• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Myten om Brann-supporternes forventninger

Started by krøvel vellevold, March 28, 2006, 09:47:45 AM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

krøvel vellevold

Det eksisterer en myte om at Brann-supporterne forventer gull foran hver eneste sesong, og at Brann-supporterne er evige optimister. Og beskrivelsen kan sikkert passe for en del av oss. For uansett hvor dårlig Brann er, så er det alltid noen som er overbevist om at vi kommer til å slå RBK 5-0 på Lerkendal, at vi kommer til å gå ubeseiret gjennom sesongen, at vi er seriemester 6 runder før slutt, osv. Ja, selv i kamper der vi ligger under 0-3 ved pause, er det en del som er hellig overbevist om at dette snur vi og vinner 5-3.

Slik er myten, spesielt blant folk fra andre steder i landet. Men er det egentlig slik at dette er representativt for oss?

Jeg mener det finnes en sikkert like stor gruppe som er totalt motsatt, og som er dønn negative til Brann samme faen! Syns jeg hører ganske ofte bergensere si at det blir nedrykk, at alle spillerne er håpløse, at treneren bør få sparken, alt mulig dritt er "typisk Brann", "de der så styrar der oppe på Stadda é jo helt idiot", osv. Det er ALLTID misnøye med noe eller noen. Sånn sett er vi ikke landets mest optimistiske, men derimot landets mest negative og pessimistiske tilhengere.

Jeg er så møkk lei av å høre fra andre at "dere bergensere forventer vel gull som vanlig". Går for det første ut i fra at fansen til både Viking, VIF, RBK, LSK osv. snakker høyt om gull de også. Hvert år! Men de har LOV til det. Vi bergensere har ikke lov til sånt, for da er vi bare kjepphøye og skrytete. Hva f.eks. med RBK som hvert jævla år går ut og sier at de er gode nok til å vinne både CL og UEFA-cup? De er jo ærlig talt mye lenger unna det enn Brann er unna å vinne serien! Men det er ingen som konfronterer dem med det! For det andre så er det jo laaangt i fra alle som er skråsikre på gull i april!

Måtte le litt av et innlegg i dagens summetone i BA jeg skumleste igjennom. Det var en RBK-fan som i kjent stil latterliggjorde at "Brann-fansen tror jo på gull i år igjen". For det første: Det er ikke mange som tror på gull i år. For det andre: De trodde vel selv på gull foran 2005-sesongen, og alle vet jo hvordan det gikk! Hadde kanskje trodd trønderne skulle være litt mindre kjepphøy med å mobbe oss for seriemesterskap i april, etter det!
Legg ned hele klubben!

delucasSCF

En supporter har såklart lov å være optimistisk, men det finnest grenser. For første gang på mangen sesonger har eg sagt att Brann ikkje vinner serien i år. Men er ikke pessemist, bare sannsynlig :p

Men alle er negative mot oss, $tabæk $upport tippa oss på nedrykk. Har snakka med mangen andre som tror vi rykker ned. Det er bare herlig, for om vi skulle få en supersesong så holder de kanskje kjeft :)
rann Bergen
Feyenoord Rotterdam

... From the heart.

YadaYada

Det har ikke opprinnelig med Brann-supportere å gjøre. Det har mer med hvilket inntrykk folk utenbys har av bergensere. Folk rundt om elsker å hate oss, uansett hvor du kommer hen i landet, så ser folk på deg med et lurt smil hvis du sier du er bergenser. Det er vel sånn det har blitt etter hundrevis av år med nesen vendt mot havet og utlandet, og med fjellene tett i ryggen. "Vi é nokke for oss sjøl"
Og det er det vi vil være..
Vi har den fineste byen, de flotteste byggene, den største historien, de fineste fjellene, de fineste damene og den beste atmosfæren. Og selvfølgelig det beste fotballaget. Vi virker også forunderlig stolte over regnet vårt i tillegg..
Pessimismen du sikter til, Krøvel, er midlertidig. Alle som kjenner til Bergen og miljøet vet at her er det himmel eller helvete. Folk er ufattelig negative i motgang og verdensmestere i medgang. Det er og noe som gjenspeiler stemningen på Stadion.
Brann-supporterene er ikke de beste til å støtte spillerene (heller tvert om)  når vi ligger under 0-3 mot VIF. Jeg personlig har store problemer med å dra igang "Heia Brann!" rett etter scoring for bortelaget. Sånn er det her i Bergen, og jeg tror ikke jeg er alene om det. Eksempelet ditt om at en del er hellig overbevist om at vi snur en 0-3 kamp i andre omgang, tviler jeg på. De fleste av oss supportere har nok ett håp, men en hellig overbevisning på 0-3 var drøy.
Jeg har selv jobbet en del på østlandet og har sikkert like ofte som deg hørt spørsmål som: "Ja, du tror vel brann vinner serien iår og du?" og "Fint vær i Bergen for tiden, hø hø!?" osv, osv. Vi som bergensere har i generasjoner vært frempå, brautende, og bestemte. Men det er dette som også har skapt vår sjel og identitet. Folk elsker jo å provosere sånne som oss, er ikke rart du får slike kommentarer slengt etter deg vår etter vår, Krøvel..
For vi skal ikke skille mye mellom bergenseren og Brann-supporteren. Majoriteten av Brann-supporterene er bergensere, og de fleste som kaller seg 'Brann-supporter' har troen på gull nærmest hvert år. Brann er et fenomen i Norge, og har du valgt å være Brann-supporter, så støtter du opp bergenspatriotismen likeså, enten du vil eller ikke.
Jeg tror ihvertfall myten stemmer om at de fleste forventer gull før hver sesong.
Genrelt sett er vi ikke ydmyke nok til å vedgå nederlag tipper jeg ;)
Selv forbinder jeg Hansa med barnebesøk og positiv virksomhet."
-Harry Herstad, under Hansa/alkohol-debatten.

tormi

Hmmm.. Denne tråden ble jo merkelig seriøs.

Jeg synes det var mye bra som ble sagt her. Og jeg er 100% enig i at folk utenbys fra, spesielt østlendinger har et særdeles forvridd inntrykk av oss bergensere.

Har selv gått på skole 2 år i Oslo og må si at spesielt mange mannlige østlendinger har en slik overfra og ned holdning til bergensere. Nå skal det jo sies at som bergenser som skarrer på R'en så blir man VELDIG lett lagt merke til - fordi at språket vårt skiller seg veldig ut. Nesten like mye som trønder pakket sin stemme.

Når dette er sagt så føler jeg det at mange østlending damer er mer positiv til bergensere. Dette er bare min oppfatning.

Når det gjelder spørsmålet om seriegull til Brann i år - så vet jeg ikke helt hva som har skjedd. Jeg pleier selv ALLTID å ha en god følelse foran sesongstart. I år er nærmest følelsen helt borte og jeg vet at jeg ikke har troen på gull til brann i år.

Nå har det seg slik at når jeg TROR Brann vinner kamper så taper de og når jeg er sikker på nederlag så vinner de.

Så jeg merker på fornurlig vis at jeg på en måte håper at min dårlige følelse er et "tegn" på at dette skal gå bra...

Hmmm... blir helt forvirret mens jeg svarer her, sikkert minst like forvirrende å lese svaret eller ?    :)
SK BRANN - SK BRANN - SK BRANN
-----------------------------------------

krøvel vellevold

Quote from: "tormi"Jeg synes det var mye bra som ble sagt her. Og jeg er 100% enig i at folk utenbys fra, spesielt østlendinger har et særdeles forvridd inntrykk av oss bergensere.

Har selv gått på skole 2 år i Oslo og må si at spesielt mange mannlige østlendinger har en slik overfra og ned holdning til bergensere.  


Det som er vittig er at østlendinger (Oslo-folk) hater bergensere fordi vi liksom er så selvgode og arrogante. Fakta er vel at hele Norge utenfor Oslo er enige om at nettopp Oslo-folk er selvgode, arrogante, nedlatende, osv. De tror liksom at de kommer fra en verdensby.

Spør du en klansmann om hvorfor han hater bergensere, så er det fordi vi er så høyrøstede, patriotiske, støyende, osv. Men er det ikke nettopp disse idealene de selv forsøker å leve etter? Egentlig kan man jo si at alle supportergjenger i Norge har som mål å være mest mulig lik det som er prototypen på bergensere; høyrøstede, patriotiske og støyende...

Uansett: At hele Bergen forventer gull foran hver eneste sesong, er i hvert fall langt i fra sannheten! Og i år er det vel knapt en Brann-supporter som har trodd på gull i det hele tatt...
Legg ned hele klubben!

YadaYada

Quote from: "krøvel vellevold"
Uansett: At hele Bergen forventer gull foran hver eneste sesong, er i hvert fall langt i fra sannheten! Og i år er det vel knapt en Brann-supporter som har trodd på gull i det hele tatt...


Med denne oppkjøringen vi har hatt, skuffende treningskamper og nye spillere som ikke har vist noe lovende er med på å skape sitt. Det topper seg når en av lagets beste spillere går til lillesøster i sør.

Vinner Brann de to første kampene i serien, og topper tabellen gjerne med 2-3 mål så er det gulltilstander i Bergen igjen. Det topper seg jo selvfølgelig når Migen scorer hat-trick på Kristiansand stadion med snø til knærne, og Brann-fansen jubler så høyt at stillaset til Menigheten ligger strødd på indre bane..
"Kom Barcelona, Valencia, Inter og Roma!"
Selv forbinder jeg Hansa med barnebesøk og positiv virksomhet."
-Harry Herstad, under Hansa/alkohol-debatten.

krøvel vellevold

Quote from: "YadaYada"
Quote from: "krøvel vellevold"
Uansett: At hele Bergen forventer gull foran hver eneste sesong, er i hvert fall langt i fra sannheten! Og i år er det vel knapt en Brann-supporter som har trodd på gull i det hele tatt...


Med denne oppkjøringen vi har hatt, skuffende treningskamper og nye spillere som ikke har vist noe lovende er med på å skape sitt. Det topper seg når en av lagets beste spillere går til lillesøster i sør.

Vinner Brann de to første kampene i serien, og topper tabellen gjerne med 2-3 mål så er det gulltilstander i Bergen igjen. Det topper seg jo selvfølgelig når Migen scorer hat-trick på Kristiansand stadion med snø til knærne, og Brann-fansen jubler så høyt at stillaset til Menigheten ligger strødd på indre bane..
"Kom Barcelona, Valencia, Inter og Roma!"


Joda, men det er en solid porsjon bergensere som er dønn negative til Brann samme faen! Egentlig er det bra at vi har så bra tilskuertall som vi har, med tanke på at generasjon etter generasjon i Bergen er vokst opp med at "Brann er drit, bare skandaler, de taper jo alltid, de vinner bare når det ikke gjelder, de er jo seriemester i april eller hvis de vinner to kamper, det er jo bare evneveike idioter som styrer der oppe, spillerne er klovner, Brann er et lag vi ler av, de tror de er verdensmestere, hold med Livvarpol eller Mænsjæster Junitæd i stedet!"
Legg ned hele klubben!

Luckysod

Jeg er seriemester fra januar av hvert år jeg - helt til det motsatte er ett faktum.

 :)

Super Hasund

Quote from: "Luckysod"Jeg er seriemester fra januar av hvert år jeg - helt til det motsatte er ett faktum.

 :)


Sånn ska det være.  Eg vet isje koffor men eg tror alltid på gull. Uansett kor essedårlig vi e.
Bare idioter som mener at brann kommer te å slite, men innerst inne så tror de også på gull. Koffor fordi vi e fra bergen-
Blæææ. heia brann
La Folket Synge

*Feltz*

Go Up