• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

�konomitråd

Started by monzilla, October 04, 2007, 21:49:49 PM

0 Members and 4 Guests are viewing this topic.

Go Down

krakra


dudo

Men verdien av Huseklepp må da ha vært avskrevet for lengst?
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

ostraume

Neppe. SÃ¥ lenge han er under kontrakt er han en verdi.
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

dudo

Er det ikke vanlig at verdien avskrives over første kontraktsperiode? Slik at siden han ble solgt etter fornying så er det ren "inntekt"? Mulig SOF avskrives over perioden, men den var det vel Hardball eller Berg som tok seg av? Uansett kan han umulig ha vært bokført med høy verdi, vi hadde nesten innen investeringskostnader på han, om jeg har forstått det rett.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

krøvel vellevold

Det er i grunn en skandale at en klubb med en brøkdel av Branns potensiale budsjetterer med en omsetning nesten på vårt nivå http://fotball.bt.no/eliteserien/article219210.ece

Legg ned hele klubben!

ostraume

Nok av rike onkler til å redde dagen, men: "Vi planlegger nå ut fra samme inntektsnivå som i fjor. Og vi kommer ikke til å bruke mer penger enn vi har, fastslår Tarje Nordstrand Jacobsen. "

I fjor solgte de Pape dyrt. Dette kan fort bli optimistisk TIL-budsjettering som svir i etterkant.
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

Nixon

Quote from: krøvel vellevold on January 11, 2012, 10:16:23 AM
Det er i grunn en skandale at en klubb med en brøkdel av Branns potensiale budsjetterer med en omsetning nesten på vårt nivå http://fotball.bt.no/eliteserien/article219210.ece


Ja, men det viser hvor viktig entusiasme er.
Rød makt på Hansa

krøvel vellevold

Quote from: ostraume on January 11, 2012, 10:19:56 AM
Nok av rike onkler til å redde dagen, men: "Vi planlegger nå ut fra samme inntektsnivå som i fjor. Og vi kommer ikke til å bruke mer penger enn vi har, fastslår Tarje Nordstrand Jacobsen. "

I fjor solgte de Pape dyrt. Dette kan fort bli optimistisk TIL-budsjettering som svir i etterkant.


Ja Brann gikk jo på en blemme da man budsjetterte med 2007-inntekter i 2008.
Legg ned hele klubben!

Lister

Quote from: ostraume on January 11, 2012, 10:19:56 AM
Nok av rike onkler til å redde dagen, men: "Vi planlegger nå ut fra samme inntektsnivå som i fjor. Og vi kommer ikke til å bruke mer penger enn vi har, fastslår Tarje Nordstrand Jacobsen. "

I fjor solgte de Pape dyrt. Dette kan fort bli optimistisk TIL-budsjettering som svir i etterkant.


Der det ikke litt smør på flesk å skrive optimistisk TIL-budsjettering. Er vel underforstått når du skriver TIL-budsjettering at den er i overmål optimistisk.

Spesielt når budsjettbalansering nordpå består i å ta en null fra prisen de tilbyr seg å kjøpe spillere for og legge den til på prisen de tilbyr å selge spillere for.
Guinness - Makes you drunk

monzilla

Hva Molde budsjetterer med er i og for seg fullstendig irrelevant. De er en klubb som er helt avhengig av at investorer viser interesse. Nå har ikke akkurat Røkke rykte på seg for å tenke langsiktig med fotballklubber, så den dagen de trekker seg ut så kommer ballongen til å sprekke.

Nixon

Quote from: monzilla on January 11, 2012, 13:56:27 PMNå har ikke akkurat Røkke rykte på seg for å tenke langsiktig med fotballklubber


Nå har vel Røkke bare vært engasjert i to klubber. Den ene lang tid og den andre kort tid. Så jeg tror neppe at folk i Molde ligger søvnløs om natten og tenker på om Røkke skal trekke seg ut eller ikke. Da bør de heller være bekymret for om Solskjær forsvinner eller ikke...
Rød makt på Hansa

monzilla

Tja, forrige gang han og Gjelsten gikk lei gikk det ikke lange tiden fra Molde var et topplag til de lå og padlet i adecco.

Nixon

Quote from: monzilla on January 11, 2012, 16:59:27 PM
Tja, forrige gang han og Gjelsten gikk lei gikk det ikke lange tiden fra Molde var et topplag til de lå og padlet i adecco.


Når gikk Røkke lei av Molde og trakk seg ut? Slik jeg har forstått det har han støttet klubben med rundt 20 millioner hvert år i lang tid uansett i hvilken divisjon de har spilt. Gjelsten derimot er vel mer en gloryhunter som kom krypende frem i fjor for å sole seg i glansen av Solskjær.
Rød makt på Hansa

Belfort

Nå har Røkke støttet Molde hele tiden siden han returnerte til Norge i 1993 så jeg tror ikke han gir seg med det første. Molde har en helt unik støtte her. Hvor mye bidrar rikingene i Bergen årlig til Brann?

krøvel vellevold

Quote from: Belfort on January 11, 2012, 17:34:21 PM
Nå har Røkke støttet Molde hele tiden siden han returnerte til Norge i 1993 så jeg tror ikke han gir seg med det første. Molde har en helt unik støtte her. Hvor mye bidrar rikingene i Bergen årlig til Brann?


Røkke driver vel subsidier av Molde, mens Branns samarbeidspartnere i stor grad driver forretning.
Legg ned hele klubben!

Spelaren

For eit års tid siden blei det vel skrevet at Røkke har brukt omtrent ein halv milliard på Molde, inkludert 230 millioner på stadionanlegget.
GÃ¥ av.

Belfort

Quote from: krøvel vellevold on January 11, 2012, 21:17:34 PM
Quote from: Belfort on January 11, 2012, 17:34:21 PM
Nå har Røkke støttet Molde hele tiden siden han returnerte til Norge i 1993 så jeg tror ikke han gir seg med det første. Molde har en helt unik støtte her. Hvor mye bidrar rikingene i Bergen årlig til Brann?


Røkke driver vel subsidier av Molde, mens Branns samarbeidspartnere i stor grad driver forretning.


Ja det er det som er hele poenget

Xminator

Quote from: Nixon on January 11, 2012, 17:22:56 PM
Quote from: monzilla on January 11, 2012, 16:59:27 PM
Tja, forrige gang han og Gjelsten gikk lei gikk det ikke lange tiden fra Molde var et topplag til de lå og padlet i adecco.


Når gikk Røkke lei av Molde og trakk seg ut? Slik jeg har forstått det har han støttet klubben med rundt 20 millioner hvert år i lang tid uansett i hvilken divisjon de har spilt. Gjelsten derimot er vel mer en gloryhunter som kom krypende frem i fjor for å sole seg i glansen av Solskjær.


Denne gangen har Røkke sugerøret sitt så dypt i statskassen at gjeldskrisen neppe får innvirkning. Sist kranene ble skrudd igjen var han ikke i den posisjonen. Molde har nok garanti for sportslig satsing i flere år fremover.

psv-hasund

5,3 mill i overskudd. Imponerende når vi sammenligner med de andre klubbene som trues av konkurs hele gjengen :-)

http://www.ba.no/sport/fotball/brann/article5931367.ece


psv-hasund

Quote from: Xminator on February 16, 2012, 09:51:26 AM


Regnskapet legges ut om noen timer i følge artikkel.

Vi bør selvsagt ta forbehold om hvilke tall som er med i regnskapet. Effekten av salget av Huseklepp er nok trolig ikke tatt med i sin helhet da siste del av fordringen ikke er innbetalt, og denne må avsettes som tap frem til vi får pengene. Det var vel over 7. mill (?) hvis jeg ikke husker feil.

Sportslig suksess er endel av forklaringen så cupfinalen spiller nok inn, men det er i mine øyne fornuftig å budsjettere uten disse inntektene og gå i pluss hvis disse kommer.

Jeg tar ikke helt av ennå, men foreløpig optimist :-)

Spelaren

"Kun" 5,3 millioner? Hadde håpet på nærmere ti jf estimatene som kom fram i haust. Ekstraordinære inntekter som cupfinale og godt over tilskuersnittet i budsjettet er vanskelige å gjenskape.
GÃ¥ av.

Nixon

Quote from: Spelaren on February 16, 2012, 10:07:48 AMEkstraordinære inntekter som cupfinale og godt over tilskuersnittet i budsjettet er vanskelige å gjenskape.


Et fortsatt nøkternt tilskuerbudsjett (som Brann har signalisert at de skal ha) pluss sportslig suksess kan lett gi samme effekt i år. Ellers er det vel slike ting som skal gi overskudd på budsjettet. For det er jo ingen grunn til å budsjettere med så veldig store overskudd. For da brukes det for lite penger på det sportslige etter min mening.
Rød makt på Hansa

vivamusica

Jeg sier som Kenny Dalglish: " The people who come to watch us play, who love the team and regard it as part of their lives, would never appreciate Liverpool having a huge balance in the bank. They want every asset we possess to be wearing a red shirt."
Hva sa Napoleon da han møtte sitt Waterloo? Det kunne vært værre - jeg kunne vært trener i Brann

posemedsnopi

Quote from: Nixon on February 16, 2012, 10:45:35 AM
Quote from: Spelaren on February 16, 2012, 10:07:48 AMEkstraordinære inntekter som cupfinale og godt over tilskuersnittet i budsjettet er vanskelige å gjenskape.


Et fortsatt nøkternt tilskuerbudsjett (som Brann har signalisert at de skal ha) pluss sportslig suksess kan lett gi samme effekt i år. Ellers er det vel slike ting som skal gi overskudd på budsjettet. For det er jo ingen grunn til å budsjettere med så veldig store overskudd. For da brukes det for lite penger på det sportslige etter min mening.


Skal ikkje se bort fra at Brann budsjetterte med null i fjor, men sÃ¥ røk de pÃ¥ en smell da de kom til Cupfinalen og solgte Huseklepp...  ;)


Kjell249

Quote from: Spelaren on February 16, 2012, 10:07:48 AM
"Kun" 5,3 millioner? Hadde håpet på nærmere ti jf estimatene som kom fram i haust. Ekstraordinære inntekter som cupfinale og godt over tilskuersnittet i budsjettet er vanskelige å gjenskape.

Tror du forveksler budsjett og faktisk resultat. Brann kan når som helst sette et lavt tilskuersnitt i budsjettet for å "slå" busjettet i det faktiske utfallet. Men dette påvirker ikke resultatet hvis kostnadene er de samme.

Det som faktisk påvirker resultatet er tilskuersnittet, og meningen din er at vi ikke klarer å oppnå et likt snitt på tilskuere i 2012 som i 2011?

Branns største utgiftspost er lønninger og de er på et mer edruelig nivå (forhåpentligvis) i 2012 sammenlignet med 2011. Så lignende overskudd er mulig å gjenskape med streng kontroll på kostnadene, men det vil gå ut sport og det vil vi jo ikke:D
Chuck Norris and Superman once fought each other on a bet. The loser had to start wearing his underwear on the outside of his pants.

steinbygger

Jeg hadde trodd dette skulle vært betydelig bedre, men det bygger opp om mine mistanker om at resultatet i fjor var pyntet på. Dvs de tok inntekter i 2010 som egentlig skulle vært i 2011. På denne måten slapp de blandt annet trekk i poeng pga dårlig økonomi.

monzilla

Spillerne har bonusordninger, så gjør vi en god sesong - så får spillerne betydelig mer av kaken. Det må ikke glemmes.

Men vi er helt klart på riktig vei, og dette passer jo greit i forhold til prognosene som tidligere er satt, nemlig at fra 2012 kan vi begynne å tenke på å bygge opp klubben (framfor å bygge den ned ved kutt som vi har sett de siste årene).

Det at Brann nå er en av få klubber som har en sunn og fornuftig økonomi i tippeligaen er utelukkende positivt. I praksis kan dette bety at vi får flere års forsprang i forhold til mange av våre konkurrenter, som i årene framover må gå igjennom samme prosess som vi har vært igjennom de siste tre årene.

dudo

Quote from: steinbygger on February 16, 2012, 13:55:14 PM
Jeg hadde trodd dette skulle vært betydelig bedre, men det bygger opp om mine mistanker om at resultatet i fjor var pyntet på. Dvs de tok inntekter i 2010 som egentlig skulle vært i 2011. På denne måten slapp de blandt annet trekk i poeng pga dårlig økonomi.


Så da tror du vi kan forvente bedre tall neste år, om ting ellers ikke endrer seg?
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Huff

February 16, 2012, 15:06:08 PM #3179 Last Edit: February 16, 2012, 17:47:38 PM by Huff
http://fotball.bt.no/eliteserien/article224521.ece

Litt om budsjettet her. En budsjetterer med det samme tilskuersnittet som en budsjetterte med i fjor, men likevel en inntektsnedgang på 2.mill pga lavere billettpriser. Det legges videre opp til et budsjett på 121,5.mill for 2012, mens omsetningen i 2011 var på 144,5.mill. En er m.a.o fortsatt nøkterne, noe undertegnede setter stor pris på.

Kudos til klubben -medregnet RBH- der altså. Fortsetter Roalden slik vil han ha gjenopprettet sitt gode navn og rykte hos supporterne innen 2057, rekker han det før pensjonsalderen?

ED:Og her er regnskap og budsjett:

http://www.brann.no/sitefiles/1/Arsrapportfor2011SportsklubbenBrann.pdf

Virker som vi har betalt ned en del på gjelden og at dette ligger inne i budsjettet også i år. Så ikke Klepp-pengene der inne heller, men jeg er ingen økonom så mulig jeg tar feil. Så ei heller noen ''skattefordel'' i budsjettet.

Lister

Quote from: steinbygger on February 16, 2012, 13:55:14 PM
Jeg hadde trodd dette skulle vært betydelig bedre, men det bygger opp om mine mistanker om at resultatet i fjor var pyntet på. Dvs de tok inntekter i 2010 som egentlig skulle vært i 2011. På denne måten slapp de blandt annet trekk i poeng pga dårlig økonomi.


Var det ikke i forkant av fjorårets budsjett at de utløste en skattefordel som gjorde at budsjettet så penere ut?

Vi er heldigvis uansett langt fra å være avhengig av emisjoner for å i det hele tatt få ting til å gå rundt.
Så lenge vi aldri kommer der er jeg fornøyd.
Guinness - Makes you drunk

Spelaren

Quote from: Kjell249 on February 16, 2012, 13:22:05 PM
Quote from: Spelaren on February 16, 2012, 10:07:48 AM
"Kun" 5,3 millioner? Hadde håpet på nærmere ti jf estimatene som kom fram i haust. Ekstraordinære inntekter som cupfinale og godt over tilskuersnittet i budsjettet er vanskelige å gjenskape.

Tror du forveksler budsjett og faktisk resultat. Brann kan når som helst sette et lavt tilskuersnitt i budsjettet for å "slå" busjettet i det faktiske utfallet. Men dette påvirker ikke resultatet hvis kostnadene er de samme.

Det som faktisk påvirker resultatet er tilskuersnittet, og meningen din er at vi ikke klarer å oppnå et likt snitt på tilskuere i 2012 som i 2011?

Branns største utgiftspost er lønninger og de er på et mer edruelig nivå (forhåpentligvis) i 2012 sammenlignet med 2011. Så lignende overskudd er mulig å gjenskape med streng kontroll på kostnadene, men det vil gå ut sport og det vil vi jo ikke:D


Forveksle budsjett med resultat? Eg klarer verkeleg ikkje å sjå korleis du har lest det, kanskje du forveksler kvasinynorsk med bokmål? Angående 2012 så er me allerede i minus kva tilskuerinntekter angår ift 2011 pga lavere billettinntekter, og målet er vel fortsatt å levere i pluss. Dvs at om den generelle publikumssvikten fortsetter, med lavere partoutkortsalg og mindre enkeltbilletter, vil me også i år vere avhengige av sponsorstunts og overraskende bra resultater for å få meir folk og pluss i tilskuerkolonnen. Eg trur ikkje me stopper tilskuernedgangen, med mindre me tidlig framstår med attraktiv fotball og tidlig med i medaljekampen. Eg kjenner heller ikkje til om det er Huseklepp-penger med på årets budsjett, om det er lov å håpe på slikt.
GÃ¥ av.

Lasaron

Apropos årsmeldingen:

Har aldri før hørt om noe representantskap. Har andre klubber det? Mange skumle navn i den gjengen der. Og de møtes altså jevnlig for å utmeisle råd til SK Brann.
Her er et ikke tilfeldig utvalg:

Knut N Kristiansen
Lambert Wulf
Lars-Henrik Berge
Ivar Hanestad

Hvor er Harry Herstad? Dette er jo sentrale deler av terrorregimet fra 1995.
Tren på langskudd

Lister

Ser de nevner skattefordelen fra 2010 i en artikkel i BT og at resultatet i praksis er 12 mill opp fra fjordåret.
Si hva du vil om cup, salg og endte kontrakter med høye lønninger.

Det er uansett imponerende.
Guinness - Makes you drunk

Nixon

I følge BA har Brann gjort mye for å minske overskuddet. De har betalt alt av regninger, også de som kunne ventet til i år, og de skrev ned varelageret (siste rest av 2008-fadesen) med 3-4 millioner. Så hadde det vært viktig for klubben kunne de lett presentert mye bedre tall. Men da hadde gjerne byen blitt kravstore igjen...
Rød makt på Hansa

Xminator

BA: Uten Mohn hadde Brann gått med underskudd. Potten "ekstern støtte" har gått fra 0 til 8 millioner og Mohn står for størsteparten av dette. RBH vil ikke snakke om dette til BA.

Ellers er jeg enig med RBH i at årsmøtet burde ha bedre oppmøte (årsmøte på stadiongresset hehehe). Ideelt sett burde det vert en selvfølge å ha medlemskap i SK Brann om man går på ett flertall av brannkampene. Hvor kaotisk det hadde blitt med polsk riksdag på Stadion kan man bare fantasere om :)


psv-hasund

Quote from: Xminator on February 17, 2012, 08:16:02 AM
BA: Uten Mohn hadde Brann gått med underskudd. Potten "ekstern støtte" har gått fra 0 til 8 millioner og Mohn står for størsteparten av dette. RBH vil ikke snakke om dette til BA.



Brann har også en tilgang på spillerrettigheter på kr. 7.950.708,- i 2011 så det er vel mer sannsynlig at vi hadde manglet denne posten hvis vi ikke hadde hatt de 8.000.000 i "støtte".

Jeg klarer ikke helt å huske hvem vi har betalt 8 mill for i 2011. Noen med bedre hukommelse?

ostraume

Mohn bladde vel opp for Bentley i alle fall?
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

Xminator

Han gikk vel inn med penger da Huseklepp-pengene ikke kom.

Gulløl

Mohn penger til Bentley kjøp oppgitt som lån i denne artikkelen. De pengene er trolig omgjort til gave.
http://fotball.aftenposten.no/eliteserien/article202045.ece
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

psv-hasund

Så lenge gaven er brukt til spillerkjøp er regnskapet fortsatt ganske imponerende, men hvis 8 mill er en gave uten betingelser ødelegger dette litt av mitt inntrykk.

Jeg er også litt usikker på siste avbetaling av Huseklepp salget. Jeg finner ikke noe i regnskapet som tyder på at denne er tapsført, og da er overskuddet 7,4 mill for høyt. De pengene er det vel liten sannsynlighet for at vi noensinne kommer til å få kloen i. De mener vel at de har en gyldig bankgaranti :-)

Wingfoot

Får nok pengene fra FA, når neste utbetaling til Bari skal finne sted (slik som det var sist runde), så får Bari småpengene som er igjen ;)

Er vel i juni eller noe sånt den delbetalingen skal finne sted.
Står på Frydenbø og synger av full hals!

crm

Quote from: Xminator on February 17, 2012, 08:16:02 AM
Ellers er jeg enig med RBH i at årsmøtet burde ha bedre oppmøte (årsmøte på stadiongresset hehehe). Ideelt sett burde det vert en selvfølge å ha medlemskap i SK Brann om man går på ett flertall av brannkampene. Hvor kaotisk det hadde blitt med polsk riksdag på Stadion kan man bare fantasere om :)


Er enig i dette. Men i 2008, rett før ting begynte å gå nedover, var det visst rundt 40 stemmeberettigede på årsmøtet. I fjor var det rundt 90. Medlemstallet har siden sist årsmøte økt med over 30%, og det må være lov å håpe på en fortsatt stor vekst.

I er alle fall ingen grunn til å grave seg ned ennå. Det er en veldig positiv utvikling, greier vi 150 deltakere i år?
"Quantify your love for me!"
K. Jæger

paf

Quote from: Lasaron on February 16, 2012, 20:16:13 PM
Apropos årsmeldingen:

Har aldri før hørt om noe representantskap. Har andre klubber det? Mange skumle navn i den gjengen der. Og de møtes altså jevnlig for å utmeisle råd til SK Brann.

Hvor er Harry Herstad? Dette er jo sentrale deler av terrorregimet fra 1995.

Tror representantskapet består av tidligere ledere i klubben og Brann stadion. Deltakelse der forutsetter medlemskap i klubben. Harrywn var da ansatt som daglig leder og jeg mener han ikke har noe i representantskapet å gjøre da.

Wingfoot

Plutselig ble ikke overskuddet så imponerende (hvis dette stemmer, og at det gjelder 2011-regnskapet)

http://www.tv2.no/sport/fotball/tippeligaen/mohn-med-milliongave-ogsaa-til-brann-3716316.html
Står på Frydenbø og synger av full hals!

crm

Quote from: Wingfoot on February 23, 2012, 13:43:26 PM
Plutselig ble ikke overskuddet så imponerende (hvis dette stemmer, og at det gjelder 2011-regnskapet)

http://www.tv2.no/sport/fotball/tippeligaen/mohn-med-milliongave-ogsaa-til-brann-3716316.html


Men dette har jo vært kjent flere dager nå, og dessuten ganske åpent i regnskapet. 8 mill i eksterne tilskudd.
"Quantify your love for me!"
K. Jæger

krakra

Så Brann gikk i driftsunderskudd selv, har fortsatt ikke kontroll over økonomien og ble berget av rike onkler igjen?

haak

At vi fortsatt har "rike onkler" i systemet er jo kommunisert både av RBH og Skars så det kan vel ikke komme som en overraskelse på noen.

Nixon

Quote from: crm on February 23, 2012, 13:49:59 PMMen dette har jo vært kjent flere dager nå, og dessuten ganske åpent i regnskapet. 8 mill i eksterne tilskudd.


Ja, det ble jo skrevet om da overskuddet ble lagt frem. SÃ¥ ingenting nytt.
Men det ble også sagt at Brann gjorde tiltak for å gjøre overskuddet så lite som mulig. Så kanskje det hadde vært pluss selv uten Mohn dersom Brann hadde ønsket det.
Rød makt på Hansa

krakra

Hvis det stemmer at pengene har blitt brukt til å stabilisere og trygge økonomien på lengre sikt gjennom å slette gjeld, og kvitte seg med utgiftene fra dette katastrofale varelagret, så er det veldig godt nytt. Enkelte ville nok ment at Brann heller burde brukt pengene på spillerkjøp, men slike grep gjør at vi i flere år fremover vil ha større rammevilkår for også dette.

Dette burde Brann utrede mer om på årsmøtet. Er viktig at så kloke grep kommer skikkelig frem.

Go Up