• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Ny Sang

Started by Svinet, May 10, 2007, 11:22:44 AM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

Svinet


Memelli

Genial sang! :-D Denne bør absolutt inføres.

bernu

Fin sang , men den kommer aldri til å bli sunget på Stadion. Den er altfor lang. Man er nødt til å bruke korte sanger, rop eller lignende hvis det skal fungere.
HANSA - Z

serty

helt enig. grei sang men den var ALT for lang

smaalanda

Pent arbeid dette her, men er jo langt fra noe staddaen sang.
KMO!!!

Svinet

Takk for at dere likte sangen, men synd dere ikke liker lange sanger.......

Av fare for å banne i kirken, men klanen er den eneste supporterklubben i mine øyne som faktisk synger sanger. Rop og korte sanger er vel og bra det, men hva med "fra haljem i nord etc. eller andre Ove T. sanger fra 70-tallet eller den 12. mann. Vi drar jo de på stadion. I mine øyne er det de sangene som gjør oss kjent som et fantastisk publikum, ikke rop som Vi har Torsten Helstad eller Sæternes skårer måaål.

Alternativet kan jo være f.eks å synge ett av de to versene.....eller bare refrenget for den saks skyld. Passer fint til 16. mai kampen.

millermania

synger ikke enga denne melodien?

Memelli

Det vet jeg ikke, Millermania, men uansett, det må da være lov å bruke denne melodien for det.

krøvel vellevold

Hvis Blue Moon er "Klanen sin melodi", så er I HVERT FALL dette Klanen sin melodi! For i motsetning til Blue Moon - som tross alt synges overalt i England, så er "Norge i rødt hvitt og blått" en melodi kun Klanen har i hele verden!

Klanen synger:

Akerselvas stinker som fa'n.
Horestrøket vi puler hele da'n.
Vi er VÃ¥l'engas tapre soldater
og vi har aldri bodd i et slott.
Vi skal drekke og pule og rape,
vi er Enga i rødt hvitt og blått.

Kort sagt så har vel Klanen alle disse nasjonalromantiske "17.mai-melodiene". "Norge i rødt hvitt og blått", "Vi ære en nasjon vi med", og "Mellom bakkar og berg" er alle melodier som Klanen bruker. Nei, la Klanen få holde på med 17.mai-sangene sine for seg selv!
Legg ned hele klubben!

millermania

Quote from: "Memelli"Det vet jeg ikke, Millermania, men uansett, det må da være lov å bruke denne melodien for det.



skeptisk

Tore Larsen

Noen som har lydfil på denne låta ?
Mvh

Tore

paf

Quote from: "Tore Larsen"Noen som har lydfil på denne låta ?

Du må nok vente til den 17. :-)

thesevs

alle burde vel kunne denne melodien - Norge i rødt, hvitt og blått...

:-D
"When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"
Futurama

Roald

vil vel si at det er viktigere å kunne nystemten, for å si det sånn.
Det ligner ingen bergensgutt å være mutt!

Klaus_Brann

Quote from: "Tore Larsen"Noen som har lydfil på denne låta ?


http://www.klanen.no/sanger/sjoeldiggersanger/

Enjoy:-)
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Svinet

Har korten den ned for dere


SonOfGeir

Quote from: "krøvel vellevold"Hvis Blue Moon er "Klanen sin melodi", så er I HVERT FALL dette Klanen sin melodi! For i motsetning til Blue Moon - som tross alt synges overalt i England, så er "Norge i rødt hvitt og blått" en melodi kun Klanen har i hele verden!

Klanen synger:

Akerselvas stinker som fa'n.
Horestrøket vi puler hele da'n.
Vi er VÃ¥l'engas tapre soldater
og vi har aldri bodd i et slott.
Vi skal drekke og pule og rape,
vi er Enga i rødt hvitt og blått.

Kort sagt så har vel Klanen alle disse nasjonalromantiske "17.mai-melodiene". "Norge i rødt hvitt og blått", "Vi ære en nasjon vi med", og "Mellom bakkar og berg" er alle melodier som Klanen bruker. Nei, la Klanen få holde på med 17.mai-sangene sine for seg selv!



Kan ikke du flytte til østlandet snart krøvel? Du tenker jo Ã¥penbart veldig mye pÃ¥ denne sÃ¥kalte "klanen", virker nesten  som du har komplekser, men slapp av gutt, det trenger du ikke. Ikke hvis du er bergneser ihvertfall.

Exim

Quote from: "SonOfGeir"
Quote from: "krøvel vellevold"Hvis Blue Moon er "Klanen sin melodi", så er I HVERT FALL dette Klanen sin melodi! For i motsetning til Blue Moon - som tross alt synges overalt i England, så er "Norge i rødt hvitt og blått" en melodi kun Klanen har i hele verden!

Klanen synger:

Akerselvas stinker som fa'n.
Horestrøket vi puler hele da'n.
Vi er VÃ¥l'engas tapre soldater
og vi har aldri bodd i et slott.
Vi skal drekke og pule og rape,
vi er Enga i rødt hvitt og blått.

Kort sagt så har vel Klanen alle disse nasjonalromantiske "17.mai-melodiene". "Norge i rødt hvitt og blått", "Vi ære en nasjon vi med", og "Mellom bakkar og berg" er alle melodier som Klanen bruker. Nei, la Klanen få holde på med 17.mai-sangene sine for seg selv!



Kan ikke du flytte til østlandet snart krøvel? Du tenker jo Ã¥penbart veldig mye pÃ¥ denne sÃ¥kalte "klanen", virker nesten  som du har komplekser, men slapp av gutt, det trenger du ikke. Ikke hvis du er bergneser ihvertfall.

Klaus_Brann

Quote from: "SonOfGeir"
Quote from: "krøvel vellevold"Hvis Blue Moon er "Klanen sin melodi", så er I HVERT FALL dette Klanen sin melodi! For i motsetning til Blue Moon - som tross alt synges overalt i England, så er "Norge i rødt hvitt og blått" en melodi kun Klanen har i hele verden!

Klanen synger:

Akerselvas stinker som fa'n.
Horestrøket vi puler hele da'n.
Vi er VÃ¥l'engas tapre soldater
og vi har aldri bodd i et slott.
Vi skal drekke og pule og rape,
vi er Enga i rødt hvitt og blått.

Kort sagt så har vel Klanen alle disse nasjonalromantiske "17.mai-melodiene". "Norge i rødt hvitt og blått", "Vi ære en nasjon vi med", og "Mellom bakkar og berg" er alle melodier som Klanen bruker. Nei, la Klanen få holde på med 17.mai-sangene sine for seg selv!



Kan ikke du flytte til østlandet snart krøvel? Du tenker jo Ã¥penbart veldig mye pÃ¥ denne sÃ¥kalte "klanen", virker nesten  som du har komplekser, men slapp av gutt, det trenger du ikke. Ikke hvis du er bergneser ihvertfall.


HELT enig med Krøvel her. Dette er en hurra 17. mai sang som Klanen trygt skal få beholde selv...Grei tekst, men med en slik melodi så funker det ikke...Ombapa ombapa ombapa, husk å leie inn korpset hvis dere skal prøve denne..
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

skb!

Tydelig at det er lagt et godt stykke arbeid i teksten, men jeg syns egentlig ikke noe om melodien. Det er en gladmarsj som hører hjemme på 17. mai, ikke på Stadion. Jeg kommer nok ikke til å stemme med på denne.
Når vi også vet at sangen allerede er brukt, og den i tillegg også er en nasjonalromantisk sang (vi skal liksom være bergenspatrioter! :wink: ) så sier jeg et klart og tydelig nei.

Svinet

Quote from: "skb!"Tydelig at det er lagt et godt stykke arbeid i teksten, men jeg syns egentlig ikke noe om melodien. Det er en gladmarsj som hører hjemme på 17. mai, ikke på Stadion. Jeg kommer nok ikke til å stemme med på denne.
Når vi også vet at sangen allerede er brukt, og den i tillegg også er en nasjonalromantisk sang (vi skal liksom være bergenspatrioter! :wink: ) så sier jeg et klart og tydelig nei.


Hva med agrumenter som at 95-99% av publikum kan melodien og vi kan gjøre den til vår egen. Teksten drar gjennom hele laget (a la sangen fra 1976) på et vers. Med andre ord, den handler om første-elveren til seriemesteren, historisk.....

Nasjonalromatisk? Hvor er Ja vi elsker ført i pennen. Har ikke 16. mai kampene en stor bit av hele 17. mai pakken i seg. Dessuten er det teksten i orginalen som gjør den til det den er. Patriotisme er patriotisme uansett om den er lokal eller nasjonal. Det laget som har et publikum som synger med på sangene, er det laget som har det beste publikummet. Til nå har det vært oss, men jeg er stygt redd for at Klanen har tatt rotta på oss fordi de faktisk skriver gode tekster på melodier alle kan og alle kan derfor i det minste nynne med.

Hva betyr mest, at dere i den indre kjerne kan slenge ut noen fraser som de færreste henger med på før serien går mot slutten, eller at dere skaper stemning på resten av tribunen evt gjennom TV'en som gjør at det blir gøy for alle å være patriot.

Uansett, det dessidert "feteste" er når Nystemten kommer uoppfordret fra Frydenbøtribunen under kampen. Da er jeg stolt av å være Branntilhenger. Da er det kultur, lidenskap og patriotisme i en fantastisk blanding.

Siggen

All ære til "Svinet" som skrev denne sangen. Teksten er fin og melodien er kjent. Vi må vel allikevel være så ærlige å si at denne aldrig kommer til å runge fra Frydenbø, og det med rette! Denne sangen minner meg om de man finner tapet under stolen på bryllup og i 60-års lag. Det er så mange elementer som skal klaffe for at en sang av dette omfanget skal slå an, og min mening er at denne mangler de fleste av dem.

Det er alikevel ikke noe tvil om at "Svinet" har et diktertalent. Håper du ikke gir opp etter dette forsøket.

Memelli

Tragisk hvor negativ folk her inne er til nye forslag... Jaja, vi får bare fortsette med kjedelige rop, og å synge "Gullet ska hem" 15-20 ganger pr. kamp. Snart er alle lei av den også, og hva har vi da?

smaalanda

Quote from: "Memelli"Tragisk hvor negativ folk her inne er til nye forslag... Jaja, vi får bare fortsette med kjedelige rop, og å synge "Gullet ska hem" 15-20 ganger pr. kamp. Snart er alle lei av den også, og hva har vi da?



Er jo ikke negativ til nye forslag. Nesten samtlige har rost trådstarter med at det er en veldig bra skrevet sang, men rett og slett for vanskelig for staddaen. Skjønner du virkelig ikke at det blir jævli vanskelig å få folk til å kunne denne sangen utenatt, og i tillegg få trøkk på en så lang sang, som er så lang, og varierende lyrisk? Sorry men vi er ikke sølvguttene, vi trenger mindre sanger, lettere å huske, med lettere tekst får vi mere trøkk også. "Gullet skal hem" blir syngt for ofte, men lengde, tonen og teksten er veldig bra, det kan du ikke si noe imot på.
KMO!!!

Roald

Quote from: "smaalanda"Er jo ikke negativ til nye forslag. Nesten samtlige har rost trådstarter med at det er en veldig bra skrevet sang, men rett og slett for vanskelig for staddaen. Skjønner du virkelig ikke at det blir jævli vanskelig å få folk til å kunne denne sangen utenatt, og i tillegg få trøkk på en så lang sang, som er så lang, og varierende lyrisk? Sorry men vi er ikke sølvguttene, vi trenger mindre sanger, lettere å huske, med lettere tekst får vi mere trøkk også. "Gullet skal hem" blir syngt for ofte, men lengde, tonen og teksten er veldig bra, det kan du ikke si noe imot på.

hør, hør.
Det ligner ingen bergensgutt å være mutt!

skb!

Quote from: "Siggen"
Det er alikevel ikke noe tvil om at "Svinet" har et diktertalent. Håper du ikke gir opp etter dette forsøket.


Nei, det skal være sikkert. Håper "Svinet" kan komme med flere forslag, eller gjerne stille seg til disposisjon for sanggruppen.

Memelli

Quote from: "smaalanda"
Quote from: "Memelli"Tragisk hvor negativ folk her inne er til nye forslag... Jaja, vi får bare fortsette med kjedelige rop, og å synge "Gullet ska hem" 15-20 ganger pr. kamp. Snart er alle lei av den også, og hva har vi da?



Er jo ikke negativ til nye forslag. Nesten samtlige har rost trådstarter med at det er en veldig bra skrevet sang, men rett og slett for vanskelig for staddaen. Skjønner du virkelig ikke at det blir jævli vanskelig å få folk til å kunne denne sangen utenatt, og i tillegg få trøkk på en så lang sang, som er så lang, og varierende lyrisk? Sorry men vi er ikke sølvguttene, vi trenger mindre sanger, lettere å huske, med lettere tekst får vi mere trøkk også. "Gullet skal hem" blir syngt for ofte, men lengde, tonen og teksten er veldig bra, det kan du ikke si noe imot på.


Jeg har ikke kritisert "Gullet ska hem" som sang noe sted, men når den blir sunget 20 ganger pr. kamp blir man lei.
Ang. sangen som Svinet har laget, så går det da fint ann å bare synge dette verset:

Når regnet pøser ned i vest,
Da kommer vi i hopetall,
det spilles opp til fest.
Vi synger ut om SK Brann
Vårt fotballag, vår lidenskap,
vi er den 12. mann...

Det er vel ikke så sinnsykt vanskelig å huske? Det er en fengende tekst så det går fint ann å få trykk på denne også.

smaalanda

Quote from: "Memelli"
Quote from: "smaalanda"
Quote from: "Memelli"Tragisk hvor negativ folk her inne er til nye forslag... Jaja, vi får bare fortsette med kjedelige rop, og å synge "Gullet ska hem" 15-20 ganger pr. kamp. Snart er alle lei av den også, og hva har vi da?



Er jo ikke negativ til nye forslag. Nesten samtlige har rost trådstarter med at det er en veldig bra skrevet sang, men rett og slett for vanskelig for staddaen. Skjønner du virkelig ikke at det blir jævli vanskelig å få folk til å kunne denne sangen utenatt, og i tillegg få trøkk på en så lang sang, som er så lang, og varierende lyrisk? Sorry men vi er ikke sølvguttene, vi trenger mindre sanger, lettere å huske, med lettere tekst får vi mere trøkk også. "Gullet skal hem" blir syngt for ofte, men lengde, tonen og teksten er veldig bra, det kan du ikke si noe imot på.


Jeg har ikke kritisert "Gullet ska hem" som sang noe sted, men når den blir sunget 20 ganger pr. kamp blir man lei.
Ang. sangen som Svinet har laget, så går det da fint ann å bare synge dette verset:

Når regnet pøser ned i vest,
Da kommer vi i hopetall,
det spilles opp til fest.
Vi synger ut om SK Brann
Vårt fotballag, vår lidenskap,
vi er den 12. mann...

Det er vel ikke så sinnsykt vanskelig å huske? Det er en fengende tekst så det går fint ann å få trykk på denne også.



Når begynner dette her egentlig? Har store problemer med å få dette til å stemme oppi hodet mitt. Nå er ikkje eg akkuratt nasjonalist og hører heller aldri på sånne sanger, men prøver å sammenligne med Enga sin versjon på http://www.klanen.no/var/storage/original/audio/phpCnvhrT.mp3.
KMO!!!

Siggen

Quote from: "Memelli"......."Gullet ska hem" 15-20 ganger pr. kamp. Snart er alle lei av den også, og hva har vi da?


The sound of silence?

thesevs

hehe.. spot on
"When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"
Futurama

krøvel vellevold

Quote from: "SonOfGeir"
Quote from: "krøvel vellevold"Hvis Blue Moon er "Klanen sin melodi", så er I HVERT FALL dette Klanen sin melodi! For i motsetning til Blue Moon - som tross alt synges overalt i England, så er "Norge i rødt hvitt og blått" en melodi kun Klanen har i hele verden!

Klanen synger:

Akerselvas stinker som fa'n.
Horestrøket vi puler hele da'n.
Vi er VÃ¥l'engas tapre soldater
og vi har aldri bodd i et slott.
Vi skal drekke og pule og rape,
vi er Enga i rødt hvitt og blått.

Kort sagt så har vel Klanen alle disse nasjonalromantiske "17.mai-melodiene". "Norge i rødt hvitt og blått", "Vi ære en nasjon vi med", og "Mellom bakkar og berg" er alle melodier som Klanen bruker. Nei, la Klanen få holde på med 17.mai-sangene sine for seg selv!



Kan ikke du flytte til østlandet snart krøvel? Du tenker jo Ã¥penbart veldig mye pÃ¥ denne sÃ¥kalte "klanen", virker nesten  som du har komplekser, men slapp av gutt, det trenger du ikke. Ikke hvis du er bergneser ihvertfall.
Legg ned hele klubben!

Klaus_Brann

Quote from: "krøvel vellevold"
Quote from: "SonOfGeir"
Quote from: "krøvel vellevold"Hvis Blue Moon er "Klanen sin melodi", så er I HVERT FALL dette Klanen sin melodi! For i motsetning til Blue Moon - som tross alt synges overalt i England, så er "Norge i rødt hvitt og blått" en melodi kun Klanen har i hele verden!

Klanen synger:

Akerselvas stinker som fa'n.
Horestrøket vi puler hele da'n.
Vi er VÃ¥l'engas tapre soldater
og vi har aldri bodd i et slott.
Vi skal drekke og pule og rape,
vi er Enga i rødt hvitt og blått.

Kort sagt så har vel Klanen alle disse nasjonalromantiske "17.mai-melodiene". "Norge i rødt hvitt og blått", "Vi ære en nasjon vi med", og "Mellom bakkar og berg" er alle melodier som Klanen bruker. Nei, la Klanen få holde på med 17.mai-sangene sine for seg selv!



Kan ikke du flytte til østlandet snart krøvel? Du tenker jo Ã¥penbart veldig mye pÃ¥ denne sÃ¥kalte "klanen", virker nesten  som du har komplekser, men slapp av gutt, det trenger du ikke. Ikke hvis du er bergneser ihvertfall.


Det at folk synes det var greit at vi tok denne sangen, beviser vel bare at den ikke er så kjent som Enga sang som du påstår.
Men ellers er jeg ganske enig, vi bør holde oss langt unna melodier som dette og som er så kjent for å være "Enga sine"...

Synes, som du også sier, at vi imponerer når det kommer til stemning. Ikke nok med at vi til tider har et sykt trøkk, vi skiller oss VELDIG positivt ut fra resten av supporter Norge, som trenger tromme for å holde takta, eller i Sandefjords tilfelle: for å få folk til i det hele tatt å klappe.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

thesevs

sandefjord har jo den flotte samba-sangen sin... :-D

enkelte klubber har innført håndballtendenser - kubjeller, og musikk etter scoringene.. liker det ikkje.
ser enkelte start-supportere sminker seg gul og sort i ansiktet + bruker en sort parykk... snikinnføringen har allerede begynt
"When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"
Futurama

smaalanda

Quote from: "thesevs"sandefjord har jo den flotte samba-sangen sin... :-D

enkelte klubber har innført håndballtendenser - kubjeller, og musikk etter scoringene.. liker det ikkje.
ser enkelte start-supportere sminker seg gul og sort i ansiktet + bruker en sort parykk... snikinnføringen har allerede begynt


Så mange fjortisser med Brann skrevet i pannen på Store Stå ifjor eg så her må vi kanskje feie for egen dør.
KMO!!!

Klaus_Brann

Quote from: "smaalanda"
Quote from: "thesevs"sandefjord har jo den flotte samba-sangen sin... :-D

enkelte klubber har innført håndballtendenser - kubjeller, og musikk etter scoringene.. liker det ikkje.
ser enkelte start-supportere sminker seg gul og sort i ansiktet + bruker en sort parykk... snikinnføringen har allerede begynt


Så mange fjortisser med Brann skrevet i pannen på Store Stå ifjor eg så her må vi kanskje feie for egen dør.


La nÃ¥ folk male seg sÃ¥ mye de vil, sÃ¥ lenge de trøkker til, og ikke bare tazter  pÃ¥ mobilen...
Det er så mye "retningslinjer" for hvem som er ekte supportere, hvordan man er ekte supporter, og hvordan man ikke er det, at det til tider går litt langt.
Enig at vi ALDRI skal ha no trommetilstander/Lsk tilstander på tribunen, men om folk skriver Brann i panna, så forstår jeg ikke at dette kan være så mye å bli opprørt over...
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Hansano

Helt enig i sistnevnte her.. Var flust av disse ansiktsmalte tenåringsjentene på Nadderud i årets serieåpning også. Men ser ikke problemet, så lenge vi klarer å styre unna trommer!

thesevs

har aldri ment de supporterne som maler seg i trynet e et problem, men personlig har eg ikkje så mye til overs for de.. unger på 7-8-9-10 år kan eg forstå, men jenter/gutter med et par år på baken burde klare seg uten.

Ellers må folk stille opp i branndrakt eller i bunad for min del så lenge de synger med... men den dagen de møter opp med kubjeller og vikinghjelmer e det ut!
"When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"
Futurama

dex1974

Når regnet pøser ned i vest,
Da kommer vi i hopetall,
det spilles opp til fest.
Vi synger ut om SK Brann
Vårt fotballag, vår lidenskap,
vi er den 12. mann...


Når begynner dette her egentlig? Har store problemer med å få dette til å stemme oppi hodet mitt. Nå er ikkje eg akkuratt nasjonalist og hører heller aldri på sånne sanger, men prøver å sammenligne med Enga sin versjon på http://www.klanen.no/var/storage/original/audio/phpCnvhrT.mp3.[/quote]

Da jeg er oppvokst i Oslo,solgte for Freia pÃ¥ Bislett da jeg var liten  siden familien bodde et steinkast unna har jeg sett en del VÃ¥lerengenkamper (inkludert alle mot Brann) fra 80-tallet frem til nÃ¥.
I tillegg var flere i min tidligere vennekrets fans og de sang "Enga i rødt,hvitt og blått" på omtrent hver eneste fest så dette er en tekst jeg kan godt dessverre :(

Og som krøvel skriver er dette en marsj som de fleste musikkorpsene spiller i 17-mai toget over hele landet.

Svinet har skrevet tekst til hele melodien mens klanen synger fra linje 4 i verset samt halve refrenget.

Her er 1.vers samt refreng fra originalen til Finn Bø :

"Hvorhen du går i li og fjell
En vinterdag,en sommerkveld
ved fjord og fossevell

Fra eng og mo med furutrær
Fra havets bryn med fiskevær
og til de hvite skjær

Møter du landet i trefarvet drakt
svøpt i et gjenskinn av flaggets fargeprakt

Se en hvitstammet bjerk opp i heien
rammer striper av blåklokker inn
mot den rødmalte stuen ved veien
det er flagget som som vaier i vind

Ja så hvit som det hvite er sneen
og det røde har kveldssolen fått
Og det blå ga sin farge til breen
Det er Norge i rødt,hvitt og blått."



Svinet skal få for initiativet men er jo en grunn til at klanen har fått ha denne melodien i fred i snart 30 år.
Og en annen ting : denne sangen er veldig lett å synge altfor fort og det er noe som vi dessverre altfor sliter med.
Klanen sliter og ofte med tempoet i denne sangen...bare hør når vi gjester dem tidlig i høst.
Ekte lidelse fra 1982 frem til no!

Go Up