• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Drittsekk-teorien

Started by Innlandsmax, July 29, 2008, 13:20:47 PM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

Innlandsmax

I tider som disse klør man seg i hodet: Hva kan gjøres?

Har i et innlegg på en annen tråd nevnt Ståle Solbakkens "drittsekk-teori". Den går i korte trekk ut på å hente en spiller som først og fremst har en misjon på treningsfeltet, men også i å være en agressiv utfordrer til de i første-elveren.

Oppgaven består i å være litt ekstra kvass på treninga, dra opp intensiteten, gjerne med litt fysisk voldsomhet, litt ufine taklinger, litt stor kjeft, litt ego og pompøs holdning - alt sammen for å venne spillerne til en mer krigersk holdning.

Mine spørsmål til befolkningen er: 1) Har denne teorien noe for seg? og 2) Hvem skal i så fall være mannen som hentes?

Selv er jeg en sart sjel, og ville blitt vettaskremt av en slik "drittsekk"-type - men så er jeg heller ikke fotballspiller på toppnivå. Spørsmålet er om ikke Brannspillerne kunne hatt godt av å få kvesset intensiteten sin. Som jeg har nevnt i en eller annen tråd, så er mitt inntrykk at Mjelde er en kjernekar som vet å støtte spillerne, inkludere dem, skape en god atmosfære av kameratskap og samhold. Og som jeg også før har nevnt: Kanskje det kan bli litt for mye av dette, slik at spillerne venner seg til for mye harmoni og hygge, og mister trøkket og gutsen som skal til?

Mitt svar på 1) blir derfor: Jo, jeg tror teorien har noe for seg.

Og når jeg først har svart på 1), så har jeg i alle fall ingen problem med å svare på 2): Abiodun! (OBS! Forutsatt knesjekk!)


Nixon

Herregud... Blir du aldri lei av å nevne Abiodun i innleggene dine?

Uansett har heller ikke jeg problemer med å svare på 2): Definitivt ikke Abiodun! Han er ganske langt unna nivået der vi skal kjøpe nye spisser!
Rød makt på Hansa

Xminator

Nå virket neppe drittsekkteorien for Solbakken i fjor, så helt bombesikker er den ikke.

gunnar

Vedr. spørsmål 2:
Thomas Gravesen inngår ikke i Strachans planer i Celtic - http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=197220
Problemet vil bli om Brann kan tilby god nok lønn, og matche bonus for fullført kontrakt, eller kanskje  i stedet en feit sign-on fee.
Sitat:
"Ifølge den skotske avisen tjener Gravesen rundt 400.000 kroner i måneden og vil også få en bonus på 10 millioner kroner hvis han fullfører kontrakten sin".
;D
"Vi går fremover for Bergen og fremover for Brann".

Innlandsmax

Quote from: Nixon on July 29, 2008, 13:26:57 PM
Herregud... Blir du aldri lei av å nevne Abiodun i innleggene dine?


Blir nok lei en gang, men foreløpig har det altså ikke skjedd. En Abiodun som løfter seg til gamle høyder (hvilket på kort sikt kan skje ved det løftet som en overgang til Brann vil bety for han), og som er gratis eller billig? Og som - om ikke annet - kan kvesse resten av laget... Har ikke noe problem med å i alle fall få muligheten diskutert/vurdert.

Vebjørn

Ikkje einig i teorien, men skal støtte den fult ut om vi hentar denne mannen;

Mr. Gravesen

edit; småtreig der vist

sekto

På kortsikt kan det ha noe for seg, men ikke på langsikt. Problemet med å ha en drittsekk på laget er at han blir etter hvert et irritasjonsmoment. Du skal være EKSTREMT god for at dine lagkamerater kan tilgi at du er en drittsekk til tider, og da sier det seg selv at det ikke er en spiller som skal "utfordre" noen i første 11'eren.

Jeg vil mye heller ha en sann leder, som laget samler seg rundt i dårlige tider enn en drittsekk som gjør livet surt for andre på trening. Jeg vil ha en spiller som kan stå rakrygget selv når børen på hans skuldre er stor, en som kan ta støyten når laget går på noen smeller, og en som uansett reiser seg selv hvor langt ned i dritten laget blir trykket.

Eirik Bakke har potensial til å være denne karen tror jeg, men jeg er langt fra sikker på om han blir det. Problemet slik jeg ser det er at den type spillere jeg ser etter, er nesten umulig å finne i en verden der penger styrer og folk alltid ser seg om etter noe bedre.

Xminator

July 29, 2008, 14:24:26 PM #7 Last Edit: July 29, 2008, 14:31:11 PM by Xminator
Om teorien stemmer så er nok Runar Norman fortsatt intressert i penger.

Men for å ta en litt annen beslektet diskusjon: Er kulturen i spillergruppen for snill? Brann har helt siden 2003 hatt en klar profil der familiefedre og stabile spillere foretrekkes. Blir det for traust med Dahl og Guntveit? Kan det være derfor vi enkelte ganger ikke helt har tenningsnivået?

Hvor reelt dette faktisk er kan man jo også stille spørsmål ved. Miller og Winters var ikke fremmed for å slå seg løs. Bakke og Andresen direkte råskinn på banen. Solli høyt og lavt. Rykter om høyt konfliktnivå mellom trener og Sæternes/Andresen. etc etc. Slagsmål mellom Hanstveit og Mjelde etter kamp... Og vi har rotet oss til videre fra gruppespill i UEFA, ett par medaljer, cupmesterskap og seriegull. Kanskje står det ikke så galt til med tenningsnivået likevel?

Kanskje ligger denne bakoverlente holdningen i ønsket om lavt konfliktnivå i klubben. Det er noe som stikker dypere enn trenerapparatet, det er noe som sitter helt inne på kontoret til Bjørn Dahl (den eldre).

abe78

Ja han er rask også. Hadde vært fett å se han i branndrakt igjen!
.og husk!

Nixon

Når vi snakker om teorier er det andre innfallsvinkler som tidligere har vist seg å være suksessfulle. Kanskje vi bør vurdere disse før vi går for en drittsekk? Brann har jo tidligere hatt suksess med moroklump-teorien i forbindelse med Kvisvik sine to overganger til Brann. Eller (min personlige favoritt...) spiss-som-kan-skåre-mål-teorien med Helstad sine to overganger til Brann.
Rød makt på Hansa

Go Up