• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Overganger 2011

Started by BBB-Tony, May 07, 2008, 14:10:56 PM

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

Go Down

Chrisstah

Quote from: Doffen85 on November 09, 2009, 10:25:04 AM
Quote from: Straffe!!! on November 09, 2009, 09:29:50 AM
Så vidt jeg husker, kom Demidov fra Hønefoss og Adecco og gikk rett inn som årets overraskelse når han begynte i Rosenborg.


At Demidov i det hele tatt var i Hønefoss var merkelig. Han var ønsket av flere tippeligaklubber, men valgte Hønefoss da han gikk fra Sandefjord. På den tiden spilte han fast på midtbanen til u21-landslaget sammen med Tettey og Skjelbred. Så han var nok i utgangspunktet et større talent og ingen totalt ukjent spiller da han gikk til Rosenborg.


Et annet eksempel er Thioune. Jeg sier ikke at Yaw tar tippeligaen med storm, men etter det jeg har sett av han så holder han nivået helt ok. Han er ung og har forbedringspotensiale i tillegg har han nok forbedret seg siden sist vi så han i Brann drakten. Skal Yaw noen gang bli en god TL stopper må han få spille TL.

Det jeg aller helst savner i Brann laget er en Playmaker ala Fredrik Winsnes.
Mjelde: Her i Brann har vi det kjekt og det må han bare forholde seg te

Læreren

Jeg kan fort virke veldig negativ Amankwah nå, men han er (desverre) milevis fra det samme talentet som Demidov, Forren, Nordtveit, Reginiussen osv. er/var. Han har til sammenligning ingen aldersbestemte landskamper (trenger ikke bety så mye, men de største og beste talentene er som regel innom et eller annet landslag i sin ungdom).

Amankwah kan bli en god spiller, men da er det ikke fordi han har det enorme talentet som andre er begavet med, da er det steinhard jobbing og lysten som blir avgjørende.

Og det er ofte det som skiller et klassetalent (i norsk målestokk) som antagligvis uansett vil slå gjennom på et eller annet tidspunkt, og et ordninært talent som bare kanskje slår gjennom. I motsetning til Reginiussen, Nordtveit, Forren etc., må Amankwah jobbe ekstra hardt for å lykkes. Jeg sier ikke at de andre stopperne ikke har jobbet steinhard for å nå dit de er i dag, for det har de, men enkelte må jobbe ekstra mye, og jeg Amankwah er en av de.

Til sammenligning, er det de på skolebenken som ikke trenger å lese så mye til en prøve, men oppnår gode resultater uansett, og så har du de som leser seg halvt i hjel, og ikke oppnår fullt så gode resultater.

storB

"Fotballens ABC" av Læreren. Takk for det, nå fikk jeg en åpenbaring.
"Ojo er en stor mann, og idag spillte han mot to kvinnfolk" Mjelde etter RBK kampen.

Læreren

Quote from: storB on November 09, 2009, 15:57:54 PM
"Fotballens ABC" av Læreren. Takk for det, nå fikk jeg en åpenbaring.


Bare for å svare med samme mynt, versågod :)

Joggi Bogga

Mye uhångripelig vissvass i Yaw diskjusjonen, hvor utsagnet "Ett Brannlag som er 100% sikkre på å beholde Huseklepp ut 2010 kan tåle å spille Yaw inn på stopperplass." topper hele greien. Selvsagt fungerer ikke fotball på denne måten.

Det vi vet er at Yaw, målt mot stoppere som har spilt for verdens best lag, ikke står noe tilbake fysisk.

Det vi ikke vet er hvor godt han vil klare å lese spillet og hvordan Brann sit spill forøvrig vil gjøre at han kan benytte seg av sine sterke sider istedetfor de svake når han skal gjøre jobben sin på banen. Dette er avhengig av han taktiske egenskaper, hans evne til læring og Steinar Nilsens evne til å komponere et samkjørt lag.

Jeg finner det ubegripelig at folk her har sett Yaw i nok relevante kamper for Alta til at man kan danne seg en kvalifisert mening.

Brann trenger en moralbooster. Alle mann til prøvespill!

Chrisstah

Mjelde: Her i Brann har vi det kjekt og det må han bare forholde seg te

moffy_

Ser at de fleste ønsker å kvitte seg med Guntveit og Gylfi og jeg kan ikke si jeg er uenig! Men er det virkelig noen som tror at det finnes en klubb der ute som ønsker å betale millionlønninger til disse avdankede spillerne? Begge to er over the top og vel så det.. Så det beste vi kan håpe på er jo egentlig at de går skadet ut kontrakten, så får nav ta seg av å lønne de!
Sånn sett er det herlig med et velferdsamfunn ;)
Men en tanke som har slått meg, er hva spillerne selv tenker om situasjonen.. Guntveit, som er bergenser med hjerte i klubben - synes han det er greit å være en stor utgiftspost uten å gi noe tilbake? Burde han ikke sagt at han er villig til å gi fra seg sine siste millionutbetalinger dersom Brann lar han gå gratis til f.eks LøvHam?
Eg sitter på Frydenbø og eg e stolt av d!

Chrisstah

Quote from: moffy_ on November 09, 2009, 18:29:30 PM
Ser at de fleste ønsker å kvitte seg med Guntveit og Gylfi og jeg kan ikke si jeg er uenig! Men er det virkelig noen som tror at det finnes en klubb der ute som ønsker å betale millionlønninger til disse avdankede spillerne? Begge to er over the top og vel så det.. Så det beste vi kan håpe på er jo egentlig at de går skadet ut kontrakten, så får nav ta seg av å lønne de!
Sånn sett er det herlig med et velferdsamfunn ;)
Men en tanke som har slått meg, er hva spillerne selv tenker om situasjonen.. Guntveit, som er bergenser med hjerte i klubben - synes han det er greit å være en stor utgiftspost uten å gi noe tilbake? Burde han ikke sagt at han er villig til å gi fra seg sine siste millionutbetalinger dersom Brann lar han gå gratis til f.eks LøvHam?


Hvis du sikter til inlegget mitt, så er jeg fullt klar over at det blir vanskelig å kvitte seg med de jeg ønsker skal pakke sekken. Det er forsåvidt en ønsketenking bare. Det er synd at Brann har drete så jævli på draget med lønningene de har gitt. Det setter klubben i en vanskelig situasjon.
Mjelde: Her i Brann har vi det kjekt og det må han bare forholde seg te

DangerousDan

Denne Magnus Sylling-Olsen har vært hauset godt opp, og ser ut som en målfarlig og bra venstrekant for KIL.


pidre

Denne Hoås har virker jo altfor god til å spille adecco. Merkelig at ingen TL-klubber har snappet han opp. Vinner alt på hodet, bra til å holde på ballen, et godt blikk og faktisk bra med ball i beina. Har vel noen store svakheter, som jeg ikke ser..Uansett, regner med RBH har full oversikt over spillere i Adecco!
Saludar a los monos!

Markmus

Han har spilt for både Molde og Fredrikstad.
Ka du ve?

Xminator

Brann burde hente Hoås, om ikke annet så for å hindre at vi mister 6 poeng mot dem om de skulle rykke opp.

Xminator

Quote from: Joggi Bogga on November 09, 2009, 17:18:55 PM
Mye uhångripelig vissvass i Yaw diskjusjonen, hvor utsagnet "Ett Brannlag som er 100% sikkre på å beholde Huseklepp ut 2010 kan tåle å spille Yaw inn på stopperplass." topper hele greien. Selvsagt fungerer ikke fotball på denne måten.

Det vi vet er at Yaw, målt mot stoppere som har spilt for verdens best lag, ikke står noe tilbake fysisk.

Det vi ikke vet er hvor godt han vil klare å lese spillet og hvordan Brann sit spill forøvrig vil gjøre at han kan benytte seg av sine sterke sider istedetfor de svake når han skal gjøre jobben sin på banen. Dette er avhengig av han taktiske egenskaper, hans evne til læring og Steinar Nilsens evne til å komponere et samkjørt lag.

Jeg finner det ubegripelig at folk her har sett Yaw i nok relevante kamper for Alta til at man kan danne seg en kvalifisert mening.



Fez

Utrolig å se på kor mange som har etterlyst at man satser på unge talenter, men når en spiller som Yaw endelig skulle ha sjansen til å spille seg inn som fast stopper på Brann så vil mesteparten kjøpe inn 2 stoppere til.
Greit med dobbeldekning og greier, men åssen i alle dager skal lokale talenter spille seg inn på Brann når det er denne tankegangen hos mesteparten av supporterne?
Eg bare spør...

Lurkin

Husker jeg døpte Hoås som den "nye Zlatan" for en stund tilbake, haha. Forsvant så litt nedover i systemet. God på hodet, god uten ball, fin skuddfot og en fin nærteknikk.  Ingen direkte imponerende scoringsrate, men var god de første årene i FFK. Vært god det jeg har sett av han i Sarpsborg. Er 203 cm høy, det er bare 1 cm mindre enn cupfinalemonsteret. Kan være verdt en titt av RBH, kan umulig koste så mye penger (max 2,5 mill?). Vil nok putte 5 mål med hodet uansett, og er 26 år - noe som er en fin alder hvis han skulle slå til, da han ikke blir så ettertraktet som en 21-åring. Go for it? 2010 går til helvete uansett.
Berømte Brann fra Bergen

pidre

Quote from: Lurkin on November 10, 2009, 11:03:36 AM
Husker jeg døpte Hoås som den "nye Zlatan" for en stund tilbake, haha. Forsvant så litt nedover i systemet. God på hodet, god uten ball, fin skuddfot og en fin nærteknikk.  Ingen direkte imponerende scoringsrate, men var god de første årene i FFK. Vært god det jeg har sett av han i Sarpsborg. Er 203 cm høy, det er bare 1 cm mindre enn cupfinalemonsteret. Kan være verdt en titt av RBH, kan umulig koste så mye penger (max 2,5 mill?). Vil nok putte 5 mål med hodet uansett, og er 26 år - noe som er en fin alder hvis han skulle slå til, da han ikke blir så ettertraktet som en 21-åring. Go for it? 2010 går til helvete uansett.


Er vel en spillertype vi mangler i laget...
Saludar a los monos!

osoerli

Nokon som veit kor mange mål/kampar denne hoås har scora i år?
Og kor mange år han har igjen av kontrakten med Sarpsborg?
Syns han verkar spanande.
KUNSTGRAS ?? GLØYM DET !!

Ewen

Rajio Pirojia (??) bør jo vurderes. Ser at han skal kjøpe seg selv ut av kontrakten med FFK.

Joggi Bogga

November 10, 2009, 16:12:44 PM #9968 Last Edit: November 10, 2009, 16:16:02 PM by Joggi Bogga
Jeg er ingen motstander av å hente inn eldre spillere hvis de bidrar med noe unikt. Magisk spill eller internasjonal rutine er det første som slår meg.

Piroija har ingen av delene#. Jeg er villig til å gå i fakkeltog rundt huset til Bruun om vi i det hele tatt vurderer den aldrende estlenderen.

# jeg regner ikke hans mange tap med estland som relevant rutine
Brann trenger en moralbooster. Alle mann til prøvespill!

Klaus_Brann

Quote from: osoerli on November 10, 2009, 14:09:51 PM
Nokon som veit kor mange mål/kampar denne hoås har scora i år?
Og kor mange år han har igjen av kontrakten med Sarpsborg?
Syns han verkar spanande.


Han har scora 10 mål på 28 kamper i år.
Jeg tror vi klarer oss uten han. Han fikk en del kritikk i FFK og, nettopp for å ikke score for mange mål. For all del, det kan jo hende han har utviklet seg enormt siden den tid, men jeg føler vi henter en ny "David Nielsen" i så fall...
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Klaus_Brann

Quote from: Joggi Bogga on November 10, 2009, 16:12:44 PM
Jeg er ingen motstander av å hente inn eldre spillere hvis de bidrar med noe unikt. Magisk spill eller internasjonal rutine er det første som slår meg.

Piroija har ingen av delene#. Jeg er villig til å gå i fakkeltog rundt huset til Bruun om vi i det hele tatt vurderer den aldrende estlenderen.


Du tuller?
Piiroja er utvilsomt en av de beste stopperne i TL, og at han er 30 år gjør da ingenting.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Chrisstah

Quote from: Klaus_Brann on November 10, 2009, 17:08:02 PM
Quote from: Joggi Bogga on November 10, 2009, 16:12:44 PM
Jeg er ingen motstander av å hente inn eldre spillere hvis de bidrar med noe unikt. Magisk spill eller internasjonal rutine er det første som slår meg.

Piroija har ingen av delene#. Jeg er villig til å gå i fakkeltog rundt huset til Bruun om vi i det hele tatt vurderer den aldrende estlenderen.


Du tuller?
Piiroja er utvilsomt en av de beste stopperne i TL, og at han er 30 år gjør da ingenting.


Vi ville hvertfall pyntet på dødball statistikken vår både bak og framme. Tror at Krissy i to spann med Piroja ville vært en av om ikke det beste stopper paret i TL.
Mjelde: Her i Brann har vi det kjekt og det må han bare forholde seg te

Xminator

Quote from: Fez on November 10, 2009, 09:59:14 AM
Utrolig å se på kor mange som har etterlyst at man satser på unge talenter, men når en spiller som Yaw endelig skulle ha sjansen til å spille seg inn som fast stopper på Brann så vil mesteparten kjøpe inn 2 stoppere til.
Greit med dobbeldekning og greier, men åssen i alle dager skal lokale talenter spille seg inn på Brann når det er denne tankegangen hos mesteparten av supporterne?
Eg bare spør...


Hvor har jeg etterlyst satsing på unge talenter? Jeg etterlyser satsingen på toppklubben Brann!

krakra


Huff

Quote from: krakra on November 10, 2009, 21:21:35 PM
Personlig ville det ikke vært katastrofalt i mine øyne dersom Brann ikke tar medaljer på et par sesonger dersom jeg ser tegn til en langsiktig plan som kommer til å bære frukter, men hvis vi bare skal kjøpe middelmådige, middelaldrene spillere og verken satse på å hente klassespillere eller produsere våre egne ser det ganske håpløst ut. Det er et par spennende spiller i Brann og Bergen.


Du er ikke den eneste som føler det slik. Dette er faktisk akkurat slik jeg ser det. Spot on.


steinbygger

Quote from: Brann_ruler on November 10, 2009, 23:05:11 PM


Vi hadde flaks med Huseklepp, men hvor ofte har brann funnet spillere i adecco eller lavere divisjoner som har bidratt? Vi har ikke kompetente folk i ledelsen.



Historisk sett har vel ikke Brann vært så gale, men de siste årene er jeg helt enig med deg. Tidligere har vi hentet både Mjelde, Løvik, Lundekvam, Geddi. Helland og Karlsbakk som jeg vil påstå tok nivået raskt etter at de ble hentet til Brann

Mick

Quote from: steinbygger on November 10, 2009, 23:36:35 PM
Quote from: Brann_ruler on November 10, 2009, 23:05:11 PM


Vi hadde flaks med Huseklepp, men hvor ofte har brann funnet spillere i adecco eller lavere divisjoner som har bidratt? Vi har ikke kompetente folk i ledelsen.



Historisk sett har vel ikke Brann vært så gale, men de siste årene er jeg helt enig med deg. Tidligere har vi hentet både Mjelde, Løvik, Lundekvam, Geddi. Helland og Karlsbakk som jeg vil påstå tok nivået raskt etter at de ble hentet til Brann



Helstad og Karadas kan vel også legges til på den listen, men kommer ikke på noen andre enn Huseklepp som har hatt suksess etter Mjelde tok over.
He who makes a beast of himself gets rid of the pain of being a man. Dr.Samuel Johnson

Markmus

eh? Robbie Winters? Siggy? Solli? Miller? Vaagan Moen?
Ka du ve?

Mick

Quote from: Markmus on November 11, 2009, 07:46:12 AM
eh? Robbie Winters? Siggy? Solli? Miller? Vaagan Moen?


Helstad ble hentet fra Ham kam når de spilte i første og Karadas fra Eid.
He who makes a beast of himself gets rid of the pain of being a man. Dr.Samuel Johnson

Brann_ruler

OK, det finnes noen gode historier. Men det er lenge siden Helstad. Dessuten var vel helstad ansett som et virkelig stort talent, der vi konkurrerte med bla RBK.

Håper de klarer å ha flere tanker i hodet samtidig. Talentutvikling, hente gode spillere og finne gull på uante plasser.

Derabilo

Quote from: Brann_ruler on November 10, 2009, 23:05:11 PM


Skal vi bare sitte og vente på talenter så vil det ta evigheter ja. Men gjør vi en innsats for å skape talentene, vil de komme. Flaks har ingenting med Huseklepp å gjøre. Huseklepp har gjort en fantastisk innsats selv, og Brann har gjort en god jobb med å utvikle han etter fylte 20 år.
Bergen ut av Norge -

Markmus

Quote from: Mick on November 11, 2009, 08:17:33 AM
Quote from: Markmus on November 11, 2009, 07:46:12 AM
eh? Robbie Winters? Siggy? Solli? Miller? Vaagan Moen?


Helstad ble hentet fra Ham kam når de spilte i første og Karadas fra Eid.


Ah, beklager, så ikke før nå at dette kun gjaldt spillere hentet fra Adecco :)
Ka du ve?

Doffen85

http://fotball.bt.no/eliteserien/article155423.ece

Nilsen har sansen for Addo, er dette mannen som skal ta opp konkurransen med Holmvik på venstrebacken? Aldri sett han spille, men ut i fra artikkelen virker han spennende!

Spelaren

En mann av få ord, beskrives han som i artikkelen. En av hans heller spenstige utsagn er "Jeg liker å spille fotball". Eg må nok innrømme at lysten til å sjå noko nytt på venstrebacken gjer at han her frister litt, samt at han er kjapp og venstrebent. Ein siste bonus er at dersom han kjøpes, og lykkes så viser det at samarbeidet med Løv-Ham har potensiale til å bli nyttig for begge lag.
Gå av.

Gulløl

November 12, 2009, 14:30:28 PM #9985 Last Edit: November 12, 2009, 14:34:09 PM by Gulløl
Siden han bare har 1 år igjen av kontrakten er nok ikke Brann villig til å betale så mye for han. Til sommeren er han nesten gratis. Om han går til Brann før nyttår er nok det beste Løv-Ham kan håpe på maks. 500.000 NOK i overgangssum + en bra videresalgsprosent.

Brann har både Sævarsson og Guntveit som kan være reserve til Holmvik på venstreback. I tillegg blir det mange andre gratis spillere med Bosman status å velge i Europa utover vinteren, i forbindelse med at nesten alle klubber skal slanke stallene sine i dagens finanskrise.

Men om Addo er en mann som kan gi Holmvik mer konkurranse på plassen en Sævarsson/Guntveit hadde det vært glimrende. Om han i tillegg også er spiller som også kan gi Moen konkurranse på venstrekanten er det enda mer interessant. Men kanskje det ender opp med i løpet av neste sesong at Addo blir fast venstreback, og at Holmvik blir "poteten" som både kan steppe inn for Addo og Moen på venstresiden. En meget dyr reserve blir Holmvik da, men det skal ikke være lønningsposen som avgjør hvem som skal få spille.

Er ganske sikker på at Brann tester ut Addo på venstrebacken mot Viking. Bare det kan være god grunn til å ta en Stavanger tur :)
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

Doffen85

Om Brann igjen går til 2010 med Guntveit og Sævarsson som back-up for Holmvik, så får vi heller satse på at Løv Ham får en god sesong!

Xminator

Denne vente og se hva som skjer-holdningen er det som har ført oss inn i ulykke. Jeg kan ikke få sagt nok hvor lite lysten jeg er på enda en mellomsesong. Brann må gå til seriestart med ett komplett lag og en komplett stall og komme seg ut i Europa igjen til 2011.

krakra

Løv-Ham er jo mer eller mindre blakk og har ikke råd til å drive proffesjonelt lenger. En 500.000 er sikkert en grei sum, men folk må huske at Addo bare er 19 år. Hvis vi kjøper ham og lar ham spille fast vil han sikkert variere i prestasjonene, men spennende er han og Hardball er sikkert med.

Doffen85

Er veldig spent på hva som skjer på stopperplassene i Brann. Der har vi blitt linket med en god del spillere og vi må ha minst en og aller helst to. Bjarnason håper jeg blir et fjerdevalg i 2010 med Yaw + to nye foran i køen. Det kan umulig bli verre enn det har vært!!

Gulløl

Har godfølelsen for at Tore Reginiussen fremdeles kommer. Steinar Nilsen sa vel for en stund siden at han ønsket en "jævlig god midtstopper", og da mente han nok sin tidligere elev. Håper og tror på en avklaring før 01 desember :)
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

Henningen

Satt her og så på kvaliken ikveld..  Denne Edier Frejd var absolutt ikke dum! Jeg har ikke gjort research på verken alder eller kontraktstatus, og jeg har heller ikke sett annet av ham enn disse to kvalikkampene. Likevel virket han som en meget habil stopper!

Ellers har jo Hoås vært nevnt her, var faktisk overrasket over hvor god teknikk han hadde med ballen i beina. Ikke verst det, når det er såpass langt fra hodet og ned...

Håpet for øvrig Sarpsborg skulle vinne jeg, det var jo til tider Arsenal-kvalitet på angrepsspillet! Sånt er moro å se på!

Strandlien

Quote from: Chrisstah on November 10, 2009, 17:17:26 PM
Quote from: Klaus_Brann on November 10, 2009, 17:08:02 PM
Quote from: Joggi Bogga on November 10, 2009, 16:12:44 PM
Jeg er ingen motstander av å hente inn eldre spillere hvis de bidrar med noe unikt. Magisk spill eller internasjonal rutine er det første som slår meg.

Piroija har ingen av delene#. Jeg er villig til å gå i fakkeltog rundt huset til Bruun om vi i det hele tatt vurderer den aldrende estlenderen.


Du tuller?
Piiroja er utvilsomt en av de beste stopperne i TL, og at han er 30 år gjør da ingenting.


Vi ville hvertfall pyntet på dødball statistikken vår både bak og framme. Tror at Krissy i to spann med Piroja ville vært en av om ikke det beste stopper paret i TL.

dudo

And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Markmus

Trenger stopperne være så jævlig gode til å spille ball, da? Så lenge de kan sentre en ball til siden mot en av backene skulle det jo holde i massevis.
Ka du ve?

dudo

Da må jo backene kunne spille ball.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Markmus

Får sende den videre til midtbanen da ;)

"men da må jo midtbanen kunne spille ball"? :P Vel, frem til Huse me'den
Ka du ve?

dudo

Nilsen-fotball i praksis.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Doffen85

Quote from: Markmus on November 13, 2009, 10:07:58 AM
Trenger stopperne være så jævlig gode til å spille ball, da? Så lenge de kan sentre en ball til siden mot en av backene skulle det jo holde i massevis.


En av dem bør hvert fall være bedre enn Sigurdsson/Piroja!

Huff

Quote from: Markmus on November 13, 2009, 10:07:58 AM
Trenger stopperne være så jævlig gode til å spille ball, da? Så lenge de kan sentre en ball til siden mot en av backene skulle det jo holde i massevis.


En spiller må faktisk være ekstra teknisk for å spille i Brann versus andre TL-klubber. Giddalause medspillere som ikke beveger seg sikrer ekstreme mangler på pasningsalternativ så enhver spiller må kunne dra av en haug motspillere for så å plassere ballen på fot hos medspiller. Alternativet er selvsagt poleballer på klepp, gjerne etterfulgt av et oppgitt, jeg var ikke der, men 50 meter unna, evt en tapt hodeduell da Klepp måtte gå opp mot 2 stoppere.

Lurer på om jeg så et vellykket forsøk på en rask igangsetting fra keeper i hele år. Opdal/Udjus plukker et innlegg/skudd stormer frem med ballen i hendene og bråstopper deretter følger ofte en oppgitt gest til medspillere: Ingen var i posisjon til motta ballen, ingen på løp, ingen vilje. Talentløst.

Nilsens viktigste job i vinter blir å lære spillerne å løpe. Evt kjøpe noen spm vet det fra før.

Go Up