• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Overganger 2011

Started by BBB-Tony, May 07, 2008, 14:10:56 PM

0 Members and 4 Guests are viewing this topic.

Go Down

dudo

Dessuten inngår jo Juninho og Mezquida i denne 25-mannstroppen siden de ikke er en del av femmerbanden på juniorlaget, så jeg kan ikke skjønne at de ikke skal oppta sine respektive plasser på utlendingskvoten.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Hatleking

Ole Jørgen Halvorsen er ein mann eg synst Brann bør sjå på. Han spelar for tida i Sogndal og har fortid i Sarpsborg. Halvorsen er ein høgrekant med ein veldig god høgrefot som både kan skyte og ikkje minst leggje innlegg. Mannen er berre 23 år gammal, og 20 kampar på aldersbestemte landslag seier mykje.

Eg har vorte veldig imponert over Halvorsen i dei kampane eg har sett i Adeccoen, og eg høyrde at han var Sogndal sin klart beste spelar mot Strømsgodset. Mannen har både mange mål og assistar i Adeccoen og har innleia scoringskontoen allereie i år med straffescoringa i 2-1-tapet.

Er dette ein mann me bør sjå på? Eg synst det. Dersom Sogndal no rykker ned i Adeccoen, er det kanskje ein ypperleg anledning til å hente han. Viss ikkje dei gjer det, bør me sjå på spelaren likevel. Han er ein spelar med potensial. Guten har for øvrig kontrakt ut 2012.

Er det andre som har sett han?

krakra

Regelen er 11 "utlendinger" i 25-mannstroppen og ni i kamptroppen.

"Norske klubbar kunne tidlegare ha elleve såkalla frie spelarar i ein tropp på 25. No er den regelen fjerna, men berre ni spelarar kan vere med til kvar kamp. No har MFK elleve slike spelarar i troppen."

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/more_og_romsdal/1.7552610

krakra


Jose Arrogantio

Har ikke Ojo vært i Norge en stund nå? Tror han regnes som utviklet i Norge og går dermed ikke inn på utlendingskvoten.

roaldinho

Ojo har vært i Norge siden 2008. Han var på prøve i Lyn, men signerte så for Nybergsund, og spilte der i 3 sesonger. Resten av historien kjenner nok vi fleste til.
Sitat RBH om høsten etter kontraktsforlengelsen til Skarsfjord: " Det er ikke helt rett, vi fikk seirer mot Odd og Sogndal og så lyset i enden av tunnelen. Så ledet vi også 3-1 mot Vålerenga..."

posemedsnopi

Er ganske sikker på at Bentley også regnes som norsk, siden han har vært her fra han var 18.
Hvis eg har rett, gjelder dette også for Jaiteh.

Chrisstah

Så lenge spilleren har vært her 3 år før de er fylt 21 så regnes de som norskutviklede.
Mjelde: Her i Brann har vi det kjekt og det må han bare forholde seg te

Xminator

Bentley er norskutviklet ja.

vebo

Quote from: Huff on March 24, 2011, 17:38:43 PM
Er ikke utlendingskvoten på ni mann i hver kamptropp?

Legiewski, Sævarsson, Zsolt, Bentley, Ojo, Mesqida, Juninho, Gusatavinho (8.stykk. Regnes Tijan med er vi fulle ja, m.m Krakra har rett).



Handler det ikke om spillere som kommer utenfra EU(og Schengen)? I så fall så er velSæv og Zsolz innenfor?
Tiocfaidh ár lá


Alzheimer/Silverspurs

March 25, 2011, 10:46:57 AM #18861 Last Edit: March 25, 2011, 10:55:27 AM by Alzheimer/Silverspurs
Står i samme artikkel at dei har i tillegg ein anna bra venstreback på prøve, Lucho Rodriguez, som var i Djurgården i fjor. Hmm... dei ska tydelegvis virkelig ha seg ein back :) Brann får hente den Odd ikkje tek, hehe. Rodriguez var ein liten hit i fjor. Men Hans Tveit kjem vel.

Chrisstah

Quote from: vebo on March 25, 2011, 09:00:36 AM
Quote from: Huff on March 24, 2011, 17:38:43 PM
Er ikke utlendingskvoten på ni mann i hver kamptropp?

Legiewski, Sævarsson, Zsolt, Bentley, Ojo, Mesqida, Juninho, Gusatavinho (8.stykk. Regnes Tijan med er vi fulle ja, m.m Krakra har rett).



Handler det ikke om spillere som kommer utenfra EU(og Schengen)? I så fall så er velSæv og Zsolz innenfor?


Er sånn på FM hvertfall, hvordan det praktiseres i virkeligheten vet jeg ikke.
Mjelde: Her i Brann har vi det kjekt og det må han bare forholde seg te

skånebataljonen

Nei, det handler om norsk eller ikkje norsk. For eksempel kom det nylig frem at Magnus Eikrem og Thomas Holm ikkje regnes som norsk fordi de har tilbrakt for mange av sine ungdomsår i utlandet.

http://www.vg.no/sport/fotball/norsk/artikkel.php?artid=10083095

dudo

Nei, det handler om forbund. Jeg var overbevist om at nasjonalitetsprinsippet var diskriminerende og ikke gjaldt lengre.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

krakra

Dette med norsk eller ikke norsk er bare noe journalistene har funnet på. Poenget er ikke hvor spilleren er født og oppvokst eller hvor han har pass, men hvor han er utviklet og reglene sier at en spiller som har vært i en klubb i tre år eller mer i alderen 16-21 år er egenutviklet, mens en spiller som har vært i en annen klubb under samme forbund er nasjonalt utviklet. Hvilken nasjonalitet han har er irrelevant

skånebataljonen

Dette som dere skriver ang nasjonalitet er selvfølgelig helt riktig. Norsk eller ikkje norsk som eg skreiv, var bare slurvete formulert. Utviklet i det norske forbund eller ikkje utviklet i det norske forbund var det eg ville frem til.

Når det gjelder egenutviklet tror eg det heter lokalt utviklet, dvs at spillere som Yaw og Haugen faller inn her. Akkurat hvordan disse grensene er satt er eg usikker på, men eg kan tenke meg at det i Norge handler om hvilken fotballkrets klubbene er tilknyttet, som i Brann/Fana/LøvHam sitt tilfelle er Hordaland fotballkrets.

Chrisstah

Quote from: skånebataljonen on March 25, 2011, 14:24:43 PM
Dette som dere skriver ang nasjonalitet er selvfølgelig helt riktig. Norsk eller ikkje norsk som eg skreiv, var bare slurvete formulert. Utviklet i det norske forbund eller ikkje utviklet i det norske forbund var det eg ville frem til.

Når det gjelder egenutviklet tror eg det heter lokalt utviklet, dvs at spillere som Yaw og Haugen faller inn her. Akkurat hvordan disse grensene er satt er eg usikker på, men eg kan tenke meg at det i Norge handler om hvilken fotballkrets klubbene er tilknyttet, som i Brann/Fana/LøvHam sitt tilfelle er Hordaland fotballkrets.


Haugen kommer nok ikke til å gå under egenutviklet før han har vært i klubben i 3 år. Det er vel også noe sånt som at når en spiller blir solgt så skal de klubbene som spilleren er egenutviklet i ha krav på 5% av overgangssummen. Jeg tror han foreløpig er registrert som Løv-Ham utviklet og når han har hatt 3 år i Brann før han fyller 21 så vil han stå som Brann og Løv-Ham utviklet.

Om man tar Eikrem som eksempel, så er han egenutviklet i United og da vil United ha krav på 5% av overgangssummene han eventuelt blir solgt i fremtiden. Det er vel disse pengene Lørenskog mener de har rett på som de ikke har fått av flere klubber som Carew har spilt i .

Leste en artikkel for litt siden at det var sånn det fungerte og at regelen er kommet for at klubbene som utvikler spillere skal få noe igjen for å utvikle de. Dette er nok også en stor del av grunnen til at utenlandske lag sender alt av det som kan ligne på talent inn på akademiene sine i håp om at de engang kan bli gode nok i tillegg til å være egenutviklet.
Mjelde: Her i Brann har vi det kjekt og det må han bare forholde seg te

skånebataljonen

Quote from: Chrisstah on March 26, 2011, 02:22:17 AM
Haugen kommer nok ikke til å gå under egenutviklet før han har vært i klubben i 3 år. Det er vel også noe sånt som at når en spiller blir solgt så skal de klubbene som spilleren er egenutviklet i ha krav på 5% av overgangssummen. Jeg tror han foreløpig er registrert som Løv-Ham utviklet og når han har hatt 3 år i Brann før han fyller 21 så vil han stå som Brann og Løv-Ham utviklet.

Om man tar Eikrem som eksempel, så er han egenutviklet i United og da vil United ha krav på 5% av overgangssummene han eventuelt blir solgt i fremtiden. Det er vel disse pengene Lørenskog mener de har rett på som de ikke har fått av flere klubber som Carew har spilt i .

Leste en artikkel for litt siden at det var sånn det fungerte og at regelen er kommet for at klubbene som utvikler spillere skal få noe igjen for å utvikle de. Dette er nok også en stor del av grunnen til at utenlandske lag sender alt av det som kan ligne på talent inn på akademiene sine i håp om at de engang kan bli gode nok i tillegg til å være egenutviklet.


Litt usikker på akkurat dette med egenutviklet, eg hadde fått for meg at man gikk innenfor også om man var utviklet i en annen klubb i regionen.

Dette med utdanningskompensasjon har ingenting med egenutviklet å gjøre. Utdanningskompensasjon skal betales til de klubber som har trent en spiller mellom 12 og 21 års alder. Det kan være flere klubber, og de 5 % det er snakk om fordeles mellom respektive klubber i forhold til hvor lenge de har vært i klubben.

dudo

Quote from: Chrisstah on March 26, 2011, 02:22:17 AM
Quote from: skånebataljonen on March 25, 2011, 14:24:43 PM
Dette som dere skriver ang nasjonalitet er selvfølgelig helt riktig. Norsk eller ikkje norsk som eg skreiv, var bare slurvete formulert. Utviklet i det norske forbund eller ikkje utviklet i det norske forbund var det eg ville frem til.

Når det gjelder egenutviklet tror eg det heter lokalt utviklet, dvs at spillere som Yaw og Haugen faller inn her. Akkurat hvordan disse grensene er satt er eg usikker på, men eg kan tenke meg at det i Norge handler om hvilken fotballkrets klubbene er tilknyttet, som i Brann/Fana/LøvHam sitt tilfelle er Hordaland fotballkrets.


Haugen kommer nok ikke til å gå under egenutviklet før han har vært i klubben i 3 år. Det er vel også noe sånt som at når en spiller blir solgt så skal de klubbene som spilleren er egenutviklet i ha krav på 5% av overgangssummen. Jeg tror han foreløpig er registrert som Løv-Ham utviklet og når han har hatt 3 år i Brann før han fyller 21 så vil han stå som Brann og Løv-Ham utviklet.


Han fikk ikke tre år i Løv-Ham i riktig periode. Det er uansett ikke så interessant, siden det ikke har noe med utdanningskompensasjonen å gjøre.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

dudo

Er visst en ny brasse på vei til prøvespill. Luiz et eller annet fra Palmeiras.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

krakra

http://en.wikipedia.org/wiki/Lu%C3%ADs_Felipe_Dias_do_Nascimento

Eneste jeg finner som heter Luis fra Palmerias, men han er jo back.

dudo

Kanskje han kan brukes som ving òg, som den forrige backen vi så på?
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

krakra

Mulig, uten at jeg ser det voldsomme behovet for en ving heller.

Men jeg sier uansett ikke nei til en 19-åring med flere kamper i brasiliansk toppserie.

Lister

En høyreving hadde ikke vært dumt. Ble veldig tomt på den siden mot RBK når gustav ble for sliten til å løpe hjem.
Guinness - Makes you drunk

dudo

Joda, men Nico gjorde i aller høyeste grad jobben da han kom inn.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Klaus_Brann

Enig. Til å være debuten, gjorde han seg absolutt ikke bort.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Yngve

Quote from: Klaus_Brann on March 26, 2011, 20:50:05 PM
Enig. Til å være debuten, gjorde han seg absolutt ikke bort.


Han viste meir på sine minutt mot rbk enn Juninho gjorde på alle sine innhopp i fjor haust..

krakra

Erik Huseklepp på Bari spilte bra for Norge i dag. Bari rykker trolig ned fra Serie A og jeg har hørt at de ikke har betalt klubben de hentet ham fra. Jeg syns Brann burde sjekke ut om det er mulig å hente ham. Tror han kunne gjort en brukbar jobb.

krakra

Quote from: Yngve on March 26, 2011, 22:06:05 PM
Quote from: Klaus_Brann on March 26, 2011, 20:50:05 PM
Enig. Til å være debuten, gjorde han seg absolutt ikke bort.


Han viste meir på sine minutt mot rbk enn Juninho gjorde på alle sine innhopp i fjor haust..
Han er definitivt et bra alternativ på høyrekanten. Han er for pinglete til å ta over for Ojo på topp. I likhet med Juninho. Derfor syns jeg det er useriøst å hente noen på høyresiden istedenfor DM, spiss eller v.back.

kabelmann

Quote from: krakra on March 26, 2011, 22:08:38 PM
Erik Huseklepp på Bari spilte bra for Norge i dag. Bari rykker trolig ned fra Serie A og jeg har hørt at de ikke har betalt klubben de hentet ham fra. Jeg syns Brann burde sjekke ut om det er mulig å hente ham. Tror han kunne gjort en brukbar jobb.


Tror ikke denne Huseklepp (eller hva han nå het) har det som skal til for å spille for selveste Brann.
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

Klaus_Brann

Quote from: Yngve on March 26, 2011, 22:06:05 PM
Quote from: Klaus_Brann on March 26, 2011, 20:50:05 PM
Enig. Til å være debuten, gjorde han seg absolutt ikke bort.


Han viste meir på sine minutt mot rbk enn Juninho gjorde på alle sine innhopp i fjor haust..


Ja, han hadde jo enormt mange og lange innhopp. For all del.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Klaus_Brann

Quote from: krakra on March 26, 2011, 22:09:58 PM
Quote from: Yngve on March 26, 2011, 22:06:05 PM
Quote from: Klaus_Brann on March 26, 2011, 20:50:05 PM
Enig. Til å være debuten, gjorde han seg absolutt ikke bort.


Han viste meir på sine minutt mot rbk enn Juninho gjorde på alle sine innhopp i fjor haust..
Han er definitivt et bra alternativ på høyrekanten. Han er for pinglete til å ta over for Ojo på topp. I likhet med Juninho. Derfor syns jeg det er useriøst å hente noen på høyresiden istedenfor DM, spiss eller v.back.


Ja, han virker spennende, og jeg er for slike folk. God fart og bra jobbing.
Slik vi spiller nå, er han nok det ja, og det er ikke der skoen trykker mest, det er på topp.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Churchill

...we shall never surrender.

dudo

And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

GlennK

Han er nok den som kommer til å avlaste Ojo, virker spennende.

EDIT: Først må han vise seg frem, og det må bli gjort en avtale  :)

steinbygger

Alltid greit med nye spillere, men kjenner jeg blir irritert over alt snakket om å satse på egne talenter også henter de inn 2 og 3 valgene på lån for ett par mnd. Da er det bedre å ha Bently, Gustav og Ojo som spissalternativer og la spillere som Barmen, Kalve osv være back-up hvis det er behov for det. Er heller ikke lenge siden RBH var ute og sa at vi først og fremst skulle hente spillere fra Europa pga kulturenproblemer med spillere fra andre verdensdeler. Etter dette har vi kun hentet spillere fra Afrika og Sør Amerika.

Hatleking

Problemet er jo at erstattarane er for unge. Ein som Finne må nok ha eit par år på seg for å komme inn. Eg er overbevist om at han då vil bli satsa på.

aleksanderhjelleseth

brann trenger en spiss til, en høyreist brasilianer er gjerne ikke så dumt, iogmed at vi har noen i stallen som allerede snakker portugisisk så er ikke det dumt å hente fra brasil. når det gjelder det å satse på lokale spillere, så er det vell ikke noen i hordaland så kunne kommet inn å hevet brann pdd. man kan heller ikke hive innpå en 16 åring som feks finne, og tro at han skal bidra med mål for brann i en så ung alder. de mangler fysikk å råskapen. når begynner brann2 kampen idag?

abe78

Går ikke den i morgen da?
.og husk!

steinbygger

Kjøper ikke at talentene våre ikke er god nok til innhopp i TL. Barmen som vel er i femmergruppen som er plukket ut er eldre enn Børven var når han scoret sitt første mål i TL. RBK hadde vel også innpå spillere i fjor når de vant gull som er yngre enn de som er i talentgruppen vår. Det handler ikke om at de skal være førstevalg, men få 10-15 minutter når det er behov for det slik at de kjenner på nivået.

dudo

Jeg antar at man er ute etter en spiller som kan komme inn og snu kampene. Et slikt ansvar kan selvsagt ikke legges på juniorene våre, som må få komme inn i en hyggeligere situasjon.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Hatleking

Quote from: dudo on March 27, 2011, 15:37:05 PM
Jeg antar at man er ute etter en spiller som kan komme inn og snu kampene. Et slikt ansvar kan selvsagt ikke legges på juniorene våre, som må få komme inn i en hyggeligere situasjon.


Nettopp. Eg ser ikkje for meg at t.d Finne skal starte når Ojo er ute. For Ojo får jo ein del kort, så han vert nok ein del ute ...

Xminator

Det blir jo en spillertype vi ikke har hatt i stallen siden 2008. Om det skulle vert en bergensk angriper med luftstyrke så hadde jo det vert flott, men man kan ikke vedta å finne dem innenfor bygrensene. Enten er de gode nok, eller så må man hente dem utenfra.

osoerli

KUNSTGRAS ?? GLØYM DET !!

Hatleking

Eg trur faktisk at Haugsdal kan bli spanande i rolla. I tillegg har i tillegg me Fakiri, Grorud, Zsolt og Mjelde.

osoerli

Quote from: Hatleking on March 28, 2011, 09:54:46 AM
Eg trur faktisk at Haugsdal kan bli spanande i rolla. I tillegg har i tillegg me Fakiri, Grorud, Zsolt og Mjelde.

Fakiri, Zsolt og Mjelde må jo hentast frå andre stader på banen og då er ein jo like langt.
Kunne kanskje henta Nes tilbake, men han er vel meir offensiv, og det vil jo øydeleggja eindel for LøvHam å henta han tilbake like før vinduet lukkes.
KUNSTGRAS ?? GLØYM DET !!

StuckedPaaOstlandet

March 28, 2011, 10:02:25 AM #18897 Last Edit: March 28, 2011, 10:04:45 AM by StuckedPaaOstlandet
Quote from: Hatleking on March 28, 2011, 09:54:46 AM
Eg trur faktisk at Haugsdal kan bli spanande i rolla. I tillegg har i tillegg me Fakiri, Grorud, Zsolt og Mjelde.


Fakiri og Mjelde er vel de som kommer til å bli backup der, Haugsdal må jobbe med å bli tøffere, virker som han har for stor respekt for mostanderen noen ganger og tørr ikke gå skikkelig i. Må få mer selvtillit!

edit til han over:

Ville ikke tatt zsolt vekk fra forsvaret, men mjelde kan nok steppe inn som defansiv midt uten at det ødelegger offansivt, har flere alternativer der. Haugen, Holmvik, Gustavino, Bentley, Nico...

krakra

March 28, 2011, 10:29:36 AM #18898 Last Edit: March 28, 2011, 10:31:53 AM by krakra
Haugsdal fremstår på mange måter som en juniorspiller syns jeg. Han er redd for å tråkke skikkelig til i duellene, virker stresset med ballen og gjør endel rare feil og mister ballen unødvendig. Han har bra teknikk og grei duellstyrke, men stoler ikke nok på sine egne ferdigheter til å gjøre en tillitsvekkende innsats som DM over tid.

Jeg skjønner ikke hvorfor alle er så sikker på at Zsolt er en god DM. Greit nok at han har spilt det endel på U21-landslaget, men den ene kampen han spilte der for oss i fjor syns jeg var svak. Hans største svakhet er jo at han er relativt treig og det kan få store utslag i en rolle hvor du har ganske store arbeidsområder. Mjelde er middels overalt. Fakiri kunne kanskje gjort en god jobb. Selv om han også er treig så har han en bra motor. Han har også bra teknikk og et godt fotballhode. Litt redd for at han blir for puslete dog.

Huff

At Zsolt kan gjøre en god jobb på def.midtbane forstår jeg at folk tror. Han er tyrgg med ballen,. posisjoneringssterk, har ro oversikt, overblikk og er relativt duellsterk. Som Krakra er inne på blir han kanskje for statisk, så hvor bra han gjør det på midtbanen tror jeg avhenger av sidemannen, spørsmålet er hvor mye Torp løper. Fremstår han som duracellkaninen vi så mot RBK tror jeg at Zsolt fungerer som en fin sidemann, skal torp være rimelig statisk og prikke inn pasninger blir vi fort overløpt på den defensive midtbanen. Fakiri virker kanskje som et tryggere alternativ da vi vet han har motoren, men er usikker på hvor mye muskler Hassan og Torp har tilsammen.

Ved siden av en elegant som Torp og med en pasningssterk Zsolt bakerst er vel det verste at Helge Haugen kunne gjort en solid jobb dersom Austin blir solgt.

Go Up