• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.

�konomitrÄd

Started by monzilla, October 04, 2007, 21:49:49 PM

0 Members and 4 Guests are viewing this topic.

Go Down

Superjack

Virker som vi mÄ vente pÄ regnskaper, evt at BT eller BA fÄr ut noe i forbindelse med budsjett som fastsettes i begynnelsen av desember.

Men ser at medier spĂžr Kalven om det blir tidenes resultat i Brann.

Skal jeg ta en kjapp gjett sÄ tipper jeg SKB ender i over 30 mill i pluss i Är.

Omsetningen tipper jeg er i nĂŠrheten av 180 mill.

OgsÄ basert pÄ hva Kalven svarer i intervjuet med BÞyum i forbindelse med banesaken. BÞyum spÞr om det er mer enn de 90+ fra Obos sesongen, Kalven svarer «det dobbelte» men BÞyum fÄr ikke med seg svaret og spÞr om det er over 100....
Brannsupporter.

ChristianC????

Quote from: Corran on November 17, 2023, 21:51:54 PMNÄr det var 185 de skulle selge for sÄ var det vel snakk om nÊrmere 20 mill som skulle brukes pÄ anlegg?
Og nÄr prisen gikk opp til 205 eller hva det var sÄ mÄ det vel plusses pÄ 20 mill

Riktig, endte pÄ 206 millioner og alle 206 var pÄ bok 15 desember i fjor. SÄ folk mÄ plusse pÄ 20 millioner til.

Superjack

Quote from: ChristianCBentzen on November 17, 2023, 22:23:07 PM
Quote from: Corran on November 17, 2023, 21:51:54 PMNÄr det var 185 de skulle selge for sÄ var det vel snakk om nÊrmere 20 mill som skulle brukes pÄ anlegg?
Og nÄr prisen gikk opp til 205 eller hva det var sÄ mÄ det vel plusses pÄ 20 mill

Riktig, endte pÄ 206 millioner og alle 206 var pÄ bok 15 desember i fjor. SÄ folk mÄ plusse pÄ 20 millioner til.

SÄ da skal Brann i teorien ha Þkt egenkapital med ca 40 mill, pÄ salg av nÊringsdelen.

Tipper samme egenkapital Ăžkes med 30-40 i 2023.

AltsÄ vil Brann vÊre Norges 3. stÞrste mtp Þkonomi. Bak Molde og Glimt.

Egentlig utrolig med en klubb som for 2 Ă„r siden rykket ned til Obos og kom i rĂžd sone.
Brannsupporter.

Respons

Med tanke pÄ gallopp i rentene og gallopperende renter vil jeg si at tidspunktet for salg var usedvanlig godt, sett i etterpÄklokhetens klare lys. SÄ spÞrs det hvor lenge "cash is king", og nÄr tid Brann lengter tilbake til Ä eie eiendom.
Respons, kanskje?

tsrqpo

Hva vet vi om Þkonomien i SKB nÄ?
Litt oppsummering fra gammelt nytt fra 2023s Ă„rsrapport:
Årsresultat 32,92 millioner kroner (mot budsjettert 2 millioner kroner)
 (118,92 medregnet gaver)
Sum eiendeler 2023 Ă„rslutt: 339,8 millioner kroner. En kan hevde at vi da har satt enkelte poster kunstig lavt, f-eks at vi eier spillere for en verdi av 27,8 millioner kroner.  (spĂžr Knut HĂžibrĂ„ten om hva han estimerer stallen til? ;-) )

For 2024 sÄ vet vi at SKB budsjetterte med blant annet
*3.8 millioner kroner mindre i billettinntekter enn i 23.  (alt for lavt!)
*15 millioner kroner mindre i medieavtaler/cup/europacup osv.  (alt for lavt!)
*Driftsresultat 1,9 millioner kroner. (trolig alt for lavt! :-) )

Utgiftene har sikkert Þkt osv, men jeg fÞler meg trygg pÄ at vi har gjort det langt langt bedre enn budsjettert. Bare premiepengene fra eliteserien er fort et tosifret antall millioner mer enn budsjettert? Vi har solgt Warming og Heltne Nilsen (for smÄpenger, men med relativt store lÞnningsposer), og kjÞpt Opsahl?

Et budsjett der vi vi har en divergens pĂ„ 30 millioner kroner fra budsjettert til resultat er jo egentlig et "dĂ„rlig" budsjett, selv om det er fantastisk Ă„ vĂŠre pĂ„  plussiden. (og det er umulig Ă„ forutse resultater, jada)
Det blir spennende Ä se om nÞkternheten fortsetter eller om en tar seg rÄd til Ä satse litt.

Ps. Jeg tar forbehold om feil i samtlige ledd..

Lasaron

Ja, jeg vil tro Þkonomien er relativt bra. Det er forsvarlig Ä bruke litt mer penger pÄ spillerlogistikk neste Är enn i Är. Men jeg er motstander av en sÄnn "Det er nÄ eller aldri"-holdning.
Optimaliser trenings- og kampfasiliteter. Optimaliser dyktighet pÄ Ä utvikle egne spillere og trenere.

ACHTUNG

December 04, 2024, 09:25:09 AM #4906 Last Edit: December 04, 2024, 09:30:11 AM by ACHTUNG
.

pĂŠlida

Det er vel 3 poster som brann kan endre i 2025.
Partou kort: Her er prisen gÄtt kraftig opp. Og de kan vel selge 500 flere, pga endringene pÄ storestÄ. Dette bÞr gi en stabil Þkt inntekt. Flere kort, og hÞyere priser vil nok kunne forventes Ä vÊre en varig endring.
Europa kamper: Her vet Brann fra siste to Ă„r, hva de tre ekstra kampene betyr i inntekt. Dette vil kunne legges inn i budsjettet siden dette er trygge inntekter.
Europa penger: Her vet man og ca hva man kan forvente minimum. Det er seks kamper. og selv med tap i alle seks sÄ vil det nok vÊre 5-6 millioner i potten.

Uten at jeg har regnet pÄ alle eventualiteter her. SÄ kan jeg ikke forestille meg, at minste inntekten fra dette er under 20 millioner. Tror 25 er mer realistisk. Dette er penger som kan benyttes til Ä styrke satsingen fremover.

Xminator

Julaften er to Ă„r i champions league.

Go Up