• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Brann og klubbens potensiale

Started by monzilla, March 13, 2007, 23:32:16 PM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

monzilla

Fant ingen tråd dette passet i, så jeg laget en ny. Her kan vi diskutere Brann sitt potensiale, potensialet mot de åpenbare rivalene (VIF og RBK). Ber om det holdes en høflig og saklig tone gjennom hele debatten.

For å starte tråden, Jeg tror denne sesongen og neste blir gjennomkjøringssesonger for Brann. Dvs at vi ikke bør forvente noen særlige resultater. Topp seks. Dette bygger jeg på at vi har begrenset med midler pga stadionutbyggingen, og det vil bli for usikkert å basere resultater på midler eksterne investorer muligens spytter inn. Nå ser det ut som de får lite igjen for både Bakke og Andresen, så jeg har en feeling på at de trekker seg sakte ut (investorene altså).

Når det kommer til sesongen 2008 er forhåpentlig vis hele stadion ferdig. Men vi må regnemed at 2008 vil bli noenlunde lik 2007 mtp tilgjengelige midler til spillerkjøp og lønninger pga stadionutbyggingen. Det kommer alltid ekstrautgifter, vi husker alle Hansa og det økonomiske marerittet klubben ble kastet ut i. Andresen er vekke i 2008, forhåpentlig vis har vi en sterk nok midtbane til å tåle dette. Sæternes er vel også vekke med mindre denne sesongen blir knall. Winters er også uaktuell.

2009 mine damer og herrer, det blir året vi kommer alle til å huske. 46 år venting er over. Vi vil ha alle midler tilgjengelig til lønninger og spillerkjøp andre klubber bare kan drømme om. Talentsatsingen som RBH er opptatt av begynner muligens å vise seg, og dersom vi gjør to OK sesonger nå vil vi ha et snitt på oppimot 20 000. Signeringer i 20 millionersklassen og lønninger i skandinavisk toppklasse kan nå forsvares økonomisk, Brann er jo tross alt ingen profittskapende bedrift! Opdal spiller fortsatt i mål, PVM har blomstret og er higen på CL-spill, Gashi er blitt midtbanegeneral, TFL har funnet tilbake til den formen som gjorde at vi alle ønsket han til Bergen for noen år siden. I tilegg er Bjørnsson i støtet. Så kommer signeringer, ser for meg at vi henter inn en 2-3 store profiler. Gullet blir vårt.

Når vi ser på klubber som RBK, LSK og VIF er min mening at VIF er den eneste klubben med potensiale av disse tre. RBK har vel vært på toppen, og vil neppe engasjere flere tilskuere enn det de gjorde i CL-glandsdagene. De holder på med noen eiendomsprosjekt som kan gi god avkastning, så økonomisk må vi regne å ha de med i tyve år fremover. Men vi ser helt klart i tippeligaen at den er jevnere enn noen sinne, og RBK har mistet stabiliteten, kontuiniteten og roen som har vært suksessfaktorene gjennom alle årene. I tillegg har andre klubber fått bedre bredde, slik at de reelt kan ta opp konkurransen. LSK er tross alt et lag fra en bygd, og vil aldri få det norske publikum til å gispe av begeistring. De har toppet sitt potensiale. Når det kommer til VIF, så vil nok de i løpet av en fire-femårs periode få et nytt anlegg på østkanten av Oslo, og de vil nok være den klubben som gir oss størst konkurranse på tilskuersiden. Når de får et vanlig publikum ved siden av klanen vil de øke drastisk i tilskuere. Talentmessig har de et fortrinn mtp hele østlandsområdet, og ressursmessig vil nok de, med gode ledere, være den eneste klubben som reelt kan gi Brann og RBK konkurranse. Om ikke forbigå (bank i bordet). Viking vil nok være den klubben som puster top 4 nærmest i ryggen.

Jeg mener helt klart at Brann har det største potensialet. 400 000 mennesker i Hordaland + en del i Sogn heier på Brann. Så har vi vel en fjerdedel av disse som er mennesker rundt om kring som lever i eksil, eller generelt har øynene oppe for god fotball. Dette er selvsagt attraktivt for sponsorer.

Kanskje jeg er litt for optimistisk her, men hva sier dere?

olebrann3

Lurer på kor Brann skal få disse pengene til 20 millioners spillere? og til lønninger? Med mindre vi selger profiler vi har oppbygd oss til da. Billettinntekter er ikke 100 mill i året liksom. Og sponsorer sponser ikke så mye med mindre vi har vist sportslig suksess over tid(eg ser ikke 6 plasser som sportslig suksess).

tintin

Eg lurr på hvordan mange her inne totalt kan svartmale situasjonen helt. Enig at vi kunne trengt forsterkninger, og at både en ny midtstopper, venstreback(kant), høyrekant osv hadde vært bra, men å snakke om noe så løst som topp 6 plassering?
Vi har et lag som er plenty godt nok for medalje, vi har norges beste keeper, et bra forsvar, sjøl om eg ser vi er sårbare, midtbanen er bedre enn i fjor vår, andresen og gashi sentralt, helge haugen er ingen messias, men har gjort jobben før, og vil gjøre det igjen, pvm er beste venstrekant i tl, høyresiden mangler miller fra i fjor, tfl, huseklepp og guntveit kan bekle den, sjøl om de gjerne ikkje har miller magien inne. spissparet helstad/sæternes og med winters (tfl) i bakhånd, memelli og, hvis det blir krise, er ikkje noe å kimse av heller. Brann har kanskje norges største potensiale, og det tror eg vi får se fruktene av i år. Bakke er tilbake før sommeren forhåpentligvis, og då ser ting ikkje helsvart ut, i mine øyne hvertfall! At skuffelsen fremdeles sitter i etter avslutningen i fjor, skjønner eg godt, men å være så voldsomt negativ som mange her inne er, finner eg ulogisk!


Xminator

2009: Opdal er solgt, PVM er solgt. Andresen er ett vagt minne. Bakke er skadet. Helstad eneste brukbare spiss. Vi har høy snittalder på laget nå og står foran ett generasjonsskifte. Det blir særdeles vanskelig å kjøpe seg ut fra med prisnivået på norske spillere og mangelen på gamle proffer som kan vende nesen hjemover.

Ser ikke bort fra at 2009 blir året der vi setter klubbrekord i antall utlendinger i Brann.

monzilla

Nå glemmer du at Brann ikke sitter på gjerdet og ser på at laget forfaller.

SKBMiller

Brann har kjempe potensiale. En dag om noen få år er Brann best i Norge.

Tror også VIF har godt potensial om de får egen stadion.

Rosenborg har nådd sin potensielle topp tror jeg

naitsirk

Quote2009: Opdal er solgt, PVM er solgt. Andresen er ett vagt minne. Bakke er skadet. Helstad eneste brukbare spiss. Vi har høy snittalder på laget nå og står foran ett generasjonsskifte. Det blir særdeles vanskelig å kjøpe seg ut fra med prisnivået på norske spillere og mangelen på gamle proffer som kan vende nesen hjemover.

Ser ikke bort fra at 2009 blir året der vi setter klubbrekord i antall utlendinger i Brann.


kva med dei andre tl lagene?
feks rbk: sappara, conan, resten av afrikanarane, tettey, skjelbreid blir solgt. ikkje mykje lag igjen. + at resten pensjonerer seg.

alle lag har dette problemet. brann har ein ungt forsvar som holder i mange år til. midtbanen det samme, mens spissane drar på årene.


monzilla

Hva blir kostnadene ved å drive det nye anlegget kontra det gamle? Mener jeg har lest 1/5 av prisen, noe som representerer en av de største utgiftspostene. Så blir det økte inntekter ved feks salg av navn på tribunene, økt tilskuersnitt osv. Bare anlegget i seg selv vil gi Brann en 10-15 mill mer disponibelt pr år.

Når det gjelder Harball, Auto23 osv vil det ikke være behov for de når anlegget ferdigstilles. Skjønner ikke folk at det er dette som har gjort at Brann måtte søke hjelp til eksterne investorer? Bygge et anlegg til 200 mill koster masse penger for Brann selv om StorBergen har vært julenisse her. Finner det morsomt at du sier at de ikke har sjangs til 10-20 mill signeringer. Hva med PVM og Andresen? Som forøvrig ble signert for et par år siden når fremtidsutsiktene ikke var i nærheten så gode som de er nå.

dudo

Nå må du ikke glemme at en stor del av budsjettet vårt går til tribunebygging, jeg har et tall på rundt ti mill svevende i bakhodet, uten at jeg husker helt. Lavere er det ihvertfall ikke! I tillegg kommer faktisk "nye Stadion" til å generere vesentlig mer inntekter. Om man hever snittet med 3000 plasser á ~150 kr er det 6 mill mer enn i dag, i tilleg kommer vip-plassene; og det er her de store pengene ligger. Igjen har jeg ingen referanse (mest fordi folk her kommer løpende med dem om de trengs ;-p), men vipinntektene ligger godt over 10 mill i året. På toppen av dette kommer evt utleieinntekter ifm konserter o.l.

Forutsatt at tallene mine er noe korrekte, vil et forsiktig estimat gi oss;

10 mill - sparing ifm bygging
6 mill - økte billettinntekter
5 mill - gammelt overskudd
10 mill - vipinntekter
________

=31 mill.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

monzilla


Nixon

Quote from: "lurkie"Men tenk deg hvis hver av de 100-200 tusen hustandene betalte næremere 1000 kroner for å få tilganng til en egen Brann kanal, der alle kampene vises, en kanal som eies av og sendes av Brann!!


En besnærende tanke. Men det blir nok med tanken. Adri i livet om tilnærmet så mange husstander vil abonnere på en slik kanal.

Det kan selvsagt på sikt bli en fin inntektskilde.
Men det får da være måte på!;)
https://datesnow.life"]Actual Women[/URL]

lurkie

Joda det blir gode inntekter med nye brann stadion, men det blir ikke utrolig mye 20-30-40 millioner i (økt) inntekt. Nå stiger jo lønningene betraktelig også i klubbene, bare se på de spillerene i VIF som i forrige uke gikk ut og forlangte mer lønn tiltross for at de har lang tid igjen av kontrakten (Grindheim).

Det jeg mener er at Brann i fremtiden må kjøpe alle spillerene selv sannsynligvis, joda Brann "kan" smelle av alt på 1 spiller og kjøpe 1 til 20m. Men det trengs da vittelig 11 spillere i Fotball dette er jo ikke Tennis heller!

Så hvis man sprer disse kanskje 20 millionene som man kan få til spillerkjøp i 2008-2009. så tviler jeg på det blir så mye mer enn 5m per spiller hvis man vil ha 4-5 nye spillere.

dudo

Quote from: "lurkie"Joda det blir gode inntekter med nye brann stadion, men det blir ikke utrolig mye 20-30-40 millioner i inntekt.


Nå skal jeg ikke si at jeg helt skjønner hva du skriver her, men jeg vil likevel driste meg til å si, jo, det blir det. Omsetningen vil i '09 være doblet ift hva det var budsjettert med i '06. Lønnsbudsjettet ligger på ca 32 mill, og har gjort det i noen år. VIP-inntektene er "gratisinntekter" som vi ikke har sett maken til tidligere. Monzilla legger til at det nye anlegget er langt mer driftsvennlig, og bare her snakker vi 5 mill i året. TV-avtalen vil ikke bli MINDRE verdt fremover.

Når det er sa<gt garanterer jeg selvsagt ikke for 20-mill signeringer i fleng, men jeg vil hevde at dersom vi kommer i en sportslig bakevje kan nok klubben investere så mye som 40 mill i spillere i én sesong uten at det er veldig faretruende. Overgangsbudsjettet tror jeg nok blir liggende rundt 25 mill, og vil sjeldent eller aldri bli brukt helt opp.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Chrisstah

vi vinner serien 07, kvalifiserer oss til CL og kommer til kvarten.
får masse penger og blir helt overlegne i TL
Mjelde: Her i Brann har vi det kjekt og det må han bare forholde seg te

lurkie

Når man tenker på overgangene som har vært i Norge den siste tiden så er mange finansiert av eksterne. Slik som Andresen/PVM/osv...

Det er ting som tyder på at det roer seg, til nå har det knapt vært overganger i tippeligaen siden sesongslutt. Det er vel bare 3-4 overganger som er direkte kjøp?

Mange klubber har ikke råd til å betale enorme summer, VIF som har vært med på kjøpestormen de siste årene går i dundrende underskudd, og Brann har knapt nok finansiert en dritt selv. RBK går også med underskudd...

Dette aksepterer man ikke lengre, og det er strammet inn, men før eller siden så blir det nok aktuelt med salg igjen. Småklubber som forlanger 10-15m for en lurvette spiller kommer nok på bedre tanker når han har 6-12 måneder igjen av kontrakten og ikke vil forlenge fordi han får tilbud om mye høyere lønn i andre klubber.

--

monzilla

Må jeg jokke inn i øret på deg at grunnen til at Brann ikke har brukt penger selv er fordi at de bruker de på anlegg? Hadde Brann brukt de pengene de har brukt på anlegg til spillerkjøp ville du nok sett en helt annen førsteellever enn det vi gjør i dag.

monzilla


krøvel vellevold

Kan ikke helt skjønne hvorfor VIF skulle trekke så mye mer tilskuere på et nytt stadion på østkanten. For det første så spiller de allerede på et stadion med alle fasiliteter. De flytter ikke akkurat fra noe stadion à la Stavanger Stadion eller Kråmyra...

Så er det dette med lokalisering: Jada, VIF er i utgangspunktet en østkantklubb og Ullevål ligger på vestkanten. Men er det ikke slik at VIF på mange måter er blitt en klubb for hele Oslo-regionen? Trekker de ikke publikum fra veldig mange andre steder enn akkurat østkanten? Tviler vel sterkt på at de kan bli så mye mer populære på østkanten. Det er ikke der utviklingspotensialet deres ligger. Og hvor langt er det egentlig fra østkanten til Ullevål? Under 10 minutter med t-bane, kanskje? Opp med hånden de Brann-supportere som kan reise til Brann Stadion på mindre enn 10 minutter med kollektivtransport! 10% av oss, muligens? Selvsagt vil det bli veldig stor interesse for det nye stadionet i seg selv. Det blir mye medie-hype og stor nysjerrighet rundt åpningen. Men dette vil jo ikke vare lenge. Etterhvert vil det jo være like lite spennende med det nye stadionet som det vil være med "gamle" Ullevål. Så jeg ser ærlig talt ikke at VIF taper noe særlig med publikum på å spille der de gjør...

Men de får selvsagt økte inntektsmuligheter ved å eie sitt eget stadion i stedet for å eie. Men jeg tror ikke de inntektene først og fremst kommer på billettinntektsiden.
Legg ned hele klubben!

ostraume

QuoteSå er det dette med lokalisering: Jada, VIF er i utgangspunktet en østkantklubb og Ullevål ligger på vestkanten. Men er det ikke slik at VIF på mange måter er blitt en klubb for hele Oslo-regionen?


Dette er helt klart tilfelle i dag, men Lyn spiser seg vel markedsandeler blant vestkantungdommen. Berg har jo en drøm om at Lyn skal bli større enn Vif.

En ny stadion på østkanten vil og bidra til at Vif i større grad blir en østkantlubb og Lyn blir i større grad en vestkantklubb. Skillet blir mer markant og vestkantungdommen vil kanskje i større grad gå for Lyn. I tilfelle så kommer det to store konkurrerende klubber ut av det, noe som utvilsomt er bedre for oss enn at Vif skal bli en enslig gigant i hovedstaden.
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.


robbie A

Quote from: "dudo"

Forutsatt at tallene mine er noe korrekte, vil et forsiktig estimat gi oss;

10 mill - sparing ifm bygging
6 mill - økte billettinntekter
5 mill - gammelt overskudd
10 mill - vipinntekter
________

=31 mill.


Tror nok at jeg tar denne med en liten klype salt.

Man må ikke glemme at man investerer ca. 200 mill i det nye anlegget og dette skal avskrives, noe som gir 6 til 10mill i kostnader pr. år. (avhenger av hva som er en "fornuftig" avskrivingsplan på stadioner)

I tillegg vil vel vi låne ca75% av dette beløpet (?). Bare det gir en rentekostnad på 7,5 mill i året (gitt 5%).

Tror nok ikke vi skal sette vår lit til at vi *sparer* noe voldsomt på å skifte anlegg. Men tallene du nevner for å inntektsøkning er absolutt riktig å fokusere på og jeg tror også at de noe undervurder i din oppstilling (men den var jo også forsiktig).


vh
R

Corran

Helt utrolig hvor enkelte tror at når stadion står ferdig så renner pengene inn.
Ja kanskje de gjør det og la oss si at Brann plutselig tjener ca 20-30 mill mer i året.
Då vil 2 ting skje. For det første vil spillerene kreve mer lønn også nysigneringer vil ha høyrere krav. For det andre vil prisene Brann får slengt i trynet når de skal kjøpe noen under kontrakt stige (eller spillere vil forlange høyere sign on fee) Dette skjedde jo også med rbk når de var så stein rike og støvsugde markedet i norge. Og de tjente ganske bra på CL, men resuktatet var jo at spillere som gikk mellom 2 klubber plutselig fikk dobbel pris når rbk var inne i bildet.
Så at brann tjener 20-30 mill betyr ikke at de kan kjøpe 20 millioners spillere.
En annen ting er at Brann også må få opp egenkapitalen. De har et annleg som må pusses opp med jevne mellomrom. Det kan komme uforutsette utgifter (råte/sopp/uvær som ødelegger/banen blir slitt fortere en beregnet/hærverk/vannskader) som Brann må dekke selv. Dette må de kunne finansiere uten å brekke ryggen.
At vi får økte inntekter og tryggere økonomi vil også føre til bredere og bedre spillerstall men ikke så mye bedre en i dag der investorer har spyttet inn mye penger. For den store forskjellen er at Brann nok velger å eie spillerene selv slik at overgangssummer i sin helhet tilfaller Brann. Dermed tar de også gamblingen dette innebærer.
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Nixon

https://datesnow.life"]Actual Women[/URL]

dudo

Quote from: robbie A
Quote from: "dudo"

Forutsatt at tallene mine er noe korrekte, vil et forsiktig estimat gi oss;

10 mill - sparing ifm bygging
6 mill - økte billettinntekter
5 mill - gammelt overskudd
10 mill - vipinntekter
________

=31 mill.


Tror nok at jeg tar denne med en liten klype salt.

Man må ikke glemme at man investerer ca. 200 mill i det nye anlegget og dette skal avskrives, noe som gir 6 til 10mill i kostnader pr. år. (avhenger av hva som er en "fornuftig" avskrivingsplan på stadioner)

I tillegg vil vel vi låne ca75% av dette beløpet (?). Bare det gir en rentekostnad på 7,5 mill i året (gitt 5%).

Tror nok ikke vi skal sette vår lit til at vi *sparer* noe voldsomt på å skifte anlegg. Men tallene du nevner for å inntektsøkning er absolutt riktig å fokusere på og jeg tror også at de noe undervurder i din oppstilling (men den var jo også forsiktig).
_______________

Jeg må kanskje presisere at den "sparingen" ifm med tribunene er de pengene vi ikke investerer. Ellers ser jeg ikke hvor pengene for avskriving kommer inn i bildet mtp overgangsbudsjett. Dette er da ikke inntekter som forsvinner eller utgifter som kommer til, men en ren regnskapsmessig finurlighet mtp EK?

Når det gjelde lån vet jeg at disse er ganske billige for Brann. Det er vel nevnt at vi stiller med 50 mill i EK, samt et lån fra kommunen på 10 mill som ikke forrentes(?). Tror heller ikke at man betaler boligmarkedsrente når man snakker de summene vi opererer med her. Men, fair enough, jeg  glemte (som vanlig;-p) helt at pengene skal betales tilbake. ;-D

Oppsummert sparer vi rundt 4 mill i vedlikehold i året, vi sparer 10 mill i rene byggekostnader, vi får renter på rundt 5 mill og går med et voldsomt overskudd.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Xminator

VIF er den klubben som er nærmest å bli ett FCK i Norge. Det forutsetter at de får tigget til seg en meget sentral tomt som de kan bruke på samme måte som FCK bruker sitt anlegg som pengemaskin. Og det må drives 100% profesjonelt. Og der ligger litt av grunnen til at de nok ikke kommer til å få det til.

Go Up