• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Talentarbeid

Started by Klaus_Brann, October 31, 2008, 12:33:12 PM

0 Members and 12 Guests are viewing this topic.

Go Down

Lasaron

Quote from: krakra on October 20, 2011, 21:15:07 PM
Det er jo samme ting. "Hei, vi satser sportslig og henter gode spillere. Vi har to tanker i hodet på en gang".

Det trenger ikke være snakk om fem talenter hvert år. Fem talenter er det de ønsker å i år og det er mer enn bare demotiverende. Hva skal man med dyktige trenere og et godt talentapperat når man har en større klubb som robber dine største talenter i 13-årsalderen?

Det trenger ikke være et resultat av Branns gode arbeid. Det kan like gjerne være et resultat av at Løv-Ham har gitt opp talentarbeidet fordi de blir robbet for talenter så snart noen skiller seg ut uansett eller rett og slett fordi Brann har et større navn.


For å bruke et Krakrasitat: "Men les hva jeg skriver, da!" Men nå skal jeg forsøke å være enda mer tydelig:

Tanke 1: Vi bør styrke talentarbeidet vårt. Da henter vi Lars Bakkerud, utvider Talentsenter Vest i kvantitet og kvalitet, og danner et Brann 3.

Tanke 2: Vi prøver å hente store talenter fra andre klubber i ung alder.

Forøvrig er det flere gode talenter i regionen enn Brann har plass til. Og det er ikke lett å treffe riktig på spillere i 13-14årsalderen. Selvsagt kan Brann og LøvHamgjengen ha meget gode talentopplegg samtidig.

Oppsummering: Jeg mener at Brann gjør det riktig, og at det ikke trenger ødelegge for Løvene. Du mener det vil ødelegge for løvene, og at vi heller bør ha et tettere samarbeid.
Tren på langskudd

krakra

I dag stekte jeg kylling samtidig som jeg kokte ris. Jeg er imponert over min evne til å ha to tanker i hodet på en gang.

Brann og Løv-Ham kan ikke ha meget gode talentopplegg samtidig hvis Brann skal ribbe Løv-Ham for de største talentene deres. Det tror du vel egentlig ikke på selv engang?

Lasaron

Jo, det tror jeg, for befolkningsgrunnlaget er så stort. Og antall gode trenere er så stort.

La meg likevel presisere en ting meget tydelig: Om det skulle skje at Brann "ribber" løvene år etter år, og du får rett i at det ødelegger for dem, så sørger jeg ikke over det så lenge Brann blir bedre. Jeg er Brannsupporter, ikke LøvHamsupporter.
Tren på langskudd

krøvel vellevold

Quote from: krakra on October 20, 2011, 21:24:00 PM
E
Quote from: krøvel vellevold on October 20, 2011, 21:20:10 PM
Quote from: krakra on October 20, 2011, 21:15:55 PM
Quote from: krøvel vellevold on October 20, 2011, 21:13:56 PM
Quote from: krakra on October 20, 2011, 21:01:01 PM
Quote from: Lasaron on October 20, 2011, 20:53:33 PM
Quote from: krakra on October 20, 2011, 20:42:13 PM
Quote from: Lasaron on October 20, 2011, 20:39:46 PM
Hva med å komme med eksempler på to TL-lag i samme by heller? Spesielt i en by hvor "hovedlaget" har samme status som Brann har i Bergen.


Krakra, det kan jeg ikke, for det fins ikke slike eksempler. Men jeg mener likevel at befolkningsgrunnlaget er mer enn stort nok, og at det dermed er realistisk at det kan skje.
De har verken befolkningsgrunnlaget eller posisjonen til å være noen konkurrent for Brann og det vet de selvsagt godt selv. Det er ikke akkurat en jevnbyrdig situasjon. Vi snakker om et lag som rykker ned fra Adeccoligaen og som ikke hadde økonomi til å overleve der og et 3. divisjonslag som etter alle solemerker ender bak andrelaget vårt på tabellen som har slått seg sammen.
Stabæk har hele Bærum og VIF har ikke noen spesielt sterk posisjon i Oslo-regionen. De trekker jo færre tilskuere enn oss.
Eller at AaFK og Molde har en veldig sterk posisjon i sine byer. Noe de definitivt har. VIF har en relativt svak posisjon i Oslo alene. Det er noe helt annet å danne et lag i byene utenfor Oslo enn å starte et lag i en bydel i Bergen.

Bærum er i realiteten Oslo. Det er omtrent samme avstand fra Ullevål til Fornebu, som det er fra Bergen sentrum til Nesttun. Poenget mitt er uansett at ting ikke er konstant. Hvis FK Bergen er innom eliteserien noen sesonger ca 10 år fra nå; hvorfor skulle ikke den tids oppvoksende bergensere finne et FK Bergen interessant?

Det handler jo også mye om Branns popularitet når et FK Bergen eventuelt skulle rykke opp i eliten. Er Brann seriemester, så vil FK Bergen slite med å vinne markedsandeler. Skulle imidlertid Brann være like skandaløse og rotete som vi er vant med, kan fort et FK Bergen på vei oppover apellere til veldig mange. Husk at mange bergensere "hater" Brann. De godter seg når de dummer seg ut. Et FK Bergen i eliten kunne fort blitt en protestklubb/utbryterklubb for alle som er lei rot, tabber, dyre primadonnaspillere fra helt andre steder, osv.
Legg ned hele klubben!

krakra

Quote from: Lasaron on October 20, 2011, 21:42:36 PM
Jo, det tror jeg, for befolkningsgrunnlaget er så stort. Og antall gode trenere er så stort.

La meg likevel presisere en ting meget tydelig: Om det skulle skje at Brann "ribber" løvene år etter år, og du får rett i at det ødelegger for dem, så sørger jeg ikke over det så lenge Brann blir bedre. Jeg er Brannsupporter, ikke LøvHamsupporter.
Det handler ikke om hvorvidt du er Løv-Hamsupporter eller ikke. Det er ikke snakk om sympati for Løv-Ham. Det det er snakk om er at det beste for Brann er en så stor tilgang på talenter som tar steget til TL som mulig. Dette mener jeg gjøres best med at vi har så manger klubber som er gode og satser på talentutvikling som mulig. Da er det totalt feil vei å gå å begynne å ødelegge for den klubben som er best i byen på dette området. Befolkningsgrunnlaget er ikke så stort at det vil være fruktbart for Løv-Ham å satse på talentutvikling hvis de største talentene forsvinner før de i det hele tatt har lov å spille for seniorlaget. I år ønsker Brann å hente hele fem talenter i 97-98-genrasjonen. Dette er et høyt antall talenter. Jeg ser ingen grunn til å tro at dette bare er et engangstilfelle fra Branns side. Jeg tolker det som et klart signal på at de ønsker å ha de beste 13-åringene til enhver tid og la Løv-Ham sitte med restene. Da hjelper det lite med en stor tilgang på gode trenere.

Brann blir ikke bedre av at talentet som slår igjennom hos dem har vært i Brann siden han var 13 enn at han var i Løv-Ham som 13-åring. Det viktigste er å holde talenttilgangen høy, og ved å motarbeide de beste talentutviklerne i byen så ødelegger man for dette.

At Brann for øyeblikket er elendige til å utnytte den tilgangen på talenter i Bergen betyr bare at de må bli bedre på dette. Ikke at de må motarbeide de som produserer dem.

Nixon

Quote from: krakra on October 20, 2011, 22:02:16 PMBrann blir ikke bedre av at talentet som slår igjennom hos dem har vært i Brann siden han var 13 enn at han var i Løv-Ham som 13-åring.


Vet vi egentlig det? Det er da mange store klubber som mener det motsatte og legger opp talentsatsingen sin etter det.
https://datesnow.life"]Actual Women[/URL]

Huff

Forresten, hvor har en dette med at Brann vil hente løvenes største talenter fra, har gått meg hus forbi at dette er noe konkret?

Og til Krøvel, jeg mente at Brann var eneren som hele byens lag, er fullstendig klar over at de andre tidvis var på høyde rent sportslig og trakk store publikumsmengder min far ha sett to kvartfinaler i cupen på Krohnsminde, en med 14.000 og den andre med 17.000 tilskuere om jeg husker riktig. Likevel var Brann utvilsomt byens lag slik jeg forstår det, og jeg har jobbet med en av Vareggspillerne fra glansperioden. Den gang var riktignok kanskje ikke dette med klubb så viktig som i dag, en hadde jo bykampene og liknende.

Quote from: Nixon on October 20, 2011, 22:10:36 PM
Quote from: krakra on October 20, 2011, 22:02:16 PMBrann blir ikke bedre av at talentet som slår igjennom hos dem har vært i Brann siden han var 13 enn at han var i Løv-Ham som 13-åring.


Vet vi egentlig det? Det er da mange store klubber som mener det motsatte og legger opp talentsatsingen sin etter det.


Så fremt Brann er bedre på talentutvikling og har en a-lagstrener som gir talentene sjansen samt et helhetlig opplagg hvor a-lagets spillestil (i vårt tilfelle mangel på sådan) gjennomsyrer hele systemer og u-lagsspillerne kjenner spillestilen årevis før de kommer opp på a-laget er det utvilsomt best i Brann. Slik jeg forstår Krakra her det slik at han ikke vil kaste bort noe vi vet funker å satse på noe vi ikke aner at funker i en klubb som rent historisk alltid ødelegger alt, og gjør gull til langt værre ting en gråstein (fyll inn diverse ulumskheter her).

Mitt inntrykk av Løvene sålangt er at de primært har utviklet spillere fra Dalen, dersom de gjør dette med bravur ser jeg ingen grunn til at de ikke skal kunne fortsette med dette, så kan Brann hente talentene til klubbene blant de 90 prosentene av Bergen og omegn som ikke bor i dalen, og der en ikke er like god på talentutvikling. Dersom det så viser seg at Branns talenter blir bedre enn løv-fyll/dal/hams (kanskje merkbart da Brann har et ti ganger større nedslagsfelt), bør Brann selvsagt stjele grovt fra Løvene. Får en ikke til dette og klarer en ikke å utvikle talenter som etablerer seg på a-laget i Brann bør en overlate hele greien til Løv-Ham.



krakra

October 20, 2011, 22:21:20 PM #2257 Last Edit: October 20, 2011, 22:23:21 PM by krakra
Quote from: Nixon on October 20, 2011, 22:10:36 PM
Quote from: krakra on October 20, 2011, 22:02:16 PMBrann blir ikke bedre av at talentet som slår igjennom hos dem har vært i Brann siden han var 13 enn at han var i Løv-Ham som 13-åring.


Vet vi egentlig det? Det er da mange store klubber som mener det motsatte og legger opp talentsatsingen sin etter det.
Gjør de nå det? Er det veldig vanlig at de større klubbene støvsuger sine samarbeidsklubber for 13-åringer hvis de kan utvikle seg like godt der? Det er mange som støvsuger markedet for talenter, men det er jo snakk om å hente fra klubber de ikke har noe forhold til og som neppe er mer interessert i gi dem sine talenter når de er gode nok enn å gi dem til andre klubber.

Det blir mer som at vi skulle hentet 13-åringer fra Ranheim. Når det gjelder et lag som Barca så er de jo rett og slett veldig mye bedre enn alle andre på dette området. Det er ingen som kan måle seg med det tilbudet de kan tilby, så for dem blir situasjonen litt anderledes.

Vi må gjerne ribbe Løv-Ham for talenter når vårt tilbud er langt bedre enn deres og vi kan håndtere alle. Men da håper jeg vi er langt bedre fordi vi har utviklet oss. Ikke fordi vi har svekket dem.

Nixon

Quote from: krakra on October 20, 2011, 22:02:16 PMDet viktigste er å holde talenttilgangen høy, og ved å motarbeide de beste talentutviklerne i byen så ødelegger man for dette.


Det vet man heller ikke helt sikkert. Det kan like godt være at når man tar vekk noen av de beste 13-åringene så få de som gjerne ikke blir skikkelig god før de er 14-16 år, en bedre sjanse til å utvikle seg. Talentarbeidet i Løv-Ham og de andre klubbene vil da ikke stoppe opp fordi ett par spillere drar til Brann.

Og hvorfor må dette nødvendigvis være å motarbeide? Brann sier de vil samarbeide. Er det helt utenkelig?
https://datesnow.life"]Actual Women[/URL]

krakra

Quote from: Nixon on October 20, 2011, 22:23:54 PM
Quote from: krakra on October 20, 2011, 22:02:16 PMDet viktigste er å holde talenttilgangen høy, og ved å motarbeide de beste talentutviklerne i byen så ødelegger man for dette.


Det vet man heller ikke helt sikkert. Det kan like godt være at når man tar vekk noen av de beste 13-åringene så få de som gjerne ikke blir skikkelig god før de er 14-16 år, en bedre sjanse til å utvikle seg. Talentarbeidet i Løv-Ham og de andre klubbene vil da ikke stoppe opp fordi ett par spillere drar til Brann.

Og hvorfor må dette nødvendigvis være å motarbeide? Brann sier de vil samarbeide. Er det helt utenkelig?
Nå er det ikke sånn at Løv-Ham henter talenter fre hele byen. De satser på Fyllingsdalen og gjør en veldig god jobb, men hvis de mister sine fem største talenter fra småguttelaget så vil det selvfølgelig sette dem tilbake. Det ville satt oss tilbake også hvis vi hadde mistet våre fem største talenter, og mistet 2-3 av de største talentene hvert år etter det. Det er det ingen tvil om.

Hvis Brann vil samarbeide kan de bidra til at Løv-Ham får utvikle det gode opplegget de har, samt faktisk dra til Dalen for å lære av Løvene som er bedre enn oss på området. Samtidig bør Løv-Ham få ha sine talenter i fred, selv om hospitering ikke er noe problem.

Jose Arrogantio

Quote from: Nixon on October 20, 2011, 22:10:36 PM
Quote from: krakra on October 20, 2011, 22:02:16 PMBrann blir ikke bedre av at talentet som slår igjennom hos dem har vært i Brann siden han var 13 enn at han var i Løv-Ham som 13-åring.


Vet vi egentlig det? Det er da mange store klubber som mener det motsatte og legger opp talentsatsingen sin etter det.


Er ikke bedre for Brann når flesteparten av talentene i Løv-Ham går til andre TL-klubber, heller motsatt. For hver god Løv-Ham talent som går til en annen Tippeligaklubb gjør indirekte Brann svakere, relativt. Hørt det er mye av grunnen til at Premier League klubber helst vil skaffe seg talenter så tidlig som mulig, i tillegg til at overgangssummer stiger med alderen.

krakra

Både Addo, Solli, Dure, Kallevik og Heggeland er eller var fult mulig for Brann å hente. Det er bare for Brann å slutte å sove i timen det. Så er det ikke noe problem lenger.

Jose Arrogantio

Quote from: krakra on October 20, 2011, 22:21:20 PM
Gjør de nå det? Er det veldig vanlig at de større klubbene støvsuger sine samarbeidsklubber for 13-åringer hvis de kan utvikle seg like godt der? Det er mange som støvsuger markedet for talenter, men det er jo snakk om å hente fra klubber de ikke har noe forhold til og som neppe er mer interessert i gi dem sine talenter når de er gode nok enn å gi dem til andre klubber.



De store klubbene i Premier Leauge har akkurat pushet for å lettere kunne gjøre dette: http://www.guardian.co.uk/football/2011/oct/19/football-league-academies

krakra

October 20, 2011, 22:43:57 PM #2263 Last Edit: October 20, 2011, 22:45:59 PM by krakra
Det er forskjell på å støvsuge markedet og å støvsuge egne samarbeidsklubber.

Har det forsvunnet et eneste talent fra Løv-Ham til en annen TL-klubb uten at Brann hadde alle muligheter til å hente ham først?

Jose Arrogantio

Quote from: krakra on October 20, 2011, 22:40:15 PM
Både Addo, Solli, Dure, Kallevik og Heggeland er eller var fult mulig for Brann å hente. Det er bare for Brann å slutte å sove i timen det. Så er det ikke noe problem lenger.


Ja men vi lever ikke i en verden der Brann har ressurser til både å hente alle talenter i Løv-Ham når de blir gode nok, styrke A-stallen med seniorer og utvikle egen ungdomsavdeling. Dure hadde vært i klubben nå hvis ikke Brann måtte tenke økonomi.

krakra

Quote from: Jose Arrogantio on October 20, 2011, 22:46:57 PM
Quote from: krakra on October 20, 2011, 22:40:15 PM
Både Addo, Solli, Dure, Kallevik og Heggeland er eller var fult mulig for Brann å hente. Det er bare for Brann å slutte å sove i timen det. Så er det ikke noe problem lenger.


Ja men vi lever ikke i en verden der Brann har ressurser til både å hente alle talenter i Løv-Ham når de blir gode nok, styrke A-stallen med seniorer og utvikle egen ungdomsavdeling. Dure hadde vært i klubben nå hvis ikke Brann måtte tenke økonomi.
Brann hadde råd til å hente Dure.

krakra

Og hvis det skulle være sånn at Brann virkelig ikke hadde råd til å gi Dure 250k i året. Hvordan i all verden skal vi da finansiere en levedyktig satsning på de aller største talentene i Bergen helt fra 13-årsalderen? I dag satser vi hovedsaklig på spillere fra 16-19 år og bare den satsningen koster 4-5 millioner i året.

Jose Arrogantio

Quote from: krakra on October 20, 2011, 22:48:12 PM
Quote from: Jose Arrogantio on October 20, 2011, 22:46:57 PM
Quote from: krakra on October 20, 2011, 22:40:15 PM
Både Addo, Solli, Dure, Kallevik og Heggeland er eller var fult mulig for Brann å hente. Det er bare for Brann å slutte å sove i timen det. Så er det ikke noe problem lenger.


Ja men vi lever ikke i en verden der Brann har ressurser til både å hente alle talenter i Løv-Ham når de blir gode nok, styrke A-stallen med seniorer og utvikle egen ungdomsavdeling. Dure hadde vært i klubben nå hvis ikke Brann måtte tenke økonomi.
Brann hadde råd til å hente Dure.


Så du tror Brann rett og slett så ingen utviklingspotensiale eller nytte av Dure? Klart økonomi var involvert, og det vil det være i fremtidige lignende overgangsdiskusjoner.

krakra

Quote from: Jose Arrogantio on October 20, 2011, 22:52:25 PM
Quote from: krakra on October 20, 2011, 22:48:12 PM
Quote from: Jose Arrogantio on October 20, 2011, 22:46:57 PM
Quote from: krakra on October 20, 2011, 22:40:15 PM
Både Addo, Solli, Dure, Kallevik og Heggeland er eller var fult mulig for Brann å hente. Det er bare for Brann å slutte å sove i timen det. Så er det ikke noe problem lenger.


Ja men vi lever ikke i en verden der Brann har ressurser til både å hente alle talenter i Løv-Ham når de blir gode nok, styrke A-stallen med seniorer og utvikle egen ungdomsavdeling. Dure hadde vært i klubben nå hvis ikke Brann måtte tenke økonomi.
Brann hadde råd til å hente Dure.


Så du tror Brann rett og slett så ingen utviklingspotensiale eller nytte av Dure? Klart økonomi var involvert, og det vil det være i fremtidige lignende overgangsdiskusjoner.
Jeg tror rett og slett at Brann ikke så potensialet ja. Hadde de gjort det hadde det vært enkelt å gi ham 250k i året. Grorud som ikke er noe bedre tjener jo det tredobbelte, minst. Med andre ord var det tydeligvis langt, langt, langt viktigere for Brann å få en spiller som Grorud enn en spiller som Dure.

Jose Arrogantio

Quote from: krakra on October 20, 2011, 22:51:43 PM
Og hvis det skulle være sånn at Brann virkelig ikke hadde råd til å gi Dure 250k i året. Hvordan i all verden skal vi da finansiere en levedyktig satsning på de aller største talentene i Bergen helt fra 13-årsalderen? I dag satser vi hovedsaklig på spillere fra 16-19 år og bare den satsningen koster 4-5 millioner i året.


Ved å prioritere riktig og ikke bruke alle pengene på talenter utenifra i stedet for egen talentutvikling. Dure er greit nok, han burde vi brukt pengene på ser vi nå, men om Solli hadde kommet til Brann for 1 million i overgangsum + 250k årslønn så ville det vært 20% av budsjettet på dagens ungdomssatsning (hvis dine tall stemmer) kastet bort på en spiller som aldri ville blitt annet enn stallfyll her.

krakra

Solli var bosman, Dures overgangssum var allerede dekket av Hardball, Addo ble vel lånt ut med en opsjon på 300k. Det er de tre som har forsvunnet fra Løv-Ham til TL i år. Ingen ville kostet annet enn lønnskostnadene. Våre egne talenter skal også ha lønn.

Jose Arrogantio

Quote from: krakra on October 20, 2011, 22:53:34 PM
Quote from: Jose Arrogantio on October 20, 2011, 22:52:25 PM
Quote from: krakra on October 20, 2011, 22:48:12 PM
Quote from: Jose Arrogantio on October 20, 2011, 22:46:57 PM
Quote from: krakra on October 20, 2011, 22:40:15 PM
Både Addo, Solli, Dure, Kallevik og Heggeland er eller var fult mulig for Brann å hente. Det er bare for Brann å slutte å sove i timen det. Så er det ikke noe problem lenger.


Ja men vi lever ikke i en verden der Brann har ressurser til både å hente alle talenter i Løv-Ham når de blir gode nok, styrke A-stallen med seniorer og utvikle egen ungdomsavdeling. Dure hadde vært i klubben nå hvis ikke Brann måtte tenke økonomi.
Brann hadde råd til å hente Dure.


Så du tror Brann rett og slett så ingen utviklingspotensiale eller nytte av Dure? Klart økonomi var involvert, og det vil det være i fremtidige lignende overgangsdiskusjoner.
Jeg tror rett og slett at Brann ikke så potensialet ja. Hadde de gjort det hadde det vært enkelt å gi ham 250k i året. Grorud som ikke er noe bedre tjener jo det tredobbelte, minst. Med andre ord var det tydeligvis langt, langt, langt viktigere for Brann å få en spiller som Grorud enn en spiller som Dure.


De så potensiale nok i ham til å tilby en kontrakti utgangspunktet, så jeg tror ikke de hadde sagt nei takk hadde vi hatt bedre økonomi. De så ikke potensiale i ham til å bli en A-lagspiller i år, ellers hadde ikke Grorud fått 3x den lønnen, men nekter å tro at de ikke så noe potensiale i ham bare 6 måneder før han får A-lagspill i en annen klubb, når vi har hatt såpass godt øye med spilleren som vi har hatt.

krakra

De så ikke nok potensiale i ham til å tilby ham 1/3 av den lønnen de ga Grorud. Jeg syns egentlig det sier sitt. Signalet var tydelig. Han var et bra talent som ville vært grei å ha i stallen, men ingen de ville strekke seg noe særlig for å få inn, ingen som kunne bidra for a-laget med det første og neppe en spiller som ville blitt satset på med det første.

Hadde de sett potensialet i ham så hadde de gitt ham det han krevde. Du sa vel forøvrig noe av det samme da Brann satt på gjerdet i vinter og vi diskuterte om Dure egentlig var et så stort talent eller ikke. At Brann åpenbart ikke mente at han var et så stort talent som jeg mente. Vel, jeg er enig og jeg hadde rett og Brann tok feil.

Jose Arrogantio

October 20, 2011, 23:15:21 PM #2273 Last Edit: October 20, 2011, 23:21:54 PM by Jose Arrogantio
Quote from: krakra on October 20, 2011, 23:03:34 PM
Solli var bosman, Dures overgangssum var allerede dekket av Hardball, Addo ble vel lånt ut med en opsjon på 300k. Det er de tre som har forsvunnet fra Løv-Ham til TL i år. Ingen ville kostet annet enn lønnskostnadene. Våre egne talenter skal også ha lønn.


Solli var eksempel. Poenget var at å hente talenter er gambling, ikke alle slår gjennom, og har man begrensede midler så må man velge satsningsområde. Vil man bruke pengene på å styrke egen avdeling eller å hente talenter utenifra? Begge deler er selvfølgelig best, men må man velge, foretrekker jeg det første. Selvfølgelig bør man kunne legge av penger hvis man tror man har en Haugen eller Dure, men hvis man ikke ser noe som tilsier annet enn at han kan bli en ok tippeligaspiller på det beste (Solli, Addo) så foretrekker jeg 250k mer på ungdomsavdelingen enn Solli eller Addo (eller greit talent X) i stallen.

Edit; og da er jeg forberedt på at glipper ala Dure vil forekomme. Men det er et onde som man må godta med Branns økonomi.

Jose Arrogantio

Quote from: krakra on October 20, 2011, 23:08:39 PM
De så ikke nok potensiale i ham til å tilby ham 1/3 av den lønnen de ga Grorud. Jeg syns egentlig det sier sitt. Signalet var tydelig. Han var et bra talent som ville vært grei å ha i stallen, men ingen de ville strekke seg noe særlig for å få inn, ingen som kunne bidra for a-laget med det første og neppe en spiller som ville blitt satset på med det første.

Hadde de sett potensialet i ham så hadde de gitt ham det han krevde. Du sa vel forøvrig noe av det samme da Brann satt på gjerdet i vinter og vi diskuterte om Dure egentlig var et så stort talent eller ikke. At Brann åpenbart ikke mente at han var et så stort talent som jeg mente. Vel, jeg er enig og jeg hadde rett og Brann tok feil.


Ja, du hadde rett, og Brann (og jeg) tok feil om Dure. Men jeg tror ikke de gjorde så utrolig feilbedømming at om økonomi ikke var et problem så hadde de ennå ikke tatt ham. Men det er umulig å vite, og om du har rett og Brann virkelig er så dårlige på å se talent i spillere så blir jeg enda mer overbevist om at de må utvikle seg i Brann så vi ikke klarer misse dem ;)

krakra

Talentsatsning er gambling uansett om man henter dem som 11-åringer eller 19-åringer. Tørr man ikke gamble så er det liten vits i å drive med talentarbeid. Egenproduserte talenter skal også ha lønn, det skal utbetales utdanningskompentsasjon, det koster penger å utvikle dem. Når de skal ta steget er man nødt til å satse på en spiller som ikke har bevist noe og risikerer sportslige konsekvenser. Det er alltid en risiko.

Jeg mener at Brann både skal utvikle egne talenter og hente talenter utenifra. Det er ikke dyrt. Som sagt så krevde Dure omtrent en tredjedel av det Grorud fikk. I dette eksemplet kostet altså et stort talent en tredjedel av det en middelmådig 27-åring kostet.

Ser man på det i forhold til utviklingsavdelingen så kunne man også lønnet 20 Kevin Durer for den summen Brann bruker på talentarbeidet.

Klaus_Brann

Quote from: Nixon on October 20, 2011, 22:10:36 PM
Quote from: krakra on October 20, 2011, 22:02:16 PMBrann blir ikke bedre av at talentet som slår igjennom hos dem har vært i Brann siden han var 13 enn at han var i Løv-Ham som 13-åring.


Vet vi egentlig det? Det er da mange store klubber som mener det motsatte og legger opp talentsatsingen sin etter det.


Tror Barcelona, Ajax, Sporting Lisboa med flere ville vært uenige i det.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

krakra

Quote from: Jose Arrogantio on October 20, 2011, 23:19:52 PM
Quote from: krakra on October 20, 2011, 23:08:39 PM
De så ikke nok potensiale i ham til å tilby ham 1/3 av den lønnen de ga Grorud. Jeg syns egentlig det sier sitt. Signalet var tydelig. Han var et bra talent som ville vært grei å ha i stallen, men ingen de ville strekke seg noe særlig for å få inn, ingen som kunne bidra for a-laget med det første og neppe en spiller som ville blitt satset på med det første.

Hadde de sett potensialet i ham så hadde de gitt ham det han krevde. Du sa vel forøvrig noe av det samme da Brann satt på gjerdet i vinter og vi diskuterte om Dure egentlig var et så stort talent eller ikke. At Brann åpenbart ikke mente at han var et så stort talent som jeg mente. Vel, jeg er enig og jeg hadde rett og Brann tok feil.


Ja, du hadde rett, og Brann (og jeg) tok feil om Dure. Men jeg tror ikke de gjorde så utrolig feilbedømming at om økonomi ikke var et problem så hadde de ennå ikke tatt ham. Men det er umulig å vite, og om du har rett og Brann virkelig er så dårlige på å se talent i spillere så blir jeg enda mer overbevist om at de må utvikle seg i Brann så vi ikke klarer misse dem ;)
Hvis Brann hadde veldig mye penger hadde de sikkert hentet Dure ja, men det er ikke poenget. Poenget er at Brann veldig enkelt kunne hentet Dure hvis de faktisk hadde fulgt med og prioriterte det. Når de ikke gjorde det er det utelukkende deres egen skyld at han forsvant ut av byen. Det skyldes ikke andre omstendigheter enn at Brann ikke gjorde jobben sin eller at vi ble for feige.

Når det gjelder økonomi i forhold til talentene så er da dette et problem med våre egenproduserte også. Et velbrukt argument fra Skarsfjord for å ikke gi talentene spilletid var jo at vi ikke hadde råd til å gi dem proffkontrakt. Så talentene kan godt bli nedprioritert på grunn av økonomi selv om det er i Brann også.

Nå tror jeg Brann er fult i stand til å "misse" egne talenter også. Det handler mindre om hva man er i stand til å se og hva man ønsker å se. Har Brann noen sinne overvurdert et talent? Gitt et lokalt talent mye mer spilletid enn det fortjente? Jeg kommer ikke på noe, det må være mange år siden og få eksempler iallefall.

Det jeg vil få frem med det er at Brann har en klar tendens til å undervurdere de lokale talentene og være veldig skeptiske til å satse på dem. Det er ikke det at de er dårlige til å vurdere. De er bare overskeptiske. Det er i mine øyne hovedproblemet med talentsatsningen og rammer både interne og eksterne talenter. Det er det Brann må gjøre noe med. Før vi begynner å ribbe de som faktisk får frem talenter som slår igjennom i TL.

krakra

Quote from: Klaus_Brann on October 20, 2011, 23:26:21 PM
Quote from: Nixon on October 20, 2011, 22:10:36 PM
Quote from: krakra on October 20, 2011, 22:02:16 PMBrann blir ikke bedre av at talentet som slår igjennom hos dem har vært i Brann siden han var 13 enn at han var i Løv-Ham som 13-åring.


Vet vi egentlig det? Det er da mange store klubber som mener det motsatte og legger opp talentsatsingen sin etter det.


Tror Barcelona, Ajax, Sporting Lisboa med flere ville vært uenige i det.
Disse klubbene henter fra et konkurranseutsatt marked. Brann har ingen reell konkurranse om verken Løv-Hams spillere eller noen andre. De kan hente hvem de vil fra Løv-Ham. Løv-Hams spillere går ikke til konkurrentene med mindre Brann ikke klarer å få hodet ut av ræven. Som i tilfellet med Dure, som hadde vært Brannspiller hvis Brann ikke hadde tabbet seg ut. Først ved å nekte å innfri et lavt lønnskrav, og så ved å si "Nei, vi vil vente" da spilleren var klar for å skrive under.

Jose Arrogantio

Klart det er gambling og penger involvert. På et tidspunkt må man gamble, jeg er klar over det. Men da synes jeg det er bedre å gamble med egne spillere enn spillere utenklubbsfra som man også ofte har måttet betale overgangssum for, og kanskje krever mer lønn enn egne i forhold til talen, og som hvis han slår gjennom vil bli mindre innbringende å selge videre, med videresalgsklausuler til tidligere klubber. Så lenge vi kan klare å bli like gode på talentutvikling som Løv-Ham selvsagt. Og det tror jeg vi skal klare med den nåværende satsningen.

krakra

Quote from: Jose Arrogantio on October 20, 2011, 23:33:20 PM
Klart det er gambling og penger involvert. På et tidspunkt må man gamble, jeg er klar over det. Men da synes jeg det er bedre å gamble med egne spillere enn spillere utenklubbsfra som man også ofte har måttet betale overgangssum for, og kanskje krever mer lønn enn egne i forhold til talen, og som hvis han slår gjennom vil bli mindre innbringende å selge videre, med videresalgsklausuler til tidligere klubber. Så lenge vi kan klare å bli like gode på talentutvikling som Løv-Ham selvsagt. Og det tror jeg vi skal klare med den nåværende satsningen.
Nå er det ikke jeg som er for å velge en av delene. Jeg ønsker begge delene. Jeg ønsker at Brann skal ha talenter tilgjengelige både i egen og i andre klubber.

Enkelt og greit fordi jeg tviler på at Brann vil være i stand til å produsere tilstrekkelig med talenter på egenhånd hvis ingen andre klubber jobber seriøst med spillere over 13 år.

Klaus_Brann

Quote from: krakra on October 20, 2011, 23:32:12 PM
Quote from: Klaus_Brann on October 20, 2011, 23:26:21 PM
Quote from: Nixon on October 20, 2011, 22:10:36 PM
Quote from: krakra on October 20, 2011, 22:02:16 PMBrann blir ikke bedre av at talentet som slår igjennom hos dem har vært i Brann siden han var 13 enn at han var i Løv-Ham som 13-åring.


Vet vi egentlig det? Det er da mange store klubber som mener det motsatte og legger opp talentsatsingen sin etter det.


Tror Barcelona, Ajax, Sporting Lisboa med flere ville vært uenige i det.
Disse klubbene henter fra et konkurranseutsatt marked. Brann har ingen reell konkurranse om verken Løv-Hams spillere eller noen andre. De kan hente hvem de vil fra Løv-Ham. Løv-Hams spillere går ikke til konkurrentene med mindre Brann ikke klarer å få hodet ut av ræven. Som i tilfellet med Dure, som hadde vært Brannspiller hvis Brann ikke hadde tabbet seg ut. Først ved å nekte å innfri et lavt lønnskrav, og så ved å si "Nei, vi vil vente" da spilleren var klar for å skrive under.


De henter de ikke fordi de må, men fordi de vil forme de slik de vil fra så tidlig av som de kan.
De har spillere fra andre land på prøvespill når de er 11, det er ikke bare pga. konkurransen.

Dure har bevist lite ennå, jeg tar det med ro ang. han inntil han slår til. Du sa det samme om Addo tidligere, han er ikke et stort tap hittil.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

krakra

Quote from: Klaus_Brann on October 20, 2011, 23:36:43 PM
Quote from: krakra on October 20, 2011, 23:32:12 PM
Quote from: Klaus_Brann on October 20, 2011, 23:26:21 PM
Quote from: Nixon on October 20, 2011, 22:10:36 PM
Quote from: krakra on October 20, 2011, 22:02:16 PMBrann blir ikke bedre av at talentet som slår igjennom hos dem har vært i Brann siden han var 13 enn at han var i Løv-Ham som 13-åring.


Vet vi egentlig det? Det er da mange store klubber som mener det motsatte og legger opp talentsatsingen sin etter det.


Tror Barcelona, Ajax, Sporting Lisboa med flere ville vært uenige i det.
Disse klubbene henter fra et konkurranseutsatt marked. Brann har ingen reell konkurranse om verken Løv-Hams spillere eller noen andre. De kan hente hvem de vil fra Løv-Ham. Løv-Hams spillere går ikke til konkurrentene med mindre Brann ikke klarer å få hodet ut av ræven. Som i tilfellet med Dure, som hadde vært Brannspiller hvis Brann ikke hadde tabbet seg ut. Først ved å nekte å innfri et lavt lønnskrav, og så ved å si "Nei, vi vil vente" da spilleren var klar for å skrive under.


De henter de ikke fordi de må, men fordi de vil forme de slik de vil fra så tidlig av som de kan.
De har spillere fra andre land på prøvespill når de er 11, det er ikke bare pga. konkurransen.

Dure har bevist lite ennå, jeg tar det med ro ang. han inntil han slår til. Du sa det samme om Addo tidligere, han er ikke et stort tap hittil.
Dure er fast i TL og har spilt minst like god som Grorud. Hva er det egentlig du forventer fra en 18 år gammel stopper?

Jose Arrogantio

Quote from: krakra on October 20, 2011, 23:28:53 PM
Quote from: Jose Arrogantio on October 20, 2011, 23:19:52 PM
Quote from: krakra on October 20, 2011, 23:08:39 PM
De så ikke nok potensiale i ham til å tilby ham 1/3 av den lønnen de ga Grorud. Jeg syns egentlig det sier sitt. Signalet var tydelig. Han var et bra talent som ville vært grei å ha i stallen, men ingen de ville strekke seg noe særlig for å få inn, ingen som kunne bidra for a-laget med det første og neppe en spiller som ville blitt satset på med det første.

Hadde de sett potensialet i ham så hadde de gitt ham det han krevde. Du sa vel forøvrig noe av det samme da Brann satt på gjerdet i vinter og vi diskuterte om Dure egentlig var et så stort talent eller ikke. At Brann åpenbart ikke mente at han var et så stort talent som jeg mente. Vel, jeg er enig og jeg hadde rett og Brann tok feil.


Ja, du hadde rett, og Brann (og jeg) tok feil om Dure. Men jeg tror ikke de gjorde så utrolig feilbedømming at om økonomi ikke var et problem så hadde de ennå ikke tatt ham. Men det er umulig å vite, og om du har rett og Brann virkelig er så dårlige på å se talent i spillere så blir jeg enda mer overbevist om at de må utvikle seg i Brann så vi ikke klarer misse dem ;)
Hvis Brann hadde veldig mye penger hadde de sikkert hentet Dure ja, men det er ikke poenget. Poenget er at Brann veldig enkelt kunne hentet Dure hvis de faktisk hadde fulgt med og prioriterte det. Når de ikke gjorde det er det utelukkende deres egen skyld at han forsvant ut av byen. Det skyldes ikke andre omstendigheter enn at Brann ikke gjorde jobben sin eller at vi ble for feige.

Når det gjelder økonomi i forhold til talentene så er da dette et problem med våre egenproduserte også. Et velbrukt argument fra Skarsfjord for å ikke gi talentene spilletid var jo at vi ikke hadde råd til å gi dem proffkontrakt. Så talentene kan godt bli nedprioritert på grunn av økonomi selv om det er i Brann også.

Nå tror jeg Brann er fult i stand til å "misse" egne talenter også. Det handler mindre om hva man er i stand til å se og hva man ønsker å se. Har Brann noen sinne overvurdert et talent? Gitt et lokalt talent mye mer spilletid enn det fortjente? Jeg kommer ikke på noe, det må være mange år siden og få eksempler iallefall.

Det jeg vil få frem med det er at Brann har en klar tendens til å undervurdere de lokale talentene og være veldig skeptiske til å satse på dem. Det er ikke det at de er dårlige til å vurdere. De er bare overskeptiske. Det er i mine øyne hovedproblemet med talentsatsningen og rammer både interne og eksterne talenter. Det er det Brann må gjøre noe med. Før vi begynner å ribbe de som faktisk får frem talenter som slår igjennom i TL.


Helt enig i at Brann må bli bedre på å se talent i spillere, men misser vi egne spillere går de i hvert fall ikke til andre ;) Vil heller se Dure råtne på benken i Brann enn storspille i Fredrikstad.

Jose Arrogantio

Quote from: krakra on October 20, 2011, 23:36:01 PM
Quote from: Jose Arrogantio on October 20, 2011, 23:33:20 PM
Klart det er gambling og penger involvert. På et tidspunkt må man gamble, jeg er klar over det. Men da synes jeg det er bedre å gamble med egne spillere enn spillere utenklubbsfra som man også ofte har måttet betale overgangssum for, og kanskje krever mer lønn enn egne i forhold til talen, og som hvis han slår gjennom vil bli mindre innbringende å selge videre, med videresalgsklausuler til tidligere klubber. Så lenge vi kan klare å bli like gode på talentutvikling som Løv-Ham selvsagt. Og det tror jeg vi skal klare med den nåværende satsningen.
Nå er det ikke jeg som er for å velge en av delene. Jeg ønsker begge delene. Jeg ønsker at Brann skal ha talenter tilgjengelige både i egen og i andre klubber.

Enkelt og greit fordi jeg tviler på at Brann vil være i stand til å produsere tilstrekkelig med talenter på egenhånd hvis ingen andre klubber jobber seriøst med spillere over 13 år.


Nei, men man må prioritere et sted med begrenset økonomi, og jeg velger å prioritere eget over andres.

krakra

Gjør de ikke det? Kan ikke f.eks. Haugsdal hypotetisk sett gå til en konkurrent? Barmen og Larsen har 1-årskontrakter. Hvis vi misser på dem og finner ut at de ikke er verdige en ny kontrakt, kan ikke de da gå til en konkurrent?

krakra

Quote from: Jose Arrogantio on October 20, 2011, 23:44:05 PM
Quote from: krakra on October 20, 2011, 23:36:01 PM
Quote from: Jose Arrogantio on October 20, 2011, 23:33:20 PM
Klart det er gambling og penger involvert. På et tidspunkt må man gamble, jeg er klar over det. Men da synes jeg det er bedre å gamble med egne spillere enn spillere utenklubbsfra som man også ofte har måttet betale overgangssum for, og kanskje krever mer lønn enn egne i forhold til talen, og som hvis han slår gjennom vil bli mindre innbringende å selge videre, med videresalgsklausuler til tidligere klubber. Så lenge vi kan klare å bli like gode på talentutvikling som Løv-Ham selvsagt. Og det tror jeg vi skal klare med den nåværende satsningen.
Nå er det ikke jeg som er for å velge en av delene. Jeg ønsker begge delene. Jeg ønsker at Brann skal ha talenter tilgjengelige både i egen og i andre klubber.

Enkelt og greit fordi jeg tviler på at Brann vil være i stand til å produsere tilstrekkelig med talenter på egenhånd hvis ingen andre klubber jobber seriøst med spillere over 13 år.


Nei, men man må prioritere et sted med begrenset økonomi, og jeg velger å prioritere eget over andres.
Jeg syns det er greit å ha alternativer. Har man to jevngode talenter i samme posisjon hvor det ene er eget og det andre er andres er det greit å prioritere eget, men hva hvis vi er tynne på stopperplass og ikke har et eget stoppertalent? Er det ikke da greit hvis Løv-Ham har et stort stoppertalent?

Brann bør helt klart være sentrum i egen talentsatsning og bør ha som ambisjoner om å være den beste på området i Bergen, men jeg mener at vi ikke bør ødelegge for de andre talentfabrikkene i byen i prosessen. Da blir vi totalt avhengige av å produsere alle talentene på egenhånd og det tror jeg ikke vi klarer.

Jose Arrogantio

Quote from: krakra on October 20, 2011, 23:44:51 PM
Gjør de ikke det? Kan ikke f.eks. Haugsdal hypotetisk sett gå til en konkurrent? Barmen og Larsen har 1-årskontrakter. Hvis vi misser på dem og finner ut at de ikke er verdige en ny kontrakt, kan ikke de da gå til en konkurrent?


Ikke på samme måte som Dure som gikk til Fredrikstad. Haugsdal blir ikke mye bedre enn han er nå, egne spillere blir gjerne i Brann til de enten får ut potensiale sitt eller de ikke har mye utviklingspotensiale lenger. Kan ikke komme på andre enn Mjelde som har slått gjennom i noen grad etter å ha forlatt Brann.

krakra

Men som sagt, så mener jeg at når spillere som Dure kommer så skal Brann hente dem. Jeg tror ikke Brann vil produsere talenter som Dure eller Haugen på løpende bånd. Når en lokal klubb produserer et talent i på øverste nasjonalt nivå, så er det utrolig at Brann klarer å gjøre et problem av det ved at de forsterker en konkurrent. Det burde være en enkel sak.

De som kan "glippe" får være spillere som Solli, eller Dessalegn og det mener jeg er ok. Slike vil glippe fra Brann også.

Den dagen Brann må velge mellom den beste stopperen i en årsklasse og den nest beste stoppern i samme årsklasse tror jeg ingen vil klage over det.

Klaus_Brann

Quote from: krakra on October 20, 2011, 23:39:14 PM
Quote from: Klaus_Brann on October 20, 2011, 23:36:43 PM
Quote from: krakra on October 20, 2011, 23:32:12 PM
Quote from: Klaus_Brann on October 20, 2011, 23:26:21 PM
Quote from: Nixon on October 20, 2011, 22:10:36 PM
Quote from: krakra on October 20, 2011, 22:02:16 PMBrann blir ikke bedre av at talentet som slår igjennom hos dem har vært i Brann siden han var 13 enn at han var i Løv-Ham som 13-åring.


Vet vi egentlig det? Det er da mange store klubber som mener det motsatte og legger opp talentsatsingen sin etter det.


Tror Barcelona, Ajax, Sporting Lisboa med flere ville vært uenige i det.
Disse klubbene henter fra et konkurranseutsatt marked. Brann har ingen reell konkurranse om verken Løv-Hams spillere eller noen andre. De kan hente hvem de vil fra Løv-Ham. Løv-Hams spillere går ikke til konkurrentene med mindre Brann ikke klarer å få hodet ut av ræven. Som i tilfellet med Dure, som hadde vært Brannspiller hvis Brann ikke hadde tabbet seg ut. Først ved å nekte å innfri et lavt lønnskrav, og så ved å si "Nei, vi vil vente" da spilleren var klar for å skrive under.


De henter de ikke fordi de må, men fordi de vil forme de slik de vil fra så tidlig av som de kan.
De har spillere fra andre land på prøvespill når de er 11, det er ikke bare pga. konkurransen.

Dure har bevist lite ennå, jeg tar det med ro ang. han inntil han slår til. Du sa det samme om Addo tidligere, han er ikke et stort tap hittil.
Dure er fast i TL og har spilt minst like god som Grorud. Hva er det egentlig du forventer fra en 18 år gammel stopper?


Han skal få spille litt mer før jeg kroner han som konge. Se hva han kjemper mot i FFK da, de har jo knapt et forsvar, fem mann konkurrerer om fire plasser.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

nummer9

Med tanke på hvordan Brann har budsjettert i år, er det ikke umulig at de faktisk ikke hadde råd til mere lønn til Dure. At budsjettet var i overkant pessimistisk (forventet utbetaling av bonus og samtidig budsjettert inntekter som ved nedrykk?), så er det vel faktisk ikke gitt at Brann hadde handlingsrom til å gi Dure det han ville ha?

krakra

Quote from: nummer9 on October 21, 2011, 09:06:35 AM
Med tanke på hvordan Brann har budsjettert i år, er det ikke umulig at de faktisk ikke hadde råd til mere lønn til Dure. At budsjettet var i overkant pessimistisk (forventet utbetaling av bonus og samtidig budsjettert inntekter som ved nedrykk?), så er det vel faktisk ikke gitt at Brann hadde handlingsrom til å gi Dure det han ville ha?
Vi hadde råd til langt mer enn det for Grorud, som kom etterpå. Tipper Kalvenes tjener en god del mer også. Så vi hadde nok råd.

Nixon

Klart vi hadde hatt råd til Dure dersom Brann ville hatt han. Så det er ikke hovedgrunnen. Det kan jo rett og slett være at folk i Brann ikke likte fyren...
https://datesnow.life"]Actual Women[/URL]

esp123

Vi kan jo sammenligne litt;

Haugsdal - Aldri sentral eller noe fast innslag på aldersbestemte landslag.
Solli - Aldri sentral eller noe fast innslag på aldersbestemte landslag.
Ivkovic - Aldri sentral eller noe fast innslag på aldersbestemte landslag.

Haugen -Fast på landslaget de siste årene. Fast innslag i forrige U19-kvalik.

Duré - Sentral og blant de beste spillerne på stort sett alle aldersbestemte landslag han har vært innom. Ble ofte trukket frem som BB etter landskamper.

Kan vel trygt slå fast hvem som har mest meritter å vise til.....

monzilla

Hvor mange av disse spiller fast i tippeligaen?

Er helt sikker på at hvis Brann satser seriøst på talenter, og denne satsingen er fredet i nedgangstider vil vi stable på beina et betraktelig bedre talentprogram enn Løv-Ham. Hva vet Løv-Ham om hvilke spillere som har det som skal til for å etablere seg i Tippeligaen? Hvor mange spillere kommer fra Løv-Ham som i dag spiller fast i tippeligaen?

Om Brann ødelegger noe for Løv-Ham, so be it. Da får Løv-Ham stable på beina et bedre tilbud enn Brann, noe som utelukkende kommer talentene til gode.

nummer9

Quote from: esp123 on October 21, 2011, 09:52:38 AM
Vi kan jo sammenligne litt;

Haugsdal - Aldri sentral eller noe fast innslag på aldersbestemte landslag.
Solli - Aldri sentral eller noe fast innslag på aldersbestemte landslag.
Ivkovic - Aldri sentral eller noe fast innslag på aldersbestemte landslag.

Haugen -Fast på landslaget de siste årene. Fast innslag i forrige U19-kvalik.

Duré - Sentral og blant de beste spillerne på stort sett alle aldersbestemte landslag han har vært innom. Ble ofte trukket frem som BB etter landskamper.

Kan vel trygt slå fast hvem som har mest meritter å vise til.....

Huseklepp - Hadde han noe aldersbestemte landslagskamper å vise til før han slo igjennom i Brann? Tar det bare med som et eksempel på at aldersbestemte landslagskamper ikke trenger å bety så forbaskade mye.

Lasaron

Bergen kan huse to meget gode talentarbeid. Den saken er bare helt inormt grei.
Tren på langskudd

Chrisstah

Quote from: krakra on October 20, 2011, 17:11:28 PM
Quote from: Chrisstah on October 20, 2011, 14:40:05 PM
Quote from: Klaus_Brann on October 20, 2011, 14:26:54 PM
Quote from: monzilla on October 20, 2011, 07:23:06 AM
Lars Bakkerud er på vei tilbake til Brann for å jobbe med talentutvikling. I følge BA har han jobbet med dette i Helsingborg i 3,5 år, og disse skal visst være best i Sverige på talenter.

Spennende!


Godt å se at Brann følger opp med å hente dyktige folk. Spesialisering liker vi.


Nei vi kan ikke gjøre det. Stakkars løv ham, de kan bli dårligere enn oss på talantutvikling da.
Skal du være spydig og sarkastisk kan du sette deg inn i diskusjonen så du ikke dummer deg ut. Problemet er ikke at vi henter dyktige folk. Problemet er at vi ødelegger for byens beste talentfabrikk ved å robbe dem for talenter fremfor å utnytte den kompetansen de har. Skal Brann begynne å motarbeide de andre talentutviklingerne i klubben går det ikke lenge før det slår tilbake på oss. Det kan du være helt sikker på. Det er to Bergenstalenter som holder høyt nasjonalt nivå for sin aldersgruppe. Begge er utviklet i Løv-Ham. Istedenfor å ødelegge for dem og gå i veien burde vi jobbe for at samarbeidet ble så bra at de største talentene som var klare for å ta steget ikke stakk til konkurrerende klubber.


Det smeller fra rett kjeft, du er den som angriper alt og alle på forumet så lenge det finnes en halv % med uenighet. 

Nå som Brann tydeligvis legger en slagkraftig grunnstamme i utviklingsavdelingen, så vil det helt klart være positivt for Brann å hente talenter som de som kommer inn kan jobbe med. Det er jo ikke tvil at på sikt så vil det lønne seg.  Om de kommer fra Løv-Ham eller fra salford united i Nigeria spiller ingen rolle, så lenge det er Brann som tjener på det.

Det er heller ikke tvil at det må være mye bedre for talenter å komme til Brann, nå som vi har trenere som har erfaring på å utvikle talenter som har gode referanser på det. Vi har også et mye større budsjett enn hva feks Løv Ham har på utvikling noe som igjen er et pluss på Brann og gjør at muligheten for utvikling er større.

Du som er opptatt av talentutviklingen i Bergen bør jo se på det som positivt at Brann endelig kan utvikle sine egne talenter og samtidig hente uslepne diamanter på 13 som vi kan utvikle selv?
For sånn som det ser ut for øyeblikket så er det Brann som i fremtiden kommer til å være talentfabrikken i Bergen og ikke LøvHam.


Mjelde: Her i Brann har vi det kjekt og det må han bare forholde seg te

krakra

Quote from: Chrisstah on October 21, 2011, 13:06:06 PM
Quote from: krakra on October 20, 2011, 17:11:28 PM
Quote from: Chrisstah on October 20, 2011, 14:40:05 PM
Quote from: Klaus_Brann on October 20, 2011, 14:26:54 PM
Quote from: monzilla on October 20, 2011, 07:23:06 AM
Lars Bakkerud er på vei tilbake til Brann for å jobbe med talentutvikling. I følge BA har han jobbet med dette i Helsingborg i 3,5 år, og disse skal visst være best i Sverige på talenter.

Spennende!


Godt å se at Brann følger opp med å hente dyktige folk. Spesialisering liker vi.


Nei vi kan ikke gjøre det. Stakkars løv ham, de kan bli dårligere enn oss på talantutvikling da.
Skal du være spydig og sarkastisk kan du sette deg inn i diskusjonen så du ikke dummer deg ut. Problemet er ikke at vi henter dyktige folk. Problemet er at vi ødelegger for byens beste talentfabrikk ved å robbe dem for talenter fremfor å utnytte den kompetansen de har. Skal Brann begynne å motarbeide de andre talentutviklingerne i klubben går det ikke lenge før det slår tilbake på oss. Det kan du være helt sikker på. Det er to Bergenstalenter som holder høyt nasjonalt nivå for sin aldersgruppe. Begge er utviklet i Løv-Ham. Istedenfor å ødelegge for dem og gå i veien burde vi jobbe for at samarbeidet ble så bra at de største talentene som var klare for å ta steget ikke stakk til konkurrerende klubber.


Det smeller fra rett kjeft, du er den som angriper alt og alle på forumet så lenge det finnes en halv % med uenighet. 

Nå som Brann tydeligvis legger en slagkraftig grunnstamme i utviklingsavdelingen, så vil det helt klart være positivt for Brann å hente talenter som de som kommer inn kan jobbe med. Det er jo ikke tvil at på sikt så vil det lønne seg.  Om de kommer fra Løv-Ham eller fra salford united i Nigeria spiller ingen rolle, så lenge det er Brann som tjener på det.

Det er heller ikke tvil at det må være mye bedre for talenter å komme til Brann, nå som vi har trenere som har erfaring på å utvikle talenter som har gode referanser på det. Vi har også et mye større budsjett enn hva feks Løv Ham har på utvikling noe som igjen er et pluss på Brann og gjør at muligheten for utvikling er større.

Du som er opptatt av talentutviklingen i Bergen bør jo se på det som positivt at Brann endelig kan utvikle sine egne talenter og samtidig hente uslepne diamanter på 13 som vi kan utvikle selv?
For sånn som det ser ut for øyeblikket så er det Brann som i fremtiden kommer til å være talentfabrikken i Bergen og ikke LøvHam.



Angriper? Jeg diskuterer, men jeg forsøker å holde meg saklig så lenge det lar seg gjøre. Du  tyr gang påg ang til billige personangrep, spydigheter og andre fordummende teknikker.

Det er ikke positivt for Brann om ingen andre i byen produserer talenter. Jeg mener at det ikke trenger å være enten Brann eller Løv-Ham som produserer talenter, men begge og gjerne flere. Men det vil ikke fungere hvis Brann motarbeider Løv-Ham. Brann vil tape på at en klubb som Løv-Ham gir seg med sitt talentarbeid fordi Brann motarbeider dem.

Jo, det er selvfølgelig mye større tvil om at det er bedre å gå til Brann enn Løv-Ham. Løv-Ham har de siste årene en god historie på talentutvikling. De har blant Norges aller beste småguttelag og bare det siste året har fire spillere gått fra Løv-Ham til TL. Og to nye er på vei, hvilket får tallet opp til seks. Brann er ikke i nærheten av det. Alt Brann har "produsert" er Barmen og Larsen som kom til Brann som 18-åring. Til tross for vår store rikdom og visdom.

Jeg ser på det som positivt at Brann kan utvikle egne talenter. Har jeg sagt noe annet? Det jeg ser på som positivt er at Brann ødelegger for Løv-Ham gjennom å ribbe dem for talenter. Jeg ser få positive og flere negative sider ved å sabotere Løv-Ham. Det trenger ikke være enten Brann eller Løv-Ham som er talentfabrikken i Bergen. Det kan være begge. For øyeblikket er det dog ingen tvil om at Løv-Ham ligger flere hakk foran Brann. Ingen av dagens Branntalenter er på nivå med Haugen og Dure når det gjelder potensiale og i tillegg har Addo etablert seg i TL, Solli hentet til VIF og både Heggeland og Kallevik er på prøvespill i TL-klubber.

Det er fult mulig for Brann å produsere egne talenter uten å ødegge for Brann.

krakra

Quote from: Lasaron on October 21, 2011, 12:35:15 PM
Bergen kan huse to meget gode talentarbeid. Den saken er bare helt inormt grei.
Hvem er uenig i det?

Go Up