• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Felt Z VS Nedre Hansa

Started by BBB-Tony, August 02, 2008, 19:57:10 PM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

Vebjørn

Dei gidd ivertfall ikkje skal vi ha ei nedlatande holdning til å samarbeide med dei.
Sjølv held eg med Manchester United, men alle norske Liverpool fans er ikkje idiotar.

krøvel vellevold

Quote from: Vebjørn on August 03, 2008, 19:34:31 PM
Dei gidd ivertfall ikkje skal vi ha ei nedlatande holdning til å samarbeide med dei.
Sjølv held eg med Manchester United, men alle norske Liverpool fans er ikkje idiotar.


Hvem har nedlatende holdning til hvem?
Legg ned hele klubben!

weirus

T´en har jo vist nok vert men blei lagt ned etter fjordåret, er vel på tide å hente den fram igjen!
SK BRANN BERGEN - Hasta la victoria siempre

Vebjørn

Du har rett, men kan ikkje vi heve oss øve den? Vi veit jo begge det at Frydenbø tribunen blir best om juletræa og dei egosentriske 'vi har gått 20 år lenger på stadion enn deg' støttar laget med same sang ein gang iblant.

Northside

Klovner som ser ut som klovner og oppfører seg som klovner (supportereffekter er ok, men å komme med
Quote10 flagg, 3 bøttehatter, 15 skjerf, maling i trynet og en promille som selv overgår min promille under gullfeiringen, det er klovneri


For å presisere litt bedre hva jeg mente:
Helt ok med supportereffekter (som jeg skrev). Kompinerer man derimot alt det jeg skrev så har man en klovn, og akkurat slike personer finner man på Hansa og på bortekamper. Dritafulle og mest med fordi det er kult, gjerne dropper kampen fordi man er dritings, til tross for en reise på 500km.
Men la oss ikke diskutere dette i denne tråden.

Når plassene på Hansa ble fordelt så var det meningen at "sanggruppen" skulle stå formet som en T. Det gjør den til en viss grad enda. Det er jo tross alt på øvre B (nedre felt) og bortover mot midten det er mest liv. Problemet var nok at utdelingen gikk til litt for mange kompiser og ikke minst venninner. Samtidig så var det neppe enkelt å vite hvem som faktisk ville bidra og hvem som ikke ville bidra til stemningen.

Etter en del kamper på Hansa så vet man sånn ca hvem som synger med på sanger nå om dagen. Dersom det blir ledige plasser i denne berømte T-en så burde Bataljonen gå litt rundt før sesongslutt å spørre enkelte av de aktive om de ønsker å bytte plass til neste sesong. Det kan i det minste være en mulighet...
På øvre B (nedre felt) føler jeg vi er en ok gjeng som får startet mye. Litt inn mot midten virker det også ganske bra. Hvordan det er på felt-c er jeg derimot usikker på.

Men et annet sted vi sliter er på bortebane... Her bør vi også kunne samles bedre på midten. Mot FFK prøvde vi på det og det fungerte helt ok. Ble til slutt en grei gjeng oppe i midten som fikk startet litt sanger.


krøvel vellevold

Quote from: Northside on August 03, 2008, 20:32:46 PM
Klovner som ser ut som klovner og oppfører seg som klovner (supportereffekter er ok, men å komme med
Quote10 flagg, 3 bøttehatter, 15 skjerf, maling i trynet og en promille som selv overgår min promille under gullfeiringen, det er klovneri


For å presisere litt bedre hva jeg mente:
Helt ok med supportereffekter (som jeg skrev). Kompinerer man derimot alt det jeg skrev så har man en klovn, og akkurat slike personer finner man på Hansa og på bortekamper. Dritafulle og mest med fordi det er kult, gjerne dropper kampen fordi man er dritings, til tross for en reise på 500km.
Men la oss ikke diskutere dette i denne tråden.

Når plassene på Hansa ble fordelt så var det meningen at "sanggruppen" skulle stå formet som en T. Det gjør den til en viss grad enda. Det er jo tross alt på øvre B (nedre felt) og bortover mot midten det er mest liv. Problemet var nok at utdelingen gikk til litt for mange kompiser og ikke minst venninner. Samtidig så var det neppe enkelt å vite hvem som faktisk ville bidra og hvem som ikke ville bidra til stemningen.

Etter en del kamper på Hansa så vet man sånn ca hvem som synger med på sanger nå om dagen. Dersom det blir ledige plasser i denne berømte T-en så burde Bataljonen gå litt rundt før sesongslutt å spørre enkelte av de aktive om de ønsker å bytte plass til neste sesong. Det kan i det minste være en mulighet...
På øvre B (nedre felt) føler jeg vi er en ok gjeng som får startet mye. Litt inn mot midten virker det også ganske bra. Hvordan det er på felt-c er jeg derimot usikker på.

Men et annet sted vi sliter er på bortebane... Her bør vi også kunne samles bedre på midten. Mot FFK prøvde vi på det og det fungerte helt ok. Ble til slutt en grei gjeng oppe i midten som fikk startet litt sanger.


Legg ned hele klubben!

evis

Quote from: HansaInferno on August 03, 2008, 17:20:59 PM
På nedre Hansa er det mange ledige plasser for tiden, stemmer ikke det? Synes at jeg ser nye tryner hver eneste kamp, og de fleste som ikke har partoutkort er ikke med på noe som helst av steming. Det er alt for mange klovner på nedre Hansa. Enig med Northside.

En skummel utvikling på Hansa!


Jeg står selv på øvre del av nedre felt B, og her er der stadig nye ansikter rundt oss fra kamp til kamp. Vi er to jenter /damer, og når vi hører vår egen stemme gjennom sangene sier det vel sitt om hvor mange som synger.

SKBMiller

Quote from: krøvel vellevold on August 03, 2008, 20:41:58 PM
Quote from: Northside on August 03, 2008, 20:32:46 PM
Klovner som ser ut som klovner og oppfører seg som klovner (supportereffekter er ok, men å komme med
Quote10 flagg, 3 bøttehatter, 15 skjerf, maling i trynet og en promille som selv overgår min promille under gullfeiringen, det er klovneri


For å presisere litt bedre hva jeg mente:
Helt ok med supportereffekter (som jeg skrev). Kompinerer man derimot alt det jeg skrev så har man en klovn, og akkurat slike personer finner man på Hansa og på bortekamper. Dritafulle og mest med fordi det er kult, gjerne dropper kampen fordi man er dritings, til tross for en reise på 500km.
Men la oss ikke diskutere dette i denne tråden.

Når plassene på Hansa ble fordelt så var det meningen at "sanggruppen" skulle stå formet som en T. Det gjør den til en viss grad enda. Det er jo tross alt på øvre B (nedre felt) og bortover mot midten det er mest liv. Problemet var nok at utdelingen gikk til litt for mange kompiser og ikke minst venninner. Samtidig så var det neppe enkelt å vite hvem som faktisk ville bidra og hvem som ikke ville bidra til stemningen.

Etter en del kamper på Hansa så vet man sånn ca hvem som synger med på sanger nå om dagen. Dersom det blir ledige plasser i denne berømte T-en så burde Bataljonen gå litt rundt før sesongslutt å spørre enkelte av de aktive om de ønsker å bytte plass til neste sesong. Det kan i det minste være en mulighet...
På øvre B (nedre felt) føler jeg vi er en ok gjeng som får startet mye. Litt inn mot midten virker det også ganske bra. Hvordan det er på felt-c er jeg derimot usikker på.

Men et annet sted vi sliter er på bortebane... Her bør vi også kunne samles bedre på midten. Mot FFK prøvde vi på det og det fungerte helt ok. Ble til slutt en grei gjeng oppe i midten som fikk startet litt sanger.




Det er klart taket har mye å si, men det hjelper ikke med tak om vi ikke synger... Kan ikke være sånn at vi kan la være å synge på bortebane fordi det ikke er tak. Plasseringen av de syngende personene har mye å si, med eller uten tak.

krøvel vellevold

Quote from: SKBMiller on August 03, 2008, 23:16:24 PM
Quote from: krøvel vellevold on August 03, 2008, 20:41:58 PM
Quote from: Northside on August 03, 2008, 20:32:46 PM
Klovner som ser ut som klovner og oppfører seg som klovner (supportereffekter er ok, men å komme med
Quote10 flagg, 3 bøttehatter, 15 skjerf, maling i trynet og en promille som selv overgår min promille under gullfeiringen, det er klovneri


For å presisere litt bedre hva jeg mente:
Helt ok med supportereffekter (som jeg skrev). Kompinerer man derimot alt det jeg skrev så har man en klovn, og akkurat slike personer finner man på Hansa og på bortekamper. Dritafulle og mest med fordi det er kult, gjerne dropper kampen fordi man er dritings, til tross for en reise på 500km.
Men la oss ikke diskutere dette i denne tråden.

Når plassene på Hansa ble fordelt så var det meningen at "sanggruppen" skulle stå formet som en T. Det gjør den til en viss grad enda. Det er jo tross alt på øvre B (nedre felt) og bortover mot midten det er mest liv. Problemet var nok at utdelingen gikk til litt for mange kompiser og ikke minst venninner. Samtidig så var det neppe enkelt å vite hvem som faktisk ville bidra og hvem som ikke ville bidra til stemningen.

Etter en del kamper på Hansa så vet man sånn ca hvem som synger med på sanger nå om dagen. Dersom det blir ledige plasser i denne berømte T-en så burde Bataljonen gå litt rundt før sesongslutt å spørre enkelte av de aktive om de ønsker å bytte plass til neste sesong. Det kan i det minste være en mulighet...
På øvre B (nedre felt) føler jeg vi er en ok gjeng som får startet mye. Litt inn mot midten virker det også ganske bra. Hvordan det er på felt-c er jeg derimot usikker på.

Men et annet sted vi sliter er på bortebane... Her bør vi også kunne samles bedre på midten. Mot FFK prøvde vi på det og det fungerte helt ok. Ble til slutt en grei gjeng oppe i midten som fikk startet litt sanger.




Det er klart taket har mye å si, men det hjelper ikke med tak om vi ikke synger... Kan ikke være sånn at vi kan la være å synge på bortebane fordi det ikke er tak. Plasseringen av de syngende personene har mye å si, med eller uten tak.


Jo men det blir også mindre synging av at det ikke er tak. Folk hører ikke skikkelig når sanger startes fordi lyden går bare rett ut i luften, og dessuten er det MYE mer fristende å synge med når du hører at allsangen runger rundt deg. Folk liker ikke å synge når de kan høre sin egen stemme. 
Legg ned hele klubben!

LandåsKongen

mye rart her.
Mange av dere snakker om "dere" til felt z. Akkurat som om alle der oppe er enige om hva som skal synges og ropes. Som om det er en organisasjon der oppe.

Som en nevnte over, så tror jeg grunnen til at det ble "synging mot hverandre" var at bataljon feltet reagerte negativt da noen på øvre og nedre z begynte med "mjelde må gå" rop. Ikke noe mer dramatisk en det. At bataljonen får svar på tiltale.

For det første så synes jeg flere på bataljons feltet bør lære seg "Her Kommer Bergen igjen". Dette kan bli en virkelig slager hvis alle blir med.
For det andre: Hvorfor er mange av dere så opptatt av vi  alle må "gå i takt"? Er det ikke litt av sjarmen med spontane rop og sanger? Gjør det noe om ikke alt er gjennomorganisert?

Jeg personlig synes stemningen var dårlig på lørdag. Brann og apparatet rundt brann kan takke seg selv. Igalo-saken, tap i øst og vest, en trener uten autoritet og taktiske egenskaper. Dette legger en demper på meg hvertfall. men jeg møter da opp til kamp uansett. Selvfølgelig.

krøvel vellevold

Quote from: LandåsKongen on August 04, 2008, 09:16:56 AM
mye rart her.
Mange av dere snakker om "dere" til felt z. Akkurat som om alle der oppe er enige om hva som skal synges og ropes. Som om det er en organisasjon der oppe.

Som en nevnte over, så tror jeg grunnen til at det ble "synging mot hverandre" var at bataljon feltet reagerte negativt da noen på øvre og nedre z begynte med "mjelde må gå" rop. Ikke noe mer dramatisk en det. At bataljonen får svar på tiltale.




Men du selv omtaler jo Nedre/Bataljonsfeltet som "dere"... "Bataljonsfeltet reagerte", som om alle der nede er enige om hva som skal synges og ropes...

Og uansett så er det jo "å synge når man vinner" når man krever trenerens avgang med en gang det står 0-1, for så å bare synge godlåter fra 1-1 og ut. Blir litt rart å anklage Nedre Hansa for "å synge når man vinner" da...

Når det gjelder dette med samarbeid mellom Z og Nedre: Det handler ikke om å avtale sanger eller noen form for organisering. Det handler rett og slett om å hive seg på det "den andre gruppen" starter. 

En ting til: Kommer det snart en ny sang som ikke har ordet "republikken" i seg? Hva er galt med "fyrstedømme"?
Legg ned hele klubben!

abe78

Jeg sier flytt hele Bataljonfeltet bort fra Hansa eller rydd opp i tullet. Innfør 16 års grense og sangplikt. Prisene bør ikke være lavere enn resten av tribunen. Ferdig arbeid!

Dette har blitt sagt de siste 5 årene på dette forumet, nå er det på tide å ta til fornuft!
.og husk!

amenhotep 4

August 04, 2008, 13:06:28 PM #62 Last Edit: August 04, 2008, 13:10:11 PM by amenhotep 4

Klaus_Brann

Quote from: LandåsKongen on August 04, 2008, 09:16:56 AM
mye rart her.
Mange av dere snakker om "dere" til felt z. Akkurat som om alle der oppe er enige om hva som skal synges og ropes. Som om det er en organisasjon der oppe.

Som en nevnte over, så tror jeg grunnen til at det ble "synging mot hverandre" var at bataljon feltet reagerte negativt da noen på øvre og nedre z begynte med "mjelde må gå" rop. Ikke noe mer dramatisk en det. At bataljonen får svar på tiltale.


Hehe, det var litt morsomt du skulle nevne det der med "dere" på felt z.

I neste avsnitt skriver du "at Bataljonen får svar på tiltale". AKKURAT SOM OM alle er enige om hva som skal synges og ropes her nede. Hvor mange er det der oppe?300?
Det blir feil å snakke om "Bataljonen ditt og datt" hele tiden. Vi er mange fler enn de på felt z, og sikkert like mange ulike meninger.

Grunnen til at det snakkes om "dere" på felt z er vel gjerne at man har en gruppe som liker en type tribune- og supporterkultur, og det er vel fort gjort å tro at man da har en del like meninger ang. nettopp supporterkultur.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

krøvel vellevold

Quote from: amenhotep 4 on August 04, 2008, 13:06:28 PM


Jeg for min del har spurt to ganger nå om det kan ha vært selvironisk at Z sang dette. Men ingen tilbakemeldinger fra folk derfra ser ut til å fortelle om noen selvironisk sang.
Legg ned hele klubben!

krøvel vellevold

Quote from: Klaus_Brann on August 04, 2008, 13:25:19 PM
Quote from: LandåsKongen on August 04, 2008, 09:16:56 AM
mye rart her.
Mange av dere snakker om "dere" til felt z. Akkurat som om alle der oppe er enige om hva som skal synges og ropes. Som om det er en organisasjon der oppe.

Som en nevnte over, så tror jeg grunnen til at det ble "synging mot hverandre" var at bataljon feltet reagerte negativt da noen på øvre og nedre z begynte med "mjelde må gå" rop. Ikke noe mer dramatisk en det. At bataljonen får svar på tiltale.


Hehe, det var litt morsomt du skulle nevne det der med "dere" på felt z.

I neste avsnitt skriver du "at Bataljonen får svar på tiltale". AKKURAT SOM OM alle er enige om hva som skal synges og ropes her nede. Hvor mange er det der oppe?300?
Det blir feil å snakke om "Bataljonen ditt og datt" hele tiden. Vi er mange fler enn de på felt z, og sikkert like mange ulike meninger.

Grunnen til at det snakkes om "dere" på felt z er vel gjerne at man har en gruppe som liker en type tribune- og supporterkultur, og det er vel fort gjort å tro at man da har en del like meninger ang. nettopp supporterkultur.


Absolutt. Vil tro at meningsforskjellene rundt hva som er riktig/gal supporterkultur er større på Nedre Hansa enn på Felt Z. Ikke bare fordi førstnevnte dreier seg om flere ganger så mange mennesker, men også fordi jeg har inntrykk av at de på Z er en mye mer homogen gruppe i utgangspunktet. Det er stort sett folk av samme kjønn, noenlunde samme alder, stort sett samme type bekledning (som gjerne ikke har noe med Brann å gjøre), osv. Vil tro at forskjellene er mindre i den gruppen enn på Nedre der man finner folk fra 15 til 60. Og det er jo en grunn til at gjengen på Felt Z er der de er. De er jo en utbrytergruppe fra det "vanlige" supportermiljøet for "hvermannsen" som ikke er godt nok for dem. De har sin egen stil som ikke passer inn med flertallet av supportere. Og derfor vil jeg påstå at det er større grunn til å tillegge Z "felles meninger" enn det er å gjøre det motsatt vei. Selv om det selvsagt ikke er slik at alle på Z har samme meninger og holdninger til alt, så vil jeg tro at det er en mer ensartet gruppe enn Nedre-miljøet.
Legg ned hele klubben!

amenhotep 4

August 04, 2008, 14:32:39 PM #66 Last Edit: August 04, 2008, 14:43:57 PM by amenhotep 4
"Og derfor vil jeg påstå at det er større grunn til å tillegge Z "felles meninger" enn det er å gjøre det motsatt vei. Selv om det selvsagt ikke er slik at alle på Z har samme meninger og holdninger til alt, så vil jeg tro at det er en mer ensartet gruppe enn Nedre-miljøet."

Herlig! Bekrefter noe sosialpsykologien har forsket på i hundre år. Flottings. Dette blir kanskje for dumt for dette forumet, men eksempelet er så slående. Beklager dette. Generalisering av utgruppe og nyansering av inngruppe. Et herlig forsvarsverk mot all usikkerhet. Slik sorterer vi verden. En småfrekk illusjon å leve etter, uansett om en befinner seg på øvre eller nedre. Man opplever alltid den andre gruppen som homogen, spesielt når det gjelder de negative aspektene. Inngruppen oppleves som mer fragmentert når det gjelder negative aspekter, men fokuserer ofte på homogenitet i forhold til positive aspekter.

Når vi forholder oss til verden trenger vi noen tommelfingerregler for at ikke verden skal bli for kompleks. Og for å sakse hemningsløst fra nett (SSB),  for å slippe å skrive dette selv:

"En stereotypi er en slik tommelfingerregel. Journalisten Walter Lippman var den første som brukte begrepet stereotypi, i begynnelsen av 1920-årene. Han definerte stereotypier som «de små bildene som vi bærer med oss inne i hodene våre», i kontrast til den virkelige verden utenfor og mellom hodene. Stereotypier er en generalisering vi gjør om en gruppe mennesker. Generaliseringen innebærer at vi tilskriver de samme egenskapene til alle eller nesten alle medlemmer av gruppen. Stikkordet er båssetting. På grunnlag av ett eller flere ytre kjennetegn plasserer vi mennesker i kategorier eller båser".

Videre:

"En stereotypi kan i prinsippet enten være positiv eller negativ. (...) Et fenomen som bidrar til fiendtligheten er dannelsen av inngrupper og utgrupper. Dette fenomenet inntrer når en gruppe mennesker identifiserer seg med sin egen gruppe i opposisjon til en annen gruppe. Det er «vi», inngruppen, mot «dem», utgruppen. Konflikter og konkurranse om knappe ressurser øker sjansen for at inngruppe/utgruppe-dynamikken oppstår. For eksempel viser historiske studier av lynsjingen av svarte i sørstatene, at lynsjingen var betydelig mer vanlig når bomullsprisene var lave enn når de var høye. I sosiale og økonomiske krisetider føler medlemmer av inngruppen seg mer truet, og har større behov for å få bekreftet sin verdi. Inngruppen gir trygghet og selvfølelse. Forskning tyder på at personer med sterke fordommer har et uvanlig sterkt behov for sosial akseptering. Disse behovene har igjen sammenheng med lav selvfølelse. De fiendtlige følelsene gjør det enda vanskeligere å fortolke andre på en nyansert og rasjonell måte. Stereotypiene forsterkes. Følelsene forsterker også tendensen til å fortolke enhver negativ handling i utgruppen som bevis for at «slik er de», og ikke som uttrykk for et situasjonsbetinget forhold. Dette gjør at fordommene mot en utgruppe kan være vanskelige å endre bare ved å gi mer korrekt informasjon om gruppen".

PS: Vi heier alle på oss selv!
PPS: Ikke noe rent forsvar til Z da de forholder seg til "nedre" på samme måte.




Nixon

Quote from: krøvel vellevold on August 04, 2008, 13:56:08 PMJeg for min del har spurt to ganger nå om det kan ha vært selvironisk at Z sang dette. Men ingen tilbakemeldinger fra folk derfra ser ut til å fortelle om noen selvironisk sang.
https://datesnow.life"]Actual Women[/URL]

vebo

Sangene kommer vel ikke bare fra øvre Z.. Vil da påstå at øvre del av nedre Z også kommer med et par nye sanger ;)
Tiocfaidh ár lá

amenhotep 4

Aah. Der kom den. Alltid noen utsagn jeg ikke får med meg, sågar Krøvels som Nixon refererer. Det kunne dog vært morsomt hvis nedre Hansa viste en dose selvironi og sang med (i den opprinnelige selvironiske betydningen) "på synger når vi vinner"...? Da hadde jo hele situasjonen blitt "ufarliggjort".

krøvel vellevold

August 04, 2008, 15:44:20 PM #70 Last Edit: August 04, 2008, 16:00:34 PM by krøvel vellevold
Quote from: amenhotep 4 on August 04, 2008, 14:32:39 PM
"Og derfor vil jeg påstå at det er større grunn til å tillegge Z "felles meninger" enn det er å gjøre det motsatt vei. Selv om det selvsagt ikke er slik at alle på Z har samme meninger og holdninger til alt, så vil jeg tro at det er en mer ensartet gruppe enn Nedre-miljøet."

Herlig! Bekrefter noe sosialpsykologien har forsket på i hundre år. Flottings. Dette blir kanskje for dumt for dette forumet, men eksempelet er så slående. Beklager dette. Generalisering av utgruppe og nyansering av inngruppe. Et herlig forsvarsverk mot all usikkerhet. Slik sorterer vi verden. En småfrekk illusjon å leve etter, uansett om en befinner seg på øvre eller nedre. Man opplever alltid den andre gruppen som homogen, spesielt når det gjelder de negative aspektene. Inngruppen oppleves som mer fragmentert når det gjelder negative aspekter, men fokuserer ofte på homogenitet i forhold til positive aspekter.

Når vi forholder oss til verden trenger vi noen tommelfingerregler for at ikke verden skal bli for kompleks. Og for å sakse hemningsløst fra nett (SSB),  for å slippe å skrive dette selv:

"En stereotypi er en slik tommelfingerregel. Journalisten Walter Lippman var den første som brukte begrepet stereotypi, i begynnelsen av 1920-årene. Han definerte stereotypier som «de små bildene som vi bærer med oss inne i hodene våre», i kontrast til den virkelige verden utenfor og mellom hodene. Stereotypier er en generalisering vi gjør om en gruppe mennesker. Generaliseringen innebærer at vi tilskriver de samme egenskapene til alle eller nesten alle medlemmer av gruppen. Stikkordet er båssetting. På grunnlag av ett eller flere ytre kjennetegn plasserer vi mennesker i kategorier eller båser".

Videre:

"En stereotypi kan i prinsippet enten være positiv eller negativ. (...) Et fenomen som bidrar til fiendtligheten er dannelsen av inngrupper og utgrupper. Dette fenomenet inntrer når en gruppe mennesker identifiserer seg med sin egen gruppe i opposisjon til en annen gruppe. Det er «vi», inngruppen, mot «dem», utgruppen. Konflikter og konkurranse om knappe ressurser øker sjansen for at inngruppe/utgruppe-dynamikken oppstår. For eksempel viser historiske studier av lynsjingen av svarte i sørstatene, at lynsjingen var betydelig mer vanlig når bomullsprisene var lave enn når de var høye. I sosiale og økonomiske krisetider føler medlemmer av inngruppen seg mer truet, og har større behov for å få bekreftet sin verdi. Inngruppen gir trygghet og selvfølelse. Forskning tyder på at personer med sterke fordommer har et uvanlig sterkt behov for sosial akseptering. Disse behovene har igjen sammenheng med lav selvfølelse. De fiendtlige følelsene gjør det enda vanskeligere å fortolke andre på en nyansert og rasjonell måte. Stereotypiene forsterkes. Følelsene forsterker også tendensen til å fortolke enhver negativ handling i utgruppen som bevis for at «slik er de», og ikke som uttrykk for et situasjonsbetinget forhold. Dette gjør at fordommene mot en utgruppe kan være vanskelige å endre bare ved å gi mer korrekt informasjon om gruppen".

PS: Vi heier alle på oss selv!
PPS: Ikke noe rent forsvar til Z da de forholder seg til "nedre" på samme måte.






Du må da være enig i at de noen hundre folkene på felt z har flere fellstrekk enn de 2000 på Nedre Hansa! Det er jo en grunn til at Felt Z har brutt ut fra resten av supportermiljøet. De føler de passer bedre sammen med hverandre enn med øvrigheten. Hvis dere ikke følte at dere hadde noe veldig felles: hvorfor da bryte ut fra det som er "mainstream"? Jeg er 100% sikker på at Felt Z er en mer ensartet gruppe hva gjelder meninger, holdninger, interesser, alder, kjønn, osv. enn hva Nedre Hansa er. Og jeg har overhodet ikke sagt at Felt Z ER ensartet og tenker likt. Bare at dere antagelig er MER ensartet der oppe enn på Nedre Hansa. Og for å understreke at jeg slett ikke mener at "alle andre" grupperinger er mer enstartet enn min egen, så innrømmer jeg glatt at bataljonsfeltet er en mer ensartet gruppe mennesker enn det man finner ellers på stadion.
Legg ned hele klubben!

krøvel vellevold

Quote from: Nixon on August 04, 2008, 14:44:03 PM
Quote from: krøvel vellevold on August 04, 2008, 13:56:08 PMJeg for min del har spurt to ganger nå om det kan ha vært selvironisk at Z sang dette. Men ingen tilbakemeldinger fra folk derfra ser ut til å fortelle om noen selvironisk sang.



Så det å rope på trenerens avgang på 0-1 er ensbetydende med å også synge når man ikke vinner?
Legg ned hele klubben!

Lurkin

Definisjonsspørsmål. Det handler jo om å støtte laget. Men som jeg nevnte, så tror jeg det sier mye mer om Mjelde når kun noen hundre synger det mens resten holder kjeft.

Ellers pekte jo Z ned på oss når de sang, så at "synger når vi vinner" var myntet på nedre/resten av Hansa var ganske tydelig. Og det er klart at det er en definert utbrytergruppe på Z. Se kampen på TV, og man ser et ikke-rødt felt helt oppe i hjørnet. Poenget er uansett internt samarbeid, og ikke gå i oppløsningen med en gang det kommer litt motgang.
Berømte Brann fra Bergen

Charmless Man

QuoteAbsolutt. Vil tro at meningsforskjellene rundt hva som er riktig/gal supporterkultur er større på Nedre Hansa enn på Felt Z. Ikke bare fordi førstnevnte dreier seg om flere ganger så mange mennesker, men også fordi jeg har inntrykk av at de på Z er en mye mer homogen gruppe i utgangspunktet


På meg virker det som om store deler av nedre Hansa ikke er noe videre interessert i supporterkultur - det gjelder selvsagt ikke dere som er aktive her på forumet. Folk er utrolig trege når det gjelder nye sanger. Det er endel på felt b som er med, nå er desverre b så langt fra z at det ofte blir litt kaotisk når man prøver å synge sammen. Kanskje folk som faktisk er interessert i å synge nye sanger skulle stått nærmere z?

At Felt Z og miljøet rundt har hatt et behov for å skille seg fra "mainstreamen" har vel å gjøre med hvordan denne såkalte "mainstreamen" har fremstått gjennom årene. Hvis man først skal drive med sporten ekstremfyll bør man gjøre det med stil; det er ikke bare seg selv de dummer ut, det er alle Brann-supportere. 

Ladish on the Foot

amenhotep 4

August 04, 2008, 19:02:33 PM #74 Last Edit: August 05, 2008, 13:02:58 PM by amenhotep 4
Hmm. Har ikke sagt at Z ikke er mer ensartet enn "nedre". Det stod det ikke noe om i mitt innlegg? Jeg var vel ganske påpasselig på ikke skrive det? Derimot skrev jeg, som du siterte, at "Generalisering av utgruppe og nyansering av inngruppe. Et herlig forsvarsverk mot all usikkerhet. Slik sorterer vi verden. En småfrekk illusjon å leve etter, uansett om en befinner seg på øvre eller nedre." I tillegg presiserte jeg til sist at "PPS: Ikke noe rent forsvar til Z da de forholder seg til "nedre" på samme måte."

Videre er det rart at du tar det for gitt at jeg står på felt Z. Det har jeg aldri gjort. Ikke i nærheten en gang.

Når det gjelder diskusjonen om hvem som er mest ensartet har det vel med øynene som ser å gjøre. Poenget mitt var bare at vi vil alltid syns dette uansett om det var riktig eller ikke. Vi har et mentalt apparat som gjør at vi oppfatter verden slik. Ikke stort annet enn optiske illusjoner, spøkelser og guder. Kan godt være spøkelser finnes, men vi har anlegg for å tro på de (og innrette livene våre etter dette) uten at de eksisterer. 

Alt dette betyr ikke at jeg ikke har tilbøyeligheter for å være enig med deg. Hvis man definerer Z utifra det at de alle har til felles at de har skilt seg ut fra "mainstream" (artig at du bruker ordet mainstream om en gruppe som du hevder er mindre ensartet enn en annen når mainstream indikerer at det er mange som følger noe de har felles) så er det klart at Z er ensartet. Hvis man setter Z i bås etter hvilke meninger de har om supporterkultur, eller om "nedre", så vil man kanskje også kunne redusere dette til et sett av premisser mange har til felles. Hvis man går nærmere inn på felt Z, og rister bort noen av informasjonsprosesseringsverktøyene sine, vil man nok derimot finne ganske så mange personlighetstyper, og gruppen vil nok være mer fragmentert enn de fremstår som. Som tilskuersammenslutning (eller supportergruppe) har det jo alltid vært et ideal å framstå ensartet.

Det samme gjelder nedre Hansa. For utenforstående er er dette en eneste stor smørje. Slik oppfattes det hvertfall. Grunnen til at jeg kan være enig med at Z er mer ensartet er at de er færre, men ser en sånn på det er jo også nedre Hansa langt mer ensartet enn BT-gjengerne. For ikke å snakke om at tilskuerne på Brann stadion er mer ensartet enn tilskuerne på White Hart Lane. Dette kan godt være riktig... hva vet jeg.

Så; ikke noen sterke meninger om hvem som er mest ensartet. Litt av poenget var at de forskjellige vil se på de andre som mer ensartet og homogene enn de egentlig er, og dette er kanskje en del av problemet? Eller er det slik det må være for å føle samhold innad? Uansett vil en konkurranse mellom øvre og nedre gi bra med lyd, og det er jo bra?

This Charming Man

Bruun-Hansen, Jæger, Algerøy, Reistad, J. T. Guntveit og Nystemten må gå!

Alzheimer/Silverspurs

Quote from: Brann_ruler86 on August 03, 2008, 14:19:04 PM
Det er ihvertfall tragisk på nedre felt C. Føler at jeg nesten bare hører min egen stemme når det synges. I tillegg er det vanskelig å vite om man skal henge seg på felt B eller felt Z, siden det synges i forskjellig tempo...

krøvel vellevold

Quote from: amenhotep 4 on August 04, 2008, 19:02:33 PM
artig at du bruker ordet mainstream om en gruppe som du hevder er mindre ensartet enn en annen


Bataljonen er mainstream innen Branns supportermiljø på Hansa.
Legg ned hele klubben!

amenhotep 4

Quote from: krøvel vellevold on August 05, 2008, 05:38:13 AM
Quote from: amenhotep 4 on August 04, 2008, 19:02:33 PM
artig at du bruker ordet mainstream om en gruppe som du hevder er mindre ensartet enn en annen


Bataljonen er mainstream innen Branns supportermiljø på Hansa.


Ja, jeg forstod det, men dog artig.

weirus

Fra diskusjon om forhold bataljonen/nedre hansa - felt z, til diskusjon om psykoanalyse...kor skal det ende?
SK BRANN BERGEN - Hasta la victoria siempre

amenhotep 4

Ikke et ord psykoanalyse her, men kanskje vi kommer dit hvis dette fortsetter? Syns Vicar dro debatten tilbake på rett spor, vi kan jo starte der igjen. En viss konkurranse mellom seksjonene er mest sannsynlig bra for stemningen; hvis nå nedre skal vise at de duger blir det jo kanskje trøkk derfra ved neste anledning, men det er jo hjemme mot rbk så det skulle vel bare mangle.

Glimten

Først, White Hart Lane, ikke Heart....

Uten at jeg en Z-mann, så er jeg ganske sikker på at "synger når vi vinner" kom som en respons på buing og piping fra Bataljonsfeltene etter "Mjelde må gå" sangen, og rettet mot Bataljonen(i dette tilfellet).

Om Mjelde må gå eller ikke er det nok mange som er uenige om, også på felt Z. Sangen ble nok sunget i form av frustrasjon, som det ble påpekt tidligere.

Det har blitt stilt spørsmål om hva Z mener med "synger når vi vinner". Slik jeg oppfattet det var det pga responsen fra Bataljonen, med piping og buing, og sikkert noen "hold kjeft for faen".
Jeg tror (jeg vet ikke) at det ikke var ironi eller lignende, fordi Brann faktisk lå under på det tidspunktet de sang, og at det ville vært en logisk brist med å synge at en vinner, når en faktisk taper.

This Charming Man

"Synger når vi vinner er" uansett en flott sang, som gjerne kan brukes oftere. Spesielt hvis motstandersupportergrupperinger ala kanarifansen skulle finne på å synge noe slikt mot oss. Da er den helt glimrende.
Bruun-Hansen, Jæger, Algerøy, Reistad, J. T. Guntveit og Nystemten må gå!

farzn

Quote from: Northside on August 03, 2008, 10:17:11 AM

Men uavhengig av dette så er virkelig nedre Hansa en stooor vits! Minner meg om Bastionen hele gjengen.
Klovner som kamp etter kamp begynner med "åååååååååååååeeeyy" når keeper tar utspark.


Noen burde virkelig ta i et tak før hele opplegget på nedre Hansa blir en stor spøk.


Ja, Nedre Hansa blir jo så jævli mye bedre av den selvhøytidelige gjengen du står med. Den ååååååååååey'ingen der kom som et resultat av elendig Brann-spill og elendige utspark fra Ham-Kam keeperen. Men du/dere klikket jo mongo asap. Kamp etter kamp må du lenger ut på landet med....   Sorry at ikkje alle e like tøffe som dokkar!! Ta en spøk dåkkar og  ;)

Klaus_Brann

Quote from: amenhotep 4 on August 04, 2008, 19:02:33 PM
Uansett vil en konkurranse mellom øvre og nedre gi bra med lyd, og det er jo bra?


Hvorfor mener du det?
I stedet for at vi synger med hverandre, så skal vi synge "om kapp" med hverandre?Tror ikke det er en positiv utvikling.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

amenhotep 4

Det er ikke sikkert at det blir noen "konkurranse" MEN; konkurranse vil kunne bety at både nedre og øvre gjør sitt for å synge høyt og mye, helst høyre og oftere enn de andre. Hvis "nedre" synger høyre og oftere, og "øvre" synger høyere og oftere så er det vanskelig for meg å forstå at det ikke totalt sett skulle bety at det ble sunget høyere og oftere. Håper ikke du trodde at jeg mente at konkurransen skulle gå ut på at øvre synger "synger når vi vinner" hele kampen, mens nedre synger "nå ser eg rødt" for deretter å spørre de på BT hvem som sang mest og hva de hørt best...

Jeg mener at konkurransen eventuelt kan føre til at flere sanger blir startet og at flere synger med. Man må jo ikke på død og liv synge en annen sang for at det skal være konkurranse. Hvis man er riktig heldig, vil også konkurransen (og beklager noe enormt hvis jeg snakker som en markedsliberalist nå) kunne føre til bedre organisering på de forskjellige seksjonene for at deres egne sanger skal få gjennomslag.


Klaus_Brann

Quote from: amenhotep 4 on August 06, 2008, 07:33:57 AM
Det er ikke sikkert at det blir noen "konkurranse" MEN; konkurranse vil kunne bety at både nedre og øvre gjør sitt for å synge høyt og mye, helst høyre og oftere enn de andre. Hvis "nedre" synger høyre og oftere, og "øvre" synger høyere og oftere så er det vanskelig for meg å forstå at det ikke totalt sett skulle bety at det ble sunget høyere og oftere. Håper ikke du trodde at jeg mente at konkurransen skulle gå ut på at øvre synger "synger når vi vinner" hele kampen, mens nedre synger "nå ser eg rødt" for deretter å spørre de på BT hvem som sang mest og hva de hørt best...

Jeg mener at konkurransen eventuelt kan føre til at flere sanger blir startet og at flere synger med. Man må jo ikke på død og liv synge en annen sang for at det skal være konkurranse. Hvis man er riktig heldig, vil også konkurransen (og beklager noe enormt hvis jeg snakker som en markedsliberalist nå) kunne føre til bedre organisering på de forskjellige seksjonene for at deres egne sanger skal få gjennomslag.




Nei da, jeg forsto hva du mente, men jeg er bare ikke sikker på at det er det "rette".
Hvis det skjer på den måten at vi synger MED hverandre, men det er en konkurranse om hvem som synger høyest av Z og Nedre, så er det jo vel og bra. Men hvis det blir sånn at Z skal drite i å synge med når vi starter sanger, for å "demonstrere" så er det ikke en heldig utvikling.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

HansaInferno

Quote from: abe78 on August 04, 2008, 12:29:15 PM
Jeg sier flytt hele Bataljonfeltet bort fra Hansa eller rydd opp i tullet. Innfør 16 års grense og sangplikt. Prisene bør ikke være lavere enn resten av tribunen. Ferdig arbeid!

Dette har blitt sagt de siste 5 årene på dette forumet, nå er det på tide å ta til fornuft!


"Sangplikt" er vel kanskje å ta hardt i. Men en sterk oppfordring til å synge, og ikke minst en slags indre justis bør bli mer tydeligere. Folk som ikke synger eller ikke støtter laget bør få høre det. På denne måten vil det bli bedre, eventuelt vil de som ikke passer helt inn kanskje flytte på seg etter hvert.

Prisene bør skrues opp og aldersgrense bør innføres, der er jeg helt enig. Kunne vi kanskje opprettet et nytt felt til alle fjortisjentene? Jeg ønsker ihvertfall disse vekk.
Breiflabben, baby!

weirus

Istedenfor aldersgrense kunne man fordelt etter ansenietet, med bare de som har vert med lengst får stå på bataljonsfeltet..
SK BRANN BERGEN - Hasta la victoria siempre

smaalanda

16 års grense på bataljonen sine felt burde det absolutt være UANSETT.
KMO!!!

weirus

hvorfor 16?
Kjør 18 når man først er igang!
SK BRANN BERGEN - Hasta la victoria siempre

smaalanda

Ja egentlig, men tenkte jo siden du kan reise med bataljonen når du er 16 er det jo kanskje litt dumt at du ikke kan stå med  de når du er like gammel. Sånn helt generelt kunne det vært 18 år aldersgrense.
KMO!!!

weirus

nå er vel dette tiltak for å bedre stemningen, og man kan jo ikke akkurat si at den e voldsom på bortekamper, og 16åringene...ihvertfall de bortekampene jeg har vert på har mange av de hatt sin livs fylla og noen har jo sågar ikke vert på kampen i det hele tatt.
så jeg vil si at når man først skal ha aldersgrense bør ma ha 18
SK BRANN BERGEN - Hasta la victoria siempre

smaalanda

Ser meg enig med deg i den, og har opplevd det samme når eg har sett 16 åringen på bussfylla med bataljonen. Sett gjerne 18 årsgrense på bataljonfeltet, men da burde det stregt tatt være 18 for å reise med de på tur også burde det ikke det?
KMO!!!

pimbolinn

Ikke rart steminingen e blitt dårligere når den fantastiske gjengen på feltZ alltid skal prøve å overdøve oss med en helt annen sang. Koffor ikke prøve å synge sangstemt?? E kjempegreier med nye sanger som kommer, men folk kan ikke forvente at alle skal kunne de utenatt etter èn kamp. Republikken, fint ord, fin betydning. Men e jo litt fantasiløst å bruke dette ordet i hver nye sang som kommer???

Og kan ikke folk la være å klappe i HVER sang???

Savner skikkelig trøkk på stadion, så kan ikke folk skjerpe seg å hakke på folk og heller konse seg med å få opp stemningen??

Btw, juletre?? ;)



Brann - Bergen - Hansa

weirus

Quote from: smaalanda on August 06, 2008, 20:03:30 PM
Ser meg enig med deg i den, og har opplevd det samme når eg har sett 16 åringen på bussfylla med bataljonen. Sett gjerne 18 årsgrense på bataljonfeltet, men da burde det stregt tatt være 18 for å reise med de på tur også burde det ikke det?

Jeg mener jo absolutt at det burde være det, men nå har man no en "familiebuss" også så kanskje litt vanskeig å gjennomføre etter at den er innført....
Men tilbake til tema...
SK BRANN BERGEN - Hasta la victoria siempre

This Charming Man

Quote from: pimbolinn on August 06, 2008, 21:05:29 PM
Og kan ikke folk la være å klappe i HVER sang???


Hva tror du skjer, med dagens allerede eksisterende koordineringsutfordringer mellom øvre og nedre, dersom noen drar igang feks "Her kommer Bergen igjen" - uten klapping?

Herlig at myten om at all klapping er bås fremdeles lever i beste velgående, 15 år etter at dette ble et mantra i TRA.
Bruun-Hansen, Jæger, Algerøy, Reistad, J. T. Guntveit og Nystemten må gå!

Ingo

det er vel  strengt tatt  ikke bare "tra" som syntes klapping er bås.
Klapping generelt sett øker tempoet på sangene som gir mindre trykk, et eks. "Heia Brann"
Selv om man er flink å klappe i takt på Z-feltet, men dog øker tempoet på sangene.

hansa

August 07, 2008, 22:10:07 PM #98 Last Edit: August 08, 2008, 07:40:22 AM by hansa
Hallloooooooooooooo!!!!!!!!!!!!!!!
Er helt sjokket, hvorfor er dere på stadion. For meg høres det ut som dere burde meldt dere inn i politikken der er det rom for alle dere som har innlegg etter innlegg brukt tid å energi på å slenge dritt om hverandre.
Kall det gjerne en kultur, men den nekter jeg å være en del av.
For meg er det å være på stadion: engasjere meg i det som skjer på banen, synge med på alle sanger som er med på å støtte til Brann, jeg kan grine om de taper, jeg kan juble når de vinner og en ting er sikkert jeg kommer aldri til å bruke min energi til å prøve å forsure en fotball kamp med all den dritten som jeg nå har lest gjennom.

Ingo


Go Up