• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Fotball-akademi i Senegal og Gambia?

Started by Innlandsmax, August 05, 2008, 11:12:10 AM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

Innlandsmax

August 05, 2008, 11:12:10 AM Last Edit: August 05, 2008, 11:15:26 AM by Innlandsmax
Har i overgangstråden postet et hjertesukk om kramkars-fotballen, og dette evige maset om å få kjøpt de riktige spillerne. Må innrømme at jeg syns det er et pes av en annen verden - særlig når definisjonen på en "rikitig" spiller ofte er at han har videresalgspotensiale. Spilleren blir altså kjøpt for å selges videre - for deretter å erstattes, igjen av den "riktige" spilleren. En evig rund-dans. Kan det bli ro, kontinuitet, lagbygging av noe slikt?

Vel, "fotballen er blitt slik", ingen vits i å furte over det, men heller sette kreftene i å "play the game". Så da prøver jeg meg på en spissformulering i den andre retningen

RBH har vel uttalt noe i retning av at "Norden er Branns marked". Et område med få og dyre kvalitets-spillere er altså noe å satse på? Mange har vært både kritiske og spydige til denne holdningen.

Andre har etterlyst Lyns nigerianske nettverk, og vært mer og mindre misunnelige på det.

Hva med på ta steget fullt ut, og opprette et Brann-styrt fotball-akademi i et afrikansk land? Akkurat nå er det gode vibber mellom Brann og to gambiske fotball-spillere (hvorav én svensk-gambisk). Spesielt Jaiteh har vel også en rimelig bra hype i hjemlandet sitt. Hva med å utnytte dette, og rett og slett lage et fotball-akademi i Gambia, med Jaiteh og Demba som frontfigurer?

Ser straks det etiske problemet her; "hente billig arbeidskraft fra Afrika" er ikke akkurat noe nytt, ei heller noe spesielt positivt for den vestlige verdens etiske omdømme. Men: "Fotballen er blitt slik", og jakten på afrikanske talenter går sin gang uansett. Hva med å hoppe litt over de verste agentene, og ha en egen talentfabrikk i selve hjertet av "teknisk fotball".

Akademiet burde ikke bare ha fotball på timeplanen, men også ordinær skolegang. Dette for å komme litt unna "utbytter"-statusen, og heller nærme seg litt "bistand"-statusen.

Gambia er ikke noe stort land, bare 1,6 mill innbyggere. Landet har imidlertid kun én grense; mot Senegal (Diouf-land!), som Gambia altså er omsluttet av. Ifølge Wiki har Gambia en føderativ sammenslutningsavtale med  Senegal. Dermed er det naturlig at akademiet har begge land som sitt rekrutterings-området. Senegal er et betydelig større land; 12,5 mill innbyggere. Faren er selvfølgelig at det er en slags ultra Norge-Sverige-relasjon mellom de to landene. Da vil vel et slikt samarbeid strande før det har begynt...

Innrømmer glatt at dette er høyt-tenkning, og kanskje fullstendig hypotetisk. Det fins nok en masse praktiske utfordringer. I tillegg har jeg nevnt den klassiske, etiske problemstillingen. Denne har jo også den andre, klassiske problemstillingen som halvbror: Satsing på utenlandske talenter skader utviklingen av norske talenter.

Problemet er at denne uetiske (?) karusellen går sin gang, og under det litt flottere navnet "Utviklingen". Skal man være med, så må man ikke bare henge med, men helst være litt i forkant av denne "Utviklingen". Et fotball-akademi i et afrikansk land vil koste, men det gjør da jaggu agenter, speidings-utgifter, reiser, møter, sign-on-fee og spillerlønninger uansett.

Ka dokker trur?

Ulset

Artig tanke ja, men hvis vi først skal bygge et akademi så kan vi jo like godt lage et i Bergen/Hordaland? Er vel bare å se til West Ham, Manchester United osv og bygge etter den engelske modellen.
Ingenting genetisk som tilsier at en 13-åring fra Gambia skal være så himla mye bedre enn en 13-åring fra Landås vel? Rett trening som teller her. Får man til et mer eller mindre proffesjonelt prestisjetungt akademi i Bergen ser jeg på det som et mye bedre alternativ.

chucki

Absolutt ingen dum idè. Brann har virkelig noe å hente på å hente talenter. Og det er mye som tilsier at en 13-åring fra Gambia skal bli mye bedre enn en 13-åring fra Landås. Først og fremst vilje og holdninger.

Ungdom i Norge har det altfor godt og mangler total vilje, motivasjon og holdninger til å bli veldig gode fotballspillere.

Historien viser at verdens beste spillere som oftest kommer fra fattige strøk og ser på fotballen som en "vei ut" av fattigdommen. Disse har et brennende ønske om å lykkes inne fotballen og er villig til å ofre alt for å oppnå dette.
Svært få av norsk ungdom har dette ønske og denne viljen.

Ferguson

Quote from: Ulset on August 05, 2008, 12:05:16 PM
Ingenting genetisk som tilsier at en 13-åring fra Gambia skal være så himla mye bedre enn en 13-åring fra Landås vel?


Genetisk så tviler eg på at en 13 åring fra gambia er så mye bedre en en 13 åring fra Landås/Austevoll/Oslo osv. Men en gambisk 13 åring har kanskje kun 1 mulighet til å tjene masse penger å det er å bli fotballspiller. Derfor gir han alt for å bli best, mens en nordmann har mer håp å derfor prioriterer annerledes.

Ideèn er god den. Den er fullt mulig. Spørsmålet er om Brann er villig til å sette av penger til det. Det tviler eg på.
"History will be kind to me for I intend to write it."
Sir Winston Churchill

" Ekte menn har skjegg" Sitat David Nielsen

Xminator

Fotballskoler/akademier i utlandet må uansett opprettes ved hjelp av en skog stråselskaper.

Samme hvor godt undervisningsopplegget er og uansett hvor godt man tar vare på dem som faller utenfor (skader, ikke god nok etc etc), så vil det være politisk ukorrekt og gi store problemer når det smeller til i pressen.

Ideelt sett burde det vært drevet etter den franske modellen:
* Knallharde opptakskrav
* Tidlig
* Ikke god nok -> ut

For å kunne forsvart det i norsk presse måtte du:
* Ikke startet før 12 år
* Både gutter og jenter
* Talent underordnet, utdanningen i forsetet

Om man skal ha dedikerte speidere koster det en halv million (minst) pr mann. Blir fort penger av slikt selv for større klubber.

Kunne sannsynligvis driftet en skole med afrikanske lærere (og brukt dem som speidere) for samme prisen. Demba driver vel ett slikt prosjekt, så ekspertisen har de allerede i klubben.

Innlandsmax

Visste ikke at Demba allerede drev et slikt prosjekt. Hvilket er det?

vebo

Tiocfaidh ár lá

Innlandsmax

Jøss, snakker om sola, så har den skint ei god stund allerede...

Takk til både Xminator og vebo for info. Slutter aldri å la meg imponere over alt jeg ikke veit, men som jeg plutselig får kunnskap om.

Tilbake til saken: Som dere altså påpeker: Her er noe på gang allerede. Mange gode og ambisiøse intensjoner her; "verdensklasse fotboldspillere", "grunduddannelse", "optimering av deres ydeevner", "verdensklasse fodboldtræning". Selvfølgelig mye Demba-PR i dette, samt kanskje grunnlaget for hans retrett-stilling som agent og akademi-direktør når spiller-karrieren er over. Syns likevel det står respekt av prosjektet, og om nå Brann skulle være interessert i en slik akademi-tenkning, så kunne jo et første skritt være å prate litt samarbeidsmuligheter med Demba.

Og det gjør de kanskje allerede? Og ønsker enn så lenge å være alene rundt bordet? Hyyyyysssssjjjj!!!

dudo

Det er ingenting som tilsier at en 13-åring fra Gambia skal være bedre enn en fra Landås, men det er jo betraktelig flere 13-årige gambiere.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Baunebob

Kanskje Demba har et supertalent eller to til oss. Ingenting hadde vel vært som å spillt på lag med sjefen sjøl.

Ferguson

Quote from: dudo on August 05, 2008, 14:40:56 PM
Det er ingenting som tilsier at en 13-åring fra Gambia skal være bedre enn en fra Landås, men det er jo betraktelig flere 13-årige gambiere.


Då skulle vel strengt tatt Kina og India vært de største landene innen fotball siden de står for 35%++ av verdens befolkning.

Ellers så bor det bare 1 688 359 mennesker i Gambia så det er nok flere 13 årige nordmenn;)

Det som menes om hvorfor Gambiere kan bli bedre en nordmenn er mulighetene. Gambiere får kanskje kun den ene sjangsen i livet til å lykkes, mens nordmenn vasser i muligheter til å lykkes.
"History will be kind to me for I intend to write it."
Sir Winston Churchill

" Ekte menn har skjegg" Sitat David Nielsen

Ulset

August 05, 2008, 15:09:44 PM #11 Last Edit: August 05, 2008, 15:12:49 PM by Ulset
Quote from: Ferguson
Det som menes om hvorfor Gambiere kan bli bedre en nordmenn er mulighetene. Gambiere får kanskje kun den ene sjangsen i livet til å lykkes, mens nordmenn vasser i muligheter til å lykkes.


Kjøper den. Men det jeg skrev først var at det ikke er noe genetisk som tilsier at 13-åringene i Gambia blir bedre.
Holdniger kan skapes og klubber i veldrevne land som England, Tyskland, Frankrike høster årlig frukter av talentutviklingen de driver der.
Føler fortsatt det blir helt feil å drive talentarbeid i andre land (og til og med verdensdeler) før man faktisk gjør et realt forsøk på satsing her hjemme. Den "talentutviklingen" som drives her er blant de absolutt dårligste i Europa.

EDIT: Kan jo for eksempel være verdt å nevne at Brann sine juniorer ikke engang spiller i toppdivisjonen (Jr.Elite) i Hordaland.

Ferguson

August 05, 2008, 15:21:01 PM #12 Last Edit: August 05, 2008, 15:40:15 PM by Ferguson
Quote from: Ulset on August 05, 2008, 15:09:44 PM
Quote from: Ferguson
Det som menes om hvorfor Gambiere kan bli bedre en nordmenn er mulighetene. Gambiere får kanskje kun den ene sjangsen i livet til å lykkes, mens nordmenn vasser i muligheter til å lykkes.


Kjøper den. Men det jeg skrev først var at det ikke er noe genetisk som tilsier at 13-åringene i Gambia blir bedre.
Holdniger kan skapes og klubber i veldrevne land som England, Tyskland, Frankrike høster årlig frukter av talentutviklingen de driver der.
Føler fortsatt det blir helt feil å drive talentarbeid i andre land (og til og med verdensdeler) før man faktisk gjør et realt forsøk på satsing her hjemme. Den "talentutviklingen" som drives her er blant de absolutt dårligste i Europa.

EDIT: Kan jo for eksempel være verdt å nevne at Brann sine juniorer ikke engang spiller i toppdivisjonen (Jr.Elite) i Hordaland.


http://www.tv2.no/community/profil/tkkarlsen/article83803.ece

Nå mener nå denne karen at talentutviklingen i Norge ikke er sååå dårlig. Han sier faktisk det stikk motsatte, og CV hans sier jo at han har peiling på det området.

Brann matcher heller talentene i 3 div istedenfor Jr.elite. Sist eg sjekket så var 3 div høyere en jr.elite. Men Brann kan helt klart bli bedre innen dette. Talentene ligger der men så var det det å matche de skikkelig slik at de kan ta nivået i tippeligaen da.
"History will be kind to me for I intend to write it."
Sir Winston Churchill

" Ekte menn har skjegg" Sitat David Nielsen

Ulset

Dette med å matche talentene i herreserien gjøres jo også i andre klubber. F.eks Åsane som har Åsane 2 i 4. div. som til tider er et rent jr.lag.
Etter min mening bør et lag bestående av ekstra talentfulle guttespillere på flere måter kunne dominere Jr.Elite divisjonen i Hordaland.
At klubber på østlandet samt Rbk og Viking har talenter på U-landslag er jo en kjent sak, spessielt Lyn er jo kjent for sitt talentarbeid. Men dette forandrer jo ikke faktum at Brann må bli bedre.
Per idag har vi vel tre lokale ungutter i stallen (Møvik, Yaw og Huseklepp), men ingen av disse er fostret opp av Brann.
Etter min mening bør Brann utvikle et Akademi som også bør fungere som et slags krets-lag. Dette vil jo på sitt vis gå ut over breddefotballen men er vel verdt å ofre det?

Ferguson

Quote from: Ulset on August 05, 2008, 15:45:26 PM
Etter min mening bør Brann utvikle et Akademi som også bør fungere som et slags krets-lag. Dette vil jo på sitt vis gå ut over breddefotballen men er vel verdt å ofre det?


Helt enig at de kunne prøvd med Akademi. Men nå er det slik at talentene ligger der. Er bare til å foredle de.
"History will be kind to me for I intend to write it."
Sir Winston Churchill

" Ekte menn har skjegg" Sitat David Nielsen

Xminator

Quote from: dudo on August 05, 2008, 14:40:56 PM
Det er ingenting som tilsier at en 13-åring fra Gambia skal være bedre enn en fra Landås, men det er jo betraktelig flere 13-årige gambiere.


Det ligger nok litt genetiske forskjeller også, spesielt i styrke, rykk og fart. Det er ikke uten grunn en del friidrettsøvelser domineres av personer med afrikanske gener.

Når det gjelder Lyns talentarbeid - hva har de egentlig fått frem? Det er ikke mye i eliteserien som er dyrket opp fra egen klubb sånn generelt. De som blir trukket frem som resultater av slik arbeid kommer jo stort sett fra klubber i lavere divisjoner lenge etter at talentet har slått rot...

Nå skal Brann bruke 9 millioner i året på talentarbeid lokalt, og selv om enkelte liker akkurat det tør jeg påstå at uttellingen om 10 år er benkeslitere og 90 millioner ut vinduet...

dudo

Quote from: Ferguson on August 05, 2008, 14:51:55 PM
Quote from: dudo on August 05, 2008, 14:40:56 PM
Det er ingenting som tilsier at en 13-åring fra Gambia skal være bedre enn en fra Landås, men det er jo betraktelig flere 13-årige gambiere.

Ellers så bor det bare 1 688 359 mennesker i Gambia så det er nok flere 13 årige nordmenn;)


Poenget var: Hvor mange bor det på Landås? ;-)

Quote from: Xminator on August 05, 2008, 18:07:56 PM
Quote from: dudo on August 05, 2008, 14:40:56 PM
Det er ingenting som tilsier at en 13-åring fra Gambia skal være bedre enn en fra Landås, men det er jo betraktelig flere 13-årige gambiere.


Det ligger nok litt genetiske forskjeller også, spesielt i styrke, rykk og fart. Det er ikke uten grunn en del friidrettsøvelser domineres av personer med afrikanske gener.

Når det gjelder Lyns talentarbeid - hva har de egentlig fått frem? Det er ikke mye i eliteserien som er dyrket opp fra egen klubb sånn generelt. De som blir trukket frem som resultater av slik arbeid kommer jo stort sett fra klubber i lavere divisjoner lenge etter at talentet har slått rot...

Nå skal Brann bruke 9 millioner i året på talentarbeid lokalt, og selv om enkelte liker akkurat det tør jeg påstå at uttellingen om 10 år er benkeslitere og 90 millioner ut vinduet...


Lyn har jo allerede solgt Jo Inge Berget for et hittil ukjent beløp, han har således betalt tilbake anslagsvis 9 måneders "brannsk" talentsatsing. Samtidig har flere spillere fått plenty spilletid på et lag som ligger over oss på tabellen. Det er ikke lenge siden media gjorde et nummer ut av at stallen til Lyn kostet 8 mill, eller noe i den dur. Det mest imponerende er dog det nigerianske nettverket deres, her har såvidt jeg har forstått det samarbeidet med NTG spilt en stor rolle?
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Go Up