• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Få vekk taperne!

Started by Brannmus, August 02, 2006, 00:37:24 AM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

Brannmus

Jeg lurer på mange ting, men når det gjelder Stadionkulturen, så er det en spesiell ting som plager meg.

Det er taperne som går på Stadion. Tragiske unnskyldninger av noen "supportere" som ikke har en interesse av å gjøre noe annet enn å la seg undervelde av alt som skjer på Stadion.

For meg er du ikke en taper på grunn av at du ikke har penger til å gå på alle kamper. Du er ikke en taper fordi du er fjortis og mer opptatt av å bli sett på kamper enn å se på selve kampen. Du er ikke taper fordi du velger å gå i drakt, skjerf og alt annet supporterutstyr på kampene.

De som plager meg aller mest er de som konsekvent går på Stadion med holdningen: "Ingenting utenom det eksepsjonelle er godt nok for meg". Alt annet enn en brakseier etter storspill blir å regne som tap. Derav betegnelsen tapere.

Hvem er disse menneskene som føler at de fortjener kanonkamper hver eneste gang Brann går ut på banen? Jeg hadde tildels skjønt det om de gav noe av seg selv, men de sitter passivt og venter på å kunne la seg skuffe.

Jeg kjenner at jeg nesten kan spore skuffelse blant disse taperne om Brann gjør en god kamp. Hvordan kan de da få ut sin frustrasjon frem til neste kamp?

Jeg sier ikke at folk skal ha en blind tro på alt Brann gjør. Jeg sier ikke at du ikke skal være kritisk til klubben. Gjør laget det dårlig, så kan jeg forsvare de som buer på dem til en viss grad.

De jeg ikke kan forsvare er disse som kommer på Stadion med en klar negativ holdning, og ikke vil la seg engasjere. Jeg har inntrykk av at mange ikke egentlig klarer å glede seg over gode prestasjoner, fordi ingenting er godt nok.

Det verste jeg hører er folk som sitter å klager over  "alle disse pengene de betaler for å se Brann spille kamper". Jeg hører det støtt og stadig. Brann kan lede kamper uten å spille spesielt bra, så kommer taperne med klagingen over tingenes tilstand. Ironisk nok, så investerer de penger i billetter år etter år kun for å sitte å klage. Enten er disse menneskene de største idiotene i verden, ellers er de verdens største optimister om de tror at det kommer en sesong hvor Brann ikke presterer dårlig.

Resultatet for meg er det aller viktigste. Det overskygger ikke det at jeg vil bli underholdt, men om valget står mellom poeng og en heidundranes kamp som ender med tap er valget enkelt sier jeg.

Forskjellen på min holdning (og den holdningen jeg tror mange andre har) og det som taperne blant oss har er at taperne ikke evner å begynne på null før hver kamp.

Før enhver kamp, så forventer jeg ikke noe mer enn at Brann gjør en god innsats og at de forhåpentligvis klarer å vinne kampen. Det er null for meg og blanke ark. Så om Brann storspiller og gjør tidenes kamp, så kryper de opp til en ti'er som jeg gleder meg over.

Taperne kommer på kampene og begynner på -5. Så om Brann gjør en god kamp, så klarer de aldri å komme over null. Så blir de sittende å klage neste kamp også. Hva er hensikten med dette?
Dette er en destruktiv holdning, som bare gjør at man kan sitte å ruge på sin misnøye.

Jeg ser ikke hensikten med å gi klubben som betyr mest for deg, krav som er urealtiske. Du setter deg selv opp for skuffelse hver eneste kamp og så klager du over det. Da er du en taper.

Selv er jeg negativ. Jeg tror vi taper alle kamper, men dette betyr ikke at jeg kommer på kamper og venter på muligheten til å rakke ned på innsatsen. Jeg er pessimist, men jeg har alltid håpet og evnen til å glede meg over en seier. Jeg vil ta feil og jeg prøver ikke etterpå finne en unnskyldning for at jeg var negativ i forkant av kampen.

Jeg begynner snart å frykte seriegull i Bergen. For det kommer til å være noen supportere blant oss da som kommer til å måtte legges inn på psykriatisk avdeling på Haukeland fordi de ikke klarer å finne noe negativt etter en kamp. Selvfølgelig, så kan vi heldigvis da klage over at vi ikke tok The Double.

Taperne på Stadion er de som ikke bidrar på noen måte til å skape en positiv atmosfære, når Brann presterer. Disse personene kunne jeg ønske forsvant, for slik jeg ser det har de ingen verdifull rolle. Jeg tar heller medgangssupporterne som i det minste er entusiatisk fremfor de som ikke helhjertet kan si de ønsker Brann suksess.

Er du en taper? Kjenner du en taper? Eller har du din egen teori om hvorfor disse tragiske sutrekoppene kommer på Stadion år etter år for å lire av seg frustrasjonen over alt de ikke kan forandre i sine liv?

Grey

Applaus.

Jeg er ingen taper, i følge dine kriterier.

Men jeg er, som deg, negativ med tanke på hvordan Brann vil prestere. Kamp for kamp. Av den enkle grunn at det er mye bedre å bli positivt overrasket enn å få forhåpningene knust.

Gleden når Brann snur 0-1 til 3-1, som mot Fredrikstad, føles også mye større når man har dette utgangspunktet.

Jeg er også overbevist om at Brann kommer til å rote vekk seriegullet i år inntil det motsatte er bevist, men "ingen" blir gladere enn meg hvis jeg tar feil.
Maybe a Greyhound could be my way

Ricky

Kjenner et par som er temmelig flinke til å finne noe negativt i alt som skjer rundt Brann, ja. Er vel de erkebergenser-genene som har gått til hodet på dem :p
For det har antageligvis noe med (usunn?) patriotisme å gjøre. Vi bergensere er best. Vi være best. Brann må vinne alle kampene, de må score flest mål, spille den beste fotballen, og ha det største stadionet med flest tilskuere, som igjen skal lage den beste stemningen. Vi må være så suverene at andre ikke har stort annet valg enn å krype til korset og innrømme at vi faktisk er de beste.

Vi vil for all del ikke oppleve noe som kan rokke ved dette bildet. At Brann har mange folk bak ballen i vanskelige bortekamper er vel det vanligste man hisser seg opp over. Noen legger derimot listen litt lavere, og kan la seg fyre opp av selv den minste lille rynke på glansbildet. Dette er de såkalte 'taperne', som i fullt alvor kan begynne å legge ut om hvor håpløst det er å vinne 3-1 over "drittlaget" XYZ.

Er mer enn én gang jeg har diskutert med folk som mener cupgullet i 2004 "ikke gjaldt" fordi vi hadde så enkel motstand. Disse er uten unntak også irriterte over at vi ikke øket ledelsen mot Lyn utover i andre omgang.

kabelmann

Jeg føler meg ikke som en taper etter dine definisjoner, så sånn sett har jo denne dagen forsåvidt begynt ganske greit.

Det er forøvrig et par puntker jeg har litt problemer med.

QuoteResultatet for meg er det aller viktigste. Det overskygger ikke det at jeg vil bli underholdt, men om valget står mellom poeng og en heidundranes kamp som ender med tap er valget enkelt sier jeg.

Tja. All den tid man har vendt seg til at Brann aldri kommer til å vinne serien, så er jeg ikke udelt enig med deg her. Nå har riktignok Brann spilt mye bra fotball så langt i sesongen og atpåtil vunnet brorparten av kampene, så i så henseende er det jo bare å takke og bukke si som Ole Brum: Ja takk, begge deler.

Veldig mye av gleden ved å gå på stadion kommer av de små, magiske øyeblikkene da en av gutta gjør noe fantastisk med ballen. Som da f.eks. Brann slo Sogndal 6-2 eller noe slikt noen år tilbake. Jeg har gullfiskhukommelse, så målene husker jeg ikke. Selve seieren er heller ikke noe som har brent seg fast. Grunnen til at jeg husker kampen er ene og alene Kvisvik som fintet vekk to Sogndalspillere ved å passe med ryggen til Hanstveit på løp (nå er jeg så trøtt at forklaringen på episoden ble forferdelig dårlig, men du skjønner muligens hvilken jeg sikter til?).

Hvis Brann vinner med kjempemasse flaks på en møkkadårlig dag så er det en kamp som går fort i glemmeboken. Jeg går hjem med et flir om munnen, men er ikke akkurat jublende glad. Mer nervøs for hva som kommer til å skje neste runde. Hvis Brann spiller festfotball men taper pga et flaksemål i mot så er det selvsagt surt, men selve kampen vil jeg nok huske mye lengre enn kampen i foregående eksempel. Ikke minst vil jeg se mye mer positivt på kampen som kommer.

I mine øyne det veldig mye mer enn kun resultater ligger til grunn for en god opplevelse. Finspillet, detaljene, stemningen, flotte mål osv. Jeg ville synes det var kjipt om Brann skulle begynne å spille god, gammeldags måkefotball som for eksempel LSK bedrev for et par år tilbake. Målet helliger middelet? Vet da faen, jeg. Må nesten tenke litt på den.

Jo mer jeg skriver her jo mer begynner jeg å lure på om jeg konkluderte feil i første avsnitt. Jeg trøster meg med at a) Jeg sitter ikke og syter på kamp, b) Jeg forlanger ikke brakseier selv ved storspill og c) Jeg kommer som oftest til kamp med +10 på positivitetsskalen (som oftest null forventninger i forkant, men når man nærmer seg inngangsportene så begynner en ekkel følelse av positivtet å bre seg i hele kroppen (at man aldri kan lære)).

Forøvrig har jeg litt problemer med å forstå hvordan de som piper på spillerne kan stille noe særlig høyere på rangstigen din enn disse taperne.
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

Bergen Sin Gutt

Registrer at folk er veldig naive. Voks opp.

Northside

QuoteDet verste jeg hører er folk som sitter å klager over "alle disse pengene de betaler for å se Brann spille kamper".

Bergen Sin Gutt

Quote from: "kabelmann"Forøvrig har jeg litt problemer med å forstå hvordan de som piper på spillerne kan stille noe særlig høyere på rangstigen din enn disse taperne.


Er du seriøs? Når man bruker så mye tid, penger, energi, blod, svette og helse på å følge laget som tross alt representerer byen vi kommer fra, og for den del oss selv, da har man sin fulle rett til å kritisere og pipe på millionærer hvis de klovner seg eller ikke gidder å gjøre en innsats. Det er det samme som å spytte oss i trynet. Det verste er faktisk folk som i tåpelig saueflokk-stil blindt applauderer alt spillerne gjør, også når de egentlig hadde fortjent en klaps i trynet for å ta seg sammen.

Jeg gjentar meg selv: Folk er naive.

kabelmann

Quote from: "Bergen Sin Gutt"Er du seriøs? Når man bruker så mye tid, penger, energi, blod, svette og helse på å følge laget som tross alt representerer byen vi kommer fra, og for den del oss selv, da har man sin fulle rett til å kritisere og pipe på millionærer hvis de klovner seg eller ikke gidder å gjøre en innsats.

Fair enough, så kan man jo spørre seg selv om dette har en positiv eller negativ virkning på resten av kampen (så sant det ikke er etter kampslutt). Du kan si hva du vil, men disse taperne plager ihvertfall ikke stort mer enn fyren foran. At det sitter 15 000 trenere på tribunen plager meg mer. Det er stort sett alltid en eller annen gnom innen en omkrets av seks seter som vet mye bedre hvordan Brann skulle spilt.

Quote from: "Bergen Sin Gutt"Det verste er faktisk folk som i tåpelig saueflokk-stil blindt applauderer alt spillerne gjør, også når de egentlig hadde fortjent en klaps i trynet for å ta seg sammen.

Disse har jeg ikke sett mye til.
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

Bergen Sin Gutt

Quote from: "kabelmann"
Quote from: "Bergen Sin Gutt"Er du seriøs? Når man bruker så mye tid, penger, energi, blod, svette og helse på å følge laget som tross alt representerer byen vi kommer fra, og for den del oss selv, da har man sin fulle rett til å kritisere og pipe på millionærer hvis de klovner seg eller ikke gidder å gjøre en innsats.

Fair enough, så kan man jo spørre seg selv om dette har en positiv eller negativ virkning på resten av kampen (så sant det ikke er etter kampslutt). Du kan si hva du vil, men disse taperne plager ihvertfall ikke stort mer enn fyren foran. At det sitter 15 000 trenere på tribunen plager meg mer. Det er stort sett alltid en eller annen gnom innen en omkrets av seks seter som vet mye bedre hvordan Brann skulle spilt.

Quote from: "Bergen Sin Gutt"Det verste er faktisk folk som i tåpelig saueflokk-stil blindt applauderer alt spillerne gjør, også når de egentlig hadde fortjent en klaps i trynet for å ta seg sammen.

Disse har jeg ikke sett mye til.


1. Det er ikke snakk om å være forhåndsnegativ. Det er snakk om at begeret renner over hvis spilleren(evt spillerne) ikke evner å legge ned det spor av innsats. Man kan ikke gå rundt på forhånd og planlegge og bestemme hvordan man skal oppføre seg på fotballkamp, eller sitte seg ned å tenke over om det har "negativ eller positiv" effekt på spilleren(evt spillerne) før man kommer med en reaksjon. Spontanitet hører hjemme på Stadion. Dessuten kan spillere som håver inn millioner i lønn begynne med badminton eller sjakk hvis de ikke tåler tilbakemeldinger når de klovner seg. Det er ikke snakk om hets satt i system, ei heller kritikk for kritikkens skyld.

2. Disse som passer inn i saueflokken jeg nevnte, de kryr det av. se deg rundt.

3. Skål

abe78

Helt enig med deg Brannmus, eller i hvert fall store deler av innlegget ditt.

Jeg er drittlei super-ekspertene som kan alt om fotball og som kunne gått rett inn i trenerteamet til Brann. En del folk snakker negativt gjennom hele kampene og kommenterer alt og ingenting. Lager dårlig stemning for alle rundt seg.
.og husk!

Texas

Noen mennesker er negative i omtrent alt de foretar seg. Man klager på at det regner så utrolig mye i denne byen, men hvis det er sol og nydelig vær om sommeren, så kan de like godt finne på å klage på at det er for varmt. De klager på antall utlendinger som kommer her til norge for å jobbe og at det er utlendingene som er grunnen til at de ikke har jobb. og de klager utelukkende på brann sitt spill uten noe annet å bidra med enn tilrop og buing. Dette er bare slik noen mennesker er, akkurat som noen mennesker er positive til alt de foretar seg.

buing er en uting. for alle som har spilt fotball, og det har vel de aller fleste av oss her inne, så vet de at fotball er også mye mentalt. med det mener jeg at hvis man ikke tror man klarer å drible motstanderen eller å sende en pasning, så klarer man det heller ikke. Og det er dette som skjer når en spiller blir buet. Da krymper selvtillitten hans, og til slutt vil elementære ting som en fem meters pasning gå galt. vi har sikkert alle hatt den følelsen av liten selvtillit på banen en eller en annen gang, og vi har sikkert alle hatt følelsen av god selvtillit på banen. de kampene der vi kunne utrette hva som helst, og alle driblinger, taklinger, og pasninger satt som et skudd. Og det er jo denne instillingen vi må hjelpe de på banen med, og derfor er buing et dårlig alternativ.

Bergen Sin Gutt

Quote from: "Texas"
buing er en uting. for alle som har spilt fotball, og det har vel de aller fleste av oss her inne, så vet de at fotball er også mye mentalt. med det mener jeg at hvis man ikke tror man klarer å drible motstanderen eller å sende en pasning, så klarer man det heller ikke. Og det er dette som skjer når en spiller blir buet. Da krymper selvtillitten hans, og til slutt vil elementære ting som en fem meters pasning gå galt. vi har sikkert alle hatt den følelsen av liten selvtillit på banen en eller en annen gang, og vi har sikkert alle hatt følelsen av god selvtillit på banen. de kampene der vi kunne utrette hva som helst, og alle driblinger, taklinger, og pasninger satt som et skudd. Og det er jo denne instillingen vi må hjelpe de på banen med, og derfor er buing et dårlig alternativ.


For noe sprøyt. Vi snakker om godt betalte og priviligerte arbeidstakere som jobber 2 timer om dagen. Det er ikke snakk om et rehabiliteringssenter for nervevrak. De må faen meg tåle å få negative tilbakemeldinger hvis det trengs vel å merke. Ligger du deg ned på gulvet i fosterstilling og griner og skriker samt ikke klarer å utrette noe resten av uken hvis sjefen din gir deg tilbakemelding om at tempoet må opp eller at "dette kan du gjøre bedre"?

Jeg er en lat jævel, et surrehode og et C-menneske, og de gangene jeg trenger et spark i ræven eller en skyllebøtte går det en faen i meg og ting går på skinner så det ryker etter i lang tid etterpå. Kan ikke se at folk skal få noe varige mén av det, med mindre man er i psykisk ubalanse fra før.

Slikt må alle tåle. Noe annet er tull.

Texas

Quote from: "Bergen Sin Gutt"
Quote from: "Texas"
buing er en uting. for alle som har spilt fotball, og det har vel de aller fleste av oss her inne, så vet de at fotball er også mye mentalt. med det mener jeg at hvis man ikke tror man klarer å drible motstanderen eller å sende en pasning, så klarer man det heller ikke. Og det er dette som skjer når en spiller blir buet. Da krymper selvtillitten hans, og til slutt vil elementære ting som en fem meters pasning gå galt. vi har sikkert alle hatt den følelsen av liten selvtillit på banen en eller en annen gang, og vi har sikkert alle hatt følelsen av god selvtillit på banen. de kampene der vi kunne utrette hva som helst, og alle driblinger, taklinger, og pasninger satt som et skudd. Og det er jo denne instillingen vi må hjelpe de på banen med, og derfor er buing et dårlig alternativ.


For noe sprøyt. Vi snakker om godt betalte og priviligerte arbeidstakere som jobber 2 timer om dagen. Det er ikke snakk om et rehabiliteringssenter for nervevrak. De må faen meg tåle å få negative tilbakemeldinger hvis det trengs vel å merke. Ligger du deg ned på gulvet i fosterstilling og griner og skriker samt ikke klarer å utrette noe resten av uken hvis sjefen din gir deg tilbakemelding om at tempoet må opp eller at "dette kan du gjøre bedre"?

Jeg er en lat jævel, et surrehode og et C-menneske, og de gangene jeg trenger et spark i ræven eller en skyllebøtte går det en faen i meg og ting går på skinner så det ryker etter i lang tid etterpå. Kan ikke se at folk skal få noe varige mén av det, med mindre man er i psykisk ubalanse fra før.

Slikt må alle tåle. Noe annet er tull.


veldig lett for deg å si at noe slikt må de tåle. det er tross alt ikke du som blir buet ut av 16000 tilskuere. Kanskje går det en faen i spillere som andresen, men langt fra alle reagerer slikt. Hvordan hadde du reagert hvis sjefen din hadde skjelt deg ut foran kollegaene dine, eller bedre,  hvis alle kollegaene hadde skjelt deg ut og fortalt deg at du ikke duger i det hele tatt. Det er mjelde og andresen sin jobb å be en spiller skjerpe seg under kamp.

Bergen Sin Gutt

Quote from: "Texas"
veldig lett for deg å si at noe slikt må de tåle. det er tross alt ikke du som blir buet ut av 16000 tilskuere. Kanskje går det en faen i spillere som andresen, men langt fra alle reagerer slikt. Hvordan hadde du reagert hvis sjefen din hadde skjelt deg ut foran kollegaene dine, eller bedre,  hvis alle kollegaene hadde skjelt deg ut og fortalt deg at du ikke duger i det hele tatt. Det er mjelde og andresen sin jobb å be en spiller skjerpe seg under kamp.


Mer sprøyt. Hvor gammel er du? Det er da ikke 16.000 mennesker som skjeller samtidig. I følge alle i denne tråden er det jo "ingen" som gjør det likevel..? Hvis noen skjeller meg ut foran andre tar jeg det til etterretning hvis det er berettiget. Hvis ikke tar jeg igjen med renter der og da.

Så du mener virkelig at det ene og alene er Mjelde og Andresen sin jobb å be spillere skjerpe seg under kamp hvis de er helt bak mål? Hva er tilskuerne sin oppgave da? Joine saueflokken eller stikke hodet i sanden? Eksisterer vi bare som nikkedukker for å forherlige spillerene, og ellers holde kjeft? Jeg ler meg ihjel. Så mye som enkelte av oss legger ned i Brann er vi i vår fulle rett til å komme med tilbakemeldinger. Både positive og negative. Noe annet er helt bak mål. Jeg gjentar at det ikke er snakk om hets satt i system eller kritikk for kritikkens skyld.

Voksne mennesker må tåle slikt. Heldigvis tåler de fleste det.

Nixon

Quote from: "Bergen Sin Gutt"Kan ikke se at folk skal få noe varige mén av det, med mindre man er i psykisk ubalanse fra før.

Slikt må alle tåle. Noe annet er tull.


Spørsmålet er vel ikke om de tåler det eller ikke. Tror neppe noen får varige mén av det.

Poenget må være om pipingen får spillerne til å yte bedre akkurat i øyeblikket. For jeg regner med at det er derfor man piper. Og jeg er ikke så sikker på at det alltid hjelper så mye.
Rød makt på Hansa

Texas

Quote from: "Bergen Sin Gutt"
Quote from: "Texas"
veldig lett for deg å si at noe slikt må de tåle. det er tross alt ikke du som blir buet ut av 16000 tilskuere. Kanskje går det en faen i spillere som andresen, men langt fra alle reagerer slikt. Hvordan hadde du reagert hvis sjefen din hadde skjelt deg ut foran kollegaene dine, eller bedre,  hvis alle kollegaene hadde skjelt deg ut og fortalt deg at du ikke duger i det hele tatt. Det er mjelde og andresen sin jobb å be en spiller skjerpe seg under kamp.


Mer sprøyt. Hvor gammel er du? Det er da ikke 16.000 mennesker som skjeller samtidig. I følge alle i denne tråden er det jo "ingen" som gjør det likevel..? Hvis noen skjeller meg ut foran andre tar jeg det til etterretning hvis det er berettiget. Hvis ikke tar jeg igjen med renter der og da.

Så du mener virkelig at det ene og alene er Mjelde og Andresen sin jobb å be spillere skjerpe seg under kamp hvis de er helt bak mål? Hva er tilskuerne sin oppgave da? Joine saueflokken eller stikke hodet i sanden? Eksisterer vi bare som nikkedukker for å forherlige spillerene, og ellers holde kjeft? Jeg ler meg ihjel. Så mye som enkelte av oss legger ned i Brann er vi i vår fulle rett til å komme med tilbakemeldinger. Både positive og negative. Noe annet er helt bak mål. Jeg gjentar at det ikke er snakk om hets satt i system eller kritikk for kritikkens skyld.

Voksne mennesker må tåle slikt. Heldigvis tåler de fleste det.


jeg kan ikke se hvilken rolle min alder spiller i denne sammenhengen..men hvis du må vite det, så er jeg faktisk 24.

men vi snakker kanskje om forskjellig buing. den buingen som jeg er i mot er buing mot enkeltspillere. Buing mot et helt lag er noe annet.

blahblah

Gi deg bergen sin gutt.

skjønner poenget ditt med og si ifra til spillerne at dette er for dårlig osv, selvfølgelig kan man gi noen et spark bak med og be de skjerpe seg, men buingen hjelper ingen. i kampens hete er det uansett bedre og støtte opp for spillerne.

Bergen Sin Gutt

Quote from: "Texas"
men vi snakker kanskje om forskjellig buing. den buingen som jeg er i mot er buing mot enkeltspillere. Buing mot et helt lag er noe annet.

Tom C

Quote from: "Bergen Sin Gutt"
Quote from: "Texas"
men vi snakker kanskje om forskjellig buing. den buingen som jeg er i mot er buing mot enkeltspillere. Buing mot et helt lag er noe annet.


Tror problemet er at terskelen for buing på laget ligger litt vel lavt for mange i Bergen. Det er så fordømt mange verdensmestere her at de tror at det er en selvfølge at Brann skal kjøre over ethvert lag på hjemmebane. Men hvis man skal være litt edruelig, så kommer de fleste på stadion for å ødelegge for spillet til Brann, og da er det ikke alltid like enkelt å få til noe. Det som kan se ut som laber innsats, kan like gjerne være det andre laget som saboterer branns taktikk eller plan.

Og er det noe jeg synes er strilete, så er det når enkeltpersoner hyler ut eder og galle på stadion. Minner litt for mye om han tullingen på hockey-kamper som hyler "Blokker!" i tide og utide. Og han er definitivt ikke helt i vater...

Nå har det dog heldigvis vært svært få grunner til å pipe på Brann i år. At de stiller med et b-preget mannskap i UEFA-cupen synes jeg er helt greit, hvis det kan bidra til at vi har enda et gir å gå på i serien.
Aldri mer Obos....

OmOssSjølOgHansaøl

.. men først og fremst så synger vi om fotballaget Brann!

monzilla

Enig med Bergen sin gutt her.
Forøvrig, jeg betaler for billettene mine og jeg mener jeg har min fulle rett til å skjelle ut enkeltspillere dersom jeg mener det er berretiget. Hvis folk mener det ene eller andre om meg av den grunn sier bare mer om vedkommende.

Forøvrig, er det noen av dere som har noen dokumentasjon eller kilder på at man presterer bedre dersom man kun får positive tilbakemeldinger fra publikum? Har en mistanke om at dette er en holding fair-play-fittene har indoktrinert i supporternorge (åja, no får jeg høre det)

OmOssSjølOgHansaøl

Quote from: "monzilla"Forøvrig, er det noen av dere som har noen dokumentasjon eller kilder på at man presterer bedre dersom man kun får positive tilbakemeldinger fra publikum?

Det finnes meg bekjent ingen undersøkelser som direkte måler sammenhengen mellom publikumsrespons og fotballspilleres prestasjoner. Det e derimot godt kjent og dokumentert at idrettsprestasjoner e avhengig av både fysiske, tekniske og mentale ferdigheter. Det finnes en god del litteratur på området. Blant annet har NIF og Toppidrettssenteret en del materiale om dette, og det finnes store mengder på nettet. Et søk på google etter "soccer effect mental skills" gir to millioner treff, så vær så god og les hvis du vil vite mer. :-)

Kordan eksterne påvirkninger vil påvirke den enkelte spiller, e imidlertid helt individuelt. Eg vil tro det blant annet avhenger av balansen mellom intern og ekstern motivasjon - i tillegg til flere andre faktorer. For noen kan nok buing fra publikum gi en kortsiktig "eg skal faen meg vise de"-effekt, men på lang sikt vil stadige mishagsytringer fra publikum normalt virke negativt på prestasjonene.

(Hvis ikkje publikum har noe å si, korfor e det då lettere å vinne på hjemmebane? Mener du virkelig å hevde at vi supportere ikkje har noe å si for kordan laget og enkeltspillerne gjør det?)

Som sagt: Et og annet negativt utbrudd fra publikum iblant betyr ikkje noe. Det handler om mengden og måten det gjøres på.
.. men først og fremst så synger vi om fotballaget Brann!

Lurkin

Quote from: "monzilla"Forøvrig, er det noen av dere som har noen dokumentasjon eller kilder på at man presterer bedre dersom man kun får positive tilbakemeldinger fra publikum? Har en mistanke om at dette er en holding fair-play-fittene har indoktrinert i supporternorge (åja, no får jeg høre det)


Fin problemstilling. Ta f.eks. et barn, som er en enklere utgave av oss selv (de fleste av oss, iallefall). Hvis barnet gjør noe, og så for belønning for det den gjør, vil barnet oppleve det som positivt - og vil prøve å repetere det. Hvis barnet derimot får et lite eletrisk støt som gjør vondt, så vil det holde seg unna. Litt corny eksempel, ja. Men i bunn og grunn velger jeg å tro at hvis en spiller får hets av egne supportere, vil dette ha en stor negativ effekt på spilleren.

Tror fair-play-fittene fint kan overdrive et god del, men når man spiller på en så stor arena som Brann Stadion med så mange dedikerte supportere, så kan det ikke være så veldig positivt - i lengden - å få buing og skjellsord fra sine egne supportere som egentlig skal stå bak ryggen din.
Berømte Brann fra Bergen

monzilla

Selvfølgelig, alt med måte.

Se på denne siden av saken :

Spiller, la oss helt tilfeldig person. La oss kalle ham Thorstein. Sånn helt ut av det blå. Denne Thorstein er lat. Men han vet at han får støtte fra supporterene uansett, ergo han ser ikke noe poeng med å la være å være lat. Så lenge han putter i ny og ne går jo det greit, gjør det ikke? Derimot, gir publikum denne spilleren beskjed om at "hei du din late faen, se å gjør deg fortjent til lønnen din" våkner det en fanden i vold innstillling, akkurat som hans lagkamerat som vi velger å gi det helt tilfeldig eksotiske navnet Migen.

Cluet er mine damer og herrer at en spiller fortjener å høre det dersom spilleren ikke vitser guts og innsatsvilje.

abe78

Lukter litt naiv glede rundt det å pipe. Det hjelper ikke alltid å slenge dritt på folk som ikke får til ting. Skal det pipes skal det også støttes etterpå. For eks. piping til pause og full støtte i begynnelsen av andre omgang!
.og husk!

grei

Studier eller dokumentasjon på sammenhengen supporteratferd > prestasjoner på banen hadde vært interessant å se, men dette er vanskelig å måle, og det virker som det er gjort lite arbeid på det. Imidlertid er det gjort masse studier av sammenhengen mellom sanksjoner og prestasjoner når det gjelder andre områder, og i pedagogikken er det mange år siden man forlot idéen om at straff var et effektivt virkemiddel innen læring.  

Nå er ikke supportere generelt (eller Brannsupportere generelt) kjent for å være spesielt fornuftige, og når vi hetser og buer på egne spillere skjer selvfølgelig ikke dette etter en en rasjonell vurdering av hva slags atferd som best vil gagne laget. Det handler om lathet i forhold til det å stå imot trangen til å få ut egen frustrasjon. Det kan sammenlignes med det å stå i en treg kø i butikken, det naturlige er å stønne og sukke i frustrasjon, men man legger bånd på seg. På en fotballstadion (som vår egen) er aksepten for høylytt gi uttrykk for sine følelser noe større, og dermed blir det mishagsytringer. I motsetning til medlemmene i Kanarifansen ser vi ikke på det å være supporter som en jobb, og det som kommer ut av kjeften vår styres i stor grad av øyeblikkets følelser (og påvirkning fra agreggatet av  tilsvarende sidemenn). For frustrert blir vi, enten det har rot i noen slags "rettferdighet" eller ei.

Jeg er selv blant dem som buer (ut fra nevnte frustrasjon), men jeg går ikke rundt og tror at dette er til det beste for laget, eller at det er noen spesiell grunn til å være stolt av at Brann Stadion er kjent for å være relativt nådeløs mot sine egne. Sett i forhold til hva man ser f.eks i Sør-Amerika er det vi driver med peanøtter, og jeg tviler på at våre utrop og oppstøt har noen enorm innflytelse.  Samtidig skal vi ikke se bort fra at den kravstore og lite rause holdningen i forhold til lagets prestasjoner man ser her i byen har en sammenheng med det nedslående faktum at det har gått over 40 år siden sist vi tok gull.

sga55

Quote from: "kabelmann"Jeg føler meg ikke som en taper etter dine definisjoner, så sånn sett har jo denne dagen forsåvidt begynt ganske greit.

Det er forøvrig et par puntker jeg har litt problemer med.

QuoteResultatet for meg er det aller viktigste. Det overskygger ikke det at jeg vil bli underholdt, men om valget står mellom poeng og en heidundranes kamp som ender med tap er valget enkelt sier jeg.

Tja. All den tid man har vendt seg til at Brann aldri kommer til å vinne serien, så er jeg ikke udelt enig med deg her. Nå har riktignok Brann spilt mye bra fotball så langt i sesongen og atpåtil vunnet brorparten av kampene, så i så henseende er det jo bare å takke og bukke si som Ole Brum: Ja takk, begge deler.

Veldig mye av gleden ved å gå på stadion kommer av de små, magiske øyeblikkene da en av gutta gjør noe fantastisk med ballen. Som da f.eks. Brann slo Sogndal 6-2 eller noe slikt noen år tilbake. Jeg har gullfiskhukommelse, så målene husker jeg ikke. Selve seieren er heller ikke noe som har brent seg fast. Grunnen til at jeg husker kampen er ene og alene Kvisvik som fintet vekk to Sogndalspillere ved å passe med ryggen til Hanstveit på løp (nå er jeg så trøtt at forklaringen på episoden ble forferdelig dårlig, men du skjønner muligens hvilken jeg sikter til?).

Hvis Brann vinner med kjempemasse flaks på en møkkadårlig dag så er det en kamp som går fort i glemmeboken. Jeg går hjem med et flir om munnen, men er ikke akkurat jublende glad. Mer nervøs for hva som kommer til å skje neste runde. Hvis Brann spiller festfotball men taper pga et flaksemål i mot så er det selvsagt surt, men selve kampen vil jeg nok huske mye lengre enn kampen i foregående eksempel. Ikke minst vil jeg se mye mer positivt på kampen som kommer.

I mine øyne det veldig mye mer enn kun resultater ligger til grunn for en god opplevelse. Finspillet, detaljene, stemningen, flotte mål osv. Jeg ville synes det var kjipt om Brann skulle begynne å spille god, gammeldags måkefotball som for eksempel LSK bedrev for et par år tilbake. Målet helliger middelet? Vet da faen, jeg. Må nesten tenke litt på den.

Jo mer jeg skriver her jo mer begynner jeg å lure på om jeg konkluderte feil i første avsnitt. Jeg trøster meg med at a) Jeg sitter ikke og syter på kamp, b) Jeg forlanger ikke brakseier selv ved storspill og c) Jeg kommer som oftest til kamp med +10 på positivitetsskalen (som oftest null forventninger i forkant, men når man nærmer seg inngangsportene så begynner en ekkel følelse av positivtet å bre seg i hele kroppen (at man aldri kan lære)).

Forøvrig har jeg litt problemer med å forstå hvordan de som piper på spillerne kan stille noe særlig høyere på rangstigen din enn disse taperne.


Noe som plager meg voldsomt er når folk piper når Mjelde tar Charlie miller og setter inn Knutsen.

Dette er ikke å støtte Brann som lag og hjelper ikke på selvtilliten til Martin Knutsen.

Det er lov å være fortvilet fordi man mener at dette er feil valg men man skal absolutt ikke når man er på stadion gi utrykk for noe slikt når man er Brann supporter. Kan ikke se at dette gangner laget på noen som helst måte.

Kreditt til måten Martin Knutsen har taklet dette på. Jeg har lagt merke til at det har skjedd noen ganger og at Martin har svart med godt spill.

En av gangene jeg var mest frustrert var i en del kamper tilbake når Charlie var skadet og man pep på at Martin Knutsen kom inn.

Greit at publikum ikke kunne vite at Charlie var skadet men dette understreker uansett hvor feil det blir å pipe.

Mjelde har ledet Brann til en unik posisjon og vi er i ferd med å bygge det beste laget på det jeg kan huske.

Jeg er heller ikke alltid enig i de taktiske valgene til Monsen men når jeg er på stadion så støtter jeg Brann og klapper hvis Martin knutsen eller for å ta et gammelt eksempel " Tom Sanne" kom inn.
ga55

Lurkin

Quote from: "monzilla"Selvfølgelig, alt med måte.

Se på denne siden av saken :

Spiller, la oss helt tilfeldig person. La oss kalle ham Thorstein. Sånn helt ut av det blå. Denne Thorstein er lat. Men han vet at han får støtte fra supporterene uansett, ergo han ser ikke noe poeng med å la være å være lat. Så lenge han putter i ny og ne går jo det greit, gjør det ikke? Derimot, gir publikum denne spilleren beskjed om at "hei du din late faen, se å gjør deg fortjent til lønnen din" våkner det en fanden i vold innstillling, akkurat som hans lagkamerat som vi velger å gi det helt tilfeldig eksotiske navnet Migen.

Cluet er mine damer og herrer at en spiller fortjener å høre det dersom spilleren ikke vitser guts og innsatsvilje.


Godt poeng, enig der. Men se på en annen, rent hypotetisk, situasjon. En fyr som heter Tom. Tom prøver så godt han kan, det er ikke hans feil at treneren velger å bruke en som ikke er så veldig god. Men han prøver, og likevel får han piping mot seg. Så blir han demoralisert og begynner i Statoil.

Sånn er jo bare stadiontrollet. Raymond Kvisvik kunne løpt 100 meter per kamp og likevel blitt hyllet.
Berømte Brann fra Bergen

sga55

Quote from: "Lurkin"
Quote from: "monzilla"Selvfølgelig, alt med måte.

Se på denne siden av saken :

Spiller, la oss helt tilfeldig person. La oss kalle ham Thorstein. Sånn helt ut av det blå. Denne Thorstein er lat. Men han vet at han får støtte fra supporterene uansett, ergo han ser ikke noe poeng med å la være å være lat. Så lenge han putter i ny og ne går jo det greit, gjør det ikke? Derimot, gir publikum denne spilleren beskjed om at "hei du din late faen, se å gjør deg fortjent til lønnen din" våkner det en fanden i vold innstillling, akkurat som hans lagkamerat som vi velger å gi det helt tilfeldig eksotiske navnet Migen.

Cluet er mine damer og herrer at en spiller fortjener å høre det dersom spilleren ikke vitser guts og innsatsvilje.


Godt poeng, enig der. Men se på en annen, rent hypotetisk, situasjon. En fyr som heter Tom. Tom prøver så godt han kan, det er ikke hans feil at treneren velger å bruke en som ikke er så veldig god. Men han prøver, og likevel får han piping mot seg. Så blir han demoralisert og begynner i Statoil.

Sånn er jo bare stadiontrollet. Raymond Kvisvik kunne løpt 100 meter per kamp og likevel blitt hyllet.
men som aldri har buet på en eneste Brann spiller på stadion. [/u]
ga55

Go Up