• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Hvor mange poeng kan vi ligge etter?

Started by gitarbroiler, April 20, 2008, 19:09:57 PM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

gitarbroiler

I skrivende stund er vi 5 poeng bak Viking og 4 poeng bak Stabæk. Viking imponerte med borteseier mot Tromsø, og virker gode for tiden. Ikke velspillende, men god nok til å plukke poeng. Hvor mange poeng kan vi "tillate" oss å ligge bak ved halvspilt for at det skal bli litt spenning på høsten?

Jeg tror maks 7-8 poeng, og da spesielt med tanke på at vi generelt har vært svake på høsten. Skulle vi mot formodning ta en "RBK-06" variant, så kan vi nok ligge bortimot 10-11 poeng etter ved halvspilt serie. De to neste kampene våre er mot LSK hjemme og Tromsø borte. LSK er totalt ute av form, og vi bør klare å hente 3 poeng hjemme mot de. Tromsø borte er jeg litt mer usikker på.

Viking på sin side har to tøffe kamper nå, først med VIF hjemme og deretter LSK borte. Da får vi se hvor gode Viking egentlig er. Stabæk har et noenlunde program med HamKam borte og RBK hjemme.

Jeg tror vi vil se en tendens når NM pausen kommer, og ligger vi mer enn 7 poeng bak da så blir det tøft fremover. Skulle derimot alt gå vår vei, så kan vi faktisk være ajour når NM pausen er om 2 uker.

Hva tror dere? Hvor mange poeng kan vi "tillate" oss å ligge bak ved halvspilt serie?

olebrann3



vebo

Nå ligger vi vel 5 poeng bak, og jeg vil påstå at vi er temmelig nær smertegrensen nå.
Tiocfaidh ár lá

krøvel vellevold

Kommer an på HVEM vi ligger x antall poeng bak. Vi bør ikke ligge mye mer bak f.eks. Viking, enn vi gjør nå. Men om vi skulle ligge 8 poeng bak dem etter neste runde, er ikke det nødvendigvis kjørt da heller. Nøkkelen da ligger jo i å ikke tape bortekampen mot dem, og vinne hjemmekampen. Da er tre av de åtte poengene kneppet inn der. Hvis vi da skulle klare å være 6 poeng bedre enn dem i de 19 andre rundene (altså etter neste runde og minus de to mot Viking), så kommer vi foran dem. F.eks. hvis vi klarer 12-3-4 (39 p) på de rundene, mens Viking bare klarer 10-3-6 (33p). Da vil vi ende opp med 47 poeng, mens Viking vil få 46. Så jevn som årets serie er, kan 47 p utmerket godt holde til gull. Ligger Viking mer enn 8 poeng foran oss etter bortekampen 25/5, tror jeg det blir ekstremt vanskelig å ta dem igjen.

Viking har for øvrig VIF på Viking Stadion neste helg. Uavgjort der, og seier til oss mot LSK, så er vi plutselig bare tre poeng bak Viking. Men Brann må våkne snart!
Legg ned hele klubben!

osoerli

Quote from: gitarbroiler on April 20, 2008, 19:09:57 PM
Hva tror dere? Hvor mange poeng kan vi "tillate" oss å ligge bak ved halvspilt serie?


Kva meiner du?  For å ta gull, eller unngå nedrykk?
KUNSTGRAS ?? GLØYM DET !!

krøvel vellevold

Jeg mener 30 poeng skal holde til å unngå en av de to siste plassene (som gir henholdsvis nedrykk og kvalik), og at vi helt klart skal kunne klare det:

27.04 LSK (h) 0p
03.05 TIL (b) 0p
16.05 VIF (h) 0p
25.05 Viking (b) 0p
01.06 MFK (h) 3p
08.06 RBK (b) 0p
29.06 Hamkam (b) 1p
06.07 Glimt (h) 3p
13.07 Lyn (b) 0p
20.07 AaFK (h) 3p
27.07 FFK (b) 1p
03.08 Hamkam (h) 3p
10.08 Godset (b) 0p
24.08 RBK (h) 0p
31.08 Glimt (b) 0p
14.09 Viking (h) 0p
21.09 LSK (b) 0p
28.09 Lyn (h) 3p
05.10 MFK (b) 3p
19.10 Stabæk (h) 3p
26.10 TIL (h) 3p
02.11 VIF (b) 0p

8-2-12 og 26 poeng på de siste 22 kampene, bør kunne gå an! De eneste bortepoengene jeg budsjetterer med er 3 poeng mot MFK, og 1 poeng mot hhv Hamkam og Fredrikstad, selv om det kan høres litt ambisiøst ut det også. Når jeg tenker meg om, så er det ikke realistisk i det hele tatt. Men vi har 11 hjemmekamper igjen, og med 8-2-1 på dem, så sikrer vi plassen uten et eneste bortepoeng.
Legg ned hele klubben!

Romarius

Kommer helt an på om det er ett eller flere lag som har stukket av. Ligger vi på andreplass 7 poeng bak lederen, er det helt klart håp. Ligger vi på 9.plass 6 poeng bak teten er det mye verre, da vi må ta igjen 8 lag.
Generelt sett bør tror jeg ikke det er særlig håp om gull om vi ligger mer enn 5-6 poeng bak teten ved halvspilt. Har dog tro på at høsten blir mye bedre enn våren i år.

Fabregas

10 poeng er ikke håpløst man da har vi satt oss i en unødvendig vanskelig situasjon. Med 5-6 til kun Viking og Stabæk f eks ser jeg veldig positivt på det. Er det et annet lag en Brann som kan ha 70-80%+ utteling av de 16 kampene etter sommeren tror jeg det er Rosenborg. Jeg frykter egentlig både VIF, Viking og Stabæk vel så mye mtp denne sesongen men RBK kan med nye trener og ny spillere inn fort få en voldsom bølge utover høsten. (Edit: Må legge til at dette i mindre grad er et skrekkscenario.)

Konklusjonen min blir at vi egentlig har veldig god tid men at hver helg utover det tar før vi kommer på vinnersporet gjør høstens oppgave vanskeligere. Kan også meget vel hende Hardball/Andre investorer kan gå inn med penger for å sikre klassespillere med utviklingspotensial til klubben. Hvem dette kan være lufter jeg i den tråden.

At andre klubber svir av noen millioner(Eller henter veldig gode spillere!) kan man på ingen måte slippe å bekymre seg for. Rosenborg får inn en ny trener som ønsker andre spillere. Masse penger på bok fortsatt. VIF har en uttømmelig kilde til penger hvis det skulle passe. Stabæk har ikke mye penger men har vært ekstremt dyktige til å handle før og Annen er aktuell. Viking kan handle mem da bør  f eks en Pimpong selges. (LSK har masse penger om de ønsker det.) VIF, Viking og Stabæk har alle tre allerede gode staller. RBK har en god elver og LSK har mange greie spillere samt flere sentrale spillere ute med skade nå.

gitarbroiler

Ikke helt håpløst enda, men med 8 poeng (maks 11) opp til Stabæk så kan det se vanskelig ut. Det positive er at det er kun Fredrikstad og Bodø Glimt som ligger imellom der. RbK bare ett poeng bak oss er jo ikke så veldig positivt. Forøvrig ekstremt tett med kun seks poeng ned til 12 plass.

Jeg er sikker på at vi ikke tåler flere poeng bak når halvspilt serie er ferdig, og aller helst bør vi kneppe inn en 2-6 poeng på Stabæk uten at de andre lagene halser forbi.

Red Rabitt

ratulerer alle mann! Begynner å gå opp for meg no, ka vi har fått oppleve!:)Brann Seriemester i Norge!

krøvel vellevold

Serieleder Stabæk etter 9 runder i år: 23 poeng.
Serieleder Brann etter 9 runder i fjor: 20 poeng.
Serieleder Brann etter 9 runder i forfjor: 21 poeng. (Seriemester RBK hadde 14 poeng)
Serieleder Start etter 9 runder i 2005: 20 poeng. (Seriemester VIF hadde 17 poeng)
Serieleder TIL etter 9 runder i 2004: 19 poeng. (Seriemester RBK hadde 13 poeng)
Serieleder RBK etter 9 runder i 2003: 25 poeng. 

Stabæk er den serielederen med mest poeng siden 2003.

Og Brann er ikke i rute for 55 poeng. Vi har tatt 1,5 poeng pr. kamp til nå. Skal vi ta 55 poeng, må vi ta 2,5 poeng pr kamp heretter. Eller sagt på en annen måte: 12 seire, 4 uavgjorte og 0 tap på resten. Ikke realistisk i det hele tatt! Skal Stabæk ende på max 54 poeng, må de ha f.eks. 9 seire, 4 uavgjorte og 4 tap på resten. Jeg tror Stabæk ender på en poengsum rundt omkring der. Og det kan Brann bare glemme.

Lyset i mørket for vår del, er at vi er ferdige med forventede topplag som RBK, Viking og Stabæk borte. Vi skal altså ha utfordrerene RBK, Viking og Stabæk på hjemmebane i høst. I tillegg er vi ferdige med en såpass vanskelig kamp som TIL borte. Det siste av de forventede topplagene, VIF, skal vi ikke ha borte før i siste runde.
Legg ned hele klubben!

Red Rabitt

Det kommer selvfølgelig helt an på hvordan du ser på det! Poenget er at i forhold til tilsvarende kamper i fjor så har vi prestert et poeng bedre. Vi har prestert bedre en i fjor så langt! Vi fikk de vanskelige kampene i begynnelsen, de kampene vi slet med i fjor. Selvfølgelig vet jeg at vi ikke ligger på det berømte to poeng snittet, men det hadde vi ikke gjort i fjor heller om vi hadde tatt resultatene fra disse 10 tilsvarende oppgjørene og kjørt helt i begynnelsen.
ratulerer alle mann! Begynner å gå opp for meg no, ka vi har fått oppleve!:)Brann Seriemester i Norge!

Red Rabitt

En annen ting er jo om stabæk skulle være feriemester etter 13 kamper og til slutt være seriemester vil jo det være en sensasjon!
ratulerer alle mann! Begynner å gå opp for meg no, ka vi har fått oppleve!:)Brann Seriemester i Norge!

Xminator

Stabæk kommer sikkert til å miste såpass mange poeng at vi med ett lite skred av seire på rad tar dem igjen. Problemet er bare at selv om sannsynligheten for at Stabæk får en svak periode, så regner jeg det som direkte usannsynlig at Brann med den holdningen de viser til spillet klarer å vinne 5-6 kamper på rad.

Vi har "kontroll" på 3 av poengene, så i realiteten er det 6 poeng vi må ha hjelp til av andre lag. Det hadde vert greit om vi kom innenfor de 3 poengene før halvspilt serie.

Fabregas

Dette kan selvfølgelig vinkles på mange forskjellige måter. Tall kan også brukes til det en ønsker ofte.
For å forenkle: Brann spiller fire typer kamper: lette hjemme, tøffe hjemme, lette borte og tøffe borte. Foreløpig har uttelingen på alle de tøffe kampene vært bra. Fortsetter vi med det og begynner å vinne alle enkle fotballkampene tar vi masse poeng utover høsten. Så er ikke serien vårt eneste håp i år heller.

olebrann3

Forøvrig ble det to mer lørdagskamper i dag i Ham-Kam og Fredrikstad, dette er dumt med tanke på statistikken... Men vi må ødelegge statistikken så det er bare å vinne resten av lørdagskampene

BrannSupporter

Synes det "bare" er lørdagskamper i år jeg. Før var det jo regelen at det var mandag.
En ting som i alle fall er sikkert er at vi så og si aldri spiller søndag kl 18 lengre.

olebrann3


telge


BBB-Tony

Det er vel bare nok ett bevis på at det er Brann som er det klart mest populære laget å følge gjennom TV-skjermen.
Mvh Tony Nordtveit

Bli med i Bataljonen Ung - Et organisert supportertilbud for deg under 16 år.

Xminator

Noen artige faktatall:

Stabæk har tatt oss igjen på Maratontabellen 2007-2008. Vi må hente inn igjen 3 poeng, men må nok ha 4 for å ta dem på målforskjellen. Ett lite delmål på de siste 16 kampene blir derfor å slå Stabæk med 4 poeng.

For 2006-2008 er vi 4 poeng foran Stabæk som i sitt comeback i tippeligaen har blitt norges nest beste lag. Om de klarer å vinne serien i år så vil det derfor være resultat av godt arbeid over lang tid.

For 2005-2008 har vi 10 poeng forsprang på RBK. Den burde være trygg nok i år.

For 2004-2008 har vi økt forspranget til RBK med 1 poeng, og ligger nå to foran. 2004 var på mange måter året der oppturen startet, og en slik tabell viser at vi faktisk har vert ett stabilt topplag over tid nå.

2003-2008 er vi 22 poeng bak RBK... Vi trenger nok 3-4 sesonger til før vi har krøpet forbi dem der også.

Fra 2000-2008 ligger vi 74 poeng bak. RBK må nok rykke ned for at vi skal bli det nye årtusens lag nummer 1 i vår levetid. Mer intressant er det at vi nå har klatret opp på andreplass på denne tabellen. En liten karamell å suge på det også med tanke på at RBK tross alt innledet med å vinne 4 på rad :p

I sum; Vi er definitivt blitt og har befestet vår posisjon som topplag i Norge. De som har vert med en stund og husker uforløst potensial og skandaler vet at det langt fra var noen selvfølge.

For ordens skyld, siden 1987, vårt comeback til toppfotballen, så ligger vi på 3. plass. 58 poeng bak LSK og 287 poeng bak RBK. RBK må rykke ned, og vi må vinne serien 6 år på rad for å ta den tronen :P 2. plassen er innen rekkevidde om LSK kunne tenke seg å fortsette nedturen.


Go Up