• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Talentarbeid

Started by Klaus_Brann, October 31, 2008, 12:33:12 PM

0 Members and 18 Guests are viewing this topic.

Go Down

Lasaron

Det er jo ikke sikkert at alle i Bergen liker Brann. Det er ikke en selvfølge at alle klubbene dermed skal samarbeide med Brann om talenter.

Bergen/Hordaland er stort nok til at det kan huse to eliteserielag. Jeg anerkjenner lett Fyll-Ham sin rett til å være så ambisiøs. Ja, jeg tar det egentlig som en selvfølge at de har den ambisjonen, å på sikt etablere seg i eliteserien. Hvorfor skal de da samarbeide med Brann, på en farmerlagaktig måte?

På 90-tallet gikk vi rundt og hatet Fyllingen. Krefter i Fyll-Ham kan utmerket godt mislike Brann.

Konklusjonen er at Brann bør satse på å ha et meget godt opplegg for alle fra 12-13 år og oppover, slik at det er best å komme til Brann i stedet for å være i sitt lokale Vadmyra eller Varegg. Eller Fyll-Ham. Hvorfor skal ikke vi bli bedre enn Fyll-Ham?
Tren på langskudd

krøvel vellevold

Quote from: Lasaron on October 16, 2011, 13:15:09 PM

Bergen/Hordaland er stort nok til at det kan huse to eliteserielag.


Nei. Ikke så lenge vi sliter med å få til ett skikkelig.
Legg ned hele klubben!

Huff

Quote from: krøvel vellevold on October 16, 2011, 15:57:04 PM
Quote from: Lasaron on October 16, 2011, 13:15:09 PM

Bergen/Hordaland er stort nok til at det kan huse to eliteserielag.


Nei. Ikke så lenge vi sliter med å få til ett skikkelig.

esp123

Quote from: Lasaron on October 16, 2011, 13:15:09 PM
Det er jo ikke sikkert at alle i Bergen liker Brann. Det er ikke en selvfølge at alle klubbene dermed skal samarbeide med Brann om talenter.

Bergen/Hordaland er stort nok til at det kan huse to eliteserielag. Jeg anerkjenner lett Fyll-Ham sin rett til å være så ambisiøs. Ja, jeg tar det egentlig som en selvfølge at de har den ambisjonen, å på sikt etablere seg i eliteserien. Hvorfor skal de da samarbeide med Brann, på en farmerlagaktig måte?

På 90-tallet gikk vi rundt og hatet Fyllingen. Krefter i Fyll-Ham kan utmerket godt mislike Brann.

Konklusjonen er at Brann bør satse på å ha et meget godt opplegg for alle fra 12-13 år og oppover, slik at det er best å komme til Brann i stedet for å være i sitt lokale Vadmyra eller Varegg. Eller Fyll-Ham. Hvorfor skal ikke vi bli bedre enn Fyll-Ham?

Det er sjeldent de som er best som 12-13-åringer faktisk er de som blir best. Barn i den alderen er så forskjellig utviklet, spesielt fysisk, at man umulig kan begynne å toppe fra den alderen.

Brann bør tilby kompetanse og ressurser til andre klubber som kan drive med talentutvikling i de yngste, så kan Brann heller hente de beste når de når guttealder f.eks. Litt sånn som de holder på nå med dette samarbeidet med Hordaland Fotballkrets.


krøvel vellevold

Quote from: Huff on October 16, 2011, 16:22:33 PM
Quote from: krøvel vellevold on October 16, 2011, 15:57:04 PM
Quote from: Lasaron on October 16, 2011, 13:15:09 PM

Bergen/Hordaland er stort nok til at det kan huse to eliteserielag.


Nei. Ikke så lenge vi sliter med å få til ett skikkelig.


Selvsagt er det mulig å få til to eliteserielagi Hordaland. Tre og fire og for den saks skyld. Sogn og Fjordane har ett og Sogndal har på ingen måte hele (mini)fylket bak seg, mens Hordaland har fire ganger så mange innbyggere. Det er selvsagt ikke ønskelig med verken en, to eller tre hordalandske rivaler til Brann og med mindre Voss eller Stord plutselig blir fotballkommuner tror jeg ikke mer enn en rival er spesielt sannsynlig -i alle fall ikke det neste tiåret- men Hordaland kan selvsagt huse flere eliteserieklubber enn Brann -gud forby.



"Burde kunne", eller "kan"? Det er en forskjell.
Legg ned hele klubben!

Klaus_Brann

Quote from: krakra on October 16, 2011, 12:14:50 PM
Quote from: Klaus_Brann on October 16, 2011, 02:32:33 AM
Quote from: krakra on October 16, 2011, 01:50:43 AM
Quote from: Klaus_Brann on October 15, 2011, 19:06:46 PM
Quote from: krakra on October 15, 2011, 18:26:20 PM
Spørsmålet er jo om det faktisk er til det beste for 13-14 åringer å gå til Brann.


Selvfølgelig er det det. Bedre oppfølging, og hvis de får spille med de beste i sin årsklasse, er vel det en no-brainer.
Selvsagt ingen selvfølge at det beste er å komme til Brann. Det er flere klubber i Bergen som er bedre på spillerutvikling enn oss. Løv-Ham er veldig dyktige på utvikling av spillere frem til 16-17 år. Hadde vi klart å få et bra samarbeid med dem hadde det beste vært at de beste 12-14 åringene gikk dit. Så kunne vi fokusere på de som er gode nok for Brann 2.


Selvfølgelig er det selvsagt hvis alle de beste spillerne kommer dit.
nei


Jo.
Spillere blir bedre av å spille med bedre spillere, dett er det liten tvil om. Og hvis de beste spillerne samles i Brann, er det nok ingen andre steder de kunne fått en bedre utvikling.
I alle fall frem til de skal opp på a-laget.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

krakra

Det går selvfølgelig ikke utelukkende på hvem de trener med, men også på opplegget rundt dem. Per dags dato er det flere klubber i Bergen som er bedre enn Brann på utvikling av spillere i den alderen og det beste for spillerne i disse klubbene er å bli der til de er gode nok for iallefall andrelaget vårt.

Hvis noen klubb skulle samlet de største talentene i 13-14-årsalderen burde det være Løv-Ham. De har allerede stor kompetanse på den aldersgruppen og ligger flere skritt foran oss. Da hadde vi selvfølgelig vært avhengig av et fungerende samarbeid hvor ikke 4/5 av talentene som tar steget til TL gjør det i andre TL-klubber.

Ser man til RBK, som kanskje er den beste på området i Norge, så har de ikke engang småguttelag.

Lasaron

Jeg er forsåvidt ikke ute etter at Brann skal "hente" de beste 13-åringene, men at Brann sitt opplegg også for denne aldersgruppen er glimrende. Jeg er uenig i at det beste er at Brann hjelper lokale klubber, og jeg tror ikke på noe samarbeid med Fyll-Ham. Jeg vil iallfall ikke klandre Fyll-Ham om de ikke vil det. De vil bli en klubb som fint kan nå eliteserien innen 2015 hvis de satser på å bli best mulig selv.
Hvis trenerne deres er de beste å oppdrive, håper jeg Brann kan hente noen av dem.
Tren på langskudd

Klaus_Brann

Quote from: krakra on October 16, 2011, 18:02:59 PM
Det går selvfølgelig ikke utelukkende på hvem de trener med, men også på opplegget rundt dem. Per dags dato er det flere klubber i Bergen som er bedre enn Brann på utvikling av spillere i den alderen og det beste for spillerne i disse klubbene er å bli der til de er gode nok for iallefall andrelaget vårt.

Hvis noen klubb skulle samlet de største talentene i 13-14-årsalderen burde det være Løv-Ham. De har allerede stor kompetanse på den aldersgruppen og ligger flere skritt foran oss.


Selvfølgelig ikke, og det er naturlig at klubber som f.eks. Løv-Ham har større kompetanse og satsing på det fra tidligere av, men de vil aldri bli like attraktive som hvis Brann skal gjøre det.
Hvis Brann faktisk skal satse enda mer ordentlig på dette har vi et støtteapparat og mye større ressurser til å utvikle enn de mindre klubbene.

Ser ingen grunn til at vi ikke skal gjøre det.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

krakra

October 16, 2011, 19:55:08 PM #2159 Last Edit: October 16, 2011, 19:57:36 PM by krakra
Det beste for talentutviklingen er å utvikle kompetansen på spillerutvikling i hele lokalfotballen slik at klubbene selv kan utvikle sine egne talenter. Når spillerne er gode nok for andrelaget kan de gå til Brann. I sine opprinnelige klubber vil de bli satset på og dyrket. I Brann vil de eventuelt bare være en av mengden. En av mange store talenter som forsvinner i mengden.

Hvorfor er det naturlig at Løv-Ham er bedre enn oss på utvikling av unge talenter? Hvorfor er det isåfall ikke naturlig å videreutvikle det? Løv-Ham er blant Norges beste utvikling av spillere i smågutte og guttealder. Vi har også flere lag i Bergen som er veldig gode på dette. I steden for å ødelegge for dem fordi vi er "The greater good" bør vi heller støtte dem så de kan videreutvikle den gode jobben de fortsatt gjør.

Så får Brann heller jobbe med å bli bedre å plukke opp de største talentene før andre TL-klubber gjør det.

Klaus_Brann

Hvorfor det er naturlig? Fordi de har satset på bredde bedre enn Brann lenger.
Fordi Løv-Ham er ikke Brann, og jeg vil heller ha de i Brann fra de er unge av, og at vi utvikler de selv.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Lasaron

Krakra: Det kan nesten virke som om du er mer opptatt av at regionen skal utvikle talenter, enn at Brann skal bli gode. Det er jo ikke bare å hente dem når de er god nok for Brann 2.

Jeg tror Kristoffer Larsen ikke hadde vært Brannspiller i 2012 hvis ikke han spilte her allerede.

Jeg nevner i fleng: Torgeir Børven, Eirik Mæland, Joakim Våge Nilsen, Aleksander Solli, Kevin Durè, (Paul Addo). I tillegg er Kallevik og Heggeland på prøvespill i andre klubber. Har jeg glemt noen?

Poenget er at det er heller regelen enn unntaket at lokale talenter som ikke allerede er i Brann, går til andre klubber.

Derfor bør Brann hente dem unge/utvikle dem selv. Derfor bør de bruke mer ressurser på G13, G14, G16.

Jeg spør:
1. Er det rimelig at Løv-Fyll satser på eliteseriespill i 2015/16?
hvis ja...
2. Er det da lurt av Løvengen å inngå en farmerlagaktig avtale med Brann?
Tren på langskudd

krakra

Hvorfor? Løv-Ham er bedre enn oss. Hvorfor ikke videreutvikle den kompetansen som allerede er i byen, istedenfor å ødelegge for alle andre for noe vi ikke tjener på i det store bildet. Løv-Ham produserer jo stortalenter på løpende bånd. Med litt mer støtte fra Brann og Bergen kan de bli en gullgruve. Så fremt Brann faktisk følger med i timen.

Og ikke minst. Hvorfor skulle de andre klubbene i TL gå med på at Brann ødelegger for dem? Hadde Brann i det minste vist et snev av evne til å få talenter til å ta steget fra talent til Tippeligaspiller så kanskje, men den evnen er jo totalt fraværende fortsatt.

krakra

October 16, 2011, 20:42:05 PM #2163 Last Edit: October 16, 2011, 20:43:42 PM by krakra
Quote from: Lasaron on October 16, 2011, 20:35:58 PM
Krakra: Det kan nesten virke som om du er mer opptatt av at regionen skal utvikle talenter, enn at Brann skal bli gode. Det er jo ikke bare å hente dem når de er god nok for Brann 2.

Jeg tror Kristoffer Larsen ikke hadde vært Brannspiller i 2012 hvis ikke han spilte her allerede.

Jeg nevner i fleng: Torgeir Børven, Eirik Mæland, Joakim Våge Nilsen, Aleksander Solli, Kevin Durè, (Paul Addo). I tillegg er Kallevik og Heggeland på prøvespill i andre klubber. Har jeg glemt noen?

Poenget er at det er heller regelen enn unntaket at lokale talenter som ikke allerede er i Brann, går til andre klubber.

Derfor bør Brann hente dem unge/utvikle dem selv. Derfor bør de bruke mer ressurser på G13, G14, G16.

Jeg spør:
1. Er det rimelig at Løv-Fyll satser på eliteseriespill i 2015/16?
hvis ja...
2. Er det da lurt av Løvengen å inngå en farmerlagaktig avtale med Brann?

Jeg er opptatt av at talentarbeidet skal være så bra som mulig, og mener derfor at  vi heller bør utnytte den kompetansen andre klubber allerede sitter på fremfor å motarbeide dem. Jo, det er bare å hente dem når de er gode nok for Brann2.
Du nevner Kristoffer Larsen. En spiller som kom til oss som 18-åring da han var god nok for andrelaget.

At Brann ikke har oversikt over talentene i regionen er overhodet ikke noe argument for å hente dem som 13-åringer. Det er ingen garanti for at noen av de spillerne du nevner ville vært like gode som de er i dag hvis de hadde gått hit som 13-åring. Jeg tror faktisk det ville ødelagt dere sjanser til å bli TL-spillere.
Dure burde vært i Brann, Kallevik burde vært i Brann, Gjesdal burde vært i Brann og Heggeland burde vært i Brann, men det betyr ikke at det var feil at de startet "karrieren" i Løv-Ham. At disse spillerne ikke er i Brann skyldes utelukkende at Brann har vært passive. Dure hadde vært Brannspiller i dag hvis Brann virkelig hadde ønsket det.

Nei, det er ikke rimelig å tro at Løv-Ham/Fyllingen satser på eliteserien innen 2015. Jeg har ikke sett noen andre enn deg mene det så langt. Løv-Ham hadde ikke et godt nok økonomisk grunnlag til å overleve i Adeccoligaen engang. Dette blir nok bedret etter sammenslåingen så de kan etablere seg i Adecco, men jeg tror ikke de vil forandre på sin målsetning om å være en talentfabrikk i Bergen.

Lasaron

Alle de spillerne jeg ramset opp hadde vært god nok for Brann 2 i sin tid.

Jeg er enig i at de ikke hadde vært så god hvis de hadde gått til Brann som 13-åring. Ikke 14-17-åring heller. For da var ikke Brann gode nok på den aldersgruppen.

Jeg mener altså at Brann skal ta mål av seg å bli best på talentutvikling i Hordaland (Norge), og jeg mener det fordi det vil øke sjansene for at Brann blir best i Norge på A-lagsnivå.
Tren på langskudd

Klaus_Brann

Quote from: krakra on October 16, 2011, 20:37:10 PM
Hvorfor? Løv-Ham er bedre enn oss. Hvorfor ikke videreutvikle den kompetansen som allerede er i byen, istedenfor å ødelegge for alle andre for noe vi ikke tjener på i det store bildet.


Poenget er jo at vi nettopp kan tjene mye på dette i det store bildet, men da må det gjøres annerledes enn i dag.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

krakra

Quote from: Klaus_Brann on October 16, 2011, 21:07:05 PM
Quote from: krakra on October 16, 2011, 20:37:10 PM
Hvorfor? Løv-Ham er bedre enn oss. Hvorfor ikke videreutvikle den kompetansen som allerede er i byen, istedenfor å ødelegge for alle andre for noe vi ikke tjener på i det store bildet.


Poenget er jo at vi nettopp kan tjene mye på dette i det store bildet, men da må det gjøres annerledes enn i dag.
Vel, jeg mener at de vil tjene mer på å utnytte og videreutvikle den kompetansen som allerede finnes hos andre klubber. Så får Brann heller jobbe med å bli bedre på talentarbeid på a-lagsnivå og hente talenter til klubben når de er gode nok for Brann2/a-laget.

krakra

Quote from: Lasaron on October 16, 2011, 21:03:36 PM
Alle de spillerne jeg ramset opp hadde vært god nok for Brann 2 i sin tid.

Jeg er enig i at de ikke hadde vært så god hvis de hadde gått til Brann som 13-åring. Ikke 14-17-åring heller. For da var ikke Brann gode nok på den aldersgruppen.

Jeg mener altså at Brann skal ta mål av seg å bli best på talentutvikling i Hordaland (Norge), og jeg mener det fordi det vil øke sjansene for at Brann blir best i Norge på A-lagsnivå.
Jeg mener at å være "god på talentarbeid" er et middel for et mål. Et mål som er å produsere lokale spillere til a-laget. Om de som produseres kommer til Brann som 16, 18 eller 11-åringer er ikke nøye. Det viktigste er at de blir TL-spillere i Brann.

Jeg mener at det er flere klubber i Bergen som er bedre enn Brann på utviklingen av yngre talenter og at det beste for talentutviklingen i Bergen er at vi samarbeider med disse så de kan videreutvikle sin kompetanse, istedenfor å motarbeide og konkurrere med dem bare så vi kan hevde oss på U11 eller U13-turneringer.

Ja, alle de nevnte har vært gode nok for Brann. Problemet er dog ikke at de ikke kom til Brann som 13-åringer, men at Brann ikke var på hugget/attraktive nok når de forlot sine moderklubber. Hvis Brann klarer å bli en klubb som er attraktiv å gå til for lokale talenter istedenfor en klubb som de frykter. I tillegg må BRann faktisk begynne å følge med på talentene rundt omkring i byen.

Klaus_Brann

Quote from: krakra on October 16, 2011, 21:21:50 PM
Quote from: Klaus_Brann on October 16, 2011, 21:07:05 PM
Quote from: krakra on October 16, 2011, 20:37:10 PM
Hvorfor? Løv-Ham er bedre enn oss. Hvorfor ikke videreutvikle den kompetansen som allerede er i byen, istedenfor å ødelegge for alle andre for noe vi ikke tjener på i det store bildet.


Poenget er jo at vi nettopp kan tjene mye på dette i det store bildet, men da må det gjøres annerledes enn i dag.
Vel, jeg mener at de vil tjene mer på å utnytte og videreutvikle den kompetansen som allerede finnes hos andre klubber. Så får Brann heller jobbe med å bli bedre på talentarbeid på a-lagsnivå og hente talenter til klubben når de er gode nok for Brann2/a-laget.


Det er lov å ha to tanker i hodet samtidig, og det er godt å se at Brann også tenker det.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

krakra

Ja, det er lov å ha to tanker i hodet samtidig. Hva er poenget ditt?

Klaus_Brann

Quote from: krakra on October 16, 2011, 21:29:29 PM
Quote from: Lasaron on October 16, 2011, 21:03:36 PM
Alle de spillerne jeg ramset opp hadde vært god nok for Brann 2 i sin tid.

Jeg er enig i at de ikke hadde vært så god hvis de hadde gått til Brann som 13-åring. Ikke 14-17-åring heller. For da var ikke Brann gode nok på den aldersgruppen.

Jeg mener altså at Brann skal ta mål av seg å bli best på talentutvikling i Hordaland (Norge), og jeg mener det fordi det vil øke sjansene for at Brann blir best i Norge på A-lagsnivå.
Jeg mener at å være "god på talentarbeid" er et middel for et mål. Et mål som er å produsere lokale spillere til a-laget. Om de som produseres kommer til Brann som 16, 18 eller 11-åringer er ikke nøye. Det viktigste er at de blir TL-spillere i Brann.


Her tror jeg Barcelona ville sagt seg uenige...
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Klaus_Brann

Quote from: krakra on October 16, 2011, 21:33:28 PM
Ja, det er lov å ha to tanker i hodet samtidig. Hva er poenget ditt?
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

krakra

Ja, det kan de. Jeg syns ikke de bør det. Jeg syns de bør la de klubbene som allerede er bedre enn oss på de yngste talentene få ta seg av dem, og heller fokusere på de eldre talentene.

Lasaron

Ja, da har vi hatt en meningsbrytning, og vi er uenige.

Skumleste litt på VGD. Der er det en fyr som heter Vannport som er opptatt av talenter. Syk type.
Tren på langskudd

Wingfoot

Står på Frydenbø og synger av full hals!

Lasaron

Juniorlaget vant sin siste seriekamp i går. 6-4 hjemme mot Bergen Nord. Løv Ham vant forøvrig 13-0 mot Os. Dermed endte Brann på andreplass, ett poeng bak løvene, og et hav foran de andre.

Dette syns jeg er bra.
Tren på langskudd

monzilla

Lars Bakkerud er på vei tilbake til Brann for å jobbe med talentutvikling. I følge BA har han jobbet med dette i Helsingborg i 3,5 år, og disse skal visst være best i Sverige på talenter.

Spennende!

Nixon

Hadde Geddi også kommet kunne de lært talentene hvordan en skikkelig høyreside skal være!:)
https://datesnow.life"]Actual Women[/URL]


krakra

Ser at Brann ønsker å hente fem småguttespillere fra Løv-Ham. Ren idioti mener jeg. Det er ingen tvil om at Løv-Ham er mye bedre enn Brann på utvikling av spillere i denne alderen og Brann burde heller konsentrere seg om å få hodet ut av ræven og få med seg de spillerne Løv-Ham utvikler som faktisk er klare for en TL-klubb eller i det minste andrelaget vårt.

Det virker som at Branns løsning på den store talentlekasjen fra Bergen er å sikre seg alle talentene fra de er 13 år. Jeg tror det bare vil føre til et langt lavere produksjon av talenter i Bergen.

Nixon

Quote from: krakra on October 20, 2011, 08:00:21 AMRen idioti mener jeg. Det er ingen tvil om at Løv-Ham er mye bedre enn Brann på utvikling av spillere i denne alderen


Det er rett, men det er vel strengt tatt ikke et veldig godt argument siden Brann til nå ikke har satset på denne aldersgruppen. For de kan vel bli like god eller bedre?
https://datesnow.life"]Actual Women[/URL]

krakra

October 20, 2011, 08:16:47 AM #2181 Last Edit: October 20, 2011, 08:18:26 AM by krakra
Quote from: Nixon on October 20, 2011, 08:11:34 AM
Quote from: krakra on October 20, 2011, 08:00:21 AMRen idioti mener jeg. Det er ingen tvil om at Løv-Ham er mye bedre enn Brann på utvikling av spillere i denne alderen


Det er rett, men det er vel strengt tatt ikke et veldig godt argument siden Brann til nå ikke har satset på denne aldersgruppen. For de kan vel bli like god eller bedre?
Det kan de vel prøve å bli uten å ødelegge for byens beste på området? Og kanskje gjøre om rekkefølgen: Bli bedre enn Løv-Ham på å utvikle spillere i denne aldersgruppen før man ribber dem for talenter.

Hvis Brann skal hente Løv-Ham-talenter er det vel mer naturlig å se på de som har spilt fast i Adeccoligaen i år? F.eks. 94erne Glesnes og Kallevik som har spilt bra.

Nixon

Quote from: krakra on October 20, 2011, 08:16:47 AMDet kan de vel prøve å bli uten å ødelegge for byens beste på området? Og kanskje gjøre om rekkefølgen: Bli bedre enn Løv-Ham på å utvikle spillere i denne aldersgruppen før man ribber dem for talenter.


Ja, jeg er heller ikke sikker på om det er veien å gå for Brann. Eller for de lokale spillerne for den saks skyld. Men det er av andre grunner enn at Brann ikke til dags dato har fokusert på denne aldersgruppen.

Men nå har også Brann sagt at de ikke nødvendigvis skal hente spillerne fast, men kanskje bare følge de tettere opp med samlinger og spill i turneringer, og la de få trene og spille kamper i sitt lokalmiljø. For at Brann sine heltidsansatte trenere har kompetanse til å gi gode innspill er jeg overbevist om. Helge Nilsen har noen gode tanker om dette som jeg håper de lokale klubbene i det minste vil høre på.
https://datesnow.life"]Actual Women[/URL]

Lasaron

Det er vel 13-åringene og foreldrene som bestemmer dette. Ikke Brann. Brann kan da for svingende gi dem et tilbud.
Poenget er uansett ikke at Bergen skal produsere så mange talenter som mulig, men at Brann skal bli så god som mulig.
Og, som sagt, det er ikke bare å hente de når de er eldre.
Tren på langskudd

krakra

Quote from: Lasaron on October 20, 2011, 08:26:30 AM
Det er vel 13-åringene og foreldrene som bestemmer dette. Ikke Brann. Brann kan da for svingende gi dem et tilbud.
Poenget er uansett ikke at Bergen skal produsere så mange talenter som mulig, men at Brann skal bli så god som mulig.
Og, som sagt, det er ikke bare å hente de når de er eldre.
Brann blir best av at Bergen produserer så mange og store talenter som mulig. Og jo, det er bare å hente talentene så lenge man faktisk følger med, har et godt tilbud til spillere i junioralder og viser at man faktisk tørr å satse på de talentene som fortjener det.


Lasaron

Jeg så bare av og til kamper på Lars Bakkerud sin tid. Husker han som en bra teknisk høyreving. Det var en åttendelsfinale mot Viking at han briljerte helt sinnsykt. Jeg så noen tv-bilder. Kampen etterpå ble han grisetaklet av Runar Berg, og ble aldri den samme siden.

Er det flere som har det inntrykket?

Mener å huske at det var noe bråk og ugreier da han forlot Brann også. Men hvis stemningen er god nå, så er det knall å ha han tilbake. Vil tro det blir en styrke.
Tren på langskudd

monzilla

Jo flere personer som kun jobber med talentutvikling, jo bedre er det.

Det at Løv-Ham er best på dette i Bergen er intet argument mot at vi skal gjøre dette. Brann må få bygget opp sin egen talentutvikling. Blir vi bedre enn Løv-Ham er jo det utelukkende positivt for Bergens-fotballen. Da må også Løv-Ham anstrenge seg for å bli bedre.

Konkurranse er bra.

Danny

October 20, 2011, 10:42:52 AM #2188 Last Edit: October 20, 2011, 10:57:47 AM by Danny
http://www.op.no/sport/article4796678.ece

Eldre intervju fra tiden han var talentutvikler i Helsingborg:

"– Mye av det som har vært gjort på aldersbestemt nivå i Norge har vært veldig dårlig. I Brann var det katastrofe, forteller 38-åringen."

Bakkerud beskriver et aldersbestemt opplegg som ligger ganske langt fra hva som er «godkjent policy» i Norge.

– Fra 11/12-årsalderen skiller vi spillerne ut. De vi ikke har troen på, loses ut til samarbeidsklubber i distriktet.[...]– Vi må få frem spillere med god spilleforståelse, teknikk og hurtighet. En eller annen form for spisskompetanse er heller ikke en ulempe. Men vi ser også mer og mer etter «attityd». Du må ha en vilje og en innstilling til å nå toppen[...]Helsingborgs spillestil er gjennomført over hele linjen - i alle aldersklasser. Og fravikes nesten aldri.[...]Og den tankegangen har gitt resultater. Den svenske klubben er nemlig blant de beste i Norden på å få frem egne talenter"


Ønsker denne mannen velkommen til Brann!

Eivind

Høres utelukkende positivt ut ja!

Huff

Her har det åpenbart skjedd en feil og noen vil nok bli tvunget til å gå. En trenger en person med kompetanse, men som vanlig ansetter en en ''gammel helt''. Uheldigvis har noen glemt å sjekke Bakkeruds CV der han faktisk kan vise til at han har relevant arbeidserfaring. Dette er noe vi ikke driver med, vi ansetter ikke slike typer. Relevant arbeiserfaring og det på greit nivå -skandale.

osoerli

ser bra ut dette.  Håper han ikkje får for mykje bråk med foreldrene til dei 11-12 åringane som loses ut til samarbeidsklubber i distriktet.
KUNSTGRAS ?? GLØYM DET !!

krakra

Quote from: monzilla on October 20, 2011, 10:26:34 AM
Jo flere personer som kun jobber med talentutvikling, jo bedre er det.

Det at Løv-Ham er best på dette i Bergen er intet argument mot at vi skal gjøre dette. Brann må få bygget opp sin egen talentutvikling. Blir vi bedre enn Løv-Ham er jo det utelukkende positivt for Bergens-fotballen. Da må også Løv-Ham anstrenge seg for å bli bedre.

Konkurranse er bra.
Det er da ikke det det er snakk om, men at Brann ønsker å hente fem av Løv-Hams største talenter i 97 og 98-årgangen. Det er meningsløst så lenge Løv-Ham faktisk er byens beste på utviklingen av spillere i den årsklassen. La dem ha sine talenter i fred til de minst er klare for andrelaget vårt. Vi blir ikke bedre av å ødelegge for potensielt svært verdifulle samarbeidspartnere. Selv om arrogante Brann sikkert mener at det beste for alle er at de kommer til Brann. Vi som vet best i alt.

krakra

Quote from: Danny on October 20, 2011, 10:42:52 AM
http://www.op.no/sport/article4796678.ece

Eldre intervju fra tiden han var talentutvikler i Helsingborg:



Bakkerud beskriver et aldersbestemt opplegg som ligger ganske langt fra hva som er «godkjent policy» i Norge.

Hvis vi skal velge hvilken av lagenes spillestil som skal gjennomsyre Brann så velger jeg andrelagets foran a-lagets 10/10 ganger. Hadde vært direkte destruktivt hvis juniorene skulle begynne å spille som a-laget.

Ellers er det han sier om selektering riktig. Brann bør først og fremst satse på de av sine talenter som de mener kan bli TL-spillere og ikke kaste bort tiden på spillere de ikke har troen på. De kan andre lokale klubber ta seg av, så får vi eventuelt hente de tilbake hvis de skulle slå til.

Danny

Quote from: krakra on October 20, 2011, 11:07:44 AMHvis vi skal velge hvilken av lagenes spillestil som skal gjennomsyre Brann så velger jeg andrelagets foran a-lagets 10/10 ganger. Hadde vært direkte destruktivt hvis juniorene skulle begynne å spille som a-laget.


Er det ikke slik at andrelagets spillestil er den samme som førstelagets? Eller, skal være? Men i førstelaget er det antagelig ikke alltid like lett å få til?

For oss som ikke har sett andrelaget i aksjon, hvordan er denne spillestilen?

ostraume

I følge Stråmyhr og hans meningsfeller her på forumet så spiller talentene på andrelaget som Barcelona, mens de OVERBETALTE, KUNSTGRESSELSKENDE, FEITE og LATE 1. lagsspillere bare kjører kick and run.

Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

krakra

October 20, 2011, 11:55:44 AM #2196 Last Edit: October 20, 2011, 11:57:15 AM by krakra
Det er nok mange andre enn bare Stråmyhr og hans meningsfeller(finnes disse?) som mener at Branns a-lag spiller kick and run iallefall. Vil faktisk tro at de som mener noe annet er i mindretall.

Når det gjelder Brann2 så forsøker de å spille et hurtig og ballbesittende spill. Vi styrer mer eller mindre alle kamper og har et ganske ambisiøst og hurtig spill hvor det går på så få touch som mulig. Mye en-touch-spill. Ganske så underholdende å se på. Så får folk bare bli fornærmet å snakke om Stråmyhr over det.

monzilla

Quote from: krakra on October 20, 2011, 11:02:23 AM
Quote from: monzilla on October 20, 2011, 10:26:34 AM
Jo flere personer som kun jobber med talentutvikling, jo bedre er det.

Det at Løv-Ham er best på dette i Bergen er intet argument mot at vi skal gjøre dette. Brann må få bygget opp sin egen talentutvikling. Blir vi bedre enn Løv-Ham er jo det utelukkende positivt for Bergens-fotballen. Da må også Løv-Ham anstrenge seg for å bli bedre.

Konkurranse er bra.
Det er da ikke det det er snakk om, men at Brann ønsker å hente fem av Løv-Hams største talenter i 97 og 98-årgangen. Det er meningsløst så lenge Løv-Ham faktisk er byens beste på utviklingen av spillere i den årsklassen. La dem ha sine talenter i fred til de minst er klare for andrelaget vårt. Vi blir ikke bedre av å ødelegge for potensielt svært verdifulle samarbeidspartnere. Selv om arrogante Brann sikkert mener at det beste for alle er at de kommer til Brann. Vi som vet best i alt.


Hva ødelegger det for Løv-Ham om brann henter disse talentene? De går jo til brann dersom de får et bedre tilbud, så hva er egentlig i veien med det? Betyr det mer for deg at Løv-Ham skal være god på talentutvikling enn at Brann er det?

posemedsnopi

Quote from: krakra on October 20, 2011, 11:07:44 AM
Ellers er det han sier om selektering riktig. Brann bør først og fremst satse på de av sine talenter som de mener kan bli TL-spillere og ikke kaste bort tiden på spillere de ikke har troen på. De kan andre lokale klubber ta seg av, så får vi eventuelt hente de tilbake hvis de skulle slå til.


Hvis eg har fortsått argumentasjonen din fra tidligere i denne tråden riktig: Burde ikkje Brann da sende de av sine talenter som de mener kan bli TL-spillere til Løv-Ham, siden de er byens beste på talentutvikling?

krakra


Go Up