• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Faglig uenighet?

Started by Innlandsmax, July 18, 2007, 17:31:04 PM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

Innlandsmax

Har (desverre) ikke lest Langeland i sin helhet, men har fått han med meg sitert i VG: "Uoverstigelig faglig uenighet" er årsaken til konflikten mellom Andresen og Mjelde.

De senere dagers oppfølging av denne konflikten får meg til å trekke frem begrepet "storm i et vannglass". Konflikten eller "konflikten" kan virke til å være av moderat eller begrensa art - og til å leve med for alle parter. Jeg klarer liksom ikke helt å utelukke at hele saken er et resultat av agurktid og Langelands manglende fritids-sysler og fokus på egen person...

Det eneste vi vet med sikkerhet er vel at Andresen har valgt å ikke forlenge med Brann?

Uansett: Hvis man nå skulle ta på alvor at det finnes ikke bare en faglig uenighet mellom Mjelde og Andresen, men altså  en UOVERSTIGELIG faglig uenighet, så kunne jeg tenke meg å få høre litt om hva denne består i.

Jeg tillater meg derfor å åpne en tråd med dette temaet. Jeg syns for så vidt det er interessant å høre om både Andresens og Mjeldes personlige egenskaper og diverse rykter og synsinger om dette, men altså: Kunne tenke meg en tråd hvor også det fotballfaglige får fokus. Ikke minst  på grunn av Langelands påstand om at det er det fotballfaglige som er årsaken til konflikten (eller "konflikten").

Ballbesittende? Gjennombruddshissig? Langt og høyt? Kort-pasninger? 4-4-2? 4-3-3? Hvor viktig er tempoet? Løping? Spille på rom eller spille på fot?Er det uenigheter de to herrer i mellom knyttet til noe av dette? Eller er det laguttaket/disponeringen av spillere de strides om?

Jeg syns vel også at det fotballfaglige kan få sin egen tråd - også om de faglige innspillene ikke skulle knytte seg til "Dette mener Mjelde" eller "Dette mener Andresen".

Nesten

eg er HELT sikker på at Brann taper de 2 neste seriekampene.  Også ifjor tapte vi mot VIF borte og RBK hjemme. -Kjempe sa du ? Nei det pleier vi ikke å gjøre.-

Xminator

Da er det jo også litt selvmotsigende at Andresen selv står for den litt mindre kyniske fotballen. Der en lang ball i bakrommet er den kyniske løsningen vil Andresen ta ett par runder rundt seg selv om det ikke er en 100% klar pasning fremover. Gjerne med påfølgende hårreisende kortpasning til markert medspiller.

Flisen i den andres øye, men ikke bjelken i eget er ett ordspill som passer bra her. Antagelig for begge. Og som ekspertene sa i avisen hin dagen, det er neppe verre enn at man kan sette seg ned og snakke om det.

Xminator

Quotemens Corrales oftere slår den lange befriende ballen med venstrefoten oppover langs linjen


Tull. Corrales går innover på banen i 8 av 10 tilfeller. Det er utrolig at man lar ham få legge ballen over på dårlig fot så ofte.

Innlandsmax

Thorstein Helstad til Hamar Arbeiderblad (HA) 23. juli (dagen etter 3-0 mot Stabæk):
"""
- Alt dette med maktkamp er bare tull, og det er fullstendig medieskapt, fastslår Helstad.

Den siste tiden har pressen vært meget opptatt av en påstått maktkamp innad i Brann, hvor Mons Ivar Mjelde og Martin Andresen skal stå i spissen for hver sin gruppe. Thorstein Helstad avskriver det hele kontant.

- Dette er bare tull. Jeg skjønner ikke hvor mediene har det fra. Vi i spillergruppa står samlet, og det viser vi til fulle i dag, sa Helstad i mixed sone etter kampen i går.

- Du sier spillergruppa står samlet, men hvor står Mons Ivar Mjelde oppe i det hele?

- Mjelde er sjefen - på alle måter. Han lar ikke dette påvirke seg, og vet hvordan han skal håndtere situasjonen, forteller Helstad, som nå er lei av alt bråket rundt klubben.

- Media er utrolig flinke til å skape problemer rundt Brann. Dette er bråk ut av ingenting, og nå begynner jeg å bli lei, sier Vang-gutten.
"""
Så langt HA og Helstad. Skal selvfølgelig ikke la én intern kilde stå for sannheten med stor S, men Helstad legger sin røst til oppfattelsen av at konflikten (eller "konflikten") Mjelde/Andresen i beste fall er sterkt overdrevet.

Uansett: Noen som har fanget opp noe mer av en FAGLIG basert uenighet mellom de to herrer?

Innlandsmax

Petter Vaagan Moen til Hamar Arbeiderblad (HA) mandag 23. juli (dagen etter 3-0 mot Stabæk):

"""
På spørsmål om alt bråket rundt klubben gjør det vanskelig å holde rett fokus, setter Vaagan Moen opp en rar mine.

- Hvilket bråk? Jeg leser ikke avisene, og har faktisk ikke hørt om dette, påstår kantspilleren.

- Men media er flinke til å konstruere ting, så det overrasker meg ikke. Men dette var ukjent for meg, hevder Petter Vaagan Moen.
"""

Dere som leser Bergensaviser: Har Langeland noen sinne utdypet den faglige uenigheten han mener både eksisterer mellom Mjelde og Andresen, og som han dessuten mener er UOVERSTIGELIG? Her kommer i alle fall også Petter Vaagan Moen med rimelig entydige meldinger om at denne konfikten i beste fall er betydelig overdrevet. Men igjen: Dersom noen har noe på dette emnet, så kom med det. For meg blir det mer og mer tydelig at Langeland har gått i blodtåka, og langet ut mot et eller annet han har mislikt, og vært mindre opptatt av presisjon i denne saken.

dudo

Nei, HVA den faglige uenigheten angivelig skal gå ut på er det ingen som vet, annet enn at man vel kan trekke ut fra tekstene at Mjelde angivelig ikke er kompetent nok. Som selvsagt ikke betyr en dritt med mindre man kan backe det opp med ett eller annet. Det har ikke blitt gjort, og det synes soleklart at Langeland har en peronlig agenda i det hele.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Kai-Olai

Quote from: "dudo"Nei, HVA den faglige uenigheten angivelig skal gå ut på er det ingen som vet, annet enn at man vel kan trekke ut fra tekstene at Mjelde angivelig ikke er kompetent nok. Som selvsagt ikke betyr en dritt med mindre man kan backe det opp med ett eller annet. Det har ikke blitt gjort, og det synes soleklart at Langeland har en peronlig agenda i det hele.


Kanskje Langeland er sur på Mjelde for å ikke ha satset på svigersønnen hans, Dylan.. =P

jako

Eneste jeg har hørt er at konflikten er fra i fjor høst. Hva den eksakte årsaken er vet jeg ikke annet det var problemer mellom Mjelde og Andresen/Sæternes og skottene selvsagt. Jeg har ike hørt om noen konflikt mellom Mjelde og andre sentrale spillere. En del av de yngre føler seg tilsidesett men ingenting bortsett fra det.
quot;One Evertonian is worth twenty Liverpudlians,"
-Brian Labone

Nesten

Quote from: "dudo"Nei, HVA den faglige uenigheten angivelig skal gå ut på er det ingen som vet, annet enn at man vel kan trekke ut fra tekstene at Mjelde angivelig ikke er kompetent nok. Som selvsagt ikke betyr en dritt med mindre man kan backe det opp med ett eller annet. Det har ikke blitt gjort, og det synes soleklart at Langeland har en peronlig agenda i det hele.

--
Et stort flertall av debattantene på diverse fora mener Mjelde ikke er kompetent til å lede et lag som Brann. Han har ikke nok erfaring, er ingen taktiker og har heller ikke rette autoriteten som skal til. Ennå.
En knakendes grei kjernekar og en mann Brann kan være stolt av.
Men det er ikke det Brann trenger. De trenger en autoritær innpisker som kan sette skapet på plass, en taktiker, en sint mann som JAGER laget i angrep på hjemmebane og også ofte i bortekamper. Det er jo helt tullete at Brann skal avgi terreng og være passive i så mange kamper som har vært tilfelle i år. Brann kommer til å få grisebank både i Stavanger og Drammen hvis de nøler og er passive for de to klubbene har kjøttberg som skaller inn ballen når innleggene kommer. Brann forsvaret er svakt i duellspill / luftdueller derfor må det unngås i størst mulig grad. Det er kun mulig når man er offensive i hodet, står høyt og styrer kampene.
Forhåpentligvis tør ikke Mjelde leke Milan i flere kamper for han må da ha tatt lærdom av passivitetsfiaskoene på Lerkendal og Ullevaal ??????
..og nestenulykken i Sandefjord.
eg er HELT sikker på at Brann taper de 2 neste seriekampene.  Også ifjor tapte vi mot VIF borte og RBK hjemme. -Kjempe sa du ? Nei det pleier vi ikke å gjøre.-

dudo

Quote from: "Nesten"Et stort flertall av debattantene på diverse fora mener Mjelde ikke er kompetent til å lede et lag som Brann.


Hahahahahahaha! Hvor da? Her? VGD?  Doddo-bloggen? BA-snakk?
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Klaus_Brann

Quote from: "dudo"
Quote from: "Nesten"Et stort flertall av debattantene på diverse fora mener Mjelde ikke er kompetent til å lede et lag som Brann.


Hahahahahahaha! Hvor da? Her? VGD?  Doddo-bloggen? BA-snakk?


Ja sant.VGD er fine saker. Sitat:

"Mjelde fortjener neturligvis sparken siden han ikke la skjul på at han var fornøyd med hvordan taktikken hans virket i dag. I slike situasjoner skal man vise falsk beskjedenhet dersom man vil kalle seg en god trener."
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Innlandsmax

Quote from: "Nesten"Et stort flertall av debattantene på diverse fora mener Mjelde ikke er kompetent til å lede et lag som Brann. Han har ikke nok erfaring, er ingen taktiker og har heller ikke rette autoriteten som skal til. Ennå.

De trenger en autoritær innpisker som kan sette skapet på plass, en taktiker, en sint mann som JAGER laget i angrep på hjemmebane og også ofte i bortekamper.

blubbin

Quote from: "Klaus_Brann"
Quote from: "dudo"
Quote from: "Nesten"Et stort flertall av debattantene på diverse fora mener Mjelde ikke er kompetent til å lede et lag som Brann.


Hahahahahahaha! Hvor da? Her? VGD?  Doddo-bloggen? BA-snakk?


Ja sant.VGD er fine saker. Sitat:

"Mjelde fortjener neturligvis sparken siden han ikke la skjul på at han var fornøyd med hvordan taktikken hans virket i dag. I slike situasjoner skal man vise falsk beskjedenhet dersom man vil kalle seg en god trener."


Haha, det der er det jeg som har skrevet.  Rekner med folk tok ironien, for øvrig.

Tommen

No må folk slutte å kritisere Mjelde mer. OK, han er mest sannsynlig ikke verdens beste fotball trener. men heller ikke den dårligste. Det Brann har gjort med å beholde han i så mange år gleder meg enormt. Historien har alltid vist at panikk aktige trener bytter kun bidrar til kortsiktig suksess. Det som derimot er fornuftig er en mer avbalansering i spillergruppen, kombinasjon av såkalte stjerner og sultne unggutter. Ellers er det jo slik at noen ganger bommer trenere med taktikken, og det har Mjelde gjort noen ganger. Men mot Stabek pep alle når Winters gikk ut. Da hadde Brann blitt rævkjørt i en halv omgang nesten. Mjelde la om til 4-5-1 og Brann vant til slutt 3-0. Eg sier ikkje mer.
Hvor er du Mons Ivar?

Xminator

RBH hadde vel en kommentar rundt dette etter kampen. Han kunne ikke forstå hvor noen kunne få det fra at de ikke var på talefot. De hadde jo diskutert taktikk stort sett hele kampen...

jako

Jeg har vel ikke skrevet at de ikke er på talefot. Bare at Andresen mest sannsynlig ikke vil forlenge med Brann grunnet mistillit til Mjelde. Konflikten har slik jeg har forstått dreid seg om sportslige ting.

Eneste som er sikkert her er at det er noen som ikke forteller hele sannheten her, og at Brann er de som er mest tjent med å dysse dette ned.

Men det er klart hvis man har skværet opp så er jo ingenting bedre enn det.
quot;One Evertonian is worth twenty Liverpudlians,"
-Brian Labone

naitsirk

det som eg finner merkverdig er at andresen ikkje har tru på mjelde, før han veit kva utfallet blir i år. kva om brann vinner i år?
er ikkje mjelde ein god trenar då, på lik linje med andre trenarar som har tatt seriegull i norge?

no ligger brann på toppen og har ikkje vore dårligare enn nummer 5 i løpet av 2006 og 2007 sesongane, så trur nok heller denne "konflikten" dreier seg om andre ting.

mahalo_nui

Det kommer hele tiden rapporter om konflikter inad i Brann fra BT og BA, men ingen vil noensinne begrunne disse konfliktene.
Hva med Sæternes? Hvorfor holder han kjeft? Er det fordi det er så utrolig lett å sutre til media om konflikter, når saken egentlig dreier seg om manglende profesjonalitet fra spillerens del?

Jeg vil gjerne høre hva Andresen og Sæternes har å si. Begynner mer og mer å lure på om dette rett og slett er et resultat av manglende modenhet fra de to.
ahalo nui, Mjelde. Mahalo nui.

dudo

Det vi VET er at Martin har en tendens til å drøye kontraktsunderskrivelser i det lengste, og at han senest for i underkant av et år siden uttalte at han stortrivdes i Bergen. Det er ihvertfall slik jeg oppfatter det. Han har heller ikke avvist å skrive under ny kontrakt i år.

Det er én ting vi kan gjøre: Dere med damer må snarest få dem til å bli bestiser med konen til Martin, da må han ganske enkelt velge mellom Brann, Løv-Ham eller å legge opp... ;-p
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Klaus_Brann

Quote from: "blubbin"
Quote from: "Klaus_Brann"
Quote from: "dudo"
Quote from: "Nesten"Et stort flertall av debattantene på diverse fora mener Mjelde ikke er kompetent til å lede et lag som Brann.


Hahahahahahaha! Hvor da? Her? VGD?  Doddo-bloggen? BA-snakk?


Ja sant.VGD er fine saker. Sitat:

"Mjelde fortjener neturligvis sparken siden han ikke la skjul på at han var fornøyd med hvordan taktikken hans virket i dag. I slike situasjoner skal man vise falsk beskjedenhet dersom man vil kalle seg en god trener."


Haha, det der er det jeg som har skrevet.  Rekner med folk tok ironien, for øvrig.


Haha!Faktisk ikke, regna med det var nok en Mjelde-hater i mangel på gode argumenter mot Mjelde...Gratulerer, det kom på trykk..
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Xminator

Quote from: "dudo"Det vi VET er at Martin har en tendens til å drøye kontraktsunderskrivelser i det lengste, og at han senest for i underkant av et år siden uttalte at han stortrivdes i Bergen. Det er ihvertfall slik jeg oppfatter det. Han har heller ikke avvist å skrive under ny kontrakt i år.

Det er én ting vi kan gjøre: Dere med damer må snarest få dem til å bli bestiser med konen til Martin, da må han ganske enkelt velge mellom Brann, Løv-Ham eller å legge opp... ;-p


Niks, lei inn en rundbrenner fra Hellas til konen og skaff en ny en fra Bergen til Andresen ;)

Innlandsmax

Mye kreative forslag knyttet til den egentlige maktfaktor her...:-) Leser ellers i dagens VG (24. juli):

"""
Ingen vil derimot kommentere ryktene som florerer, og Mjelde bekrefter at det er etter avtale.

- Vi har ikke gitt noen munnkurv eller lagt bånd på dem på noe vis. Men vi har blitt enige innad i gruppen om at fokus skal ligge på det sportslige. Hvis det er ingen som har noe positivt å si, så kan man like gjerne holde kjeft, sier han.

- Det blir lett utrivelig om vi bare skal fokusere på det negative. Skal vi nå målene våre, må vi stå sammen. Det er alle innstilt på, sier han.
"""

Syns dette er en glimrende innstilling. Forutsetter at det er sant at hele gruppen står samlet bak denne holdningen, og finner da grunn til å bejuble Mjeldes stil. En slik lojalitet innad i spillergruppen får man ikke ved å kjefte og æreskjelle og true spillere til lojalitet. Da renner det ut med anonyme lekkasjer. Her kan det virke som om gruppen er blitt tatt med på råd, og har samlet seg i en holdning som de klarer å holde seg til.

Harmoni og samhold - og endatil gode resultater... Dårlig nytt for en konflikt- og kriseorientert presse. Ikke rart Langeland går i spinn.

naitsirk

lsk og tom nordlie driver med det motsatte:)
som har ført til elendige resultater.

lsk har ein slåande likhet med fjorårs sesongen. dei var gode fram til starten av juni, men så dabba laget av.


Nesten

Quote from: "Innlandsmax"
eg er HELT sikker på at Brann taper de 2 neste seriekampene.  Også ifjor tapte vi mot VIF borte og RBK hjemme. -Kjempe sa du ? Nei det pleier vi ikke å gjøre.-

steinbygger

Det er helt naturlig at det er konflikter i en gruppe. I næringslivet så bør ikke en leder ha mer enn 7-9 direkte rapporterende til seg for at man skal kunne ha en gruppe i noenlunde harmoni og at lederen skal kunne forme og lede gruppen. Det sier seg selv at når MIM har ansvaret for 20+ så vil det alltid være noen som føler seg tilside satt og spesiellt siden dette er en prestasjonsgruppe hvor det i utgangspunktet kun er "plass" til 11 stk. De som da faller utenfor vil naturligvis føle at de ikke gjør jobben sin eller at lederen ikke er god nok siden han ikke velger de.

Som sagt dette opplever man overalt i jobbsammenheng og eneste årsaken til at dette fremkommer i media er at her er det Brann og man vet at dette selger. Dette at det er interne konflikter er ikke noe nytt verken i Brann eller andre eliteserieklubber (eller Telenor, Statoil, Tv2, BT osv)

tormi

Quote from: "Innlandsmax"


Er seff enig i at folk har forskjellige meninger. Men om spillerne VIL gjøre en god jobb så kan også en innøvd 4-5-1 være svært dødelig.

Trekker du vingene frem offensivt når man i angrep blir jo formasjonen seende ut som 4-3-3-

4-5-1 er jo en utgangsposisjon og den krever stor offensiv arbeidsvilje fra vingene samt at den sentrale 3'eren må være villig til å dekke større rom i bredden samt sideforskyve i større grad.

Vil nok tro at en 4-5-1 formasjon er mer krevende og at flere spillere må gidde mer enn i 4-4-2 som er en veldig stabil og "lett" formasjon å drilles i.

Det handler mye om innsatsvilje og eg er 100% på linje med Mjelde som har et ønske om å kunne variere i 2 formasjoner.
SK BRANN - SK BRANN - SK BRANN
-----------------------------------------

Stutt-tjukken

Quote from: "tormi"
Quote from: "Innlandsmax"


Er seff enig i at folk har forskjellige meninger. Men om spillerne VIL gjøre en god jobb så kan også en innøvd 4-5-1 være svært dødelig.

Trekker du vingene frem offensivt når man i angrep blir jo formasjonen seende ut som 4-3-3-

4-5-1 er jo en utgangsposisjon og den krever stor offensiv arbeidsvilje fra vingene samt at den sentrale 3'eren må være villig til å dekke større rom i bredden samt sideforskyve i større grad.

Vil nok tro at en 4-5-1 formasjon er mer krevende og at flere spillere må gidde mer enn i 4-4-2 som er en veldig stabil og "lett" formasjon å drilles i.

Det handler mye om innsatsvilje og eg er 100% på linje med Mjelde som har et ønske om å kunne variere i 2 formasjoner.



Innsatsvilje ja, der sa du noe. I Stavanger var det null og niks innsats. Helt utrolig. Det er faktisk vanskelig å ta MIM seriøst når han i BT sa før kampen at de satset på cupen i år. Denne satsingen tok slutt før kampen mot Viking begynte. Makan til slett innsats skal vi lete lenge etter. Vi som var der følte oss snytt. Med god grunn.

Willy Wonka

Quote from: "tormi"
Quote from: "Innlandsmax"


Er seff enig i at folk har forskjellige meninger. Men om spillerne VIL gjøre en god jobb så kan også en innøvd 4-5-1 være svært dødelig.

Trekker du vingene frem offensivt når man i angrep blir jo formasjonen seende ut som 4-3-3-

4-5-1 er jo en utgangsposisjon og den krever stor offensiv arbeidsvilje fra vingene samt at den sentrale 3'eren må være villig til å dekke større rom i bredden samt sideforskyve i større grad.

Vil nok tro at en 4-5-1 formasjon er mer krevende og at flere spillere må gidde mer enn i 4-4-2 som er en veldig stabil og "lett" formasjon å drilles i.

Det handler mye om innsatsvilje og eg er 100% på linje med Mjelde som har et ønske om å kunne variere i 2 formasjoner.


Her tror jeg du er inne på sakens kjerne tormi. Spillerne må gidde mer i den krevende 4-5-1 formasjonen. Det mangler et oppspillspunkt og dermed kreves det høyere presisjon i oppspill og større bevegelighet i midtbaneleddet.

Jeg er ikke sikker på om spillerne gidder dette.

cm


Xminator

Mjelde er ikke alene om å ville bruke ham der. Gamletreneren som var sidekommentator i RL i vinter var av samme oppfatning.

Andresen er ikke god nok ballvinner til å virkelig briljere i den defensive rollen.

Innlandsmax

Quote from: "cm"Slik jeg oppfatter det er Martin Andresen klart best, og trives best, når han får ha den defensive rollen på midtbanen der makkeren er den som tar de tunge offensive løpene inn i motstanderens boks.

(...)
Mons Ivar Mjelde har til stadighet ønsket å bruke Andresen høyere i banen, som den offensive av de to sentrale.

(...)
Den faglige uenigheten mellom Mjelde og Andresen kan bunne i dette, ettersom Andresen føler han er best i den defensive, og dette er også rollen han har på landslaget.


Interessant fra cm og også fra Xminator som underbygger dette synspunktet. Hvis ovenstående er tilfelle, er det ingen tvil om at konflikten som oppstår rundt dette kan eskalere til "uoverstigelig". Hvis Mjelde ønsker å bruke Andresen på en måte hvor Andresen føler han ikke kommer til sin rett, så kan Andresen føle dette som direkte karriére-truende.

Spørsmålet blir selvfølgelig hvordan Mjelde i så fall skal takle dette. Det organisatoriske hierarkiet tilsier selvfølgelig at "Andresen bør gjøre som Mjelde sier, og ferdig med det". En trener har imidlertid også ansvaret for å ikke bare å bruke ressursene, men også å bruke dem der de gir størst uttelling. Hvis Andresen er brennsikker på at han kan fungere som en svært sentral spiller for Brann i en defensiv midtbanerolle, og han er like sikker på at han reduseres til en middelmådig anyone i en offensiv midtbanerolle, så er det en del av Mjeldes jobb å lytte til Andresen, og å legge vekt på det han sier, det er ikke tegn på svakhet.

Tar jeg feil hvis jeg har registrert at Andresen har fått det såpass mye som han vil at han i alle fall presterer bra?

Innlandsmax

Quote from: "cm"Hvis vi skal litt tilbake til hva trådstarter hadde håpet denne tråden skulle handle om, nemlig den faglige uenigheten mellom MA og MIM tillater jeg meg å synse litt.

Willy Wonka

Quote from: "cm"


Jeg sitter med følelsen av det motsatte, nemlig at Andresen ønsker den offensive rollen. Mener jeg så en uttalelse en gang at Andrsen og Gashi vekslet på den dype rollen. Dette for at Andresen kunne veksle etter som det var et poeng å makere ham ut i begynnelsen av sesongen.
I løpet av sesongen har det blitt mer fokus på "dobling på kant" og dermed har det blitt mer rom for de sentrale midtbanespillerne.

Grunnen til at middtbanekoombinasjonen Jaiteh/Andresen virker så bra er at Jaiteh tar seg av mye av "grovarbeidet" og løper opp mye og tar en del tunge defensive løp. Jeg frykter en midtbane med Bakke/Andresen blir for stasjonær, men tiden vil vise.

Jeg leker litt med tanken på at Andresen ikke får gjennomslag for like mange av sine forslag nå som han fikk tidligere. Mjeldevar kanskje mer ydmyk tidligere når han var i en opplæringsfase, men at han nå har funnet sin filosofi 100% og at de pga dette kan være uenigheter.
Mjelde har uttalt at det skal være takhøyde i en klubb, noe jeg også tror er grunnen til at samarbeidet fortsetter. Det skal være lov å være uenig, det er det som fører til utvikling.

Xminator

QuoteGrunnen til at middtbanekoombinasjonen Jaiteh/Andresen virker så bra er at Jaiteh tar seg av mye av "grovarbeidet" og løper opp mye og tar en del tunge defensive løp. Jeg frykter en midtbane med Bakke/Andresen blir for stasjonær, men tiden vil vise.


Nå tar Jaiteh de offensive løpene også. Noen ganger lurer jeg på om Andresen beveger seg utenfor midtsirkelen i det hele tatt. Ett vanlig syn etter ferien er Jaiteh som kombinerer med Guntveit og Solli på høyre siden (sett fra "vårt" ståsted) av motstanders 16-meter. Det er Jaiteh som fanger de fleste ballene i returrommet utenfor motstanders 16. Og egen 16. Skulle gitt mye for å se hvor mange meter hver enkelt Brannspiller faktisk legger ned i løpet av en kamp. Og jeg begynner å helle til at Branns midtbane hadde vert bedre med en litt dårligere playmaker som dekket like mange meter på banen som Jaiteh.

Har dette noe med spillestil å gjør? Helt klart. Brasil prøvde seg på gammeldags gåfotball sist VM og ble slaktet i ett sluttspill der flere av de store landene virket å ha lest både godfoten og Drillos samlede. Det er denne litt statiske fotballen Andresen står for. Om det er bevist eller ett resultat av at kroppen har hanglet noen år vet jeg ikke.

Kjell249

HEF og Tijan blir en super kombinasjon på midtbanen. Mye løpskraft, og passelig med kreativitet. Blir nok ikke en realitet før neste sesong. MA skal ha at han skaper endel gjennom forløsende pasninger. Men vi sliter når det blir 2 for stasjonære spillere på midten.
Chuck Norris and Superman once fought each other on a bet. The loser had to start wearing his underwear on the outside of his pants.

Ricky

Quote from: "Innlandsmax"



Det virker iallefall som om det har oppstått såkalt "faglig uenighet" mellom trener og kaptein i Lillestrøm... Frode Kippe kritiserer det nye systemet og sier terpingen på de mange arbeidsoppgavene gjør at man mister den offensive slagkraften. UN Käerjéngs trener sier seg enig til Dagbladet, og beskriver Lillestrøm-spillerne som roboter, og legger til at Nordlies passivitet på sidelinjen var ufattelig.

2-1-seieren over Käerjéng i hjemmekampen førte til et voldsomt oppvaskmøte, og det var kanskje isolert sett greit nok spillet tatt i betraktning. Men Nordlie prøvde jo ikke selv å rette på noe som helst underveis. Folk på KFL-forumet var overrasket over at han bare satt rolig og avslappet på benken gjennom hele kampen mens spillerne presterte på 3.divisjonsnivå, og det første spillerbyttet kom et kvarter før slutt.
Et beinhardt oppvaskmøte forsterker vel ofte bare de negative vibbene som oppstår når det går trått, og kanskje spesielt hvis det sitter spillere der som føler at taktikken er feil. Selv om man skulle tro millionlønninger, fans på tribunen og gode bonusavtaler var incentiv nok, så er man nok fortsatt avhengig av et visst humør for å kaste seg inn i dueller og generelt yte maks som fotballspiller.

Skal man ta dagens generelle lillestrøm-murring for god fisk, så nærmer Nordlie seg punktet der han enten må forandre sine egen strategier for å tilpasse seg en sterk spillergruppe, eller gjøre endringer i troppen for å få unna dem som ikke er lojale og har troen på taktikken.

Så får vi vel se etterhvert utover sensommeren hvordan Lillestrøm skal prøve å snu trenden. Har en klubb først havnet i et uføre med Tom Nordlie som trener, så har det jo hittil bare ballet på seg til et uunngåelig trenerskifte. Spørsmålet er jo om dette skyldes klubbene eller om det skyldes Nordlie... I Brann får Mjelde lov (bevisst eller ubevisst) til å gjøre upopulære grep for å forme spillerstallen, og fjerne populære og gode (men illojale) enkeltspillere. Det er sjelden kost i norsk fotball, hvor treneren aldri sitter med mye makt i klubben, men denne strategien har gitt Brann den kanskje mest langvarige oppturen i klubbens historie.
Så får vi se hva Lillestrøm nå velger å gjøre dersom det ikke blir en snarlig bedring i spill og resultater.

Go Up