• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Republikkens dag

Started by crm, May 17, 2008, 13:10:52 PM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

crm

Foreslår at 16.mai blir erklært for nasjonaldag i Republikken Bergen. Dette er en dag da alle kvalitetsmennesker fra denne perlen av et sted dukker opp nærmest fra intet. Stadion fylles opp av ville dyr, og selv gamle sitte greier å yppe til strid mot PlastiKKKlanen; etter kampen fylles Bien Bar opp av verdens beste mennesker til en sydende og hoppende syngegryte. Dette er en dag som tydeligvis får frem det beste i byens borgere, ingenting er da mer naturlig enn å formalisere 16.mai til å være en republikansk flaggdag.
"Quantify your love for me!"
K. Jæger

HansaInferno

Først må vi frigjøre oss, men jeg føler deg. Har ikke noe særlig forhol til 17.mai, mens 16. er en stor dag. Synes forøvig også at det blir ekstra stas når vi får "storklubber" på 16.mai. Neste år kan vi vel få Viking, LSK eller kanskje VIF en gang til... Slår alltid an med en av de større klubbene på 16ende.
Breiflabben, baby!

crm

Quote from: HansaInferno on May 17, 2008, 13:34:47 PM
Først må vi frigjøre oss, men jeg føler deg.


Føles det godt?
"Quantify your love for me!"
K. Jæger

HansaInferno

Jeg er snart på vei i seng nå, etter en feiende feiring av 16.mai og 3 poeng. At det er 17.mai i dag er egentlig helt meningsløst for min del. Det føles ganske godt for å være helt ærlig.
Breiflabben, baby!

krøvel vellevold

Det murres stadig rundt om kring fordi Brann og RBK får spille hjemme denne dagen hvert år. Jeg tror det bare er et tidsspørsmål før vi ikke lenger får spille hjemme hver 16.mai.
Legg ned hele klubben!

thesevs

Quote from: krøvel vellevold on May 17, 2008, 17:00:21 PM
Det murres stadig rundt om kring fordi Brann og RBK får spille hjemme denne dagen hvert år. Jeg tror det bare er et tidsspørsmål før vi ikke lenger får spille hjemme hver 16.mai.


Men jeg kan ikke skjønne hvorfor det skal murres? De (NFF) har regnet på om det er fordel Brann eller RBK å spille hjemme 16.mai - det var det ikke. Ikke mer enn vanlig hjemmefordel.
Vi er fremdeles ett av de to lagene som garantert fyller stadion 16.mai (og de fleste kamper utenom).

16.mai kalles fotballens nasjonaldag, men jeg kan ikke se hva som skal være så spesielt (for de andre lagene) når de ikke drar flere tilskuere enn vanlig. En nasjonaldag hvor potensielle publikumere blir hjemme? Hvilken feiring er det...?
"When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"
Futurama

monzilla

Sånn helt objektivt sett så forstår jeg ikke hvorfor to lag skal være garantert kamper på en dato...

Roald

Det er derfor folk har sluttet å se ting objektivt. Objektivitet ender alltid opp i kvalm og ugreie.
Det ligner ingen bergensgutt å være mutt!

krøvel vellevold

Quote from: monzilla on May 18, 2008, 15:19:40 PM
Sånn helt objektivt sett så forstår jeg ikke hvorfor to lag skal være garantert kamper på en dato...


Fordi det er Brann og RBK som har tradisjonene rundt dette. Det startet som tradisjon etter at RBK trakk ekstra mye folk på en utsatt kamp spilt 16/5 på begynnelsen av 80-tallet. Brann hadde mye folk på 16/5 i 77, men det ble ingen tradisjon allerede da. Senere har Brann og RBK hatt ekstra høye tilskuertall 16.mai. Viking har hatt et oppsving de årene de har hatt 16.mai-kamp, men de har aldri hatt det fast. Andre steder er det hipp som happ om de har noe ekstra interesse 16.mai, og det kan selvsagt skyldes at de ikke har hatt det hvert år og dermed ikke blitt en tradisjon. Det er altså først og fremst Brann og RBK som forbindes med 16.mai-fest og tradisjon rundt det. Blir det ikke hjemmekamp fast for disse lagene denne datoen, vil det jo ikke lenger være noen tradisjon. Da kan hele 16.mai-greiene fort bli utvannet. Men det er jo klart at for Brann spiller det jo ikke noen rolle rent tilskuermessig om vi har hjemmekamp den 16.mai, for vi har jo så og si fulle hus uansett. Men når vi vinner 16.mai, så pleier det jo å være ekstra bra stemning, så vi går jo glipp av en potensiell stemningsopplevelse hvis det ikke blir hjemmekamp den dagen.  
Legg ned hele klubben!

Go Up