• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Casuals

Started by Felt Ã?, April 20, 2008, 15:04:34 PM

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Go Down

ostraume

Haha! Tror ikke NFF aksepterer en sentral midtbanemotor i outfit fra Fred Perry.
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

Gulløl

May 26, 2014, 11:16:06 AM #901 Last Edit: May 26, 2014, 11:25:26 AM by Gulløl
Idiotene har åpen facebook side. Og noen har ikke flere hjerneceller en at de skriver under fullt navn. Trynene sladder de men de er ikke så nøye med å trykke liker under pøbelstrekene de holder på med så en får opp en lange navn lister over de som holder på med dette pluss de som sympatiserer med idiotskapen.
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

nero

Quote from: Gulløl on May 26, 2014, 11:16:06 AM
Idiotene har åpen facebook side. Og noen har ikke flere hjerneceller en at de skriver under fullt navn. Trynene sladder de men de er ikke så nøye med å trykke liker under pøbelstrekene de holder på med så en får opp en lange navn lister over de som holder på med dette pluss de som sympatiserer med idiotskapen.

Ha, ha, for noen løkruller! ;D
Lions led by donkeys.

roaldinho

Sitat RBH om høsten etter kontraktsforlengelsen til Skarsfjord: " Det er ikke helt rett, vi fikk seirer mot Odd og Sogndal og så lyset i enden av tunnelen. Så ledet vi også 3-1 mot Vålerenga..."

Nixon

Rød makt på Hansa

Gulløl

Må være helt komplett idiot for å fyre av et bengalsk lys en meter fra tre politifolk og en frådende politi bikkje. Og premiert med 20 000 kr i bot, hahaha. TGG gikk i bakken. Takk for dansen !
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

4-3-3

Synes det er helt latterlig av politiet å plutselig nekte supportere å dra på kamp fordi det er "risiko for bråk"
Uansett om de har vært innblandet i det før og reiser organisert.

De får lov å reise til Ullevaal og se Vålerenga, som kjent et høyrisiko-oppgjør.
Så blir de plutselig nektet å reise til Haugesund, uten å ha gjort noe straffbart. Etter å ha kjøpt billett og alt.
Politiet burde heller følge med dem i Haugesund, og gjøre jobben sin der om noe skulle skje.
Selv om TGB lever et alternativt supporterliv, burde de ikke bli behandlet på denne måten.

Corran

At de har med seg bengalske lys og i tillegg fyrer de opp i trynet på politiet er vel en bekreftelse på at det var like greit at de ble sendt hem?
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

4-3-3

Quote from: Corran on November 10, 2014, 23:33:04 PM
At de har med seg bengalske lys og i tillegg fyrer de opp i trynet på politiet er vel en bekreftelse på at det var like greit at de ble sendt hem?


Var da flere grupper enn TGB som hadde bengalske lys med seg.. Det er fortsatt ikke noe grunn til å nekte dem å dra på kamp.
Som sagt mener jeg det er bra at politiet tar forhåndsregler og gjør jobben sin om det skjer noe, men å velge ut tilfeldige kamper de ikke får gå på uten å ha gjort noe, er å gå over streken.

At en fyrte opp bluss etter at de hadde blitt "arrestert" for å prøve å dra på kamp, ser jeg heller på som en reaksjon på nettopp det.

Corran

Hadde ikke alle utenom to på denne bussen laget bråk i forbindelse med kamp tidligere da?
Kan være avisen har missinformert meg (ikke første gang i så fall)
Men på generelt grunnlag så vil jeg si at om disse som satt i bussen har laget en del bråk tidligere så har de vel strengt tatt kun seg sjøl å takke.
Er de helt uskyldige og ikke har noe historie for å være med på bråk så må de ha mine kommentarer unnskyldt og jeg er enig med at politiet gjorde grove overtramp.
Men har liten tro på det ;-)
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Herman1

Quote from: Corran on November 10, 2014, 23:58:33 PM
Hadde ikke alle utenom to på denne bussen laget bråk i forbindelse med kamp tidligere da?
Kan være avisen har missinformert meg (ikke første gang i så fall)
Men på generelt grunnlag så vil jeg si at om disse som satt i bussen har laget en del bråk tidligere så har de vel strengt tatt kun seg sjøl å takke.
Er de helt uskyldige og ikke har noe historie for å være med på bråk så må de ha mine kommentarer unnskyldt og jeg er enig med at politiet gjorde grove overtramp.
Men har liten tro på det ;-)


Forstå det slik, ja. At 13 av 15, eller noe slikt, var tatt for bråk for.
Om det stemmer er det en selvfølge at disse blir bortsendt.

Om det derimot viser seg at disse enten IKKE er tidligere tatt for bråk, eller eks. at vedkommende har fått en påpakning for å ha fyrt opp ett bluss eller to tidligere, er det snakk om maktmisbruk.
Således blir denne antente blussen en forståelig protest.

Jeg håper virkelig, og tror, at førstnevnte er tilfellet.

Edit: Altså at disse ble fjernet av forståelige, forebyggende årsaker.

Klaus_Brann

Quote from: Herman1 on November 11, 2014, 00:21:23 AM
Quote from: Corran on November 10, 2014, 23:58:33 PM
Hadde ikke alle utenom to på denne bussen laget bråk i forbindelse med kamp tidligere da?
Kan være avisen har missinformert meg (ikke første gang i så fall)
Men på generelt grunnlag så vil jeg si at om disse som satt i bussen har laget en del bråk tidligere så har de vel strengt tatt kun seg sjøl å takke.
Er de helt uskyldige og ikke har noe historie for å være med på bråk så må de ha mine kommentarer unnskyldt og jeg er enig med at politiet gjorde grove overtramp.
Men har liten tro på det ;-)


Forstå det slik, ja. At 13 av 15, eller noe slikt, var tatt for bråk for.
Om det stemmer er det en selvfølge at disse blir bortsendt.


Er det virkelig det? Hvor lenge skal de utestenges fra lignende aktiviteter i fremtiden da?
Slik jeg har skjønt det er man nemlig ferdig med en sak når man har fått straffen sin, enten det er bot eller fengsel.

Det er ganske drastisk å nekte de å dra til Haugesund, spesielt når det ikke er en risiko-kamp. Jeg kunne til nøds forstått det om det var snakk om kamp mot VIF, men ikke araberne.
Samtidig bygger man jo ikke akkurat opp poeng hos onkel ved å fyre bluss mot dem.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

4-3-3

Quote from: Corran on November 10, 2014, 23:58:33 PM
Hadde ikke alle utenom to på denne bussen laget bråk i forbindelse med kamp tidligere da?
Kan være avisen har missinformert meg (ikke første gang i så fall)
Men på generelt grunnlag så vil jeg si at om disse som satt i bussen har laget en del bråk tidligere så har de vel strengt tatt kun seg sjøl å takke.
Er de helt uskyldige og ikke har noe historie for å være med på bråk så må de ha mine kommentarer unnskyldt og jeg er enig med at politiet gjorde grove overtramp.
Men har liten tro på det ;-)


Vet ikke hvor mange som har vært involvert i noe tidligere. Synes å huske fra en artikkel at 13 av 15 hadde billett til kampen.
Men virker som vi er uenige i prinsippene her, for jeg synes fortsatt ikke det er greit å sende alle hjem på den måten, selv om flere eller alle har historikk for bråk.

Da må man evt lage regler for hvor mye som skal til før man blir nektet, og informere dem om at disse personene ikke får reise på høyrisikoppgjør type engen LSK, Haugesund(?).
Ikke stoppe en hel minibuss halvveis til Haugesund etter de har betalt både den og billetter.

Mulig jeg har et mer liberalt syn på casuals enn mange, da jeg ikke bryr meg ikke om de denger hverandre frivillig (sålenge de holder det unna vanlige supportere som meg selv)
Men akkurat denne saken handler om rettsfølelse og det prinsippet at de kan utestenge grupper til helt tilfeldige fotballkamper uten noe forvarsel. Det liker jeg rett og slett ikke.

Gulløl

November 11, 2014, 02:17:30 AM #913 Last Edit: November 11, 2014, 02:41:27 AM by Gulløl
Synes det er greit at politiet følger med på kriminelle i forskjellige miljøer, at de er i forkant spesielt når de grupperer seg. Storparten på denne bussen hadde et rulleblad med fotballvold(bråk rundt kamper).

Stakkars drittunger som beklager seg i BA. Idioter som forlyster seg med organisert vold og slåss i Brann sitt navn fortjener ikke mye medfølelse. Den pr-en dere gir Brann supportere er vi veldig mange som er drittlei. Og så er dere stolte ser jeg, legger ut bildet fra BA på facebook siden deres og fabler om årets bilde. Og legger ut et nytt bilde og skriver ACAB (all cops are bastards).

Ellers gikk det strålende i Haugesund uten den såkalte "støtten" som dere ville gi. Brann fikk støtte fra ekte supportere noe dere IKKE er. Laget trenger dere ikke TGB !

Og til 4-3-3. Trenger man lage regler da, Norges Lover bør vel holde. At politiet tar stikk kontroller og følger med på at personer med rulleblad ikke organiserer seg er ikke uvanlig, ikke bare rundt fotballen. Er historier om fotball casuals fra Bergen som har slått ned tilfeldige folk også, heldigvis har det ikke gått liv enda. Er vel få av oss som vil ha slike folk i ryggen på fotballkamper. Det politiet gjorde var å trygge tilstanden for alle som skulle på kampen, en kamp med stor oppmerksomhet rundt seg og tiltrekkende på casuals. Det var en god del familier med barn på kampen også, flott at de ikke ble utsatt for denne grupperingen med slikt rulleblad. Det skal være trygt å gå på fotballkamper i Norge. Familier og barn skal slippe å være redd.

Det er forresten en egen casuals lov på gang i Norge for å bortvise voldelige casuals fra fotballbanene i fire år. Dette etter at en 43 år gammel firebarnsfar ble mishandlet i flere minutter og drept før oppgjøret mellom Helsingborg og Djurgården i mars i år. Han var en helt tilfeldig fotballsupporter på vei til kamp.
http://www.nrk.no/sport/fotball/fremmer-forslag-om-casuals-lov-1.11641284
Så folk som forsvarer casuals eller casuals light (som TGB vel er) bør tenke seg om, et slag kan være et for mye og dødelig. Og et bluss opp i trynet på en politi kan være et øye mindre.

Synes det er skremmende at det er 943 personer som liker aktiviteten TGB holder på med. Skam dere.
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

Klaus_Brann

Bare så det er sagt så forsvarer jeg ikke dem, men jeg synes enkelt og greit at politiet i denne saken gikk et par steg for langt.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

viks

Worst case scenario om Brann hadde rykket ned, hadde sikkert vært best case scenario for TGB i Haugesund. MÃ¥tte jo vært tidenes pÃ¥skudd for de til Ã¥ slÃ¥ ned noe eller noen som provoserte de. 

Bra innsats av politiet.
Da Miller lobbet inn 4-1 -hans tredje scoring for kvelden -rett før slutt, gikk et fullsatt Brann Stadion helt av hengslene. Folket reiste seg og sang "Rosenborg rykker ned!", så det hørtes nesten helt opp til Trondheim" (VG 20.06.05)

Nixon

Quote from: Klaus_Brann on November 11, 2014, 00:50:54 AMDet er ganske drastisk å nekte de å dra til Haugesund, spesielt når det ikke er en risiko-kamp.


Kampen ble på forhånd regnet som en risiko-kamp av klubbene og NFF og da ligger listen lavere.

Men de er jo ikke særlig smarte disse velkledde guttene dersom målet var å få sett kampen. De hadde gjort det mye lettere for seg selv å reist litt mer spredt i privatbiler og kanskje holdt en litt lavere profil på fergen. For det var visst på fergen de i samlet flokk ble oppdaget av "kjentfolk" og det ble deretter tatt noen telefoner til politiet. Resten av historien er kjent.
Rød makt på Hansa

Henki

Quote from: Klaus_Brann on November 11, 2014, 00:50:54 AM
Quote from: Herman1 on November 11, 2014, 00:21:23 AM
Quote from: Corran on November 10, 2014, 23:58:33 PM
Hadde ikke alle utenom to på denne bussen laget bråk i forbindelse med kamp tidligere da?
Kan være avisen har missinformert meg (ikke første gang i så fall)
Men på generelt grunnlag så vil jeg si at om disse som satt i bussen har laget en del bråk tidligere så har de vel strengt tatt kun seg sjøl å takke.
Er de helt uskyldige og ikke har noe historie for å være med på bråk så må de ha mine kommentarer unnskyldt og jeg er enig med at politiet gjorde grove overtramp.
Men har liten tro på det ;-)


Forstå det slik, ja. At 13 av 15, eller noe slikt, var tatt for bråk for.
Om det stemmer er det en selvfølge at disse blir bortsendt.


Er det virkelig det? Hvor lenge skal de utestenges fra lignende aktiviteter i fremtiden da?
Slik jeg har skjønt det er man nemlig ferdig med en sak når man har fått straffen sin, enten det er bot eller fengsel.

Det er ganske drastisk å nekte de å dra til Haugesund, spesielt når det ikke er en risiko-kamp. Jeg kunne til nøds forstått det om det var snakk om kamp mot VIF, men ikke araberne.
Samtidig bygger man jo ikke akkurat opp poeng hos onkel ved å fyre bluss mot dem.


Det er absolutt ikke uvanlig å nekte enkeltpersoner å reise på fotballkamper eller å oppholde seg i områder kampene foregår i. I England blir en del kjente fotballpøbler fratatt passene sine under store mesterskap slik at de ikke kan forlate landet mens mesterskapet pågår. Utvilsomt et forebyggende tiltak, til tross for at det ofte er mye bråk knyttet til Englands bortekamper.

At enkelte kjente bråkmakere og pøbler (for det er det de er) ble nektet å reise til Haugesund støtter i hvert fall jeg hundre prosent. Politiet og arrangøren har ansvar for sikkerheten til alle på stadion. Forebyggende arbeid er i så måte svært viktig. Og ja, politiet har lov til å bortvise personer de ser på som en sikkerhetsrisiko.
Ballen skal fremover!

Utmedsnolken

Litt spesielt at det holder å være i samme bil som en "registrert" fotballpøbel for å nektes adgang til en kamp (aner ikke hva som skal til for å registrerert). Blir alle som var i bussen nå registrert og nektet i fremtiden? Enda mer spesielt er det jo å nekte de å være i Bergen Sentrum når kampen spilles i Haugesund.
"og der snubler Sæternes igjen"

OmOssSjølOgHansaøl

Her høres det ut som om politiet har gjort jobben sin. Man må være ganske langt utpå skråplanet og/eller ganske hjernedød for å bråke med politiet fordi man er "meget irritert på politiet og politiets håndtering av hele opplegget".

Jeg er helt enig med Gulløl i at idioter som forlyster seg med organisert vold og slåss i Brann sitt navn ikke fortjener mye medfølelse. Spesielt ikke når de ikke engang klarer å tøyle seg overfor politiet.
.. men først og fremst så synger vi om fotballaget Brann!

Klaus_Brann

Quote from: Henki on November 11, 2014, 08:48:28 AM
Quote from: Klaus_Brann on November 11, 2014, 00:50:54 AM
Quote from: Herman1 on November 11, 2014, 00:21:23 AM
Quote from: Corran on November 10, 2014, 23:58:33 PM
Hadde ikke alle utenom to på denne bussen laget bråk i forbindelse med kamp tidligere da?
Kan være avisen har missinformert meg (ikke første gang i så fall)
Men på generelt grunnlag så vil jeg si at om disse som satt i bussen har laget en del bråk tidligere så har de vel strengt tatt kun seg sjøl å takke.
Er de helt uskyldige og ikke har noe historie for å være med på bråk så må de ha mine kommentarer unnskyldt og jeg er enig med at politiet gjorde grove overtramp.
Men har liten tro på det ;-)


Forstå det slik, ja. At 13 av 15, eller noe slikt, var tatt for bråk for.
Om det stemmer er det en selvfølge at disse blir bortsendt.


Er det virkelig det? Hvor lenge skal de utestenges fra lignende aktiviteter i fremtiden da?
Slik jeg har skjønt det er man nemlig ferdig med en sak når man har fått straffen sin, enten det er bot eller fengsel.

Det er ganske drastisk å nekte de å dra til Haugesund, spesielt når det ikke er en risiko-kamp. Jeg kunne til nøds forstått det om det var snakk om kamp mot VIF, men ikke araberne.
Samtidig bygger man jo ikke akkurat opp poeng hos onkel ved å fyre bluss mot dem.


Det er absolutt ikke uvanlig å nekte enkeltpersoner å reise på fotballkamper eller å oppholde seg i områder kampene foregår i. I England blir en del kjente fotballpøbler fratatt passene sine under store mesterskap slik at de ikke kan forlate landet mens mesterskapet pågår. Utvilsomt et forebyggende tiltak, til tross for at det ofte er mye bråk knyttet til Englands bortekamper.

At enkelte kjente bråkmakere og pøbler (for det er det de er) ble nektet å reise til Haugesund støtter i hvert fall jeg hundre prosent. Politiet og arrangøren har ansvar for sikkerheten til alle på stadion. Forebyggende arbeid er i så måte svært viktig. Og ja, politiet har lov til å bortvise personer de ser på som en sikkerhetsrisiko.


Det er jeg klar over, men for det først er det bittelitt forskjell på tilstanden på engelske fotballpøbler og norske. De er både mange flere og mye drøyere.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Corran

Og da en god grunn til å kontrollere og holde i tømmene de vi har så det ikke eskalerer
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Gulløl

November 12, 2014, 12:32:32 PM #922 Last Edit: November 12, 2014, 12:36:39 PM by Gulløl
Quote from: Klaus_Brann on November 12, 2014, 00:05:47 AM
Det er jeg klar over, men for det først er det bittelitt forskjell på tilstanden på engelske fotballpøbler og norske. De er både mange flere og mye drøyere.


Svenskene trodde også at det var stor forskjell og mye mer drøyere i England. Helt frem til drapet i mars på en helt vanlig supporter og fire barns far. Skal vi også i Norge få en slik alvorlig hendelse før vi virkelig våkner opp ??
http://www.nrk.no/sport/fotball/fotballvolden-oker-ogsa-i-norge-1.11640839
___

Synes politiet gjorde helt rett i å stoppe denne bussen. At det var to tre i bussen som ikke hadde noe rulleblad med fotballbråk var det likevel helt rett at de også ble returnert til Bergen. De var nok fullt klar over hvilke folk de var sammen med. Og støtter en opp under og organiserer seg med folk som det er risiko for kan utføre vold så er en ikke stort bedre selv.

Kommer lovendringen for å bortvise voldelige casuals fra fotballbanene i fire år synes jeg vi alle "vanlige" Brann supportere skal applaudere den. Milde straffer med bøter på 20 000 kr ser ihvertfall ikke ut til å ha noen virkning. Håper inderlig at vi er over 99 % på Stadiontribunene som tar totalt avstand fra dette voksende miljøet.

Og så får vi håpe at både medlemmer av TGB og alle deres 946 støttespillere som liker det de holder på med etterhvert kan gå i seg selv og vurdere om de forsatt skal flørte med og støtte oppunder aktiviteter som kan medføre drap. I 2013 var det over 20 voldshendelser som kunne knyttes direkte til casualsmiljøene i Norge, i tillegg til at politiet avverget omlag 15 store hendelser de mener ville endt i store slagsmål. Politiet mener flere av episodene kunne endt med dødsfall. Skal dette miljøet fortsette sin negative utvikling er det et tidsspørsmål før det skjer i Norge også.
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

SK


Northside

Kun én av de på bussen er utestengt fra Brann sine kamper...

Henki

Quote from: SK on November 12, 2014, 17:46:27 PM

Hvis man aldri er straffet for noe, og politiet ikke har konkrete opplysninger på at man har planer om å gjøre noe galt, da bør man være i sin fulle rett til å dra på de fotballkampene man ønsker. Noe annet er maktovergrep.




Det blir for dumt å snakke om maktovergrep. Politiet er i sin fulle rett til å bortvise noen hvis de anser dem som en sikkerhetsrisiko. Hvis de som var ombord på denne bussen var kjenninger av politiet og personer som er kjent for å være fotballpøbler, gjorde politiet helt rett da de nektet dem å reise til Haugesund.

Fotballpøbler er de siste som bør klage på politiet.
Ballen skal fremover!

SK

Quote from: Henki on November 12, 2014, 20:07:57 PM
Quote from: SK on November 12, 2014, 17:46:27 PM

Hvis man aldri er straffet for noe, og politiet ikke har konkrete opplysninger på at man har planer om å gjøre noe galt, da bør man være i sin fulle rett til å dra på de fotballkampene man ønsker. Noe annet er maktovergrep.


Det blir for dumt å snakke om maktovergrep. Politiet er i sin fulle rett til å bortvise noen hvis de anser dem som en sikkerhetsrisiko. Hvis de som var ombord på denne bussen var kjenninger av politiet og personer som er kjent for å være fotballpøbler, gjorde politiet helt rett da de nektet dem å reise til Haugesund.

Fotballpøbler er de siste som bør klage på politiet.


Noen av dem som var på bussen var jo ikke engang kjent for politiet fra tidligere. Da kan man ikke snakke om sikkerhetsrisiko.
Det er heller ikke slik at man bare kan utestenge folk fordi de har gjort noe galt tidligere. Alvorlighetsgraden må vurderes også. Folk som har vært involvert i voldsepisoder uten fornuftig grunn i direkte forbindelse med Brann-kamp kan de gjerne utestenge for all evighet, men mindre forseelser (som f.eks. blussing o.l.) trenger ikke slike reaksjoner. Men nå vet vi strengt tatt ikke hva alle de som var på denne bussen hadde gjort tidligere.

Henki

Quote from: SK on November 12, 2014, 20:16:57 PM
Quote from: Henki on November 12, 2014, 20:07:57 PM
Quote from: SK on November 12, 2014, 17:46:27 PM

Hvis man aldri er straffet for noe, og politiet ikke har konkrete opplysninger på at man har planer om å gjøre noe galt, da bør man være i sin fulle rett til å dra på de fotballkampene man ønsker. Noe annet er maktovergrep.


Det blir for dumt å snakke om maktovergrep. Politiet er i sin fulle rett til å bortvise noen hvis de anser dem som en sikkerhetsrisiko. Hvis de som var ombord på denne bussen var kjenninger av politiet og personer som er kjent for å være fotballpøbler, gjorde politiet helt rett da de nektet dem å reise til Haugesund.

Fotballpøbler er de siste som bør klage på politiet.


Noen av dem som var på bussen var jo ikke engang kjent for politiet fra tidligere. Da kan man ikke snakke om sikkerhetsrisiko.
Det er heller ikke slik at man bare kan utestenge folk fordi de har gjort noe galt tidligere. Alvorlighetsgraden må vurderes også. Folk som har vært involvert i voldsepisoder uten fornuftig grunn i direkte forbindelse med Brann-kamp kan de gjerne utestenge for all evighet, men mindre forseelser (som f.eks. blussing o.l.) trenger ikke slike reaksjoner. Men nå vet vi strengt tatt ikke hva alle de som var på denne bussen hadde gjort tidligere.


Klart man kan snakke om sikkerhetsrisiko når en buss med kjente fotballpøbler er på vei til noe som blir betegnet som et høyrisikooppgjør. Hvis du eller jeg hadde befunnet oss på bussen sammen med dem hadde vi også blitt sett på som en sikkerhetsrisiko og dermed måttet sendes hjem. Casuals ødelegger for alle oss andre, da er det bra at politiet, klubbene og NFF tar forebygging på alvor.
Ballen skal fremover!

SK

November 12, 2014, 22:01:39 PM #928 Last Edit: November 12, 2014, 22:05:32 PM by SK
Man er ikke kjent fotballpøbel hvis politiet ikke engang kjenner til en fra før. Det er fullstendig uholdbart å utestenge folk fra kamp som aldri har gjort noe galt, fordi noen av dem man er sammen med er uønsket. Man har da et minimum av rettigheter i dette landet, selv om politiet av og til er for dumme til å skjønne det grunnet eget markeringsbehov.

Man får heller nekte de som allerede står på en uønsket-liste å dra på kampen, men tillate dette for resten.

Henki

Quote from: SK on November 12, 2014, 22:01:39 PM
Man er ikke kjent fotballpøbel hvis politiet ikke engang kjenner til en fra før. Det er fullstendig uholdbart å utestenge folk fra kamp som aldri har gjort noe galt, fordi noen av dem man er sammen med er uønsket. Man har da et minimum av rettigheter i dette landet, selv om politiet av og til er for dumme til å skjønne det grunnet eget markeringsbehov.

Man får heller nekte de som allerede står på en uønsket-liste å dra på kampen, men tillate dette for resten.


Da får de la være å reise til kampen sammen med kjente bråkmakere.
Ballen skal fremover!

osoerli

Quote from: Northside on November 12, 2014, 18:40:25 PM
Kun én av de på bussen er utestengt fra Brann sine kamper...


Mannen med biljardkulen?
KUNSTGRAS ?? GLØYM DET !!

Klaus_Brann

Quote from: Corran on November 12, 2014, 10:44:20 AM
Og da en god grunn til å kontrollere og holde i tømmene de vi har så det ikke eskalerer


Det er det, men ikke på den måten.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Klaus_Brann

Quote from: Gulløl on November 12, 2014, 12:32:32 PM
Quote from: Klaus_Brann on November 12, 2014, 00:05:47 AM
Det er jeg klar over, men for det først er det bittelitt forskjell på tilstanden på engelske fotballpøbler og norske. De er både mange flere og mye drøyere.


Svenskene trodde også at det var stor forskjell og mye mer drøyere i England. Helt frem til drapet i mars på en helt vanlig supporter og fire barns far. Skal vi også i Norge få en slik alvorlig hendelse før vi virkelig våkner opp ??
http://www.nrk.no/sport/fotball/fotballvolden-oker-ogsa-i-norge-1.11640839


Sverige har vært mye drøyere enn Norge i mange år. Der skjer det jo årlig at kamper blir stoppet pga. tribunebråk.
NÃ¥r skjedde det sist i Norge?
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Nixon

Quote from: Klaus_Brann on November 13, 2014, 01:09:22 AM
Quote from: Gulløl on November 12, 2014, 12:32:32 PM
Quote from: Klaus_Brann on November 12, 2014, 00:05:47 AM
Det er jeg klar over, men for det først er det bittelitt forskjell på tilstanden på engelske fotballpøbler og norske. De er både mange flere og mye drøyere.


Svenskene trodde også at det var stor forskjell og mye mer drøyere i England. Helt frem til drapet i mars på en helt vanlig supporter og fire barns far. Skal vi også i Norge få en slik alvorlig hendelse før vi virkelig våkner opp ??
http://www.nrk.no/sport/fotball/fotballvolden-oker-ogsa-i-norge-1.11640839


Sverige har vært mye drøyere enn Norge i mange år. Der skjer det jo årlig at kamper blir stoppet pga. tribunebråk.
NÃ¥r skjedde det sist i Norge?


Du tror ikke at det kan være en sammenheng her? At nulltoleransen som politi og og klubber har hatt i flere år har bidratt til at vi ikke har fått svenske tilstander? Det vil jo av og til føre til reaksjoner og virkemidler som kan virke unødvendige harde, som å stoppe en buss på vei til vesle Haugesund. Men jeg tror at i det lange løp er dette en nødvendig linje å holde.
Rød makt på Hansa

Lasaron

Det blir litt sånn "for the greater good" dette her. Skeptisk.

Quote from: Henki on November 12, 2014, 23:13:47 PM
Quote from: SK on November 12, 2014, 22:01:39 PM
Man er ikke kjent fotballpøbel hvis politiet ikke engang kjenner til en fra før. Det er fullstendig uholdbart å utestenge folk fra kamp som aldri har gjort noe galt, fordi noen av dem man er sammen med er uønsket. Man har da et minimum av rettigheter i dette landet, selv om politiet av og til er for dumme til å skjønne det grunnet eget markeringsbehov.

Man får heller nekte de som allerede står på en uønsket-liste å dra på kampen, men tillate dette for resten.


Da får de la være å reise til kampen sammen med kjente bråkmakere.


Direkte uenig.
Tren på langskudd

Fusentast

Quote from: SK on November 12, 2014, 22:01:39 PM
Man er ikke kjent fotballpøbel hvis politiet ikke engang kjenner til en fra før. Det er fullstendig uholdbart å utestenge folk fra kamp som aldri har gjort noe galt, fordi noen av dem man er sammen med er uønsket. Man har da et minimum av rettigheter i dette landet, selv om politiet av og til er for dumme til å skjønne det grunnet eget markeringsbehov.

Man får heller nekte de som allerede står på en uønsket-liste å dra på kampen, men tillate dette for resten.


De aller fleste, med unntak av miljøet selv, ønsker at dette casualsmiljøet skal knuses og ikke få etablert seg bredt blant supportere. Det er naturlig, og helt på sin plass, at politiet også bortviser personer som sympatiserer med kjente bråkmakere som et ledd i dette arbeidet. Om det er smart å assosiere seg med personer i slike miljøer uten å "selv ha gjort noe galt" får være opp til den enkelte å vurdere, men da må man også ta konsekvensen av dette valget.
I don't think you can the rules!

Henki

Quote from: Lasaron on November 13, 2014, 07:03:29 AM
Det blir litt sånn "for the greater good" dette her. Skeptisk.

Quote from: Henki on November 12, 2014, 23:13:47 PM
Quote from: SK on November 12, 2014, 22:01:39 PM
Man er ikke kjent fotballpøbel hvis politiet ikke engang kjenner til en fra før. Det er fullstendig uholdbart å utestenge folk fra kamp som aldri har gjort noe galt, fordi noen av dem man er sammen med er uønsket. Man har da et minimum av rettigheter i dette landet, selv om politiet av og til er for dumme til å skjønne det grunnet eget markeringsbehov.

Man får heller nekte de som allerede står på en uønsket-liste å dra på kampen, men tillate dette for resten.


Da får de la være å reise til kampen sammen med kjente bråkmakere.


Direkte uenig.


Heldigvis deler ikke politiet den oppfatningen.
Ballen skal fremover!

Lasaron

Quote from: Henki on November 13, 2014, 10:21:39 AM
Quote from: Lasaron on November 13, 2014, 07:03:29 AM
Det blir litt sånn "for the greater good" dette her. Skeptisk.

Quote from: Henki on November 12, 2014, 23:13:47 PM
Quote from: SK on November 12, 2014, 22:01:39 PM
Man er ikke kjent fotballpøbel hvis politiet ikke engang kjenner til en fra før. Det er fullstendig uholdbart å utestenge folk fra kamp som aldri har gjort noe galt, fordi noen av dem man er sammen med er uønsket. Man har da et minimum av rettigheter i dette landet, selv om politiet av og til er for dumme til å skjønne det grunnet eget markeringsbehov.

Man får heller nekte de som allerede står på en uønsket-liste å dra på kampen, men tillate dette for resten.


Da får de la være å reise til kampen sammen med kjente bråkmakere.


Direkte uenig.


Heldigvis deler ikke politiet den oppfatningen.


Uheldigvis, vil nå jeg si. De blir straffet uten å ha gjort noe galt. De blir straffet for å være ilag med folk som har sont, eller soner, en straff.
Tren på langskudd

SK

Quote from: Fusentast on November 13, 2014, 09:29:25 AM
Quote from: SK on November 12, 2014, 22:01:39 PM
Man er ikke kjent fotballpøbel hvis politiet ikke engang kjenner til en fra før. Det er fullstendig uholdbart å utestenge folk fra kamp som aldri har gjort noe galt, fordi noen av dem man er sammen med er uønsket. Man har da et minimum av rettigheter i dette landet, selv om politiet av og til er for dumme til å skjønne det grunnet eget markeringsbehov.

Man får heller nekte de som allerede står på en uønsket-liste å dra på kampen, men tillate dette for resten.


De aller fleste, med unntak av miljøet selv, ønsker at dette casualsmiljøet skal knuses og ikke få etablert seg bredt blant supportere. Det er naturlig, og helt på sin plass, at politiet også bortviser personer som sympatiserer med kjente bråkmakere som et ledd i dette arbeidet. Om det er smart å assosiere seg med personer i slike miljøer uten å "selv ha gjort noe galt" får være opp til den enkelte å vurdere, men da må man også ta konsekvensen av dette valget.


At man ønsker å løse et problem, er ikke et argument for at alle metoder man bruker for å løse problemet er akseptable. Grensen burde definitivt gått lenge før de som ikke har gjort noe galt også blir skadelidende.

Klaus_Brann

Quote from: Nixon on November 13, 2014, 06:31:01 AM
Quote from: Klaus_Brann on November 13, 2014, 01:09:22 AM
Quote from: Gulløl on November 12, 2014, 12:32:32 PM
Quote from: Klaus_Brann on November 12, 2014, 00:05:47 AM
Det er jeg klar over, men for det først er det bittelitt forskjell på tilstanden på engelske fotballpøbler og norske. De er både mange flere og mye drøyere.


Svenskene trodde også at det var stor forskjell og mye mer drøyere i England. Helt frem til drapet i mars på en helt vanlig supporter og fire barns far. Skal vi også i Norge få en slik alvorlig hendelse før vi virkelig våkner opp ??
http://www.nrk.no/sport/fotball/fotballvolden-oker-ogsa-i-norge-1.11640839


Sverige har vært mye drøyere enn Norge i mange år. Der skjer det jo årlig at kamper blir stoppet pga. tribunebråk.
NÃ¥r skjedde det sist i Norge?


Du tror ikke at det kan være en sammenheng her? At nulltoleransen som politi og og klubber har hatt i flere år har bidratt til at vi ikke har fått svenske tilstander? Det vil jo av og til føre til reaksjoner og virkemidler som kan virke unødvendige harde, som å stoppe en buss på vei til vesle Haugesund. Men jeg tror at i det lange løp er dette en nødvendig linje å holde.


Nei, minimalt. Det er det mange grunner til. For det første har vi ikke "anlegg" for den kulturen i Norge. Kanskje det kunne blitt dratt med noen flere, men det hadde aldri kommet på et nivå i nærheten av forholdene i Sverige.
Det er jo bare å se på supporterkultur generellt, de er mye mer "latinske" og mer trøkk i den vanlige supporterkulturen i Sverige enn det er i Norge.
Dessuten er det ikke sånn at nulltoleranse er lik suksess, det er det mange eksempler på ellers i samfunnet.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Nixon

Jeg tror som sagt at sammenhengen er mye mer enn minimal. For norske pent kledde trenger ikke å ha "svensk potensiale" for at arbeidet som har vært gjort har vært nyttig. Uten fokuset fra klubber og politi tror jeg at omfanget hadde vært større enn "noen flere", og at vi hadde hadde vært ubehagelig mye nærmere svenskene.
Rød makt på Hansa

ostraume

Vi har ikke "anlegg" for den kulturen i Norge? Seriøst?
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

Lasaron

Quote from: ostraume on November 13, 2014, 20:53:04 PM
Vi har ikke "anlegg" for den kulturen i Norge? Seriøst?


Reagerte på den jeg og. Vi har iallfall annlegg for å pliktskyldigst sende jøder i den sikre død. Andre ting også, men det kan jeg ikke nevne uten å risikere å bli kastet ut herfra.

Edit: Han mente sikkert at vi ikke har anlegg for akkurat den type dårlig oppførsel, selv om det ikke utelukker at vi har anlegg for andre og verre ting.
Tren på langskudd

SK

Man må vel kunne ta inn over seg at det er kulturforskjeller mellom Norge og Sverige, og at forholdene er annerledes der enn her.

Tror folk virkelig at mye av grunnen til at det er tøffere forhold i Sverige, er fordi det norske politiet tidvis stopper en buss til Haugesund samt driver andre lignende forebyggende tiltak ?
De har for øvrig politi i Sverige også, som er tøffere enn det norske.

Henki

Quote from: SK on November 13, 2014, 21:37:33 PM
Man må vel kunne ta inn over seg at det er kulturforskjeller mellom Norge og Sverige, og at forholdene er annerledes der enn her.

Tror folk virkelig at mye av grunnen til at det er tøffere forhold i Sverige, er fordi det norske politiet tidvis stopper en buss til Haugesund samt driver andre lignende forebyggende tiltak ?
De har for øvrig politi i Sverige også, som er tøffere enn det norske.


Klart det er kulturforskjeller på dette området. Og ja, forholdene er definitivt verre i Sverige enn her. Men det rettferdiggjør ikke at politiet i Norge ikke skal kunne sette i verk forebyggende tiltak her. Fotballpøbler utgjør en fare for oss andre som ønsker å gå på fotballkamp. Jeg er klar over at kodeksen sier at casuals bare skal sloss mot casuals. Men det har man bare garanti for på papiret. Man har etter hvert mange episoder der fotballvold har satt "utenforstående" i fare. I en del av de episodene har casuals fra Bergen vært involvert.

Det er påfallende at de som selv deltar i fotballvold er de som roper høyest om maktmisbruk. Hvor mange tror virkelig at de som ble hanket inn på søndag ville fått medhold i retten om at deres menneskerettigheter ble krenket da de ble nektet å reise til Haugesund? Jeg ser ikke for meg at dette fører til hektisk aktivitet i avtalebøkene i Strasbourg.
Ballen skal fremover!

Lasaron

Quote from: Henki on November 13, 2014, 22:01:33 PM
Quote from: SK on November 13, 2014, 21:37:33 PM
Man må vel kunne ta inn over seg at det er kulturforskjeller mellom Norge og Sverige, og at forholdene er annerledes der enn her.

Tror folk virkelig at mye av grunnen til at det er tøffere forhold i Sverige, er fordi det norske politiet tidvis stopper en buss til Haugesund samt driver andre lignende forebyggende tiltak ?
De har for øvrig politi i Sverige også, som er tøffere enn det norske.


Klart det er kulturforskjeller på dette området. Og ja, forholdene er definitivt verre i Sverige enn her. Men det rettferdiggjør ikke at politiet i Norge ikke skal kunne sette i verk forebyggende tiltak her. Fotballpøbler utgjør en fare for oss andre som ønsker å gå på fotballkamp. Jeg er klar over at kodeksen sier at casuals bare skal sloss mot casuals. Men det har man bare garanti for på papiret. Man har etter hvert mange episoder der fotballvold har satt "utenforstående" i fare. I en del av de episodene har casuals fra Bergen vært involvert.

Det er påfallende at de som selv deltar i fotballvold er de som roper høyest om maktmisbruk. Hvor mange tror virkelig at de som ble hanket inn på søndag ville fått medhold i retten om at deres menneskerettigheter ble krenket da de ble nektet å reise til Haugesund? Jeg ser ikke for meg at dette fører til hektisk aktivitet i avtalebøkene i Strasbourg.


De to som ikke har noe på seg bør iallfall få medhold i en eventuell rettsak.
Tren på langskudd

Utmedsnolken

Jeg er ikke casual, kjenner ingen casuals og har aldri hatt behov for å delta i en slåsskamp, men det betyr ikke at jeg trenger å være enig i politiets fremgangsmåter, (såvidt jeg husker har høyesterett godkjent denne)

Hvis politiet virkelig vil ta tak i voldsutøvere, så kunne de heller vurdert å bruke like mye energi på å fotfølge de som driver med blind vold på byen, for eksempel de to som nettopp ble dømt for 11 tilfeller av vold på byen. Hva med å utestenge de fra å være i sentrum etter 21?
http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Han-er-en-av-11-voldsofre-3240503.html
"og der snubler Sæternes igjen"

Corran

Helt andre forhold i Sverige ja og de har en del problemer som vi ikke har i samme grad
Men har sjøl stått fredelig på pub før kamp sammen med mange andre Brannsupportere og fått store stein o.l. kastet mot puben eg var på. Stein av en størrelse som fort kunne skadet noen alvorlig. Var ikke store faren for oss som var der da vi så hva som var i ferd med å skje men noen intetanende forbipasserende kunne fort blitt skadet alvorlig. Og dette er ikke blant de mest alvorlig hendelsene i Norge Dette er noen år siden, men det er et bevis for at selv om det ikke er like ille her som i Sverige så kan det ende med døsfall/alvorlig skade for uskyldige
Sier heller ikke at de på denne bussen kunne gjort noe slikt, men ting kan akselerere og bedre å være føre var Spesielt når NFF har kategorisert det som høyrisiko kamp (noe eg ble litt overasket over men de var vel redd for skuffede bergensere etter nedrykk)
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

SK

Spør du meg, er det et større problem at det verste pakket ikke tas hardt nok. Steinkasting som du referer til, burde ført til betydelige fengselsstraffer. Men det hadde vel endt opp med bøter og i verste fall litt samfunnstjeneste, hvis de hadde blitt tatt.
Den/de som kastet brostein mot supporterbussen til Stabæk for noen år siden, hadde fortjent 10-15 år i buret. Uten at jeg overdriver.

Yngve

November 13, 2014, 23:53:27 PM #949 Last Edit: November 13, 2014, 23:55:26 PM by Yngve
Quote from: Lasaron on November 13, 2014, 10:41:55 AM
Quote from: Henki on November 13, 2014, 10:21:39 AM
Quote from: Lasaron on November 13, 2014, 07:03:29 AM
Det blir litt sånn "for the greater good" dette her. Skeptisk.

Quote from: Henki on November 12, 2014, 23:13:47 PM
Quote from: SK on November 12, 2014, 22:01:39 PM
Man er ikke kjent fotballpøbel hvis politiet ikke engang kjenner til en fra før. Det er fullstendig uholdbart å utestenge folk fra kamp som aldri har gjort noe galt, fordi noen av dem man er sammen med er uønsket. Man har da et minimum av rettigheter i dette landet, selv om politiet av og til er for dumme til å skjønne det grunnet eget markeringsbehov.

Man får heller nekte de som allerede står på en uønsket-liste å dra på kampen, men tillate dette for resten.


Da får de la være å reise til kampen sammen med kjente bråkmakere.


Direkte uenig.


Heldigvis deler ikke politiet den oppfatningen.


Uheldigvis, vil nå jeg si. De blir straffet uten å ha gjort noe galt. De blir straffet for å være ilag med folk som har sont, eller soner, en straff.


Men er deg ikkje naturleg at politet fattar interesse for folk som heng med opp til fleire kjente andlet innan det som er definert som uønska element innan fotballen?

Det er då vitterligen dei folka sitt ansvar kven dei sjølv heng med. Og eg trur ikkje mykje på at dei ikkje visste kven dei var med og kva konsekvensane kunne vera.

Det er jo ein grunn til at Disco-boys plar hoppa av toget i Arna o.l. på veg vestover pga dei veit at politiet ser etter dei.

For å ta ei anna samanlikning, om du hang saman med kjente kriminelle innan for.eks innbrot eller eit eller anna, hadde du vorte sjokka om du hadde vorte oppsøkt av politiet?

Go Up