• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

What about them casuals?

Started by mahalo_nui, April 23, 2007, 16:35:55 PM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

LandåsKongen

det skjedde jo egentlig ingenting i helgen..
er det ingen som skjønner at tv2 ønsker å skape så mye oppmerksomhet som mulig om et produkt(tippeligaen) som de har betalt en milliard for?

for 15 år siden forekom det slåssing på tribuner og kasting av bananer mot utlendinger var vanlig. Var ikke et sånt mediekjør da.

Og alle såkalte "eksperter" blir kalt inn for å analysere om mene noe om alt.

Brann Lad

Vill hellat ha 100 pedofile i mitt nabolag enn 1 casuals. Gu kor eg hatar casuals.
quot;Eg skal slÃ¥ inn trynet ditt din soper"  sa Bergen sin gutt.

stor_og_tjukk

eg e helt enig med brann lad , eg sitter på felt z eller d som det heter nå, det sitter flere sånne casuals rundt meg, ja jeg vet hvem dere er, de sitter til og med å røyker og snuser selv om dette er forbudt på stadion, men visst jeg sier noe til dem så slår de vel meg ned, det er noen skulmle typer dette her, nei nå er det til bake til WOW
an eg hjelpe deg med den kebaben

Red Rabitt

Quote from: "Brann Lad"Vill hellat ha 100 pedofile i mitt nabolag enn 1 casuals. Gu kor eg hatar casuals.


Ehh..nei!
ratulerer alle mann! Begynner å gå opp for meg no, ka vi har fått oppleve!:)Brann Seriemester i Norge!

Felt Ã?

Quote from: "Brann Lad"Vill hellat ha 100 pedofile i mitt nabolag enn 1 casuals. Gu kor eg hatar casuals.



Det finnes sikkert Psykologer som tar imot akutte caser som deg ute i Sandviken............

Brann Lad

quot;Eg skal slÃ¥ inn trynet ditt din soper"  sa Bergen sin gutt.

Felt Ã?

Nee,nevnte ingenting om Casuals jeg....var ønske om 100 pedofile i nabolaget som gjør at jeg annbefaler profesjonell hjelp......

He he,ser for meg et fantastisk nabolag der du bor..... 100 nazzer,100 pedofile og deg i en flott harmoni......... :)

Klaus_Brann

Quote from: Nee,nevnte ingenting om Casuals jeg....var ønske om 100 pedofile i nabolaget som gjør at jeg annbefaler profesjonell hjelp......

He he,ser for meg et fantastisk nabolag der du bor..... 100 nazzer,100 pedofile og deg i en flott harmoni......... :)


Hehe, der fikk jeg meg en god latter.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Brann Lad

Tror ikke dere helt forstår alvoret med casuals. Det er en grunn til at Brann og politiet e så redd de. De e en fare for samfunnet. Mener at slike burde blitt buret inne uten rettsak.
quot;Eg skal slÃ¥ inn trynet ditt din soper"  sa Bergen sin gutt.

paf

Quote from: "Brann Lad"Tror ikke dere helt forstår alvoret med casuals. Det er en grunn til at Brann og politiet e så redd de. De e en fare for samfunnet. Mener at slike burde blitt buret inne uten rettsak.

amenhotep 4

Herre min hatt. Hvordan er det mulig at nok en tråd utvikler seg i denne sinnsyke retningen? Hvor lavmål er det mulig å skape? Jeg kan ha meg frabedt disse casualene, men jeg forstår hvertfall hvorfor de ikke ønsker å assosiere seg med mye av det som foregår her inne. Jeg tror ikke det er en dristig påstand hvis jeg hevder at en av årsakene til at det i utgangspunktet skilte seg ut flere grupperinger var nettopp dette lavmålet. Dynamikken i dette er elementær. Jeg tror ikke det i utgangspunktet var et skrikende behov etter å kle seg i SI eller Burberry som gjorde at spirene til casualmiljøet ble dannet en gang i hine hårde dager. Jeg tror det var mer et skrikende behov for alternative grupperinger som kunne ha Brann som fellesnevner samtidig som en stor distansen til BST kunne opprettholdes. At en av disse grupperingene i dag fremstår som bøllete, lavpannede, sossete "valper" løpende i skostredet er bare synd, men en naturlig konsekvens av at "feil" (for dem) gruppering har fått dominere innenfor "det offisielle supportemiljøet". Det har rett og slett ikke vært rom for alle og flere enn nødvendig er derfor nå tilknyttet et objektivt sett mer uønsket miljø. Dette miljøet har for lenge siden utviklet sin egen dynamikk og er nå en tiltrekkende faktor for andre. Det vil nok også fortsette å utvikle seg uavhengig av hva Bataljonen skulle foreta seg, men det hjelper ikke å med useriøse sammenligninger mellom casualer, nazister og pedofile. (Jeg vil i tillegg påpeke den elementere og politisk korrekte anmerkningen om at det sikkert er en rekke forskjellige personer innenfor dette miljøet. Det å feie alle under samme lavpanne-kam er nok dermed heller ikke korrekt).

mahalo_nui

Helt enig med at tråden utviklet seg i totalt feil retning. Jeg prøvde å få mer innsikt i selve kulturen, men i stedet ble debatten lik alle debatter om kontroversielle grupperinger (f.eks. muslimer) i Norge. Med det mener jeg at de seriøse meningene havner totalt i skyggen av lite gjennomtenkte og mediepåvirkede ytringer som hører hjemme på barneskolen. "Casuals er slemme fordi det har Knut Langeland sagt. Så det så."

Etter litt mer research har jeg funnet ut at casuals ikke oppstod som grupperinger ute etter å slåss, men i stedet var det supportere som ønsket å skille seg ut fra "bermen" av vanlige fotballsupportere, eller "juletrær" som de også kalles.
Senere har nok noen av disse grupperingene utviklet en voldskultur seg i mellom, men å kalle dem en trussel mot fotballen og nasjonen er å gå alt for langt. Så vidt jeg forstod virket ikke spillerne særlig affiserte av hele situasjonen.

Synd var det selvsagt at noen gikk amok på utesteder (skal en tro avisene, i alle fall). Men jeg mistenker at dette var en slags blanding av casuals og andre supportergrupper med mer voldelige tendenser.
Og det å sammenligne dem med pedofile, nazister og ønske dem innesperret uten dom er så dumt at det ikke hører hjemme noen steder.

Litt mer nyansert debatt hadde vært fint.
ahalo nui, Mjelde. Mahalo nui.

Xminator

Jeg kan love deg en ting, de flestes holdning til "casuals", rettelse, Klovner, er ikke på grunn av hva Langeland til enhver tid måtte mene, men snarer på tross av.

Truls

QuoteTruls skrev:
Jeg har et spørsmål flyr casuals eller er de så fattig at de tar buss?

Klaus_Brann skrev:
Flybilletter er ikke så dyrt, men hva i alle dager har dette med saken å gjøre?


Det var bare for å vise hvor latterlig denne debatten er, den har sikkert blitt debattert 30 ganger det siste året og det er alltid de samme. Den er på likt nivå som "Mjelde må gå debatten" og "Stadion er for liten/stor".

Så mod, hva med å stenge denne tråden som alle andre tråder som har handlet om casuals har blitt?

(og de fancy hvite boksene vet jeg ikke hvordan man får opp, så jeg har prøvd meg ihvertfall på en eller annen form for quote.
kal de aldri slutte å plage oss om Søndagen ?

Klaus_Brann

Quote from: "Truls"
QuoteTruls skrev:
Jeg har et spørsmål flyr casuals eller er de så fattig at de tar buss?

Klaus_Brann skrev:
Flybilletter er ikke så dyrt, men hva i alle dager har dette med saken å gjøre?


Det var bare for å vise hvor latterlig denne debatten er, den har sikkert blitt debattert 30 ganger det siste året og det er alltid de samme. Den er på likt nivå som "Mjelde må gå debatten" og "Stadion er for liten/stor".

Så mod, hva med å stenge denne tråden som alle andre tråder som har handlet om casuals har blitt?

(og de fancy hvite boksene vet jeg ikke hvordan man får opp, så jeg har prøvd meg ihvertfall på en eller annen form for quote.


Hehe. Du bidrar i alle fall sterkt selv til å gjøre denne latterlig.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Willy Blikket

Ja no e det faen meg nok av disse casualsene. Jeg og en kompis skulle en tur på McDonalds på Bryggen, men tror du vi gjør det når det sittar nokken casuals fra enga på bryggen (rett ved) og casuals fra bergen i like i nærheten av det igjen. Nei tro om igjen. At de ikkje tar vanlige supportere e ikkje sant. Tenk tilbake på Hillsborogh, der var det casuals fra Liverpool ikkje hadde billetter, og de bare presset på. Ka skjedde? Jo 96 døde!
Dette med casuals e heller ikkje god pr for Bergen no når solen kommer og vi vil vise frem verdens fineste by til turister (og andre supportere fra Norge).
Brann bør gå ut på tv og si noe i mikrofonen før kampene ihverfall.
Eller så bør Henk gjøre det!!!!!!

Scally

Quote from: "Willy Blikket"Tenk tilbake på Hillsborogh, der var det casuals fra Liverpool ikkje hadde billetter, og de bare presset på. Ka skjedde? Jo 96 døde!


Kjempeflott at du kan historien før du poster....

Sveinung Dale

Ikkje prøv å spore av debatten me alle di fremmedordene!! Eg e sikkar på at batljonen tar tak i dette snart. No har di jo bilde av alle disse pinglene.
ergen og hansaøl til eg døør!

Willy Blikket

Quote from: "Scally"
Quote from: "Willy Blikket"Tenk tilbake på Hillsborogh, der var det casuals fra Liverpool ikkje hadde billetter, og de bare presset på. Ka skjedde? Jo 96 døde!


Kjempeflott at du kan historien før du poster....


Ka då??? Ja om ikkje akkurat casuals, så ihvertfall sånne som ikkje bryr seg om det ryktet klubben får.
Brann e jo faen meg kjent som bråkmakarklubb nr en no! Se på BA i dag på førstesiden. E det bilde av Bengt eller Torstein eller Opdal?
Nei! En som visar fing.

positiv

skjønner de peneste kledde veldig godt. med den kjerring mentaliteten bataljonen holder på med for tiden e det et under det ikkje e fler som hopper av.
ødt blod på HANSA

Charmless Man

Den Hillsborough-greien der er helt hinsides. Jeg skal ikke en gang kommentere noe av det andre som har stått i denne tråden...

Hendelsen på Victoria var i stor grad politiets feil. Det foregikk ikke noe annet enn drikking og synging inne på puben da politiet plutselig stormet inn og skapte kaos, blant annet ved bruk av pepperspray. Endel av casualsene oppførte seg riktignok enormt bondete har jeg hørt, men det er såvidt jeg vet ikke ulovlig(desverre).

Casual-kulturen handler forresten om mer enn slåssing...
Ladish on the Foot

Willy Blikket

Quote from: "positiv"skjønner de peneste kledde veldig godt. med den kjerring mentaliteten bataljonen holder på med for tiden e det et under det ikkje e fler som hopper av.


Ka kjerring! E det rart at vi bryr oss når vi ikkje kan gå i fred i vår egen by??? Det er bare et tidsprøsmål før nokken brukar f.eks kniv.
I Roma ble Unitedfans knivstukket, det kan skje på Hansa også. En kniv trenger ikkje være så stor. Se på ka Bosniafansen smuglet inn på Ullevål!!
De på Victoria skal bare være glad for at politiet prioriterer at vanlige folk kan få drikke i fred. Men jaja, selvfølgelig e vi kjerring vi som faktisk tør si nokke.

Utrolig at vi klarer å få til et fakkeltog for Trond-Egil Soltvedt, men ikkje mot casuals!!!

Snublefot

Quote from: "rayapiraya"skjønner no ikke att folk ska klage så jævli, la no folk få lov og slå verandre helseløs, så lenge begge er med på d... ingen ting er bedre enn og møtes for en dans enn att d går utover usyldige...


Så bareieren som fikk døra si knust (om dette var riktig? mulig jeg tar feil, har ikke fulgt så nøye med.. MEN..hvis det stemmer..) var ikke uskyldig?

Det er nettopp det som er sÃ¥ artig, at hver gang det skjer herverk, og casuals fÃ¥r skylden, sÃ¥ er det aldri slik vi tror det var, og vi fÃ¥r alltid spørsmÃ¥l om vi var der.. Tror nesten det er slik at det er noen virkelig slemme gutter, som følger etter casuals, og lager herverk.. sÃ¥ fÃ¥r casuals skylden for noe de ikke har gjort..  de gjør jo aldri noe galt, sÃ¥ noe slikt mÃ¥ det jo være...  :D

utenom dette så må de for all del slå hverandre helseløs så lenge uskyldige ikke blir innblandet.. eller herverk blir gjort.. Og helst uten å sverte Branns navn..

Sveinung Dale

Quote from: "Willy Blikket"

Ka då??? Ja om ikkje akkurat casuals, så ihvertfall sånne som ikkje bryr seg om det ryktet klubben får.
Brann e jo faen meg kjent som bråkmakarklubb nr en no! Se på BA i dag på førstesiden. E det bilde av Bengt eller Torstein eller Opdal?
Nei! En som visar fing.


No må vi ikkje hisse oss opp forde en visar fokkefingen! Det e mange fine ting så skjer. viss polisen bare fortsettar å passe på di der typene på victoria så kan di ikkje få gjort så mye. Dessuten tror eg Henk og bataljonen kommar til å gjøre noe snart..
ergen og hansaøl til eg døør!

Northside

Quote from: "Sveinung Dale"Ikkje prøv å spore av debatten me alle di fremmedordene!! Eg e sikkar på at batljonen tar tak i dette snart. No har di jo bilde av alle disse pinglene.


Ka i alle dager skal Bataljonen gjøre? Casuals og Bataljonen har ingenting med hverandre! Og jeg ser heller ikke noe grunn til at Bataljonen skal gjøre noe heller. Dette er Brann og snuten sitt problem, Bataljonen bør ha andre ting å drive på med.

og Willy Blikket, ta deg en banan og ro deg litt. Om du ikke tørr å spise på Mc`en pga noen casuals var på bryggen så har du virkelig et problem...

Enkelte her inne er bare utrolig latterlig. Helt greit at folk har (negative) meninger om casuals, men det gjør ikke noe om dere skriver litt seriøst av og til!

Sveinung Dale

Eg huskar det va fakkeltog mot vold i oslo en gang. SÃ¥ det kunne batlajonen f.e.s.  organisert.
ergen og hansaøl til eg døør!

Snublefot

Quote from: "Sveinung Dale"Eg huskar det va fakkeltog mot vold i oslo en gang. SÃ¥ det kunne batlajonen f.e.s.  organisert.


JA!!! Jeg er med... jeg har nemlig et stort ønske om Ã¥ gi casuals en god latter :D  og er det noe et bataljonen-regisert tog mot casuals hadde gitt, sÃ¥ er det en god latter til casuals..

tror ihvertfall jeg=)

Northside

Quote from: "Sveinung Dale"Eg huskar det va fakkeltog mot vold i oslo en gang. SÃ¥ det kunne batlajonen f.e.s.  organisert.


Og hvilken virkning tror du egentlig det vil ha?

Tror du noen casuals slutter å ta seg en dans med VIF sine casuals?
Tror du de dropper klær som SI, Lacoste, Burberry osv til fordel for en Brann drakt, skjerf og en bøttehatt?

tror du egentlig det har noe positiv virkning for å stoppe casuals? Hos familier, barn og mange andre får sikkert Bataljonen et godt rykte, men ser ikke grunnen til at de skal opparbeide seg et slikt rykte når de ikke sliter med noe negativt rykte rundt denne saken.

Eneste som vil skjer er at casuals får mer oppmerksomhet, noe som igjen fører til rekrutering.

PS: Blusstog ville vært mye bedre!

klysa

Quote from: "Sveinung Dale"Eg huskar det va fakkeltog mot vold i oslo en gang. SÃ¥ det kunne batlajonen f.e.s.  organisert.

Stoffi

Quote from: "Brann Lad"NEI. Vi skal aldrei gota casuals. Eg har tatt bilder av flere av di me telefonen. Nemmelig. Og skal gjøre som Nixon. Legge di ut her. Så skal vi se kor tøff di e.


Rettskrivning hadde vært en fordel først. Hvis du da ikke har dysleksi, noe ganske mange har.

Hva så om du legger ut bilder? Skal noen legge ut bilde av deg også?

Herregud mann, voks litt opp. Du vet jo ikke hva du snakker om.
Min bestemor er tilgjengelig som Branntrener, løp og kjøp!

Sveinung Dale

Quote from: "NorthsideFCDH"
Quote from: "Sveinung Dale"Eg huskar det va fakkeltog mot vold i oslo en gang. SÃ¥ det kunne batlajonen f.e.s.  organisert.


Tror du noen casuals slutter å ta seg en dans med VIF sine casuals?
Tror du de dropper klær som SI, Lacoste, Burberry osv til fordel for en Brann drakt, skjerf og en bøttehatt?
tror du egentlig det har noe positiv virkning for å stoppe casuals?
Eneste som vil skjer er at casuals får mer oppmerksomhet, noe som igjen fører til rekrutering.


Det må eg si.. e du casuals kansje?
ergen og hansaøl til eg døør!

Snublefot

Quote from: "Sveinung Dale"
Quote from: "NorthsideFCDH"
Quote from: "Sveinung Dale"Eg huskar det va fakkeltog mot vold i oslo en gang. SÃ¥ det kunne batlajonen f.e.s.  organisert.


Tror du noen casuals slutter å ta seg en dans med VIF sine casuals?
Tror du de dropper klær som SI, Lacoste, Burberry osv til fordel for en Brann drakt, skjerf og en bøttehatt?
tror du egentlig det har noe positiv virkning for å stoppe casuals?
Eneste som vil skjer er at casuals får mer oppmerksomhet, noe som igjen fører til rekrutering.


Det må eg si.. e du casuals kansje?


det mÃ¥ være en spøk.. northside er plutselig casual pga det innlegget?  ... humor...

Northside

Sveinung Dale: nei, ikke helt, mer hooligan. fant et bilde av meg etter ferien i Polen:
http://img379.imageshack.us/img379/9383/106fu2.jpg

Like greit å legge det ut før Brann Lad tyster på meg....

(sorry for at jeg ikke klarte å være seriøs mer i denne tråden, skal ikke poste mer no, tror eg....)

Sveinung Dale

Syns bare det va så mye han visste om kleskoden. men viss du går god for han så trekker eg det tilbake . felles front. men no skal eg legge meg. snakkes i måren.
ergen og hansaøl til eg døør!

Skyscraper

Quote from: "Marek"
Quote from: "Skyscraper"du er jo så bak mål at det nesten blir litt skremmende. Er ikke antydning til kritisk tolkning av media engang. Selv en hottentott som du burde jo skjønne at ikke alt som står i avisen er vannfast?


Men vi kan vel være enige i at alt som står i media ikke er blankt løgn. Og at hele media-fenomenet ikke er bygget opp rundt det å sverte Casuals miljøer.
Hvorfor velger du å tro at det IKKE er sant?


Ikke gjør deg til dummere enn du er nå.
Ã¥ skal det skje... Nei, vent... NÃ¥

Marek

Quote from: "Skyscraper"Ikke gjør deg til dummere enn du er nå.


Kan ikke du opplyse oss litt da siden du tydeligvis vet at alt som står om Casuals i media bare er oppspinn?
ons Ivar skal hem...

Ricky

...og slik ender jo alle casuals-debatter her inne.
En side som mener at media skjønner ingenting, det politiet sier er tull, og ingen skal tro de vet noe som helst. Og det er alt de er interesserte i å si om den saken.

Marek

Quote from: "Snublefot"Det er nettopp det som er sÃ¥ artig, at hver gang det skjer herverk, og casuals fÃ¥r skylden, sÃ¥ er det aldri slik vi tror det var, og vi fÃ¥r alltid spørsmÃ¥l om vi var der.. Tror nesten det er slik at det er noen virkelig slemme gutter, som følger etter casuals, og lager herverk.. sÃ¥ fÃ¥r casuals skylden for noe de ikke har gjort..  de gjør jo aldri noe galt, sÃ¥ noe slikt mÃ¥ det jo være...  :D


Nemlig! Hvorfor er det ingen som er noen sinne villig til å fortelle hvordan det virkelig er og hva de står for innad i dette miljøet. Så slipper jo vi sitte her og gjette oss til hva som er riktig og galt.

Eneste man får er "var du der?"
Er vel faen så klart at vi ikke var der!
ons Ivar skal hem...

rayapiraya

Quote from: "Brann Lad"Vill hellat ha 100 pedofile i mitt nabolag enn 1 casuals. Gu kor eg hatar casuals.
ja d sier jo litt om deg.. tipper du er pedo sjøl da...

Tullpip

Quote from: "Marek"
Quote from: "Snublefot"Det er nettopp det som er sÃ¥ artig, at hver gang det skjer herverk, og casuals fÃ¥r skylden, sÃ¥ er det aldri slik vi tror det var, og vi fÃ¥r alltid spørsmÃ¥l om vi var der.. Tror nesten det er slik at det er noen virkelig slemme gutter, som følger etter casuals, og lager herverk.. sÃ¥ fÃ¥r casuals skylden for noe de ikke har gjort..  de gjør jo aldri noe galt, sÃ¥ noe slikt mÃ¥ det jo være...  :D


Nemlig! Hvorfor er det ingen som er noen sinne villig til å fortelle hvordan det virkelig er og hva de står for innad i dette miljøet. Så slipper jo vi sitte her og gjette oss til hva som er riktig og galt.

Eneste man får er "var du der?"
Er vel faen så klart at vi ikke var der!


Jeg var ikke der, men, hvis politiet går inn på en pub for å hente ut bråkmakere, så ender det ofte i enda mer bråk. Som på felt z i fjor mot rbk. Jeg var som sagt ikke der, og vet derfor ikke hva ståa var når politiet gikk inn på victoria natt til søndag, men jeg håper virkelig at det var såpass alvorlig at det var nødvendig - Men jeg frykter at det ikke var det. Grunnen til det er at politiet - som alle andre - må vise til resultater av pengebruken. En liste med 50 casuals, eller 13 arresterte på en helg er slike resultater. Gode resultater. Hvis alle disse 13 virkelig er casuals har politiet gjort en kjempejobb! Men hva hvis noen tilfeldigvis har vært på feil sted til feil tid? Kjipa!

Jeg var der som sagt ikke på lørdag, men på søndag var jeg der. Og politiet var helt på tuppa. Forståelig etter hva som hendte natten før, men det hjelper ikke situasjonen. Plutselig var alle potensielle casuls, og ble behandlet der etter. Man kan diskutere om politiet har noe valg, men det var en god del som syntes at overvåkingen og sjekkingen var hakket for drøyt.

Jeg vet ikke om dette svarer så mye på spørsmålene, men jeg mener at det absolutt er en faktor som må taes med i regnestykket. Forøvrig kan jeg avvise alle påstander om at jeg er en casual som forsvarer meg og mine, det er jeg ikke. Det er ikke så mange andre som ferdes på victoria før kamp heller. Ingen så langt i år, såvidt jeg har sett, ihvertfall. Tviler på at de er særlige velkomne heller.

Dette er forøvrig et forsøk på å se på problemet fra et nøytralt synspunkt, må ærlig innrømme at jeg ikke vet om jeg har klart det, men det er ihvertfall et forsøk.

gull2007

eg e så jævli lei av de casualsene, de e jo faen ikkje ekte brann fans engang!
De e vi som står i den røde drakten og synger for laget vårt som e ekte supportere!! eg e faen meg 100 ganger mer fan en de jævlene som bare skal sloss!!!

slang

Noen andre enn meg som ser likheten mellom gull2007, Brann Lad og Mjelde e Best?
ansa 08

Brann Lad

kjekk ip adresse då. Så får dere se at d ikke e meg.
quot;Eg skal slÃ¥ inn trynet ditt din soper"  sa Bergen sin gutt.

SonOfGeir

Quote from: "Tullpip"
Quote from: "Marek"
Quote from: "Snublefot"Det er nettopp det som er sÃ¥ artig, at hver gang det skjer herverk, og casuals fÃ¥r skylden, sÃ¥ er det aldri slik vi tror det var, og vi fÃ¥r alltid spørsmÃ¥l om vi var der.. Tror nesten det er slik at det er noen virkelig slemme gutter, som følger etter casuals, og lager herverk.. sÃ¥ fÃ¥r casuals skylden for noe de ikke har gjort..  de gjør jo aldri noe galt, sÃ¥ noe slikt mÃ¥ det jo være...  :D


Nemlig! Hvorfor er det ingen som er noen sinne villig til å fortelle hvordan det virkelig er og hva de står for innad i dette miljøet. Så slipper jo vi sitte her og gjette oss til hva som er riktig og galt.

Eneste man får er "var du der?"
Er vel faen så klart at vi ikke var der!


Jeg var ikke der, men, hvis politiet går inn på en pub for å hente ut bråkmakere, så ender det ofte i enda mer bråk. Som på felt z i fjor mot rbk. Jeg var som sagt ikke der, og vet derfor ikke hva ståa var når politiet gikk inn på victoria natt til søndag, men jeg håper virkelig at det var såpass alvorlig at det var nødvendig - Men jeg frykter at det ikke var det. Grunnen til det er at politiet - som alle andre - må vise til resultater av pengebruken. En liste med 50 casuals, eller 13 arresterte på en helg er slike resultater. Gode resultater. Hvis alle disse 13 virkelig er casuals har politiet gjort en kjempejobb! Men hva hvis noen tilfeldigvis har vært på feil sted til feil tid? Kjipa!

Jeg var der som sagt ikke på lørdag, men på søndag var jeg der. Og politiet var helt på tuppa. Forståelig etter hva som hendte natten før, men det hjelper ikke situasjonen. Plutselig var alle potensielle casuls, og ble behandlet der etter. Man kan diskutere om politiet har noe valg, men det var en god del som syntes at overvåkingen og sjekkingen var hakket for drøyt.

Jeg vet ikke om dette svarer så mye på spørsmålene, men jeg mener at det absolutt er en faktor som må taes med i regnestykket. Forøvrig kan jeg avvise alle påstander om at jeg er en casual som forsvarer meg og mine, det er jeg ikke. Det er ikke så mange andre som ferdes på victoria før kamp heller. Ingen så langt i år, såvidt jeg har sett, ihvertfall. Tviler på at de er særlige velkomne heller.

Dette er forøvrig et forsøk på å se på problemet fra et nøytralt synspunkt, må ærlig innrømme at jeg ikke vet om jeg har klart det, men det er ihvertfall et forsøk.


Jeg har nå vært innom Victoria før begge hjemmekampene og Stabæk kampen, det er forskjellige typer folk der, men ingen casuals som jeg kunne se. tror det heller er tilfeldig at de var akkurat der på lørdag.

Texas

det må da være mulig å kunne ha en saklig debatt om dette. Det er et par stk her inne som skriver som de har vært på en god fylla, og da blir det vanskelig å ta de seriøst.

Men som Marek sier, hadde vært greit hvis noen med kjennskap om den aktuelle episoden kunne uttalt seg om hva som egentlig skjedde.

TroBlo

Her er en historie som gjør at Casuals er ett stort problem for hele Bergen. Den sier også noe om Bergenspolitiets utrolige uprofesjonelle opptreden i forbindelse med kamper. http://www.bt.no/lokalt/bergen/article358435.ece
Hansa felt C

HansaZ

Brann Lad, tror vi har fått med oss poenget ditt nå. Om du ikke er under 8 år (noe jeg tar som en selvfølge), så kan jeg kanskje få anbefale en ordbok.

Snublefot

Quote from: "rayapiraya"
Quote from: "Brann Lad"Vill hellat ha 100 pedofile i mitt nabolag enn 1 casuals. Gu kor eg hatar casuals.
ja d sier jo litt om deg.. tipper du er pedo sjøl da...


100 pedofile vs 1 casual.

Brann Lad.. 1 casual ville ikke gjort annet en Ã¥ sitte med foldede hender og gÃ¥ pÃ¥ søndagskole...  casuals er tøffe i grupper.. men nÃ¥r de ikke er med gruppen sin, sÃ¥ er nok de fleste ihvertfall ganske normale av seg..

1 pedofil derimot....

tror ikke et nabolag hadde hatt store problemer med en gruppe casuals.. en gruppe pedofile derimot..   sÃ¥ den kommentaren din var nok litt pÃ¥ styr..

Snublefot

Quote from: "TroBlo"Her er en historie som gjør at Casuals er ett stort problem for hele Bergen. Den sier også noe om Bergenspolitiets utrolige uprofesjonelle opptreden i forbindelse med kamper. http://www.bt.no/lokalt/bergen/article358435.ece


Dette sier mye om hvor dårlig arbeid politiet gjorde, men samtidig hadde ikke dette vært et like stort problem hadde det ikke vært for casualskulturen, som nettopp setter politiet i en slik situasjon.

håper ihvertfall noen casuals skjønner at nettopp det de driver med gjør at uskyldige for svi.. selv om de er veldig standhaftige på at uskyldige aldri tar skade..

dette er en uskyldig person som tar indirekte skade av deres arbeid..

grei

Quote from: "Professoren"
Personlig har jeg ikke noe i mot casuals så lenge de holder seg på et slåss-mot-likesinnede-nivå og fortsetter å bidra med god stemning, humor, spontanitet og voksne mannsrøster. Skjønner veldig godt fremveksten av en alternativ supporter-kultur når det gikk som det gikk med gamle store stå.

Joda, Bodø-Glimt-tendensene borte på store stå var jo ikke til å holde ut, men det gjelder å ikke blande kortene. Gjengen du refererer til høres ut som Barten med venner, folk som helt siden dengang det var moteriktig å gå i drakt og med skjerf rundt hodet har bidratt med humor, spontanitet og mannsrøster i fullt monn. Dette er folk som i heller liten grad ikler seg supporterutstyr og som dyrker en mer eller mindre alternativ supporterkultur, men som overhodet ikke har noen interesse av å denge løs på verken likesinnede eller andre. Det får da være grenser.
Quote from: "SonOfGeir"
Jeg har nå vært innom Victoria før begge hjemmekampene og Stabæk kampen, det er forskjellige typer folk der, men ingen casuals som jeg kunne se. tror det heller er tilfeldig at de var akkurat der på lørdag.

Helt tilfeldig er det neppe. Det er vel ikke unaturlig at "alternative" supportere dukker opp på det som holder på å etablere seg som et alternativt supportersted (spesielt når den ene gruppen har interesse av mingle med folk som "ligner", for å fremstå som størst mulig). Det at disse gruppene (om man kan kalle det det) tidvis har oppholdt seg i næheten av hverandre, har nok vært med på å bidra til denne forvirringen som fører til at folk uten supporterutstyr og med litt annerledes sanger beskyldes for å være voldsdyrkende klovner (når de egentlig er fredelige klovner).

Go Up