• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Billettsalgstall

Started by krøvel vellevold, April 17, 2006, 16:54:06 PM

0 Members and 14 Guests are viewing this topic.

Go Down

osoerli

May 13, 2016, 11:41:49 AM #12250 Last Edit: May 13, 2016, 11:43:58 AM by osoerli
Øl i halvliters- og liters plastmugger med hank slik at du kan bera fleire i kvar hand, og påtrykt Brann-logo.  10,- i pant på muggene, så hadde Brann sopt inn pengar på det også.  Eg har framleis mi litersmugge med påtrykt Herta Berlin-logo.  Kosta meg 1 euro å ikkje levera ho inn igjen i kiosken etter kampen.
Bratwurst, currywurst og gluhwein i tillegg, så hadde det kommt folk.
Å nei, alkohol og idrett høyer visst ikkje saman.  Bare i Tyskland.  Der er det visst best stemning også.  Lurar på kvifor.
KUNSTGRAS ?? GLØYM DET !!

krøvel vellevold

Quote from: osoerli on May 13, 2016, 11:41:49 AM


Og bli flinkere til å få idrettslag fra hele Hordaland på kamp. Gjerne få en sponsor eller en investor som er glad i breddefotball til å sponse bussturer for idrettsungdom fra hele fylket på kamp. Dette er vinn-vinn for alle. Det er god reklame for sponsoren, det er sosialt og gir samhold i idrettslaget, det gir høyere tilskuertall på Stadion (som gir bedre kiosksalg, effektsalg og sponsorattraktivitet), det legger grunnlaget for større Brann-interesse hos den oppvoksende generasjon, osv.
Legg ned hele klubben!

huleste

Men selger ikke Viking øl på stadion? Hvorfor skjer det ikke her?

osoerli

Quote from: huleste on May 13, 2016, 12:08:33 PM
Men selger ikke Viking øl på stadion? Hvorfor skjer det ikke her?


Det skjer her også, inne på Brannalmenningen.  Men ein kan ikkje ta med øllen ut på tribunen slik som i Tyskland.
KUNSTGRAS ?? GLØYM DET !!

huleste

Hadde hjulpet mye bare å selge inne på tribunen på Frydenbø. Om man ikke får drikke iløpet av kampen, hadde det vært populært med øl i pausen eller rett før kampstart. Sånn er det vel i England.

dokken

Sjekket billetkartet nå, og det er bare ytterst få ledige billetter på de feltene med synlige plasser. Maks 30-40 på hele stadion. Så ser det ut som om det er noe ledig på store stå og free seating-feltet på Gamle sitte. Og selvsagt det usynlige, hemmelige T-feltet..

Disse 400 billettene på bortefeltet som skulle frigjøres, kan jeg ikke se kommer opp på billettkartet.

16.500 solgt klokken 14, I følge Brann.no. Tipper at de siste 1100 går i løpet av et døgn.

Rosenborg er forresten utsolgt til 16., med unntak av noen VIP-plasser.

dokken

For øvrig: Ser Viking kjører bade familiekampanje og egen russebillett (100 kroner) for å prøve å fylle noenlunde. http://www.viking-fk.no/news/article/16pflghojf9kg1d77bzxk5yyem/title/stor-dag-for-russen-pa-16-mai

VIF har også hjemmekamp 16., men i Oslo er det jo ingen tradisjon lenger. Blir vel de vanlige 7000 betalende.

TIL har fått "lokaloppgjør" mot Glimt. Betyr vel at de kanskje klarer 5000...

Poenget: Det er kun i Bergen og Trondheim 16. mai virkelig lever som "fotballens festdag".

Klaus_Brann

Quote from: osoerli on May 13, 2016, 11:41:49 AM


Det hadde vært fint med øl på tribunene, men det er nok i veldig liten grad opp til oss, der må høyere makter trå til.
Så handler det jo også om at vi ikke akkurat har lik drikkekultur i Norge som i Tyskland.
Det hadde nok tatt laaang tid før det hadde normalisert seg på stadion og man kunne forventet godt berusede folk, flygende øl med påfølgende ølglass osv...
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

krøvel vellevold

Quote from: dokken on May 13, 2016, 16:13:38 PM
For øvrig: Ser Viking kjører bade familiekampanje og egen russebillett (100 kroner) for å prøve å fylle noenlunde. http://www.viking-fk.no/news/article/16pflghojf9kg1d77bzxk5yyem/title/stor-dag-for-russen-pa-16-mai

VIF har også hjemmekamp 16., men i Oslo er det jo ingen tradisjon lenger. Blir vel de vanlige 7000 betalende.

TIL har fått "lokaloppgjør" mot Glimt. Betyr vel at de kanskje klarer 5000...

Poenget: Det er kun i Bergen og Trondheim 16. mai virkelig lever som "fotballens festdag".


Viking har den greie funksjon at man finner antall ledige på feltet ved å holde musepekeren over. De hadde ca 7000 ledige tidligere i dag. Altså under 10000 solgte - i tillegg til det som måtte være ledig på felt som ikke var åpent for salg. F.eks. bortefeltet.
Legg ned hele klubben!

osoerli

May 14, 2016, 00:11:53 AM #12259 Last Edit: May 14, 2016, 00:14:42 AM by osoerli
Quote from: Klaus_Brann on May 13, 2016, 17:36:56 PM
Quote from: osoerli on May 13, 2016, 11:41:49 AM
Øl i halvliters- og liters plastmugger med hank slik at du kan bera fleire i kvar hand, og påtrykt Brann-logo.  10,- i pant på muggene, så hadde Brann sopt inn pengar på det også.  Eg har framleis mi litersmugge med påtrykt Herta Berlin-logo.  Kosta meg 1 euro å ikkje levera ho inn igjen i kiosken etter kampen.
Bratwurst, currywurst og gluhwein i tillegg, så hadde det kommt folk.
Å nei, alkohol og idrett høyer visst ikkje saman.  Bare i Tyskland.  Der er det visst best stemning også.  Lurar på kvifor.


Det hadde vært fint med øl på tribunene, men det er nok i veldig liten grad opp til oss, der må høyere makter trå til.
Så handler det jo også om at vi ikke akkurat har lik drikkekultur i Norge som i Tyskland.
Det hadde nok tatt laaang tid før det hadde normalisert seg på stadion og man kunne forventet godt berusede folk, flygende øl med påfølgende ølglass osv...


Plastikkglas flyr ikkje langt eller hardt.  Og kven giddar kaste øl til 90,- halvliteren?  Litt stive og med hank, slik at dei ikkje blir klemt saman ved bæring.  Eg skjønar utfordringa, barn og øl og slikt.  Men det er jo bare å la eine kortsida vera alkoholfri familietribune.
KUNSTGRAS ?? GLØYM DET !!

huleste

Quote from: osoerli on May 14, 2016, 00:11:53 AM
Quote from: Klaus_Brann on May 13, 2016, 17:36:56 PM
Quote from: osoerli on May 13, 2016, 11:41:49 AM


Det hadde vært fint med øl på tribunene, men det er nok i veldig liten grad opp til oss, der må høyere makter trå til.
Så handler det jo også om at vi ikke akkurat har lik drikkekultur i Norge som i Tyskland.
Det hadde nok tatt laaang tid før det hadde normalisert seg på stadion og man kunne forventet godt berusede folk, flygende øl med påfølgende ølglass osv...


Plastikkglas flyr ikkje langt eller hardt.  Og kven giddar kaste øl til 90,- halvliteren?  Litt stive og med hank, slik at dei ikkje blir klemt saman ved bæring.  Eg skjønar utfordringa, barn og øl og slikt.  Men det er jo bare å la eine kortsida vera alkoholfri familietribune.


Akkurat! Det burde gå an å innføre i sommer, iallfall å kunne drikke øl inne på tribunen før kampen og i pausen. Så kan det utvides til å ta med ut på tribunen, når det viser seg at folk kan oppføre seg selv om de kan drikke øl inne på tribunen.

Klaus_Brann

Quote from: osoerli on May 14, 2016, 00:11:53 AM
Quote from: Klaus_Brann on May 13, 2016, 17:36:56 PM
Quote from: osoerli on May 13, 2016, 11:41:49 AM


Det hadde vært fint med øl på tribunene, men det er nok i veldig liten grad opp til oss, der må høyere makter trå til.
Så handler det jo også om at vi ikke akkurat har lik drikkekultur i Norge som i Tyskland.
Det hadde nok tatt laaang tid før det hadde normalisert seg på stadion og man kunne forventet godt berusede folk, flygende øl med påfølgende ølglass osv...


Plastikkglas flyr ikkje langt eller hardt.  Og kven giddar kaste øl til 90,- halvliteren?  Litt stive og med hank, slik at dei ikkje blir klemt saman ved bæring.  Eg skjønar utfordringa, barn og øl og slikt.  Men det er jo bare å la eine kortsida vera alkoholfri familietribune.


Med litt øl i kan de fly langt nok. Fulle folk i glede eller sinne. Har du vært på konsert?
Altså, jeg hadde likt å kunne ta meg en øl eller to på kamp, men jeg tror det er helt urealistisk.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Gulløl

May 15, 2016, 07:36:40 AM #12262 Last Edit: May 15, 2016, 07:48:56 AM by Gulløl
Feil i billettsystemet til Brann?  Siden sent i går kveld har det ikke vært mulig å kjøpe billetter på de tre feltene som det var en del billetter igjen å kjøpe online. Nå kommer det bare opp noen reklamer om en prøver å kjøpe billetter.Gjelder Store Stå og free seating feltet(A) på Frydenbø pluss ståfeltet T fremfor Fjordkraft. Blir ikke dette rettet opp i raskt kan en bare glemme å selge ut Stadion. Nå får folk inntrykk av at det er utsolgt noe det neppe er. Jeg har fått oppgave å kjøpe to billetter til noen på Store Stå noe jeg nå ikke klarer. Noen som vet om alle 400 billettene bak bortefeltet er utsolgt?
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

Gulløl

May 15, 2016, 11:23:04 AM #12263 Last Edit: May 15, 2016, 11:29:07 AM by Gulløl
Da var billettsystemet til Brann oppe og gikk igjen etter et halvt døgn ute av drift. Altså fremdeles er det billetter å kjøpe online på tre tidligere nevnte felt. Går ut fra at resten av de 400 over bortefeltet blir solgt på kampdag på Stadion.  Vanligvis på kampdag på 16 mai går det ikke så mange hundre, og i år blir det sikkert enda mindre siden billettprisen har økt 50 kr på kampdager. Langt fra sikkert at det blir et utsolgt Brann Stadion.
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

krøvel vellevold

Quote from: Gulløl on May 15, 2016, 11:23:04 AM
Da var billettsystemet til Brann oppe og gikk igjen etter et halvt døgn ute av drift. Altså fremdeles er det billetter å kjøpe online på tre tidligere nevnte felt. Går ut fra at resten av de 400 over bortefeltet blir solgt på kampdag på Stadion.  Vanligvis på kampdag på 16 mai går det ikke så mange hundre, og i år blir det sikkert enda mindre siden billettprisen har økt 50 kr på kampdager. Langt fra sikkert at det blir et utsolgt Brann Stadion.


Går det strengt tatt an å kjøpe billett på Store Stå og de to grønne feltene?
Legg ned hele klubben!

Røde Jarl

"Langt over 17000 solgte billetter" ifølge Vibeke i en liten videosnut lagt ut fra tifo dugnaden på stadion idag.

Gulløl

Hadde vært en idé at denne meldingen kunne kommet opp på alle felt når de var utsolgt.
"There are no ticets available for the selected section".
Det grønne på Fjordkraft har en slik melding(dommerfeltet til kretsen på 16 mai ?) mens det grønne på Frydenbø kan en trykke som besatt på plusser og minuser uten at de virker, og lurer på om det er PC-en det er noe galt med. Det samme er tilfelle med Store Stå, plusser og minuser som ikke virker.
Nå har det ihvertfall blitt mulig å kjøpe enkeltplasser igjen siste par timene, men de forsvant fort. 
Kun FK-T som er mulig å kjøpe på nå, kan hende at det er kun der det er billetter igjen. Og mulig noe på feltet over bortefansen, som blir som solgt i morgen (?). Rest av de 400.
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

Corran

Når eg gikk inn så kommer det opp at billett solgt til dette felt for 5 minutter siden
Men når jeg går inn på felt P eller felt A så er + og - grået ut og det kan ikke skrives i feltet for antall. Testet på Felt T og på Haugesundskampen og der er + grønn og minus rød samt at en kan skrive inn antall. Så det tyder jo på at det kun er ståplasser igjen på felt T
(testet med iexplorer og Chrome)
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Gulløl

Alle skal få(kanskje)  :-) . Nye billett sjanser kl.15 og 17.
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

krøvel vellevold

AaFK ser ut til å ha solgt max 7000 - kampstart om en time.
Viking har max solgt litt over 10000 - kampstart om tre og en halv time.

Legg ned hele klubben!

Gulløl

Nomalt på 16 mai siste årene har en et sett "noen hundre" ledige plasser rundt om kring på Stadion under kampen selv om det har vært bortimot utsolgt.. Noe er selvsagt ubrukte patroutkort. Og noe er sikkert uavhentede billetter som en kan vente med å hente helt til 1 time før kampstart. Nå ser det ut som Brann gjør en innsats for også å få solgt nevnte billetter fra kl.17, så det er bra. Fint syn når Stadion er stappa fullt uten åpne felter, noe vi ikke har sett så ofte siden gullsesongen :-)
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

blobby winters

Brann har nå 12492 i snitt etter utsolgt kamp i går.
Hvis ikke jeg husker feil var det budsjetert med 11500.
Selv om 16. maii kamp tar opp snittet betraktelig ser det ut som de kan gå foran budsjettet i år.

Kagain

Quote from: osoerli on May 13, 2016, 11:41:49 AM


Jeg er for øl på stadion, bare så det er sagt. Men stemningen i Tyskland oppfatter jeg som litt oppskrytt. I alle fall om vi snakker deltakelse av alle på stadion. Før jeg fortsetter vil jeg bare påpeke at det jeg skriver nå er basert på en kamp jeg har sett i virkeligheten, så det er selvsagt mulig at det bare var en dårlig dag.

Jeg så i alle fall Borussia Dortmund mot et lag som ikke direkte var et av de største hatlagene, men jeg husker ikke helt navnet på dette. Stadion var fullstappet og det var en orgie i svarte og gule drakter de fleste steder. Vi hadde fått tak i billettene på noe form for svartebørs, men kom oss inn.

Stemningen utenfor stadion var god, det var en gul og svart masse som bevegde seg sakte mot stadion. I kjølvannet lå det mengder av ølflasker, jägerflasker og så videre. Vel inne på stadion var det den typen lyd man forventer når 80 000 mennesker er samlet. En slags bråkete summing.

Nå er det jo slik at det virker som det er noen som mener det er best stemning om supporterskarene kan forvekslet med et slags mannskor som synger fotballsanger. Slikt hadde de ikke hos Dortmund. Vi satt på en langside, og der var folk mest opptatt av å snakke med hverandre, selv under kampen. En av de som var med oss prøvde å få i gang litt stemning, sto oppreist og heiet og brølte og prøvde å få til noen sang. Det gikk ikke. Det ble nesten litt flaut.

Bak målene derimot var det andre fiskeboller. Her hadde de en forsanger (med megafon) som sto med ryggen til banen og hisset opp sine folk (er det ultras eller noe det kalles?). Han hoppet, de hoppet etter. Han sang, de sang etter. Han gjorde noen bevegelser, de gjorde de samme. Det samme utspilte seg bak det andre målet, bare at det da var bortesupporterne som drev på på samme viset. Spør du meg virket det som en slags fotballvariant av en dance-off. Resten av stadion jublet når det ble scoring og gjorde ellers ikke så mye av seg. Men, vi hadde øl og fint vær. Så det var forsåvidt trivelig. Stemingsmessig? Ikke så øredøvende som man skulle tro.

Lasaron

Tren på langskudd

Northside

Dortmund er kjent for å være oppskrytt hva angår stemning. Mye folk, men kun en liten gruppe som synger (i forhold til størrelsen på klubben).

Sjekk heller ut Dynamo Dresden, Magdeburg, Frankfurt, Union Berlin, Hansa Rostock osv.

Kagain

Akkurat der tror jeg nok at dere glade gutter fra Bergen har mer peiling enn meg. Så det kan godt hende at jeg satser på noe slikt når jeg eventuelt er i Tyskland en annen gang...

dokken

Vært en del ekstra profilering av VIF-kampen på sosiale medier o.l. - og det er bra. Dessverre ser det ikke ut til at det har store effekten på billettsalget så langt

Har tatt en titt på billettkartet, og det ser minst like stusselig ut som foran alle andre hjemmekamper (unntatt 16. mai). Vil anslå at tilskuertallet ender rundt 10.000, og nok med adskillig lavere reelt oppmøte, siden mange er bortreist på ferie.

Det er klart at all verdens markedsføring ikke hjelper stort når laget oppfattes som kjedelig, og vi styrer mot ingenmannsland på tabellen. Hadde håpet at "VIF-hatet" ville bidra til et par tusen ekstra, men det ser dessverre ut til at VIF-hatet har dødd hen. Det så vi også i 2014, da VIF-kampen var blant de med lavest tilskuertall den sesongen (9180, og det var i mai).

Men: Mange mente jo at vi under Norling spilte såkalt "underholdende" fotball. Interessant derfor å sammenlikne tilskuertallene Norling vs Nilsen. Førstnevnte var jo visstnok "elsket" av Brann-publikum.

Seks første hjemmekamper under Norling: 12.500 i snitt
Seks første hjemmekamper i TL under Nilsen:  12.246 i snitt

MEN: I den syvende kampen under Norling kom det bare 8792 mot Viking. Får vi rundt 10.000 lørdag, er vi altså trolig forbi "Norling-snittet". Det var først på høsten, da det var nedrykksdrama og kampanjepriser at det kom mye folk i Norling-sesongen.

Laveste tilskuertall under Norling var 8510, mot Odd i juli. Da var det reellt 5600 tll stede, viser Branns egne tall. Så langt ned tror jeg ikke vi kommer i år.

Billy Elliott

- You always get what you deserve.

Bill Elliott, Brann-trener 1974-1978

dokken

Godt poeng. I år har definitivt antall solgte på kampdag vært veldig lavt. Tror det skyldes at folk opplever det som tungvint å kjøpe billett. I "gamle dager", på Store Stå, tok man bare med seg en hundrelapp i lommen. Det var billetten. Du ga den til en gammel mann i luken og gikk i gjennom telleapparatet. Da var du inne.

Nå er det innlogging, mobil eller printing. Det gjør det vanskeligere å være spontan og bestemme seg et par timer før kamp.

Dessuten er det jo nå dyrere å kjøpe på selve kampdagen - en dårlig ide, mener jeg.

En idé: Kunne Brann forsøkt å selge billetter på stand i sentrum om formiddagen lørdag? Kanskje noen tar en spontan avgjørelse når de kan kjøpe billett over disk på en enkel måte? Brannbutikken er jo lagt ned. Kunne vært greit å teste ut.

Nixon

Ja, det er alt for komplisert og tungvint å kjøpe billett til brannkampene. Jeg kan ikke fatte og begripe at Brann ikke innser det og prøver å gjøre noe med det. Innlogging og passord er vel og bra når det er sportslig suksess og stor etterspørsel, men slik det er nå må man gjøre det enkelt og attraktivt som overhodet mulig etter min mening

Det er ikke så mange år siden man kunne kjøpe billett over disk i kiosker og bensinstasjoner rundt omkring. Kanskje på tide å innføre det igjen?
https://datesnow.life"]Actual Women[/URL]

krøvel vellevold

July 07, 2016, 12:56:03 PM #12280 Last Edit: July 07, 2016, 13:02:04 PM by krøvel vellevold
Quote from: dokken on July 07, 2016, 09:52:20 AM
Vært en del ekstra profilering av VIF-kampen på sosiale medier o.l. - og det er bra. Dessverre ser det ikke ut til at det har store effekten på billettsalget så langt

Har tatt en titt på billettkartet, og det ser minst like stusselig ut som foran alle andre hjemmekamper (unntatt 16. mai). Vil anslå at tilskuertallet ender rundt 10.000, og nok med adskillig lavere reelt oppmøte, siden mange er bortreist på ferie.

Det er klart at all verdens markedsføring ikke hjelper stort når laget oppfattes som kjedelig, og vi styrer mot ingenmannsland på tabellen. Hadde håpet at "VIF-hatet" ville bidra til et par tusen ekstra, men det ser dessverre ut til at VIF-hatet har dødd hen. Det så vi også i 2014, da VIF-kampen var blant de med lavest tilskuertall den sesongen (9180, og det var i mai).

Men: Mange mente jo at vi under Norling spilte såkalt "underholdende" fotball. Interessant derfor å sammenlikne tilskuertallene Norling vs Nilsen. Førstnevnte var jo visstnok "elsket" av Brann-publikum.

Seks første hjemmekamper under Norling: 12.500 i snitt
Seks første hjemmekamper i TL under Nilsen:  12.246 i snitt

MEN: I den syvende kampen under Norling kom det bare 8792 mot Viking. Får vi rundt 10.000 lørdag, er vi altså trolig forbi "Norling-snittet". Det var først på høsten, da det var nedrykksdrama og kampanjepriser at det kom mye folk i Norling-sesongen.

Laveste tilskuertall under Norling var 8510, mot Odd i juli. Da var det reellt 5600 tll stede, viser Branns egne tall. Så langt ned tror jeg ikke vi kommer i år.



Det hjelper jo ikke så mye på besøket med "underholdende fotball" når man taper alle hjemmekampene. Underholdende fotball har nok først og fremst noe å si når man får i pose og sekk. Altså vinner og underholder.  Man kan jo likegodt spørre seg hvorfor vi ikke har fått noen økning fra våren 2014 når vi presterer mye bedre resultatmessig og vinner alle hjemmekampene. Det har jo selvsagt noe med underholdningsverdien å gjøre.
Legg ned hele klubben!

krøvel vellevold

Quote from: Billy Elliott on July 07, 2016, 10:34:52 AM


prisen går jo opp på kampdag, og da er det jo ikke rart kampdagsalget er lite.
Legg ned hele klubben!

Billy Elliott

Quote from: dokken on July 07, 2016, 11:27:19 AM
Godt poeng. I år har definitivt antall solgte på kampdag vært veldig lavt. Tror det skyldes at folk opplever det som tungvint å kjøpe billett. I "gamle dager", på Store Stå, tok man bare med seg en hundrelapp i lommen. Det var billetten. Du ga den til en gammel mann i luken og gikk i gjennom telleapparatet. Da var du inne.

Nå er det innlogging, mobil eller printing. Det gjør det vanskeligere å være spontan og bestemme seg et par timer før kamp.

Dessuten er det jo nå dyrere å kjøpe på selve kampdagen - en dårlig ide, mener jeg.

En idé: Kunne Brann forsøkt å selge billetter på stand i sentrum om formiddagen lørdag? Kanskje noen tar en spontan avgjørelse når de kan kjøpe billett over disk på en enkel måte? Brannbutikken er jo lagt ned. Kunne vært greit å teste ut.


En kjempeidé, spør du meg. Og da helst billetter som har enkle priser å forholde seg til. En 200-lapp, etc. Slike summer folk gjerne har i kontanter. Man bør selvsagt også ta kort.

"Gjør billettkjøp så enkelt som mulig", bør være mantraet! Jeg kan kjøpe billett til både buss og bane i denne byen med to tastetrykk på mobilen. Sist gang jeg prøvde å kjøpe Stadion-billett på mobilen ga jeg opp etter 2 minutter med knoting på elendige nettsider, og stilte meg heller i kø til billettluken. At Gorm stod og viftet med et A4-ark fylt til randen med "instruksjoner til hvordan man kjøper billett på nett", gjorde hele greien om mulig enda mer avtennende.

Jeg kan for så vidt skjønne at noen, en eller annen gang, tenkte at det ville være smart å sette opp prisene på selve kampdagen. "Da blir jo folk så motivert at de kjøper i ukesvis på forhånd!", postulerte de nok.

Men sannheten er at slik differensiering dreper enhver form for entusiasme for spontanavgjørelser om å dra på kamp. "Det e Brann mot Engen på Staddaen i kveld. Skal vi ta turen?", sier en. "Men, har du kjøpt billett då?", svarer en annen. "Næh, men vi kan jo bare stikke ned å kjøpe i luken", sier den første. "Vet du ikkje at de setter opp prisene på kampdag. Blir jo svindyrt! Det gidder eg ikkje", "Nei, ikkje eg heller"...osv.
- You always get what you deserve.

Bill Elliott, Brann-trener 1974-1978

dokken

Quote from: krøvel vellevold on July 07, 2016, 12:56:03 PM
Quote from: dokken on July 07, 2016, 09:52:20 AM
Vært en del ekstra profilering av VIF-kampen på sosiale medier o.l. - og det er bra. Dessverre ser det ikke ut til at det har store effekten på billettsalget så langt

Har tatt en titt på billettkartet, og det ser minst like stusselig ut som foran alle andre hjemmekamper (unntatt 16. mai). Vil anslå at tilskuertallet ender rundt 10.000, og nok med adskillig lavere reelt oppmøte, siden mange er bortreist på ferie.

Det er klart at all verdens markedsføring ikke hjelper stort når laget oppfattes som kjedelig, og vi styrer mot ingenmannsland på tabellen. Hadde håpet at "VIF-hatet" ville bidra til et par tusen ekstra, men det ser dessverre ut til at VIF-hatet har dødd hen. Det så vi også i 2014, da VIF-kampen var blant de med lavest tilskuertall den sesongen (9180, og det var i mai).

Men: Mange mente jo at vi under Norling spilte såkalt "underholdende" fotball. Interessant derfor å sammenlikne tilskuertallene Norling vs Nilsen. Førstnevnte var jo visstnok "elsket" av Brann-publikum.

Seks første hjemmekamper under Norling: 12.500 i snitt
Seks første hjemmekamper i TL under Nilsen:  12.246 i snitt

MEN: I den syvende kampen under Norling kom det bare 8792 mot Viking. Får vi rundt 10.000 lørdag, er vi altså trolig forbi "Norling-snittet". Det var først på høsten, da det var nedrykksdrama og kampanjepriser at det kom mye folk i Norling-sesongen.

Laveste tilskuertall under Norling var 8510, mot Odd i juli. Da var det reellt 5600 tll stede, viser Branns egne tall. Så langt ned tror jeg ikke vi kommer i år.



Det hjelper jo ikke så mye på besøket med "underholdende fotball" når man taper alle hjemmekampene. Underholdende fotball har nok først og fremst noe å si når man får i pose og sekk. Altså vinner og underholder.  Man kan jo likegodt spørre seg hvorfor vi ikke har fått noen økning fra våren 2014 når vi presterer mye bedre resultatmessig og vinner alle hjemmekampene. Det har jo selvsagt noe med underholdningsverdien å gjøre.


Ja. det var litt av poenget mitt. Folk synes ikke det er underholdende å se Brann slippe inn unødvendige baklengs, heller. Jeg bare utfordrer myten om at Norling spilte så publikumsvennlig fotball. Mellom april og juli 2014 hadde Brann fem seriekamper med under 10.000 betalende tilskuere (og en som kom rett over). To av de kampene kom til og med ned under 9000. Utenom 16. mai, som lever sitt eget liv, var 11.300 det høyeste tilskuertallet før august.

Hittil i år har vi hatt en kamp under 10.000. Muligens en til lørdag, selv om jeg tror vi havner over. De fem andre har enten vært på 11.000-tallet eller utsolgt (17.686 på 16. mai). Så vi ligger egentlig bedre an i år, så fremt vi klarer å holde oss rundt 10.000 i sommer.

I 2014 dukket folk først opp da det ble drama og nedrykkstrid på høsten. Det slipper vi heldigvis i år, men det gjør også at tilskuertallene denne høsten trolig blir langt lavere enn i 2014, og følgelig også snittet. Det betyr ikke at interessen er mindre, men at det er mindre drama. Bergensere elsker drama.

Kagain

Quote from: dokken on July 07, 2016, 13:51:06 PM

Ja. det var litt av poenget mitt. Folk synes ikke det er underholdende å se Brann slippe inn unødvendige baklengs, heller. Jeg bare utfordrer myten om at Norling spilte så publikumsvennlig fotball. Mellom april og juli 2014 hadde Brann fem seriekamper med under 10.000 betalende tilskuere (og en som kom rett over). To av de kampene kom til og med ned under 9000. Utenom 16. mai, som lever sitt eget liv, var 11.300 det høyeste tilskuertallet før august.


Uten at jeg på noen måte skal forsvare Norling og halshogge LAN eller omvendt så tror jeg nok Krøvel har rett i at det er i bunn og grunn to kriterier som må være i posisjonen "på" for at folk skal strømme til stadion:

Brann vinner kampene (1)
Brann spiller kjapp og angrepsvennlig fotball (2)

Vi har altså fire muligheter

(1)Av
(2)Av

I dette tilfellet vinner ikke Brann kampene og de spiller kjipafotball. Folk gidder ikke å dra på stadion for å se et lag som fokuserer på å ødelegge for andre lag, og som ikke klarer det en gang. Se for deg Rune Skarsfjord på en dårlig dag her.

(1) På
(2) Av

Dette er dagens situasjon, der LAN har fått drillet inn en god defensiv organisering og vi vinner en del kamper. Publikumstilgangene står på stedet hvil, noen kommer til og andre kommer fra. Om Brann er på slutten av sesongen og er en reell gullkonkurrent og fremdeles gjør dette så vil antageligvis publikumstilstrømningen øke selv om det ser slik ut, men da er det noe tangibelt de arbeider mot.

Det er også denne kombinasjonen vi har sett i mange EM-kamper i sommer.

(1) Av
(2) På

Dette er Norlingfotballen. Sjarmerende naiv, med en vilje til å gjøre morsomme saker med ballen. Over tid blir folk lei av å se laget tape, og da går publikumsoppslutningen ned.

(1) På
(2) På

Altså, et lag som vinner med attraktiv angrepsfotball. Her kan man se for seg Monsamjelden og superlaget han hadde rundt 2006-2007. Eller Tyskland mot Brasil i VM for to år siden.

krøvel vellevold

Når det gjelder den synkende interessen for VIF-kampen, tror jeg den kan forklares slik:

Rivaliseringen med VIF startet på begynnelsen av 90-tallet. Den gang var Store Stå og Klanen de dominerende supportergrupperingene i landet, og det var mye gjensidig hets i fanzinene The Red Army og Apestreken. Fra senere på 90-tallet var Klanen landets klart største supportergjeng, og all hypingen av Klanen i riksmediene skapte nok mye irritasjon blant oss. Utover 2000-tallet var begge lag i toppen - og konkurrenter av den grunn. I nyere tid har mange andre supportergrupperinger kommet til i konkurransen om å være de største og beste. Store Stå på Stadion er ikke lenger størst - langt derifra, Klanen er muligens størst i Norge ennå - men ikke så soleklart som de var før, og de er veldig mye mindre enn før. Klanshypen er over både i antall syngende og i medieomtale, og tilskuertallene er en vits. Sportslig er klubben elendig for tiden. I tillegg er det sjelden mange fra Klanen kommer til Bergen. Det blir liksom ikke så mye "tribunekamp" når Klanen ikke kommer flere enn hvem som helst andre. Både Klanen og klubben deres har blitt så anonym at jeg for min egen del knapt gidder å bry meg om dem. Det er andre klubber og andre supportere som er mye mer irriterende nå. Men kanskje blir VIF mer irriterende når de får en ny hype rundt nytt stadion neste år.
Legg ned hele klubben!

Yngve

9000 selde melder Brann.no... Det var labert..

dokken

Uff, ja. Redd vi ikke klarer 10.000 engang. Bare seks timer til kampstart, og vi selger veldig lite på kampdag for tiden.

Vi passerte jo såvidt 11.000 mot FKH, til tross for at det sikkert var 800-900 FKH-supportere.

Klanen stiller vel med hundre stk, så allerede der er vi 7-800 under. Så er det juli og "fellesferie"..

krøvel vellevold

Quote from: dokken on July 09, 2016, 11:00:34 AM
Uff, ja. Redd vi ikke klarer 10.000 engang. Bare seks timer til kampstart, og vi selger veldig lite på kampdag for tiden.

Vi passerte jo såvidt 11.000 mot FKH, til tross for at det sikkert var 800-900 FKH-supportere.

Klanen stiller vel med hundre stk, så allerede der er vi 7-800 under. Så er det juli og "fellesferie"..


Tipper Klanen stiller flere enn vanlig nå når det er lørdagskamp.
Legg ned hele klubben!

Billy Elliott

Quote from: Yngve on July 09, 2016, 10:47:05 AM
9000 selde melder Brann.no... Det var labert..


Hadde vært flau, hadde det ikke vært for at vi spiller mot Engen, som knapt klarer å bikke 3000 på egne kamper. La oss ta litt i i dag, og sende dem et steg nærmere avgrunnen og stadionåpning i OBOS neste år.
- You always get what you deserve.

Bill Elliott, Brann-trener 1974-1978

Ricky

Quote from: krøvel vellevold on July 09, 2016, 11:33:22 AM
Quote from: dokken on July 09, 2016, 11:00:34 AM
Uff, ja. Redd vi ikke klarer 10.000 engang. Bare seks timer til kampstart, og vi selger veldig lite på kampdag for tiden.

Vi passerte jo såvidt 11.000 mot FKH, til tross for at det sikkert var 800-900 FKH-supportere.

Klanen stiller vel med hundre stk, så allerede der er vi 7-800 under. Så er det juli og "fellesferie"..


Tipper Klanen stiller flere enn vanlig nå når det er lørdagskamp.


Men hva er 'vanlig' når det gjelder Klanen nå til dags...  :)

krøvel vellevold

Quote from: Ricky on July 09, 2016, 13:56:48 PM
Quote from: krøvel vellevold on July 09, 2016, 11:33:22 AM
Quote from: dokken on July 09, 2016, 11:00:34 AM
Uff, ja. Redd vi ikke klarer 10.000 engang. Bare seks timer til kampstart, og vi selger veldig lite på kampdag for tiden.

Vi passerte jo såvidt 11.000 mot FKH, til tross for at det sikkert var 800-900 FKH-supportere.

Klanen stiller vel med hundre stk, så allerede der er vi 7-800 under. Så er det juli og "fellesferie"..


Tipper Klanen stiller flere enn vanlig nå når det er lørdagskamp.


Men hva er 'vanlig' når det gjelder Klanen nå til dags...  :)


Flere enn de har pleid å stille i Bergen. Det har jo som regel vært 2-300.
Legg ned hele klubben!

Ricky

Kan aldri tenke meg at de stiller mer enn 2-300 på en kamp som dette. Blir vel én buss pluss folk som bor her i Bergen (og ikke har reist bort).

Får heller ta det som en hyggelig (?) overraskelse om det blir litt trøkk på tribunene..

krøvel vellevold

July 10, 2016, 06:29:04 AM #12293 Last Edit: July 10, 2016, 06:54:52 AM by krøvel vellevold
Quote from: Ricky on July 09, 2016, 15:16:23 PM
Kan aldri tenke meg at de stiller mer enn 2-300 på en kamp som dette. Blir vel én buss pluss folk som bor her i Bergen (og ikke har reist bort).

Får heller ta det som en hyggelig (?) overraskelse om det blir litt trøkk på tribunene..


De var vel neppe mer enn 150. Helt utrolig svakt på en lørdagskamp. At folk gidder bruke mye energi på å hate denne ubetydelige klubben, er en gåte. De er knapt noe å bry seg om lenger, hverken sportslig og supportermessig. Kanskje de blir mer irriterende neste år, når de sikkert får et tilskuermessig oppsving og masse hype og medieomtale med nytt stadion. Men enn så lenge er de for meg rimelig ubetydelige.
Legg ned hele klubben!

Nixon

Hvor mange var det på tribunen i går? Det må jo ha vært et stykke unna de vel 10.000 som hadde kjøpt billett?
https://datesnow.life"]Actual Women[/URL]

krøvel vellevold

July 26, 2016, 09:57:54 AM #12295 Last Edit: July 26, 2016, 10:01:14 AM by krøvel vellevold
Registrerer at Brann  - RBK kolliderer med kvinnefinalen i OL-håndball. Lurer på hvor mange som da heller holder seg hjemme og ser på de festlige håndballjentene spille finale, fremfor å gå på Stadion.  Men kampen blir gjerne utsatt uansett, siden den potensielt bare er tre dager før RBK skal spille CL-kvalik...

Og ryker RBK mot APOEL, skal de spille EL-kvalik to dager før Brann - RBK. Så da blir Brann - RBK i hvert fall flyttet...

Med andre ord; Brann - RBK vil kun bli spilt som oppsatt hvis RBK går videre i CL og får onsdagskamp i returoppgjøret.
Legg ned hele klubben!

Paldan

Interessant! Hvilke potensielle datoer har vi for omberamming av kampen?

krøvel vellevold

July 26, 2016, 10:50:33 AM #12297 Last Edit: July 26, 2016, 10:59:16 AM by krøvel vellevold
Quote from: Paldan on July 26, 2016, 10:16:46 AM
Interessant! Hvilke potensielle datoer har vi for omberamming av kampen?


Hvis RBK går til CL-sluttspillet og går til semifinalen NM, og får minst to spillere på landslaget (og derfor nekter å spille i landslagspausen), og får tirsdagskamp i den første CL-runden, og skal ha minst to hviledager mellom kamp - og minst tre før CL-kamp, så er det strengt tatt ingen ledige datoer før ca 15. november når serien er over for halvannen uke siden. Men da skal de gjerne spille Viking - RBK. Deretter kommer cupfinalen og mer E-cup, så kanskje 27. november?

Edit: ser onsdag 10. august er ledig, hvis RBK finner seg i at spillerne deres neppe fått tatt del i superfinale-festen på Lerkendal dagen før... NFF har jo sagt at de ikke vil finne ny dato til Viking - RBK før de er ferdige med kvalien mot APOEL 2. august. Så da kan kanskje den kampen bli satt opp på en ukes varsel til 10/8. Men Brann - RBK gjenstår det da å finne dato for...
Legg ned hele klubben!

Erifos

Quote from: krøvel vellevold on July 26, 2016, 09:57:54 AM
Registrerer at Brann  - RBK kolliderer med kvinnefinalen i OL-håndball. Lurer på hvor mange som da heller holder seg hjemme og ser på de festlige håndballjentene spille finale, fremfor å gå på Stadion.  Men kampen blir gjerne utsatt uansett, siden den potensielt bare er tre dager før RBK skal spille CL-kvalik...



Skal også nevnes at Kygo m.fl. har konsert på Koengen samme dag. Arrangementet er utsolgt (dvs. 24 000) så jeg frykter at også dette aspektet vil "stjele" en del tilskuere fra stadion.

krøvel vellevold

July 27, 2016, 07:38:09 AM #12299 Last Edit: July 27, 2016, 07:49:40 AM by krøvel vellevold
Quote from: Erifos on July 27, 2016, 07:27:56 AM
Quote from: krøvel vellevold on July 26, 2016, 09:57:54 AM
Registrerer at Brann  - RBK kolliderer med kvinnefinalen i OL-håndball. Lurer på hvor mange som da heller holder seg hjemme og ser på de festlige håndballjentene spille finale, fremfor å gå på Stadion.  Men kampen blir gjerne utsatt uansett, siden den potensielt bare er tre dager før RBK skal spille CL-kvalik...



Skal også nevnes at Kygo m.fl. har konsert på Koengen samme dag. Arrangementet er utsolgt (dvs. 24 000) så jeg frykter at også dette aspektet vil "stjele" en del tilskuere fra stadion.


Men spiller han på selve Koengen eller på Plenen?

Og dessuten har vel slike konserter start ca 2100? Altså over en time etter kampslutt.

Edit: Ser det er på Koengen ja. Men jeg finner ikke noe tidspunkt for konsertstart. Bare at portene dit åpner kl 17. http://bergenlive.no/konsertkalender/cloud-nine-festival-presented-by-kygo/ Og det er jo illevarslende med tanke på at kampen starter 18. Sikkert konsertstart 19 da?

Skulle Norge komme til damehåndballfinalen i OL i tillegg, kan vi si at vi har litt konkurranse om å dra folk på Stadion. For det er sikkert en del halvinteresserte Brann-fans som normalt kunne tenkt seg å gå på Stadion mot RBK, men som dropper det for å se de festlige håndballjentene spille OL-finale - eller fordi de skal på Kygo-konserten.

Legg ned hele klubben!

Go Up