• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Hva kan gjøres ?

Started by Bataljonen, April 18, 2006, 23:35:50 PM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

Bataljonen

Diskusjonen om Store Stå og stemningen på stadion har blusset opp igjen, noe som forøvrig ikke var uventet etter dagens kamp.

Store Stå står for fall, det er det ingen tvil om. Neste år er Store Stå historie og godt er det.
Veldig mange fra Store Stå har flyttet på seg og funnet seg et sete på Hansa. Inneværende sesong vil bli en vanskelig sesong stemningsmessig. Det blir ikke lett å skape noe "sammen" når vi har 2 grupperinger, Hansa og Store Stå.

Men hva kan gjøres ?

Bataljonen har ikke løsning og svar på alt. Det er ingen tvil om at vi står foran en vanskelig sesong når vi ikke kan stå sammen, skape engasjement sammen og ikke minst synge ræven av oss sammen.

Håper med denne tråd å skape en konstruktiv debatt om hvordan vi kan gjøre denne mellomsesongen best mulig før vi samles på Hansa til neste år.
Brukes kun til moderering på forumet!
Er ikke i bruk av Brann Bataljonen Bergen sitt styre!

Mvh
Christian Bøe

Snublefot

jeg mener nå vi skal ha noen for-sangere jeg da..

hadde vi hatt 2-3 stk som står foran store stå, snur seg MOT store stå engang iblant (nei, ikke hele kampen, de skal da få se fotball de og) og sammen drar igang sanger så vil nok flere stemme med, og de kan enklere styre hurtigheten på sangen også.

Når store stå tar i, så høres jo hansa dette veldig godt også, og kan da ta i sammen med SS..

spesielt vil dette hjelpe på sanger som er 2 delt mellom hansa og ss.


De som står foran må såklart enten komme seg opp på gjerdet eller noe i den duren når de skal dra igang sangene for å vises bedre..


(ps: til Henk.. hei hei,  din snik..haha=)

mulig jeg tar feil, men tror ihvertfall dette kan hjelpe..

Xminator

Tror ikke det er mye å gjøre. Om man skal ha forsangere noe sted så må det bli Hansa.

Kryss fingrene og håp samling på Hansa neste sesong samler nok mennesker som vil og tør å synge. Og dermed drar med seg de som de siste 10 årene har stukket av fra SS :p

haar

siden gjerdene er vekke frå SS nå, så må vi samla alle de som synger helt på midten og heller be fjortissjentene flytte seg. Det med også komme nye sanger, for i går var det stort sett de sammme sangene vi sang HELE tiden!

Siggen

for det første:

Når den nye tribunen blir tatt i bruk så tror jeg det vil tillføre oss en ny dimensjon i "trøkket" på stadion, selv om den stort sett vil bli okkupert av småbarnsfamilier. Lyden fra Frydenbø og Storestå vill slå tillbake på en helt annen måte.  

For det andre:

SS lider av akutte kreativitetsmangler. De gode gamle slægerne fungerer bra et par ganger hver omgang men ellers er det ingenting.... nada!. Dersom SS har som mål å få med seg hele stadion må man engasjere. For å engasjere må man ha sanger som engasjerer. Et enormt viktig element her er humor! Vi som frekventerer engelske arenaer vet å sette pris på humoristiske og sarkastiske sanger som grenser til "litt på kanten". Da tenker jeg ikke på "Hoseth suger Flo" lignende mesterverk! Vi trenger noe som får de dresskledde på VIP tribunen til å humre "de gale bergenserne" og riste smilende på hode i pausen. Noe bergenserne kan identifisere seg med.

Her er et forslag som sikkert blir slaktet, men hva med å kontakte Dagfinn Lyngbø, Ylvis eller noen andre med teft på området og be om hjelp? Ta med de 15 - 20 mest iherdige fra SS og ha en "workshop". Lag fem gode sanger og få hjelp av den 12. mann til å presantere dem på Fotiken før VIF kampen. Repeter så mange ganger at alle de som er der kan dem godt. Etter noen kamper bør ihvertfall et par av sangene ha satt seg.

Northside

For det første, neste året blir hvertfall mye bedre, det er sikkert.

Men vi skal ikke legge denne sesongen på hyllen av den grunn, sesongen har jo akkurat begynt.

Problemet på ss no er at alt for mange som ikke synger eller har vært på mer enn 5 Brann kamper stiller seg i midten av ss! I tillegg er veldig mange av disse alt for unge, og ikke minst andelen av kvinner har økt dramatisk. (stakkers Krøvel og co :wink: )
Sier ikke at kvinner på kamp er et problem i seg selv, men når 10% av kvinnene synger og halvparten av ss består av kvinner så har vi et problem.

En annen ting jeg merket var at alt for mange personer skulle starte sanger, og noen av de som startet disse sangene synger så inn i helvete fort! Ikke nok med det, de starter også sanger i utide så det holder. Eks, du starter ikke vekselsang med Hansa når Brann spiller ræv, og du skal ihvertfall ikke svare selv dersom du står på ss! I tillegg så må folk prøve å følge litt med på Hansa av og til, når de starter en sang så må vi på ss hive oss på der og ikke starte "vår" egen sang!

For å løse noen problemer så kan vi gjøre følgene:
Forsanger. Om det er en gruppe på 20 personer som står sammen og "styrer" eller om det er en person det driter eg i. Vi trenger hvertfall noen som kan styre ss litt. Med forsanger(e) så kan ss styres litt mer, vi kan få slutt på tostemt synging, vi kan få slutt på 5 sanger samtidig, vi kan få slutt på sanger som blir startet helt til feil tid. I tillegg synger som oftest flere med når en eller flere står på et sentralt sted og starter sanger, det er blitt bevist så mange ganger no at folk må snart være enig!

En annen ting er hopping og armbruk (ikke til å slå eller kaste ting).
Hopping engasjerer samtidig som det ser kult ut. Armbruk kan også engasjere + det også ser kult ut.
Ta opp skjerf under byen e Bergen, ta armene i luften når vi har sanger hvor det passer og hopp når en hoppesang startes.

eks.
Byen e Bergen= skjerf. Der har det vært ganske dårlig i det siste.

Veksel sang= opp med armene når ss synger, pek på hansa når de skal svare!

Vi e store stå= hopping.


En annen ting er plasseringen. No har jo Brann klart å bygge et latterlig tak over (gamle???) BBB inngangen noe som gjør at ss blir delt endå mer.
Og ettersom Hansa er sang tribune nr2 så kan vi som synger på ss helle litt mer mot Hansa, dvs vi stiller oss fra midtgangen og mot Hansa.
Så får vi heller gi klar beskjed til folk som ikke synger at de kan pelle seg ut på sidene. Var mange som gjorde det i går, men vet ikke om det hjalp så mye.

Roffarne

Jeg kan ikke si at jeg deler denne enorme optimismen angående neste sesong.
Ja, det er flott at man samler alle syngende på èn tribune, men effekten av SS til Fryd.. Hansatribunen tror jeg er noget oppskrytt.
Det er ikke slik at det jaller fra Hansa i tide og utide. Det er faktisk ganske så sparsommelig med lyd fra den kanten.
Når det synges så er det med trykk, men som regel er det stille.
Og så kommer SS bankende på døren.
Hei, hei. Kan vi få lov til å synge med dere?
Så stiller de de seg så pyntelig opp med sjerf og bøttehatter og hele greien og venter på å bli fortalt hva de skal synge. Og da blir det vel gjerne med de 4-5 sangene som Hansa drar igang. Jeh kan ikke se for meg at kreativiteten, spontanisteten og sang-gleden vil blomstre med litt SS-gjødsel. Snarere tvert imot. Antageligvis ender man opp med to fraksjoner på samme tribune og det blir vel omtrendt ilke gøy som Midtøsten.

Så; hva kan gjøres?
Flyttingen er vel ufravikelig og bør vel uansett testes før man kaster noen endelig dom over den. Men på sikt vil jeg anta at man bør få den syngende delen av publikum (siden man kan anta at det alltid vil være en del av Stadion og ikke hele som fatter interesse for slikt) på en langside og vekk fra de tidvis-syngende-sittesvinene på Hansa. Man må faktisk huske på at de flyttet på av en grunn. Og det var ikke de gode pølsene som gjorde utslaget.
Og så må man ta litt ansvar for hva som synges. Flott at supportervirksomhet er spontant og kommer fra hjertet, men det blir bare tull og tøys når 4 mennesker starter forskjellige sanger. Det bør faktisk være en jævel i folkehavet som har som agenda å opprettholde synging gjennom store deler av kampen. Folk kan starte egne sanger, klart det, men denne sang-dugnaden har vel vart i sånn ca. 10 år nå, og resultatet er ikke akkurat pent.
Dernest er det innhodlet i sangene som Siggen var innpå.
Det er ikke noe nederlag å søke hjelp hos de som kan dette eller snu hver stein i egne rekker for å finne dem som har evnene til å lage gode sanger. 10-15 nye kamprop av høy kvalitet hadde gjort underverk for en syngende fraksjon. OG det hadde ikke vært fritt for sjel og oppriktighet om det kom via papiret til Dagfinn eller andre ordmektige bergensere.
Sist, men ikke minst, vekk med bosset!
En syngende fraskjon mister både ompf, vilje og moral når det står en haug med tafatte åndsinger rundt dem som sukker høylydt over sangvalg eller klager og dårlig utsikt når noen tar opp et banner.
Selv om Kjernen på ingen måte skal være malen her, så har de faktisk klart å skape en gjeng som uten unntak består av syngende supportere. Det skulle vel fint la seg gjøre å sette noen sånne kriterier for å danne midten av SS også.

Lykke til!

Plekter

Tror det kan være en god ide at de som har lyst å synge samles på den ene siden av "hullet"...slik at man unngår oppdelingen av Store Stå.

Vi i ARG startet sanger en del ganger i går, og vi stod på den siden mot Klokkesvingen. Merket at det av og til endte med at det ble startet to forskjellige sanger på Store Stå da ja....

Noen vil ha trommer, noen vil ikke.
Noen vil ha forsangere, noen vil ikke.

Noen vil ha italiensk, noen vil ha engelsk.

Er det enten eller? Er det mulig at det kan være en "engelsk" fraksjon, og en "italiensk" fraksjon? Eller er det akkuratt det det er nå med Hansa vs Store Stå? Bare at det er en elendig engelsk fraksjon og en elendig italiensk fraksjon...?

Hvis det finnes 50 stk som ønsker å kjøre "Ultra-style", så ser jeg ingenting gale med at de 50 stiller seg sammen, f.eks. helt i enden mot Klokkesvingen. Da tror jeg at de 50 kommer til å lage god stemning der borte, samtidig som de har det knall gøy og slipper syting av "engelskmenn" som klager på banner, forsangere og trommer!

Finnes det bare en løsning? Den "engelske"?

Når vi flytter til Hansa bør også Store Stå som begrep/navn legges død...
[merk dere at jeg her ikke har begrunnet dette argumentet, noe som er en uting i debatter. Jeg kaster med andre ord stein på stein i glasshus. ]

Northside

Tror ikke det blir bedre at vi deler folk opp i grupper, målet må være å samle mest mulig folk og bruke en form for stemning som alle mener er ok.

Men det med at folk begynner å klage på flagg (då snakker vi vanlig flagg, ikke to-stangs) er bare latterlig! Står du på ss så bør du tåle at folk bruker flagg så sant det ikke skjer noe spennende på banen. Flagg på ss har det vært i mange år, også mye større flagg enn de få som er der no.

BigDipper

Jeg synes det er en helt latterlig diskusjon rundt dette med hvem som starter sanger. Jeg er ikke den ivrigste supporteren, dvs, jeg går på alle hjemmekamper, sitter på Hansa. Har vært på et par borteturer også. Og i fjor på Brann-Stabæk(semifinalen) bestemte jeg meg for at jeg skulle synge litt. Jeg satte i gang noen sanger når det var dødt. Det vil si jeg fikk med meg en god del, hvertfall hørtes det sånn ut.

I god tro der jeg står og synger, starter jeg de sangene jeg har lyst til å starte. Jeg forsøker hvertfall. Så kommer det en eller annen idiot bort til meg: "Ikke start den sangen nå." "Den sangen har blitt sunget så mange ganger." Har det virkelig noe å si? Er det ikke det som er litt av supporter kulturen, at man har det gøy på kamp og synger? Skjønner ikke diskusjonen med at det blir startet forskjellige sanger, og sanger blir sunget for ofte? Folk må jo få lov å synge det de vil. Så hvis du ikke liker det, så får du overdøve de.
ar du sett min fetter styggen?

Go Up