• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.

√?konomitr√•d

Started by monzilla, October 04, 2007, 21:49:49 PM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

roaldinho

http://www.vg.no/sport/internasjonal-fotball/sjakhtar-tjener-fett-paa-brasilianske-overganger/a/23485227/

Noe Brann burde tenke p√•. Det er jo flerfoldige talenter i S√łr-Amerika, og med riktig speiding kan de fort v√¶re kommende stjerner. N√•r en klubb som Shakthar (all mulig respekt til hva dem har f√•tt til, b√•de i serie, Europa, overganger, osv) som ikke er blant de beste i Europa klarer det s√• b√łr vel Brann kunne klare det ogs√•. Er mange der nede som fort kunne blitt til noe om de ble oppdaget, men som ikke blir det fordi andre blir valgt istedenfor. Ikke at Brann er p√• hyllen til noe som helst, men selv det √• oppfostre talenter som g√•r til ligaer under de beste for en 20-30 millioner ville jo ha v√¶rt fantastisk. M√• jo begynne et sted, og ville bedret √łkonomien betraktelig, samt at man hadde f√•tt spillere som hevet klubben.
Sitat RBH om h√łsten etter kontraktsforlengelsen til Skarsfjord: " Det er ikke helt rett, vi fikk seirer mot Odd og Sogndal og s√• lyset i enden av tunnelen. S√• ledet vi ogs√• 3-1 mot V√•lerenga..."

Northside

Quote from: roaldinho on July 08, 2015, 11:54:39 AM
http://www.vg.no/sport/internasjonal-fotball/sjakhtar-tjener-fett-paa-brasilianske-overganger/a/23485227/

Noe Brann burde tenke p√•. Det er jo flerfoldige talenter i S√łr-Amerika, og med riktig speiding kan de fort v√¶re kommende stjerner. N√•r en klubb som Shakthar (all mulig respekt til hva dem har f√•tt til, b√•de i serie, Europa, overganger, osv) som ikke er blant de beste i Europa klarer det s√• b√łr vel Brann kunne klare det ogs√•. Er mange der nede som fort kunne blitt til noe om de ble oppdaget, men som ikke blir det fordi andre blir valgt istedenfor. Ikke at Brann er p√• hyllen til noe som helst, men selv det √• oppfostre talenter som g√•r til ligaer under de beste for en 20-30 millioner ville jo ha v√¶rt fantastisk. M√• jo begynne et sted, og ville bedret √łkonomien betraktelig, samt at man hadde f√•tt spillere som hevet klubben.

Du mener vel ikke at Shakthar Donetsk på noe som helst måte er i nærheten av Brann når det gjelder attraktivitet?

Klubben omsetter for ca 750 000 000 kroner i året, har over 500 ansatte, vant Europa League i 2009 og er jevnlig representert i Champions League.
Brann ligger midt p√• tabellen i Norsk 2. divisjon og spiller mot klubber p√• st√łrrelse med klubber i Brasiliansk 6. divisjon...

Det er nok mulig √• lokke noen S√łr-Amerikanere til Norsk liga, det er jo bevist tidligere. Men jeg tror ikke det er lett.

dudo

Jeg ville sett andre steder enn Brasil. Uruguay, Peru, Colombia, eller noe. Chile har fete spillertyper.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Brann patriot

Jeg er selv √łkonom, og kan bekrefte at det ikke er problematisk √• modellere de ulike scenarioene som blir skissert.

Absence of proof is not proof of absence

Brann patriot

Ref. diskusjonen :

"The population was estimated at 953,217 (2013 est.)[1] in the city, and over 2,000,000" - Donetsk

Ergo, Brann kan ha mye å lære her.

steinbygger

Quote from: Lasaron on July 08, 2015, 11:38:47 AM
Et sp√łrsm√•l til dere √łkonomer, Steinbygger f eks: For folk som har peiling p√• √łkonomi, er det uproblematisk √• planlegge √łkonomien n√•r det ligger store potensielle bonuser og vaker?

Man m√• vel ganske tidlig planlegge √łkonomien for 2016, og i Branns situasjone m√• man vel planlegge to scenarier, opprykk eller ikke opprykk, og ved opprykk kommer mer bonusutbetalinger. Er dette lett eller vanskelig √• ta med i beregningen? Eller et sted i mellom? (I utgangspunktet h√łres det jo overkommelig ut.)

Det er helt normalt √• gj√łre dette. Handler bare om √• vite hvilke forutsetninger som legges til grunn og justere i henhold til hvordan disse forutsetningene sl√•r til.

Lasaron

Quote from: steinbygger on July 08, 2015, 18:11:24 PM
Quote from: Lasaron on July 08, 2015, 11:38:47 AM
Et sp√łrsm√•l til dere √łkonomer, Steinbygger f eks: For folk som har peiling p√• √łkonomi, er det uproblematisk √• planlegge √łkonomien n√•r det ligger store potensielle bonuser og vaker?

Man m√• vel ganske tidlig planlegge √łkonomien for 2016, og i Branns situasjone m√• man vel planlegge to scenarier, opprykk eller ikke opprykk, og ved opprykk kommer mer bonusutbetalinger. Er dette lett eller vanskelig √• ta med i beregningen? Eller et sted i mellom? (I utgangspunktet h√łres det jo overkommelig ut.)

Det er helt normalt √• gj√łre dette. Handler bare om √• vite hvilke forutsetninger som legges til grunn og justere i henhold til hvordan disse forutsetningene sl√•r til.

Ok.
Vaksine mot Covid-19. Nå!

Klaus_Brann

July 08, 2015, 21:40:13 PM #4157 Last Edit: July 09, 2015, 21:09:23 PM by Klaus_Brann
Quote from: dudo on July 08, 2015, 15:38:45 PM
Chile har fete spillertyper.

Hvorfor droppe Brasil?
Det er mer enn nok gullunger √• hente derfra. Man kan vel nesten nevne hele s√łr- og mellom her. Argentina, M√©xico, Costa Rica osv.
Det har g√•tt i arv i fra far og til s√łnn, har du f√łrst falt i gryten, s√• er det ingen b√łnn!

dudo

Quote from: Klaus_Brann on July 08, 2015, 21:40:13 PM
Jeg ville sett andre steder enn Brasil. Uruguay, Peru, Colombia, eller noe. Chile har fete spillertyper.

Hvorfor droppe Brasil?
Det er mer enn nok gullunger å hente derfra. Man kan vel nesten nevne hele sør- og mellom her. Argentina, México, Costa Rica osv.

For det første fordi konkurransen er mye større i det markedet. Jeg har også en fordom om at brasilianere ikke tar til takke med hva som helst av fotballklubber, og at vi er totalt uinteressante for dem som er gode nok til å heve oss.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Klaus_Brann

Det er klart konkurransen er stor, men markedet er st√łrre og kvaliteten er h√łyere.
Jeg tror mange av de ser land som f.eks. Norge som en lettere vei til st√łrre klubber i Europa enn √• bli i Brasil.
Det har g√•tt i arv i fra far og til s√łnn, har du f√łrst falt i gryten, s√• er det ingen b√łnn!

dudo

Jeg tror konkurransen er større enn markedet. Ikke minst fordi det slik jeg forstår det er litt penger i brasiliansk fotball for tiden. Man får mer for pengene andre steder.

Lasaron

http://www.ba.no/sk-brann/de-spinnville-lonningene-i-brann-er-definitivt-en-saga-blott/s/5-8-111719

N√•r det gjelder det nye l√łnnssystemet til Brann, har jeg et par sp√łrsm√•l jeg h√•per noen andre her inne vet litt om.

N√•r systemet er veldig bonusbasert, i hvor stor grad p√•virker det dynamikken i spillergruppen p√• en negativ m√•te? Vil det f√łre til mindre st√łtte og mer surmuling fra de som sitter p√• benken? Mer kynisme p√• treningsfeltet? Mindre oppbakking av andre, generelt? Blir det enda kjipere √• bli skadet? F√łrer det til st√łrre press og h√łyere skuldre p√• spillere i avgj√łrende situasjoner?

Jeg kan lett tenke meg det blir slik (men kanskje jeg tar feil), og da håper jeg virkelig at fordelene med det nye systemet er klart bedre enn disse ulempene.

Nixon

Det er betimelige sp√łrsm√•l. Men slike bonusopplegg er ikke noe nytt innen fotball, s√• Brann har tilgang p√• uendelig mange erfaringer rundt omkring dersom de har utredet dette grundig nok. S√• eventuelle negative utslag b√łr ikke komme som noe overraskelse.

Det f√łrste jeg tenker p√• er at det kan v√¶re lurt √• sidestille assist og sk√•ring mest mulig i bonussystemet for √• unng√• veldig ego spisser som unnlater √• sentre til bedre plasserte medspillere fordi de vil innkassere pengene selv.
R√łd makt p√• Hansa!

Yngve

Hugsar eg ikkje feil, s√• har vel Brann sj√łlve erfaringar med bonusbasert l√łnnssystem for 15-20 √•r sidan. Reknar med dei har henta l√¶rdom fr√• det og.

aleksanderhjelleseth

Hva blir da forsvarsspillere bed√łmt etter? Clean sheet gir penger til hele laget eller bare de defensive spillerene?
Synst det virker √• v√¶re vanskelig √• f√• en rettferdig inviduell bonusordning, det er lettere visst hele 11eren bed√łmmes under en kam!

dudo

Jeg synes definitivt det skal være åpning for at Helstad tjener bedre enn Bjørn Dahl. Det store problemet med en slik lønnsstruktur er at vi aldri igjen får hentet en landslagskaptein.

Soler

Dette systemet har Brann pr√łvd f√łr. Resultatet den gangen var at man ikke fikk tak i de beste spillerne, og at man derfor s√• at systemet ikke ga grobunn for sportslig suksess.

N√• pr√łver man alts√• igjen, selv om man skulle tro klubben hadde l√¶rt.

nummer9

Quote from: Soler on July 09, 2015, 09:57:45 AM
Dette systemet har Brann pr√łvd f√łr. Resultatet den gangen var at man ikke fikk tak i de beste spillerne, og at man derfor s√• at systemet ikke ga grobunn for sportslig suksess.

N√• kan en vel oppjustere summene i dette systemet etterhvert som Brann kommer p√• fote b√•de √łkonomisk og sportslig? Brann har nok av erfaring med et system der de kaster masse penger etter spillere som f√łler de fortjener en stjernel√łnn.

Akkuratt n√• er Brann der de ikke har r√•d til annet enn √• hente spillere p√• vei opp som kan blomstre, og s√• selge n√•r spilleren er bedre enn l√łnnssystemet t√•ler. Jeg vil ikke tilbake til et system der Brann raserer √łkonomien p√• ¬ęstjernespillere¬Ľ som en i alle fall de siste √•rene  ikke leverer stjernekvalitet.

krakra

Når var dette?

Ricky

Dette systemet har Brann pr√łvd f√łr.

For √• v√¶re √¶rlig synes jeg at jeg har lest den samme artikkelen flere ganger tidligere. N√• er det slutt p√• millionl√łnningene, n√• er det bonusbasert, n√• er det nye tider.

Lasaron

Jeg lanserer min brilliante id√© p√• nytt  :)

Bonus basert p√• antall tilskuere/publikumsinntekter. Da blir hele brannstallen behandlet likt, det f√łrer ikke til uheldig dynamikk, det knyttes direkte opp til inntekter, og det inspirerer b√•de til godt spill og gode resultater. Man kan for eksempel si at en gitt prosent av publikumsinntektene blir bonus til spillerne, fordelt flatt til alle som er i stallen. (Justeringer for de som kommer eller g√•r i sommervinduet.) Dette bonussystemet b√łr, for √• fungere optimalt, ogs√• inkludere treneren(e).

krakra

Nå har vi en trener som kun bryr seg om resultater, og setter spillet i andre rekke. Han sier han vil ta det senere.

Hvordan ville spillerne reagert p√• det hvis l√łnnen deres var avhengig av √• underholde og tiltrekke seg publikum? Og hvordan reagerer de hvis de gj√łr det bra, og publikum fortsatt ikke kommer? Kamptidspunkt, v√¶r, TV og annet er med p√• √• p√•virke tilskuertallet. S√• vi snakker om en bonus basert p√• noe spillerne bare indirekte p√•virker, og da i en begrenset grad.

Xminator

Quote from: Ricky on July 09, 2015, 11:57:25 AM
Dette systemet har Brann pr√łvd f√łr.

For √• v√¶re √¶rlig synes jeg at jeg har lest den samme artikkelen flere ganger tidligere. N√• er det slutt p√• millionl√łnningene, n√• er det bonusbasert, n√• er det nye tider.

Du også? Det er en evig runddans mellom nå skal vi spare på å ikke ha bonus, nå skal vi spare på å ha bonus. Nå skal vi ....

Xminator

Quote from: krakra on July 09, 2015, 12:49:20 PM
Nå har vi en trener som kun bryr seg om resultater, og setter spillet i andre rekke. Han sier han vil ta det senere.

Hvordan ville spillerne reagert p√• det hvis l√łnnen deres var avhengig av √• underholde og tiltrekke seg publikum? Og hvordan reagerer de hvis de gj√łr det bra, og publikum fortsatt ikke kommer? Kamptidspunkt, v√¶r, TV og annet er med p√• √• p√•virke tilskuertallet. S√• vi snakker om en bonus basert p√• noe spillerne bare indirekte p√•virker, og da i en begrenset grad.

mentometerknapp på stadion! Bonus basert på klikk. Hansson ville blitt norges best betalte benkesliter :)

nummer9

Quote from: Xminator on July 09, 2015, 13:27:20 PM

mentometerknapp på stadion! Bonus basert på klikk. Hansson ville blitt norges best betalte benkesliter :)

Likes på SoMe! Kutter kostnaden på mentometerknapper også :)

Lasaron

Nettopp! Jeg syns indirekte er bra i denne sammenhengen. Likevel vil alle spillerne, både de på banen og benken, tenke at jo mer vi underholder publikum med spill og resultat i denne kampen, jo flere vil komme på neste hjemmekamp (uavhengig av vær), og dermed vil vi få utbetalt mer i bonus når sesongen er over.

Brann patriot

N√•r det gjelder l√łnnssystem , s√• hadde v√¶rt interessant √• se hva Best Practice er hos de som virkelig har lykkes som fotballklubber.

Soler

Quote from: nummer9 on July 09, 2015, 10:04:40 AM

N√• kan en vel oppjustere summene i dette systemet etterhvert som Brann kommer p√• fote b√•de √łkonomisk og sportslig? Brann har nok av erfaring med et system der de kaster masse penger etter spillere som f√łler de fortjener en stjernel√łnn.

Akkuratt n√• er Brann der de ikke har r√•d til annet enn √• hente spillere p√• vei opp som kan blomstre, og s√• selge n√•r spilleren er bedre enn l√łnnssystemet t√•ler. Jeg vil ikke tilbake til et system der Brann raserer √łkonomien p√• ¬ęstjernespillere¬Ľ som en i alle fall de siste √•rene  ikke leverer stjernekvalitet.

H√łres jo s√• fint ut i teorien, men vi er Brann og ikke Mj√łndalen. At vi skal opptre som et farmerlag ala Bod√ł Glimt for de beste klubbene i Norge tror jeg kun et mindretall vil akseptere. Brann er fra Norges st√łrste by og har tradisjonsmessige nest flest tilskuere. Da nytter det ikke √• tenke som en sm√•klubb. Vi m√• evne √• v√¶re konkurransedyktig med de √łvrige toppklubbene hvis ikke forblir vi en evig middelhavsfarer.

Det som har vært feil i Brann var at vi har kastet store penger etter ganske ordinære spillere. Det er selvsagt ikke bærekraftig.

Soler

Quote from: krakra on July 09, 2015, 10:09:24 AM

Når var dette?

S√•nn fritt etter hukommelsen s√• tror jeg Brann lanserte dette etter 2001 sesongen. Da hadde vi tre ulike niv√•er, hvor den h√łyeste grunnl√łnnen var i overkant av 700 000. Systemet ble skrotet sommeren 2003 n√•r Brann nok en gang slet i bunnen av tabellen. Da hentet vi Kvisvik tilbake, og resten er historie.

Med forbehold om at jeg husker riktig.

Spelaren

Ja, vi har pr√łvd dette f√łr.

Ivar R√łnningen hadde f.eks i 2001 en grunnl√łnn p√• 350 000 og bonus p√• 16 000 for hver seier.

I 1999 m√•tte vi atp√•til kutte i l√łnn og bonus, i en for √łvrig noks√• god sesong.
Legg ned klubben.

Klaus_Brann

Chile har fete spillertyper.

Jeg tror jammen meg du er inne på noe her. Sitter og spiller litt karriere på fifa og nå har Brann hentet Fabián Beas fra Chile:)

Herman1

Det g√•r jo an √• ha et system som gir spillerne en viss bonus n√•r klubben gj√łr det bra inntektsmessig.

I det private n√¶rlingsliv har jo en del bedrifter lignende l√łsninger (opsjoner for AS).
I Brann kunne man jo for eks. hatt en fordelingsn√łkkel for en viss prosentandel av inntektene n√•r disse overstiger en viss sum, for eks. jf. hva som er budsjettert.

Da kunne man "puttet inn" tilskuertall/solgte bill., og andre variabler som nevnt over.
M.a.o. - n√•r klubben gj√łr det bra, gj√łr spillerne det bra, inntektsmessig.

Slik:

Grunnl√łnn
+bonus, tabell-plassering
+bonus, klubb-resultat
+bonus, antall spilte kamper.

Ikke sikkert dette er den beste l√łsningen, men siden man leker med forskjellige muligheter her...

nummer9

Quote from: Soler on July 09, 2015, 16:55:44 PM

Akkuratt n√• er Brann der de ikke har r√•d til annet enn √• hente spillere p√• vei opp som kan blomstre, og s√• selge n√•r spilleren er bedre enn l√łnnssystemet t√•ler. Jeg vil ikke tilbake til et system der Brann raserer √łkonomien p√• ¬ęstjernespillere¬Ľ som en i alle fall de siste √•rene  ikke leverer stjernekvalitet.

H√łres jo s√• fint ut i teorien, men vi er Brann og ikke Mj√łndalen. At vi skal opptre som et farmerlag ala Bod√ł Glimt for de beste klubbene i Norge tror jeg kun et mindretall vil akseptere. Brann er fra Norges st√łrste by og har tradisjonsmessige nest flest tilskuere. Da nytter det ikke √• tenke som en sm√•klubb. Vi m√• evne √• v√¶re konkurransedyktig med de √łvrige toppklubbene hvis ikke forblir vi en evig middelhavsfarer.

Det som har vært feil i Brann var at vi har kastet store penger etter ganske ordinære spillere. Det er selvsagt ikke bærekraftig.

Akuratt n√• er hele TL "toppklubber" sammenlignet med Brann. At vi etablerer et l√łnnssystem som tar innover realitetene slik at Brann ikke knekker ryggen √łkonomisk m√• da v√¶re bra? N√•r vi kommer tilbake til et mere stabilt niv√• i toppen av TL kan en heller √łke rammene i det etablerte systemet. Alt jeg h√łrer om Branns √łkonomi i dag tyder p√• at vi rett √• slett ikke har r√•d til noe annet n√•.

Uten at jeg vet hva l√łnnsbudsjettet til Stab√¶k er p√• n√•, s√• vil jeg tro det ligger n√¶rmere Bod√ł Glimt enn disse "toppklubbene", s√• det b√łr v√¶re mulig √• f√• Brann opp p√• et mye h√łyere niv√• enn i dag uten √• v√¶re blant toppen av TL n√•r det gjelder st√łrrelse p√• l√łnnsbudsjettet.

Soler

Quote from: nummer9 on July 11, 2015, 21:23:24 PM

Akkuratt n√• er Brann der de ikke har r√•d til annet enn √• hente spillere p√• vei opp som kan blomstre, og s√• selge n√•r spilleren er bedre enn l√łnnssystemet t√•ler. Jeg vil ikke tilbake til et system der Brann raserer √łkonomien p√• ¬ęstjernespillere¬Ľ som en i alle fall de siste √•rene  ikke leverer stjernekvalitet.

Akuratt n√• er hele TL "toppklubber" sammenlignet med Brann. At vi etablerer et l√łnnssystem som tar innover realitetene slik at Brann ikke knekker ryggen √łkonomisk m√• da v√¶re bra? N√•r vi kommer tilbake til et mere stabilt niv√• i toppen av TL kan en heller √łke rammene i det etablerte systemet. Alt jeg h√łrer om Branns √łkonomi i dag tyder p√• at vi rett √• slett ikke har r√•d til noe annet n√•.

Uten at jeg vet hva l√łnnsbudsjettet til Stab√¶k er p√• n√•, s√• vil jeg tro det ligger n√¶rmere Bod√ł Glimt enn disse "toppklubbene", s√• det b√łr v√¶re mulig √• f√• Brann opp p√• et mye h√łyere niv√• enn i dag uten √• v√¶re blant toppen av TL n√•r det gjelder st√łrrelse p√• l√łnnsbudsjettet.

Du kommer jo ikke tilbake med dette systemet. Et slik system vil gj√łre at Brann til enhver tid vil tape kampen om de beste spillerne. Samtidig vil spillere som blir for god for Brann s√łke lykken i andre klubber grunnet manglende muligheter til √• vinne noe i Brann. Klubben m√• ha et l√łnnsystem som er tilpasset markedet de opererer i. De kan ikke definere det markedet selv.

Problemet i Brann er at man har kastet for h√ły l√łnn etter spillere som enten ikke har v√¶rt gode nok eller passet inn i det systemet de spiller i. Det er dette de m√• gj√łre noe med. For √• tjene penger m√• man ogs√• bruke penger. Publikum gidder ikke √• se p√• et d√•rlig fotballag uten ambisjoner om √• bli best. Uten publikum tjener man heller ikke penger og man m√• kutte enda mer. Spare seg til fant heter det.

dragn

Quote from: Soler on July 12, 2015, 19:06:57 PM

Du kommer jo ikke tilbake med dette systemet. Et slik system vil gj√łre at Brann til enhver tid vil tape kampen om de beste spillerne. Samtidig vil spillere som blir for god for Brann s√łke lykken i andre klubber grunnet manglende muligheter til √• vinne noe i Brann. Klubben m√• ha et l√łnnsystem som er tilpasset markedet de opererer i. De kan ikke definere det markedet selv.

Problemet i Brann er at man har kastet for h√ły l√łnn etter spillere som enten ikke har v√¶rt gode nok eller passet inn i det systemet de spiller i. Det er dette de m√• gj√łre noe med. For √• tjene penger m√• man ogs√• bruke penger. Publikum gidder ikke √• se p√• et d√•rlig fotballag uten ambisjoner om √• bli best. Uten publikum tjener man heller ikke penger og man m√• kutte enda mer. Spare seg til fant heter det.

Tror du det er mange klubber som kaster ut millionl√łnninger i hytt og gev√¶r i Norge?

Xminator

Brann er tilbake der man har ett ikke utnyttet potensiale (slik hakke i presseplaten var f√łr 2004)
Brann er ikke flinke nok til å fokusere dette potensialet over på A-laget.
Brann er veldig sjelden flinke til √• faktisk utnyttet de √łkonomiske musklene klubben har med tiln√¶rmet sponsormonopol i norges nest st√łrste by.
Når Brann utnytter de musklene er det veldig sjelden med plan.

Nå knebler Brann seg selv fra å bruke disse musklene, det blir en sovepute for administrasjonen som ikke har fokus på å få mest mulig midler til det klubben måles etter - poeng og pokaler for A-laget.

Brann skal ikke v√¶re lobotomert nok til √• slenge 9 millioner etter Bj√łrnar Holmvik, men s√łrge for at det er sv√¶rt dyrt √• snyte Brann for en spiller som passer inn i klubbens stall og spillestil.

N√• har jeg ikke brydd meg mye om tippeligaen i √•r, men det virker ikke som det er mange som greier seg med 20 spillere i stallen. Lagene i toppen virker √• ha st√łrre staller, og mener dette var det som har preget b√•de Str√łmsgodset og Molde i oppturene. De som lykkes i de klubbene st√•r p√• skuldrene til 2 andre som ikke lykkes.

krakra

July 13, 2015, 08:33:34 AM #4186 Last Edit: July 13, 2015, 08:35:05 AM by krakra
Med en grunnl√łnn p√• 1 million, f√łr spilleren har spilt en eneste kamp og laget tatt et eneste poeng, s√• skal vi kunne konkurrere om mer enn gode nok spillere til √• vinne serien. Det er vel bare RBK som kan utkonkurrere den l√łnnen. Molde og VIF ligger omtrent p√• det niv√•et. Odd og Godset noe under.

Dersom Brann opplever sportslig suksess og √łkte inntekter vil nok l√łnnsniv√•et √łke. I dag ville det v√¶rt tullete om noen i skulle f√•tt mer enn en million i grunnl√łnn i Brann.

nummer9

Quote from: Soler on July 12, 2015, 19:06:57 PM

Molde sa nei til Pedersen pga l√łnning var det vel? Kanskje det er mulig √• n√• toppen i Norge uten √• "sprenge banken" hele tiden?

Ricky

Molde er vel synonymt med å sprenge banken.

Soler

Quote from: krakra on July 13, 2015, 08:33:34 AM
Med en grunnl√łnn p√• 1 million, f√łr spilleren har spilt en eneste kamp og laget tatt et eneste poeng, s√• skal vi kunne konkurrere om mer enn gode nok spillere til √• vinne serien. Det er vel bare RBK som kan utkonkurrere den l√łnnen. Molde og VIF ligger omtrent p√• det niv√•et. Odd og Godset noe under.

Dersom Brann opplever sportslig suksess og √łkte inntekter vil nok l√łnnsniv√•et √łke. I dag ville det v√¶rt tullete om noen i skulle f√•tt mer enn en million i grunnl√łnn i Brann.

Er det ingen i Viking, VIF, Aafk og Molde som tjener mer enn en million i året?

Ville ikke Austin v√¶re verdt en millionl√łnning?

krakra

En toppspiller i Brann vil tjene mer enn en million i √•ret. Det er snakk om absolutt minimum for en med maks l√łnn, dersom han ikke spiller noen kamper og Brann forblir i OBOS-ligaen. Austin ville tjent mer enn en million hvis vi hadde samme l√łnnssystem i 2011, fordi han da spilte fast for et topp4-lag i TL. Slik systemet er beskrevet vil bonuser for lagprestasjoner og spilletid utgj√łre en betydelig del av l√łnnen. At en spiller for Brann i OBOS skal tjene noe s√¶rlig mer enn en million syns jeg er uh√łrt.

S√•vidt jeg vet at Molde et f√•talls spiller som tjener rundt to millioner. Det er det maksimale, og om Brann karrer seg opp i TL og f√•r etablert seg over midten s√• vil neppe de mest sentrale spillerne tjene noe s√¶rlig mindre enn det i det nye l√łnnssystemet.

Husk at Molde var veldig interesserte i Pedersen, men nektet √• matche l√łnnstilbudet til Brann. Deres tilbud skal visstnok ha v√¶rt betydelig lavere enn oss. De trekker ikke spillere med fete l√łnnstilbud. De trekker spillere for spillere, s√¶rlig unge, har sett hvor god utvikling andre har hatt der og hvilke steg man kan ta videre fra klubben.

Soler

Quote from: krakra on July 14, 2015, 18:46:16 PM
En toppspiller i Brann vil tjene mer enn en million i √•ret. Det er snakk om absolutt minimum for en med maks l√łnn, dersom han ikke spiller noen kamper og Brann forblir i OBOS-ligaen. Austin ville tjent mer enn en million hvis vi hadde samme l√łnnssystem i 2011, fordi han da spilte fast for et topp4-lag i TL. Slik systemet er beskrevet vil bonuser for lagprestasjoner og spilletid utgj√łre en betydelig del av l√łnnen. At en spiller for Brann i OBOS skal tjene noe s√¶rlig mer enn en million syns jeg er uh√łrt.

S√•vidt jeg vet at Molde et f√•talls spiller som tjener rundt to millioner. Det er det maksimale, og om Brann karrer seg opp i TL og f√•r etablert seg over midten s√• vil neppe de mest sentrale spillerne tjene noe s√¶rlig mindre enn det i det nye l√łnnssystemet.

Husk at Molde var veldig interesserte i Pedersen, men nektet √• matche l√łnnstilbudet til Brann. Deres tilbud skal visstnok ha v√¶rt betydelig lavere enn oss. De trekker ikke spillere med fete l√łnnstilbud. De trekker spillere for spillere, s√¶rlig unge, har sett hvor god utvikling andre har hatt der og hvilke steg man kan ta videre fra klubben.

Hadde vi tilbudt det samme som Molde hadde Pedersen takket nei til oss. L√łnn er alltid et incitament og kan v√¶re den √•rsaken som tipper en signering i v√•r fav√łr. Spesielt hvis vi skal sl√• nedenfra og opp. Molde benytter seg av dette de ogs√•, hvis ikke hadde de aldri klart √• vinne s√• mye som de har gjort. Er en grunn til at Fagermo kaller de et kj√łpelag. Molde f√łlger suksessformelen til Brann fra POL perioden.

krakra

July 15, 2015, 00:18:11 AM #4192 Last Edit: July 15, 2015, 00:29:38 AM by krakra

Soler

For b√•de Ola Kamara og Semb Berge var l√łnn en viktig faktor til at de valgte Molde. Sikkert flere av de andre spillerne de har hentet ogs√•. Molde hadde aldri holdt seg i toppen uten √łkonomiske muskler.

Molde har neppe utkonurert oss p√• l√łnn nei, men de kan gj√łre det fremover med v√•rt nye l√łnnsystem.

krakra

July 15, 2015, 07:53:59 AM #4194 Last Edit: July 15, 2015, 07:58:31 AM by krakra
Jeg vet ikke hvordan l√łnnsordningen er med disse, men begge er under kontrakt med andre klubber og p√• utl√•n til Molde fra klubber med st√łrre √łkonomiske muskler. Her snakker vi nok litt mer kortsiktige vurderinger fra spillerne hvor spilletid er hovefaktoren. Molde kan tilby spilletid p√• et bra lag, og sjansen for e-cup.

Det jeg vet er at Forren tjener rundt to millioner i √•ret i Molde og at det er rimelig √• anta at ingen tjener mer enn ham i Molde. Med en grunnl√łnn p√• en million, uten √• ha spilt en eneste kamp, s√• tror jeg ikke toppl√łnnen i Brann vil ligge langt bak dette n√•r vi er i TL igjen. At Brann tilbyr lavere l√łnn i OBOS enn gullfavoritten i TL, skulle bare mangle.

http://www.tv2.no/a/4086883

Jeg √łnsker ikke flere spillere som setter penger √łverst p√• prioriteringslisten n√•r de skal velge klubb. At Brann ikke har annet √• tilby akkurat n√• betyr ikke at vi m√• fortsette med en helt sinnsyk l√łnnspolitikk. Det betyr at vi m√• se p√• de omr√•dene som tiltrekker seg seri√łse, ambisi√łse spillere med potensiale.

krakra

Jeg er ganske sikker p√• at n√•r √łkonomien blir bedre s√• vil ogs√• l√łnnen √łke, men prinsippet om at grunnl√łnnen skal v√¶re lavere enn f√łr, mens de som spiller mest, s√¶rlig n√•r vi har suksess skal tjene mer, tror jeg nok blir st√•ende og det syns jeg er klokt.

Jeg er glad at Brann ikke g√•r i samme fellen som f√łr og tror at bare vi bruker mer s√• skal vi gj√łre det bedre. Det virker som Brann har skj√łnt at det √• kunne tilby mest i l√łnn ikke n√łdvendigvis er det viktigste for √• oppn√• gode resultater.

Utmedsnolken

Disse prinsippene innføres jo med jevne mellomrom, uten at det ser ut til å ha noen varig effekt. Men ingen grunn til at brann som klubb skal måtte betale 3x lønn som det molde tilbyr samme spiller (ref pedersen). Bare sløsing av penger å betale mer enn andre for middelmådighet, høy lønn for kvalifiserte spiller er noe annet.
"og der snubler Sæternes igjen"

Jose Arrogantio

Det jeg lurer p√•, om vi ikke skal bruke l√łnn som lokkemiddel, hva skal vi bruke da? Ikke er vi toppklubb med sjanse for medalje, ikke er vi spesielt god utviklingsarena, hva har vi √• tilby annet enn l√łnn? Molde hadde Solskj√¶r og medaljeambisjoner, vi har ingen av delene.

Problemet er ikke at vi lokker med l√łnn, men at vi har v√¶rt for d√•rlige p√• √• lokke de rette typene og √• bed√łmme hvor mye det er verdt √• lokke dem med.

krakra

July 15, 2015, 11:27:28 AM #4199 Last Edit: July 15, 2015, 11:33:34 AM by krakra

Go Up