• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Billettsalgstall

Started by krøvel vellevold, April 17, 2006, 16:54:06 PM

0 Members and 12 Guests are viewing this topic.

Go Down

DumboMumbo

Kansje vi har for stor stadion både her i Bergen og ellers i Norge i forhold til den reelle interessen. Det er for lett å få tak i billetter. Hadde stadion vært mindre og dermed vanskeligere å få tak i billetter så er det mulig at interessen faktisk hadde økt.

Eks. Friends og Seinfeld episoder der det er helt fantastisk når de får billetter til Knicks eller Rangers. (MSG har en kapasitet på under 20 000 og New York 9 millioner innbyggere.)

Jeg tror at både klubbstyrer og supportere må stikke fingen i jorden og innse at toppen, tilskuermessig er nådd. Tilskuerantallet på stadion mot HSV (13 000) 2 dager etter Branns seriegull i gir ett godt bilde på den reelle interessen (var vel lite vip/sponsor billetter osv på den kampen)

Hva ville + og - være med en stadion som har kapasitet på 15 000 ?

Ricky

Quote from: krakra on April 14, 2010, 17:01:04 PM
Får vi ikke godt over 14.000 mot VIF burde iallefall Algerøy også se at det går mot nok en budsjettsprekk, med mindre styret går og laget forsterkes kraftig i sommer.


Han er vel fortsatt i fyr og flamme etter de forrykende kampene mot Start og RBK. 10 scoringer! Med så mye underholdning er det jo bare nødt til å bli fullt hus på søndag.

Yngve

Lurar på om me kjem til å sjå under 10.000 tilskodarar snart på stadda eg..

Budsjettet går i alle fall rakt åt helvete..

Spelaren

Quote from: Yngve on April 14, 2010, 23:01:53 PM
Lurar på om me kjem til å sjå under 10.000 tilskodarar snart på stadda eg..

Budsjettet går i alle fall rakt åt helvete..


Partoutkortsalget er allerede over 10 000, så det tallet ser me neppe. Det reelle tilskuertalet kan derimot bli nært dette...
Gå av.

Huff

Tilskuersvikten dekkes heldigvis av markedsavdelingens gode jobb. Her var vi vel omkring fire mil over budsjett før Macdonaldsavtalen. Ellers hadde vi vel ikke hatt egenkapital til neste år.

Ellers synes jeg faktisk ikke at svikten i tilskuertallene gir noe særlig vann på møllen til de som mener at en stadionkapasitet på 22.000-27000 er tull (dette er den størrelsen jeg vil se). Vi presterer helt totalt katastrofalt, og fremtidsutsiktene er et sort hull. Vi fremstår tross Algerøys påstander ikke underholdende, vi pisses på av småklubbene, klubben er gjennomsyret av inkompetanse på nærmest alle plan og vi har verken mange lokale eller mange unge spennende spillere. Selvsagt svikter tilskuertallene i en slik situasjon, det må de gjøre. Vi kan ikke forvente gull hvert år, men ut fra klubbens forutsetninger synes jeg den nå tragikomiske ''vi samler ikke på 5.plasser'' -kommentaren (til rbh?) er så merkelig. Ut fra forutsetningene være er det helt naturlig at vi ligger blant topp 4-5 hele tiden og er soleklare medaljekandidater nærmest hver sesong, hadde vi værti den situasjonen over tid tror jeg et snitt på 17-20.000 med fullsatt stadion i 3-5 kamper per sesong ville vært innen rekkevidde, i de sesongene vi kjempet om gull tror jeg vi kunne sett en tilskuersnitt opp mot 23.000. Ser en til England presterer de største klubbene jevnt bra hver sesong, at vi nå er totalt inkompetente betyr ikke at vi kan prester jevnt bra i fremtiden -selv om det ser ut til at det vil ta sin tid. Da vil tilskuertallene komme.

Brann drar tilskuere fra Nordrogaland til Sunnfjord; vi snakker et område på 6-700.000 mennesker, selv om selvsagt ikke alle disse sympatiserer med Brann. Dette er og et område der det kun er en stor idrett. Vi slipper å konkurrere med ishockey eller annet tull, befolkningen her går ikke i dvale når langrennssesongen slutter, men venter heller desperat på at tippeligaen skal starte. En stadionkapasitet på 25.000 er slik jeg ser det helt naturlig i fremtiden.

Spelaren

Quote from: Huff on April 14, 2010, 23:14:16 PM
En stadionkapasitet på 25.000 er slik jeg ser det helt naturlig i fremtiden.


En gang i fremtiden ja :) Får håpe me får oppleve dette...
Gå av.

krøvel vellevold

Quote from: Huff on April 14, 2010, 23:14:16 PM
Tilskuersvikten dekkes heldigvis av markedsavdelingens gode jobb. Her var vi vel omkring fire mil over budsjett før Macdonaldsavtalen. Ellers hadde vi vel ikke hatt egenkapital til neste år.

Ellers synes jeg faktisk ikke at svikten i tilskuertallene gir noe særlig vann på møllen til de som mener at en stadionkapasitet på 22.000-27000 er tull (dette er den størrelsen jeg vil se). Vi presterer helt totalt katastrofalt, og fremtidsutsiktene er et sort hull. Vi fremstår tross Algerøys påstander ikke underholdende, vi pisses på av småklubbene, klubben er gjennomsyret av inkompetanse på nærmest alle plan og vi har verken mange lokale eller mange unge spennende spillere. Selvsagt svikter tilskuertallene i en slik situasjon, det må de gjøre. Vi kan ikke forvente gull hvert år, men ut fra klubbens forutsetninger synes jeg den nå tragikomiske ''vi samler ikke på 5.plasser'' -kommentaren (til rbh?) er så merkelig. Ut fra forutsetningene være er det helt naturlig at vi ligger blant topp 4-5 hele tiden og er soleklare medaljekandidater nærmest hver sesong, hadde vi værti den situasjonen over tid tror jeg et snitt på 17-20.000 med fullsatt stadion i 3-5 kamper per sesong ville vært innen rekkevidde, i de sesongene vi kjempet om gull tror jeg vi kunne sett en tilskuersnitt opp mot 23.000. Ser en til England presterer de største klubbene jevnt bra hver sesong, at vi nå er totalt inkompetente betyr ikke at vi kan prester jevnt bra i fremtiden -selv om det ser ut til at det vil ta sin tid. Da vil tilskuertallene komme.

Brann drar tilskuere fra Nordrogaland til Sunnfjord; vi snakker et område på 6-700.000 mennesker, selv om selvsagt ikke alle disse sympatiserer med Brann. Dette er og et område der det kun er en stor idrett. Vi slipper å konkurrere med ishockey eller annet tull, befolkningen her går ikke i dvale når langrennssesongen slutter, men venter heller desperat på at tippeligaen skal starte. En stadionkapasitet på 25.000 er slik jeg ser det helt naturlig i fremtiden.


Det kan jo være lurt å forholde seg til den virkelige verden, i stedet for å fantasere om en tilskueroppslutning vi aldri noen gang har vært i nærheten av. Innse fakta: Tilskuertallene går nedover i hele Norge. AaFK og RBK har lavere interesse nå enn i 2007, selv om de er mye bedre sportslig. Det var kun noen få kamper på Stadion i gullsesongen 2007 som var helt utsolgt, selv om kapasiteten var under 18000. Glem tilskuersnitt på "opp mot 23000"!
Legg ned hele klubben!

DumboMumbo

Quote from: Huff on April 14, 2010, 23:14:16 PM
hadde vi værti den situasjonen over tid tror jeg et snitt på 17-20.000 med fullsatt stadion i 3-5 kamper per sesong ville vært innen rekkevidde, i de sesongene vi kjempet om gull tror jeg vi kunne sett en tilskuersnitt opp mot 23.000.


Dette kan bare bli realitet hvis følgende faktorer er til stede:

*Brann bygger en ny stadion der det går an og parkere samt komme seg hjem i rimelig tid.
*Man slutter å vise alle Brann kampene på TV
*Brann presterer over flere sesonger på rad.

Huff

Quote from: krøvel vellevold on April 14, 2010, 23:25:56 PM
Det kan jo være lurt å forholde seg til den virkelige verden, i stedet for å fantasere om en tilskueroppslutning vi aldri noen gang har vært i nærheten av. Innse fakta: Tilskuertallene går nedover i hele Norge. AaFK og RBK har lavere interesse nå enn i 2007, selv om de er mye bedre sportslig. Det var kun noen få kamper på Stadion i gullsesongen 2007 som var helt utsolgt, selv om kapasiteten var under 18000. Glem tilskuersnitt på "opp mot 23000"!


Jeg snakker ikke om ny stadion med denne kapasiteten nå, eller om et par sesonger. Skulle nedgangen fortsette og stabilisere seg over tid tross at vi ble et topplag ser jeg ingen grunn til noen ny stadion med en slik kapasitet. Dersom vi eksempelvis er i gullkampen om en fem seks sesonger, gjerne med et seriegull etterfultgt av en ny gullkamp eller medaljeposisjon og vi ikke passerer 16.000 ser jeg ingen grunn til det jeg skisserer over. Jeg tenker en ny stadion i et langsiktig perpektiv, 2020 eller noe i den dur. Dette forutsetter selvsagt en ennen plassering og at vi presterer over tid, selv om jeg ikke tror at vi vil se at Brannkampene slutter å vises på tv om vi ikke rykker ned (for å samtidig ta for seg posten under). Med begge beina plantet på jorden vil jeg likevel påstå at Brann har et mye bedre tilsuerpotensiale enn noe anne  klubb i Norge. I Oschloregionen er det haugevis av TL lag, og rivaleriet mellom forsjellige byer og forsåvidt bydeler tilsier at intet lag der borte vil stabilisere seg som hele Oschlogrytas lag, i hele trøndelag bor det omkring 50.000 færre enn i Hordaland alene og Branninteressen strekker seg langt utover dette. Publikumspotensialet til Brann er nesten dobbelt så høyt som RBKs, og jeg anser den generelle fotballinteressen som høyere en i trøndelag, der andre idretter ser ut til å ha bredere oppslutning (skriver tror her da jeg ikke kan påberope meg noen detaljkunnskaper). At vi noensinne blir like dominerende som RBK i sin storhetstid ser jeg riktignok som usannsynlig, men tror ikke dette blir en nødvendighe, snarere en hemsko om vi vinner hvert år. Dessuten vet du bedre enn noen at prisene våre er vanvittig mye høyere enn hva andre lag belaster sine supportere med, her måtte en trolig gått noe mer noe som jeg vil tro medfører en viss tilskuerøkning. Selvsagt ikke med samme omsetningsøkning som med dagens priser, men slik jeg ser det ikke så dumt likevel. Videre blir kommunikasjonen mellom Bergen og områdene rundt såvidt jeg vet stadig bedre om en tenker langsiktig og en eventuell ny fremtidig stadion vil jo være Branns hjemmebane i årtier fremover, samtidig som inbyggeretallene i Bergen og omegn øker.

Videre var det vel TNS gallup eller et tilsvarende relativt seriøst firma som anslo at Brann rent teoretisk (dog ikke praktisk) kunne hatt opp mot 28.000 tilskuere gullsesongen (forutsa mye umulig som opp mot 40.000 i de mest attraktive kampene om jeg husker riktig). Videre kommer en tilskuerøkning som følge av ny stadion inn, tendensene her er at en slik oppgang er kortvarig, men så har heller ikke de lagene som har bygget nye anlegg prestert i årene etter heller, en viss vekst i tilskuertallene ser en likevel og med væårt utgangspunkt ser jeg ikke bort fra en 2000 i snitt dersom vi presterer. Men, som sagt jeg ser overhodet ikke noe akuttbehov for ny stadion, men det må da likevel være mulig å mene at vi bør ha en stadionkapasitet over 20.000 uten å bli fremstilt som gal eller totalt naiv. Nå har jeg forsåvidt presisert nok til at jeg kan kalles gal eller naiv, men da helst på grunnlag av dette. ;)

krøvel vellevold

Quote from: Huff on April 15, 2010, 00:05:41 AM
Quote from: krøvel vellevold on April 14, 2010, 23:25:56 PM
Det kan jo være lurt å forholde seg til den virkelige verden, i stedet for å fantasere om en tilskueroppslutning vi aldri noen gang har vært i nærheten av. Innse fakta: Tilskuertallene går nedover i hele Norge. AaFK og RBK har lavere interesse nå enn i 2007, selv om de er mye bedre sportslig. Det var kun noen få kamper på Stadion i gullsesongen 2007 som var helt utsolgt, selv om kapasiteten var under 18000. Glem tilskuersnitt på "opp mot 23000"!


Jeg snakker ikke om ny stadion med denne kapasiteten nå, eller om et par sesonger. Skulle nedgangen fortsette og stabilisere seg over tid tross at vi ble et topplag ser jeg ingen grunn til noen ny stadion med en slik kapasitet. Dersom vi eksempelvis er i gullkampen om en fem seks sesonger, gjerne med et seriegull etterfultgt av en ny gullkamp eller medaljeposisjon og vi ikke passerer 16.000 ser jeg ingen grunn til det jeg skisserer over. Jeg tenker en ny stadion i et langsiktig perpektiv, 2020 eller noe i den dur. Dette forutsetter selvsagt en ennen plassering og at vi presterer over tid, selv om jeg ikke tror at vi vil se at Brannkampene slutter å vises på tv om vi ikke rykker ned (for å samtidig ta for seg posten under). Med begge beina plantet på jorden vil jeg likevel påstå at Brann har et mye bedre tilsuerpotensiale enn noe anne  klubb i Norge. I Oschloregionen er det haugevis av TL lag, og rivaleriet mellom forsjellige byer og forsåvidt bydeler tilsier at intet lag der borte vil stabilisere seg som hele Oschlogrytas lag, i hele trøndelag bor det omkring 50.000 færre enn i Hordaland alene og Branninteressen strekker seg langt utover dette. Publikumspotensialet til Brann er nesten dobbelt så høyt som RBKs, og jeg anser den generelle fotballinteressen som høyere en i trøndelag, der andre idretter ser ut til å ha bredere oppslutning (skriver tror her da jeg ikke kan påberope meg noen detaljkunnskaper). At vi noensinne blir like dominerende som RBK i sin storhetstid ser jeg riktignok som usannsynlig, men tror ikke dette blir en nødvendighe, snarere en hemsko om vi vinner hvert år. Dessuten vet du bedre enn noen at prisene våre er vanvittig mye høyere enn hva andre lag belaster sine supportere med, her måtte en trolig gått noe mer noe som jeg vil tro medfører en viss tilskuerøkning. Selvsagt ikke med samme omsetningsøkning som med dagens priser, men slik jeg ser det ikke så dumt likevel. Videre blir kommunikasjonen mellom Bergen og områdene rundt såvidt jeg vet stadig bedre om en tenker langsiktig og en eventuell ny fremtidig stadion vil jo være Branns hjemmebane i årtier fremover, samtidig som inbyggeretallene i Bergen og omegn øker.

Videre var det vel TNS gallup eller et tilsvarende relativt seriøst firma som anslo at Brann rent teoretisk (dog ikke praktisk) kunne hatt opp mot 28.000 tilskuere gullsesongen (forutsa mye umulig som opp mot 40.000 i de mest attraktive kampene om jeg husker riktig). Videre kommer en tilskuerøkning som følge av ny stadion inn, tendensene her er at en slik oppgang er kortvarig, men så har heller ikke de lagene som har bygget nye anlegg prestert i årene etter heller, en viss vekst i tilskuertallene ser en likevel og med væårt utgangspunkt ser jeg ikke bort fra en 2000 i snitt dersom vi presterer. Men, som sagt jeg ser overhodet ikke noe akuttbehov for ny stadion, men det må da likevel være mulig å mene at vi bør ha en stadionkapasitet over 20.000 uten å bli fremstilt som gal eller totalt naiv. Nå har jeg forsåvidt presisert nok til at jeg kan kalles gal eller naiv, men da helst på grunnlag av dette. ;)

Bergen har ikke dobbelt så høyt publikumspotensiale som RBK. RBK har ikke bare Trøndelag, men også Nordmøre, store deler av Nordland, og i tillegg har de massevis av fans på steder der det ikke er noe annet naturlig alternativ. Brann har selvsagt også fans rundt omkring, men ikke i nærheten av hva RBK har. Det er jo en selvfølge etter all den suksessen RBK har hatt både nasjonalt og internasjonalt. Hvis dette med galluper er så viktig, så kan jeg informere deg om at RBK har ca 700 000 sympatisører i Norge, mens Brann har ca 400 000.

Og man kan snakke til man blir grønn om hvor mange tilskuere vi teoretisk BURDE ha. Når MFK og AaFK trekker så og så mange, så BURDE vi ditt og datt. Men det er ikke den virkelige verden. Vi trekker det vi gjør, og da hjelper det ikke å komme med hvor mange vi BURDE trekke... Selvsagt kan tallene gå opp igjen, og kanskje også bli enda høyere enn i 2007. Men vi må forholde oss til realitetene og hvordan det faktisk er.

Men du vil sikkert få rett om 100 år når det bor mange flere innbyggere her enn nå... ;-)
Legg ned hele klubben!

Læreren

Quote from: Yngve on April 14, 2010, 23:01:53 PM

Budsjettet går i alle fall rakt åt helvete..


På årsmøtet var det flere, deriblant meg selv, som stilte spørsmålstegn med budsjetteringen av tilskuere. Det ble påpekt fra salen at 14.000 ikke var særlig nøktern slik både Brandtun og Dahl stod fremme å sa.

Det er farlig å dømme for tidlig, men en ser vel allerede nå hvem som faktisk hadde rett...

Huff

April 15, 2010, 12:29:12 PM #6511 Last Edit: April 15, 2010, 14:18:35 PM by Huff
Quote from: krøvel vellevold on April 15, 2010, 08:35:33 AM
Bergen har ikke dobbelt så høyt publikumspotensiale som RBK. RBK har ikke bare Trøndelag, men også Nordmøre, store deler av Nordland, og i tillegg har de massevis av fans på steder der det ikke er noe annet naturlig alternativ. Brann har selvsagt også fans rundt omkring, men ikke i nærheten av hva RBK har. Det er jo en selvfølge etter all den suksessen RBK har hatt både nasjonalt og internasjonalt. Hvis dette med galluper er så viktig, så kan jeg informere deg om at RBK har ca 700 000 sympatisører i Norge, mens Brann har ca 400 000.


Du har muligens et poeng ift nordmøre og de absolutt sørligste delene av Nordland (opp mot 100.000, i tillegg til potensialet i hele Trøndelag 300.000), men foruten de 400.000 dette innebærer finner jeg de resterende 300.000 Rbksupporterne like interessant for tilskuerpotensialet på lerkendal som min russiske kollega er for tilskuertallet på hjemmekampen til favorittlaget hans; Zenith St. Petersburg. Publikumspotensialet regner i alle fal jeg ut fra hvor lang reisetid supporterne har til-fra stadion. Men mindre fortballturisme i Norge plutselig skulle bli en storgesjeft, noe jeg betviler på det sterkeste. RBK tjener på sin posisjon som hele Norges RBK gjennom effektsalg og sponsorinntekter, gir det en masse ekstrafly fra Oschlo til Trondhjem med RBKsupportere på kampdag? Er RBKsupporterne fra Senja, Flekkefjord og Sarpsborg villige til å kjøre bil i seks, åtte eller ti timer hver vei for å gå på kamp eller har disse 4-felts  Autobahnveiene som går i alle retninger ut fra Trondhjem med en farsgrense på 170 km i t gått meg hus forbi. Hvor mange Brannsupportere fra avdeling New York kommer forresten på hjemmekampene våre, en 20-30 prosent av dem kanskje, de heier jo på Brann?

Potensiale, potensiale, og det enorme flertallet av Branns 400.000 supportere bor såvidt jeg vet innen tålelig reiseavstand fra Bergen. Jeg er skeptisk til om det bor så mange personer innen rimelig reiseavstand fra Lerkendal (hvor mange reiser mer enn 4-timer en vei for å gå på kamp jevnlig?).


Quote from: krøvel vellevold on April 15, 2010, 08:35:33 AM
Og man kan snakke til man blir grønn om hvor mange tilskuere vi teoretisk BURDE ha. Når MFK og AaFK trekker så og så mange, så BURDE vi ditt og datt. Men det er ikke den virkelige verden. Vi trekker det vi gjør, og da hjelper det ikke å komme med hvor mange vi BURDE trekke... Selvsagt kan tallene gå opp igjen, og kanskje også bli enda høyere enn i 2007. Men vi må forholde oss til realitetene og hvordan det faktisk er.

Men du vil sikkert få rett om 100 år når det bor mange flere innbyggere her enn nå... ;-)

skuteviken

Ja altså vi liker å prate om ting i fremtiden fordi vi tror faktisk Brann kan klare å etablere seg i toppen, og da blir stadion for liten. Er det slik at vi skal regne med at Brann skal gå i sykluser fra klovneri til medalje og så ned igjen, så er det egentlig greit.

Akkurat nå burde stadion være langt nede på prioriteringen.
Mange ville drept for å få denne jobben. - Mons Ivar Mjelde

krøvel vellevold

Quote from: Huff on April 15, 2010, 12:29:12 PM
Quote from: krøvel vellevold on April 15, 2010, 08:35:33 AM
Bergen har ikke dobbelt så høyt publikumspotensiale som RBK. RBK har ikke bare Trøndelag, men også Nordmøre, store deler av Nordland, og i tillegg har de massevis av fans på steder der det ikke er noe annet naturlig alternativ. Brann har selvsagt også fans rundt omkring, men ikke i nærheten av hva RBK har. Det er jo en selvfølge etter all den suksessen RBK har hatt både nasjonalt og internasjonalt. Hvis dette med galluper er så viktig, så kan jeg informere deg om at RBK har ca 700 000 sympatisører i Norge, mens Brann har ca 400 000.


Du har muligens et poeng ift nordmøre og de absolutt sørligste delene av Nordland (opp mot 100.000, i tillegg til potensialet i hele trøndelag 300.000), men foruten de 400.000 dette innebærer finner jeg de resterende 300.000 Rbksupporterne like interessant for tilskuerpotensialet på lerkendal som min russiske kollega er for tilskuertallet på hjemmekampen til fravorittlaget hans; Zenith St. Petersburg. Publikutmspotensialet regner i alle fal jeg ut fra hvor lang reisetid supporterne har til fra stadion, men mindre fortballturisme i Norge plutselig skulle bli en storgesjeft, neo jeg betviler på det sterkeste. RBK tjener på sin posisjon som hele Norges RBK gjennom effektsalg og sponsorinntekter, gr det en masse ekstrafly fra Oschlo til Trondhjem med RBKsupportere på kampdag? Er RBKsupporterne fra Senja, Flekkefjord og Sarpsborg villige til å kjøre bil i 6, 8 eller ti timer hver vei for å gå på kamp eller har disse 4-felts  Autobahnveiene som går i alle retninger ut fra Trondhjem med en farsgrense på 170 km i t gått meg hus forbi. Hvor mange Brannsupportere fra avdeling New York kommer foressten på hjemmekampene våre, en 20-30 prosent av dem kanskje, de heier jo på Brann?

Potensiale, potensiale, og det enorme flertallet av Branns 400.000 supportere bor såvidt jeg vet innen tålelig reiseavstand fra Bergen. Jeg er skeptisk til om det bor så mange personer innen rimelig reiseavstand fra Lerkendal (hvor mange reiser mer enn 4-timer en vei for å gå på kamp jevnlig?).


Quote from: krøvel vellevold on April 15, 2010, 08:35:33 AM
Og man kan snakke til man blir grønn om hvor mange tilskuere vi teoretisk BURDE ha. Når MFK og AaFK trekker så og så mange, så BURDE vi ditt og datt. Men det er ikke den virkelige verden. Vi trekker det vi gjør, og da hjelper det ikke å komme med hvor mange vi BURDE trekke... Selvsagt kan tallene gå opp igjen, og kanskje også bli enda høyere enn i 2007. Men vi må forholde oss til realitetene og hvordan det faktisk er.

Men du vil sikkert få rett om 100 år når det bor mange flere innbyggere her enn nå... ;-)


Spar meg, jeg snakker helt åpenbart ikke om ny stadion i morgen, men i lengre prespektiv å tillegge med noe ala 100 pr blir bare tåpelig. SSB beregner eksempelvis at vi trolig innen 2020 vil passere 300.000 inbyggere i Bergen, tar en med nabokommunene mener jeg det er snakk om en 15-20.000 til. Hvis innbyggertallene innen kort reiseavstand til stadion stiger med 50-70.000 er det da på sikt urimelig å regne med en 1500-3.000 i økt snitt. Jeg vil og minne deg på at vi snakker et 15-års perspektiv her, ikke at økningen slutter nødvendigvis slutter her. Jeg snakker og om en fremtid der Brann er et stabilt topplag, ikke mens vi har nådd det absolutte nullpunkt som nå. 

Hvis RBK har f.eks. 1/2 av sine fans boende andre steder i landet, og disse fra andre steder i landet stiller på 1/5 så mange kamper som dem som bor i Trøndelag, så utgjør de 1/10 av publikum. Saken er at disse neppe reiser på alle kamper, men de tar gjerne en kamp nå og da. Når de er så mange, så vil de utgjøre en viss del av publikum selv om de bor langt unna. Det er som med ManU; de har masse nordmenn/utlendinger på kampene selv om de bor laaangt unna Old Trafford. Disse utlendingene går ikke på hver kamp (gjerne bare en i året), men det er såpass mange ManU-fans utenfor England at om en brøkdel av dem reiser av og til, så utgjør de uansett et betydelig innslag.

Og se på utviklingen i innbyggrtall kontra tilskuertall: Det bor langt flere innbyggere i bergensområdet nå enn f.eks i 1977 da vi hadde ca 14900 i snitt da vi kom på 6.plass. Og det bor enda litt flere i forhold til hvor mange som bodde her i 1963 da snittet var ca 15400. Tilskuertallene stiger ikke proporsjonalt med utviklingen i innbyggertall. Konkurransen fra andre fritidstilbud øker, en stor del av innbyggertall-økningen skyldes tilflytting (av andre lags supportere, eller folk fra andre land), osv.

Som sagt: Det nytter ikke å snakke om hvor mange tilskuere vi burde hatt fordi at de og de trekker så og så mange tilskuere.
Legg ned hele klubben!

Huff

Jeg stiller meg meget skeptisk til om RBKs 3-400.000 supportere fra steder med voldsom avstand til Lerkendal går på en femtedel av kampene i snitt, men har selvsagt ingen tall her så i teorien kan du ha rett. Når det kommer til Brann haar du selvsgt rett i at tilskuertallene neppe stiger proporsjonalt i takt med en befolkningsøkning, i så fall ville vel Sogndal ha hatt en stadionkapasitet på over 100.000 dersom bygden var på størrelse med Bergen, og derfor  regner jeg med at snittet i et langsiktig perspektiv (ikke med en gang) bør kunne stige med fra 1500-3000 om vi regner med en økning i befolknbingstallet i Branns nærområde med 50-70.000, her snakker vi alstå om at 2-5 prosent av tilflytterne blir å finne på stadion noe jeg personlig ikke akkurat synes er et ekstremt estimat, uten at jeg kan begrunne dette med statistikk. Ellers har jeg hele tiden gjort det klinkende klart at et slikt stadion ikke er et hadsteprosjekt, vi snakker ny stadion i et langsiktig perspektiv, og dette forutsetter selvsagt at Stadion blir liggende et sted som gjør at det blir lettere å komme seg dit i form av kommunikasjon. Sammen med en økning i tilskuertallene dersom Brann stabiliserer seg i toppen, den naturlige økningen som følge av ny stadion, og naturlig økning i folketall, ser jeg overhodet ikke på det som urealistisk at Brann i fremtiden vil klare seg utmerket med et stadion på 22-26.000.

At vi skal prestere i toppen å ta medalje hvert år er kanskje ikke realistisk mtp vår historie, men jeg nekter å tro at det er noe i vannet i Bergen som gjør at vi skal ha langt dårligere foruitsetninger for å være et stabilt topplag enn andre steder. Vi har glitrende forutsetninger for å bli et stabilt topplag. Gullkamp minst hvert femte år, medaljekamp tre av fire sesonger i snitt. Dette er det totalt realistisk å forvente av en klubb som Brann, en klubb med en omsetning og interesse rundt som de fleste av våre konkurrenter kan drømme om. Alt dette gjelder ikke akkurat per i dag, men potensialet i Norges nest største by med ett lag og nærmeste potensielle topplag fryktelig langt unna er og blir meget solid. En bomsesong midt på tabellen i ny og ne kan en og forvente, men så lenge dette ikke blir over lengre perioder enn to sesonger på rad tror jeg ikke tilskuertallene faller merkbart (forutsatt at klubben viser ambisjoner). Jeg tror heller ikke at et nytt stadion i seg selv innebærer noen enorm økning i tilskuertallene utover maks et par sesonger, men erfaringene fra Molde Aafk og Viking viser vel at det bidrar litt, og sålangt virker effekten å være den samme, om ikke bedre i Stabæk, selv om det her er for tidlig å si noe. I tillegg til alt dette kan det selvsagt legges til at Brann i forbindelse med EM snakket om denne luddige stadionløsningen der stadion bygges på en måte som gjør at en kan senke kapasiteten og gjøre den luftig dersom en finner at den blir for liten.

Dessuten vil jeg nok en gang gjenta at jeg overhodet ikke argumenterer for at noen ny stadion er et voldsomt hasteprosjekt, vi trenger verken ny stadion i år eller neste år. Jeg snakker en 10 år frem i tid minst, men ny stadion kommer vi til å trenge, en stadion der Brann slipper å motarbeides av diverse velforeninger og annet piss hele jævla tiden.

thesevs

Quote from: Læreren on April 15, 2010, 10:35:16 AM
Quote from: Yngve on April 14, 2010, 23:01:53 PM

Budsjettet går i alle fall rakt åt helvete..


På årsmøtet var det flere, deriblant meg selv, som stilte spørsmålstegn med budsjetteringen av tilskuere. Det ble påpekt fra salen at 14.000 ikke var særlig nøktern slik både Brandtun og Dahl stod fremme å sa.

Det er farlig å dømme for tidlig, men en ser vel allerede nå hvem som faktisk hadde rett...


I mine øyne skal du være bra optimist å tro at det vil komme 14 000 i snitt på kampene når en så til de grader opplever en tilbakegang i antall solgte partoutkort. Skulle gjerne visst argumentene bak det estimatet.
"When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"
Futurama

krøvel vellevold

Sitteplasser: 16717
minus bortefelt + P 1208
minus ca 1200 (?) ledige på SpV
minus 3481 ledige sitteplasser
= ca 10828 solgte utenom bortefeltet.

Salget ligger nesten 400 bak salget til Start-kampen. VIF-fansen kommer vel omtrent like mange som Start-fansen. Med dårligere vær enn sist, mister vi også en del salg kampdag. Jeg tror det ligger an til rundt 12500 i morgen.
Legg ned hele klubben!

Langhår

Quote from: krøvel vellevold on April 17, 2010, 12:04:41 PM
Sitteplasser: 16717
minus bortefelt + P 1208
minus ca 1200 (?) ledige på SpV
minus 3481 ledige sitteplasser
= ca 10828 solgte utenom bortefeltet.

Salget ligger nesten 400 bak salget til Start-kampen. VIF-fansen kommer vel omtrent like mange som Start-fansen. Med dårligere vær enn sist, mister vi også en del salg kampdag. Jeg tror det ligger an til rundt 12500 i morgen.



Jeg må bare si det igen: Det er bare så jævlig elendig å ikke komme høyere mot Engen. Engen er jo selve arvefienden!

"The socialism I believe in is everyone working for each-other, everyone having a share of the rewards. It's the way I see football, it's the way I see life"
-Bill Shankly-

krøvel vellevold

Flere enn oss som sliter i forhold til hvordan det var før. Toppoppgjøret på Danskebåten mandag har fremdeles vel 500 plasser igjen.
Legg ned hele klubben!

Super Hasund

Det norsk fotball trenger, det e at Brann,VIF,Viking og LSK gjør det bra. Tar isje med Rbk for de gjør det alltid bra så de gjør jobben sin. Det sier seg sjøl at tippeligaen e avhengig av at disse klubbene presterer.

La Folket Synge

*Feltz*

Langhår

Quote from: Super Hasund on April 17, 2010, 14:43:14 PM
Det norsk fotball trenger, det e at Brann,VIF,Viking og LSK gjør det bra. Tar isje med Rbk for de gjør det alltid bra så de gjør jobben sin. Det sier seg sjøl at tippeligaen e avhengig av at disse klubbene presterer.




Jeg kunne ikke brydd meg mindre om de klubbene du nevner. De er på listen over klubber jeg håper IKKE presterer. For eksempel hadde det vært en perfekt start på runden om Hønefoss slo Viking idag.
"The socialism I believe in is everyone working for each-other, everyone having a share of the rewards. It's the way I see football, it's the way I see life"
-Bill Shankly-

Utmedsnolken

Men da er jo vi nesten på sisteplass!
"og der snubler Sæternes igjen"

Langhår

Quote from: Utmedsnolken on April 17, 2010, 15:13:56 PM
Men da er jo vi nesten på sisteplass!


Det stemmer, men det er vel litt tidlig å tenke på slikt nå? Slike ting ofrer ikke jeg en tanke før de siste serierundene og da må det være noe viktig som står på spill.

"The socialism I believe in is everyone working for each-other, everyone having a share of the rewards. It's the way I see football, it's the way I see life"
-Bill Shankly-

krøvel vellevold

April 18, 2010, 02:19:03 AM #6523 Last Edit: April 18, 2010, 02:26:50 AM by krøvel vellevold
Sitteplasser: 16717
minus bortefelt + P 1208
minus ca 1200 (?) ledige på SpV
minus 3338 ledige sitteplasser
= ca 10971 solgte utenom bortefeltet.

Det er over 400 bak salget til Start-kampen (13011) , og det er også noe bak salget til SF-kampen (12102). Klanen kommer nok flere enn de 34 fra SF, men de var tross alt bare 240(!) i fjor. Nå har de startet årets sesong ganske bra, så de kommer vel kanskje 300. Men Klanen er lit uforutsigbare, og for hva jeg vet kan dette være "årets satsningstur" . Da kommer de adskillig flere.

Det blir nok et sted mellom 12000 og 12500 i kveld. Men skulle det være strålende sol i kveld, så kan vi kanskje klare oppimot 13000.
Legg ned hele klubben!

krøvel vellevold

April 18, 2010, 15:24:17 PM #6524 Last Edit: April 18, 2010, 16:19:52 PM by krøvel vellevold
Sitteplasser: 16717
minus bortefelt + P 1208
minus ca 1200 (?) ledige på SpV
minus 3106 ledige sitteplasser
+102 solgte på T
= ca 11305 solgte utenom bortefeltet.

Salget ligger 500-600 bak salget til Start-kampen, så under 12500 høres ikke usannsynlig ut.
Vi ligger også bak salget til SF-kampen, men den gang var det jo et drittvær uten like i timene før kampstart. Det ser bedre ut i dag. En annen ting er at Klanen nok kommer flere enn SF-fansen. Slik sett høres også et tall oppunder 12500 sannsynlig ut. Men når det bare kommer 12500 mot VIF; hvor mange kommer da mot Godset neste helg? Vinner vi ikke i dag, så er utrolig nok 11-tallet meget sannsynlig. Hadde ikke trodd det før sesongen, men så hadde jeg ikke trodd vi skulle ligge på 15.plass heller...
Legg ned hele klubben!

krøvel vellevold

April 18, 2010, 16:47:38 PM #6525 Last Edit: April 18, 2010, 16:49:53 PM by krøvel vellevold
Sitteplasser: 16717
minus bortefelt + P 1208
minus ca 1200 (?) ledige på SpV
minus 3008 ledige sitteplasser
= ca 11301 solgte sitteplasser utenom bortefeltet.
+125 solgte på T-feltet
= ca 11426 utenom bortefeltet.

Salget ligger ca 600 bak Start-kampen, og ca 200 bak SF-kampen. Mitt tips er 12400 i kveld.
Legg ned hele klubben!

DumboMumbo


Langhår

Quote from: DumboMumbo on April 18, 2010, 21:54:24 PM
Quote from: krøvel vellevold on April 18, 2010, 16:47:38 PM
Mitt tips er 12400 i kveld.


Veldig nære, 12243


Det er virkelig horribelt elendig. Stemningen derimot var bedre enn på en stund.
"The socialism I believe in is everyone working for each-other, everyone having a share of the rewards. It's the way I see football, it's the way I see life"
-Bill Shankly-

Læreren

Quote from: Langhår on April 18, 2010, 21:58:03 PM
Quote from: DumboMumbo on April 18, 2010, 21:54:24 PM
Quote from: krøvel vellevold on April 18, 2010, 16:47:38 PM
Mitt tips er 12400 i kveld.


Veldig nære, 12243


Det er virkelig horribelt elendig. Stemningen derimot var bedre enn på en stund.


Stemningen den siste halvtimen var på 2007-nivå!

Klaus_Brann

Quote from: Læreren on April 18, 2010, 22:00:55 PM
Quote from: Langhår on April 18, 2010, 21:58:03 PM
Quote from: DumboMumbo on April 18, 2010, 21:54:24 PM
Quote from: krøvel vellevold on April 18, 2010, 16:47:38 PM
Mitt tips er 12400 i kveld.


Veldig nære, 12243


Det er virkelig horribelt elendig. Stemningen derimot var bedre enn på en stund.


Stemningen den siste halvtimen var på 2007-nivå!


Definitivt. Spesielt den ene "Byen e Bergen" skapte frysninger. Helt fantastisk.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

krøvel vellevold

Syns det var bra trøkk ofte i dag. Selv på 0-1. Dette beviser jo det jeg/vi alltid har hevdet; det er bedre stemning på 0-1 så sant spillerne ofrer seg trøkker på for et avgjørende mål, enn det er når vi leder komfortabelt 3-0 og Brann har sluttet å angripe.
Legg ned hele klubben!

krøvel vellevold

Danskebåten har 350 ledige til morgendagens toppoppgjør. I tillegg har bortefansen 150 ledige. Merkelig at det ikke forlengst er utsolgt til et oppgjør mellom et hjemmelag som aldri noensinne har vært i nærheten av det sportslige niåvet de er på nå - og et bortelag som vel er den mest attraktive motstanderen i ligaen. For noen år siden ville tilsvarende kamp vært utsolgt forlengst, selv om AaFK lå i bunnen...
Legg ned hele klubben!

Yngve

Er det ikkje 14.000 tilskodarar Brann har i budsjettet sitt i år? Med 12.243 tilskodarar, og 200 kr. per billett betyr det at Brann tapte 351.400 kroner i går. Eller 2,3 Kalvenesar..

Det tilsvarar 5,2 millionar kroner på ein sesong.

Spent på kvar dei skal henta inn dei pengane. For det gjekk ikkje store mengder ostepop i Brann-butikken etter kampen i går..

Langhår

Neste telegram fra Propagandaministeriet: EKTE  Brannsupportere kjøper minst en palle med ostepop!
"The socialism I believe in is everyone working for each-other, everyone having a share of the rewards. It's the way I see football, it's the way I see life"
-Bill Shankly-

storB

"Ojo er en stor mann, og idag spillte han mot to kvinnfolk" Mjelde etter RBK kampen.

Gulløl

Quote from: Yngve on April 19, 2010, 15:04:38 PM
Er det ikkje 14.000 tilskodarar Brann har i budsjettet sitt i år? Med 12.243 tilskodarar, og 200 kr. per billett betyr det at Brann tapte 351.400 kroner i går. Eller 2,3 Kalvenesar..

Det tilsvarar 5,2 millionar kroner på ein sesong.

Spent på kvar dei skal henta inn dei pengane. For det gjekk ikkje store mengder ostepop i Brann-butikken etter kampen i går..


Som jeg skrev før sesongstart, å budsjettere med mer en 13000 tilskuere i snitt var galskap.
Men ser ut som at de kan hente inn en del av tapet på Aha konserten som ser ut at kan bli utsolgt med 24000 tilhørere(solgt over 17000 billetter allerede). Vet ikke hvor mye det kan gi i kassen men håper det er en god avtale for Brann, og at det kan gi en god pluss på noen millioner. Men de pengene skulle gjerne vore brukt til andre ting også f.eks. et nytt gressteppe til 1,5 mill. som det også kan bli behov for slik det nå ser ut.
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

Hansakongen

24000 på den aha konserten har ikke hørt det er maks antall solgte billetter, har hele tiden hørt snakk om 30000 som var maks på den konserten.

krøvel vellevold

Skal vi klare 14000 i snitt må vi ha 17300 16/5, 16000 mot RBK, 14000 mot Viking, 16000 på siste, og 13477 i snitt på resten. Med mindre vi plutselig skulle snu helt om og kjempe i toppen, kan vi bare glemme det!

Skal vi klare 13000 i snitt må vi ha 17000 16/5, 15000 mot RBK, 13000 mot Viking, og 12204 i snitt på resten. Etter såvidt 12000 egne fans mot "selveste" VIF, tror jeg 13000 i snitt også kan bli tøft. I hvert fall hvis vi fortsetter å være et bunnlag.

Med 15000 16/5, 13000 mot RBK, 12000 mot Viking og 11500 på resten gir 12291 i snitt.

Jeg lurer faktisk på om vi klarer å selge ut Stadion 16/5. Etter gårsdagens oppmøte tyder mye på at vi ikke gjør det.
Legg ned hele klubben!

Christian

Om Brann leverer en liten sportslig opptur fram mot 16. mai, kan vel Stadion godt fylles. Seier mot Strømsgodset og Tromsø samt poeng mot Stabæk i runden før bør gjøre susen.

Men så er jo ikkje det nødvendigvis så enkelt...

krøvel vellevold

Søndagens kamp var den desidert dårligst besøkte mot VIF siden 2002, og den nest dårligst besøkte siden 1998.
Legg ned hele klubben!

Langhår

I og med at partoutkortsalget har dalt så kraftig og det dermed er masse løssalgsbilletter tilgjengelig så tror jeg vi er tilbake til at russen fyller opp det som trengs den 16.mai.

Jeg tror derfor på fullt hus den 16. Kvaliteten på publikum kommer imidlertid til å være svært varierende.
"The socialism I believe in is everyone working for each-other, everyone having a share of the rewards. It's the way I see football, it's the way I see life"
-Bill Shankly-

krøvel vellevold

Quote from: Langhår on April 20, 2010, 09:46:33 AM
I og med at partoutkortsalget har dalt så kraftig og det dermed er masse løssalgsbilletter tilgjengelig så tror jeg vi er tilbake til at russen fyller opp det som trengs den 16.mai.


Huff! Men jeg tror ikke det er mer enn et par-tre tusen russ i bergensområdet, og alle disse går ikke på Stadion selv om det er 16.mai. Jeg er ikke sikker på fullt hus denne dagen.
Legg ned hele klubben!

Klaus_Brann

16. Mai er tradisjonellt en festdag, kan ikke skjønne annet enn at det blir fullt.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

krøvel vellevold

Quote from: Klaus_Brann on April 20, 2010, 11:55:46 AM
16. Mai er tradisjonellt en festdag, kan ikke skjønne annet enn at det blir fullt.


I 2003 hadde vi bare 16463, i 1999 var det 16477 og i 1998 bare 12290. Sistnevnte år var vi både et bunnlag og det var engelsk cupfinale samtidig. Etter at det bare kom ca 12000 egne fans mot VIF på søndag - ca 4000 under hva det har pleid å komme - overrasker det meg ikke om det ikke kommer 17000 på årets 16.mai.
Legg ned hele klubben!

Torvanger

16 mai blir det fullt uansett, det er dagen da man har endel tilskuere som er mer opptatt av å sende tekstmeldinger og jabbe med hverandre enn å se på kamp.

Digresjon: I hele første omgang, mot FKH i seriestarten, måtte jeg og mine medfeller høre på en kar bak oss, jabbe til sidemannen om skitrekkene i Hemsedal, skityper og bla-bla-bla. Da det stod igjen et par minutt av 1 omgang kom følgende gullkorn: "Håper vi får mål snart".

Denslags personer hadde fortjent både kakk og buksevann. Heldigvis er dette "løse" seter, så det kommer nye personer til hver kamp, så den karen slipper vi nok på en stund. For øvrig var det en liten skitunge som satt og sparket i setet til min sidemann, under kampen mot VIF. Pappa ved siden av foretok seg ingenting, til tross for at vi snudde oss x antall ganger og nikket ned mot beina til poden.

skuteviken

Sitter du på Søndre?
Mange ville drept for å få denne jobben. - Mons Ivar Mjelde

krøvel vellevold

April 23, 2010, 00:00:22 AM #6546 Last Edit: April 23, 2010, 00:06:22 AM by krøvel vellevold
Sitteplasser: 16717
minus bortefelt + P 1208
minus ca 1200 (?) ledige på SpV
minus 3572 ledige sitteplasser
= ca 10737 solgte utenom bortefeltet.

Man skulle jo tro at den gode kampen mot VIF ville trekke litt flere folk til Stadion nå. Men det er helt klart ikke bra for oppmøtet at man spiller fire hjemmekamper på 28 dager.
Legg ned hele klubben!

ostraume

Her ser vi vel 11-tallet for første gang på X antall år?
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

Spelaren

Quote from: ostraume on April 23, 2010, 09:03:32 AM
Her ser vi vel 11-tallet for første gang på X antall år?


Brann - Lyn 5-1 26. september 2004 faktisk... (seriesammenheng)
Gå av.

Læreren

Quote from: ostraume on April 23, 2010, 09:03:32 AM
Her ser vi vel 11-tallet for første gang på X antall år?


Tror nok ikke vi vil se 11- tallet på søndag, men det kommer ikke mye mer enn 12.000 vil jeg tro.

Go Up