkje trudd det vår så ille.
KUNSTGRAS ?? GLØYM DET !!

Spelaren

Elendig, som vanlig. Og det er ingen overraskelse, me bytter jo stort sett inn det samme skrotet uansett.
Gå av.

Markmus

heh, vi er nesten dobbelt så dårlige som den andre dårligste klubben (Haugesund).
Ka du ve?

Nixon

https://datesnow.life"]Actual Women[/URL]

krakra

Vel og bra, men hvor er Løv-Hams nåværende største talent? Dure og Kallevik forsvinner til andre TL-klubber mens vi inviterer smårestene til prøvespill?

Huff


Lasaron

Jeg også lurte på det med Kallevik, men du har nå skrytt av Glesnes og Heggeland tidligere, og kommentert at Heggeland har prøvespilt for andre klubber, har du ikke? Og nå er de smårester?

Si meg: dyrker du misnøye?

Dette var altså myntet på Krakra.
Tren på langskudd

Lasaron

Forøvrig er det positivt at Brann vurderer dem.
Tren på langskudd

krakra

Quote from: Lasaron on November 17, 2011, 18:15:15 PM
Jeg også lurte på det med Kallevik, men du har nå skrytt av Glesnes og Heggeland tidligere, og kommentert at Heggeland har prøvespilt for andre klubber, har du ikke? Og nå er de smårester?

Si meg: dyrker du misnøye?

Dette var altså myntet på Krakra.
Det er gode talenter og det skulle bare mangle at Brann sjekker dem ut, men ingen tvil om at spillere som Kallevik og Dure er bedre.

Nixon

Quote from: Huff on November 17, 2011, 18:12:59 PM
Quote from: Nixon on November 17, 2011, 16:59:26 PM
http://www.brann.no/nyheter/tre-lov-ham-spillere-pa-trening/

Dette må være spill for galleriet...;)


Bra. Kan dette være Walstads verk?


Brann har da hatt alle de beste talentene fra Løv-Ham på prøvespill de siste årene. Inkludert Dure og Kallevik som er nevnt her. Så dette er ikke noe nytt.
https://datesnow.life"]Actual Women[/URL]

Klaus_Brann

Vi burde vel hentet hele Løv-Ham snart. Jeez.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

krakra

Vi burde i det minste hente de største talentene, som er blant de beste i Norge i sine årskull. Det hadde vært en bra start.

dudo

Det er et så deilig nyansert forum, dere!
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Lasaron

Det kan ikke være helt lett for de som er trener for G15-G18-landslag å ta ut de rette spillerne. Sikkert vanskelig å få oversikt. Brann sine beste har i år vist seg gode nok til 2. divisjon, mens Løv Ham sine har spilt for et lag som har vist seg dårlig nok til samme nivå. Jeg tipper det er en hel del 17-18-åringer som har spilt ganske mye i 2. divisjon i år, i hele Norge.

Isåfall bekrefter det vel bare viktigheten av å ha et eget utmerket talentarbeid.
Tren på langskudd

roaldinho

Sitat RBH om høsten etter kontraktsforlengelsen til Skarsfjord: " Det er ikke helt rett, vi fikk seirer mot Odd og Sogndal og så lyset i enden av tunnelen. Så ledet vi også 3-1 mot Vålerenga..."

dudo

Det trenger vel ikke nødvendigvis være så alvorlig med urytmiske hjerteslag?
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

roaldinho

Quote from: dudo on November 18, 2011, 14:43:38 PM
Det trenger vel ikke nødvendigvis være så alvorlig med urytmiske hjerteslag?


Nei, men kan vel forverre seg. Syntes iallefall det er positivt at de finner det ut tidlig. Kanskje jeg har feil, da har jeg iallefall misforstått.
Sitat RBH om høsten etter kontraktsforlengelsen til Skarsfjord: " Det er ikke helt rett, vi fikk seirer mot Odd og Sogndal og så lyset i enden av tunnelen. Så ledet vi også 3-1 mot Vålerenga..."

dudo

Joda. Poenget mitt er at om en måned så kan det være som om det aldri har skjedd. Men klart det er bra vi er on top of things.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Markmus

Quote from: dudo on November 18, 2011, 14:43:38 PM
Det trenger vel ikke nødvendigvis være så alvorlig med urytmiske hjerteslag?


Nei. Som jeg skrev i kommentaren under artikkelen har jeg det også av og til. Overhodet ikke farlig for min del, bare ubehagelig når det først skjer. Forskjellen nå og før legebesøket er at jeg rett og slett driter i ekstraslagene - før lurte jeg jo på hva i helvete det var for noe :P Føltes ut som om hjertet hoppet over et slag (dunk dunk ----- dunk dunk), mens det faktisk slår dobbelt.

Tror legen sa at noe sånn som 20% av befolkningen har det og i de aller fleste tilfeller ufarlig, så det er jo normalt.
Ka du ve?

roaldinho

Quote from: dudo on November 18, 2011, 15:07:23 PM
Joda. Poenget mitt er at om en måned så kan det være som om det aldri har skjedd. Men klart det er bra vi er on top of things.


Det er sant, og forhåpentligvis skjer det også.
Sitat RBH om høsten etter kontraktsforlengelsen til Skarsfjord: " Det er ikke helt rett, vi fikk seirer mot Odd og Sogndal og så lyset i enden av tunnelen. Så ledet vi også 3-1 mot Vålerenga..."

Lister

arytmi er veldig vanlig og i de fleste tilfeller helt ufarlig. Dette er ganske udramatisk og treningsforbudet er nok under en medisinsk utredning.

Som andre har sagt, bra at vi er på toppen av ting og tror nok nøyaktig det samme hadde skjedd hvis torps situasjon hadde blitt avdekket tidligere.

På den medisinske siden er vi blandt norgestoppen, hvis ikke helt på topp.
Guinness - Makes you drunk

krakra


dudo

Det er da ingen som sier noe annet? Påpekes vel helst at vi tydeligvis har gode rutiner.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Huff

Quote from: Lister on November 18, 2011, 18:24:37 PM

På den medisinske siden er vi blandt norgestoppen, hvis ikke helt på topp.

dudo

http://josimar.no/2011/11/19/de-gar-med-nesa-i-sky-bortpa-valle/

En god artikkel i josimar, som også er gyldig - om enn i en noe mindre skala - her i Bergen. Det tydeliggjøres også et potensiale i VIF som virker å være større enn det er i Brann i skrivende stund, selv om det er litt på siden av akkurat denne diskusjonen.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Giles

Brann har ikke store talenter selv om LAGENE gjør det bra. Hvilke spillere har ekstreme ferdigheter? Nærmest ser K.Larsen ut til å være , men sett på bakgrunn av blant annet juniorfinalen så er det langt fram. Barmen er en allroundspiller som aldri vil heve seg over det middelmådige.
Hva står man da igjen med. Ut å se i et mye større område.

dudo

And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

esp123

Folk må gi seg med dette pisset om ekstreme ferdigheter. Eneste ekstreme ferdigheten man trenger for å bli god er vilje.

krakra

Quote from: Giles on November 21, 2011, 23:12:50 PM
Brann har ikke store talenter selv om LAGENE gjør det bra. Hvilke spillere har ekstreme ferdigheter? Nærmest ser K.Larsen ut til å være , men sett på bakgrunn av blant annet juniorfinalen så er det langt fram. Barmen er en allroundspiller som aldri vil heve seg over det middelmådige.
Hva står man da igjen med. Ut å se i et mye større område.

Giles

Haugen har fortsatt talent på tross av en svak førstesesong. Skulle likevel gjerne sett de sterke sidene mye oftere. Han kan komme.
Larsen har utvilsomt bra teknikk og er passe arrogant i stilen. Har vist seg litt fram med lite spilletid. Han må for all del ikke bli feig, han er med på grunn av de ferdighetene ikke for å bli standard støttepasningaspiller. Mulig Barmen kan bli en stabiliserende, defensiv midtbanespiller men skulle gjerne sett at han hadde noe ekstra.
Dure skulle vært førstemann inn, og er er det største talentet, men han er jo som kjent ikke i Brann.
De rutinerte spillerne du nevner ser jeg ingen grunn til å forsvare hvis ikke meningen er å flakse seg til ny kontrakt i tippeligaen. Det går imidlertid ikke en gang til med den gjengen.

krakra

November 22, 2011, 00:12:14 AM #2390 Last Edit: November 22, 2011, 00:14:05 AM by krakra
Når vi ligger ann til medalje vil jeg si at det blir ganske absurd å påstå at vi har flakset oss til en ny kontrakt. Vi ligger tross alt 22 poeng for Start. Jeg er dog enig i at ambisjonene bør ligge over å utvikle den neste Erik Mjelde, men en Mjelde eller Fakiri med bra fart(ikke ekstrem) tror jeg er spillere som kunne gjort en bra jobb i TL, selv om de ikke har ekstreme ferdigheter. Bajter er jo også en spiller uten de store ekstremferdighetene som fortsatt holder bra TL-nivå. Et lag trenger både gode allroundere og rollespesialister.

Ellers er jeg enig i at Dure burde vært hentet. Han og Haugen er jevnstore talenter. Jeg tror han ville hatt en like "skuffende" førstesesong som Haugen tho. Fordi Brann er en klubb hvor det er ekstremt vanskelig for talenter å ta steget. Den dårligste klubben i TL på å ta talenter og gjøre dem til etablerte TL-spillere. Noe som kan illustreres ved at de eneste lokale spillerne som har spilt fast i år utviklet seg til "TL-nivå" i andre klubber enn Brann. Det er ingen egenutviklede spillere i eller nær Branns førsteelver.

Jeg tror både Haugen, Barmen og Larsen kunne fått sine gjennombrudd for andre TL-klubber i år og hvis de hadde gått til en annen TL-klubb i årets forsesong så hadde vi sittet og diskutert hvor mye Brann burde betale for å hente minst en av dem.

Det er ikke først og fremst talentene som er problemet. Klart vi kan og burde jobbe for å utvikle enda flere ekstreme talenter, men vi har sett på både Haugen og Larsen at de ekstremtalentene vi har ikke får sjansen og da hjelper det lite om vi så produserer 10 av dem i året.

Giles

Holdningen til bruk av talenter i Brann må endres. Det samme må spillestilen.

Lasaron

Jonas Grønner spilte hele kampen i midtforsvaret da G17-landslaget slo Portugal 1-0. Ingen andre av Brannspillerne spilte. Glesnes spilte i 60 og Kallevik 30, forøvrig.

Ellers har brann.no oppsummert talentsatsingen denne sesongen. Står noe om at G16-laget har prioritert å spille etablerte angrep, at det har funket i den lokale serien, men bare gitt middels resultat i eliteturneringer.
Hvis det stemmer, liker jeg at de tviholder på å spille ballbesittende selv om det går ut over de kortsiktige resultatene.
Tren på langskudd

Lister

Det er samme holdningen som hvertfall jeg har sett i flere brann2-kamper.

Laget og spillestilen blir endret for å fremprovosere bestemte situasjoner, tøft at vi behandler 3.divisjon som on-the-job-training og fremdeles rykker opp.
Guinness - Makes you drunk

Lasaron

Kombinasjonen av følgende:

- lengden Skarsfjord har vært i klubben (2009)
- måten de aldersbestemte lagene konsekvent spiller på
- at Skarsfjord sikkert liker fin fotball

....gir meg håp om at spillestilen blir forbedret neste år.
Tren på langskudd

Huff

Quote from: Lasaron on November 22, 2011, 21:50:33 PM
Kombinasjonen av følgende:

- lengden Skarsfjord har vært i klubben (2009)
- måten de aldersbestemte lagene konsekvent spiller på
- at Skarsfjord sikkert liker fin fotball

....gir meg håp om at spillestilen blir forbedret neste år.


De spiller vel som de har forsøkt å spille hele tiden på aldersbestemt. Tror 99 prosent av verdens trenere liker fin fotball, men at mange mener at akkurat deres lag og mannskap gjør det bedre ved å spille på en annen måte, og/eller at fin fotball ikke er effektivt.

At Skars konsekvent ikke har tatt selvkritikk på underholdningsverdien i spillestilen gjør meg pessimistisk mtp neste år. Snarere har han brukt en klassisk hersketeknikk ala ''vi er ikke Barca'', og ''ingen lag presser høyt i 90.minutter''. Som om det er noen som mener vi skal kopiere Barca eller angripe i 90 min [presiserer at ''sitatene'' ikke er direktesitater, men tilsvarende ting har Skars ofte sagt]. Det er akkurat den samme mantraen Semb og Drillo har kommet med når landslagets spillestil har vært kritisert; ''vi er ikke Brasil'', og det er akkurat tilsvarende tåpelig.

Etter å ha sagt dette er heller ikke alt bekmørkt, vi var ikke gode mot LSK, men vi polte ei heller baller på Ojo, vi forsøkte å spille ut LSK i deler av kampen, og poleballene var few and far between. At vi ikke lyktes kan tilskrives mangel på trening på pasningsspill mot etablert. Fortsetter Brann i det sporet vi startet i mot svake LSK blir vi langt mer underholdende neste sesong. Vi har ikke spillere til å opptre som Barca, men vi har gode nok fotballspillere til å få til et effektivt pasningsbasert spill i TL, det vil også gjøre det lettere for talentene og ta steget, samt medføre høyere inntekter da bergensere ikke betaler for å se poleballer på en høyreist spiss. Inntektene genrerer selvsagt og overganspenger og lønnsmidler til bedre spillere.

Desverre er LSK-kampen en enkeltkamp og enslig svale gir ingen sommer, men det er det ene halmstrået jeg har å klamre meg til. Var fornøyd med spillestilen mot LSK, dog skuffet over intensiteten (som går på mest spillerne, ikke trener). Fortsetter Skars der han slapp forrige søndag er jeg dermed fornøyd. Jeg forventer samtidig at flere talenter får prøvd seg og vi ikke kaster bort tid på elendige spillere som labuskas, men det største ankepunktet er den pinlig kjedelige og destruktive spillestilen Brann har stått for år. Det har vært bra når motstander har gitt store rom kombinert med at Ojo og Gustav har dagen, men det er uverdig at Brann skal være prisgitte overoffensive motstandere. 

Giles

Helt enig i at spillet Skarsfjord legger opp til er drepende kjedelig. Nesten så kjedelig at selv desperate entusiaster ikke orker å se på.
En sportsplan med krav til en utviklende spillestil er nødvendig for alle nivåer i klubben.

Lister

Quote from: Giles on November 22, 2011, 22:55:07 PM
desperate entusiaster


Du er mer det første enn det siste?
Guinness - Makes you drunk

krakra

Syns Brann er et relativt underholdende kontringslag som spiller bra fotball når motstanderen ønsker å styre kampen og stå høyt. Det er jo en styrke som også et topplag trenger og vi hadde flere underholdende kamper med slikt kampbilde i starten av sesongen.

Men skal vi gå fra å være medaljekandidat til gullkandidat må vi også kunne styre kamper og spille ut lag. Der er vi fullstendig håpløse. Vi får ikke til noenting når lagene legger seg bakpå. Mot LSK prøvde vi, men vi skapte lite inntil de fikk en spiller feilaktig utvist og vi et feilaktig mål. Det trengs det enorme steg, mens kontringsspillet trenger å stabilisere seg, for der har vi vist et høyt toppnivå. Bortekampen mot LSK var veldig bra.

Utmedsnolken

Quote from: Huff on November 22, 2011, 22:27:20 PM
Quote from: Lasaron on November 22, 2011, 21:50:33 PM
Kombinasjonen av følgende:

- lengden Skarsfjord har vært i klubben (2009)
- måten de aldersbestemte lagene konsekvent spiller på
- at Skarsfjord sikkert liker fin fotball

....gir meg håp om at spillestilen blir forbedret neste år.


De spiller vel som de har forsøkt å spille hele tiden på aldersbestemt. Tror 99 prosent av verdens trenere liker fin fotball, men at mange mener at akkurat deres lag og mannskap gjør det bedre ved å spille på en annen måte, og/eller at fin fotball ikke er effektivt.

At Skars konsekvent ikke har tatt selvkritikk på underholdningsverdien i spillestilen gjør meg pessimistisk mtp neste år. Snarere har han brukt en klassisk hersketeknikk ala ''vi er ikke Barca'', og ''ingen lag presser høyt i 90.minutter''. Som om det er noen som mener vi skal kopiere Barca eller angripe i 90 min [presiserer at ''sitatene'' ikke er direktesitater, men tilsvarende ting har Skars ofte sagt]. Det er akkurat den samme mantraen Semb og Drillo har kommet med når landslagets spillestil har vært kritisert; ''vi er ikke Brasil'', og det er akkurat tilsvarende tåpelig.

Etter å ha sagt dette er heller ikke alt bekmørkt, vi var ikke gode mot LSK, men vi polte ei heller baller på Ojo, vi forsøkte å spille ut LSK i deler av kampen, og poleballene var few and far between. At vi ikke lyktes kan tilskrives mangel på trening på pasningsspill mot etablert. Fortsetter Brann i det sporet vi startet i mot svake LSK blir vi langt mer underholdende neste sesong. Vi har ikke spillere til å opptre som Barca, men vi har gode nok fotballspillere til å få til et effektivt pasningsbasert spill i TL, det vil også gjøre det lettere for talentene og ta steget, samt medføre høyere inntekter da bergensere ikke betaler for å se poleballer på en høyreist spiss. Inntektene genrerer selvsagt og overganspenger og lønnsmidler til bedre spillere.

Desverre er LSK-kampen en enkeltkamp og enslig svale gir ingen sommer, men det er det ene halmstrået jeg har å klamre meg til. Var fornøyd med spillestilen mot LSK, dog skuffet over intensiteten (som går på mest spillerne, ikke trener). Fortsetter Skars der han slapp forrige søndag er jeg dermed fornøyd. Jeg forventer samtidig at flere talenter får prøvd seg og vi ikke kaster bort tid på elendige spillere som labuskas, men det største ankepunktet er den pinlig kjedelige og destruktive spillestilen Brann har stått for år. Det har vært bra når motstander har gitt store rom kombinert med at Ojo og Gustav har dagen, men det er uverdig at Brann skal være prisgitte overoffensive motstandere. 


kan ikke regne med å få spille 11 mot 10 i de fleste kampene heller.
"og der snubler Sæternes igjen"

Go Up