• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Billettsalgstall

Started by krøvel vellevold, April 17, 2006, 16:54:06 PM

0 Members and 13 Guests are viewing this topic.

Go Down

krøvel vellevold

Quote from: Billy Elliott on November 05, 2017, 14:50:42 PMmen jeg kan love deg at både Viking og Molde kommer enda dårligere ut enn oss hvis vi begynner på den diskusjonen.


Ja Molde har nok større %-vis gap enn oss der. Men la oss si de har 4-5000 reelt når de oppgir 7000 da. Og vi har 6-7000 når vi oppgir 10000. Det er fremdeles ikke stor nok forskjell med tanke på at vi har syv ganger så stort nedslagsfelt. Da bør dobbelt så mange tilskuere være et absolutt minimum.
Legg ned hele klubben!

Billy Elliott

Molde har stort sett et sted mellom 3000 og 4000 reelt oppmøtte på kampene sine (tidvis også en del mindre), med mindre det er spesielle anledninger som RBK, AaFK, KBK eller jazz.

Sammenligner man reelt oppmøtte over en hel sesong kan jeg garantere at vi havner på et dobbelt så stort tall.
- You always get what you deserve.

Bill Elliott, Brann-trener 1974-1978

krøvel vellevold

Quote from: Billy Elliott on November 05, 2017, 15:56:47 PM
Molde har stort sett et sted mellom 3000 og 4000 reelt oppmøtte på kampene sine (tidvis også en del mindre), med mindre det er spesielle anledninger som RBK, AaFK, KBK eller jazz.

Sammenligner man reelt oppmøtte over en hel sesong kan jeg garantere at vi havner på et dobbelt så stort tall.


Det er i så tilfelle fordi vi har enkeltkamper som trekker opp. Men syns du det er imponerende at vi kanskje har dobbelt så stort reelt fremmøte som en klubb fra bittelille Molde? Det er jo uansett et absolutt minimum av hva det bør være når vi har syv ganger så mange folk i regionen.
Legg ned hele klubben!

Billy Elliott

Quote from: krøvel vellevold on November 05, 2017, 16:03:58 PM
Quote from: Billy Elliott on November 05, 2017, 15:56:47 PM
Molde har stort sett et sted mellom 3000 og 4000 reelt oppmøtte på kampene sine (tidvis også en del mindre), med mindre det er spesielle anledninger som RBK, AaFK, KBK eller jazz.

Sammenligner man reelt oppmøtte over en hel sesong kan jeg garantere at vi havner på et dobbelt så stort tall.


Det er i så tilfelle fordi vi har enkeltkamper som trekker opp. Men syns du det er imponerende at vi kanskje har dobbelt så stort reelt fremmøte som en klubb fra bittelille Molde? Det er jo uansett et absolutt minimum av hva det bør være når vi har syv ganger så mange folk i regionen.


Som jeg skrev i første innlegg her, nei det er ikke bra nok. Men vi er det soleklart nest beste publikumslaget i landet, og det uten noe som helst sportslig suksess de siste 10 årene, så man trenger ikke å svartmale helt.

Vårt største problem, som vi deler med de fleste andre med unntak av RBK, er at vi har altfor stor stadion i forhold til den reelle interessen som eksisterer for produktet.
- You always get what you deserve.

Bill Elliott, Brann-trener 1974-1978

Spelaren

Vel, ingen fruktkurv så langt. Men en søt, blå lue og gavekort på kanopadling. Satser på storeslem i siste omgang.
Gå av.

krøvel vellevold

Gratulerer, Bergen! I medaljekamp og med idrettslag-kampanje klarte vi hele 2000 flere tilskuere enn allerede nedrykkede Viking som tapte 1-7 i forrige hjemmekamp. Fy faen for et glimrende publikum vi er! Verdens beste uten tvil! Jeg er stolt!
Legg ned hele klubben!

krøvel vellevold

Quote from: Billy Elliott on November 05, 2017, 16:13:45 PM
Quote from: krøvel vellevold on November 05, 2017, 16:03:58 PM
Quote from: Billy Elliott on November 05, 2017, 15:56:47 PM
Molde har stort sett et sted mellom 3000 og 4000 reelt oppmøtte på kampene sine (tidvis også en del mindre), med mindre det er spesielle anledninger som RBK, AaFK, KBK eller jazz.

Sammenligner man reelt oppmøtte over en hel sesong kan jeg garantere at vi havner på et dobbelt så stort tall.


Det er i så tilfelle fordi vi har enkeltkamper som trekker opp. Men syns du det er imponerende at vi kanskje har dobbelt så stort reelt fremmøte som en klubb fra bittelille Molde? Det er jo uansett et absolutt minimum av hva det bør være når vi har syv ganger så mange folk i regionen.


Som jeg skrev i første innlegg her, nei det er ikke bra nok. Men vi er det soleklart nest beste publikumslaget i landet, og det uten noe som helst sportslig suksess de siste 10 årene, så man trenger ikke å svartmale helt.

Vårt største problem, som vi deler med de fleste andre med unntak av RBK, er at vi har altfor stor stadion i forhold til den reelle interessen som eksisterer for produktet.
Legg ned hele klubben!

Corran

Tror du det hjelper å sutre om og om igjen her inne ang dette med hvor dårlig tilskuersnittet er?
Mange grunner til de lave tallene, men betyr ikke en dritt hvilke grunner det er,du kan ikke sutre dem tilbake.
Bedre da å komme med noen kreative forslag å diskutere ang det å få flere på staddaen.
Og selv om du mener at Brann har et så stort nedslagsfelt så er det fakta at mange i det nedslagsfeltet ikke føler tilhørighet til Brann.
Kjenner folk på nordnes f.eks som mener Brann er et bydels lag landås og ikke (for dem) representerer Bergen. Samme med noen eldre karer som fnyser av Brann og mener Varegg er mer Bergensk enn Brann (jepp det finnes noen som mener det).
Så ja de har et stort nedslagsfelt men i det nedslagsfeltet er det mange som ikke er interesserte i Brann da de ikke identifiserer seg med Brann. Og i en storby er det også mye større konkuranse om oppmerksomheten enn det er på et øde sted som Molde.
Og nei jeg mener IKKE at ikke Brann har et større nedslagsfelt, men at det blir for enkelt å ta en radius (eller kjøreavstand) fra stadion til to klubber og si at de som bor innenfor der er nedslagsfeltet uten å ta høyde for større konkurranse fra flere klubber (om en på lavere nivå) og andre tilbud som lokker.

In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

krøvel vellevold

Quote from: Corran on November 05, 2017, 21:12:12 PM
Tror du det hjelper å sutre om og om igjen her inne ang dette med hvor dårlig tilskuersnittet er?
Mange grunner til de lave tallene, men betyr ikke en dritt hvilke grunner det er,du kan ikke sutre dem tilbake.
Bedre da å komme med noen kreative forslag å diskutere ang det å få flere på staddaen.
Og selv om du mener at Brann har et så stort nedslagsfelt så er det fakta at mange i det nedslagsfeltet ikke føler tilhørighet til Brann.
Kjenner folk på nordnes f.eks som mener Brann er et bydels lag landås og ikke (for dem) representerer Bergen. Samme med noen eldre karer som fnyser av Brann og mener Varegg er mer Bergensk enn Brann (jepp det finnes noen som mener det).
Så ja de har et stort nedslagsfelt men i det nedslagsfeltet er det mange som ikke er interesserte i Brann da de ikke identifiserer seg med Brann. Og i en storby er det også mye større konkuranse om oppmerksomheten enn det er på et øde sted som Molde.
Og nei jeg mener IKKE at ikke Brann har et større nedslagsfelt, men at det blir for enkelt å ta en radius (eller kjøreavstand) fra stadion til to klubber og si at de som bor innenfor der er nedslagsfeltet uten å ta høyde for større konkurranse fra flere klubber (om en på lavere nivå) og andre tilbud som lokker.


Legg ned hele klubben!

Corran

Jo lov å sutre litt men side opp og siden ned?
Tulleargumentet med gamle karer var et ytterpunkt eksempel på at det nedslagsfelt argumentasjonen din ikke tar høyde for alt det bør om du skal bruke argumentet.

Brannpublikumet er ikke oppskrytt i 2017. Det er så dårlig som det er og jeg hører ingen snakke om at de er fantastiske eller skryte av dem. Dvs de som er der lager til tider en veldig god stemning og jeg vil påstå at de som stiller opp gjør en god jobb selv om du også har dem som er vel så opptatt av facebook på telefonen sin eller sjekke fantasy league laget sitt.

Det er som det er pr i dag og mye må til for å få det bedre. Brann sine trofaste tilskuere er en gruppe på rundt 10.000 som stort sett kommer og sånn har det vel vært i mange år med unntak av storhetstiden i årene rundt gullet.
Og argumentet med Viking har mye når de rykker ned så hadde vel vi og flere tilskuere når vi rykket ned. Og vi hadde det 3 høyeste snittet i Norge kun slått med 150 av viking når vi var en divisjon under dem. Og vi hadde en meget dårlig første halvdel på den sesongen samt at vi kun havnet på 2 plass.
Ja tilskuersnittet er dårligere enn det burde, men istedenfor å sutre over det så diskuter litt om hvordan få det opp.

   
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

krøvel vellevold

November 06, 2017, 01:28:43 AM #14160 Last Edit: November 06, 2017, 01:31:22 AM by krøvel vellevold
Quote from: Corran on November 05, 2017, 22:13:49 PM
Jo lov å sutre litt men side opp og siden ned?
Tulleargumentet med gamle karer var et ytterpunkt eksempel på at det nedslagsfelt argumentasjonen din ikke tar høyde for alt det bør om du skal bruke argumentet.

Brannpublikumet er ikke oppskrytt i 2017. Det er så dårlig som det er og jeg hører ingen snakke om at de er fantastiske eller skryte av dem. Dvs de som er der lager til tider en veldig god stemning og jeg vil påstå at de som stiller opp gjør en god jobb selv om du også har dem som er vel så opptatt av facebook på telefonen sin eller sjekke fantasy league laget sitt.

Det er som det er pr i dag og mye må til for å få det bedre. Brann sine trofaste tilskuere er en gruppe på rundt 10.000 som stort sett kommer og sånn har det vel vært i mange år med unntak av storhetstiden i årene rundt gullet.
Og argumentet med Viking har mye når de rykker ned så hadde vel vi og flere tilskuere når vi rykket ned. Og vi hadde det 3 høyeste snittet i Norge kun slått med 150 av viking når vi var en divisjon under dem. Og vi hadde en meget dårlig første halvdel på den sesongen samt at vi kun havnet på 2 plass.
Ja tilskuersnittet er dårligere enn det burde, men istedenfor å sutre over det så diskuter litt om hvordan få det opp.

 


Ja det sutres jo over alt mulig annet her på forumet, så hvorfor ikke om elendig oppmøte i en tråd som handler om billettsalgstall?

Brannpublikum er oppskrytt i den forstand at det fremdeles eksisterer en myte om "den store Brann-interessen i Bergen", "publikumslaget Brann", "Norges beste publikum", "den unike stemningen på Stadion" osv. Vi liker jo selv å tro at vi har et publikum helt i norgestoppen. Men det har vi ikke lenger. Ei heller hva stemning angår, bortsett fra kanskje én eller to kamper i året der dommeren er fullstendig skandale. Da kan det kanskje koke. Men ikke i de 13 andre kampene. Joda, BGG og Store Stå synger en del. Til tider bra trøkk fra oss, selv om det ofte er mye halvslapp synging. Resten av Stadion er stein dødt. De er ikke med på hverken vekselrop eller "reis opp" lenger - om det så er 16. mai og vi leder 4-0. Flere andre klubber har i økt grad klart å få med sitte på vekselrop. Hos oss har det gått motsatt vei. Det blir bare mer og mer tafatt - og mer og mer glissent.

Og er Branns trofaste tilskuerskare egentlig 10000? Hvis vi snakker reelt fremmøte, så er det neppe mer enn 6-7000. Og i dag var det kanskje helt nede på 5-tallet i reelt oppmøte - og det i en kamp der det er kampanje inn mot idrettslag!

Du snakker om at vi i nedrykksåret hadde flere tilskuere enn Viking hadde i år. Joda, men vi rykket da heller ikke ned før sesongen var over. Hos oss var det spenning hele veien. Viking har vært klart sist i hele år. Og til kveldens kamp var situasjonen at de allerede HAR rykket ned og har tapt 1-7 hjemme for en middelmådighet og 0-3 borte for et annet bunnlag, som de siste resultatene i forkant av dagens kamp. Likevel 7500 betalende. Vi selv kjemper om e-cup og medaljer, fikk en relativt sterk borteseier i forrige runde... og klarer kun 2000 flere. Det er en skam!

Diskutere hva som vil få tilskuertallet opp? Tja, det har vi jo gjort i opp og i mente i åresvis: Brann må vinne kamper, Brann må spille mer underholdende, Brann må ha flere lokale talenter, Brann må senke prisene, Brann må selge bedre hamburgere, osv. Vel, alt har vært prøvd. Vi så det i fjor; folk kom ikke fordi om Brann vant. Vi så det i sommer; folk kom ikke fordi om Brann både vant, lå i toppen og scoret mange mål. Vi har sett det noen sesonger på 2000-tallet; folk kommer ikke fordi om halve laget er lokale unggutter. Prisene er lavere nå enn for noen år siden. Hjelper ikke noe særlig. Alle lovnader om at "eg kommar tilbake når ditt og datt e på plass, vi vinnar kampar, og den og den e vekke fra klubben", er bare piss.

Det eneste som antagelig hjelper, er at vi tar seriegull og spiller festfotball i alle kamper over en lang periode. Med andre ord; det kommer ikke til å skje. Brann-publikummet har blitt ufattelig blasert og kresent. Vi har ledd av de blaserte RBK-tilhengerne. Men her i byn er vi jo kresne og blaserte pga et seriegull vi tok for ni år siden. Ja, for det er jo etter det alt har snudd og ingen er fornøyde med noen ting lenger. Mange var jo tilfredsstilt for resten av livet med det seriegullet. Da hadde de opplevd det, så nå trengte de ikke gå på Stadion lenger i deres levetid. Been there done that.

Og nok en gang ang. nedslagsfelt: Nei det er ingen som forventer en nøyaktig proporsjonal sammenheng der, spesielt ikke om man sammenligner store og små byer. At vi skulle trekke 7 ganger så mye som MFK eller 3-4 ganger så mye som AaFK, fordi vi har hhv 7 og 3-4 ganger så stort nedslagsfelt, er ikke realistisk. Men Brann, fra et område med bortimot 400 000 mennesker, bør så definitivt klare bedre enn noen få tusen flere tilskuere enn MFK som kommer fra et område med 50-60 000 mennesker.

Brann imponerte med respektable tilskuertall i 1.divisjon, og vi har bra oppmøte på bortekamper. På hjemmebane er oppmøtet pr 2016 og 2017 elendig - i hvert fall sett i forhold til at vi begge årene har vært involvert i medaljestriden lenge.

Legg ned hele klubben!

Nixon

Jeg er helt med stort sett alt her, Krøvel. Vi er oppskrytt som publikum og har vært det en god stund.
Rød makt på Hansa

Malimba

Quote from: Nixon on November 06, 2017, 07:43:22 AM
Jeg er helt med stort sett alt her, Krøvel. Vi er oppskrytt som publikum og har vært det en god stund.


En god stund? Som sånn ca sia 2008?? :)

I 2006 poppa det opp Brannsupportere som eg ikkje visste likte fotball engang...i 2007 poppa det opp flere...Alle snakka om Brann, sang brann sanger, det ble "planlagt" reiser til staddaen rett etter kampen var ferdig. Det ble sendt busslass på busslass med supportere fra distriktene, (snakker fra Nordhordland for min del). Stor sett alle fulgte med på Brann!! Sjøl min mor som ikkje aner kor mange spillere eit lag stiller med i startoppstillingen engang..
No er det heilt dødt!

Min bror som er lege spøker hver gang eg skal med kamp at han skal komme på besøk med antidepresiva til meg når eg kommer heim  :D ;D

Hvem "gidder" å følge med på eit lag som ikkje har profiler, som ikkje har penger, som ikkje kommer seg over midtbana før de har gjennomført 37 passninger mellom back`er og midtstoppere.
(Vel, de trofaste 7500 som stiller på hver hjemmekamp, og de rundt 150 som reiser på hver bortekamp)...

Er det sånn at Mohn må kjøpe opp alle ledige billetter til Tromsø kampen, for å så spre de utover "Bergensregionen".. Hadde vi klart å fylt opp stadion då??
E bonde som kjøre traktor, ikkje le av meg då!!

Spelaren

Quote from: Malimba on November 06, 2017, 08:08:08 AM
Hvem "gidder" å følge med på eit lag som ikkje har profiler, som ikkje har penger, som ikkje kommer seg over midtbana før de har gjennomført 37 passninger mellom back`er og midtstoppere.


Vi er nå landets nest mestscorende lag igjen. Brorparten av kampene i år har hatt god angrepsfotball, og gode nok profiler er det. Haugen, Vega, Braaten, Leciejewski for å nevne noen - alle spillere som har levert godt i løpet av sesongen. Vi var oppe i gullkampen halvveis i sesongen - knapt respons frå publikum.
Gå av.

Billy Elliott

November 06, 2017, 08:36:40 AM #14164 Last Edit: November 06, 2017, 08:49:43 AM by Billy Elliott
Quote from: Nixon on November 06, 2017, 07:43:22 AM
Jeg er helt med stort sett alt her, Krøvel. Vi er oppskrytt som publikum og har vært det en god stund.


Joda, det er nok ikke helt feil. Men, jeg må si meg enig med Corran, hva hjelper det egentlig å gjenta det samme gang på gang til det kjedsommelige? Det virker nesten som det går sport i å fortelle hverandre hvor jævlig dårlige vi er. Og hvis vi er oppskrytt, hvilke andre norske publikum er ikke det da? Også i Trondheim ble det plutselig glissent veldig fort med en gang den sportslige suksessen forsvant.
- You always get what you deserve.

Bill Elliott, Brann-trener 1974-1978

krøvel vellevold

November 06, 2017, 08:57:50 AM #14165 Last Edit: November 06, 2017, 09:02:13 AM by krøvel vellevold
Quote from: Billy Elliott on November 06, 2017, 08:36:40 AM
Quote from: Nixon on November 06, 2017, 07:43:22 AM
Jeg er helt med stort sett alt her, Krøvel. Vi er oppskrytt som publikum og har vært det en god stund.


Joda, det er nok ikke helt feil. Men, jeg må si meg enig med Corran, hva hjelper det egentlig å gjenta det samme gang på gang til det kjedsommelige? Det virker nesten som det går sport i å fortelle hverandre hvor jævlig dårlige vi er. Og hvis vi er oppskrytt, hvilke andre norske publikum er ikke det da? Også i Trondheim ble det plutselig glissent veldig fort med en gang den sportslige suksessen forsvant.

Ja hvis et snitt på 14000 er dårlig. Det er uansett bedre enn hva vi har.

Hvem andre som ikke er oppskrytt? Tja. Jeg vet ikke om så mange publikum rundt om som har fått så mye skryt opp gjennom, som det Brann har. Vi har alltid blitt omtalt i positive vendinger. Og tidligere kanskje også med rette. Men slik vi fremstår nå, så er vi høyst middelmådige.

Går sport i fortelle hvor dårlige vi er? Er det ikke normalt å diskutere på et diskusjonsforum? Er dette noe vi bare bør feie under teppet og hysje ned så ingen får vite hvor dårlig det står til? Saken er jo også at flere har inne har påstått at tilskuertallene er gode. Skal det stå uimotsagt når vi trekker omtrent 5000 tilskuere til en kamp der vi fremdeles har noe å spille for og der det er billettkampanjer?
Legg ned hele klubben!

Billy Elliott

Quote from: krøvel vellevold on November 06, 2017, 08:57:50 AM
Quote from: Billy Elliott on November 06, 2017, 08:36:40 AM
Quote from: Nixon on November 06, 2017, 07:43:22 AM
Jeg er helt med stort sett alt her, Krøvel. Vi er oppskrytt som publikum og har vært det en god stund.


Joda, det er nok ikke helt feil. Men, jeg må si meg enig med Corran, hva hjelper det egentlig å gjenta det samme gang på gang til det kjedsommelige? Det virker nesten som det går sport i å fortelle hverandre hvor jævlig dårlige vi er. Og hvis vi er oppskrytt, hvilke andre norske publikum er ikke det da? Også i Trondheim ble det plutselig glissent veldig fort med en gang den sportslige suksessen forsvant.

Ja hvis et snitt på 14000 er glissent.


Vel, snittet vårt i fjor var 12300 (bedre utnyttelse av kapasiteten enn RBKs 14), jeg tør likevel påstå at det var en god del svært så glisne kamper.
- You always get what you deserve.

Bill Elliott, Brann-trener 1974-1978

krøvel vellevold

Quote from: Malimba on November 06, 2017, 08:08:08 AM
Hvem "gidder" å følge med på eit lag som ikkje har profiler, som ikkje har penger, som ikkje kommer seg over midtbana før de har gjennomført 37 passninger mellom back`er og midtstoppere.
(Vel, de trofaste 7500 som stiller på hver hjemmekamp, og de rundt 150 som reiser på hver bortekamp)...


Etter flere magre år resultatmessig, er det vel nettopp slike holdninger er vel nettopp selve definisjonen på et kresent og kravstort publikum. Og når vi er det, så kan vi ikke kalle oss et av landets beste publikum lenger. Kom an, vi spilte i 1.divisjon i forfjor! Det vi har fått av sportslig fremgang siden det, er knallsterkt. Kan ikke fatte og begripe at vi skal være i noen posisjon til å være kravstore på underholdningen. Slik det har vært de siste 10 årene, burde resultater være underholdning nok. Men neida. Allerede ett år etter at vi lå på 9.plass i 1.div. var ikke kamp om sølv spennende nok. Måtte ha i pose og sekk allerede da. Kan i grunn ikke fatte og begripe at det er så utrolig mye bedre fotball andre steder i landet. Det har i hvert fall ikke gitt spesielt mye bedre resultater eller flere mål, andre steder enn i Trondheim.
Legg ned hele klubben!

Kagain

Quote from: krøvel vellevold on November 05, 2017, 20:29:15 PM
Gratulerer, Bergen! I medaljekamp og med idrettslag-kampanje klarte vi hele 2000 flere tilskuere enn allerede nedrykkede Viking som tapte 1-7 i forrige hjemmekamp. Fy faen for et glimrende publikum vi er! Verdens beste uten tvil! Jeg er stolt!

krøvel vellevold

Quote from: Billy Elliott on November 06, 2017, 09:03:34 AM
Quote from: krøvel vellevold on November 06, 2017, 08:57:50 AM
Quote from: Billy Elliott on November 06, 2017, 08:36:40 AM
Quote from: Nixon on November 06, 2017, 07:43:22 AM
Jeg er helt med stort sett alt her, Krøvel. Vi er oppskrytt som publikum og har vært det en god stund.


Joda, det er nok ikke helt feil. Men, jeg må si meg enig med Corran, hva hjelper det egentlig å gjenta det samme gang på gang til det kjedsommelige? Det virker nesten som det går sport i å fortelle hverandre hvor jævlig dårlige vi er. Og hvis vi er oppskrytt, hvilke andre norske publikum er ikke det da? Også i Trondheim ble det plutselig glissent veldig fort med en gang den sportslige suksessen forsvant.

Ja hvis et snitt på 14000 er glissent.


Vel, snittet vårt i fjor var 12300 (bedre utnyttelse av kapasiteten enn RBKs 14), jeg tør likevel påstå at det var en god del svært så glisne kamper.


Jeg vil mene at kamp om sølvmedalje burde være atskillig mer interessant for oss enn for RBK...
Legg ned hele klubben!

krøvel vellevold

Quote from: Kagain on November 06, 2017, 09:08:12 AM
Quote from: krøvel vellevold on November 05, 2017, 20:29:15 PM
Gratulerer, Bergen! I medaljekamp og med idrettslag-kampanje klarte vi hele 2000 flere tilskuere enn allerede nedrykkede Viking som tapte 1-7 i forrige hjemmekamp. Fy faen for et glimrende publikum vi er! Verdens beste uten tvil! Jeg er stolt!


Jeg føler vi bør legge listen høyere enn å sammenligne oss med de verste. Publikumsmessig har vi pleid å ha et rykte på oss for å være i norgestoppen. Da kan vi ikke være fornøyde med at vi er bedre enn de verste. Derfor syns jeg ikke det er interessant å sammenligne med Oslo og slå oss til ro med at vi i hvert fall har bedre oppmøte enn dem.
Legg ned hele klubben!

Yngve

Quote from: krøvel vellevold on November 06, 2017, 09:11:44 AM
Publikumsmessig har vi pleid å ha et rykte på oss for å være i norgestoppen.


Kan du ikkje laga eit utfyllande liste frå topp til botn med alle klubbar som har meir publikum enn Brann?

Billy Elliott

Quote from: krøvel vellevold on November 06, 2017, 08:57:50 AM
Quote from: Billy Elliott on November 06, 2017, 08:36:40 AM
Quote from: Nixon on November 06, 2017, 07:43:22 AM
Jeg er helt med stort sett alt her, Krøvel. Vi er oppskrytt som publikum og har vært det en god stund.


Joda, det er nok ikke helt feil. Men, jeg må si meg enig med Corran, hva hjelper det egentlig å gjenta det samme gang på gang til det kjedsommelige? Det virker nesten som det går sport i å fortelle hverandre hvor jævlig dårlige vi er. Og hvis vi er oppskrytt, hvilke andre norske publikum er ikke det da? Også i Trondheim ble det plutselig glissent veldig fort med en gang den sportslige suksessen forsvant.

Ja hvis et snitt på 14000 er dårlig. Det er uansett bedre enn hva vi har.

Hvem andre som ikke er oppskrytt? Tja. Jeg vet ikke om så mange publikum rundt om som har fått så mye skryt opp gjennom, som det Brann har. Vi har alltid blitt omtalt i positive vendinger. Og tidligere kanskje også med rette. Men slik vi fremstår nå, så er vi høyst middelmådige.

Går sport i fortelle hvor dårlige vi er? Er det ikke normalt å diskutere på et diskusjonsforum? Er dette noe vi bare bør feie under teppet og hysje ned så ingen får vite hvor dårlig det står til? Saken er jo også at flere har inne har påstått at tilskuertallene er gode. Skal det stå uimotsagt når vi trekker omtrent 5000 tilskuere til en kamp der vi fremdeles har noe å spille for og der det er billettkampanjer?


For det første, om vi er middelmådige eller ikke blir jo relativt. Det kan godt være det stemmer, men for at noe skal være middelmådig, så må sammenlignbare størrelser være bra i forhold. Hvilke andre norske publikum er det du mener er så bra at det bergenske er middelmådig i forhold? Vi har fått med oss at du mener RBK, det kan sikkert de fleste være enig med deg i, men hvilke andre? Hvis vi skal være middelmådig så bør vi vel være sånn midt-på-treet et sted.

Om jeg mener man skal dysse ned dårlig oppmøte? På ingen som helst måte, men det blir jo ikke gjort heller. Senest i dagens BT skrives det om problemet. Som det har blitt utallige ganger før. Vi har fått det med oss nå. Men uansett hvordan man vrir og vender på det, SK Brann er Norges nest beste publikumslag. Og nei, det betyr ikke at jeg mener tallene er gode (hvem er det som har påstått det egentlig?), men det er kanskje greit å huske på for å holde et visst perspektiv på det hele.
- You always get what you deserve.

Bill Elliott, Brann-trener 1974-1978

Lasaron

Uansett så er følgende punkt viktige ting vi publikummere kan gjøre:

- Fortelle omverdenen, (i passende doser), hvor gøy det er å gå på Stadion
- Invitere folk med på Stadion
- Gå på Stadion med innstillingen "Jeg skal la meg rive med, jeg skal bidra litt til stemningen." Når jeg er engasjert, blir det lettere for de rundt meg å bli engasjert også. Det skapes suggesjon. Da blir det gøyere for alle. Da kommer flere.
Tren på langskudd

Lasaron

Forøvrig var det kult pyroshow!!
Tren på langskudd

krøvel vellevold

Quote from: Yngve on November 06, 2017, 09:18:48 AM
Quote from: krøvel vellevold on November 06, 2017, 09:11:44 AM
Publikumsmessig har vi pleid å ha et rykte på oss for å være i norgestoppen.


Kan du ikkje laga eit utfyllande liste frå topp til botn med alle klubbar som har meir publikum enn Brann?

Joda, vi er nr. 2 på solgte billetter, men det er jo på ingen måte imponerende da vi tross alt har en god del flere folk i regionen enn de aller fleste lagene. Det er ingen bragd å ha flere tilskuere enn Molde og Sogndal. Og stemningsmessig er vi jo kanpt i norgestoppen lenger. I hver fall i et klart flertall av kampene. Stemningen er jo ræv! Det er like tamt på Stadion som mange andre steder.
Legg ned hele klubben!

Corran

Så nå er vi gått fra middelmådige tilskuere hvor mange var bedre enn oss til at vi knapt er i norgestoppen lengre.
Vil påstå at stemningen på staddaen er jevnt over bra. 2 ganske gode syngende gjenger og et godt utvalg av sanger. Synes ikke det er på sitt beste men det er ikke så dårlig som du gir inntrykk av
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

krøvel vellevold

Quote from: Billy Elliott on November 06, 2017, 09:20:20 AM
Quote from: krøvel vellevold on November 06, 2017, 08:57:50 AM
Quote from: Billy Elliott on November 06, 2017, 08:36:40 AM
Quote from: Nixon on November 06, 2017, 07:43:22 AM
Jeg er helt med stort sett alt her, Krøvel. Vi er oppskrytt som publikum og har vært det en god stund.


Joda, det er nok ikke helt feil. Men, jeg må si meg enig med Corran, hva hjelper det egentlig å gjenta det samme gang på gang til det kjedsommelige? Det virker nesten som det går sport i å fortelle hverandre hvor jævlig dårlige vi er. Og hvis vi er oppskrytt, hvilke andre norske publikum er ikke det da? Også i Trondheim ble det plutselig glissent veldig fort med en gang den sportslige suksessen forsvant.

Ja hvis et snitt på 14000 er dårlig. Det er uansett bedre enn hva vi har.

Hvem andre som ikke er oppskrytt? Tja. Jeg vet ikke om så mange publikum rundt om som har fått så mye skryt opp gjennom, som det Brann har. Vi har alltid blitt omtalt i positive vendinger. Og tidligere kanskje også med rette. Men slik vi fremstår nå, så er vi høyst middelmådige.

Går sport i fortelle hvor dårlige vi er? Er det ikke normalt å diskutere på et diskusjonsforum? Er dette noe vi bare bør feie under teppet og hysje ned så ingen får vite hvor dårlig det står til? Saken er jo også at flere har inne har påstått at tilskuertallene er gode. Skal det stå uimotsagt når vi trekker omtrent 5000 tilskuere til en kamp der vi fremdeles har noe å spille for og der det er billettkampanjer?


For det første, om vi er middelmådige eller ikke blir jo relativt. Det kan godt være det stemmer, men for at noe skal være middelmådig, så må sammenlignbare størrelser være bra i forhold. Hvilke andre norske publikum er det du mener er så bra at det bergenske er middelmådig i forhold? Vi har fått med oss at du mener RBK, det kan sikkert de fleste være enig med deg i, men hvilke andre? Hvis vi skal være middelmådig så bør vi vel være sånn midt-på-treet et sted.

Om jeg mener man skal dysse ned dårlig oppmøte? På ingen som helst måte, men det blir jo ikke gjort heller. Senest i dagens BT skrives det om problemet. Som det har blitt utallige ganger før. Vi har fått det med oss nå. Men uansett hvordan man vrir og vender på det, SK Brann er Norges nest beste publikumslag. Og nei, det betyr ikke at jeg mener tallene er gode (hvem er det som har påstått det egentlig?), men det er kanskje greit å huske på for å holde et visst perspektiv på det hele.


Det er noen travere her på forumet som har påstått at tilskuertallene våre er bra.

Vi er "Norges nest beste publikumslag", men vi har også Norges nest største nedslagsfelt. Så det skulle bare mangle, og forskjellen ned til alle småbyene er altfor liten.

Avstanden publikumsmessig opp til RBK har vel knapt vært større enn nå. Det til tross for at vi vel i de fleste sesonger har hatt lenger avstand opp til dem sportslig.

Når det gjelder stemning (og det er en del av det vi har vært kjent for), er vi høyst ordinære. Sittepublikum har på ti år utviklet seg fra å være det beste i landet, til å bli noe av det mest tafatte. Er jo knapt noe sittepublikum i landet som responderer så dårlig på supportergjengens forsøk på å dra dem med på vekselrop, "reis opp", o.l. På sitt beste er vårt sittepublikum det som kanskje det som kan koke mest. Men hvor ofte er det? En eller to ganger i året? Resten av året er det stein dødt.

Supportergjengen vår er latterlig liten. Hvor mange stod på Store Stå i går? Et par hundre? RBK og VIF har mye større supportergjenger enn oss. Også LSKs og Godsets er vel større.

Spørsmålet mitt er: Hva har vi egentlig igjen som gjør oss til noe spesielt i Norge på publikumssiden? Et tilskuertall som er nest størst, men som ikke har noe som helst med det reelle oppmøtet å gjøre?
Legg ned hele klubben!

krøvel vellevold

Quote from: Corran on November 06, 2017, 10:44:29 AM
Så nå er vi gått fra middelmådige tilskuere hvor mange var bedre enn oss til at vi knapt er i norgestoppen lengre.
Vil påstå at stemningen på staddaen er jevnt over bra. 2 ganske gode syngende gjenger og et godt utvalg av sanger. Synes ikke det er på sitt beste men det er ikke så dårlig som du gir inntrykk av



Tja. Supportergjengen(e) vår(e) er mindre enn flere i Eliteserien. Ingenting spesielt med dem. Sittepublikum er totalt fraværende stemningsmessig for tiden. Ingenting spesielt med dem heller.
5-6-7000 fremmøtte: Knapt bedre enn den store hopen, og et hav bak dem med mest.

Kort sagt: Vi er ikke i nærheten av å være best eller størst på noe som helst lenger.

Edit: Eller jo, vi er gode på bortebane...
Legg ned hele klubben!

6347

November 06, 2017, 14:14:16 PM #14179 Last Edit: November 06, 2017, 14:35:07 PM by 6347


Bortefeltet ikke medregnet, har Gamle sitte en kapasitet på ca 3700 (3704 er det nøyaktige tallet jeg har). På gårsdagens kamp kom jeg frem til 1713 solgte billetter (1216 p-kort og 497 enkeltbilletter). Hadde alle møtt opp ville tribunens fyllingsgrad vært 46 %. Reelt sett ser ikke fyllingsgraden ut til å være mer enn maks 25 %.

BT/BOB
Kapasitet: 3877
Solgte billetter: 2273 (1455 p-kort + 818 enkeltbill.)
Fyllingsgrad: 59 %

Frydenbø
Kapasitet: 4381
Solgte billetter: 2284 (1791 p-kort + 493 enkeltbill.)
Fyllingsgrad: 52 %


Jeg nevnte tidligere at jeg var i kontakt med alle Eliteserieklubbene med spørsmål om reelle tilskuertall. Odd og VIF ga meg deres reelle snitt for fjoråret (Molde og Brann har offentliggjort sine tall tidligere).

Lag              Offisielt         Reelt        Oppmøteprosent
Brann            12 407        9 964        80,3 %  
Odd                 8 039        6 190        77,0 %
Molde              8 416        5 480        65,1 %
VIF                 9 074        5 807        64,0 %

Tråd på VGD her: http://vgd.no/sport/fotball-norsk/tema/1842596/tittel/reelle-tilskuertall-i-eliteserien



Jeg ser krøvel er inne på at sittepublikumet generelt har blitt mer dødt. Når jeg ser TV-kamper fra Eliteserien slår det meg hvor lite entusiasme det kan være å spore ved f. eks. scoringer. Det er flere tilskuere som ikke en gang reiser seg ved scoring. De klapper høflig - sittende. På begge AaFKs scoringer i går så jeg flere tilskuere bak mål som ble sittende og klappe høflig på begge scoringene - scoringer som jo må sies å være livsviktig. Det er mulig jeg bommer, men jeg har en følelse av at den generelle entusiasmen på tribunene var større før i tiden (og da holder jeg norsk fotballs jappetid på midten av 2000-tallet utenfor, men si for 15-20 år siden da tilskuertallene i norsk fotball lå omtrent som dagens - offisielt høyere i dag riktignok, men neppe noe særlig høyere reelt). Jeg har ikke noen spesielle supportere i tankene, bare en generell observasjon.

Synes dette bildet fra Brann-RBK i 2002 er litt stilig. Greit nok at dette er mot RBK, og at vi tok ledelsen 2-1 10 minutter før slutt (tapte riktignok 2-3, men det er en annen sak). Praktisk talt samtlige tilskuere på dette bildet står med begge hendene i været. Noe sier meg at det vil være vanskelig å ta et lignende publikumsbilde på en Eliteseriearena i 2017.


dokken

Generelt er jeg ikke blant dem som mener at alt var bedre før, heller ikke på Stadion. Da jeg begynte å gå på stadion på slutten av 80-tallet var 6-7000 tilskuere det vanlige. På 16. mai kom det 12-13.000, og det syntes vi var kjempemange.

Det skal sies at tribunene var mye lavere, og det var langt færre sitteplasser den gangen (under 6000, tror jeg). Dermed så det relativt fullt ut hvis vi kom opp i 8-10.000 mennesker.

Stemningsmessig var det heller ikke det helt store på 80-90-tallet. 200 syngende midt på Store Stå (som ikke var stor i det hele tatt - kanskje fem rader - se bildet over). Ellers var det "Heia Brann" og taktfast klapping ved corner og frispark som gjaldt (savner det siste, da var i hvert fall sittepublikum litt engasjert).

Sånn sett var vi tilbake til utgangspunktet nå på søndag. Men i mellomtiden har det skjedd en stor utvikling i de fleste andre klubber i Norge. Derfor er det trist at stadionpublikummet har stagnert, mens vi sitter med overdimensjonerte tribuner.

Det er et paradoks at på bortebane er derimot stemningen bedre enn på lenge. Flere reiser på kamper, og vi synger samstemt og mye mer "kokende" enn på hjemmebane, der det blir mer mumlete sang uten trøkk.

Hva skyldes denne forskjellen? Bedre bortetribuner? Både i Haugesund, i Oslo, i Sogndal, Drammen etc har de flotte, intime bortetribuner med taket like over hodet vårt.

Alkoholkonsum og det at folk er mer innstilt på å koke på bortebane?

At de syngende står samlet og ikke spredt rundt på en litt for stor tribune?

Corran

In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

krøvel vellevold

Quote from: dokken on November 06, 2017, 15:11:39 PM
Generelt er jeg ikke blant dem som mener at alt var bedre før, heller ikke på Stadion. Da jeg begynte å gå på stadion på slutten av 80-tallet var 6-7000 tilskuere det vanlige. På 16. mai kom det 12-13.000, og det syntes vi var kjempemange.

----

Stemningsmessig var det heller ikke det helt store på 80-90-tallet. 200 syngende midt på Store Stå (som ikke var stor i det hele tatt - kanskje fem rader - se bildet over). Ellers var det "Heia Brann" og taktfast klapping ved corner og frispark som gjaldt (savner det siste, da var i hvert fall sittepublikum litt engasjert).



Forskjellen er at 6-7000 betalende den gang, kanskje betydde 7-8000 reelt fremmøtte. Ikke var det så mange p-kort den gang, og dermed færre ubrukte billetter til hver kamp. Dessuten var jo Brann beryktet for å jukse tilskuertallene ned pga prosenter til bortelag og NFF. To ganger på 80-tallet tok BA bilder av publikum. Begge gangene viste det seg at det var 2000 flere innenfor enn det som var oppgitt. Nå må vi kanskje opp i 10-11000 betalende for å ha 7-8000 reelt fremmøtte. Derfor er ikke datidens og nåtidens tilskuertall direkte sammenlignbare.

Og som du sier; det at de andre har utviklet seg, gjør det vanskeligere å svelge at vi har stagnert. Hvis Brann hadde 11000 i snitt for 15-20 år siden, ja så kunne det like gjerne være helt på nivå med RBK. Det hendte til og med at vi kom langt ned på tabellen og likevel slo RBK på snittet. Noe sånt er helt utenkelig nå. 11000 i snitt er ikke like imponerende når RBK har 18000 i snitt. Det til tross for at vi strengt tatt er næmere dem sportslig nå enn vi som regel var på 90-tallet og tidlig 2000-tall. Vi måles opp mot våre konkurrenter. Hadde alle våre motstandere i dag hatt 2000 i snitt, ville 11000 på Stadion vært fantastisk.

---

Store Stå på 90-tallet var lett 3-4-500 til vanlig og bortimot 1000 på 16.mai og sånt. Med andre ord; i hvert fall ikke mindre enn nå. Forskjellen er at frem til over midten av 90-tallet var vi den klart største supportergjengen i Norge. Den gang var 4-500 imponerende. Nå er vi ikke i nærheten av å være størst. Kjernen og Klanen knuser oss på antall. Kanari og GodsetUnionen er vel også større. Da er det ikke like imponerende med 4-500 lenger.

Men til etter seriegullet klarte vi i det minste å kompensere vår forholdsvis lille supportergjeng med at resten av publikum kunne være bra. Det var litt sånn "ja Klanen er gjerne mange flere, men de har jo ingen hjelp fra resten - det har vi!". Men nå har vi jo ikke hjelp fra resten vi heller. Ikke engang på oppfordringen "reis opp, hvis du elsker Brann" på stillingen 3-0 til oss, gidder de. Vekselrop er helt urealistisk, men det klarer jo til og Molde-publikum nå...

Vi er rett og slett fullstendig parkert stemningsmessig. Kun med få unntak; for det er kanskje ingen steder det KAN koke som i Bergen. Men da helst pga høydramatisk kamp mot forhatt motstander og med masse elendig dømming. RBK-kampen var f.eks. ikke så gale stemningsmessig. Men på 12-13 av årets 15 kamper er stemningen på Stadion høyst ordinær.
Legg ned hele klubben!

krøvel vellevold

Legg ned hele klubben!

Corran

In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

krøvel vellevold

Quote from: Corran on November 06, 2017, 17:32:50 PM

Men så har jeg aldri hevdet at vi har blitt så mye dårligere på supportergjeng-fronten. Problemet er bare at det som den gang holdt til å være klart størst og best i landet, i dag er totalt utklasset av flere andre. For 20 år siden hadde vi sikkert 10 ganger så stor supportergjeng som RBK. Vår gjeng er sikkert omtrent like stor som den gang, men nå er det de som er mange ganger så store som oss. Og da er det ikke like stilig lenger. Det som var bra i 1995, er ikke i nærheten av bra i 2017.
Legg ned hele klubben!

Corran

Nå blir vi totalt utklasset av flere andre igjen. Tidligere var vi middels og så var vi så vidt blant de beste ;-)
Så problemet er altså ikke at vi er blitt dårligere men at rbk er blitt bedre/flere?
Og ja de er mange i Trondheim, men de er langt fra så veldig gode. Har noen veksel rop ja men de er ikke så veldig gode antall tatt i betraktning.
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

krøvel vellevold

Quote from: Corran on November 06, 2017, 23:43:22 PM
Nå blir vi totalt utklasset av flere andre igjen. Tidligere var vi middels og så var vi så vidt blant de beste ;-)
Så problemet er altså ikke at vi er blitt dårligere men at rbk er blitt bedre/flere?
Og ja de er mange i Trondheim, men de er langt fra så veldig gode. Har noen veksel rop ja men de er ikke så veldig gode antall tatt i betraktning.

Legg ned hele klubben!

Yngve

Quote from: krøvel vellevold on November 07, 2017, 06:23:49 AM
Quote from: Corran on November 06, 2017, 23:43:22 PM
Nå blir vi totalt utklasset av flere andre igjen. Tidligere var vi middels og så var vi så vidt blant de beste ;-)
Så problemet er altså ikke at vi er blitt dårligere men at rbk er blitt bedre/flere?
Og ja de er mange i Trondheim, men de er langt fra så veldig gode. Har noen veksel rop ja men de er ikke så veldig gode antall tatt i betraktning.



Tel du då berre SS? Eller er Felt Z osb med i desse reknestykka dine?

Yngve

Quote from: Corran on November 06, 2017, 17:32:50 PM
Synes en del sanger er dårlige men det er min smak og gjerne påvirket av min alder. Men det er noen sanger som blir litt mye mumling på Tror det er litt for mye tekst på litt for kort tid eller noe sånt.


Refererer du då til songar som "Det går en mumling over stadion"? Det suset har eg aldri høyrd på den songen, men veldig mykje mumling som såvidt er høyrbart nokre meter unna SS.

yashin

Quote from: krøvel vellevold on November 06, 2017, 10:52:39 AM
Sittepublikum er totalt fraværende stemningsmessig for tiden. Ingenting spesielt med dem heller.


Det er jeg veldig uenig i. Sittepublikum har vært ganske bra ved flere anledninger denne sesongen. Men da er det gjerne et rævholl med ropert som skal ødelegge alt sammen og sette i gang med noe helt annet.

krøvel vellevold

Quote from: yashin on November 07, 2017, 09:09:12 AM
Quote from: krøvel vellevold on November 06, 2017, 10:52:39 AM
Sittepublikum er totalt fraværende stemningsmessig for tiden. Ingenting spesielt med dem heller.


Det er jeg veldig uenig i. Sittepublikum har vært ganske bra ved flere anledninger denne sesongen.


Hva snakker du om nå? Klapping?

Sittepublikum er jo ikke engang med på "reis opp hvis du elsker Brann".
Legg ned hele klubben!

krøvel vellevold

Quote from: Yngve on November 07, 2017, 08:38:35 AM
Quote from: krøvel vellevold on November 07, 2017, 06:23:49 AM
Quote from: Corran on November 06, 2017, 23:43:22 PM
Nå blir vi totalt utklasset av flere andre igjen. Tidligere var vi middels og så var vi så vidt blant de beste ;-)
Så problemet er altså ikke at vi er blitt dårligere men at rbk er blitt bedre/flere?
Og ja de er mange i Trondheim, men de er langt fra så veldig gode. Har noen veksel rop ja men de er ikke så veldig gode antall tatt i betraktning.



Er jo ikke bare RBK. På første halvdel av 90-tallet var vi vel kanskje 4—500, Kjernen var kanskje 30, Kanari et par hundre, Godset kanskje 100, Klanen et par tre hundre, osv. Da ble vårt antall regnet som imponerende. Nå er vi fremdeles det antallet vi var den gang. Kanskje også færre. Kjernen er sikkert tre ganger så stor som oss, Klanen fire ganger så stor som oss, Kanari er større enn oss, Godset er større, osv. Om noe er bra eller dårlig, regnes jo ut fra nivået på konkurrentene i samtiden. Branns lag i 2014 var sikkert mye mye bedre enn 1963-laget. Det hjalp oss lite i 2014...

Nei jeg syns ikke Kjernen er gode. Men det har mest med den tragiske stilen deres å gjøre. Men når de lett er tre ganger så mange som oss, så lager de jo mer lyd.


Tel du då berre SS? Eller er Felt Z osb med i desse reknestykka dine?


Om felt Z er med i regnestykket betyr jo minimalt. Hvor mange kan de være? Noen snes?
Legg ned hele klubben!

Billy Elliott

Quote from: krøvel vellevold on November 06, 2017, 10:49:59 AM
Det er noen travere her på forumet som har påstått at tilskuertallene våre er bra.

Vi er "Norges nest beste publikumslag", men vi har også Norges nest største nedslagsfelt. Så det skulle bare mangle, og forskjellen ned til alle småbyene er altfor liten.

Avstanden publikumsmessig opp til RBK har vel knapt vært større enn nå. Det til tross for at vi vel i de fleste sesonger har hatt lenger avstand opp til dem sportslig.

Når det gjelder stemning (og det er en del av det vi har vært kjent for), er vi høyst ordinære. Sittepublikum har på ti år utviklet seg fra å være det beste i landet, til å bli noe av det mest tafatte. Er jo knapt noe sittepublikum i landet som responderer så dårlig på supportergjengens forsøk på å dra dem med på vekselrop, "reis opp", o.l. På sitt beste er vårt sittepublikum det som kanskje det som kan koke mest. Men hvor ofte er det? En eller to ganger i året? Resten av året er det stein dødt.

Supportergjengen vår er latterlig liten. Hvor mange stod på Store Stå i går? Et par hundre? RBK og VIF har mye større supportergjenger enn oss. Også LSKs og Godsets er vel større.

Spørsmålet mitt er: Hva har vi egentlig igjen som gjør oss til noe spesielt i Norge på publikumssiden? Et tilskuertall som er nest størst, men som ikke har noe som helst med det reelle oppmøtet å gjøre?


Du sier det selv, vi har Norges nest største nedslagsfelt, og vi trekker nest flest folk. Altså ligger vi omtrent der vi er forventet å ligge. Jada, jeg vet det er dem med tredjestørst nedslagsfelt som slår oss, og det er leit, men slik er det nå. RBK er i en egen klasse, men hvis vi hadde deres sportslige suksess de siste 30 årene, og de hadde vår (mangel på) suksess, så hadde det nok vært motsatt (umulig å bevise selvsagt).

Du drar så inn stemningen, som jeg for øvrig ikke har nevnt med et ord (trodde vi snakket om oppmøte her), for å bevise ditt poeng. Greit nok. Stemningen er ikke på topp, men jeg stiller spørsmål ved om du faktisk ser så mange gjennomsnitts kamper av dem du mener er bedre enn oss. Altså Godset, LSK, og VIF.

Du bruker søndagens kamp for å vise at vi er elendig, ikke bare på oppmøte, men også stemning. Kampen mot LSK var jo virkelig et bunnpunkt i så måte. Men tror du ikke Godset, LSK og VIF også har slike i løpet av en sesong? Altså de to førstnevnte har jevnlig kamper med kun 4000 betalende, og VIF faller tidvis ned på 6-tallet. Reelt altså svært få innenfor dørene. Hvis du skal bruke våre bunnoteringer for å vise hvor dårlig vi er, så bør du ta med det verste av dem du sammenligner oss med også.

Igjen vil jeg understreke, jeg er verken fornøyd med oppmøte eller stemningen på stadion. Det bør bli bedre. Men jeg forstår ikke denne trangen til å svartmale totalt.
- You always get what you deserve.

Bill Elliott, Brann-trener 1974-1978

Billy Elliott

Quote from: Yngve on November 07, 2017, 08:39:50 AM
Quote from: Corran on November 06, 2017, 17:32:50 PM
Synes en del sanger er dårlige men det er min smak og gjerne påvirket av min alder. Men det er noen sanger som blir litt mye mumling på Tror det er litt for mye tekst på litt for kort tid eller noe sånt.


Refererer du då til songar som "Det går en mumling over stadion"? Det suset har eg aldri høyrd på den songen, men veldig mykje mumling som såvidt er høyrbart nokre meter unna SS.


Enig. Samme med denne Kniksen-sangen. Misforstå meg rett, jeg er ikke mot å synge om fotballguden over alle, men den nåværende sangen funker ikke. Den blir for treg, mumlete og stille (ingen kan den). Man har prøvd i snart tre år nå. Det går ikke, den funker ikke. Finn på noe nytt.
- You always get what you deserve.

Bill Elliott, Brann-trener 1974-1978

krøvel vellevold

November 07, 2017, 10:48:45 AM #14195 Last Edit: November 07, 2017, 11:19:34 AM by krøvel vellevold
Quote from: Billy Elliott on November 07, 2017, 10:29:42 AM
Quote from: krøvel vellevold on November 06, 2017, 10:49:59 AM
Det er noen travere her på forumet som har påstått at tilskuertallene våre er bra.

Vi er "Norges nest beste publikumslag", men vi har også Norges nest største nedslagsfelt. Så det skulle bare mangle, og forskjellen ned til alle småbyene er altfor liten.

Avstanden publikumsmessig opp til RBK har vel knapt vært større enn nå. Det til tross for at vi vel i de fleste sesonger har hatt lenger avstand opp til dem sportslig.

Når det gjelder stemning (og det er en del av det vi har vært kjent for), er vi høyst ordinære. Sittepublikum har på ti år utviklet seg fra å være det beste i landet, til å bli noe av det mest tafatte. Er jo knapt noe sittepublikum i landet som responderer så dårlig på supportergjengens forsøk på å dra dem med på vekselrop, "reis opp", o.l. På sitt beste er vårt sittepublikum det som kanskje det som kan koke mest. Men hvor ofte er det? En eller to ganger i året? Resten av året er det stein dødt.

Supportergjengen vår er latterlig liten. Hvor mange stod på Store Stå i går? Et par hundre? RBK og VIF har mye større supportergjenger enn oss. Også LSKs og Godsets er vel større.

Spørsmålet mitt er: Hva har vi egentlig igjen som gjør oss til noe spesielt i Norge på publikumssiden? Et tilskuertall som er nest størst, men som ikke har noe som helst med det reelle oppmøtet å gjøre?


Du sier det selv, vi har Norges nest største nedslagsfelt, og vi trekker nest flest folk. Altså ligger vi omtrent der vi er forventet å ligge. Jada, jeg vet det er dem med tredjestørst nedslagsfelt som slår oss, og det er leit, men slik er det nå. RBK er i en egen klasse, men hvis vi hadde deres sportslige suksess de siste 30 årene, og de hadde vår (mangel på) suksess, så hadde det nok vært motsatt (umulig å bevise selvsagt).

Du drar så inn stemningen, som jeg for øvrig ikke har nevnt med et ord (trodde vi snakket om oppmøte her), for å bevise ditt poeng. Greit nok. Stemningen er ikke på topp, men jeg stiller spørsmål ved om du faktisk ser så mange gjennomsnitts kamper av dem du mener er bedre enn oss. Altså Godset, LSK, og VIF.

Du bruker søndagens kamp for å vise at vi er elendig, ikke bare på oppmøte, men også stemning. Kampen mot LSK var jo virkelig et bunnpunkt i så måte. Men tror du ikke Godset, LSK og VIF også har slike i løpet av en sesong? Altså de to førstnevnte har jevnlig kamper med kun 4000 betalende, og VIF faller tidvis ned på 6-tallet. Reelt altså svært få innenfor dørene. Hvis du skal bruke våre bunnoteringer for å vise hvor dårlig vi er, så bør du ta med det verste av dem du sammenligner oss med også.

Igjen vil jeg understreke, jeg er verken fornøyd med oppmøte eller stemningen på stadion. Det bør bli bedre. Men jeg forstår ikke denne trangen til å svartmale totalt.


Jo men du kan ikke bare se på nummereringen på befolkningsstatsitikken og si at "jammen da er vi jo der vi skal være". For i så fall ville du jo ment at "vi er der vi skal være" om vi så hadde et snitt på 7813, for ingen av de mindre stedene (andre enn Trondheim) har større snitt en det. Vi har større publikum enn Molde og Sogndal.... jippi... vi er der vi skal være...

Avstanden ned til f.eks. Molde er altfor liten. Og den er bortimot historisk lav. Det er kun i 1998 (året MFK ledet serien nesten helt til slutt, og de åpnet ny stadion), 1999, 2011 (MFK-gull), 2012 (MFK-gull), 2013, 2014 (Brann-nedrykk) og 2015 at den prosentvise avstanden ned til deres tilskuertall har vært så liten som nå. I perioden 2000-2010 hadde vi mellom 63 % og 172 % større publikum enn dem. Nå ligger det på 50 %. Avstanden i reelt oppmøte er muligens litt større enn det, siden de tross alt har dette "prosjekt tilhørighet"-greiene. Før 2000, lå snittet vårt mellom 2 og 4 ganger så høyt som Moldes.

Samme med RBK. Kun i 1969 (RBK tok gull) og 1981 (Brann rykket ned) har avstanden opp til RBKs tilskuertall vært så stor som nå. Som regel (i RBKs storhetstid fra 88 og utover) har vi ligget mellom 75 og 104 % av deres snitt. I år ligger vi an til 65 %, til tross for at vi vel er nærmere dem sportslig enn vi har pleid å være.
Legg ned hele klubben!

Lasaron

Jeg tror det må et jordskjelv til for å øke engasjenemtet........
Tren på langskudd

krøvel vellevold

Quote from: Lasaron on November 07, 2017, 11:15:05 AM
Jeg tror det må et jordskjelv til for å øke engasjenemtet........


Bra da at det var jordskjelv i dag. Så får vi se mot Tromsø...
Legg ned hele klubben!

Billy Elliott

Quote from: krøvel vellevold on November 07, 2017, 10:48:45 AM
Jo men du kan ikke bare se på nummereringen på befolkningsstatsitikken og si at "jammen da er vi jo der vi skal være". For i så fall ville du jo ment at "vi er der vi skal være" om vi så hadde et snitt på 7813, for ingen av de mindre stedene (andre enn Trondheim) har større snitt en det. Vi har større publikum enn Molde og Sogndal.... jippi... vi er der vi skal være...

Avstanden ned til f.eks. Molde er altfor liten. Og den er bortimot historisk lav. Det er kun i 1998 (året MFK ledet serien nesten helt til slutt, og de åpnet ny stadion), 1999, 2011 (MFK-gull), 2012 (MFK-gull), 2013, 2014 (Brann-nedrykk) og 2015 at den prosentvise avstanden ned til deres tilskuertall har vært så liten som nå. I perioden 2000-2010 hadde vi mellom 63 % og 172 % større publikum enn dem. Nå ligger det på 50 %. Avstanden i reelt oppmøte er muligens litt større enn det, siden de tross alt har dette "prosjekt tilhørighet"-greiene. Før 2000, lå snittet vårt mellom 2 og 4 ganger så høyt som Moldes.

Samme med RBK. Kun i 1969 (RBK tok gull) og 1981 (Brann rykket ned) har avstanden opp til RBKs tilskuertall vært så stor som nå. Som regel har vi ligget mellom 75 og 104 % av deres snitt. I år ligger vi an til 65 %, til tross for at vi vel er nærmere dem sportslig enn vi har pleid å være.


Jeg skrev ikke at "vi er der vi skal være", jeg skrev vi er der vi er forventet å være. Det er en forskjell, også jeg er misfornøyd med tallene, som jeg skrev ettertrykkelig i forrige innlegg.

Hva angår denne sammenlignen med Molde, er den virkelig så interessant? De selger jo (gir vekk) nesten 7000 (tall for 2016, litt mindre i år ser det ut som) sesongkort hvert år, og har et snitt som bare ligger ca. 1000 over. Altså, dette er ikke reelle tall. Man sammenligner seg her med en fantasi. I fjor påstod de at det laveste antall solgte billetter til en kamp var rundt 7500. Dette er jo selvsagt bare sprøyt. Jeg har venner som heier på Molde som forteller at det på mange kamper knapt er folk innenfor dørene. Så er jeg fullt klar over at våre reelle tall også er lavere enn det som oppgis (slik er det for alle), men for Molde spesielt er jo dette helt ekstremt, og i alle fall ikke interessant for sammenligning.

RBK gjør det bra. Det vet vi. Så da kan man være negativ å si at vi er elendig i forhold til dem. Det vil ikke være en feil ting å si, men sammenligner vi oss med resten så kommer vi ikke så dårlig ut. Bra nok? Ikke i det hele tatt, men RBK er i en egen liga. Bak der kommer vi, i en egen liga (nesten like stor avstand fra 1 til 2, som fra 2 til 3 på snittlisten), før resten av røkla er samlet i et oppsop bak der.

Kilde: Jeg baserer meg her på 2016-tall. 2017-tallene vil nok endre seg en del, da mange lag har tradisjon for godt oppmøte på siste hjemmekamp for året (inkludert oss).
- You always get what you deserve.

Bill Elliott, Brann-trener 1974-1978

krøvel vellevold

Quote from: Billy Elliott on November 07, 2017, 11:26:24 AM
Quote from: krøvel vellevold on November 07, 2017, 10:48:45 AM
Jo men du kan ikke bare se på nummereringen på befolkningsstatsitikken og si at "jammen da er vi jo der vi skal være". For i så fall ville du jo ment at "vi er der vi skal være" om vi så hadde et snitt på 7813, for ingen av de mindre stedene (andre enn Trondheim) har større snitt en det. Vi har større publikum enn Molde og Sogndal.... jippi... vi er der vi skal være...

Avstanden ned til f.eks. Molde er altfor liten. Og den er bortimot historisk lav. Det er kun i 1998 (året MFK ledet serien nesten helt til slutt, og de åpnet ny stadion), 1999, 2011 (MFK-gull), 2012 (MFK-gull), 2013, 2014 (Brann-nedrykk) og 2015 at den prosentvise avstanden ned til deres tilskuertall har vært så liten som nå. I perioden 2000-2010 hadde vi mellom 63 % og 172 % større publikum enn dem. Nå ligger det på 50 %. Avstanden i reelt oppmøte er muligens litt større enn det, siden de tross alt har dette "prosjekt tilhørighet"-greiene. Før 2000, lå snittet vårt mellom 2 og 4 ganger så høyt som Moldes.

Samme med RBK. Kun i 1969 (RBK tok gull) og 1981 (Brann rykket ned) har avstanden opp til RBKs tilskuertall vært så stor som nå. Som regel har vi ligget mellom 75 og 104 % av deres snitt. I år ligger vi an til 65 %, til tross for at vi vel er nærmere dem sportslig enn vi har pleid å være.


Jeg skrev ikke at "vi er der vi skal være", jeg skrev vi er der vi er forventet å være. Det er en forskjell, også jeg er misfornøyd med tallene, som jeg skrev ettertrykkelig i forrige innlegg.

Hva angår denne sammenlignen med Molde, er den virkelig så interessant? De selger jo (gir vekk) nesten 7000 (tall for 2016, litt mindre i år ser det ut som) sesongkort hvert år, og har et snitt som bare ligger ca. 1000 over. Altså, dette er ikke reelle tall. Man sammenligner seg her med en fantasi. I fjor påstod de at det laveste antall solgte billetter til en kamp var rundt 7500. Dette er jo selvsagt bare sprøyt. Jeg har venner som heier på Molde som forteller at det på mange kamper knapt er folk innenfor dørene. Så er jeg fullt klar over at våre reelle tall også er lavere enn det som oppgis (slik er det for alle), men for Molde spesielt er jo dette helt ekstremt, og i alle fall ikke interessant for sammenligning.

RBK gjør det bra. Det vet vi. Så da kan man være negativ å si at vi er elendig i forhold til dem. Det vil ikke være en feil ting å si, men sammenligner vi oss med resten så kommer vi ikke så dårlig ut. Bra nok? Ikke i det hele tatt, men RBK er i en egen liga. Bak der kommer vi, i en egen liga (nesten like stor avstand fra 1 til 2, som fra 2 til 3 på snittlisten), før resten av røkla er samlet i et oppsop bak der.

Kilde: Jeg baserer meg her på 2016-tall. 2017-tallene vil nok endre seg en del, da mange lag har tradisjon for godt oppmøte på siste hjemmekamp for året (inkludert oss).
Legg ned hele klubben!

Go Up