• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Thue sin versjon av 1963-sangen

Started by eddi, October 19, 2007, 15:33:20 PM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

eddi

brann.no står bl.a. dette under "Diverse sanger av Ove Thue" (link her):
QuoteVi e Brann. Vi e fra Bergen
Vi vinner serien i år
Ja vist faen gjør vi det,
Som i 1963
Bare se kor jæla fint det går!

Kem va det så begynte å synge om bønder i den siste linjen?
Eg må si eg liker Thue sin versjon bedre.

grei

Quote from: "eddi"
Kem va det så begynte å synge om bønder i den siste linjen?

Det har vært sunget om bønder i den siste linjen siden Krøvel eller hvem det nå var fant den på tidlig på 90-tallet. En ikke spesielt elegant linje, men den er i hvert fall bedre enn Thues plumpe variant.

Vittig med alle disse nyfrelste supporterne som tror at dette er en Ove Thue-sang, bare fordi han noen år etter valgte å bruke den i sin "hyllest" til Store stå. Thue endret starten (sannsynligvis fordi han husket feil) og slutten (fordi han ville være grei med bøndene).

Angående "bønder", så kan nok det ordet oppfattes litt malplassert i dag, men man må forstå sangen ut i fra konteksten den ble skrevet i. Dette var altså en tid der noe av det viktigste for Store stå var fiendeskapet med Apeberget, og "bønder" var det gjeldende sjefs-skjellsordet i supporter-Norge. Man brukte ordet "bønder" omtrent som vi bruker "klovner" i dag, altså et skjellsord som har fint lite med yrkesgruppen ordet "egentlig" betegner å gjøre.

Juve


Lennono8

For de som har hørt på hele Thue - sangen vil de oppdage at den er en "hyllest" til kampropet...

"Denne sangen som eg synger om..."

Go Up