• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Biljardkulen

Started by abe78, February 14, 2008, 10:57:34 AM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

krøvel vellevold

Tror neppe det er noe problem å komme inn på Stadion om du er aldri så utestengt. Vaktene kan umulig gå rundt å huske trynet på en eller flere personer som er utestengt, for så å skulle gjenkjenne det eller de tryner blant 18000 som skal inn gjennom portene. Spesielt vanskelig er det jo hvis vedkommende tar på seg en lue, anlegger skjegg, tar på seg løsbart og løsnese.

En annen ting er dette med "livstid"... Altså... la oss si at fyren er 25 år gammel. Skal han ikke få komme inn i 2068 når han er 85? Se for dere noen stoppe en fyr på 80 i døren i 2008 med henvisning til at han gjorde noe galt på stadion som 20-åring i 1948! Selv drap er du ferdig straffet for etter 15 år!
Legg ned hele klubben!

Shine

kan jo strengt tatt bare male ansiktet rødt, ikke en kjeft som vil kjenne han igjen.
Her i Brann har vi det veldig kjekt, og det må han forholde seg til.

slang

Quote from: "The Boss"Da var det offentliggjort.
En bergenser som har gått på stadion i ca 25 år.
Er utestetengt for alltid, og brann vil i morgen vurdere politiannmeldelse.


FEIL! En bergenser som er ca 25 år gammel!
ansa 08

Xminator

Det han vel vil få problemer med er å kjøpe sesongkort. Han vil neppe stille langt fremme i køen når det skal deles ut billetter til cupfinaler og CL-kamper heller.

Det er vel heller ikke så alt for mange som er utestengt enda. En del personer på Stadion (vakter, ansatte, bataljonens ledere(valgte eller naturlige)) vil kjenne disse igjen så snart de ser dem. Om han nå tilfeldigvis skulle bli gjenkjent av (for eksempelets skyld) Bjørn Dahl, hva er oddsen for at han hadde sett den kampen?

Nixon

Det er som Xminator sier, hvor mange er egentlig utestengt fra Stadion? Jeg tror ikke det vil være noe problem for vakter og andre å huske på akkurat denne personen. Tror Brann vil gjøre ganske mye for å opprettholde denne utestengelsen i en såpass profilert og belastende sak for klubben.

Men jeg synes også at livstid blir for mye. 2-3 år hadde svidd skikkelig dersom vedkommende er ihuga Brannsupporter. Og utestengelsen hadde også blitt lettere å gjennomføre dersom han visste at han, ved god oppførsel, fikk lov  til å komme tilbake om noen år.
https://datesnow.life"]Actual Women[/URL]

Stoffi

Syns ikke synd på fyren i det hele tatt, mannen kan ikke ha mye vett i hodet når han tar med en biljardkule.
Men å utestenge noen på livstid blir vel ganske absurd. Ikke er det fysisk mulig heller, da utseende forandrer seg og man kan kjøpe partoutkort i en annen sitt navn.
5-10 år utestengelse er vel litt mer rimelig, selv om mannen sikkert finner andre måter å komme seg inn på.
Min bestemor er tilgjengelig som Branntrener, løp og kjøp!

krøvel vellevold

Quote from: "Nixon"Det er som Xminator sier, hvor mange er egentlig utestengt fra Stadion? Jeg tror ikke det vil være noe problem for vakter og andre å huske på akkurat denne personen. Tror Brann vil gjøre ganske mye for å opprettholde denne utestengelsen i en såpass profilert og belastende sak for klubben.

Men jeg synes også at livstid blir for mye. 2-3 år hadde svidd skikkelig dersom vedkommende er ihuga Brannsupporter. Og utestengelsen hadde også blitt lettere å gjennomføre dersom han visste at han, ved god oppførsel, fikk lov  til å komme tilbake om noen år.


Hvordan skal han kunne bevise god oppførsel før han kommer tilbake? La være å kaste biljardkuler på puben?

Men jeg tror det vil bli et problem å plukke ut et ansikt blant 18000 som skal inn. Hvor mange innganger er det på Stadion? 10 kanskje? så i snitt er det kanskje 1800 som skal inn hver inngang. Og i halvmørket der skal altså vaktene plukke ut ett ansikt som de kanskje bare har sett på bilde. Og kanskje personen har en helt annen frisyre, har på seg lue eller briller, har anlagt skjegg, osv., som han ikke har på bildet. Vil tippe det er no problem å komme seg inn selv om man er utestengt. I verste fall ser de noen som ligner på biljardmannen, og nekter ham å komme inn... Nei, dette har jeg ingen tro på!
Legg ned hele klubben!

ostraume

Nå er det jo ikke barebare å skaffe seg billetter til hjemmekampene for denne sesongkortløse tølperen. På billettluka må du vel oppgi navn, så det burde ikke være noe problem å få han svartelistet der.

Det spørs og om han har veldig lyst å sette sine ben på stadion igjen, risikoen for å bli oppdaget vil alltid være der.
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

Stoffi

Quote from: "ostraume"Nå er det jo ikke barebare å skaffe seg billetter til hjemmekampene for denne sesongkortløse tølperen. På billettluka må du vel oppgi navn, så det burde ikke være noe problem å få han svartelistet der.

Det spørs og om han har veldig lyst å sette sine ben på stadion igjen, risikoen for å bli oppdaget vil alltid være der.



Så lenge man ikke må vise legitimasjon på stadion, er det vel null problem å få en kamerat til å kjøpe billett i sitt navn....
Min bestemor er tilgjengelig som Branntrener, løp og kjøp!

Nixon

Quote from: "krøvel vellevold"Hvordan skal han kunne bevise god oppførsel før han kommer tilbake? La være å kaste biljardkuler på puben?


God oppførsel som i å ikke prøve å snike seg inn på Stadion.

Quote from: "krøvel vellevold"Men jeg tror det vil bli et problem å plukke ut et ansikt blant 18000 som skal inn.


Selvsagt blir det ikke lett. Men jeg tror Brann vil gjøre ganske mye for å klare det i akkurat denne saken. De vil unngå at en utestengelse bare blir en tom trussel med tanke på andre som er ute etter å gjøre faenskap.
https://datesnow.life"]Actual Women[/URL]

Nixon

Quote from: "Stoffi"Så lenge man ikke må vise legitimasjon på stadion, er det vel null problem å få en kamerat til å kjøpe billett i sitt navn....


Hvis Brann mener alvor kan de bare si at alle som kjøper billett til biljardmannen risikerer å selv bli utestengt.
https://datesnow.life"]Actual Women[/URL]

Snublefot

Quote from: "Nixon"
Quote from: "Stoffi"Så lenge man ikke må vise legitimasjon på stadion, er det vel null problem å få en kamerat til å kjøpe billett i sitt navn....


Hvis Brann mener alvor kan de bare si at alle som kjøper billett til biljardmannen risikerer å selv bli utestengt.



lommemannen, maskemannen, bandasjemanne og biljardmannen..

Kan vi kalle han noe annet en biljardmannen? ;D  Hva med bare Kula?

Alle som kjøper billett til Kula bør selvsagt også bli utestengt=)

hansfr

Til alle dere her som debatterer så fryktelig om erstatnings- og straffansvar. Når Brann blir bøtelagt av UEFA for at en slik biljardkule blir kastet inn på banen (uansett om man kaller det dårlig sikkerhet), er det etter norsk erstatningsrett lite tvilsomt at Brann kan kreve erstatning hos vedkommende som gjorde dette.

Hva gjelder straff renner det nok ut i sanden. Det er ikke straffbart å kaste en kule ut på en fotballbane. Om man prøver å treffe noen kan det være forsøk på legemsfornærmelse (og det er ikke akkurat en forbrytelse som kommer så fryktelig høyt opp på "skalaen"), men det vil være fryktelig vanskelig å bevise. Politiet har en skuff for sånne anmeldelser - den det står henleggelser på.

(og ja, jeg er jurist, lidenskapelig Brann-supporter, og skriver for tiden doktorgrad på juridisk fakultet her i Bergen - så en viss juridisk kompetanse kan jeg nå påberope meg)

Ellers tror jeg Brann oppnår akkurat det man ønsker ved å utestenge fyren på livstid. Kan godt hende han greier å snike seg inn på kamp, men han får ikke sesongkort (i hvert fall ikke i eget navn), det blir vanskelig å skaffe cupfinalebilletter (eller CL når den tid kommer) gjennom Brann eller bataljonen, og han må ALLTID kikke seg over skulderen når han eventuelt skulle forsøke å gå på stadion. Straff som svir altså, uansett om mannen av og til skulle komme seg på kamp.

Superjack

Jaja, han sparer iallefall litt penger på dette da. Sesongkort på TV2 sport er billigere enn partoutkort. :D
Brannsupporter.

Xminator

Om sniking blir ett problem, det vil si at en av de som er utestengt gjør noe nytt faenskap på Stadion, så er vi ett steg nærmere ID-kort for å komme inn på Stadion. Innførte de ikke slike i england for å få være med i E-cupen igjen?

Breiflabben

Det er to ting som gjør at det burde gå å håndheve denne straffen.

For det første så kan en håpe at den omtalte internjustisen som ikke fungerte sist er blitt bedre, slik at det kan sørges for at pakket blir lempet på dør eller overlatt til vaktene, og dernest så kan kameraovervåkningen oppdage han.
Han kan ihvertfall aldri føle seg trygg på å få se hele kampen, selv om han kommer seg innenfor portene en og annen gang.
It's 106 miles to Chicago, we've got a full tank of gas, half a pack of sigarettes, it's dark, and we're wearing sunglasses. HIT IT!.

dudo

Quote from: "krøvel vellevold"En annen ting er dette med "livstid"... Altså... la oss si at fyren er 25 år gammel. Skal han ikke få komme inn i 2068 når han er 85? Se for dere noen stoppe en fyr på 80 i døren i 2008 med henvisning til at han gjorde noe galt på stadion som 20-åring i 1948! Selv drap er du ferdig straffet for etter 15 år!


Tough luck. Han tok med seg en biljardkule, det er så overlagt som man får det. Man har jo også forvaring i fengselssystemet. ;-)

For å si det sånn, om noen hadde funnet på noe sånt hjemme hos meg kunne de drite i å komme tilbake. Det er det Brann sier òg.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Straffe!!!

Skriver nok ikke på noen doktorgrad, men kan ikke la "ekspertuttalelsen" fra hansfr stå helt ubesvart.

Jeg tror nok det bør være fullt mulig å argumentere for forsøk på legemsbeskadigelse dersom vedkommende må svare for seg i retten, og da vil strafferammen plutselig bli langt mer alvorlig.

Jeg tror også det kan argumenteres med at vedkommende med overlegg har tatt med seg en biljardkule inn på Stadion med den intensjon å kaste den på banen.
Isåfall tror jeg nok det kan argumenteres med at vedkommende visste eller burde visst at å kaste en biljardkule over en rekke mennesker på en tettpakket tribune og inn på en fotballbane hvor det i øyeblikket er en ansamling av mange fotballspillere meget vel kan frembringe stor skade.

Jeg hadde dømt han, hr. doktorand.

jkippers

Quote from: "hansfr"Hva gjelder straff renner det nok ut i sanden. Det er ikke straffbart å kaste en kule ut på en fotballbane.
Gull 09

Northside

Quote from: "Straffe!!!"
Jeg tror nok det bør være fullt mulig å argumentere for forsøk på legemsbeskadigelse dersom vedkommende må svare for seg i retten, og da vil strafferammen plutselig bli langt mer alvorlig.

Jeg tror også det kan argumenteres med at vedkommende med overlegg har tatt med seg en biljardkule inn på Stadion med den intensjon å kaste den på banen.
Isåfall tror jeg nok det kan argumenteres med at vedkommende visste eller burde visst at å kaste en biljardkule over en rekke mennesker på en tettpakket tribune og inn på en fotballbane hvor det i øyeblikket er en ansamling av mange fotballspillere meget vel kan frembringe stor skade.

Jeg hadde dømt han, hr. doktorand.


Problemet er jo slik Hansfr sier det er. Alle kan ha en viss anelse om hvorfor han tok med seg kulen og hvorfor han kastet den. Brann kan vel også anmelde han ut i fra hva de tror han pønsket på.
Men alt denne personen trenger å si i retten er at han tok med kulen for å være tøff og kaste den ut på banen for å imponere kompisene og vise hvor kul han er.
Med mindre denne kulen var sinnsykt nærmt keepren så kan ingen besive noe annet, dermed så havner anmeldelsen i skuffen for henlagte saker, slik er det bare.

Nixon

Han kan jo si at han ikke tok med kulen for å kaste i det hele tatt. Men for å ha noe å forsvare seg med hvis det ble noe slåssing med engelskmennene før eller etter kampen. Og så kastet han på impuls uten at det hadde vært planen i utgangspunktet.
https://datesnow.life"]Actual Women[/URL]

Straffe!!!

Det, Northside, kan jo høres logisk ut i utgangspunktet.

Imidlertid er det et prinsipp i norsk rett som går på at dersom vedkommende som kastet visste - eller enda mer interessant - burde visst at det å kaste en biljardkule på denne måten etc.

Det er med andre ord ikke nok å for den som kastet å si at han ikke mente å skade noen, han kan likevel bli dømt dersom han innen rimelighetens grenser burde skjønt at kastet kunne frembringe alvorlig skade.

tormi

Quote from: "hansfr"Til alle dere her som debatterer så fryktelig om erstatnings- og straffansvar. Når Brann blir bøtelagt av UEFA for at en slik biljardkule blir kastet inn på banen (uansett om man kaller det dårlig sikkerhet), er det etter norsk erstatningsrett lite tvilsomt at Brann kan kreve erstatning hos vedkommende som gjorde dette.

Hva gjelder straff renner det nok ut i sanden. Det er ikke straffbart å kaste en kule ut på en fotballbane. Om man prøver å treffe noen kan det være forsøk på legemsfornærmelse (og det er ikke akkurat en forbrytelse som kommer så fryktelig høyt opp på "skalaen"), men det vil være fryktelig vanskelig å bevise. Politiet har en skuff for sånne anmeldelser - den det står henleggelser på.

(og ja, jeg er jurist, lidenskapelig Brann-supporter, og skriver for tiden doktorgrad på juridisk fakultet her i Bergen - så en viss juridisk kompetanse kan jeg nå påberope meg)

Ellers tror jeg Brann oppnår akkurat det man ønsker ved å utestenge fyren på livstid. Kan godt hende han greier å snike seg inn på kamp, men han får ikke sesongkort (i hvert fall ikke i eget navn), det blir vanskelig å skaffe cupfinalebilletter (eller CL når den tid kommer) gjennom Brann eller bataljonen, og han må ALLTID kikke seg over skulderen når han eventuelt skulle forsøke å gå på stadion. Straff som svir altså, uansett om mannen av og til skulle komme seg på kamp.


Som jurist ville du ikke vurdere en biljardkule kasting som mer enn forsøk på legemsfornærmelse? Vel og merke om man klarer å bevise forsettet om å treffe en annen person (det er jo kanskje litt tvilsom om man klarer - avhenger kanskje av video bildene?!)

En biljardkule kastet hardt mot hodet kan faktisk medføre døden... Underligere ting har skjedd.
SK BRANN - SK BRANN - SK BRANN
-----------------------------------------

peteE


Shine

hansfr! hurra :)

Da har jo det jeg har argumentert hele tiden vært riktig ;)
Her i Brann har vi det veldig kjekt, og det må han forholde seg til.

Stoffi

Quote from: "Nixon"
Quote from: "Stoffi"Så lenge man ikke må vise legitimasjon på stadion, er det vel null problem å få en kamerat til å kjøpe billett i sitt navn....


Hvis Brann mener alvor kan de bare si at alle som kjøper billett til biljardmannen risikerer å selv bli utestengt.



Da bruker man enda en kamerat som kjøper... Hvordan i alle dager skal brann finne ut av dette?


dudo skrev
QuoteTough luck. Han tok med seg en biljardkule, det er så overlagt som man får det. Man har jo også forvaring i fengselssystemet. ;-)

For å si det sånn, om noen hadde funnet på noe sånt hjemme hos meg kunne de drite i å komme tilbake. Det er det Brann sier òg.



La oss ta en annen vri. Han tok med en pistol inn på stadion og skjøt et skudd i luften. Skal vi da dømme ham for mordforsøk?
Eller en kniv som han stakk inn i stolryggen sin. Mordforsøk det også?

Den biljardkulen landet laaaangt fra keeper, ingen normale mennesker bommer så mye hvis de prøver å treffe noen. Greit nok at han er en idiot som kaster kulen inn på banen og fortjener å bli utestengt, men tviler på at han siktet på keeper. Hvis han da ikke er ufattelig dårlig til å kaste.
Min bestemor er tilgjengelig som Branntrener, løp og kjøp!

dudo

Jeg sier ingenting om hvorvidt han prøvde å treffe noen, overlegget var mtp på selve kastingen.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

BBB-Tony

Quote from: "Stoffi"
Quote from: "Nixon"
Quote from: "Stoffi"Så lenge man ikke må vise legitimasjon på stadion, er det vel null problem å få en kamerat til å kjøpe billett i sitt navn....


Hvis Brann mener alvor kan de bare si at alle som kjøper billett til biljardmannen risikerer å selv bli utestengt.



Da bruker man enda en kamerat som kjøper... Hvordan i alle dager skal brann finne ut av dette?


dudo skrev
QuoteTough luck. Han tok med seg en biljardkule, det er så overlagt som man får det. Man har jo også forvaring i fengselssystemet. ;-)

For å si det sånn, om noen hadde funnet på noe sånt hjemme hos meg kunne de drite i å komme tilbake. Det er det Brann sier òg.



La oss ta en annen vri. Han tok med en pistol inn på stadion og skjøt et skudd i luften. Skal vi da dømme ham for mordforsøk?
Eller en kniv som han stakk inn i stolryggen sin. Mordforsøk det også?

Den biljardkulen landet laaaangt fra keeper, ingen normale mennesker bommer så mye hvis de prøver å treffe noen. Greit nok at han er en idiot som kaster kulen inn på banen og fortjener å bli utestengt, men tviler på at han siktet på keeper. Hvis han da ikke er ufattelig dårlig til å kaste.
Mvh Tony Nordtveit

Bli med i Bataljonen Ung - Et organisert supportertilbud for deg under 16 år.

Stoffi

Kulen ble vel hevet da ballen var på andre halvdel, stemmer ikke det? Da var det KUN Howard som var i nærheten.

HVIS han prøvde å treffe Howard, er det jo noe helt annet. Men som sagt, da skal han være ekstremt dårlig til å kaste.
Hvis han kun mente å hive biljardkulen ut på banen et ledig sted, er ikke det det samme som om å prøve å kaste etter Howard.

Men som sagt, mannen kan ikke være særlig smart.
Min bestemor er tilgjengelig som Branntrener, løp og kjøp!

Tullpip

Veldig mange her sier at:

"Han tok med seg kulen for å kaste den inn på banen"

Det er veldig vanskelig å vite. Hvem her har aldri plukket med seg mer eller mindre fornuftige ting etter å ha tatt seg en del øl? Jeg har ihvertfall gjort det, de fleste kameratene også. Og sannsynligvis en del av folkene her inne på forumet også.

Jeg støtter hverken å ta en kule med på stadion, eller å kaste den, men poenget er:

Det kan være at fyren rett og slett var godt full (i så fall var han ikke aleine på stadion om å være det), tenkte at hey, en biljardkule hadde vært noe å ha på hyllen, lurte den med seg fra hvor han satt før kampen og deretter trakket oppover.


Det er selvfølgelig ikke greit å ta den med på stadion, men det betyr ikke at den var tatt med for å kaste den inn på banen.

Klaus_Brann

Quote from: "Stoffi"Kulen ble vel hevet da ballen var på andre halvdel, stemmer ikke det? Da var det KUN Howard som var i nærheten.

HVIS han prøvde å treffe Howard, er det jo noe helt annet. Men som sagt, da skal han være ekstremt dårlig til å kaste.
Hvis han kun mente å hive biljardkulen ut på banen et ledig sted, er ikke det det samme som om å prøve å kaste etter Howard.

Men som sagt, mannen kan ikke være særlig smart.


Nei, her tror jeg du tar feil Stoffi.
Det var jo Neville som plukket den opp, dermed var det fler der. Hvor mange vet jeg ikke.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Lurkin

Quote from: "Tullpip"Veldig mange her sier at:

"Han tok med seg kulen for å kaste den inn på banen"

Det er veldig vanskelig å vite. Hvem her har aldri plukket med seg mer eller mindre fornuftige ting etter å ha tatt seg en del øl? Jeg har ihvertfall gjort det, de fleste kameratene også. Og sannsynligvis en del av folkene her inne på forumet også.

Jeg støtter hverken å ta en kule med på stadion, eller å kaste den, men poenget er:

Det kan være at fyren rett og slett var godt full (i så fall var han ikke aleine på stadion om å være det), tenkte at hey, en biljardkule hadde vært noe å ha på hyllen, lurte den med seg fra hvor han satt før kampen og deretter trakket oppover.


Det er selvfølgelig ikke greit å ta den med på stadion, men det betyr ikke at den var tatt med for å kaste den inn på banen.



Det blir som å unnskylde en voldtekt med at han var alkoholpåvirket. Blir bare dumt. Uansett om han gjorde det i fylla, edru tilstand eller bare ruset på Jesus burde han bli utestengt og anmeldt.
Berømte Brann fra Bergen

kabelmann

Quote from: "Stoffi"Kulen ble vel hevet da ballen var på andre halvdel, stemmer ikke det? Da var det KUN Howard som var i nærheten.

Nei, ballen var gått ut over mållinjen og det var femmeter til Everton. Howard var og hentet ballen på venstre side av målet (om du ser det fra Hansa) mens biljardkulen landet på høyre side. Forsvaret til Everton var like utenfor 16-meteren.
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

Stoffi

Quote from: "Klaus_Brann"
Quote from: "Stoffi"Kulen ble vel hevet da ballen var på andre halvdel, stemmer ikke det? Da var det KUN Howard som var i nærheten.

HVIS han prøvde å treffe Howard, er det jo noe helt annet. Men som sagt, da skal han være ekstremt dårlig til å kaste.
Hvis han kun mente å hive biljardkulen ut på banen et ledig sted, er ikke det det samme som om å prøve å kaste etter Howard.

Men som sagt, mannen kan ikke være særlig smart.


Nei, her tror jeg du tar feil Stoffi.
Det var jo Neville som plukket den opp, dermed var det fler der. Hvor mange vet jeg ikke.



Kulen ble plukket opp senere av Neville. Neville var ikke i nærheten da den ble kastet, og det var heller ingen andre.
EDIT: Ikke nær nok til å være et mål for kulen




Kabelmann skrev:
QuoteNei, ballen var gått ut over mållinjen og det var femmeter til Everton. Howard var og hentet ballen på venstre side av målet (om du ser det fra Hansa) mens biljardkulen landet på høyre side. Forsvaret til Everton var like utenfor 16-meteren.



Stemmer, du har rett. Men Howard var vel den som var nærmest å bli "truffet" av kulen.

Som Tullpip sier, det er mange som er kjapt ute med å dømme en person basert på sine egne fantasifulle teorier.
Min bestemor er tilgjengelig som Branntrener, løp og kjøp!

tippetuppen

en hel haug med sider nå med så og si de samme innleggende... Spent på kor lenge dette skal holde på...
E det så nøye då

Klaus_Brann

Quote from: "tippetuppen"en hel haug med sider nå med så og si de samme innleggende... Spent på kor lenge dette skal holde på...


Den dør vel snart av seg selv, men du klarte i alle fall å holde liv i den litt lenger med ditt innlegg.

Okei Stoffi, da har jeg misforstått.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Stoffi

Quote from: "tippetuppen"en hel haug med sider nå med så og si de samme innleggende... Spent på kor lenge dette skal holde på...



Du har vel et poeng...
Min bestemor er tilgjengelig som Branntrener, løp og kjøp!

Klinkekulen

Fy faen for et folk vi nordmenn er. Jager i flokk hele tiden. Begynner å bli samme hysteri som lommemann saken. Herregud, det går da an å tilgi.

1908

tilgi en som prøver å ødelegge et menneskeliv? heh du kan jo tro det skjer...

krøvel vellevold

Quote from: "Klinkekulen"Fy faen for et folk vi nordmenn er. Jager i flokk hele tiden. Begynner å bli samme hysteri som lommemann saken. Herregud, det går da an å tilgi.


Om Brann (mot formodning) må spille uten publikum, spille x antall 100 km fra Bergen, eller ikke får delta i CL på grunn av dette, så er "hysteriet" nå ingenting i forhold til hva det vil bli om noe av det skulle skje...
Legg ned hele klubben!

tormi

Quote from: "Lurkin"
Quote from: "Tullpip"Veldig mange her sier at:

"Han tok med seg kulen for å kaste den inn på banen"

Det er veldig vanskelig å vite. Hvem her har aldri plukket med seg mer eller mindre fornuftige ting etter å ha tatt seg en del øl? Jeg har ihvertfall gjort det, de fleste kameratene også. Og sannsynligvis en del av folkene her inne på forumet også.

Jeg støtter hverken å ta en kule med på stadion, eller å kaste den, men poenget er:

Det kan være at fyren rett og slett var godt full (i så fall var han ikke aleine på stadion om å være det), tenkte at hey, en biljardkule hadde vært noe å ha på hyllen, lurte den med seg fra hvor han satt før kampen og deretter trakket oppover.


Det er selvfølgelig ikke greit å ta den med på stadion, men det betyr ikke at den var tatt med for å kaste den inn på banen.



Det blir som å unnskylde en voldtekt med at han var alkoholpåvirket. Blir bare dumt. Uansett om han gjorde det i fylla, edru tilstand eller bare ruset på Jesus burde han bli utestengt og anmeldt.


Lurkin no er du LAAANGT ute på viddene.

Du kan da ikke sammenligne en fullbyrdet voldtekt med å ta med seg en biljardkule uten planer om å kaste den?. Det kan jo hende mannen ble edru i løpet av kvelden og fant ut at "oj, denne burde jeg ikke tatt med på stadda. Jeg hiver den forsiktig fra meg her nede..." Og kanskje hev han den med VILJE 10-20 meter fra nærmeste mann...

POenget her er om han har utsatt noen for fare og det burde jo video bildene kunne forklare...
SK BRANN - SK BRANN - SK BRANN
-----------------------------------------

ostraume

Quote from: "tormi"
Lurkin no er du LAAANGT ute på viddene.

Det kan jo hende mannen ble edru i løpet av kvelden og fant ut at "oj, denne burde jeg ikke tatt med på stadda. Jeg hiver den forsiktig fra meg her nede..." Og kanskje hev han den med VILJE 10-20 meter fra nærmeste mann...


Kverulering er vel og bra tormi, men nå er du vel strengt tatt langt langt ute på viddene selv.
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

hansfr

Ser forresten at politiet ser ut til å være enig med meg her: "Kastingen kan være forsøk på legemsfornærmelse med særlig farlig gjenstand. Strafferammen er da på et år, sier jourhavende Magne Sylta i Hordaland politidistrikt."

Og da er det fortsatt sånn at man må bevise at mannen faktisk forsøkte å treffe noen, noe som er vanskelig. La gå - strafferettens krav om forsett er ikke det samme som at han hadde til hensikt å treffe noen, men det er fortsatt snakk om å gå inn i hodet på en gal Brann-supporter og bevise hva han tenkte "utover enhver rimelig tvil" (hva han burde skjønt er strafferettslig helt uinteressant).

Noe annet enn en henleggelse ville overraske meg kraftig. Selv om politiet føler offentlighetens lys, vil det verste for dem være å tape en så profilert sak og få høre forsvareren stå og godte seg etterpå over hvor inkompetente politiet er... Denne går rett i skuffen.

tormi

Quote from: "hansfr"Ser forresten at politiet ser ut til å være enig med meg her: "Kastingen kan være forsøk på legemsfornærmelse med særlig farlig gjenstand. Strafferammen er da på et år, sier jourhavende Magne Sylta i Hordaland politidistrikt."

Og da er det fortsatt sånn at man må bevise at mannen faktisk forsøkte å treffe noen, noe som er vanskelig. La gå - strafferettens krav om forsett er ikke det samme som at han hadde til hensikt å treffe noen, men det er fortsatt snakk om å gå inn i hodet på en gal Brann-supporter og bevise hva han tenkte "utover enhver rimelig tvil" (hva han burde skjønt er strafferettslig helt uinteressant).

Noe annet enn en henleggelse ville overraske meg kraftig. Selv om politiet føler offentlighetens lys, vil det verste for dem være å tape en så profilert sak og få høre forsvareren stå og godte seg etterpå over hvor inkompetente politiet er... Denne går rett i skuffen.
SK BRANN - SK BRANN - SK BRANN
-----------------------------------------

hansfr

Quote from: "tormi"
Quote from: "hansfr"Ser forresten at politiet ser ut til å være enig med meg her: "Kastingen kan være forsøk på legemsfornærmelse med særlig farlig gjenstand. Strafferammen er da på et år, sier jourhavende Magne Sylta i Hordaland politidistrikt."

Og da er det fortsatt sånn at man må bevise at mannen faktisk forsøkte å treffe noen, noe som er vanskelig. La gå - strafferettens krav om forsett er ikke det samme som at han hadde til hensikt å treffe noen, men det er fortsatt snakk om å gå inn i hodet på en gal Brann-supporter og bevise hva han tenkte "utover enhver rimelig tvil" (hva han burde skjønt er strafferettslig helt uinteressant).

Noe annet enn en henleggelse ville overraske meg kraftig. Selv om politiet føler offentlighetens lys, vil det verste for dem være å tape en så profilert sak og få høre forsvareren stå og godte seg etterpå over hvor inkompetente politiet er... Denne går rett i skuffen.


Det og har med hva fyren tenkte å gjøre, det er som regel det som er problemet. Ofte er det sånn at voldshandlinger som objektivt sett kvalifiserer til legemsbeskadigelse, blir legemsfornærmelse fordi man ikke klarer å bevise at vedkommende forsøkte å skade noen såpass alvorlig som det legemsbeskadigelse krever.

Skulle man nådd legemsbeskadigelse måtte nok noen fått denne kulen i hodet og tatt skade av det - og det blir jo enda vanskeligere å bevise at tullingen (eller biljardkulei-lommemannen) forsøkte...

tormi

Quote from: "hansfr"
Skulle man nådd legemsbeskadigelse måtte nok noen fått denne kulen i hodet og tatt skade av det - og det blir jo enda vanskeligere å bevise at tullingen (eller biljardkulei-lommemannen) forsøkte...


Jeg ser at bevisbyrden er problematisk, men i dette tilfellet ville vel handlingen vært fullbyrdet og da er det jo lettere å bevise. :)
SK BRANN - SK BRANN - SK BRANN
-----------------------------------------

Xminator

BT: Brann anmelder kulekasteren. Strafferammen skal vistnok være 1 år fengsel.

tr0Ndemann

Quote from: "Xminator"BT: Brann anmelder kulekasteren. Strafferammen skal vistnok være 1 år fengsel.


Helt flott! Brann må vise at de slår hardt ned på slikt.
What a waste of council tax, we paid for your hats!

BBB-Tony

Flotte greier! var det noen som sa at dette ikke var straffbart? at en ikke kunne havne i fengsel for det?
Mvh Tony Nordtveit

Bli med i Bataljonen Ung - Et organisert supportertilbud for deg under 16 år.

Stoffi

Politijuristen sa ikke noe annet at han KUNNE ha kastet etter noen. Det kan jeg også si.
Det er stor forskjell på det ulveflokken her inne sier, og det politiet sier. Dere har dømt mannen nord og ned, politiet holder muligheten åpen for at han KAN ha kastet kulen etter noen, men det betyr ikke at han gjorde det.
Min bestemor er tilgjengelig som Branntrener, løp og kjøp!

Go Up