• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Variasjon

Started by smaalanda, May 13, 2007, 14:04:43 PM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

smaalanda

Joda som alle vet har jo "Gullet skal hem" blitt en klassiker uten like. Problemet er som kjent at den har kanskje blitt en litt for stor klassiker og blir syng litt for ofte. Det er flere grunner til dette. For det første er det en veldig bra sang, passelig lengde, fin melodi og greit å få trykk på. Noe som også kan være en årsak er at folk begynner å bli kraftig lei mange av di andre gode gamle brann sangene som har runget (mer eller mindre) på Staddaen i mange år.

Kanskje det er på tide med flere nye sanger? Flere klassikere som sammen med "Gullet skal hem" kan runge over Staddaen på et helt eget nivå?


Det har vært en del bra i det siste, blant annet "I'm forever blowing bubbeles" (all honnør til de som laget denne, veldig bra) som vi håper kommer på papir til onsdag. Eg synger vertfall med uansett.


Vist noen gode sangskrivere (som gang på gang har vist sin klasse har på forumet) har lyst til noe å sette fingrene i skal eg vertfall vise litt av di flotte melodiene som kan i bruk.


Først er det en klassiker fra fotball VM som eg ikkje har hørt noen andre i dette kongeriket har bruk:

http://www.youtube.com/watch?v=_1M730cYkic


Neste som kan absolutt være noe vi kan bruker er denne sangen fra FC United of Manchester:

http://www.youtube.com/watch?v=3v3Tdef_yhw
http://www.youtube.com/watch?v=AX-Rhx4Hocg (Liverpool sin versjon)


Rerfrenget på "fields of Anfield road" som Celtic (tror eg) var først ute med kunne også kanskje vært noe?

http://www.youtube.com/watch?v=boVdcLTgVC8


Stretford End synger Winter wonderland til Mourinho med denne tonen:
Er ikke dette også den skotske landslagssangen til Robbie Winters?
Vertfall en grei melodi, som er mulig å få vanvittig bra trykk på.

http://www.youtube.com/watch?v=HtDSs_Eb1IA


Ja jeg vet at Enga har "Blue Moon", men gjør dette noe? Vi tar jo ikke akkuratt Vålerenga kjerke og bytter melodi, tross alt en velkjent sang synget at di fleste i England, og det er det en grunn til:

http://www.youtube.com/watch?v=W7Dq902VYpQ
http://www.youtube.com/watch?v=2gV097Y5ZJc


Detter kanskje ikke noe enormt bra sang når det gjelder trykk, men en morsom melodi som absolutt hadde gjort seg med en morsomt tekst. Humør er tross alt en liten mangelvare:

http://www.youtube.com/watch?v=1Xgz_ROXSqw



Dette er bare noen forslag, men eg personlig føler dette er mye mer oss enn PAOK sanger, nasjonalistiske melodier om mor og fedreland. En del av disse er i tillegg ikke før brukt i Norge vertfall ikke høylytt, det er jo ett pluss.
KMO!!!

Speedy

Mange bra sanger. Personlig synes jeg denne er fengende:
http://www.youtube.com/watch?v=PIAmXFOblnY

Jeg er dårlig på tekster, men hadde vært artig om denne hadde runget over stadion.
Styret er defekt, kan jeg få et nytt ett?

Nei til jenter på Hansa!

Landås til eg dør!

Nixon

Det sirkulerte noen sangark sist kamp mot Start. Hvilken sang var det? Kan ikke huske at det ble innført noen ny sang.
Rød makt på Hansa

smaalanda

Quote from: "Nixon"Det sirkulerte noen sangark sist kamp mot Start. Hvilken sang var det? Kan ikke huske at det ble innført noen ny sang.



Det var vel den nye omtalte PAOK sangen, som også Liverpool har og kaller Champione eller noe lignende. Ble ingen brå suksess, syns personlig ikke noe om sangen heller.
KMO!!!

Klaus_Brann

JA!Det gjør noe. Vi skal IKKE ha en sang som Enga er så kjent for i Norge, dette har vært diskutert før.
Derimot er det på tide at vi prøver på "Forever blowing bubbles" på 16.
Tror denne har et nesten like stort potensiale til å bli en slager som Gullet ska hem.

Samtidig, så er den fet på en litt annen måte, og kanskje den kan unngå å bli sunget i stykker.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

skb!

Quote from: "Klaus_Brann"JA!Det gjør noe. Vi skal IKKE ha en sang som Enga er så kjent for i Norge, dette har vært diskutert før.
Derimot er det på tide at vi prøver på "Forever blowing bubbles" på 16.
Tror denne har et nesten like stort potensiale til å bli en slager som Gullet ska hem.

Samtidig, så er den fet på en litt annen måte, og kanskje den kan unngå å bli sunget i stykker.

Hansano

Tror mange ikke er så begeistret for denne fordi den ikke bare er en supportersang, men en egen West Ham - hymne.. Det blir jo på en måte som om vi skulle laget vår egen versjon av You'll Never Walk Alone. Eller for å sette det litt på spissen; om noen andre skulle laget sin egen versjon av Nystemten..

klysa

You'll Never Walk Alone ble sunget mye tidlig på nitti, er vel ingen så har sunget den så dårlig som oss dog.

grei

Quote from: "skb!"
Hvem her hadde ikke blitt sur hvis klanen hadde tatt "gullet skal hem" melodien og gjort den til sin

Det er nok flere som hadde blitt stolt.  Det å ta et annet lags sang kan jo ses på som en form for anerkjennelse. Som da VIF-fansen tok "Se Mons Ivar" og brukte den til Carew.

Quote from: "Hansano"Eller for å sette det litt på spissen; om noen andre skulle laget sin egen versjon av Nystemten..


Nå er det jo heller ikke "vi" som har funnet på melodien til Nystemten heller, melodien er knigget fra utlandet et sted. At folk låner ideer og tar etter hverandre er ikke noe nytt, det er nå engang sånn verden går fremover.

Ellers er det andre i landet som har brukt denne sangen allerede... Litt vittig når den norske teksten her oversettes tilbake til engelsk av noen som åpenbart ikke vet hvordan den engelske teksten egentlig er:

http://www.youtube.com/watch?v=affk3Kgr4XE

Brann_ruler86

Vi er faktisk ikke først i Norge med bobble-sangen. Sparta hockey har visst brukt samme melodien, men de synger til og med "Vi skal blåse bobler"

http://www.sparta.no/?ItemID=3790

Tragisk versjon.....

Edit: Heh var visst ikke først med den heller....
Gå ta banen!

smaalanda

KMO!!!

Terje Bø

Her er det mange gode melodier å lage sanger av, som dere ser er noen av dem brukt fra før.

http://www.tagtuner.com/music/albums/Fred-Ove-Reksten-&-Bergeners/31-Bergensviser/album-v2cef49
I'm forever blowing bubbles, pretty bubbles in the air

Mick

Jeg synes ikke at vi skal henge oss for mye opp i hvem som har brukt melodier fra før. Det vil si hvis det ikke sangen er laget til et bestemt lag da, ville vært litt rart om vi begynte å synge "når Trollungan sammles på store-stå". Blowing bubbles er som kjent en West ham hymne, men det er jo i utgangspunktet en kjent sang som de har hentet fra en musical tidlig på 1900 tallet, You never walk alone er heller ingen fredet sang, det er mange lag i engeland som har brukt den sangen, men den er jo av opplagte
grunner  sterkt knyttet til Liverpool.

Jeg synes at vi begynner å bevege oss i riktig retning med tanke på tekster og spesielt melodier nå, PAOK sangen var et lite feilgrep og jeg tviler på at den kommer til å bli en hit. Har man forresten laget en tekst til Blowing bubbles?
He who makes a beast of himself gets rid of the pain of being a man. Dr.Samuel Johnson

Klaus_Brann

Ja da, det har blitt laget en tekst til den:

Vet ikke om den har fått noe navn, så tja:

"Brann fra Bergen"

Vi e Brann fra Bergen
norges beste lag
I rødt og hvitt
står laget mitt
stolte mann med gull i blikk
Rosenborg kan brenne
Enga rykke ner
gullet går til Bergen
SOM I 1963
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Romani3

Quote from: "Klaus_Brann"Ja da, det har blitt laget en tekst til den:

Vet ikke om den har fått noe navn, så tja:

"Brann fra Bergen"

Vi e Brann fra Bergen
norges beste lag
I rødt og hvitt
står laget mitt
stolte mann med gull i blikk
Rosenborg kan brenne
Enga rykke ner
gullet går til Bergen
SOM I 1963


Prøver å lære den der, ja :) Håper det blir bedre på onsdag enn sist. Tror en del kan den no.
"Gullet ska hem" e nok en del litt lei, tror eg.. Eg e i hvertfall. Den blir sunget litt for mye. Synes det virker som om øvre felt Z starter den veldig ofte..
Eg savner de gode gamle sangene som Skillingsboller Hansa-øl, Vi har vært på purken, Brann i fra Bergen, Vestlandets konger og Eg e født i Bergen. De blir sjelden sunget, synes eg. Eller.. Vi har vært på purken har blitt tatt noen ganger.
Men e det ikkje flere som vil ha de tilbake? E det et problem? E det mange som ikkje kan de?
color=red]Vi e Brann, seriemester![/color]

SonOfGeir

Quote from: "Romani3"
Quote from: "Klaus_Brann"Ja da, det har blitt laget en tekst til den:

Vet ikke om den har fått noe navn, så tja:

"Brann fra Bergen"

Vi e Brann fra Bergen
norges beste lag
I rødt og hvitt
står laget mitt
stolte mann med gull i blikk
Rosenborg kan brenne
Enga rykke ner
gullet går til Bergen
SOM I 1963


Prøver å lære den der, ja :) Håper det blir bedre på onsdag enn sist. Tror en del kan den no.
"Gullet ska hem" e nok en del litt lei, tror eg.. Eg e i hvertfall. Den blir sunget litt for mye. Synes det virker som om øvre felt Z starter den veldig ofte..
Eg savner de gode gamle sangene som Skillingsboller Hansa-øl, Vi har vært på purken, Brann i fra Bergen, Vestlandets konger og Eg e født i Bergen. De blir sjelden sunget, synes eg. Eller.. Vi har vært på purken har blitt tatt noen ganger.
Men e det ikkje flere som vil ha de tilbake? E det et problem? E det mange som ikkje kan de?


Synes ikke vi skal synge en sang som er laget av West Hams ICF- hooligans. Det passer ikke med familieopplegget på stadion. Sangen er enormt bra men den BRann teksten er jo helt bak mål. Nok en gang gull, 63, norges beste lag, rosenborg og enga. Boss sang. Felt z boikotter dette bosset her.

skb!

Quote from: "SonOfGeir"
Quote from: "Romani3"
Quote from: "Klaus_Brann"Ja da, det har blitt laget en tekst til den:

Vet ikke om den har fått noe navn, så tja:

"Brann fra Bergen"

Vi e Brann fra Bergen
norges beste lag
I rødt og hvitt
står laget mitt
stolte mann med gull i blikk
Rosenborg kan brenne
Enga rykke ner
gullet går til Bergen
SOM I 1963


Prøver å lære den der, ja :) Håper det blir bedre på onsdag enn sist. Tror en del kan den no.
"Gullet ska hem" e nok en del litt lei, tror eg.. Eg e i hvertfall. Den blir sunget litt for mye. Synes det virker som om øvre felt Z starter den veldig ofte..
Eg savner de gode gamle sangene som Skillingsboller Hansa-øl, Vi har vært på purken, Brann i fra Bergen, Vestlandets konger og Eg e født i Bergen. De blir sjelden sunget, synes eg. Eller.. Vi har vært på purken har blitt tatt noen ganger.
Men e det ikkje flere som vil ha de tilbake? E det et problem? E det mange som ikkje kan de?


Synes ikke vi skal synge en sang som er laget av West Hams ICF- hooligans. Det passer ikke med familieopplegget på stadion. Sangen er enormt bra men den BRann teksten er jo helt bak mål. Nok en gang gull, 63, norges beste lag, rosenborg og enga. Boss sang. Felt z boikotter dette bosset her.


Litt ironisk at felt z skal boikotte noe fordi det ikke passer med familieprofilen på stadion :wink:
Syns uansett at man bør tenke seg om en gang til før man prøver å drepe stemningen og innføringen av en nye sang. og det er jo heller ikke ulovlig å komme med forslag til forbedringer til teksten.

Klaus_Brann

Quote from: "SonOfGeir"
Quote from: "Romani3"
Quote from: "Klaus_Brann"Ja da, det har blitt laget en tekst til den:

Vet ikke om den har fått noe navn, så tja:

"Brann fra Bergen"

Vi e Brann fra Bergen
norges beste lag
I rødt og hvitt
står laget mitt
stolte mann med gull i blikk
Rosenborg kan brenne
Enga rykke ner
gullet går til Bergen
SOM I 1963


Prøver å lære den der, ja :) Håper det blir bedre på onsdag enn sist. Tror en del kan den no.
"Gullet ska hem" e nok en del litt lei, tror eg.. Eg e i hvertfall. Den blir sunget litt for mye. Synes det virker som om øvre felt Z starter den veldig ofte..
Eg savner de gode gamle sangene som Skillingsboller Hansa-øl, Vi har vært på purken, Brann i fra Bergen, Vestlandets konger og Eg e født i Bergen. De blir sjelden sunget, synes eg. Eller.. Vi har vært på purken har blitt tatt noen ganger.
Men e det ikkje flere som vil ha de tilbake? E det et problem? E det mange som ikkje kan de?


Synes ikke vi skal synge en sang som er laget av West Hams ICF- hooligans. Det passer ikke med familieopplegget på stadion. Sangen er enormt bra men den BRann teksten er jo helt bak mål. Nok en gang gull, 63, norges beste lag, rosenborg og enga. Boss sang. Felt z boikotter dette bosset her.


Ja, det var spesiell kost fra en Z`er.
Dessuten, Hansa kan vel neppe regnes som en familietribune, og det er jo i hovedsak her den i så fall blir sunget.
Dessuten, hvor mange på stadion tror du vet at den er laget av noen hooligans?Kom an.
Du er talsmannen for Z?Det er greit å vite fremover. Hvis det er noe som skjer eller noe vi andre lurer på, så kan vi bare høre med deg, så får vi svaret på Z mener om det.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Stalin

Haha, nå lo jeg faktisk høyt.

For en noen lyrikere vi har i blandt oss.

Romani3

E det så viktig kem som har laget sangen? Så lenge det ikkje e en sang alle forbinder med et ant Tippeligalag. Som f.eks den melodien i "Forza Fugla".
color=red]Vi e Brann, seriemester![/color]

Go Up