• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Erik Mjelde ute med leppen igjen.

Started by Breiflabben, February 19, 2007, 16:59:31 PM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

Nixon

Quote from: "DrMeland"Er Knut Walde en dårligere stopper enn Zavrl?


Helt sikkert ikke.
Brann holdt på å hente Walde tilbake før sesongen i fjor. Men kom vel sammen med Walde frem til at det er bedre at Walde spiller fast i LøvHam enn å sitte på benken i Brann. Så det er flere hensyn å ta.
Rød makt på Hansa

Kjell249

QuoteDrMeland skrev:


Et Brannlag må ha en kjerne av klassespillere. Disse kan godt kjøpes hvis vi ikke klarer å dyrke dem frem selv, men i en tropp på 22 mann vil det alltid være plass til talenter uansett hvor godt laget er. Når de beste klubbene i verden klarer å dyrke frem egenproduserte spillere så bør Brann fra Bergen også klare det.


Et usedvanlig godt poeng.


Er det virkelig det? Er det mange av verdens beste lag som dyrker talentene sine selv? Det er bare bullshit, uten noe fundament i sannheten. Fortell meg hvilket lag dette gjelder og hvilke spillere. Her er det sikker fristende og si Arsenal, Real Madrid og Barcelona. Men hvor mange av disse spillerne er oppfostret av klubben selv?

Det de største klubbene er godt til er å reise rundt å finne talenter i veldig ung alder, og signere de og betale de en liten årslønn. Disse spiller så i farmer klubber til de får vist at de duger. Så returnerer de til klubben i 17-18 års alderen hvis de duger. Hvis bare en liten prosentdel av disse spillerene slår til, så har investeringen vært lønnt verd.

Branns opplegg med Løv-Ham er egentlig genialt. Her kan spillere få matching på det neste beste nivået, og trene med Brann innimellom. Når de virkelig viser at de duger så kan Brann hente de tilbake. Her er også problemet. Klarer du ikke å hevde deg i 1ste Div, så har du IHVERTFALL ikke noe å gjøre i eliten.
Chuck Norris and Superman once fought each other on a bet. The loser had to start wearing his underwear on the outside of his pants.

tormi

Tror nok opplegget med Løv-Ham har et forbedringspotensiale, med de jobber jo kontinuerlig med dette.

Men det er ULTRA viktig at LH holder seg i 1 div.
SK BRANN - SK BRANN - SK BRANN
-----------------------------------------

ostraume

QuoteMen kom vel sammen med Walde frem til at det er bedre at Walde spiller fast i LøvHam enn å sitte på benken i Brann. Så det er flere hensyn å ta


Dette er jo og et paradoks og et problem. En lokal spiller skal man "ta vare på" med å få spille i Løv Ham. Migen, Monkam og Zavrl kan man "ta sjansen med". Flopper de så er det jo bare å sende de hjem, ingen lokale talent ødelagt.

Paradokset er jo at de lokale talentene ikke får sjansen nettopp fordi man skal beskytte dem fra benken på Brann. Ikke lett å ta steget fra Løv Ham til tippeliga når de ikke får sjansen.
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

DrMeland

Quote from: "Kjell249"Er det virkelig det? Er det mange av verdens beste lag som dyrker talentene sine selv? Det er bare bullshit, uten noe fundament i sannheten. Fortell meg hvilket lag dette gjelder og hvilke spillere. Her er det sikker fristende og si Arsenal, Real Madrid og Barcelona. Men hvor mange av disse spillerne er oppfostret av klubben selv?

Mye sant i det du sier, men det er vel heller ingen som har sagt at eventuelle talenter i A-stallen vår må være oppvokst på Minde.

Karadas var regnet som et kjempetalent fra Eid og vi hentet ham til klubben. Han fikk spille og utvikle seg på A-laget, og er et godt eksempel på at vi har klart det før uten at spilleren selv var fra Bergen. Torstein Helstad er et annet. Han var fast på U-21 og vi betalte en god slump med penger for å få ham hit. Ingen har vel angret på det. Jeg mener at hele nedslagsfeltet vårt er hele Vestlandet ikke bare Bergen. Synes det må bli slutt på at Sogndal støvsuger markedet for lokale talent som de selger videre med millionfortjeneste mens vi henter albanere og slovenere som aldri slår til.

Det er positivt at RBH er ansatt. Tror han kan bidra mye på dette feltet.
rMeland

Xminator

Hvor mange spillere har Sogndal solgt med millionfortjeneste de siste 5 årene?

DrMeland

Quote from: "Xminator"Hvor mange spillere har Sogndal solgt med millionfortjeneste de siste 5 årene?
rMeland

monzilla

var det det eneste du greide å pirke på, x?


kabelmann

Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

jako

Quote from: "Kjell249"Er det virkelig det? Er det mange av verdens beste lag som dyrker talentene sine selv? Det er bare bullshit, uten noe fundament i sannheten. Fortell meg hvilket lag dette gjelder og hvilke spillere. Her er det sikker fristende og si Arsenal, Real Madrid og Barcelona. Men hvor mange av disse spillerne er oppfostret av klubben selv?
.


Sånn på stående fot, kan jeg nevne Casillas og Guti i Real. Lurer på om Helguera også er flasket opp lokalt. Ellers har de en del breddespillere som er lokale; Pavon, Mejia og Portilio f.eks.

De øvrige klubbene du nevner kjenner jeg lite til siden jeg ikke følger de spesielt tett. Men i all fall Iniesta er lokal i Barca. Mener også at Fabregas er herfra oprinnelig men jeg er ikke sikker. Chelsea har i all fall Terry gått gradene og i Arsenal så har de vel Cole?

Men felles for alle disse klubbene er at de bruker store ressurser på å utvikle unge spillere og har hypermoderne treningsfasaliteter til dette formålet. Og de hadde neppe gjort det hvis det ikke lønnet seg.

Forøvrig merkelig å gå så høyt ut som du faktisk gjør uten å gjøre noen form for research på forhånd. Man mister mye tyngde i argumentasjonen sin hvis man holder på slik
quot;One Evertonian is worth twenty Liverpudlians,"
-Brian Labone

millermania

Quote from: "jako"
Quote from: "Kjell249"Er det virkelig det? Er det mange av verdens beste lag som dyrker talentene sine selv? Det er bare bullshit, uten noe fundament i sannheten. Fortell meg hvilket lag dette gjelder og hvilke spillere. Her er det sikker fristende og si Arsenal, Real Madrid og Barcelona. Men hvor mange av disse spillerne er oppfostret av klubben selv?
.


Sånn på stående fot, kan jeg nevne Casillas og Guti i Real. Lurer på om Helguera også er flasket opp lokalt. Ellers har de en del breddespillere som er lokale; Pavon, Mejia og Portilio f.eks.

De øvrige klubbene du nevner kjenner jeg lite til siden jeg ikke følger de spesielt tett. Men i all fall Iniesta er lokal i Barca. Mener også at Fabregas er herfra oprinnelig men jeg er ikke sikker. Chelsea har i all fall Terry gått gradene og i Arsenal så har de vel Cole?

Men felles for alle disse klubbene er at de bruker store ressurser på å utvikle unge spillere og har hypermoderne treningsfasaliteter til dette formålet. Og de hadde neppe gjort det hvis det ikke lønnet seg.

Forøvrig merkelig å gå så høyt ut som du faktisk gjør uten å gjøre noen form for research på forhånd. Man mister mye tyngde i argumentasjonen sin hvis man holder på slik


Terry er opprinnelig West Ham gutt. Som "alle" andre

Xminator

QuoteForøvrig merkelig å gå så høyt ut som du faktisk gjør uten å gjøre noen form for research på forhånd. Man mister mye tyngde i argumentasjonen sin hvis man holder på slik


Ja ikke sant Jako, ikke sant ...

jako

Quote from: "millermania"Terry er opprinnelig West Ham gutt. Som "alle" andre


Terry var jo i klubben da Erland Johnsen var der! Læregutt faktisk.

Chelsea:     1997-1998       Played     0       Scored     0     goals     (Premiership)
      1998-1999       Played     2       Scored     0     goals     (Premiership)
      1999-2000       Played     4       Scored     0     goals     (Premiership)

Nottm. F:     1999-2000       Played     6       Scored     0     goals     (Division 1)     (on     loan)

Chelsea:     2000-2001       Played     22       Scored     1     goal     (Premiership)
      2001-2002       Played     33       Scored     1     goal     (Premiership)
      2002-2003       Played     20       Scored     3     goals     (Premiership)
      2003-2004       Played     33       Scored     2     goals     (Premiership)
      2004-2005       Played     36       Scored     3     goals     (Premiership)
      2005-2006       Played     36       Scored     4     goals     (Premiership)
      2006-2007       Played     18       Scored     1     goal     (Premiership)


Du blander nok med Lampard.
quot;One Evertonian is worth twenty Liverpudlians,"
-Brian Labone

jako

Quote from: "Xminator"
QuoteForøvrig merkelig å gå så høyt ut som du faktisk gjør uten å gjøre noen form for research på forhånd. Man mister mye tyngde i argumentasjonen sin hvis man holder på slik


Ja ikke sant Jako, ikke sant ...


Hvor skriver jeg i denne tråden noe som ikke stemmer overens med sannheten? Jeg bare spør.

Du oppfører deg som et ufattelig stort rævhål. I stedet for å komme med noen fyldige argumenter.

Idiot!
quot;One Evertonian is worth twenty Liverpudlians,"
-Brian Labone

Kruxleiven

Quote from: "Kjell249"Er det virkelig det? Er det mange av verdens beste lag som dyrker talentene sine selv? Det er bare bullshit, uten noe fundament i sannheten. Fortell meg hvilket lag dette gjelder og hvilke spillere. Her er det sikker fristende og si Arsenal, Real Madrid og Barcelona. Men hvor mange av disse spillerne er oppfostret av klubben selv?



For hva det er verdt. Real Madrid har massevis av egne talenter. Noen er kjøpt opp underveis, men de fleste er fra Madridområdene. Noen er tatt opp på diverse auditions de har, men også noen begynner i Real Madrid som purung og går gradene. Real Madrids seneste talent er Miguel Torres som spiller på høyrebacken i a-laget nå. De andre talentene spiller rundt omkring i hele Spania og en av dem er endt opp i Liverpool, Arbeloa. For øvrig var klubbens mest kjente egenproduserte spiller, Raul, et produkt av Atletico Madrid, men vei en er ikke lang mellom de to klubbene. Casillas er vel 100 % Real-produkt. Når det gjelder de andre klubbene har du gjerne rett. Ser jo at Arsenals ungdommer ikke akkurat har velklingende engelske navn. Eksemplet med Real Madrid er jo spesielt da de har et eget lag i nest høyeste divisjon, Real Madrid Castilla, med bare ungdommer.

For øvrig har også jeg hørt at fra begynnelsen av er Terry West Ham gutt. Man kan sjekke det på wikipedia.

jako

Quote from: "Kruxleiven"For øvrig har også jeg hørt at fra begynnelsen av er Terry West Ham gutt. Man kan sjekke det på wikipedia.


Det stemmer faktisk det. Han spilte i West Ham fra han var 12 til han var 13. Etter det har han bare vært i Chelsea. Høres vel nok egenpodusert ut:)

Raul begynte vel i Real da han var 15? Han var i Atletico da de spilte mot Fyllingen, for de som husker den kampen.
quot;One Evertonian is worth twenty Liverpudlians,"
-Brian Labone

Kjell249

Jako skrev:
Quote
Kjell249 skrev:
Er det virkelig det? Er det mange av verdens beste lag som dyrker talentene sine selv? Det er bare bullshit, uten noe fundament i sannheten. Fortell meg hvilket lag dette gjelder og hvilke spillere. Her er det sikker fristende og si Arsenal, Real Madrid og Barcelona. Men hvor mange av disse spillerne er oppfostret av klubben selv?
.


Sånn på stående fot, kan jeg nevne Casillas og Guti i Real. Lurer på om Helguera også er flasket opp lokalt. Ellers har de en del breddespillere som er lokale; Pavon, Mejia og Portilio f.eks.

De øvrige klubbene du nevner kjenner jeg lite til siden jeg ikke følger de spesielt tett. Men i all fall Iniesta er lokal i Barca. Mener også at Fabregas er herfra oprinnelig men jeg er ikke sikker. Chelsea har i all fall Terry gått gradene og i Arsenal så har de vel Cole?

Men felles for alle disse klubbene er at de bruker store ressurser på å utvikle unge spillere og har hypermoderne treningsfasaliteter til dette formålet. Og de hadde neppe gjort det hvis det ikke lønnet seg.

Forøvrig merkelig å gå så høyt ut som du faktisk gjør uten å gjøre noen form for research på forhånd. Man mister mye tyngde i argumentasjonen sin hvis man holder på slik


Jako, hvis du noen ganger gidder å lese tråden før du kommenterer så hadde dine svar virket litt mer gjennomtenkte, og ikke som en 12årings. Jeg kommenterte et utsagn om at storklubber hadde mange flere egenproduserte spillere enn det Brann har. Dette er for veldig mange lag ikke tilfelle, noe som jeg kommenterte. Det var ikke jeg som kom med et utsagn uten referanser, og trenger ikke gjøre research for å stille spørsmålstegn ved dette.
Chuck Norris and Superman once fought each other on a bet. The loser had to start wearing his underwear on the outside of his pants.


jako

Mye fornuftig i det du skriver her Xminator. Du peker helt klart på mange av utfordringene ved talentutviklingen i Norge.

Men en grunn til at Brann må til Haugesund for å finne talenter er jo at det jobbes for dårlig lokalt her i Hordaland. Systemet som skal fange opp disse spillerne fungerer åpenbart ikke godt nok. Men det kan godt hende at det er det norske samfunnet er vel så stor hindring for det enn Brann selv. For de mindre klubbene blir flinkere å flinkere til å beskytte seg selv.

Men når vi må ut med et tosifret millionbeløp for å forsterke oss. Så er dette noe vi åpenbart ikke kan kjøpes oss ut fra heller. Greit at vi kommer til å få økte inntekter i fremtiden, men så høye inntekter blir det ikke. Da synes ikke jeg det ewr urimelig mye penger å utvikle flere spillere selv. Spesielt breddespillere. Så kan vi heller hente en storfisk hver sesong.

Forøvrig kan du jo nevne klubber som vi heller bør sammenlignes oss med. Og som følger din modell. Det gjør jo debatten langt mer fruktbar.
quot;One Evertonian is worth twenty Liverpudlians,"
-Brian Labone

jako

Quote from: "Kjell249"Jako, hvis du noen ganger gidder å lese tråden før du kommenterer så hadde dine svar virket litt mer gjennomtenkte, og ikke som en 12årings. Jeg kommenterte et utsagn om at storklubber hadde mange flere egenproduserte spillere enn det Brann har. Dette er for veldig mange lag ikke tilfelle, noe som jeg kommenterte. Det var ikke jeg som kom med et utsagn uten referanser, og trenger ikke gjøre research for å stille spørsmålstegn ved dette.


Jeg reagerte på det du skrev i første avsnittet. Derfor svarte jeg på det og skrev at det ikke stemte så godt med virkeligheten. Når man skriver ordet bullshit så har man jo lagt seg på et nivå som ikke inviterer fornuftige tilbakemeldinger.

Resten av innlegget ditt var egentlig ganske fornuftig. Derfor synes jeg det var litt merkelig at du gikk så aggresivt ut i det første avsnittet. Mulig du bar formulerte deg dårlig.

Løv-Ham modellen kunne vært bra hvis de var en klubb som spilte en fotball som også passet Brann. Et annet problem er jo en spiller ikke blir hentet tilbake til Brann igjen før han nærmest går rett inn på laget. Det blir jo nesten umulig. Slik som situasjonen er nå kunne jo Knut Walde fint ha bidratt i Brann. Men han blir i Løv-Ham dels fordi Løv Ham er så avhengig av ham og dels fordi han ikke nødvendigvis går rett inn i førsteellevern til Brann. Og da synes ikke jeg ordningen fungerer til det beste for Brann.
quot;One Evertonian is worth twenty Liverpudlians,"
-Brian Labone

Xminator

QuoteMen når vi må ut med et tosifret millionbeløp for å forsterke oss. Så er dette noe vi åpenbart ikke kan kjøpes oss ut fra heller.


Ikke helt enig. Når du bruker ett tosifret antall millioner, eller for den del de pengene Brann har brukt på etablerte spiller siden 2004, så vet du hva du får. Du får spillere som holder nivået, passer i laget og spiller på en plass der du har ett behov.

Talentutvikling er en helt annen historie. Det er ren lotto. Det følger ingen garanti med. Hadde Brann brukt de samme millionene på spillerutvikling, så finnes det overhode ikke noen garanti for at vi hadde stilt med en tropp full av spillere på eliteserienivå. Eller for den del gått noenlunde i balanse pengemessig slik vi har gjort ved å hente etablerte spillere.


monzilla

Håkon Opdal, landslagskeeper.
Hanstveit, greit nok, han stagnerte, men han spiller fortsatt fast på Brann. Helge Haugen, Azar Karadas, Alex Valencia, Tommy Knarvik osv. er alle spillere som kommer fra Brann, og som har vist at de kan spille fotball

jako

Quote from: "monzilla"Håkon Opdal, landslagskeeper.
Hanstveit, greit nok, han stagnerte, men han spiller fortsatt fast på Brann. Helge Haugen, Azar Karadas, Alex Valencia, Tommy Knarvik osv. er alle spillere som kommer fra Brann, og som har vist at de kan spille fotball


Ja alt er ikke bekmørkt, men jeg har sett en tendens de siste årene at vi heller har kjøpt middelmådige spillere fra utlandet fremfor å satse på egne ungutter. Personlig synes jeg balansen mellom ungutter og mer rutinerte herrer var bra i 2000 og 2001. Og det er vel derfra disse unguttene du sikter til stammer fra også.

Ellers merkelig at Brink ble veiet å funnet for lett for Brann, mens Henning Berg batalete glatt 5 mill for fyren.
quot;One Evertonian is worth twenty Liverpudlians,"
-Brian Labone

jako

Quote from: "Xminator"
QuoteMen når vi må ut med et tosifret millionbeløp for å forsterke oss. Så er dette noe vi åpenbart ikke kan kjøpes oss ut fra heller.


Ikke helt enig. Når du bruker ett tosifret antall millioner, eller for den del de pengene Brann har brukt på etablerte spiller siden 2004, så vet du hva du får. Du får spillere som holder nivået, passer i laget og spiller på en plass der du har ett behov.

Talentutvikling er en helt annen historie. Det er ren lotto. Det følger ingen garanti med. Hadde Brann brukt de samme millionene på spillerutvikling, så finnes det overhode ikke noen garanti for at vi hadde stilt med en tropp full av spillere på eliteserienivå. Eller for den del gått noenlunde i balanse pengemessig slik vi har gjort ved å hente etablerte spillere.


Ja men du kan jo maks kjøpe en slik spiller i året så holder ikke det. Det er et regnestykket som ikke går opp. Det ser du vel?

Kjøper vi derimot en slik spiller samtidig som vi bruker anslagsvis en million på egenutvikling så mener jeg det er en langt mer optimal løsning. Er da lang bedre det enn å kaste vekk kroner på østeuropeiske og afrikanske middelmådigheter.

Nå har jo Brann lansert en ny modell i sammarbeid med Sophus Phil med tett oppfølging på to-tre utvalgte spillere. Det er en ordning jeg håper vi vil høste frukter av i tiden fremover, men da må de også få sjansen på høyeste nivå.
quot;One Evertonian is worth twenty Liverpudlians,"
-Brian Labone

Go Up