• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Casuals

Started by Felt Ã?, April 20, 2008, 15:04:34 PM

0 Members and 4 Guests are viewing this topic.

Go Down

crm

Det er også problematisk at det er vanskelig å nå gjennom i offentligheten med kritiske innvendinger mot BT, fordi man da blir forstått som en forsvarer av all voldelig aktivitet. Det er lett å kaste seg på lynsjetoget og kreve diverse unge hoder på et fat, media og politi greier stort sett å snurre opinionen rundt lillefingeren. Poenget er her uansett at samme hvilke kriterier en legger til grunn, er BT-artikkelen som ble trykt et makkverk uten like. Dårlige fakta, tynne grunnlag og, ikke minst, et totalt fravær av kritiske spørsmål.

Samtidig skal det innrømmes at dersom jeg skulle gått på døren til alle ubrukelige journalister ville det blitt en helvetes jobb.
"Quantify your love for me!"
K. Jæger

Flimmer Stikk

Jeg tipper man lett kjenner igjen slike sladdede bilder, hvis man er en kollega, nabo, mor, kjæreste osv.
Jeg er enig at avisene må få sette saker på dagsorden, men her "konstruerer" man et problem. Og som en over nevner så ser artikkelen ut som slett arbeid.

Hvem gidder gå ut offentlig å fronte en slik sak da? Man er dømt til å tape. Spesielt med de nære bånd politiet og bt tydeligvis har.

ostraume

Quote from: Northside on May 13, 2008, 10:04:22 AM
Man kan jo lure litt på seriøsiteten til denne journalisten. Det som ramses opp i artikkelen hans har ingenting med fotball eller Brann å gjøre. Jeg ser heller ikke poenget med å lage en slik artikkel sånn helt uten videre når siste hendelse var for et halvt år siden...

reaksjonen fra disse som oppsøkte fyren er jo heller ikke videre genial, men jeg håper samtidig denne journalisten (og andre journalister) snart begynner å tenke seg om før de skriver videre, også i saker som ikke handler om fotball. (seriøsiteten og faktaen kan til tider være totalt fraværende)


"Ikke videre genial" Hva pokker er det for en bagatellisering av å terrorisere en familie på den måten? La oss prøve å ha litt perspektiv her:

En artikkel skrives. Noen mener det er tynn suppe. Noen mener det er feil å legge ut sladdete bilder. Noen mener hele artikkelen var totalt unødvendig. Noen mener BT er i seng med politiet. Alle disse synspunktene er helt greie. Folk må gjerne mene dette og folk må gjerne hisse seg opp over dette.

Men nÃ¥r denne opphisselsen fører til at en gruppe maskerte menn drar hjem  til journalisten og skremmer vettet av kvinner og barn da er disse folkene ikke helt rett skrudd sammen. Det er sÃ¥ til de grader forbi akseptabel oppførsel. Ironisk nok fungerer det ogsÃ¥ mot sin hensikt. Det gir økt fokus og økt legitimering i befolkningen for hva enn politiet kan gjøre med disse karene.
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

Xminator


pralto

Quote from: Flimmer Stikk on May 13, 2008, 10:20:38 AM
Jeg tipper man lett kjenner igjen slike sladdede bilder, hvis man er en kollega, nabo, mor, kjæreste osv.
Jeg er enig at avisene må få sette saker på dagsorden, men her "konstruerer" man et problem. Og som en over nevner så ser artikkelen ut som slett arbeid.

Hvem gidder gå ut offentlig å fronte en slik sak da? Man er dømt til å tape. Spesielt med de nære bånd politiet og bt tydeligvis har.



Man trenger verken være venn eller mor for å kjenne igjen folkene på disse bildene. Hvorfor i legger man ikke ut bildene til alle medlemmene i bataljonen med rulleblad? Politiet har IKKE lov til å levere ut disse bildene/rullebladene. Hadde de vært ettersøkt, eller saken hadde vært av stor allmenn innteresse så hadde det vært en helt annen sak.
Men tingen er at alle hele tiden klager på hvordan "fotballpøblene" ikke må få medie oppmerksomhet, så på hvilket grunnlag har politiet i det hele tatt lov til dette?
Avisene viser faen ikke fjesene til a og b gjengen med sladd engang. Dette viser nok en gang inkompetanse fra både BT og politiets side!

Xminator

Saken HAR allmenn interesse. Og ikke fordi det kobles mot laget Brann (det er bare en spesiell interesse for dette forumet), men fordi dette er personene bak "slått ned på åpen gate", "umotivert vold", "slått til blods i kebabkø". Når noen har nærmere 40 ordensanmerkninger mot seg spørst det om man ikke sladd og anonymisering er i meste laget. Ubehagelig er det sikkert, men når du passerer 10 streker på rullebladet er det litt sent å skylde på tilfeldigheter.

Ikke er det noe nytt heller. Avisene kjører jevne mellomrom slike sladdete bilder. Er ikke så mange årene siden BT hadde noe lignende etter en serie voldsepisoder i sentrum. Men det er selvsagt mulig det er så mange år siden at denne generasjonen bråkmakere fortsatt leste Donald.

Når det gjelder A og B-gjengen så har nok både VG og Dagbladet kjørt tilsvarende serier, og de dukker jo med jevne mellomrom opp på håndtegninger fra rettsalene. Hvor anonyme de er etter det er vel ikke noe å spørre om. At BT ikke vier den store oppmerksomheten til A/B har vel sine naturlige forklaringer.

crm

Quote from: Xminator on May 13, 2008, 11:34:51 AM
Ikke er det noe nytt heller. Avisene kjører jevne mellomrom slike sladdete bilder. Er ikke så mange årene siden BT hadde noe lignende etter en serie voldsepisoder i sentrum. Men det er selvsagt mulig det er så mange år siden at denne generasjonen bråkmakere fortsatt leste Donald.
"Quantify your love for me!"
K. Jæger

pralto

Xminator: Tror du virkelig at dette er de eneste som sloss i kebabkø? Det er det samme som å si at det bare er pakistanere som kjører bmw... Og grunnen til at de har så mange ordensforstyrrelser er vel fordi at politiet fotfølger, og skriver ned navnet ved første anledning. Trenger ikke være noe som helst alvorlig før man får navnet sitt skrevet ned, og dermed en ordensforstyrrelse.
Men jeg forstår at folk reagerer her inne. Selv ringer jeg 112 hver gang jeg ser en med hvite lacoste sko.

vebo

Quote from: pralto on May 13, 2008, 11:52:33 AM
Men jeg forstår at folk reagerer her inne. Selv ringer jeg 112 hver gang jeg ser en med hvite lacoste sko.


Vanvittig bra sammenligning, nå begynner jeg å få stor sympati for det de gjorde!
Tiocfaidh ár lá

Christian

Quote from: pralto on May 13, 2008, 11:52:33 AM
Xminator: Tror du virkelig at dette er de eneste som sloss i kebabkø? Det er det samme som å si at det bare er pakistanere som kjører bmw... Og grunnen til at de har så mange ordensforstyrrelser er vel fordi at politiet fotfølger, og skriver ned navnet ved første anledning.

SÃ¥ du tror politiet startet dette arbeidet da det dukket opp pent kledde, unge gutter pÃ¥ Stadion?  At Bergen politikammer skal ha ressurser til Ã¥ opptre som motepoliti er jo hinsides all fornuft. Eg ser pÃ¥ det som rimelig sikkert at dette startet med vold. Om det var pÃ¥ by'n eller i forbindelse med fotball spiller forsÃ¥vidt liten rolle.

Som eg allerede har sagt: Når politiet på et seinere tidspunkt finner folk som tidligere har vært involvert i voldsepisoder på by'n igjen i et miljø av bråkmakere knyttet til fotball og Brann er det klart de ser ekstra på det.

pralto

Ja det skal jeg ikke si imot. Men Xminator sine argumenter for hvorfor saken har allmenn innteresse, er jeg sterkt uenig i.

lewis

Quote from: crm on May 13, 2008, 10:13:34 AM
Poenget er her uansett at samme hvilke kriterier en legger til grunn, er BT-artikkelen som ble trykt et makkverk uten like. Dårlige fakta, tynne grunnlag og, ikke minst, et totalt fravær av kritiske spørsmål.

Og det mener du er god nok grunn til å oppsøke journalisten og hans familie??

Yngve


Flimmer Stikk

Quote from: lewis on May 13, 2008, 13:46:07 PM
Quote from: crm on May 13, 2008, 10:13:34 AM
Poenget er her uansett at samme hvilke kriterier en legger til grunn, er BT-artikkelen som ble trykt et makkverk uten like. Dårlige fakta, tynne grunnlag og, ikke minst, et totalt fravær av kritiske spørsmål.

Og det mener du er god nok grunn til å oppsøke journalisten og hans familie??


Herre min hatt. Du er helt utrolig.
Vær vennlig å les HELE diskusjonen før du uttaler deg på denne måten. Det er jo ingen som forsvarer bruken av trusler.

En annen ting er at denne saken nå plutselig er i alle nettavisene. Og med respekt å melde for journalister over det ganske land så må jeg si at debatten her på bataljon forumet er mer nyansert enn hva noen av artiklene som står i dagspressen. Både dem som mener det ene eller andre. Lewis er untaket selvsagt.

crm

Quote from: lewis on May 13, 2008, 13:46:07 PM
Quote from: crm on May 13, 2008, 10:13:34 AM
Poenget er her uansett at samme hvilke kriterier en legger til grunn, er BT-artikkelen som ble trykt et makkverk uten like. Dårlige fakta, tynne grunnlag og, ikke minst, et totalt fravær av kritiske spørsmål.

Og det mener du er god nok grunn til å oppsøke journalisten og hans familie??


Jeg foreslår at du leser mitt forrige innlegg i denne tråden, hvor jeg gjør et poeng ut av at det er nærmest umulig å nå frem med mediekritiske kommentarer i denne debatten fordi det da blir tolket som et forsvar for vold. Det er dette svaret et glimrende eksempel på.

Hvis du absolutt må vite svaret på spørsmålet ditt, så er det åpenbart et rungende NEI. Det er på alle måter en helt hinsides dum ting å gjøre for alle parter. Men jeg har ikke et stort behov for å repetere det "alle" mener hele tiden.
"Quantify your love for me!"
K. Jæger

Shine

Gleder meg allerede til neste ukes oppslag om voldskameratene :)
Her i Brann har vi det veldig kjekt, og det må han forholde seg til.

Fleskepølsen

Tror dere ikke politiet har god kontroll på de nå da? Det virker jo slik på de siste ukers artikler

Christian

En må gjerne drive mediekritikk, men eg kan ikkje se at det er blitt fremstilt allverdens med gode argumenter mot den foregående artikkelen. Det beste argumentet så langt er vel for og det malte vel slosskjempene på veggen helt på egenhånd.

Mulig eg kunne trenge en ny gjennomlesning av første artikkelen, men kunne ikkje finne den på bt.no i farten. Noen som har en lenke?


Klaus_Brann

Quote from: Fleskepølsen on May 13, 2008, 14:48:27 PM
Tror dere ikke politiet har god kontroll på de nå da? Det virker jo slik på de siste ukers artikler


Vi får se til helga, da blir det spennende å lese avisene.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

tr0Ndemann

Quote from: Klaus_Brann on May 13, 2008, 16:21:43 PM
Quote from: Fleskepølsen on May 13, 2008, 14:48:27 PM
Tror dere ikke politiet har god kontroll på de nå da? Det virker jo slik på de siste ukers artikler


Vi får se til helga, da blir det spennende å lese avisene.


For ikke å snakke om den ene "tur"rapporten som kommer på www.iskoboys.com 1-2 ganger i året når det har vært dans.
What a waste of council tax, we paid for your hats!

Roald

Det ligner ingen bergensgutt å være mutt!

kapteinen

100 stykker altså.operer de med påmeldingsliste siden de har antallet?
Z

The Boss

hehe, tenkte på det samme. forresten kan saken om dette sees på tv2sport i sportstabloid nå kl 22:50.

BBB-Tony

Sikker på at det er sportstabliod nå? Hos meg startet nettopp cupkampen til RBK...
Mvh Tony Nordtveit

Bli med i Bataljonen Ung - Et organisert supportertilbud for deg under 16 år.

anita

det er på tv2 zebra nå 22.50

Klaus_Brann

Quote from: kapteinen on May 13, 2008, 20:52:13 PM
100 stykker altså.operer de med påmeldingsliste siden de har antallet?


Det står at eks-politimann Johnny Brenna hevder at MER enn 100 stk, så det er nok et litt mer diffust tall, selv om han sikkert vet hva han snakker om.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Xminator

BT-fotografen som tok de berømte bildene fra fjorårskampen (de der en gjeng unger med hvite sko og heller dårlig påkledning til å kalle seg pent kledde sprang som faen fra politiet) ble også truet.

olebrann3

snakket de om de på sportstabloid? alt de vil ha er mediadekning og tv2 er ikke vond å be

BBB-Tony

Quote from: olebrann3 on May 14, 2008, 09:51:23 AM
snakket de om de på sportstabloid? alt de vil ha er mediadekning og tv2 er ikke vond å be


De tok opp temaet sammen med representanter fra Enga, vår egen arrangementsjef Guntveit og en fra NFF. Og de bekreftet at Casuals overhode ikke skal få ødelegge noe folkefest i Bergen og på Stadion. NFF-representanten sa også at om de hadde valgt å flytte kampen, så hadde det vært å tape for disse bråkmakerne. Noe jeg er enig med. Endelig noe smart fra en NFF-kjeft!
Mvh Tony Nordtveit

Bli med i Bataljonen Ung - Et organisert supportertilbud for deg under 16 år.

|Netti|

Ikke for å provosere, men enkelte som har vært meget aktive i denne debatten tidligere, er brått mistenkelig stille...

tilfeldig?

BBB-Tony

Eller bare dritt lei hele diskusjonen! :)
Mvh Tony Nordtveit

Bli med i Bataljonen Ung - Et organisert supportertilbud for deg under 16 år.

Klaus_Brann

Det er sikkert ikke deg ho sikter til...
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Glimten

Alle er enige om at fysiske trusler ikke er særlig smart. Som en eller annen påpekte, så har "bråkmakerne" nok gjort seg selv en bjørnetjenste her. Politiet har nok grei kontroll på hvem de verste folkene, og vet sikkert hvem som har kommet med truslene.

Problemet, slik jeg ser det(bortsett fra de faktiske truslene, som da selvsagt også er et problem), er at BT legger ut en artikkel med personer som har en lang rekker voldsepsioder på rullebladet sitt og stempler dem som causuals, eller fotballbråkmakere, kall dem hva du vil. Det er ikke mange fotballvoldsepisoder som er listet opp i artikkelen, men det er generelle voldstilfeller som bråk på byen osv. Dette er da voldsglade personer som gjerne har oppsøkt casualsmiljøet for kun voldsaspektet og gjerne ikke de fotballrelaterte tingene. Et hat mot Vif eksisterer kanskje ikke, men med en mulighet for å slåss, så finner de intresse for miljøet.

Med den artikkelen som BT da publiserer, så stemples alle som på en eller annen måte blir tildelt en tilknytning til miljøet, som gale voldsdyr. Som en annen skrev, så er hvite lacoste sko hans største skrekk. Det er det selvsagt ingen grunn til, dog regner jeg med det var en grei overdrivelse.

Jeg forsvarer verken trusler eller casuals, men alt er ikke svart hvitt.

Flimmer Stikk

Netti, hvis du sikter til noen spesielle så kan du vel være mann(dame) nok til å si det. Jeg skjønner ikke hva sikter til i det hele tatt.

Angående sportstabloid. De må jo ha ett og annet å snakke om på det programmet.
En ting man skal ha i mente er jo at TV2/nettavisen har jo betalt en milliard for produktet "tippeligaen", de prøver selvsagt å lage interesse rundt produktet de har betalt så mye for, enten det er ikke eksiterende glad-saker eller ikke-eksisterende fotball volds saker.

|Netti|

Jeg sikta til de som skreik høgest når det var "bataljonen" som sto for den dårlige oppførselen.
Hadde ingen konkrete personer i tankene.. :)

BBB-Tony

Quote from: Klaus_Brann on May 14, 2008, 13:17:21 PM
Det er sikkert ikke deg ho sikter til...


Nei, men jeg svarte generelt for alle... Alle blir lei til slutt! :)
Mvh Tony Nordtveit

Bli med i Bataljonen Ung - Et organisert supportertilbud for deg under 16 år.

Christian

Quote from: Glimten on May 14, 2008, 14:26:39 PM

Problemet, slik jeg ser det(bortsett fra de faktiske truslene, som da selvsagt også er et problem), er at BT legger ut en artikkel med personer som har en lang rekker voldsepsioder på rullebladet sitt og stempler dem som causuals, eller fotballbråkmakere, kall dem hva du vil. Det er ikke mange fotballvoldsepisoder som er listet opp i artikkelen, men det er generelle voldstilfeller som bråk på byen osv. Dette er da voldsglade personer som gjerne har oppsøkt casualsmiljøet for kun voldsaspektet og gjerne ikke de fotballrelaterte tingene. Et hat mot Vif eksisterer kanskje ikke, men med en mulighet for å slåss, så finner de intresse for miljøet.

Med den artikkelen som BT da publiserer, så stemples alle som på en eller annen måte blir tildelt en tilknytning til miljøet, som gale voldsdyr. Som en annen skrev, så er hvite lacoste sko hans største skrekk. Det er det selvsagt ingen grunn til, dog regner jeg med det var en grei overdrivelse.

Jeg forsvarer verken trusler eller casuals, men alt er ikke svart hvitt.

Svært lite er svart/hvitt, det er vi nok enig om.

Hva BTs artikkel angår så er den jo i hovedsak satt sammen av sitater fra forskjellige folk med bakgrunn i fotballpøbelmiljøet. De deler sine erfaringer og sier litt om hvordan politiets metoder har fungert.

Virker jordnært og seriøst. Profilene til høyre i saken, med rulleblad og det hele, er riktignok ikkje spesielt godt knyttet til resten. Her kunne journalisten utvilsomt gjort en bedre jobb.

At det blir feil å slå opp at voldsmenn fra by'n trekker mot miljøet av fotballpøbel er eg derimot (og igjen) veldig uenig i. Det viser jo bare hvilket negativt potensial som ligger i dette miljøet. Fotballvolden tiltrekker seg andre voldelige elementer og avler mer vold. Klart noe må gjøres og fenomenet belyses.

The Boss

TV2 nyhetskanalen melder om "flere hundre" casuals fra oslo og UTlandet!! som er på vei til bergen.. den godeste johnny brenna som visstnok sitter på info! håper faen snuten har så god kontroll som de påstar at de har, kan dette ende med masseslagsmål i gatene eller kan vi ta det helt med ro? begynner å frykte det verste, når brenna (som skal være godt opplyst innen dette miljøet) kommer med denne kraftsalven...

The Boss

120 stk fra oslo som er på vei for å sloss, men også casuals fra kristiansand og nederland(!) er i skrivende stund på vei til verdens vakreste by..altså i følge johnnyen..

Klaus_Brann

Det er ikke noe nytt at Enga samarbeider med utlendinger.
Sist vi hadde hardingene fra Kroatia her, kom det jo også en del fra Enga og FFK.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

tr0Ndemann

Jepp, "Brigade Rød Hvit" FFK's meget lille ultras gruppe tok turen over fjellene for å slikke ræven til heltene sine, da Brann møtte Zagreb. Turreferat her for de som er interessert: http://www.brigaderodhvit.com/turer.html
What a waste of council tax, we paid for your hats!

crm

Nå skal det vel påpekes at ca 50% av Brigade Rød Hvit er bosnier, og at Dinamo Zagreb er det opprinnelige laget i denne sammenhengen.
"Quantify your love for me!"
K. Jæger

tr0Ndemann

Hvor mange er med i den gruppen? 10?
What a waste of council tax, we paid for your hats!

crm

To, kanskje?

Høres for øvrig veldig overdramatisk ut dette fra den godeste Brenna. Har vel aldri vært snakk om i nærheten av så mange involverte tidligere...
"Quantify your love for me!"
K. Jæger

thesevs

hva har du tenkt å gjøre i ferien....
Selv om jeg ikke har noe til overs for bråkmakere så må det sies at når de (Isko) velger å slåss, så blir det jo litt komisk at de må hente folk å hjelpe til.

Vi får håpe politiet ødelegger kvelden for dem.
"When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"
Futurama

steinbygger

Quote from: The Boss on May 15, 2008, 18:29:21 PM
120 stk fra oslo som er på vei for å sloss, men også casuals fra kristiansand og nederland(!) er i skrivende stund på vei til verdens vakreste by..altså i følge johnnyen..


Jeg landet på flesland og der var det noen "pent" kledde østlendinger og 2-3 stk som stod og snakket engelsk med de.

vebo

Quote from: thesevs on May 15, 2008, 19:31:24 PM
Vi får håpe politiet ødelegger kvelden for dem.


Håper på den løsningen selv.
Tiocfaidh ár lá

vebo

På tross av min store motstand mot vold kjenner jeg at det bobler av sinne og adneralin når de svina fra EC går oppover Ole Bullsplass og roper "Hater Bergen By".
Tiocfaidh ár lá

tr0Ndemann

Var innom togstasjonen rett før toget gikk til Oslo, var en rimelig hissig gjeng som ble satt på toget av politiet. :)
What a waste of council tax, we paid for your hats!

Go Up