• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Fordeling av bortebilletter/ cupfinale billetter!

Started by mbs, September 28, 2007, 08:59:19 AM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

mbs

Jeg vet ikke om det er noe årsmøte vedtak på cupfinale billetter og fordeling, dersom det ikke er det, bør dette også opp.

Nå har  vi hatt litt uro/ diskusjon rundt AAFK kampen.
Folk har etterlyst rettningslinjer. Derfor mener jeg at vi bør ta en prinsipp diskusjon. Klarer vi å få til en bra diskusjon her, kan vi fremme et gjennom tenkt forlag til årsmøte. Da har en regler å forholde seg til ved neste korsvei.

For å komme i gang foreslår jeg følgene til start ved diskusjonen:

1. Alt salg kamp billetter og turer skal annonsereres på bataljonens hjemmeside. Antall billetter, priser og turopplegg osv skal annonseres så tidlig så mulig.

2. Opplysninger om salgstidspunkt og steder skal opplyses tidligst mulig, men senest 24 timer før salget starter.

3. De som har mer enn 5 borteturer organisert med bataljonen siste år, fra kampdato har forkjøpsrett i .....(her må en kanskje har forskjell fra kamp til kamp). Maximum 25% av billettene skal selges til på denne måten. Styret går på denne kvoten om de skal ha billetter.

4. En kan kun kjøpe billetter til seg selv. Kjøp av billetter til andre kan kun skje ved skriftlig fullmakt.

5. 25% av billettene selges til gruppen med lavest aninitet, har forkjøpsrett i tilsvarende periode som nevnt i punkt 3.

6. 50% av billettene selges etter første mann til mølla prinsippet.

7. Bataljonen plikter til å holde oversikt og dokumentasjon over billettfordelingen i 1 år etter kampen, og medlemmer kan få se denne ved skriftlig henvendelse til bataljonen.

Forslag til noen punkt som bør diskuteres, om % er riktige og formuleringene er gode, sikkert ikke.
Heller ikke rekkefølgen.

Men vi kan da få et klart regelverk og slippe problemer i fremtiden.

Nixon

Quote from: "mbs"5. 25% av billettene selges til gruppen med lavest aninitet, har forkjøpsrett i tilsvarende periode som nevnt i punkt 3.


Er dette de som ikke har reist på noen bortekamper tidligere eller nettopp har meldt seg inn i Bataljonen? I så fall synes jeg de får alt for mange billetter!

Ellers enig i at salgsstart må annonseres mer spesifikt enn det som har vært vanlig til nå. Og at man ikke skal kunne sende en fellesmail med en haug med navn er jeg også med på.

Og lurer jeg litt på om Bataljonen har en avtale med Brann om antall billetter til en eventuell cupfinale? I år hadde Brann lovet vekk så mange billetter til sponsorer, partoutkort, VIP´er, medlemmer og egne ansatte at det neppe hadde blitt mange billetter, om noen, igjen til supporterklubben.
https://datesnow.life"]Actual Women[/URL]

mbs

Quote from: "Nixon"
Quote from: "mbs"5. 25% av billettene selges til gruppen med lavest aninitet, har forkjøpsrett i tilsvarende periode som nevnt i punkt 3.


Er dette de som ikke har reist på noen bortekamper tidligere eller nettopp har meldt seg inn i Bataljonen? I så fall synes jeg de får alt for mange billetter!

Ellers enig i at salgsstart må annonseres mer spesifikt enn det som har vært vanlig til nå. Og at man ikke skal kunne sende en fellesmail med en haug med navn er jeg også med på.

Og lurer jeg litt på om Bataljonen har en avtale med Brann om antall billetter til en eventuell cupfinale? I år hadde Brann lovet vekk så mange billetter til sponsorer, partoutkort, VIP´er, medlemmer og egne ansatte at det neppe hadde blitt mange billetter, om noen, igjen til supporterklubben.


Selvsagt pnk 3. sorry her er det feil fra meg.
Skal selvsagt være de med høyest ansinitet.
De som har vært medlem lengst!

Nixon

Da rimer det bedre.
Jeg trodde kanskje du ville bruke det som et virkemiddel for å gjøre det lettere for nye medlemmer å skaffe seg billetter, og på denne måten få flere medlemmer til supporterklubben.
https://datesnow.life"]Actual Women[/URL]

Northside

Jeg er faktisk ganske enig i punktene dine.

Det jeg derimot lurer veldig mye på er hvor mange billetter Bataljonen ville fått dersom vi hadde vært i cuåfinalen i år.

LSK fikk som kjent 7000+ billetter til sin finale, ca samme som vi ville fått dersom vi hadde møtt noen av de store lagene.
Brann har lovet billetter til alle VIPene, dvs ca 4000+++?
Da er det 3000 billetter igjen, hvor en god del helt sikkert havner hos sponsorene, en del til de som har hatt sesongkort lenge på stadion, og resten til bataljonen/publikum generelt.
Kan jo umulig bli særlig mye utav det?

Mener også vi seriøst bør få NSA på banen og gjøre noe med fordelingen til cupfinalen. Her er slik billettene fordeles i år:
* LSK 7.300
* Haugesund 5.700
* Salg over internett 2.500
* Sesonghefter 350
* Klubbene/Kretsene osv. 2.050
* Frikort/forkjøpsrett 1.700
* Norsk Supporterallianse 400
* NFFs samarbeidspartnere 2.650
* Presse 350
* Ullevaal Buisness Class2.200
* Totalt: 25.200

Som man ser, så går kun 50% av billettene direkte til klubbene/supporterne av de to lagene som er i finalen. Resten, ca 15 000+- går til personer som ikke har noe som helst å gjøre med disse klubbene!
Hvorfor skal cupfinalen være en fest for "hele" Norge og alle som ønsker? Hvorfor kan ikke heller cupfinalen være en fest og belønning til de to lagene som har klart å komme til denne finalen?

Frikort/forkjøpsrett har fått 1700 billetter, hva er det?
Klubbene og kretsene får 2050 billetter, hvorfor det? Hvorfor skal SameJonas i tromsø få billetter til denne finalen?
NSA får så lite som 400 billetter, og det sier de seg fornøyd med? tar som en selvfølge at disse 400 billettene går til cupfinalens supportere!

Dette er noe vi virkelig burde fått endret!

paf

Quote from: "NorthsideFCDH"
Frikort/forkjøpsrett har fått 1700 billetter, hva er det?
Klubbene og kretsene får 2050 billetter, hvorfor det? Hvorfor skal SameJonas i tromsø få billetter til denne finalen?
NSA får så lite som 400 billetter, og det sier de seg fornøyd med? tar som en selvfølge at disse 400 billettene går til cupfinalens supportere!

Dette er noe vi virkelig burde fått endret!

Siden jeg har jobbet med dette i noen år skal du få svar. NSA har prioritert å få flest mulig billetter til finalelagene. I løpet av de siste årene har dette antallet steget fra ca10.000 til ca 13.000. Det er utelukkende NSAs fortjeneste at dette har skjedd. Vi hadde håpet og trodd at disse billettene stort sett ville gått til supporterne. Dessverre viser det seg at klubbene ofte prioriterer egne sponsorer, etc slik bla Brann gjorde i 2004, mens andre - feks Lyn - prioriterer egne supportere.
I tillegg har NSA i en periode hatt 400 billetter som fordeles likt på de to finalelagenes supporterklubber. Dette er ikke ment som de eneste disse supporterklubbene skal få, men som et supplement. Strategien fremover vil være å få fordelt de ekstra plassene som kommer som en følge av utbyggingen på Ullevaal videre til supporterne - ikke til klubbene som har vist seg å prioritere sponsorer.
Når det gjelder Branns fordeling i 2004, var det en skandale, og skyldes også svakt arbeid av Bataljonen. Jeg har håp om at det blir bedre neste gang.

Frikort/forkjøpsrett er de som har frikort til alle kamper arrangert av NFF og klubbene tilsluttet NFF. Jeg tror ikke tippekommisjonærene er i den gruppen på cupfinalen (de er det ellers), men det gjelder dommere, delegater, tillitsvalgte i forbundet, etc, etc. Jeg har ikke oversikten over nøyaktig hvilke kriterier som skal til for å få frikort, men jeg vet det er ganske mange av dem.

Klubbene og kretsene. Dette skal jeg ikke forsvare i det hele tatt. NFF mener at cupfinalen er en fest for hele fotball-Norge. Jeg synes det først og fremst skal være en fest for de deltagende klubber og deres supportere. Det er mildt sagt vanskelig å få forbundstinget til å akseptere at klubber og kretser ikke lenger får et antall billetter til cupfinalen.

Nixon

Quote from: "paf"Det er mildt sagt vanskelig å få forbundstinget til å akseptere at klubber og kretser ikke lenger får et antall billetter til cupfinalen.


Blir ikke dette bukken til havresekken? At de som eventuelt skal bestemme dette er de som faktisk får billetter? Da er det ikke rart at det blir vanskelig.
https://datesnow.life"]Actual Women[/URL]

paf

Quote from: "Nixon"
Blir ikke dette bukken til havresekken? At de som eventuelt skal bestemme dette er de som faktisk får billetter? Da er det ikke rart at det blir vanskelig.

Det er helt korrekt. Og det er breddeklubbene som har makten på tinget, uten at det hjelper stort. Sist dette var en tingsak gikk jo Rosenborg på talerstolen for å argumentere mot at supporterne/deltagende klubber skulle få fler billetter, mens Brann unnlot å si noe i det hele tatt. (Takk skal dere ha Lars Henrik Berge og Tor Frode Løseth!)
Den omfordelingen vi har sett har utelukkende vært administrativt initiert og godkjent av forbundsstyret. Når man har forsøkt å få ting gjennom på tinget har det vært fordi man ikke har fått det til i administrasjon og forbundsstyre.
Tinget består som du er inne på av klubbene og kretsene. Relativt vanskelig å ta fra dem billetter siden de synes det er stas å være på cupfinalen...

bbbmartin

Quote from: "mbs"Jeg vet ikke om det er noe årsmøte vedtak på cupfinale billetter og fordeling, dersom det ikke er det, bør dette også opp.

Nå har  vi hatt litt uro/ diskusjon rundt AAFK kampen.
Folk har etterlyst rettningslinjer. Derfor mener jeg at vi bør ta en prinsipp diskusjon. Klarer vi å få til en bra diskusjon her, kan vi fremme et gjennom tenkt forlag til årsmøte. Da har en regler å forholde seg til ved neste korsvei.

For å komme i gang foreslår jeg følgene til start ved diskusjonen:

1. Alt salg kamp billetter og turer skal annonsereres på bataljonens hjemmeside. Antall billetter, priser og turopplegg osv skal annonseres så tidlig så mulig.

2. Opplysninger om salgstidspunkt og steder skal opplyses tidligst mulig, men senest 24 timer før salget starter.

3. De som har mer enn 5 borteturer organisert med bataljonen siste år, fra kampdato har forkjøpsrett i .....(her må en kanskje har forskjell fra kamp til kamp). Maximum 25% av billettene skal selges til på denne måten. Styret går på denne kvoten om de skal ha billetter.

4. En kan kun kjøpe billetter til seg selv. Kjøp av billetter til andre kan kun skje ved skriftlig fullmakt.

5. 25% av billettene selges til gruppen med lavest aninitet, har forkjøpsrett i tilsvarende periode som nevnt i punkt 3.

6. 50% av billettene selges etter første mann til mølla prinsippet.

7. Bataljonen plikter til å holde oversikt og dokumentasjon over billettfordelingen i 1 år etter kampen, og medlemmer kan få se denne ved skriftlig henvendelse til bataljonen.

Forslag til noen punkt som bør diskuteres, om % er riktige og formuleringene er gode, sikkert ikke.
Heller ikke rekkefølgen.

Men vi kan da få et klart regelverk og slippe problemer i fremtiden.
martin@bataljonen.no

som privatperson

mbs

Quote from: "bbbmartin"
Quote from: "mbs"Jeg vet ikke om det er noe årsmøte vedtak på cupfinale billetter og fordeling, dersom det ikke er det, bør dette også opp.

Nå har  vi hatt litt uro/ diskusjon rundt AAFK kampen.
Folk har etterlyst rettningslinjer. Derfor mener jeg at vi bør ta en prinsipp diskusjon. Klarer vi å få til en bra diskusjon her, kan vi fremme et gjennom tenkt forlag til årsmøte. Da har en regler å forholde seg til ved neste korsvei.

For å komme i gang foreslår jeg følgene til start ved diskusjonen:

1. Alt salg kamp billetter og turer skal annonsereres på bataljonens hjemmeside. Antall billetter, priser og turopplegg osv skal annonseres så tidlig så mulig.

2. Opplysninger om salgstidspunkt og steder skal opplyses tidligst mulig, men senest 24 timer før salget starter.

3. De som har mer enn 5 borteturer organisert med bataljonen siste år, fra kampdato har forkjøpsrett i .....(her må en kanskje har forskjell fra kamp til kamp). Maximum 25% av billettene skal selges til på denne måten. Styret går på denne kvoten om de skal ha billetter.

4. En kan kun kjøpe billetter til seg selv. Kjøp av billetter til andre kan kun skje ved skriftlig fullmakt.

5. 25% av billettene selges til gruppen med lavest aninitet, har forkjøpsrett i tilsvarende periode som nevnt i punkt 3.

6. 50% av billettene selges etter første mann til mølla prinsippet.

7. Bataljonen plikter til å holde oversikt og dokumentasjon over billettfordelingen i 1 år etter kampen, og medlemmer kan få se denne ved skriftlig henvendelse til bataljonen.

Forslag til noen punkt som bør diskuteres, om % er riktige og formuleringene er gode, sikkert ikke.
Heller ikke rekkefølgen.

Men vi kan da få et klart regelverk og slippe problemer i fremtiden.


arbeidsmengden til bataljonens styre er viktig, men mye kan gjøres raskt enkelt og effektivt med skikkelige system.

Angående de som er med i bataljonens/ tifos arbeidsgjeng, er dette en sær gruppe. Hvordan dette skal løses må komme fra bataljonen, det blir en avsporing dersom det skal hovediskusjonen.

Men en % av satt til de er ikke noe problem.

mbs

Har du PAF noen innspill i denne saken?
Du har jo litt erfaring, og reiser litt mer enn meg, samtidig som du har sittet i styre og stell og derfor kan se saken fra den siden også.

steinbygger

Quote from: "mbs"Jeg vet ikke om det er noe årsmøte vedtak på cupfinale billetter og fordeling, dersom det ikke er det, bør dette også opp.

Nå har  vi hatt litt uro/ diskusjon rundt AAFK kampen.
Folk har etterlyst rettningslinjer. Derfor mener jeg at vi bør ta en prinsipp diskusjon. Klarer vi å få til en bra diskusjon her, kan vi fremme et gjennom tenkt forlag til årsmøte. Da har en regler å forholde seg til ved neste korsvei.

For å komme i gang foreslår jeg følgene til start ved diskusjonen:



3. De som har mer enn 5 borteturer organisert med bataljonen siste år, fra kampdato har forkjøpsrett i .....(her må en kanskje har forskjell fra kamp til kamp). Maximum 25% av billettene skal selges til på denne måten. Styret går på denne kvoten om de skal ha billetter.



Forslag til noen punkt som bør diskuteres, om % er riktige og formuleringene er gode, sikkert ikke.
Heller ikke rekkefølgen.

Men vi kan da få et klart regelverk og slippe problemer i fremtiden.



Den dagen Bataljonen begynner å selge flyturer skal jeg reise organisert. Er noen av oss som reiser på en del turer som foretrekker å fly fremfor å sitte på en buss som tar evigheter også som har litt for mange med litt for mye promille ombord.

slang

Nå har jo bataljonen satt opp flytur til Tromsø. Det koster veldig mye å chartre et fly. Jeg har hørt summer opp i 400 000 for denne turen. Det er ca 130 plasser ombord og hver passasjer betaler 1800 kr.
130 x 1800 = 234 000

 400 000
- 234 000
=166 000

Det vil si at Bataljonen sitter igjen med en regning på 166 000 kr. Mest sansynlig er ikke disse tallene helt riktig, men tror ikke jeg er helt ute å kjøre. En slik kostnad kan gå én muligens to ganger i året, men til hver bortetur? Aldri! Alternativet ville vært og satt opp prisen, men hvis det er vesentlig billigere å fly med et flyselskap så vil ingen benytte seg av tilbudet uansett.
ansa 08

paf

Jeg etterlyser også et sett med retningslinjer. Det viktigste for meg er at det er forutsigbart og at man kan planlegge turene/kampene med noenlunde sikkerhet. Jeg synes det blir vanskelig å se dette isolert fra Branns fordelingspolitikk, og mener at retningslinjer bør lages sammen med Brann. Hadde kampen mot Viking vært borte i steden for hjemme, kunne vi fort risikert at Brann ville ta med samtlige sponsorer ned dit og at Bataljonen ble avspist med et uhyre lite antall billetter. Nå skal vi ikke ta den diskusjonen om hvorvidt Bataljonen bør være i noen særstilling i forhold til øvrig publikum på nytt igjen, men heller konstatere at vi nå skriver på Bataljonens forum og at det er i Bataljonens (og medlemmenes) interesse å karre til seg flest mulig billetter og samtidig ha et edruelig og fornuftig forhold til Brann. Mitt forslag er derfor som følger:
1. Billettene til bortekamper generelt fordeles 50/50 mellom Brann og Bataljonen. Bataljonen selger kun til sine medlemmer.
2. Til E-cup, cupfinale, etc hvor det er langt flere som ønsker å være til stede enn antallet billetter man har, likedeles billettene forholdsmessig etter antallet i hver gruppe (Partoutkortinnehavere, medlemmer i Bataljonen og medlemmer i Brann). (Se forklaring nedenfor)
3. Internt i Bataljonen fordeles billetter ut fra tre kriterier: Ansiennitet, partoutkort og organiserte bortekamper. I tillegg bør et lite antall billetter legges ut etter "først til møllen får først malt" prinsippet.

Organisering av dette bør først og fremst håndteres gjennom nettet. Det fordrer at det oppbevares opplysninger om medlemmene som vi selvsagt skal ha tilgang til. Det krever også at påmelding til borteturer og innehav av partoutkort registreres gjennom medlemssystemet. Rent teknisk er det ikke da noe problem å "rangere" medlemmene slik at kun de som står på "prioritetslisten" får anledning til å kjøpe tur og/eller billetter i en begrenset periode. Så kan man slakke på kravene etterhvert. En slik måte å gjøre det på vil føre til mindre arbeid enn nå så vidt jeg kan se.

Jeg synes ikke at de som bidrar aktivt generelt skal gis særfordeler innenfor dette. Det handler om at det er de som er der på hverdagene som også skal få være med på festdagene. Hvis du "bare" jobber med tifo, men ikke har partoutkort og ikke reiser på bortekamper til vanlig, hvorfor skal du da plutselig få reise ved de store anledningene? Som Krøvel var inne på tidligere i en debatt: Det krever en del offer å følge Brann. De som prioriterer annerledes til vanlig, men på død og liv skal ha med seg festen har ikke "gjort seg fortjent" til det synes jeg da.

(Forklaring punkt 2:
Si at Brann har 10.000 partoutkort (utenom Bataljonen), at det er 2.000 medlemmer i Brann og 3.000 i Bataljonen. Si også at vi har 5.000 billetter til en eller annen ekstremt attraktiv kamp - feks Manure i CL neste år. I så fall går 3.333 til partoutkortinnehavere, 667 til medlemmer i Brann og 1.000 til medlemmer i Bataljonen. Så vaskes listene slik at folk får tilbud innenfor den største gruppen de tilhører.)

Nixon

Quote from: "paf"Internt i Bataljonen fordeles billetter ut fra tre kriterier: Ansiennitet, partoutkort og organiserte bortekamper.


Hva med de som har kjøpt bortebilletter, men ikke reist organisert? Hvis alt salg av bortebilletter i fremtiden blir organisert av Brann og Bataljonen bør dette også telle med.
https://datesnow.life"]Actual Women[/URL]

Stoffi

Quote from: "Nixon"
Quote from: "paf"Internt i Bataljonen fordeles billetter ut fra tre kriterier: Ansiennitet, partoutkort og organiserte bortekamper.


Hva med de som har kjøpt bortebilletter, men ikke reist organisert? Hvis alt salg av bortebilletter i fremtiden blir organisert av Brann og Bataljonen bør dette også telle med.



For at borteturer skal kunne telle ved fordeling av attraktive billetter, må noe drastisk gjøres. Slik som det er nå, reiser kun 5-10% organisert(utenom disse siste bortekampene), det eksisterer rett og slett ikke noe tilbud til andre enn de som vil drikke hele natten, morgenen, formiddagen, ettermiddagen, sove på kampen, for deretter å drikke på tilbaketuren, satt litt på spissen. :)
Jeg registrerer at Bataljonen nå skal sette opp dagbusser til neste år, noe som viser at de tar dette på alvor. Det er kjempebra.

Men skal man virkelig tvinge folk til å reise organisert hvis de vil ha ekslusive billetter? Spesielt når tilbudet er så snevert, det er heller ikke alle som liker å reise med buss.
Om jeg er medlem i bataljonen og drar til Skien uorganisert, må vel det telle like mye som en som tar bussen.
Min bestemor er tilgjengelig som Branntrener, løp og kjøp!

mbs

Quote from: "Stoffi"
Quote from: "Nixon"
Quote from: "paf"Internt i Bataljonen fordeles billetter ut fra tre kriterier: Ansiennitet, partoutkort og organiserte bortekamper.


Hva med de som har kjøpt bortebilletter, men ikke reist organisert? Hvis alt salg av bortebilletter i fremtiden blir organisert av Brann og Bataljonen bør dette også telle med.



For at borteturer skal kunne telle ved fordeling av attraktive billetter, må noe drastisk gjøres. Slik som det er nå, reiser kun 5-10% organisert(utenom disse siste bortekampene), det eksisterer rett og slett ikke noe tilbud til andre enn de som vil drikke hele natten, morgenen, formiddagen, ettermiddagen, sove på kampen, for deretter å drikke på tilbaketuren, satt litt på spissen. :)
Jeg registrerer at Bataljonen nå skal sette opp dagbusser til neste år, noe som viser at de tar dette på alvor. Det er kjempebra.

Men skal man virkelig tvinge folk til å reise organisert hvis de vil ha ekslusive billetter? Spesielt når tilbudet er så snevert, det er heller ikke alle som liker å reise med buss.
Om jeg er medlem i bataljonen og drar til Skien uorganisert, må vel det telle like mye som en som tar bussen.


Takk til PAF at han tar seg bryet med å svare på min oppfordring.
Om organiserte reiser skal telle mer enn uorganisert reising, er et godt spørsmål. Jeg har ikke svaret, men jeg følger ikke bussturer, men har meldt meg på staus turene med båt/ fly innimellom.

uansett om brann og bataljonen blir enig om en fordeling av billetter, som er viktig, bør bataljonen ha regler på plass for hvordan billettene skal fordeles internt og hvordan det skal annonseres.

Jeg støtter tanke gangen til PAF om at færrest grupper bør ha forkjøpsrett, pga minst mulig sannsynlighet for missbruk.

Vi vil oppleve dette igjen. Kommer brann til cupfinale, CL de neste årene blir det på nytt kamp om billlettene.
Ligger ikke reglene og fordelingsnøklene klart mellom brann og bataljonen og internt i bataljonen, blir det på nytt kaos.

Da vil en på nytt oppleve at personer som ikke har vært på stadion på 4 år får kjøpe 6 billetter før salget starter, dette skjede til rbk kampen i fjor.

paf

Quote from: "Nixon"
Hva med de som har kjøpt bortebilletter, men ikke reist organisert? Hvis alt salg av bortebilletter i fremtiden blir organisert av Brann og Bataljonen bør dette også telle med.

Vet ikke. Intuitivt føler jeg at dette er noe Brann kan organisere greit. Samtidig ser jeg det er viktig å håndtere ting gjennom Bataljonen. Her finner man sikkert en grei løsning. Poenget er uansett å ivareta de som reiser en del i utgangspunktet - også når festkampene kommer.

Nixon

Quote from: "paf"
Vet ikke. Intuitivt føler jeg at dette er noe Brann kan organisere greit.


Det urettferdige med det er at en liten gruppe bataljonsmedlemmer får en veldig stor fordel. Mens en større gruppe av medlemmene må kjempe med en enda større gruppe (ikke BBB-medlemmer) om billetter.

Men man finner forhåpentligvis, som du skriver, en grei løsning.
https://datesnow.life"]Actual Women[/URL]

dudo

Vi kan da umulig være eneste lag i verden som har det på denne måten. Hvordan løses det i andre lag?
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

mbs

Quote from: "dudo"Vi kan da umulig være eneste lag i verden som har det på denne måten. Hvordan løses det i andre lag?


Det er vel i bergen det er størst forskjell mellom antall medlemmer i supporter klubben og antall solgte sesongkort.
Her har vi et negativt forhold, mens klanen har et medlemstall som er større enn antall solgte sesongkort.

Før en har en statestikk over hvem som ser brann borte, kan en heller ikke si med sikkerhet hvem som ser brann.
Men jeg tørr likvel påstå at de som ser flest er medlem i bataljonen.

Dersom Brann gir bataljonen rett til aller bortekamp billettene med unntak av cupfinalen, så hadde kanskje bataljonen også fått litt flere medlemmer, noe som også bør være i branns intresse.

Nixon

Quote from: "mbs"Dersom Brann gir bataljonen rett til aller bortekamp billettene med unntak av cupfinalen, så hadde kanskje bataljonen også fått litt flere medlemmer, noe som også bør være i branns intresse.


De hadde sikkert fått noen nye medlemmer. Men jeg synes likevel ikke at det er noe poeng i at Bataljonen skal ta hånd om alle bortebillettene hvis de fortsatt bare skal selge til medlemmer. Det må være lov å være fullverdig Brannsupporter uten å være medlem av Bataljonen.
https://datesnow.life"]Actual Women[/URL]

fortune

I Liverpool opereres det med et såkalt "fancard" hvor alle kampene man går på blir registrert. Ved viktige kamper hvor det er mangel på billetter (f.eks Champions League-finaler) får de som har vært på flest kamper (uavhengig av om det er hjemme eller borte) først tilbud om å kjøpe billett.  Kanskje en idè for Brann?
First is first, second is nothing

paf

Quote from: "dudo"Vi kan da umulig være eneste lag i verden som har det på denne måten. Hvordan løses det i andre lag?

Vet ikke så mye internasjonalt (NorthsideFCDH er selvproklamert ekspert der :-) ), men jeg vet litt om Norge, og kan si noe om hva som gjøres i noen andre klubber her:
LSK krever nå at du må registrere deg på Lskzone for å få forkjøpsrett på cupfinalebilletter. De sier at partoutkortinnehavere i 2007 og de som bestiller partoutkort for 2008 er sikret. Grei metode for en liten filleklubb med liten interesse i hverdagen. Jeg synes nok det ville vært redelig å si at de som var på semifinalen fikk kjøpe cupfinalebilletter, men dog. Poenget er at de registrerer en del info om deg, som er nyttig i forhold til denne type ting, men  kan være mer tvilsomt i forhold til personvern og forbrukerlover, etc.

Vikinghordene har et konsept de kaller VIP globetrotter (Herregud for en gjeng med bønder!). Prinsippet her er ganske greit. Du kjøper et slags klippekort på borteturer før sesongstart, og får en del fordeler med det. Lavere pris på turene, garantert tur uansett når du bestiller, forkjøpsrett på billetter, etc. De er vel de eneste som er sikret billett til kampen mot Brann utover de som er påmeldt på de fire båtene de skal ha oppover.

Klanen håndterer alt gjennom Sjappa, og har stort sett ordinært billettsalg der til alle bortekamper. Det ser ut som det fungerer greit, men det henger også sammen med at Klanen er flinke til å skaffe mye billetter til kampene. De var 1.127 i Aalesund, 1.856 i Lillestrøm, 1.050 i Fredrikstad, 1.616 på Marienlyst og 1.600 i Sandefjord. Alle disse kampene var mer eller mindre utsolgt, men altså en billettkvote langt over 5%-regelen.
Jeg vet Klanen har vært flinke til å ta kontakt med arrangørklubbene før seriestart og forhandle frem, samt forhåndskjøpe en større del enn de 5% man har krav på. Dette henger jo sammen med Klanens økonomiske spillerom. De har råd til å tape noen tusen, samt at de fleste bortekampene er av en slik reisemessig karakter at det ikke er noe problem å reise.

Stabæk som jeg kjenner nokså godt til, fordeler i all hovedsak bortebillettene til medlemmer i $$, som setter opp gratisturer på alle "nære" bortekamper. Det kan de gjøre siden $$ har alle inntekter av partoutkortsalget på supporterfeltet på Nadderud.

Kjernen har et tilsvarende opplegg som vi har. Billettbestilling pr epost/webskjema og først til mølla. De må også kjempe med klubben om billetter til attraktive kamper.

Stormne pleier å ha store bortefølger. Jeg er rimelig usikker på hvordan de gjør det. Det virker ikke som de har noe spesielt opplegg rundt billettsalget. Det er først til møllen i butikken deres.

krøvel vellevold

Quote from: "paf"[
Vikinghordene har et konsept de kaller VIP globetrotter (Herregud for en gjeng med bønder!). Prinsippet her er ganske greit. Du kjøper et slags klippekort på borteturer før sesongstart, og får en del fordeler med det. Lavere pris på turene, garantert tur uansett når du bestiller, forkjøpsrett på billetter, etc. De er vel de eneste som er sikret billett til kampen mot Brann utover de som er påmeldt på de fire båtene de skal ha oppover.

.


Hahaha! "VIP Globetråttår"!!!! Fantastisk! De er vel kanskje de i Norge som er dårligst til å stille opp på bortebane i forhold til tilskuertall hjemme. De er aldri mange på bortebane, og de var f.eks. ca 500 på Ullevål vs VIF, mens vi var ca 2200. (I følge arrangørens tall). Og da Haugesund var oppe rundt årtusenskiftet, stilte visstnok Brann-fansen mange fler der på FKH - Brann, enn Viking-fansen gjorde da det var Vikings tur til å spille i Haugesund. Selv om de har mye kortere vei til Haugesund enn oss...

Konseptet med "garantert tur uansett når du bestiller", sier jo seg selv ikke kan kan gå hos oss. Det går kanskje i Viking der det uansett ikke er mange som reiser, men BBB kan jo selvsagt ikke holde av 40 plasser på bussen "i tilfelle" det kommer noen med "VIP Globetrotter" og melder seg på ved avreise!

Og "utover de 4 båtene de skal ha oppover"????? Hallo? De reiser altså ingen andre steder ellers i året, men HIT skal de fylle bortekvoten på 850? Jaja, det KAN jo bli avgjørende kamp om gull... for deres del også... og så er det jo årets happening for dem å møte storebror Brann i selveste regionshovedstaden deres. Så det er vel derfor de kommer såpass mange...
Legg ned hele klubben!

paf

Quote from: "krøvel vellevold"
Hahaha! "VIP Globetråttår"!!!! Fantastisk! De er vel kanskje de i Norge som er dårligst til å stille opp på bortebane i forhold til tilskuertall hjemme. De er aldri mange på bortebane, og de var f.eks. ca 500 på Ullevål vs VIF, mens vi var ca 2200. (I følge arrangørens tall). Og da Haugesund var oppe rundt årtusenskiftet, stilte visstnok Brann-fansen mange fler der på FKH - Brann, enn Viking-fansen gjorde da det var Vikings tur til å spille i Haugesund. Selv om de har mye kortere vei til Haugesund enn oss...

Som sagt: For en gjeng med bønder! Samtidig synes jeg vi godt kan kikke på konseptet de har der i forhold til at det faktisk sikrer de som reiser mye en del fordeler.

mbs

Quote from: "fortune"I Liverpool opereres det med et såkalt "fancard" hvor alle kampene man går på blir registrert. Ved viktige kamper hvor det er mangel på billetter (f.eks Champions League-finaler) får de som har vært på flest kamper (uavhengig av om det er hjemme eller borte) først tilbud om å kjøpe billett.  Kanskje en idè for Brann?


Et kort som viser alle kjøpte billetter er ingen dårlig løsning. Men la det bare vise 12 siste mnd, ikke hele historikken til en person. Ellers blir det umulig for nykommere på markedet.

Jeg synest at godt et system der noe billetter selges denne veien, men også førstemann til mølla prinsippet bør være tilstede fortsatt.

Noen som har lyst å komme opp med et sett med regler?

Nightfox

Det beste hadde vært å utviklet det sesongkortkonseptet vi har i år. Jeg hadde store forventninger til det, men det er Brann vi snakker om så det skjedde selvfølgelig ikke.

Sesongkortet skal være 100% personlig! Det skal ikke være lov å låne vekk sesongkortet til noen og hver og en person må skaffe seg sitt eget "visakort". Prisen på selve kortet bør ikke overstige prisen på et vanlig bankkort, altså ca 50 kroner i året. Maksimalt 100 kroner i året. På kortet er det da et id-nummer hvor det inneholder nødvendig info om eier, det vil si fullt navn, adresse, e-post og telefonnummer, og kanskje til og med et passfoto (passfotoet er ikke på selve kortet, men når brann søker det opp på sitt system kommer det opp). Bestiller man sesongkort sier man enkelt og greit bare navnet sitt, fødselsnummeret, nummeret på kortet eller lignende, og kampene blir elektronisk overført. Skal kompissen din som kun går på én kamp i året få billetten din, må han kjøpe seg kort han også. Så kan man overføre kamper fra et kort til et annet via en felles webportal for Brann og bataljonen ved å taste inn forskjellig navn, personnummer, kortid eller lignende. For at ikke alle skal kunne overføre kamper i hytt og pine har man valgt et passord eller en pinkode ved registrering av kortet.

Så til bortekamper. Kortet gjelder også her, selv om man ikke har elektronisk sensor der. Når bataljonen har fått stell på organiseringen sin, og skal utføre dette i praksis, gjøres mye på samme måte. Jeg legger meg ikke opp i organiseringen av billettene, men utføringen. Har du skaffet deg billett, registreres navnet ditt, personnummeret ditt eller kort-id i databasen og kampen er registrert. Billetten din for denne kampen blir da enkelt og greit dette kortet. Hvis det blir for stress for bataljonen å bla nedover lister fra 400 til 2200 navn, kan man i webportalen velge å få papirbillett tilsendt, hente på puben eller lignende. Det viktigste er ikke hvordan billetten blir overrakt på, men at kampen blir registrert på kortet og navnet ditt i databasen.

Databasen er simpelt oppbygd. Det finnes som nevnt info om eier når man søker på dem, og under står historikken. Det som teller 75% er aktivitet siste 12 måneder, og 25% (eller lignende) av øvrig historikk står også. Så info SLETTES ikke etter hvert. Det må være mulig å søke opp kamper utover de siste 12 måneder, selv om de oftest ikke blir utslagsgivende. Om det er 75/25%, eller 80/20% eller 85/15% er selvfølgelig diskusjonsspørsmål. Når det kommer til hjemmekamper kontra bortekamper, blir det vanskelig å diskutere for at bortekamper "teller mest", da mange som bor på østlandet får lett vei her, og man merker en glipp i systemet. Men generelt sett burde bortekamp telle 60% og hjemmekamp telle 40% ved utregning av hvem som fortjener billett. Jeg mener at det blir feil å gi en som har sett 6 kamper i sin første sesong på stadion en veldig etterspurt billett, på bekostning av en som var veldig aktiv flere år på rad for rundt et år siden, men i år bare har karret seg til 4 kamper.
Det kommer nok aldri til å bli utslangsgivende, men bare for å forklare min sak. Altså, poenget er at vi er over 15 000 som er på kamp hver hjemmekamp, og branns totale supportermasse over folk som en gang i blandt går på stadion aner jeg ikke hva er, men la oss si 30 000. For å da kunne kalkulere hvem som fortjener mest billett, må man ha noen parametere og variabler som gir enkelte høyere poengsum enn andre. Hvis BARE siste 12 måneder skal telle, blir mange forbigått.

Ellers kan man søke opp hver enkelt kamp i databasen, der folk kan melde seg på, og systemet utfører en kalkulering over hvem som får billett. Får du ikke billett, får du derimot vite hvilket nummer du er på venteliste. På denne webportalen vil det også foretas backup hver 6. time, og man oppfordrer hver enkelt til å printe ut en slags kvittering som et bevis på at man har registrert seg i systemet i tilfelle systemet bryter sammen.

Dette blir ikke mye jobb for bataljonen. Det krever engasjement fra begge hold, og hvis det er så vanskelig får man utvide styret med en ekstra plass. Men jeg ser jo hva du skriver, bbbmartin, om at det ikke er så mange som er villig til å engasjere seg. Dette systemet er noe kostbart for Brann, men i forhold til mye annet og i forhold til hva man får igjen for det er det billig billig.

Istedet for at Brann og bataljonen hele tiden må svare på "hvorfor fikk ikke jeg billett? når kommer billettinfo?" og blablabla, sier man bare at "Du må registrere deg på webportalen, all fordeling skjer der"

Så spør de:
"Hvorfor får ikke jeg billett?"
"Hvis du ikke får billett er det fordi du ikke har oppnådd tilstrekkelig antall kamper siste 12 måneder. Dessverre er hele kvoten fylt opp med folk som har engasjert seg mer enn deg".
-------------

Kort oppsumert:
Man kan registrere hvilke kamper man vil se når som helst på webportalen, og det tidspunktet man idag kaller "salgsstart" blir det tidspunktet databasen regner ut hvilke av de mange navnene som står registrert som får billett, gjennom kalkulasjoner for visse parametere som jeg nevnte lenger oppe, som gir hver enkelt person en "poengsum".

Og forresten.. Man kan bestille Brannkort på webportalen også, gjennom et online registreringsskjema for dem som bor utenfor Bergen. Da får man brev i posten etter en drøy uke der man må signere på at all info er korrekt, man sender i retur og etter nok en uke kommer ditt personlige Brannkort i posten. Og alle er glade, bortsett fra idiotene som hyler over at de fortjener billett når vi virkelige fans vet de ikke engasjerer seg en dritt.

Prosessen er enkel men komplisert. Først drøfter man i styret hvilke parametere og variabler som blir utslagsgivende, et forslag offentliggjøres på årsmøtet og sendes til høring, forslaget med noen endringer vedtas, ved uenighet er det opp til styret å drøfte dette i etterkant. Revidert forslag vedtas. Brann og bataljonen samles for å drøfte dette, det vedtas / revideres og vedtas av disse to samles. Så starter prosessen med å kartlegge leverandører av et slikt system.  Man forteller hvordan man vil ha det, leverandør foreslår, det drøftes og inngås avtale mellom disse med økonomiske rammebetingelser. Sett at leverandør da klarer å levere varen, er mye gjort.

Men som sagt, det er Brann vi snakker om, så dette var bare en våt drøm. Men kan jo håpe på at bataljonen fanger opp idéen min.

C@Bøe_79

Og dette er du villig til å betale for å innføre?
Bergen og Hansa til eg dør!!!!!

Vær med og støtt tifo-gruppen med noen kroner, kontonummer 3628.52.72631

mbs

Quote from: "mbs"
Quote from: "fortune"I Liverpool opereres det med et såkalt "fancard" hvor alle kampene man går på blir registrert. Ved viktige kamper hvor det er mangel på billetter (f.eks Champions League-finaler) får de som har vært på flest kamper (uavhengig av om det er hjemme eller borte) først tilbud om å kjøpe billett.  Kanskje en idè for Brann?


Et kort som viser alle kjøpte billetter er ingen dårlig løsning. Men la det bare vise 12 siste mnd, ikke hele historikken til en person. Ellers blir det umulig for nykommere på markedet.

Jeg synest at godt et system der noe billetter selges denne veien, men også førstemann til mølla prinsippet bør være tilstede fortsatt.

Noen som har lyst å komme opp med et sett med regler?


Ser denne diskusjonen drukner i kampen, som naturlig er.

Hva kamper bør telle når en skal få forkjøpsrett til billetter?
Alle kamper.
Bare bortekampene.
Bare bortekamper der en reiser med bataljonen

Jeg kommer til å se på svarene her før jeg laget mitt årsmøte forslag.

Tore Larsen

Quote from: "paf"Jeg vet Klanen har vært flinke til å ta kontakt med arrangørklubbene før seriestart og forhandle frem, samt forhåndskjøpe en større del enn de 5% man har krav på. Dette henger jo sammen med Klanens økonomiske spillerom. De har råd til å tape noen tusen, samt at de fleste bortekampene er av en slik reisemessig karakter at det ikke er noe problem å reise.


Dette er helt klart noe Bataljonen bør jobbe mer med til neste år. Og når det gjelder økonomi så stiller nå Bataljonen ganske sterkt her også så de har også "råd" til å tape noen tusen. Men tror ikke det vil bli noe problem å få solgt billettene.
Mvh

Tore

Stoffi

Quote from: "C@Bøe_79"Og dette er du villig til å betale for å innføre?



Uten et system som registrerer hvem som drar på bortekamper, bør det være uaktuelt å gi fordeler à la billetter til dem som reiser, fordi kun noen få vil da bli favorisert.
Min bestemor er tilgjengelig som Branntrener, løp og kjøp!

Nightfox

Quote from: "C@Bøe_79"Og dette er du villig til å betale for å innføre?


Vel, det er en kostnad som Brann må ta selvsagt. Man må se til england på hvordan de håndterer det. Norge blekner i forhold. Vi må innføre et eller annet, vi må ha klare retningslinjer. Jeg kunne gledelig engasjert meg for å få på plass et slikt system. Det er vel noe av det utenomsportslige jeg har mest lyst til skal bli innført, samtidig som jeg er veldig forkjemper for Fair Play og brenner veldig for det. Men jeg får dessverre ikke gjort særlig mye nytte av meg når jeg bor i Sandnes.

brannBRA

Det må nesten settes opp et offentlig regelverk for slikt, ellers blir det håpløst å ta stilling til. Finner ingen lovbestemmelser om dette.

Go Up