• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

�konomitråd

Started by monzilla, October 04, 2007, 21:49:49 PM

0 Members and 5 Guests are viewing this topic.

Go Down

nummer9

Her er i alle fall oversikten over hvilken kategori klubbene ligger i som ble presentert på denne presesekonferansen:
http://www.fotball.no/Documents/PDF/2013/Klubblisens_mediapresentasjon_1halv%C3%A5r_2013.pdf

En kan jo bare grøsse ved tanken på hvor Brann hadde vært uten pengeinnsprøytningene fra Mohn. SAmtidig kan en også se at Strømsgodset lå i samme kategori som Brann (rød) i sommeren 2009 og sommeren 2010. Strømsgodset ligger i dag i grønn kategori mens Brann er i gul.

Straffe!!!

Jeg understreker likesågodt først som sist at dette har jeg ikke greie på, altså det er meninger og ikke fakta jeg presenterer.

Men; Jeg vil anta at det er et godt stykke vei mellom de som ligger i nærheten av rød sone og de som ligger i nærheten av grønn sone (av de 10 lagene som ligger i gul sone)?
Såvidt meg bekjent er det en ganske stor forsinkelse i systemet, slik at tallene Brann blir "målt utfra" langtfra er de aller ferskeste.

Nekter å tro at f.eks. Tromsø har hatt en like sunn utvikling på økonomien som det, tross alt, Brann har hatt?

Kan dette ha endel å gjøre med 'kreativ bokføring'? Jeg finner det merkelig at Tromsø gikk fra rød til grønn til rød igjen uten at de har tryllet litt med tallene og deretter blitt innhentet av realitetene.

Og at Rosenborg, med sine årelange gigantunderskudd, skal gå inn i kategorien "driver sunt" pga pæng på bok blir i min verden merkelig. Ja, de har råd til å gå med kraftige underskudd år etter år og kan selge en hotelltomt eller to om de skulle ha behov for mer cash. Men sunt er det da for pokker ikke?

ostraume

Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

SK


Torvanger

Quote from: ostraume on October 07, 2013, 18:43:24 PM


Det er nok der forskjellen ligger. Men det går nok en grense for hvor ofte RBK kan sparke trenere og gå med blodrøde tall pr år.

Nightfox

Vel. Det skal godt gjøres å argumentere for at Rosenborg driver sunt, men det kan ikke legges begrensninger på å bruke sine egne penger. For min del må de gjerne gjøre det, så lenge det brukes på mislykkede spillerkjøp. Men sunt og forsvarlig er det ikke.

Lasaron

Quote from: Nightfox on October 07, 2013, 22:03:57 PM
Vel. Det skal godt gjøres å argumentere for at Rosenborg driver sunt, men det kan ikke legges begrensninger på å bruke sine egne penger. For min del må de gjerne gjøre det, så lenge det brukes på mislykkede spillerkjøp. Men sunt og forsvarlig er det ikke.


Det er da forsvarlig. Hvis Brann plutselig får et innskudd på 100 mill, er det da uforsvarlig å bruke en del av det selv om vi går med underskudd? Nei.
Tren på langskudd

ostraume

Poenget er at det er irrelevant hvor pengene kommer fra. Har du en CL-pengebinge så er det helt sunt å bruke den opp. Kan du selge stadiontomt så er det helt sunt å bruke opp disse pengene. Disse pengene er like gode og sunne som "sikre" inntekter som partoukort.

Det som derimot er riktig er at RBK neppe kan drive slik som nå over mange år. Uten nye CL-millioner. Derfor er ekstremt viktig at de ikke vinner serien og på ny får sugerøret inn i Euro-kassen.
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

Spelaren

"Sunn drift" er et misvisende uttrykk, men så er det ikkje det lisensnemnda trenger å tenke på. Lag flyttes rundt i de forskjellige fargesonene etter gitte kriterier.
GÃ¥ av.

Nixon

Quote from: Spelaren on October 08, 2013, 09:21:36 AM
"Sunn drift" er et misvisende uttrykk, men så er det ikkje det lisensnemnda trenger å tenke på. Lag flyttes rundt i de forskjellige fargesonene etter gitte kriterier.


Ja, her gjelder det å ikke bruke penger man ikke har. Dersom man har penger kan man søle de vekk på ingenting uten at det gir negativt utslag på rapporten. Og sånn må det nesten være.
Rød makt på Hansa

Henki

Quote from: Nixon on October 08, 2013, 09:36:58 AM
Quote from: Spelaren on October 08, 2013, 09:21:36 AM
"Sunn drift" er et misvisende uttrykk, men så er det ikkje det lisensnemnda trenger å tenke på. Lag flyttes rundt i de forskjellige fargesonene etter gitte kriterier.


Ja, her gjelder det å ikke bruke penger man ikke har. Dersom man har penger kan man søle de vekk på ingenting uten at det gir negativt utslag på rapporten. Og sånn må det nesten være.


Det er klart at klubbene fritt skal kunne bruke av sin egenkapital uten at det skal få konsekvenser fra NFF. Noe annet ville være fryktelig urettferdig. Innenfor den definisjonen av å drive sunt som lisensregelverket forholder seg til er det mange klubber som driver usunt, men RBK er ikke en av dem.

Men nå er da ikke lisenskravene til NFF den eneste måten å måle økonomisk sunnhet på. Det å drive med driftsunderskudd år etter år, slik at man år etter år må tære på egenkapitalen er kanskje ikke så veldig sunt det heller.
Ballen skal fremover!

dudo

Quote from: ostraume on October 08, 2013, 08:30:36 AM
Poenget er at det er irrelevant hvor pengene kommer fra. Har du en CL-pengebinge så er det helt sunt å bruke den opp. Kan du selge stadiontomt så er det helt sunt å bruke opp disse pengene. Disse pengene er like gode og sunne som "sikre" inntekter som partoukort.

Det som derimot er riktig er at RBK neppe kan drive slik som nå over mange år. Uten nye CL-millioner. Derfor er ekstremt viktig at de ikke vinner serien og på ny får sugerøret inn i Euro-kassen.


Heldigvis blir veien til EL/CL vesentlig lengre for dem til neste år uansett, siden de har så dårlige resultater de siste fem år.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

krakra

Og gull får de heller ikke neste år. Det tar vi. Så RBH

Spelaren

Quote from: dudo on October 08, 2013, 10:05:32 AM
Quote from: ostraume on October 08, 2013, 08:30:36 AM
Poenget er at det er irrelevant hvor pengene kommer fra. Har du en CL-pengebinge så er det helt sunt å bruke den opp. Kan du selge stadiontomt så er det helt sunt å bruke opp disse pengene. Disse pengene er like gode og sunne som "sikre" inntekter som partoukort.

Det som derimot er riktig er at RBK neppe kan drive slik som nå over mange år. Uten nye CL-millioner. Derfor er ekstremt viktig at de ikke vinner serien og på ny får sugerøret inn i Euro-kassen.


Heldigvis blir veien til EL/CL vesentlig lengre for dem til neste år uansett, siden de har så dårlige resultater de siste fem år.


Som igjen betyr eit forsiktigere Rbk, hvilket er forferdelig tragisk for Norge siden me ikkje får eit lokomotiv som kan inspirere, lede an, vise veien og bringe heder og ære til vår forenede fotballnasjon...

:P
Helt ok for meg.
GÃ¥ av.

ostraume

Quote from: krakra on October 08, 2013, 10:13:17 AM
Og gull får de heller ikke neste år. Det tar vi. Så RBH


Haha :)
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

krakra

Interessant å se skattelistene for fattige Brann uten handlenkraft. Soko tjente halvannen million i fjor, Jonsson 1,4 millioner og Fakiri 1,7 millioner. Middelmådighetene hadde til salt i grøten altså. Var litt trangere kår for de lokale ungguttene.

Utmedsnolken

Angret litt på sesongkortfornyelsen etter å ha sett den listen
"og der snubler Sæternes igjen"

Miller

LATTERLIG lønn for udugelighet! Ref. Skarsfjord

nero

October 18, 2013, 09:32:26 AM #3318 Last Edit: October 18, 2013, 09:34:09 AM by nero


Middelmådighet belønnes generøst hos oss.

Vi er da tross alt Brann
Lions led by donkeys.

Christian

Quote from: krakra on October 18, 2013, 07:15:12 AM
Interessant å se skattelistene for fattige Brann uten handlenkraft. Soko tjente halvannen million i fjor, Jonsson 1,4 millioner og Fakiri 1,7 millioner. Middelmådighetene hadde til salt i grøten altså. Var litt trangere kår for de lokale ungguttene.

Soko sin lønn stusser eg på. Med hans skadehistorikk burde den vært lavere, evt. styrt etter antall kmaper eller noe slikt.

Fakiri henger jo igjen etter gammelt. Han fikk en latterlig god kontrakt da han kom tilbake - gitt av en klubb høy på Hardball og gullkamp.

Jonsson ble hentet som forsvarsjef og kaptein. At han har forholdsvis høy lønn er jo ikke overraskende. At han har vært mykje skadet var det vel vanskeligere å se for seg. Uten skadene tror eg han hadde vært en solid stopper for oss og lett verdt lønnen.

krakra

Quote from: Christian on October 18, 2013, 10:54:03 AM
Quote from: krakra on October 18, 2013, 07:15:12 AM
Interessant å se skattelistene for fattige Brann uten handlenkraft. Soko tjente halvannen million i fjor, Jonsson 1,4 millioner og Fakiri 1,7 millioner. Middelmådighetene hadde til salt i grøten altså. Var litt trangere kår for de lokale ungguttene.



Jonsson ble hentet som forsvarsjef og kaptein. At han har forholdsvis høy lønn er jo ikke overraskende. At han har vært mykje skadet var det vel vanskeligere å se for seg. Uten skadene tror eg han hadde vært en solid stopper for oss og lett verdt lønnen.
Ja, hvis man tar utgangspunkt i at Brann er i toppsjiktet hva gjelder lønnsmidler i TL, så er Jonssons lønn grei. Men Skarsfjord har jo sytt og klaget over hvor ekstremt lite handlekraft han har. Da er 1,5 mill for en gammel svenske uten en spesielt imponerende CV og som vi ærlig må innrømme ikke er mer enn en god stopper selv når han er skadefri ganske vilt. Jeg vil tro at i Godset og Haugesund 1,5 millioner en lønn man kun gir i helt spesielle tilfeller til helt spesielt spillere. Av typen Stefan Johansen. Ikke sikkert han tjener 1,5 mill engang.

krøvel vellevold

Rimelig sykt at treneren fikk lønnsøkning på 1 mill midt i den perioden hvor Brann visstnok kuttet i økonomien, sa opp folk og senket spillerlønningene.
Legg ned hele klubben!

dragn

Quote from: krøvel vellevold on October 18, 2013, 15:07:30 PM
Rimelig sykt at treneren fikk lønnsøkning på 1 mill midt i den perioden hvor Brann visstnok kuttet i økonomien, sa opp folk og senket spillerlønningene.


Tilgi meg om jeg sier noe feil: han har vel bare hatt en kontrakt fra han ble ansatt som hovedtrener. Det betyr vel at han har inntekter på si som huse?

krøvel vellevold

Quote from: dragn on October 18, 2013, 15:18:26 PM
Quote from: krøvel vellevold on October 18, 2013, 15:07:30 PM
Rimelig sykt at treneren fikk lønnsøkning på 1 mill midt i den perioden hvor Brann visstnok kuttet i økonomien, sa opp folk og senket spillerlønningene.


Tilgi meg om jeg sier noe feil: han har vel bare hatt en kontrakt fra han ble ansatt som hovedtrener. Det betyr vel at han har inntekter på si som huse?


Han fikk vel forlenget kontrakten i 2011?
Legg ned hele klubben!

krøvel vellevold

Hva om vi nå skulle stå med 39 poeng foran siste kampen, stillingen er 1-0 til Tromsø på overtid, og så får Brann straffe... Scorer vi, får spillerne rundt 4 mill samlet i bonus. Bommer vi, sparer klubben 4 mill og taper kanskje ikke noe som helst hverken ang. plassering eller plasseringspenger. Blir en spesiell situasjon...
Legg ned hele klubben!

Christian

Det er vel liten tvil om hva spilleren som eventuelt tar straffen ønsker. Publikum generelt sett vil vel neppe tenke over bonussituasjonen.

Bård Finne bør forøvrig ta den.

nummer9

Om TIL rykker ned er det verdt det. En får håpe at Trond Mohns ikke er like interessert i å støtte en klubb i AL, og at han heller gir mere til Brann?

Sjansen er vel kanskje større for at han før kampen kommer med lovnad om penger til Branns styre om de taper. Brann taper, og sier at lovnad om penger hadde ingen påvirkning i beslutningen om å starte hele «femmerlisten», Jonsson som enslig bakromsspiss og Fakiri som midtstopper.

Nixon

Quote from: nummer9 on October 22, 2013, 10:02:54 AMEn får håpe at Trond Mohns ikke er like interessert i å støtte en klubb i AL, og at han heller gir mere til Brann?


Har du ikke skjønt det? Mohn er ikke interessert i fotball slik vi er det. Han bryr seg ikke om Tromsø spiller i TL eller i Adecco. For han er det viktigst å like folkene som styrer klubbene. Om noe så er det mer sannsynlig at han gir mer enn mindre dersom samene skulle rykke ned.
Rød makt på Hansa

Northside

Lurer på hvor mye cash Mohn ville spyttet i Tromsø dersom Skarsfjord havnet der...

Sindre32

Quote from: Nixon on October 22, 2013, 10:07:56 AM
Quote from: nummer9 on October 22, 2013, 10:02:54 AMEn får håpe at Trond Mohns ikke er like interessert i å støtte en klubb i AL, og at han heller gir mere til Brann?


Har du ikke skjønt det? Mohn er ikke interessert i fotball slik vi er det. Han bryr seg ikke om Tromsø spiller i TL eller i Adecco. For han er det viktigst å like folkene som styrer klubbene. Om noe så er det mer sannsynlig at han gir mer enn mindre dersom samene skulle rykke ned.


Mohn er en filantropist, der har du helt rett. Ingen dårlig ting å være, og all ære til mannen. Det er ingenting som tilsier at støtten hans skal opphøre bare fordi Tromsø er i divisjonen under.

nero

Mohn er en filantrop og det er vel og bra, men hvorfor må han ødelegge Sportsklubben Brann? For det er det han er i ferd med å gjøre med det latterlige kravet om at gullgutten Rune skal ha jobben som hovedtrener i Brann til evig tid. For alle vet jo at den avgjørelsen har lite med fotball å gjøre, onkel Trond har jo åpent innrømt at fotball er noe han ikke har greie på.
Lions led by donkeys.

Lasaron

Quote from: nero on October 22, 2013, 22:24:13 PM
Mohn er en filantrop og det er vel og bra, men hvorfor må han ødelegge Sportsklubben Brann? For det er det han er i ferd med å gjøre med det latterlige kravet om at gullgutten Rune skal ha jobben som hovedtrener i Brann til evig tid. For alle vet jo at den avgjørelsen har lite med fotball å gjøre, onkel Trond har jo åpent innrømt at fotball er noe han ikke har greie på.


Trond Mohn ødelegger ikke Brann. Det er styret og Bruun som ødelegger Brann. De kan velge om de vil følge Mohn sine krav eller ikke. Denne tragedien er styret og Bruun sin feil. Den saken er helt enormt grei!
Tren på langskudd

nummer9

Quote from: Lasaron on October 23, 2013, 06:16:36 AM
Quote from: nero on October 22, 2013, 22:24:13 PM
Mohn er en filantrop og det er vel og bra, men hvorfor må han ødelegge Sportsklubben Brann? For det er det han er i ferd med å gjøre med det latterlige kravet om at gullgutten Rune skal ha jobben som hovedtrener i Brann til evig tid. For alle vet jo at den avgjørelsen har lite med fotball å gjøre, onkel Trond har jo åpent innrømt at fotball er noe han ikke har greie på.


Trond Mohn ødelegger ikke Brann. Det er styret og Bruun som ødelegger Brann. De kan velge om de vil følge Mohn sine krav eller ikke. Denne tragedien er styret og Bruun sin feil. Den saken er helt enormt grei!


Kom kanskje ikke så bra frem, men dette var mitt poeng også. Mohns bidrag er ikke problemet. Branns totale mangel på integritet er. Derfor jeg kom med et ekstremt eksempel der Brann lar Mohns penger direkte diktere hvilke spillere som stiller til start mot TIL.

Xminator

Toro trekker seg som Brannsponsor. De ser ikke lenger sammenhengen mellom sponsormidler og salg. Ett direkte resultat av utflagging fra Bergen. Og selvsagt Branns spareplan som har tatt klubben fra å nærme seg nasjonal merkevare til å nok en gang bli en klubb med kun lokal interesse.

Men for å si det slik:
Om Toro ikke lenger er Brannsponsor så slutter jeg å kjøpe Toro-produkter. Jeg klarer meg uten.

dudo

Ja, jeg kan utvide boikotten min jeg. I dette tilfellet er det ekstremt enkelt, da.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Nixon

He he, så det er greit av vi boikotter Brann, men ikk sponsorene?:)

Spøk til side. Jeg leste saken i BT i dag, og det er svært alvorlig for Brann. For det er andre bedrifter også som teller på knappene. Hele klubben råtner på rot, men ingen gjør noe med det!
Rød makt på Hansa

Huff

Quote from: Nixon on November 01, 2013, 07:33:18 AM
He he, så det er greit av vi boikotter Brann, men ikk sponsorene?:)

Spøk til side. Jeg leste saken i BT i dag, og det er svært alvorlig for Brann. For det er andre bedrifter også som teller på knappene. Hele klubben råtner på rot, men ingen gjør noe med det!


Nok et klart signal til ledelsen, nok en spiker i kisten. De overlever ikke dette her, det kan de ikke.

pidre

Meiner eg leste noko om at SBV skulle redusere sitt engasjement i Brann. Så er det altså ikkje berre supporterane, men også sponsorene som uteblir frå Stadion. Alt kan sjølvsagt forklarast av klovneveldet med ingen av dei har peiling, dei har ikkje trenarkurs, og dei følger ikkje dei interne prosessane.

Nå må faentameg styret våkne og få fjernet RBH og skarsfjord. Nå er tida å gjere det på!
Saludar a los monos!

krøvel vellevold

Quote from: pidre on November 01, 2013, 07:58:28 AM
Meiner eg leste noko om at SBV skulle redusere sitt engasjement i Brann. Så er det altså ikkje berre supporterane, men også sponsorene som uteblir frå Stadion. Alt kan sjølvsagt forklarast av klovneveldet med ingen av dei har peiling, dei har ikkje trenarkurs, og dei følger ikkje dei interne prosessane.

Nå må faentameg styret våkne og få fjernet RBH og skarsfjord. Nå er tida å gjere det på!


Alt kan forklares med litt uflaks og generelle nedgangstider i fotballen.
Legg ned hele klubben!

Xminator

En ting er å sende signaler til Brann, men vi skal da pokker meg sende signaler til sponsorer også. For meg er det ikke OK at en gammel og tung sponsor trekker seg ut når bergensprofilen deres er vannet ut.

Boikott TORO

Ricky

Meh... sponsorer kommer og går.

krøvel vellevold

Supporterne kan boikotte Brann, men ikke sponsorene?
Legg ned hele klubben!

Jepphepp

Quote from: krøvel vellevold on November 01, 2013, 10:41:31 AM
Supporterne kan boikotte Brann, men ikke sponsorene?


Pass deg ellers boikotter vi deg og=)
- Mitt mål er å slippe inn null mål. Det blir vanskelig, men det er mitt mål. (Piotr Leciejewski 2014)

SK

Tror ikke du får mange med deg på den boikotten.
Det er ingen private bedrifter som har noe som helst ansvar for å finansiere klovneveldet.

krøvel vellevold

Quote from: SK on November 01, 2013, 12:03:42 PM
Tror ikke du får mange med deg på den boikotten.
Det er ingen private bedrifter som har noe som helst ansvar for å finansiere klovneveldet.


Nei sponsorer sponser sjelden av veldedighet. De gjør det for å profilere seg selv. At sponsorer trekker seg, bør heller ses på et hint om at Brann ikke er interessant nok lenger. Ergo bør det sette enda mer press på dagens regime.
Legg ned hele klubben!

dudo

Quote from: krøvel vellevold on November 01, 2013, 12:30:20 PM
Quote from: SK on November 01, 2013, 12:03:42 PM
Tror ikke du får mange med deg på den boikotten.
Det er ingen private bedrifter som har noe som helst ansvar for å finansiere klovneveldet.


Nei sponsorer sponser sjelden av veldedighet. De gjør det for å profilere seg selv. At sponsorer trekker seg, bør heller ses på et hint om at Brann ikke er interessant nok lenger. Ergo bør det sette enda mer press på dagens regime.


Det setter selvsagt mer press på klovneveldet. Men så er det nå en gang sånn at jeg har lov å slenge dritt om mine nærmeste, men om noen andre gjør det smeller det. Og ihvertfall når de andre har blitt kjøpt av trøndere eller hva det er.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

nero

Toro har vel bare sett det de fleste andre har sett, nemlig at Brann på mange måter er et synkende skip. Hvem i næringslivet vil knytte sitt eget navn tettere til en "merkevare" som mer og mer har blitt et synonym for inkompetanse og middelmådighet?
Lions led by donkeys.

Christian

Quote from: nero on November 01, 2013, 13:26:34 PM
Hvem i næringslivet vil knytte sitt eget navn tettere til en "merkevare" som mer og mer har blitt et synonym for inkompetanse og middelmådighet?

Trond Mohn tydeligvis...

nero

Ja, det er vel en form for divine justice i at onkel Trond må hive enda mer penger ned i det sorte hullet på grunn av publikumssvikten etter at han tvang gjennom forlengelsen med godgutten Rune..
Lions led by donkeys.

ostraume

Toro er kjøpt opp og trekker seg ut denikke lenger har noen tilhørighet i Bergen. Det er klart; hadde ikke produktet vært defekt ville de gjerne fortsatt av rene kommersielle hensyn.
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

Go Up