• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Talentarbeid

Started by Klaus_Brann, October 31, 2008, 12:33:12 PM

0 Members and 13 Guests are viewing this topic.

Go Down

krakra

Hva skal vi med Løv-Ham hvis bare en av seks talenter som tar steget til TL der ifra ender i Brann?

OmOssSjølOgHansaøl

Quote from: kjegil on July 13, 2011, 20:53:27 PM
Jeg har tidligere nevnt at Brann burde bruke talentmillionene sine på Løv-Ham.


Det ville vært litt av en fallitterklæring av Brann å si at Løv-Ham nok ville ha brukt pengene bedre enn det Brann klarer ... For tiden trenger Brann hver krone de har, og for tiden tror jeg Brann har langt bedre forutsetninger for å drive planmessig og langsiktig talentarbeid enn Løv-Ham. Så for å si det sånn, så støtter jeg Brann i å bruke sine egne talentmidler på sin egen talentsatsing.

.. men først og fremst så synger vi om fotballaget Brann!

OmOssSjølOgHansaøl

Quote from: krakra on July 11, 2011, 21:10:08 PM
Det er ikke sånn at vi må velge mellom å satse på talenter eller klassespillere.


Det spørs hva du mener med å "satse på". Hvis "satse på" kun betyr spilletid i Tippeligaen, må man faktisk til en viss grad velge. Verken Brann eller talentene er tjent med at profesjonelle spillere regelmessig benkes til fordel for unggutter som ennå ikke har nivået inne.

Quote from: krakra on July 11, 2011, 19:22:21 PM
Både Dure, Heggeland og Dessalegn kunne fått spilletid i Brann, men det handler om vilje og mot


Det handler også om tapte seriepoeng. Dure er så vidt jeg vet først og fremst stopper, og Branns stopperplass er faktisk ganske godt besatt. At han har spilt midtbane for G18/G19 er irrelevant.

Brann kan faktisk ikke gi spilletid i Tippeligaen til alle som har talent.

Skulle Brann gitt masse spilletid på A-laget til Haugen, Larsen, Haugsdal, Barmen, Birkelund, Kalve, Skage, Næs, Møvik, Finne, Grønner, Dure, Kittiphong og sikkert noen til som jeg har glemt - og nå også Heggeland og Dessalegn - og garantere dem alle mer spilletid i Brann enn det noen andre norske toppserielag kan gi dem?

Når man driver talentutvikling er det en del av gamet å la noen av dem gå til andre lag. Poenget er å få de beste over i Branns A-lag når tiden en moden for det - ikke å la alle prøve seg i Tippeligaen så snart de har gjort noen gode kamper i lavere divisjoner. Det ville vært en sikker måte å gi Løv-Ham følge nedover i divisjonene.

Quote from: krakra on July 11, 2011, 22:01:37 PM
Ojo hadde han jo ikke noe særlig valg med heller.


Nei vel, så det er ikke Skarsfjords fortjeneste at Ojo har fått spille? Hvem var det som valgte å hente Ojo til Brann?

Hvorfor skal vi være så nesegruse av beundring for RBKs bruk av Henriksen, men ikke gi Brann noe som helst cred for å ha satset på spillere som Ojo, Korcsmar og Bentley?

.. men først og fremst så synger vi om fotballaget Brann!

kjegil

July 13, 2011, 22:43:24 PM #1653 Last Edit: July 13, 2011, 22:49:35 PM by kjegil
Brann bruker mellom fem og ti millioner på talentarbeid. Hadde de brukt to av disse på millionene på Løv-Ham, samt brukt litt av sin komptanse på å ta kontroll over klubben, så hadde Bergen kunne beholdt et lag i 1. divisjon.

Løv-Ham hadde en fin utvikling i fjor. Synes det er synd det som nå skjer. Erik Mjelde, Fredrik Haugen og Bjarte Haugsdal har alle hatt nytte av tiden i Løv-Ham. Paul Addo, Aleksander Solli og Kevin Dure viser også at klubben har jobbet godt sportslig.

Synes Roald Bruun tenker veldig kortsiktig når han lar dette nedrykket skje sånn uten videre.

http://fotball.bt.no/forstediv/article205091.ece

Så kan en si at han har ikke noe valg med dagens økonomi, men poenget mitt er at Brann kunne valgt annerledes da de startet sin talentsatsing for noen år siden.

Jose Arrogantio

Kan nok hende det måtte blitt mer enn 2 mill fra Brann for å holde dem oppe med tanke på at det kommer ca 150 mennesker på kamp. Det er dårligst i Adeccoen.

kjegil

Quote from: Jose Arrogantio on July 13, 2011, 22:49:09 PM
Kan nok hende det måtte blitt mer enn 2 mill fra Brann for å holde dem oppe med tanke på at det kommer ca 150 mennesker på kamp. Det er dårligst i Adeccoen.


Kan i alle fall tenkes at løv-ham trenger profesjonell bistand. For styre klubb har de vist gjentatte ganger at de ikke kan. Derfor burde Brann tatt ansvar for lenge siden, innledet et tettere samarbeid og gjort dem til en ren farmerklubb.

nummer9

Brann har nok med å få styre og stell til å sitte i Brann, før de skal gå inn å diktere for andre. Kommer til å tenke på et ordtak med flis og bjelke osv...

Om syregliset hadde fått styringen der også...

kjegil

Quote from: nummer9 on July 13, 2011, 23:26:10 PM
Brann har nok med å få styre og stell til å sitte i Brann, før de skal gå inn å diktere for andre. Kommer til å tenke på et ordtak med flis og bjelke osv...

Om syregliset hadde fått styringen der også...

TL

Quote from: kjegil on July 13, 2011, 23:45:25 PM
Quote from: nummer9 on July 13, 2011, 23:26:10 PM
Brann har nok med å få styre og stell til å sitte i Brann, før de skal gå inn å diktere for andre. Kommer til å tenke på et ordtak med flis og bjelke osv...

Om syregliset hadde fått styringen der også...



Brann har da vitterlig vært svært generøs med Løv-Ham siden de rykket opp til addecoligaen. Dette både gjennom utleie (vi har leid ut spillere til Løv-Ham for en billig penge hvert eneste år etter opprykket) og kjøp av spillere (vi ga bort Knut Walde til Løv Ham for så å kjøpe han tilbake for flere millioner).  Vi er alle enig om at det er viktig å ha et lag fra Bergen i adeccoen, men til syvende og sist er det Løv-Hams eget ansvar å drive klubben på en økonomisk og sportlig forsvarlig måte . Mener du seriøst at RBH har ansvaret for Løv-Hams problemer? Synest RBH kritikken begynner å gå over alle støvleskaft.

Klaus_Brann

Quote from: krakra on July 13, 2011, 19:58:44 PM
Det kommer jo ann på hva annet man har. Når man mangler både teknikk og fysikk så tror jeg man skal slite for å nå toppnivået. Kittyphong kan ikke sies å ha et spesielt lavt tyngepunkt heller. Han er lett å tippe over.


Som du kan se skriver jeg lavt tyngdepunkt, fart og teknikk. Har man det kan man komme seg virkelig langt, også selvfølgelig en spesialitet avhengig av hvor man spiller.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Klaus_Brann

Quote from: Jose Arrogantio on July 13, 2011, 20:42:11 PM
Quote from: Klaus_Brann on July 13, 2011, 19:44:45 PM
Fysikken betyr vel mindre og mindre i dagens toppfotball. Mange av de aller beste spillerne er både lave og spinkle, men lavt tyngdepunkt, fart og god teknikk er viktigere etter min mening. Vi har jo Gustav som et godt eksempel hos oss.


Man kan jo også se på spillere som Drogba, Ronaldo og Rooney som har fantastisk fysikk. Tingene du nevner er viktig, men med mindre du er så god som Messi, så er fysikk ennå minst like viktig.  


Nei nei, det er da nok av eksempler på lave og 'veike' spillere som klarer seg blant verdens beste.
I Barcelona er det mange gode eksempler på små spillere som klarer seg mer enn godt nok. Så jeg er ikke enig i at du må være Messi. Xavi og Iniesta klarer seg vel ok.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Hickok

Quote from: OmOssSjølOgHansaøl on July 13, 2011, 22:25:43 PM
Brann kan faktisk ikke gi spilletid i Tippeligaen til alle som har talent.

Skulle Brann gitt masse spilletid på A-laget til Haugen, Larsen, Haugsdal, Barmen, Birkelund, Kalve, Skage, Næs, Møvik, Finne, Grønner, Dure, Kittiphong og sikkert noen til som jeg har glemt - og nå også Heggeland og Dessalegn - og garantere dem alle mer spilletid i Brann enn det noen andre norske toppserielag kan gi dem?

krakra

July 14, 2011, 07:43:27 AM #1662 Last Edit: July 14, 2011, 07:45:20 AM by krakra
Quote from: OmOssSjølOgHansaøl on July 13, 2011, 22:25:43 PM
Quote from: krakra on July 11, 2011, 21:10:08 PM
Det er ikke sånn at vi må velge mellom å satse på talenter eller klassespillere.


Det spørs hva du mener med å "satse på". Hvis "satse på" kun betyr spilletid i Tippeligaen, må man faktisk til en viss grad velge. Verken Brann eller talentene er tjent med at profesjonelle spillere regelmessig benkes til fordel for unggutter som ennå ikke har nivået inne.

Quote from: krakra on July 11, 2011, 19:22:21 PM
Både Dure, Heggeland og Dessalegn kunne fått spilletid i Brann, men det handler om vilje og mot


Det handler også om tapte seriepoeng. Dure er så vidt jeg vet først og fremst stopper, og Branns stopperplass er faktisk ganske godt besatt. At han har spilt midtbane for G18/G19 er irrelevant.

Brann kan faktisk ikke gi spilletid i Tippeligaen til alle som har talent.

Skulle Brann gitt masse spilletid på A-laget til Haugen, Larsen, Haugsdal, Barmen, Birkelund, Kalve, Skage, Næs, Møvik, Finne, Grønner, Dure, Kittiphong og sikkert noen til som jeg har glemt - og nå også Heggeland og Dessalegn - og garantere dem alle mer spilletid i Brann enn det noen andre norske toppserielag kan gi dem?

Når man driver talentutvikling er det en del av gamet å la noen av dem gå til andre lag. Poenget er å få de beste over i Branns A-lag når tiden en moden for det - ikke å la alle prøve seg i Tippeligaen så snart de har gjort noen gode kamper i lavere divisjoner. Det ville vært en sikker måte å gi Løv-Ham følge nedover i divisjonene.

Quote from: krakra on July 11, 2011, 22:01:37 PM
Ojo hadde han jo ikke noe særlig valg med heller.


Nei vel, så det er ikke Skarsfjords fortjeneste at Ojo har fått spille? Hvem var det som valgte å hente Ojo til Brann?

Hvorfor skal vi være så nesegruse av beundring for RBKs bruk av Henriksen, men ikke gi Brann noe som helst cred for å ha satset på spillere som Ojo, Korcsmar og Bentley?


Jeg vil iallefall si at det er mer enn 5-10 minutter i løpet av sesongens første 15 runder. Det kommer jo ann på nivået. Haugen kunne godt spilt fast. De på femmerlisten kunne ikke det, men de kunne spilt mer enn de har gjort så langt. Jeg forventet egentig at noen skulle få de tre kampene sine før sommervinduet.

Dure er stopper ja, men kan også spille h.back og DM. Det var fra høyrebacken han ble matchet inn i Adeccoligaen, før han ble fast stopper der.

Nei. Alle skal ikke spille. For øyeblikket er det ingen som spiller fast og bare en som spiller sånn nogenlunde regelmessig, så vi har et ganske stort midtsjikt mellom dagens satsning og at alle spiller fast. Ja, de beste er de som skal satse på. Dure er definitivt blant de aller største talentene i Bergen. Topp 3-4. Dessalegn og Heggeland er et stykke bak ham, men de har iallefall kommet lengre i utviklingen enn våre spillere.

Vi bør ha kontroll over alle talentene i Bergen med TL-potensiale. Vi bør satse på de beste(og ved å satse så mener jeg ikke å si at de er velidg gode og la dem spille 10 minutter i løpet av en sesong) og vurdere utlån av de som er bak disse. At Bergens "talentfabrikk" spyr ut G18-landslagsspillere(deriblant en som også har storspilt for landslaget i årsklassen over) til -andre- TL-klubber er uakseptabelt. Men det er forståelig at de ikke vil til Brann.


Når det gjelder Ojo, Bentley og Korcsmar så er da dette voksne karer som, forutenom Ojo, allerede hadde tatt steget til TL før årets sesong. Dette handler om våre egen talentutvikling og det å la våre talenter utvikle seg til TL-nivå for deretter å faktisk la dem ta steget. Ikke om å gi spilletid til 22-åringer som allerede holder TL-nivå.

Hickok

Quote from: krakra on July 14, 2011, 07:43:27 AMNår det gjelder Ojo, Bentley og Korcsmar så er da dette voksne karer som, forutenom Ojo, allerede hadde tatt steget til TL før årets sesong. Dette handler om våre egen talentutvikling og det å la våre talenter utvikle seg til TL-nivå for deretter å faktisk la dem ta steget. Ikke om å gi spilletid til 22-åringer som allerede holder TL-nivå.


Godt sagt! Kunne ikke vært mer enig.

Utmedsnolken

Quote from: Hickok on July 14, 2011, 06:59:01 AM
Quote from: OmOssSjølOgHansaøl on July 13, 2011, 22:25:43 PM
Brann kan faktisk ikke gi spilletid i Tippeligaen til alle som har talent.

Skulle Brann gitt masse spilletid på A-laget til Haugen, Larsen, Haugsdal, Barmen, Birkelund, Kalve, Skage, Næs, Møvik, Finne, Grønner, Dure, Kittiphong og sikkert noen til som jeg har glemt - og nå også Heggeland og Dessalegn - og garantere dem alle mer spilletid i Brann enn det noen andre norske toppserielag kan gi dem?


Det trenger ikke å være et enten eller. Barcelona har vel spilt kamper i Spania der 11 av 14 var fra egen stall, og Man U har vel gjort noe tilsvarende i England. Arsenal viser vel også at det er mulg å bli god med spillere utviklet i eget system.
"og der snubler Sæternes igjen"

Hickok

Quote from: Utmedsnolken on July 14, 2011, 08:45:16 AM


Stemmer det, men det er ingen som forventer at Brann skal bli et verdenslag sånn umiddelbart. En må starte en plass, og da er to årlige i A-stallen en god begynnelse, så kan heller listen heves etter hvert. Når en vet at suksess avler suksess, så kan det jo være at det en gang i fremtiden kommer folk fra et langt større område enn Hordaland for å spille for oss.

Vi er da tross alt brann!

krakra

Ja, nå ser det jo ut som de største talentene i 93-genrasjonen flykter byen. I fremtiden kan vi kanskje heller tiltrekke oss de største talentene fra andre steder.

osoerli

Quote from: Utmedsnolken on July 14, 2011, 08:45:16 AM
Quote from: Hickok on July 14, 2011, 06:59:01 AM
Quote from: OmOssSjølOgHansaøl on July 13, 2011, 22:25:43 PM
Brann kan faktisk ikke gi spilletid i Tippeligaen til alle som har talent.

Skulle Brann gitt masse spilletid på A-laget til Haugen, Larsen, Haugsdal, Barmen, Birkelund, Kalve, Skage, Næs, Møvik, Finne, Grønner, Dure, Kittiphong og sikkert noen til som jeg har glemt - og nå også Heggeland og Dessalegn - og garantere dem alle mer spilletid i Brann enn det noen andre norske toppserielag kan gi dem?


Det trenger ikke å være et enten eller. Barcelona har vel spilt kamper i Spania der 11 av 14 var fra egen stall, og Man U har vel gjort noe tilsvarende i England. Arsenal viser vel også at det er mulg å bli god med spillere utviklet i eget system.


Mange talenter frå Stord.  Haugesund har 4 frå Stord med i Jet Cup.  3 har meldt overgang og 1 er lånt inn for turneringa.
KUNSTGRAS ?? GLØYM DET !!

krakra

Hvor mange hordalendinger er det rundt omkring i TL-klubbene nå? Hvis de tre Løv-Hamungdommene går til Sogndal og FFK må jo en ganske stor andel av TL-hordalendingene spille for andre klubber enn Brann.


Hickok

De jeg kommer på i farten er:
VIF: Taksdal Kongshavn, Solli
Viking: Knarvik
Odd: Børven
FFK: Valencia

krakra

Våge Nilsen i Haugesund og Daniel Roed i Sogndal kommer jeg også på.

Yngve

Erik Mæland i FKH + han karen i Sarpsborg som eg ikkje kjem på namnet på.

Skal me vera dryge er Skjelbreid halvt hordalending og...

Jose Arrogantio

Quote from: Klaus_Brann on July 14, 2011, 01:20:19 AM
Quote from: Jose Arrogantio on July 13, 2011, 20:42:11 PM
Quote from: Klaus_Brann on July 13, 2011, 19:44:45 PM
Fysikken betyr vel mindre og mindre i dagens toppfotball. Mange av de aller beste spillerne er både lave og spinkle, men lavt tyngdepunkt, fart og god teknikk er viktigere etter min mening. Vi har jo Gustav som et godt eksempel hos oss.


Man kan jo også se på spillere som Drogba, Ronaldo og Rooney som har fantastisk fysikk. Tingene du nevner er viktig, men med mindre du er så god som Messi, så er fysikk ennå minst like viktig.  


Nei nei, det er da nok av eksempler på lave og 'veike' spillere som klarer seg blant verdens beste.
I Barcelona er det mange gode eksempler på små spillere som klarer seg mer enn godt nok. Så jeg er ikke enig i at du må være Messi. Xavi og Iniesta klarer seg vel ok.


Tja, mulig du har rett, men jeg mener fysikk ennå har sin plass i moderne fotball, spørs vel litt på spillertypen kanskje.

SK

Jeg vil påstå at de aller, aller fleste spillere har et behov for å ha en brukbar fysikk. Det er bare de mest eksepsjonelle teknikerne som kan tillate seg noe annet. Det kommer selvsagt litt an på spillestilen der man er.
Huseklepp er et godt eksempel. Til tross for noen ekstreme ferdigheter, ble han nødt til å forbedre fysikken sin for å komme opp på et høyere nivå.

Klaus_Brann

Quote from: Jose Arrogantio on July 14, 2011, 13:03:08 PM
Quote from: Klaus_Brann on July 14, 2011, 01:20:19 AM
Quote from: Jose Arrogantio on July 13, 2011, 20:42:11 PM
Quote from: Klaus_Brann on July 13, 2011, 19:44:45 PM
Fysikken betyr vel mindre og mindre i dagens toppfotball. Mange av de aller beste spillerne er både lave og spinkle, men lavt tyngdepunkt, fart og god teknikk er viktigere etter min mening. Vi har jo Gustav som et godt eksempel hos oss.


Man kan jo også se på spillere som Drogba, Ronaldo og Rooney som har fantastisk fysikk. Tingene du nevner er viktig, men med mindre du er så god som Messi, så er fysikk ennå minst like viktig. 


Nei nei, det er da nok av eksempler på lave og 'veike' spillere som klarer seg blant verdens beste.
I Barcelona er det mange gode eksempler på små spillere som klarer seg mer enn godt nok. Så jeg er ikke enig i at du må være Messi. Xavi og Iniesta klarer seg vel ok.


Tja, mulig du har rett, men jeg mener fysikk ennå har sin plass i moderne fotball, spørs vel litt på spillertypen kanskje.


Klart at fysikk fortsatt har en plass og det kommer den vel alltid til å ha, men de beste spillerne i verden har den siste tiden vært mindre og veikere, og det er en trend som kommer til å fortsette.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Hickok

Fart, teknikk og balanse er vesentlige elementer i moderne fotball. Selvsagt er fysikk viktig det også, men en ser oftere og oftere små "pingler" som løper rundt og mellom de gammeldagse svære forsvarerne. Spillere som kun har fysikk er en utdøende rase, uten tvil. De blir avkledd.

krakra

Mindre kanskje, men veike? Messi har jo f.eks. en helt vill styrke i den lille kroppen sin og et tyngdepunkt som gjør ham nærmest umulig å velte. Samme med Annan i TL. Han er liten, men vant de fleste dueller likeså. Det er ikke så veldig mange veike verdensstjerner, Xavi kanskje, men det er definitivt endel små.

Hickok

Derfor jeg sa "pingler" i " ". Vi snakker om små spillere, men en sinnsyk balanse, samt fart og teknikk, noe som gjør at de har en enorm ballkontroll.

Klaus_Brann

Poenget er jo at de sjelden går i mye dueller, de bruker heller sine andre fortrinn fordi de er bedre enn styrke.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

OmOssSjølOgHansaøl

Quote from: krakra on July 14, 2011, 07:43:27 AM
Dure er definitivt blant de aller største talentene i Bergen. Topp 3-4. Dessalegn og Heggeland er et stykke bak ham, men de har iallefall kommet lengre i utviklingen enn våre spillere.


Brann prøvde å hente Dure i fjor, så det er ikke Brann det har stått på. De aller, aller fleste talentene i Bergen og omegn ser først og fremst ut til å ønske å spille for Brann. Men til lags åt alle kan ingen gjera ... At Dure ønsker noe annet, får være hans sak.

Siden Dessalegn og Heggeland meg bekjent verken har vært aktuell for A-laget (slik Haugen og Larsen er) eller "femmerbanden", regner jeg med at det er andre talenter som ifølge Branns vurderinger er mer aktuelle. Da mister jeg ikke noe nattesøvn over at vi kan "miste" Dessalegn og Heggeland.

Quote from: krakra on July 14, 2011, 07:43:27 AM
Når det gjelder Ojo, Bentley og Korcsmar så er da dette voksne karer som, forutenom Ojo, allerede hadde tatt steget til TL før årets sesong. Dette handler om våre egen talentutvikling og det å la våre talenter utvikle seg til TL-nivå for deretter å faktisk la dem ta steget. Ikke om å gi spilletid til 22-åringer som allerede holder TL-nivå.


Vi er altså enige om at Ojo ikke hadde vist noe i Tippeligaen før han kom til Brann før årets sesong. Korcsmar hadde heller ikke vist noe i Tippeligaen før han kom til Brann, men det stemmer at han ikke kom denne sesongen. Han er likevel et eksempel på at Brann slipper til unge spillere med tilstrekkelig talent. Hvorvidt det er relevant å ta med Bentley i denne sammenhengen kan diskuteres, siden han faktisk har bevist noe i Tippeligaen tidligere. Han er i alle fall en ung spiller som Brann har gitt sjansen - noe ikke alle på forumet har vært enig i at han burde få.

I og med at Haugen faktisk har vært innpå i 12 av årets 15 eliteseriekamper pluss to cupkamper, synes jeg faktisk også han er et eksempel på at Brann slipper til talenter. Jeg vet du er misfornøyd med spilletiden hans, men objektivt sett er ikke dette så gale for en tenåring som aldri har spilt på øverste nivå før.

Når det gjelder de øvrige talentene håper jeg de får spilletid, men kun hvis de har noe på A-laget å gjøre. De må pent finne seg i å konkurrere om plassen gjennom andrelagsfotball og treninger med A-lagsspillere, de som andre. Hvis de ikke takler det, har de neppe det som trengs for å lykkes.

.. men først og fremst så synger vi om fotballaget Brann!

krakra


krakra

Det er forøvrig ikke en holdbar holdning at ungguttene må utkonkurrere de etablerte før de skal få spilletid. De er nødt til å få spille på seg erfaring og trygghet selv om de ikke er bedre enn de som spiller fast ennå. Hvis man forventer at talentene skal utvikle seg til å holde samme nivå som de etablerte gjennom trening på a-laget og reservelagskamper uten å bli matchet i TL så vet man ikke hva man snakker om.

Skage, Barmen, Kalve og Birkelund er bedre enn de 31 minuttene de har fått tilsammen i årets TL tilsier.

Klaus_Brann

Hvordan vet du at de er bedre? Såvidt jeg vet bor du ikke i Bergen, og med mindre du pendler for å se 2. laget eller treningene har et tynt grunnlag å basere det utsagnet på.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

krakra

July 15, 2011, 01:35:29 AM #1683 Last Edit: July 15, 2011, 01:37:13 AM by krakra
Jeg så dem i fjor og har også vært noen ganger og sett dem i år i tillegg til at jeg snakker med folk som ser endel av 2er-kampene. De har også levert gode resultater for andrelaget og juniorlaget, gjorde en god jobb i treningskampene i vinter(Birkelund banens beste mot Løv-Ham) og både Birkelund og Skages innhopp i TL var bra. Barmens var fort kort til å si noe om.


Klaus_Brann

Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

dudo

Veldig skuffende. Et toppet Brannlag skal helt klart slå Molde.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Klaus_Brann

Jeg skjønner ikke hvordan folk klarer å uttale seg om sånt. Har du sett noe av deres lag i det hele tatt?
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Klaus_Brann

Quote from: krakra on July 15, 2011, 01:35:29 AM
Jeg så dem i fjor og har også vært noen ganger og sett dem i år i tillegg til at jeg snakker med folk som ser endel av 2er-kampene. De har også levert gode resultater for andrelaget og juniorlaget, gjorde en god jobb i treningskampene i vinter(Birkelund banens beste mot Løv-Ham) og både Birkelund og Skages innhopp i TL var bra. Barmens var fort kort til å si noe om.


Så er det dette med nivåforskjellen da.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

dudo

Jeg har sett vaart lag, hva de har prestert i 3. div, og antallet landslagsspillere. Samtidig var vi en av favorittene, og da holder det for meg.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

OmOssSjølOgHansaøl

Quote from: krakra on July 15, 2011, 00:12:02 AM
Grunnen til at Dure ikke vil til Brann er at han frykter lite spilletid.


Ja, etter at han takket nei til Brann i fjor, signerte Brann Grorud - og sikret etter hvert fast kontrakt med Korcsmar. Dermed ville Dure hatt mindre grunn nå til å forvente spilletid enn om han hadde signert i fjor. Og det regner jeg å være vel så mye Dures problem som Branns problem.

Quote from: krakra on July 15, 2011, 00:12:02 AM
Hvor har du det ifra at Heggeland eller Dessalegn ikke er aktuelle for femmerbanden?


Jeg snakket om "var", ikke "er". Verken Heggeland eller Dessalegn var blant de fremste kandidatene da femmerbanden skulle utpekes for cirka fire måneder siden. I tillegg til de fem som faktisk ble valgt, var det vel Grønner, Finne, Møvik og Pluemjai som ble sagt å ligge best an. Ikke vet jeg hvordan de vurderes i dag. Men at Heggeland og Dessalegn ikke var(/er) inne i bildet i femmerbandesammenheng, kan kanskje ha noe med det å gjøre at de spiller på Løv-Ham og ikke Branns juniorlag. ;)

Quote from: krakra on July 15, 2011, 00:12:02 AM
Haugen har ikke spilt mye. Han har spilt lite.


Jeg vet at du synes han burde spilt mer, og du vet at ganske mange på forumet synes han får helt greit med spilletid siden han faktisk ennå har noen mangler han må jobbe mer med ...

Quote from: krakra on July 15, 2011, 00:12:02 AM
Vi snakker om Branns evne til å la talentene sine ta steget og etablere seg i TL.


Strengt tatt er det ikke Brann, men talentene som må evne å ta steget og etablere seg. Brann kan bare trene dem og tilrettelegge for dem. Hvis Brann skal begynne å sy puter under armene på dem og dele ut spilletid som en form for bonus til juniorer som ennå ikke har sannsynliggjort at de kan ta nivået, så tror jeg at Brann gjør talentene en stor bjørnetjeneste. Brann vil dessuten kaste eliteseriepoeng ut vinduet. Jeg håper som sagt på mest mulig spilletid for talentene, men da under forutsetning av at de faktisk er gode nok.

Og for å komme tilbake til utgangspunktet for denne diskusjonen: Du syntes det var "en eneste stor skam" at Dure, Heggeland og Dessalegn kan komme til å ende opp i andre klubber. Jeg synes faktisk ikke det. Det vil være å ha urealistiske forventninger til Branns talentsatsing å tro at Brann kan tilby alle Hordalands talenter spilletid på A-laget allerede som tenåringer. Og dermed vil det være urealistisk å tro at ingen av Hordalands talentfulle tenåringer vil gå til andre lag.

Brann har det siste året gitt proffkontrakt til Haugen og Larsen, noe jeg synes er en "god start". Fortsettelsen blir spennende.

.. men først og fremst så synger vi om fotballaget Brann!

Klaus_Brann

Quote from: dudo on July 15, 2011, 22:10:54 PM
Jeg har sett vaart lag, hva de har prestert i 3. div, og antallet landslagsspillere. Samtidig var vi en av favorittene, og da holder det for meg.


Jaja, lista for slike vurderinger legges tydeligvis ikke så høyt.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

dudo

Jeg har bare den listen jeg har. Det er de faerreste paastander som kan dokumenteres innenfor fotballen, og jeg er dristig nok til aa bli skuffet over resultater selv om jeg ikke har gjennomanalysert begge lag.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

krakra

Quote from: OmOssSjølOgHansaøl on July 16, 2011, 01:09:35 AM
Quote from: krakra on July 15, 2011, 00:12:02 AM
Grunnen til at Dure ikke vil til Brann er at han frykter lite spilletid.


Ja, etter at han takket nei til Brann i fjor, signerte Brann Grorud - og sikret etter hvert fast kontrakt med Korcsmar. Dermed ville Dure hatt mindre grunn nå til å forvente spilletid enn om han hadde signert i fjor. Og det regner jeg å være vel så mye Dures problem som Branns problem.

Quote from: krakra on July 15, 2011, 00:12:02 AM
Hvor har du det ifra at Heggeland eller Dessalegn ikke er aktuelle for femmerbanden?


Jeg snakket om "var", ikke "er". Verken Heggeland eller Dessalegn var blant de fremste kandidatene da femmerbanden skulle utpekes for cirka fire måneder siden. I tillegg til de fem som faktisk ble valgt, var det vel Grønner, Finne, Møvik og Pluemjai som ble sagt å ligge best an. Ikke vet jeg hvordan de vurderes i dag. Men at Heggeland og Dessalegn ikke var(/er) inne i bildet i femmerbandesammenheng, kan kanskje ha noe med det å gjøre at de spiller på Løv-Ham og ikke Branns juniorlag. ;)

Quote from: krakra on July 15, 2011, 00:12:02 AM
Haugen har ikke spilt mye. Han har spilt lite.


Jeg vet at du synes han burde spilt mer, og du vet at ganske mange på forumet synes han får helt greit med spilletid siden han faktisk ennå har noen mangler han må jobbe mer med ...

Quote from: krakra on July 15, 2011, 00:12:02 AM
Vi snakker om Branns evne til å la talentene sine ta steget og etablere seg i TL.


Strengt tatt er det ikke Brann, men talentene som må evne å ta steget og etablere seg. Brann kan bare trene dem og tilrettelegge for dem. Hvis Brann skal begynne å sy puter under armene på dem og dele ut spilletid som en form for bonus til juniorer som ennå ikke har sannsynliggjort at de kan ta nivået, så tror jeg at Brann gjør talentene en stor bjørnetjeneste. Brann vil dessuten kaste eliteseriepoeng ut vinduet. Jeg håper som sagt på mest mulig spilletid for talentene, men da under forutsetning av at de faktisk er gode nok.

Og for å komme tilbake til utgangspunktet for denne diskusjonen: Du syntes det var "en eneste stor skam" at Dure, Heggeland og Dessalegn kan komme til å ende opp i andre klubber. Jeg synes faktisk ikke det. Det vil være å ha urealistiske forventninger til Branns talentsatsing å tro at Brann kan tilby alle Hordalands talenter spilletid på A-laget allerede som tenåringer. Og dermed vil det være urealistisk å tro at ingen av Hordalands talentfulle tenåringer vil gå til andre lag.

Brann har det siste året gitt proffkontrakt til Haugen og Larsen, noe jeg synes er en "god start". Fortsettelsen blir spennende.


Vi hadde ikke all verdens med stoppere på det tidspunktet nei, men det er ingen grunn til å tro at vi ikke hadde hentet det. Hadde Dure fått mer spilletid enn Yaw har fått i år? Nei, det tviler jeg på.

Ja, jeg vet at mange syns Haugen har fått mye spilletid og liker å fokusere på hva han mangler. Ser man på jevnalderende og jevngode spillere i TL så ser man at de har spilt langt mer, selv om de også har mangler. Noe alle spillere, inkludert våre etablerte, har. Han har ikke spilt mye.

Jeg mener du viser en holdning som i mine øyne er en stor del av grunnen til at Brann ikke har klart å egenprodusere noe særlig med spillere og at lokale spillere vraker oss til fordel for andre TL-klubber. Ja, det er spillerne som må ta steget, men er er nesten umulig å gjøre hvis ikke klubben legger til rette for utviklingen deres. De må få forhold hvor de kan utvikle seg og etterhvert ta steget og dette innbærer faktisk at de får prøve seg i TL før de holder nivået. Det innbærer også at de faktisk får muligheten til å etablere seg når de er gode nok for det. Hvis man da risikerer å tape noen poeng, så får man gjøre det.

Jeg syns det er en skam at de tre største talentene i farmerklubben vår ser ut til å forsvinne til andre TL-klubber. Det handler ikke om å gi "alle Hordalands talenter" spilletid på a-laget. Jeg skjønner ikke hvorfor du sier det engang. Det er nesten ingen talenter som har fått noe særlig spilletid i TL og vi er fortsatt blant de lagene som gir minst spilletid til juniorene.

krakra

Quote from: Klaus_Brann on July 15, 2011, 21:40:13 PM
Quote from: krakra on July 15, 2011, 01:35:29 AM
Jeg så dem i fjor og har også vært noen ganger og sett dem i år i tillegg til at jeg snakker med folk som ser endel av 2er-kampene. De har også levert gode resultater for andrelaget og juniorlaget, gjorde en god jobb i treningskampene i vinter(Birkelund banens beste mot Løv-Ham) og både Birkelund og Skages innhopp i TL var bra. Barmens var fort kort til å si noe om.


Så er det dette med nivåforskjellen da.
Syns både Skage og Birkelund klarte seg helt greit i sine innhopp. Det er veldig vanskelig å venne seg til nivåforskjellen når de aldri får spille i TL.

OmOssSjølOgHansaøl

Quote from: krakra on July 16, 2011, 12:37:53 PM
Jeg mener du viser en holdning som i mine øyne er en stor del av grunnen til at Brann ikke har klart å egenprodusere noe særlig med spillere (...) De må få forhold hvor de kan utvikle seg og etterhvert ta steget og dette innbærer faktisk at de får prøve seg i TL før de holder nivået.


Du nevner holdninger, og det tror jeg er et nøkkelord. Vinnervilje og konkurransementalitet er avgjørende for å lykkes som profesjonell idrettsutøver. Da må man forholde seg til grunnprinsippene i all konkurranse - også konkurranse om spilletid: Hvis du vil vinne, må du (normalt sett) være bedre enn dem du konkurrerer med.

Jeg er enig i at man til en viss grad kan sette til side dette prinsippet for å gi talenter mulighet til å utvikle seg. Man kan gi unge spillere spilletid før de reelt sett er bedre enn konkurrentene. Men de må holde nivået, altså være tilnærmet like god som dem de erstatter og som motspillerne, og de skal ikke starte kamper med mindre de er i stand til å gjøre en tilsvarende god jobb som dem de erstatter. I en konkurransegruppe skal man alltid starte med de som er best (ut fra en totalvurdering om utfyllende egenskaper etc.).

Talenter må få prøve seg. Og først må de få prøve seg på trening. Hvis de gjør det bra nok der, må de få prøve seg i kamp, som innbytter. For å starte en kamp, må de vise seg bedre enn konkurrentene sine. Hvis de ikke klarer å forholde seg til det, har de et holdningsproblem, og er neppe de vinnertypene Brann trenger.

For øvrig tror jeg det er større sjanse for å ødelegge et talent ved å slippe dem til for tidlig. Det skal nok mer mental styrke til å beholde troen hvis du gang på gang blir rundspilt av motstandere og fører til at klubben din taper poeng, enn hvis du blir stående "litt for lenge" i angrepsposisjonen på treningsfeltet sammen med A-lagsspillerne.

.. men først og fremst så synger vi om fotballaget Brann!

krakra

Spillere som Barmen, Birkelund, Skage, Kalve og etterhvert også Grønner holder nok nivået til å spille mer enn 10-20 minutter gjennom en sesongen. Skage og Birkelund klarte seg bra i sine innhopp.

Haugen og Larsen er gode nok til å starte kamper. Ikke alle, men noen. De har enkelte ferdigheter som overgår konkurrentene sine og kan funke bedre i kamper hvor vi skal ha ballen mye.

For øyeblikket er vi langt, langt, langt unna en situasjon hvor talentene får FOR MYE spillletid. Jeg tror ikke det noen sinne kommer til å bli et problem i Brann. Vi ser at talentene ikke får slippe til og ikke får muligheten til å kjempe seg til mer spilletid.

OmOssSjølOgHansaøl

Vel, vi får håpe at både femmerbanden, Haugsdal, Larsen og Haugen fortsetter å utvikle seg og får vist seg positivt frem på A-laget utover høsten.

.. men først og fremst så synger vi om fotballaget Brann!

krakra

Vi får iallefall håpe de gis muligheten. I større grad enn i vår.

Klaus_Brann

Quote from: krakra on July 16, 2011, 12:39:10 PM
Quote from: Klaus_Brann on July 15, 2011, 21:40:13 PM
Quote from: krakra on July 15, 2011, 01:35:29 AM
Jeg så dem i fjor og har også vært noen ganger og sett dem i år i tillegg til at jeg snakker med folk som ser endel av 2er-kampene. De har også levert gode resultater for andrelaget og juniorlaget, gjorde en god jobb i treningskampene i vinter(Birkelund banens beste mot Løv-Ham) og både Birkelund og Skages innhopp i TL var bra. Barmens var fort kort til å si noe om.


Så er det dette med nivåforskjellen da.
Syns både Skage og Birkelund klarte seg helt greit i sine innhopp. Det er veldig vanskelig å venne seg til nivåforskjellen når de aldri får spille i TL.


Det er forsåvidt greit nok, men det går da an å spille bra på trening for å få flere sjanser, og jeg tviler på at Skarsfjord ikke ville gitt de mer tid på banen hvis de har gjort det bra på trening. Såpass tro har jeg på han som talentutvikler og trener.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Go Up